LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 1999 M. BIRŽELIO 9 D. NUTARIMO NR. 753 „DĖL KLAIPĖDOS LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS STATUTO PATVIRTINIMO IR VEIKLOS PRADŽIOS“ PAKEITIMO

 

2002 m. liepos 19 d. Nr. 1172

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pakeisti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 9 d. nutarimą Nr. 753 „Dėl Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos statuto patvirtinimo ir veiklos pradžios“ (Žin., 1999, Nr. 52-1688; 2000, Nr. 23-584; 2001, Nr. 19-604):

1. Išdėstyti 2 punktą taip:

2. Nustatyti, kad veikla pradedama:

2.1. Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje (toliau vadinama – zona), išskyrus 2.2 punkte nurodytas teritorijas, – zonos valdymo bendrovei nustačius zonos vidaus tvarką;

2.2. zonos laisvosiose teritorijose, – zonos valdymo bendrovei įvykdžius 2.1 punkte nurodytą sąlygą, užtikrinus zonos laisvosios teritorijos fizinę apsaugą ir pasirašius su zonos statute nurodytomis prekių įvežimą į laisvąsias teritorijas ir išvežimą iš jų tikrinančiomis (kontroliuojančiomis) valstybės institucijomis įvažiavimo (išvažiavimo) punktų priėmimo aktą“.

2. Išdėstyti nauja redakcija nurodytuoju nutarimu patvirtintą Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos statutą (pridedama).

 

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALGIRDAS BRAZAUSKAS

 

 

 

ŪKIO MINISTRAS                                                                                                  PETRAS ČĖSNA


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1999 m. birželio 9 d. nutarimu

Nr. 753

(Lietuvos Respublikos Vyriausybės

2002 m. liepos 19 d. nutarimo

Nr. 1172 redakcija)

 

KLAIPĖDOS LAISVOSIOS EKONOMINĖS ZONOS STATUTAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis statutas parengtas vadovaujantis Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymu (Žin., 1995, Nr. 59-1462), Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 92-2143), Lietuvos Respublikos muitinės kodeksu (Žin., 1996, Nr. 52-1239) ir kitais teisės aktais.

Šis statutas reglamentuoja Klaipėdos laisvojoje ekonominėje zonoje (toliau vadinama – zona) plėtojamos veiklos rūšis, zonos valdymo bendrovės atsiskaitymą už savo ir zonos veiklą, patariamosios zonos įmonių tarybos sudarymą ir kompetenciją, leidimų vykdyti veiklą zonoje išdavimą ir panaikinimą, muitinės priežiūros ypatumus zonos laisvosiose teritorijose, rinkliavų zonos įmonėms nustatymą.

2. Zonos valdymo bendrovės, zonos įmonių ir kitų zonoje veikiančių subjektų (toliau vadinama – zonos subjektai) ūkinę-komercinę ir kitokią veiklą zonoje reglamentuoja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymas. Kiti įstatymai ir teisės aktai zonoje galioja tiek, kiek zonos ir jos subjektų veiklos teisinių santykių nereguliuoja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas ir Lietuvos Respublikos Klaipėdos laisvosios ekonominės zonos įstatymas. Be to, zonos subjektų veiklą reglamentuoja šis statutas, zonos vidaus tvarka, zonos valdymo bendrovės ir zonos įmonių sutartys dėl veiklos zonoje sąlygų.

3. Zonos valdymo bendrovės ir Klaipėdos apskrities viršininko administracijos santykiai, susiję su zonos žemės naudojimu, reglamentuojami žemės nuomos sutartyje, sudaromoje Lietuvos Respublikos civilinio kodekso ir Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymo nustatyta tvarka.

4. Zonos valdymo bendrovė, įgyvendindama zonos steigimo tikslus, pagal tarpusavio susitarimus bendradarbiauja su Klaipėdos miesto savivaldybe šiose srityse: zonai reikalingų savivaldybės paslaugų teikimo, zonos teritorijoje esančių savivaldybės statinių ir infrastruktūros objektų naudojimo, keitimosi abiem šalims naudinga informacija, kitos su zonos plėtojimu susijusios veiklos vykdymo.

5. Norėdamos zonoje įdarbinti užsienio valstybių piliečius ir asmenis be pilietybės, nuolat gyvenančius užsienyje (toliau vadinama – užsieniečiai), zonos valdymo bendrovė ir zonos įmonės kasmet Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatytu laiku pateikia Lietuvos darbo biržai duomenis apie tai, kiek užsieniečių reikėtų zonoje įdarbinti tam tikrais metais. Zonos valdymo bendrovė turi teisę surinkti iš zonos įmonių ir pateikti duomenis apie tai, kiek tais metais zonos įmonės norėtų įdarbinti užsieniečių.

 

II. ZONOJE PLĖTOJAMA VEIKLA

 

6. Zonoje gali būti plėtojama ši veikla:

6.1. apdirbamoji pramonė;

6.2. elektros, dujų ir vandens tiekimas;

6.3. statyba;

6.4. didmeninė ir mažmeninė prekyba (mažmeninė prekyba zonos laisvosiose teritorijose leidžiama tik jų vidaus poreikiams tenkinti); automobilių, motociklų remontas, asmeninių ir buitinių daiktų taisymas;

6.5. viešbučių ir restoranų veikla;

6.6. transportas, sandėliavimas ir ryšiai, kita logistikos veikla;

6.7. finansinis tarpininkavimas;

6.8. nekilnojamasis turtas, nuoma ir komercinė veikla;

6.9. švietimas (suaugusiųjų profesinis mokymas);

6.10. sveikata ir socialinis darbas (žmonių gydymo veikla);

6.11. tabako gaminių gamyba;

6.12. leidybinė veikla;

6.13. kita komunalinė, socialinė ir asmeninė aptarnavimo veikla.

 

III. ZONOS VALDYMO BENDROVĖS ATSISKAITYMAS UŽ SAVO IR ZONOS VEIKLĄ

 

7. Zonos valdymo bendrovė kiekvienais metais per mėnesį po įstatymų nustatytos įmonių metinės pelno mokesčio ataskaitos pateikimo dienos pateikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei metinę savo ir zonos veiklos praeitais metais ataskaitą pagal zonos įmonių pateiktus ataskaitinius duomenis apie jų veiklą ir gautą iš valstybinės priežiūros inspekcijų informaciją apie įstatymų ir kitų teisės aktų laikymąsi zonoje. Metinėje ataskaitoje pateikiami duomenys apie:

7.1. zonoje plėtojamas pagrindines veiklos rūšis;

7.2. darbo vietų skaičių;

7.3. zonoje įregistruotų ir vykdančių ūkinę-komercinę veiklą zonos įmonių skaičių;

7.4. zonos valdymo bendrovės investicijų zonoje dydį;

7.5. zonos įmonių tiesioginių investicijų dydį;

7.6. zonos teritorijos įsisavinimo eigą;

7.7. bendrus zonos įmonių veiklos rezultatus.

 

IV. PATARIAMOSIOS ZONOS ĮMONIŲ TARYBOS SUDARYMAS IR KOMPETENCIJA

 

8. Patariamoji zonos įmonių taryba (toliau vadinama – taryba) sudaroma zonos valdymo bendrovės valdybos nutarimu, kai ne mažiau kaip 5 zonos įmonės raštu pareiškia norinčios būti zonos įmonių tarybos narėmis.

9. Tarybos nare gali būti kiekviena to panorusi zonos įmonė. Į tarybą įmonės priimamos arba jų narystė šioje taryboje nutraukiama zonos valdymo bendrovės valdybos sprendimu pagal paduotą rašytinį prašymą.

Visos tarybos narės, dalyvaudamos tarybos veikloje, turi lygias teises.

10. Taryba turi teisę:

10.1. svarstyti ir teikti zonos valdymo bendrovei pasiūlymus dėl lėšų bendroms zonos infrastruktūros plėtojimo ir aplinkotvarkos reikmėms kooperavimo ir naudojimo;

10.2. analizuoti ir teikti zonos valdymo bendrovei pasiūlymus dėl gautos iš valstybinės priežiūros inspekcijų informacijos apie įstatymų ir kitų teisės aktų laikymąsi zonos įmonėse;

10.3. zonos valdymo bendrovės prašymu svarstyti ir teikti zonos valdymo bendrovei pasiūlymus dėl zonos teritorijos arba zonos laisvųjų teritorijų ir jų ribų apsaugos;

10.4. svarstyti ir teikti pasiūlymus kitais zonos valdymo bendrovės jai perduotais klausimais.

Taryba turi teisę gauti iš zonos valdymo bendrovės informaciją, susijusią su tarybos svarstomais klausimais.

11. Taryba veikia pagal jos priimtą tarybos darbo reglamentą.

12. Tarybos posėdžiuose zonos įmonių tarybos narėms atstovauja jų valdymo organų įgalioti asmenys. Su patariamuoju balsu juose turi teisę dalyvauti ir zonos valdymo bendrovės įgaliotas atstovas.

 

V. LEIDIMŲ VYKDYTI VEIKLĄ ZONOJE IŠDAVIMAS

 

13. Zonos įmonės steigėjas arba jo įgaliotas asmuo (toliau vadinama – steigėjas), pageidaujantis įregistruoti zonos įmonę, rejestro tvarkytojui pateikia dokumentus, nustatytus Lietuvos Respublikos įmonių rejestro įstatyme, ir zonos valdymo bendrovės administracijos leidimą vykdyti veiklą zonoje.

14. Leidimui vykdyti veiklą zonoje gauti zonos valdymo bendrovės administracijai steigėjas turi pateikti:

14.1. nustatytosios formos prašymą (nurodoma, kokio žemės sklypo ar kitokio nekilnojamojo turto reikia, kokios veiklos numatoma imtis);

14.2. įsipareigojimą laikytis zonos statuto ir vidaus tvarkos;

14.3. įsipareigojimą per 3 mėnesius po zonos įmonės įregistravimo pasirašyti su zonos valdymo bendrove sutartį dėl veiklos zonoje sąlygų;

14.4. kitus pagal zonos vidaus tvarką reikalaujamus dokumentus (zonos įmonių steigimo dokumentų projektus ir panašiai).

15. Pateikus 14 punkte nurodytus dokumentus, zonos valdymo bendrovė, atsižvelgdama į zonos funkcionavimo tikslus, laikydamasi jos investicinio verslo projekto, šio statuto, zonos valdymo bendrovės įstatų bei detalaus suplanavimo projekto, per 15 darbo dienų priima sprendimą išduoti leidimą vykdyti veiklą zonoje ar jo neišduoti ir apie savo sprendimą per 5 darbo dienas raštu praneša steigėjui.

16. Zonos valdymo bendrovės atsisakymą išduoti leidimą vykdyti veiklą zonoje ūkio subjektas (steigėjas) gali apskųsti įstatymų nustatyta tvarka.

 

VI. PREKIŲ ĮVEŽIMAS Į ZONOS LAISVĄSIAS TERITORIJAS IR IŠVEŽIMAS IŠ JŲ

 

17. Prekių įvežimo į zonos laisvąsias teritorijas ir išvežimo iš jų formalumus teisės aktų nustatyta tvarka atlieka muitinė, Valstybinė maisto ir veterinarijos tarnyba, Valstybinė augalų apsaugos tarnyba, Valstybinis visuomenės sveikatos centras.

18. Tarp Klaipėdos valstybinio jūrų uosto ir zonos laisvųjų teritorijų ir iš vienos zonos laisvosios teritorijos į kitą prekės (kroviniai) gali būti gabenamos Muitinės departamento prie Finansų ministerijos nustatyta tvarka, joms netaikant muitinio tranzito procedūros.

19. Zonos laisvųjų teritorijų, jų ribų apsaugą (taip pat ir tai, kad prekės į zonos laisvąsias teritorijas būtų įvežamos ir iš jų išvežamos atlikus jų įvežimo į zonos laisvąsias teritorijas ar išvežimo iš jų formalumus) užtikrina zonos valdymo bendrovė.

Zonos laisvųjų teritorijų ir jų ribų fizinė apsauga atliekama, Lietuvos Respublikos piliečiai ir kiti asmenys įleidžiami į jas laikantis zonos vidaus tvarkos.

20. Muitinės priežiūrą zonos laisvosiose teritorijose reglamentuoja Lietuvos Respublikos laisvųjų ekonominių zonų pagrindų įstatymas, Lietuvos Respublikos muitinės kodeksas, šis statutas ir kiti teisės aktai.

21. Muitinė tikrina į zonos laisvąsias teritorijas įvežamas ir iš jų išvežamas prekes. Jeigu į zonos laisvąsias teritorijas įvežamų prekių muitinis tikrinimas atliktas ar iš zonos laisvųjų teritorijų išvežamų prekių muitinį tikrinimą numatoma atlikti Klaipėdos valstybiniame jūrų uoste, paprastai tik vizualiai patikrinami šio statuto 18 punkte nustatyta tvarka ant transporto priemonių krovinių sekcijų ar krovinių pakuočių uždėti identifikavimo ženklai (plombos) ir transporto priemonių krovinių sekcijų išoriniai paviršiai, kurie turi būti nepažeisti.

22. Į zonos laisvąsias teritorijas atvykstančių ir iš jų išvykstančių asmenų ir transporto priemonių, įvežamų į zonos laisvąsias teritorijas ir išvežamų iš jų prekių muitinis tikrinimas gali būti atliekamas atvykimo ir išvykimo punktuose arba zonos laisvosiose teritorijose. Atvykimo ir išvykimo punktuose asmenų ir transporto priemonių (išskyrus krovinines) muitinis tikrinimas atliekamas taikant dviejų kanalų (žaliojo ir raudonojo) sistemą. Muitinį tikrinimą zonoje atlieka Klaipėdos teritorinė muitinė.

23. Į zonos laisvąsias teritorijas įvežamas ir iš jų išvežamas prekes muitinei gali pateikti į zonos laisvąsias teritorijas atvykstantys, iš jų išvykstantys asmenys ir jose veikiantys ūkio subjektai.

Zonos laisvosiose teritorijose perdirbamų prekių laikinasis įvežimas perdirbti ir zonos laisvųjų teritorijų funkcionavimui užtikrinti įvežtų prekių sunaudojimas įforminami taikant supaprastintas procedūras. Supaprastintos procedūros teisės aktų nustatyta tvarka gali būti taikomos ir iš zonos laisvųjų teritorijų į kitas Lietuvos Respublikos muitų teritorijos dalis išvežamoms prekėms.

24. Į zonos laisvąsias teritorijas iš užsienio įvežamoms ir iš zonos laisvųjų teritorijų į užsienį išvežamoms prekėms Lietuvos Respublikoje nustatyti ekonominio pobūdžio prekių importo į Lietuvos Respubliką ir eksporto iš Lietuvos Respublikos draudimai ir apribojimai netaikomi.

25. Išduodant leidimus prekes laikinai įvežti perdirbti zonos laisvosiose teritorijose, įskaitant tuos atvejus, kai dalis perdirbimo operacijų atliekama likusioje zonos teritorijos dalyje arba zonai nepriklausančioje Lietuvos Respublikos muitų teritorijos dalyje, ekonominio tikslingumo pagrįsti nereikia.

26. Zonos laisvosiose teritorijose saugomos, zonos laisvosiose teritorijose sunaikintos, zonos laisvųjų teritorijų funkcionavimui užtikrinti sunaudotos prekės, zonos laisvosiose teritorijose susidariusios ir į Lietuvos Respublikos muitų teritoriją išvežamos atliekos, kurios ūkiniu-komerciniu požiūriu yra bevertės, apskaitomos zonos valdymo bendrovės nustatyta tvarka, suderinta su Muitinės departamentu prie Finansų ministerijos.

27. Į zonos laisvąsias teritorijas įvežtos prekės jose gali būti laikomos neribotą laiką. Likvidavus zonos laisvąją teritoriją, joje esančioms prekėms per 3 mėnesius turi būti įforminti atitinkami muitinės sankcionuoti veiksmai.

28. Už įvežtas į zonos laisvąsias teritorijas prekes, kurioms nustatyti akcizai, turi būti pateikiama garantija. Garantija gali būti bendroji ir vienkartinė. Minimali bendroji garantija – 1 mln. litų. Šios garantijos dydis gali būti patikslintas Klaipėdos teritorinės muitinės sprendimu, priimtu atsižvelgiant į akcizais apmokestinamų prekių apyvartos praeitą pusmetį duomenis, ir garantija negali būti mažesnė už šiame punkte nurodytą minimalią bendrąją garantiją. Bendroji garantija turi būti lygi 15 procentų bendros importo muitų ir mokesčių sumos, nustatytos už akcizais apmokestinamas prekes, įvežtas į zonos laisvąsias teritorijas praeitą pusmetį, padalytos iš 6. Vienkartinė garantija negali būti mažesnė už šioms prekėms nustatytų importo muitų ir mokesčių sumą.

Bendrąją garantiją pateikia zonos valdymo bendrovė už visose zonos laisvosiose teritorijose laikomas prekes arba zonos įmonės – į zonos laisvąsias teritorijas įvežamų prekių gavėjos, kiekviena už savo prekes. Vienkartinę garantiją pateikia zonos įmonė – į zonos laisvąją teritoriją įvežamų prekių gavėja.

29. Zonos įmonės, laikydamosi teisės aktų nustatytos ir zonos vidaus tvarkos, pateikia zonos valdymo bendrovei duomenis apie į zonos laisvąsias teritorijas įvežtas, iš zonos laisvųjų teritorijų išvežtas, zonos laisvosiose teritorijose sunaikintas ir zonos laisvųjų teritorijų funkcionavimui užtikrinti sunaudotas prekes.

30. Muitinės departamentas prie Finansų ministerijos derina zonos laisvosiose teritorijose statomų (rekonstruojamų) pastatų projektus, kiek tai susiję su zonos laisvosios teritorijos atskyrimu, jos ribų priežiūra ir muitinės priežiūra zonos laisvojoje teritorijoje.

 

VII. RINKLIAVŲ NUSTATYMAS ZONOS ĮMONĖMS

 

31. Zonos įmonės moka zonos valdymo bendrovės nustatytas rinkliavas.

32. Zonos valdymo bendrovės nustatytos rinkliavos galioja tik zonos teritorijoje ir mokamos zonos valdymo bendrovei arba jos įsteigtai įmonei.

33. Zonos valdymo bendrovės nustatytų rinkliavų mokėtojos yra zonos įmonės.

34. Zonos valdymo bendrovės valdyba savo sprendimu nustato rinkliavą, rinkliavos tarifo dydį, rinkliavos rinkimo ir mokėjimo sąlygas, taip pat gali nustatyti lengvatas rinkliavų mokėtojams.

35. Zonos įmonės nustatytąsias rinkliavas gali mokėti litais ar užsienio valstybių valiuta.

______________