VALSTYBINĖS MOKESČIŲ INSPEKCIJOS PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTERIJOS VIRŠININKAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL MOKESTINIO LAIKOTARPIO NUSTATYMO

 

2000 m. rugsėjo 5 d. Nr. 165

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 11, 14, 20, 21 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymu (Žin., 2000, Nr. 64-1912), Lietuvos Respublikos fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo 1, 7, 16, 24, 26, 27, 30, 31, 32, 33, 35 straipsnių pakeitimo ir papildymo bei 25 straipsnio pripažinimo netekusiu galios įstatymu (Žin., 2000, Nr. 64-1911), Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymu (Žin., 1995, Nr. 61-1525) bei finansų ministro 1997 07 29 įsakymu Nr. 110 patvirtintais Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos – centrinio mokesčio administratoriaus nuostatais (Žin., 1997, Nr. 87-2212) ir siekdamas nustatyti įmonių mokestinio laikotarpio nustatymo pagal veiklos sezoniškumą tvarką:

1. Tvirtinu Mokestinio laikotarpio nustatymo pagal veiklos sezoniškumą tvarką (toliau – Tvarka).

2. Įsakau apskričių valstybinių mokesčių inspekcijų ir Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos (toliau – Inspekcija) darbuotojams, administruojantiems pelno (pajamų) mokesčius bei vykdantiems kitas funkcijas, susijusias su Tvarkos nuostatomis, vadovautis šia Tvarka.

3. Pavedu Inspekcijos viršininko pavaduotojui, kuruojančiam Mokesčių skyrių, kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.

 

 

L. E. VIRŠININKO PAREIGAS                                                                                   H. TAMULIS

______________

 


 

PATVIRTINTA

Valstybinės mokesčių inspekcijos

prie Finansų ministerijos viršininko

2000 m. rugsėjo 5 d. įsakymu Nr. 165

 

MOKESTINIO LAIKOTARPIO NUSTATYMO PAGAL VEIKLOS SEZONIŠKUMĄ TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši Mokestinio laikotarpio nustatymo pagal veiklos sezoniškumą tvarka (toliau – Tvarka) nustato taisykles, pagal kurias Lietuvos Respublikos juridiniams asmenims, juridinio asmens teisių neturinčioms įmonėms, ūkinėms bendrijoms (toliau – įmonės) ir nuolatinėms buveinėms (jų sąvoka apibrėžta Lietuvos Respublikos juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo 1 straipsnyje) nustatomas kitoks (ne kalendorinis) mokestinis laikotarpis, bei pelno (pajamų) mokesčio apskaičiavimo tvarką, nustačius kitokį mokestinį laikotarpį.

2. Įmonės, kai jų veikla yra sezoninė, gali kreiptis į Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos (toliau – Inspekcija) viršininką su prašymu nustatyti kitokį (ne kalendorinių metų) mokestinį laikotarpį su sąlyga, kad tas laikotarpis bus pastovus (nekeičiamas) ir lygus 12 mėnesių. Kitoks (ne kalendorinių metų) mokestinis laikotarpis gali būti nustatomas tik toms įmonėms, kurių veiklą reglamentuojančiuose įstatymuose nenumatyta, kad jų finansiniai metai privalo sutapti su kalendoriniais metais.

2. Sezoninio pobūdžio veiklos įmonėms priskiriamos įmonės, kurios:

2.1. didžiausią savo įprastinės veiklos dalį vykdo tik tam tikru metų laiku (augalininkystė, melioracija, žuvininkystė, cukraus bei konservų gamyba ir pan.);

2.2. didžiausią pajamų dalį gauna tik tam tikru laikotarpiu (investicinės bendrovės, kailių pramonės įmonės ir pan.).

3. Mokestinis laikotarpis pagal veiklos sezoniškumą gali būti nustatomas ir toms įmonėms, kurioms dėl verslo bei kitų sąlygų kalendorinių metų mokestinis laikotarpis yra nepatogus (jų pagrindinės (patronuojančios) įmonės finansiniai (mokestiniai) metai nesutampa su kalendoriniais metais ir pan.).

 

II. PRAŠYMO NUSTATYTI KITOKĮ MOKESTINĮ LAIKOTARPĮ TEIKIMAS IR MOKESTINIO LAIKOTARPIO PAGAL VEIKLOS SEZONIŠKUMĄ NUSTATYMAS

 

4. Įmonės kreipiasi į Inspekcijos viršininką su raštišku prašymu nustatyti mokestinį laikotarpį pagal veiklos sezoniškumą tokia tvarka:

4.1. prašymas teikiamas per apskrities valstybinės mokesčių inspekcijos (toliau – AVMI) miesto (rajono) skyrių pagal įmonės registravimo mokesčio mokėtoja vietą;

4.2. veikiančios įmonės, norinčios pakeisti mokestinį laikotarpį, prašymą turi pateikti ne vėliau kaip prieš tris mėnesius iki numatomo naujo mokestinio laikotarpio pradžios;

4.3. naujos įmonės prašymą dėl mokestinio laikotarpio nustatymo turi pateikti kartu su kitais dokumentais, kurie pateikiami registruojantis mokesčio mokėtoja.

5. Prašyme turi būti nurodyta:

5.1. įmonės pareiškėjos pavadinimas, kodas, adresas, telefonas;

5.2. priežastys, dėl kurių įmonių veikla laikoma sezoniška, kitos aplinkybės, dėl kurių kalendorinių metų mokestinis laikotarpis įmonei nepatogus. Prašyme turi būti išsamiai nurodomos aplinkybės, dėl kurių įmonė gali būti priskirtina sezoninės veiklos pobūdžio įmonei (pvz., nurodoma, kokią veiklą vykdo (vykdys) įmonė, natūralus veiklos ciklas, kokiu laikotarpiu ji gauna (gaus) daugiausia pajamų ir pan.). Jei dukterinė įmonė prašo nustatyti mokestinį laikotarpį pagal patronuojančios įmonės finansinių (mokestinių) metų laikotarpį, tai prašyme turi būti nurodomi požymiai, pagal kuriuos įmonė priskiriama dukterinei įmonei, taip pat patronuojanti įmonė ir jos finansinių (mokestinių) metų laikotarpis;

5.3. pasirinkto kitokio mokestinio laikotarpio pradžios ir pabaigos datos, taip pat pirmųjų ne kalendorinių mokestinių metų pagal veiklos sezoniškumą laikotarpis, už kurį įmonė deklaruos pelno (pajamų) mokestį.

6. Pateikdami prašymą juridiniai asmenys turi pridėti savo įstatų kopiją, o juridinio asmens teisių neturinčios įmonės – registravimo pažymėjimo kopiją. Teikiamuose juridinių asmenų įstatuose turi būti nustatyti kiti 12 mėnesių trukmės finansinių metų pradžios ir pabaigos terminai.

7. AVMI miesto (rajono) skyrius, gavęs įmonės prašymą nustatyti mokestinį laikotarpį atsižvelgiant į veiklos sezoniškumą, patikrina pateiktą medžiagą ir, jei ji atitinka Tvarkos keliamus reikalavimus kitam mokestiniam laikotarpiui nustatyti, per 3 darbo dienas persiunčia įmonės prašymą su visa medžiaga AVMI.

Jeigu AVMI miesto (rajono) skyrius nustato, kad pateikta medžiaga nepakankama kitam mokestiniam laikotarpiui nustatyti ir neatitinka Tvarkos reikalavimų (pvz., nenurodyta įmonės veikla, įstatuose nenustatyti kiti 12 mėnesių trukmės finansiniai metai ir pan.), tai jis per 3 darbo dienas informuoja įmonę, kad ji papildytų pateiktą medžiagą pagal Tvarkos reikalavimus.

8. AVMI įmonės prašymą privalo išnagrinėti ir per 10 kalendorinių dienų nuo jo gavimo dienos pateikti Inspekcijai visą medžiagą bei motyvuotą išvadą: nurodyti priežastis ir aplinkybes, dėl kurių įmonės prašymą reikėtų patenkinti (arba nepatenkinti), nurodyti kitokio mokestinio laikotarpio pradžios ir pabaigos datas bei pirmųjų ne kalendorinių mokestinių metų pagal veiklos sezoniškumą laikotarpį, už kurį įmonė deklaruos pelno (pajamų) mokestį.

Jeigu AVMI nusprendžia, kad pateikta medžiaga nepakankama kitokiam mokestiniam laikotarpiui nustatyti ir neatitinka Tvarkos reikalavimų, tai ji per 5 darbo dienas grąžina visą medžiagą AVMI miesto (rajono) skyriui, nurodydama informuoti įmonę, kad ji papildytų pateiktą medžiagą pagal Tvarkos reikalavimus.

9. Inspekcijos viršininkas per 15 kalendorinių dienų nuo išvados iš AVMI gavimo dienos priima sprendimą patvirtinti ar nepatvirtinti įmonės mokestinį laikotarpį pagal veiklos sezoniškumą.

10. Priėmęs teigiamą sprendimą, Inspekcijos viršininkas įsakymu patvirtina sąrašą įmonių, kurių mokestinių metų laikotarpis nustatytas pagal veiklos sezoniškumą. Inspekcija įsakymo nuorašą išsiunčia AVMI bei įmonei, kuriai mokestinis laikotarpis nustatytas pagal veiklos sezoniškumą.

11. Jeigu Inspekcijos viršininkas nutaria nepatenkinti įmonės prašymo dėl mokestinio laikotarpio nustatymo pagal veiklos sezoniškumą, tai Inspekcija praneša apie tai įmonei ir AVMI, nurodydama priimto sprendimo priežastis.

12. Nuolatinės buveinės gali pasirinkti mokestinį laikotarpį, sutampantį su užsienio valstybės įmonės, kurios nuolatinė buveinė ji yra mokestiniu laikotarpiu, su sąlyga, kad šis mokestinis laikotarpis yra pastovus (nekeičiamas) ir lygus 12 mėnesių. Nuolatinė buveinė, registruodamasi mokesčio mokėtoja, turi pranešti (raštu) AVMI miesto (rajono) skyriui pagal nuolatinės buveinės registravimo mokesčio mokėtoja vietą, kokį mokestinį laikotarpį pasirinko. Užsienio valstybės įmonės nuolatinei buveinei Tvarkos nuostatos nustatant kitokį mokestinį laikotarpį netaikomos.

 

III. PELNO (PAJAMŲ) MOKESČIO APSKAIČIAVIMAS NUSTAČIUS KITOKĮ MOKESTINĮ LAIKOTARPĮ

 

13. Sezoniškai dirbančios įmonės, kurioms Inspekcijos viršininkas patvirtino su kalendoriniais metais nesutampantį mokestinį laikotarpį, už pereinamąjį mokestinį laikotarpį (nuo einamųjų kalendorinių metų pradžios iki joms nustatyto kito mokestinio laikotarpio pradžios) pateikia teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai pelno mokesčio apyskaitą ir Buhalterinės apskaitos pagrindų įstatyme nustatytą finansinę atskaitomybę (juridiniai asmenys) arba pajamų deklaraciją (juridinio asmens teisių neturinčios įmonės) ir sumoka pelno (pajamų) mokestį Juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo 14 straipsnyje bei Fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo 30 bei 31 straipsniuose nustatyta tvarka, t. y. ta pačia tvarka kaip ir kalendoriniams metams pasibaigus.

14. Įmonės, kurioms einamaisiais kalendoriniais metais nustatytas kitas mokestinis laikotarpis, turi patikslinti teritorinei valstybinei mokesčių inspekcijai pateiktose pelno (pajamų) avansinio mokesčio apyskaitose (apyskaitos formoje PAM-1) apskaičiuotas pelno (pajamų) avansinio mokesčio sumas (kai pelno (pajamų) avansinis mokestis apskaičiuojamas pagal praėjusių mokestinių laikotarpių (mokestinių metų) faktiškai apskaičiuotas pelno (pajamų) mokesčio sumas).

15. Naujo mokestinio laikotarpio pelno (pajamų) avansinis mokestis apskaičiuojamas bei pelno (pajamų) avansinio mokesčio apyskaitos teikiamos Juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo 12 ir 13 straipsniuose bei Fizinių asmenų pajamų mokesčio laikinojo įstatymo 30 straipsnyje nustatyta tvarka ir terminais. Nustatant pelno (pajamų) avansinio mokesčio sumas, kai pelno (pajamų) avansinis mokestis apskaičiuojamas pagal praėjusių mokestinių laikotarpių faktiškai apskaičiuotas pelno (pajamų) mokesčio sumas, pereinamojo mokestinio laikotarpio (nuo kalendorinių metų pradžios iki naujo mokestinio laikotarpio pradžios) deklaruoto pelno (pajamų) mokesčio sumos į sumas, nuo kurių skaičiuojamas avansinis mokestis, netraukiamos.

Pavyzdys:

Jeigu įmonei dėl veiklos sezoniškumo mokestinis laikotarpis nustatytas nuo kalendorinių metų spalio 1 d. iki kitų kalendorinių metų rugsėjo 30 d., o pirmasis kitoks mokestinis laikotarpis yra nuo 2000 m. spalio 1 d. iki 2001 m. rugsėjo 30 d., tai įmonė pereinamojo mokestinio laikotarpio nuo 2000 m. sausio 1 d. iki 2000 m. rugsėjo 30 d. pelno mokesčio apyskaitą bei finansinę atskaitomybę arba pajamų deklaraciją turės pateikti iki nustatyto kito mokestinio laikotarpio penktojo mėnesio 1 dienos, t. y. iki 2001 m. vasario 1 dienos. Kai pateiktoje pelno mokesčio apyskaitoje ar pajamų deklaracijoje apskaičiuota pelno (pajamų) mokesčio suma yra didesnė, negu už pereinamąjį mokestinį laikotarpį pagal pelno (pajamų) avansines apyskaitas sumokėta mokesčio suma, tai įmonė privalo kitą darbo dieną (t. y. 2001 m. vasario 2 d.) po pelno mokesčio apyskaitos ar pajamų deklaracijos termino pasibaigimo (t. y. 2001 m. vasario 1 d.) papildomai apskaičiuotą pelno (pajamų) mokesčio sumą sumokėti į biudžetą.

Pelno (pajamų) avansinio mokesčio apyskaitą – formą PAM -1 už pirmuosius 4 naujo mokestinio laikotarpio mėnesius (nuo 2000 m. spalio 1 d. iki 2001 m. sausio 31 d.) įmonė turės pateikti iki 2000 m. spalio 31 d., pelno (pajamų) avansinį mokestį apskaičiuodama pagal 1998 mokestinių metų faktiškai apskaičiuotą pelno (pajamų) mokesčio sumą. Likusio mokestinių metų 8 mėnesių laikotarpio (nuo 2001 m. vasario 1 d. iki 2001 m. rugsėjo 30 d.) įmonė pelno (pajamų) avansinio mokesčio apyskaitą turės pateikti iki 2001 m. vasario 28 d., pelno (pajamų) avansinį mokestį apskaičiuodama pagal 1999 mokestinių metų faktiškai apskaičiuotą pelno (pajamų) mokesčio sumą. Apskaičiuojant avansinius mokėjimus, į pereinamojo mokestinio laikotarpio (nuo 2000 m. sausio 1 d. iki 2000 m. rugsėjo 30 d.) deklaruotas pelno (pajamų) mokesčio sumas neatsižvelgiama.

16. Įmonės, kurioms mokestinis laikotarpis nustatytas pagal veiklos sezoniškumą, taip pat nuolatinės buveinės teikiamose kitokio mokestinio laikotarpio ir pereinamojo mokestinio laikotarpio pelno mokesčio apyskaitose bei pajamų deklaracijose nurodo tų mokestinių laikotarpių pradžios ir pabaigos datas.

17. Jeigu akcininkų susirinkimo sprendimu įmonės per pereinamąjį mokestinį laikotarpį (nuo kalendorinių metų pradžios iki nustatyto kito mokestinio laikotarpio pradžios) uždirbtas pelnas yra paskirstomas ir išmokami dividendai ir jei jie išmokami ne vėliau kaip iki nustatyto kito mokestinio laikotarpio pabaigos, tai nuo išmokėtų dividendų išskaityto ir sumokėto pelno (pajamų) mokesčio suma yra mažinamas pereinamojo mokestinio laikotarpio pelno mokestis Juridinių asmenų pelno mokesčio įstatymo 22 straipsnio 5 dalyje nustatyta tvarka bei Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko 1999 06 25 įsakymu Nr. 130 „Dėl pelno mokesčio nuo išmokamų dividendų išskaičiavimo ir pajamų mokesčio nuo iš užsienio valstybių įmonių gautų dividendų apskaičiavimo apyskaitų formų patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 57-1888; 2000, Nr. 19-486) patvirtintuose Dividendų apmokestinimo paaiškinimuose nustatyta tvarka.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

18. Pasirinktasis naujas mokestinis laikotarpis nekeičiamas iki pat įmonės likvidavimo.

______________