Lietuvos Respublikos Vyriausybė
NUTARIMAS
DĖL NAUJOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS PROJEKTO LIETUVOJE ĮGYVENDINIMO STRATEGINIŲ KRYPČIŲ PATVIRTINIMO
2009 m. balandžio 22 d. Nr. 300
Vilnius
Pabrėždama Naujos atominės elektrinės projekto Lietuvoje (toliau vadinama – Projektas) tęstinumą, patvirtindama palaikanti naujos atominės elektrinės statybos iniciatyvą, atkreipdama dėmesį į tai, jog uždarius valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės antrąjį bloką labai sumažės elektros energijos gamybos pajėgumų Baltijos regione, taip pat į didėjantį vartojimą ir regioninius energetikos sektoriaus plėtros tikslus, pažymėdama naujų elektros energijos gamybos šaltinių, nepriklausančių nuo iškastinio kuro tiekimo, svarbą elektros energijos gamybos ir vartojimo balansui, energijos šaltinių diversifikavimui ir darniai elektros energetikos sektoriaus plėtrai užtikrinti, pripažindama Projekto strateginę reikšmę Lietuvos energetiniam nepriklausomumui, užsienio politikos krypčių formavimui ir valstybės nacionalinio saugumo tikslų užtikrinimui, konstatuodama jo regioninę svarbą sprendžiant Baltijos valstybių energetikos politikos formavimo, elektros energetikos sistemų ir elektros energijos rinkos valdymo problemas, įgyvendindama Nacionalinę energetikos strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1046 (Žin., 2007, Nr. 11-430), ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos, kuriai Lietuvos Respublikos Seimas pritarė 2008 m. gruodžio 9 d. nutarimu Nr. XI-52 (Žin., 2008, Nr. 146-5870), trečios dalies 49 punktą ir ketvirtos dalies 346 bei 353 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti pridedamas Naujos atominės elektrinės projekto Lietuvoje įgyvendinimo strategines kryptis (toliau vadinama – Projekto strateginės kryptys).
2. Pavesti Energetikos ministerijai:
2.1. koordinuoti Projekto strateginių krypčių vykdymą, užtikrinant efektyvų valstybinį reguliavimą, priežiūrą ir sprendimų priėmimą;
2.2. atsižvelgiant į Projekto strategines kryptis, parengti ir iki 2009 m. birželio 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei Lietuvos Respublikos atominės elektrinės įstatymo (Žin., 2007, Nr. 76-3004) pakeitimų įstatymo projektą, taip pat atlikti kitų Projekto teisinį pagrindą sudarančių įstatymų bei teisės aktų įvertinimą ir prireikus pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei pasiūlymus dėl šių teisės aktų tobulinimo;
3. Pavesti kitoms ministerijoms (o Lietuvos Respublikos Vyriausybei nepavaldiems subjektams – rekomenduoti) pagal jų kompetenciją dalyvauti užtikrinant efektyvų sprendimų priėmimą Projekto tobulinimo ir įgyvendinimo stadijose.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2009 m. balandžio 22 d.
nutarimu Nr. 300
NAUJOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS PROJEKTO LIETUVOJE ĮGYVENDINIMO STRATEGINĖS KRYPTYS
I. STRATEGINĖ PARTNERYSTĖ
1. Strateginė partnerystė įgyvendinant Naujos atominės elektrinės projektą Lietuvoje (toliau vadinama – Projektas) yra paremta Lietuvos energetikos strateginiais tikslais ir elektros energetikos sistemos poreikiais užtikrinti valstybės energetinį nepriklausomumą, elektros energijos gamybos ir vartojimo balansą, efektyvų esamos energetikos sistemos ir branduolinių technologijų eksploatavimo patirties panaudojimą.
2. Būtina sąlyga Projektą sėkmingai ir laiku įgyvendinti yra tinkamo verslo modelio ir finansavimo plano parengimas ir realizavimas. O tai gali garantuoti tik efektyvi strateginė partnerystė, tinkamas strateginio investuotojo parinkimas, geranoriškas valstybės ir privačių investuotojų bendradarbiavimas.
II. POLITINĖS KRYPTYS
3. Lietuvos elektros energetikos sektoriaus plėtra ir Projekto įgyvendinimas yra neatsiejami nuo techninių, teisinių ir organizacinių sąlygų, įgalinančių Lietuvos energetikos sistemą prijungti prie Elektros perdavimo koordinavimo sąjungos (UCTE) sistemos dirbti sinchroniniu režimu, sukūrimo.
4. Įgyvendinant Projekte numatytą strateginę partnerystę su kaimyninėmis Europos Sąjungos valstybėmis, turi būti užtikrintos nuoseklios Lietuvos derybinės pozicijos (siekiant tolygaus, proporcingo Projekto dalyvių atsakomybės paskirstymo, atsižvelgiant į Lietuvos, kaip branduolinio objekto eksploatacijos valstybės, esminę atsakomybę už branduolinę ir radiacinę saugą, civilinę atsakomybę už branduolinę žalą ir kita), įvertinti Lietuvos valstybiniai elektros energetikos poreikiai ir strateginei partnerystei keliami tikslai, laiku priimami efektyvūs tarpvalstybiniai ir komerciniai sprendimai.
5. Laiku įvykdyti parengiamuosius elektros jungties tarp Lietuvos ir Lenkijos (LitPol Link) projekto darbus ir toliau įgyvendinti šį projektą – tai neatsiejama Lietuvos elektros energetikos sistemos integracijos į Vakarų Europos sistemas ir strateginės energetikos sektoriaus partnerystės su Lenkija sąlyga.
6. Būtinas nepertraukiamas dialogas su Latvijos ir Švedijos vyriausybių atstovais, nes reikia ieškoti tinkamiausio sprendimo būdo, kaip toliau vystyti elektros jungties tarp Švedijos ir Baltijos valstybių projektą, priimti sprendimus dėl reikiamų organizacinių priemonių įdiegimo ir nedelsiamo projekto parengiamųjų darbų vykdymo įvertinus sisteminius ir ekonominius jungties iš Lietuvos pranašumus, taip pat bendrus Baltijos valstybių energetikos sektoriaus strateginius tikslus.
7. Lietuvos valstybės strateginiai energetikos tikslai gali būti pasiekti tik tinkamai atliekant valstybinio reguliavimo funkcijas, susijusias su Projektu.
8. Projektui įgyvendinti reikia žemės ploto (naudojimosi juo teisės), t. y. naujos atominės elektrinės statybos aikštelės ir pagalbinių eksploatacinių teritorijų, taip pat turi būti suteikta infrastruktūra, užtikrinta nacionalinė rezervinė galia. Tai turi būti tinkamai įvertinta ir įforminta kaip Lietuvos valstybės indėlis į Projektą.
III. EKONOMINĖS KRYPTYS
10. Projekto ekonominį pagrįstumą turi užtikrinti efektyvus ir tarptautinę branduolinių energetikos objektų projektų valdymo praktiką atitinkantis verslo modelis, gerai parengtas ir realizuojamas finansavimo planas. Projektas turi būti ekonomiškai pagrįstas (įvertinus naujos atominės elektrinės statybos, eksploatavimo, jo nutraukimo ir branduolinio kuro ciklo išlaidas), jis turi atitikti ekonominius valstybės interesus elektros energetikos sektoriuje, įskaitant ir elektros kainos dydį.
11. Projekto strateginis tikslas yra Lietuvos ir Baltijos valstybių elektros energijos gamybos ir vartojimo teigiamo balanso užtikrinimas, energetinio saugumo ir tiekimo patikimumo didinimas.
IV. TECHNOLOGINĖS KRYPTYS
13. Naujos atominės elektrinės bendras galingumas, reaktorių skaičius, konkreti reaktoriaus technologija, aušinimo sistemos ir kiti technologiniai parametrai parenkami atsižvelgiant į nurodytąsias politines ir ekonomines kryptis, planuojamos ūkinės veiklos poveikio aplinkai vertinimo išvadas ir atliktus Projekto vystymo darbus.
14. Maksimali vieno naujos atominės elektrinės reaktoriaus galia turi atitikti pirminio ir antrinio rezervo iš Baltijos valstybių užtikrinimo galimybes, papildomą rezervą preliminariai numatant iš Skandinavijos ir Lenkijos elektros energetikos sistemų, įvertinus tarpsisteminių elektros jungčių pralaidumą ir UCTE techninius reikalavimus.
15. Projekto strateginis investuotojas parenkamas atsižvelgiant į jo civilinės paskirties infrastruktūrinių branduolinių elektros energijos gamybos šaltinių projektavimo, statybos ar eksploatavimo patirtį.
16. Naujos atominės elektrinės statybos aikštelė parenkama vadovaujantis poveikio aplinkai vertinimo išvadomis, geologiniais tyrimais ir Tarptautinės atominės energetikos agentūros (TATENA) rekomendacijomis. Naujos atominės elektrinės plėtra planuojama nuosekliai ir sistemingai, atsižvelgiant į Lietuvos elektros energetikos sistemos tikslus ir strategines darnaus vystymosi kryptis.
V. STRATEGINIŲ KRYPČIŲ vykdyMAS
17. Strateginės partnerystės Projekte užtikrinimo ir strateginio investuotojo parinkimo veiksmų vykdymą turi užtikrinti laiku priimti efektyvūs sprendimai dėl Projekto eigos.
Naujos atominės elektrinės projekto Lietuvoje įgyvendinimo strateginių krypčių
priedas
NAUJOS ATOMINĖS ELEKTRINĖS PROJEKTO VYSTYMO IR ĮGYVENDINIMO ORIENTACINIS PLANAS
(iki naujos atominės elektrinės statybos pradžios)
Eil. Nr. |
Uždaviniai |
Priemonės |
Planuojama trukmė |
Orientacinis (siektinas) įgyvendinimo terminas |
Atsakingi vykdytojai |
1. |
Parinkti konsultantą Projekto verslo modeliui ir finansavimo planui parengti |
konsultanto parinkimas |
1 mėn. |
2009 metų gegužė |
Energetikos ministerija, |
2. |
Parengti Projekto verslo modelį ir finansavimo planą |
tarpinio Projekto verslo modelio ir finansavimo plano rengimas ir derinimas |
1–1,5 mėn. |
2009 metų liepa–rugpjūtis |
Energetikos ministerija, dalyvaujančios įmonės |
Projekto verslo modelio ir finansavimo plano parengimas |
1–2 mėn. |
2009 metų rugpjūtis–rugsėjis |
Energetikos ministerija, dalyvaujančios įmonės |
||
3. |
Suformuoti Lietuvos valstybės derybines pozicijas dėl Projekto |
Lietuvos valstybės strateginių tikslų Projekte identifikavimas ir derybinių pozicijų dėl Projekto (atsakomybės už branduolinę žalą, atliekų saugojimą ir laidojimą, rezervinių galių ir t.t.) suformavimas |
1–2 mėn. |
2009 metų rugpjūtis–rugsėjis |
Energetikos ministerija, Užsienio reikalų ministerija, dalyvaujančios įmonės |
4. |
Priimti sprendimus dėl Projekto įgyvendinimo |
poveikio aplinkai vertinimo procedūrų pabaiga, naujos atominės elektrinės aikštelės detaliojo plano sprendinių ir pagalbinių teritorijų panaudojimo sprendinių parengimas |
4–5 mėn. (įskaitant jau pradėtas procedūras) |
2009 metų rugsėjis |
Energetikos ministerija, Aplinkos ministerija, dalyvaujančios įmonės |
Lietuvos Respublikos Vyriausybės pozicijos dėl užsienio kapitalo investicijų dalies Projekte suformavimas, kitų teisės aktuose numatytų sprendimų priėmimas |
1–2 mėn. |
2009 metų spalis–lapkritis |
Energetikos ministerija, Finansų ministerija |
||
5. |
Parinkti Projekto strateginį investuotoją, vesti derybas su Projekto strateginiais partneriais |
sąlygų strateginiam investuotojui parinkti nustatymas, strateginio investuotojo parinkimo procedūrų vykdymas, atrinktų geriausių pasiūlymų sąrašo sudarymas |
2–3 mėn. |
2009 metų spalis–gruodis |
Energetikos ministerija, dalyvaujančios įmonės |
derybos su atrinktais kandidatais į strateginius investuotojus, susitarimų su parinktu strateginiu investuotoju sudarymas |
2–3 mėn. (pagal realų poreikį) |
2010 metų I ketvirtis |
Energetikos ministerija, dalyvaujančios įmonės |
||
derybos su Projekto strateginiais partneriais dėl jo įgyvendinimo, susitarimų parengimas ir derinimas |
2–3 mėn. (pagal realų poreikį) |
2010 metų I ketvirtis |
Energetikos ministerija, dalyvaujančios įmonės |
||
6. |
Parengti teisinio reguliavimo pagrindus Projektui įgyvendinti |
Lietuvos valstybės veiksmų plano priemonių (tarptautinių ir tarpvalstybinių susitarimų, privalomųjų pranešimų Europos Komisijai, kitoms institucijoms ir panašiai) Projektui vystyti ir įgyvendinti parengimas ir priėmimas |
1–5 mėn. |
2009 metų gegužė–spalis |
Energetikos ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Teisingumo ministerija |
įstatymų ir kitų teisės aktų, sudarančių Projekto teisinį pagrindą, įvertinimas, prireikus – šių teisės aktų pakeitimo projektų parengimas |
6–7 mėn. |
2010 metų sausis |
Energetikos ministerija, Užsienio reikalų ministerija, Teisingumo ministerija |
||
7. |
Tęsti Projekte numatytus darbus |
reaktoriaus technologijos pirkimo dokumentacijos rengimas, technologijos pirkimo procedūros pradžia, kitų Projekto darbų tąsa iki naujos atominės elektrinės statybos pradžios |
pagal realų poreikį |
2010 metų I–II ketvirčiai |
Energetikos ministerija, dalyvaujančios įmonės |