LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

N U T A R I M A S

 

DĖL VIETINIŲ KELIŲ TINKLO PROJEKTAVIMO, JŲ PRIKLAUSOMYBĖS, NAUDOJIMO IR PRIEŽIŪROS LAIKINŲJŲ NURODYMŲ PATVIRTINIMO

 

1992 m. spalio 22 d. Nr. 790

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Patvirtinti Vietinių kelių tinklo projektavimo, jų priklausomybės, naudojimo ir priežiūros laikinuosius nurodymus (pridedama).

2. Nustatyti, kad Vietinių kelių tinklo projektavimo, jų priklausomybės, naudojimo ir priežiūros laikinieji nurodymai yra privalomi visoms valstybinėms tarnyboms, įstaigoms, organizacijoms, juridiniams ir fiziniams asmenims, atliekantiems vietinių kelių tinklo projektavimo, statybos, priežiūros ir remonto darbus.

 

 

LIETUVOS RESPUBLIKOS

MINISTRAS PIRMININKAS                                                             ALEKSANDRAS ABIŠALA

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1992 m. spalio 22 d. nutarimu Nr. 790

 

Vietinių kelių tinklo projektavimo, jų priklausomybės,

naudojimo ir priežiūros laikinieji nurodymai

 

Bendrosios nuostatos

 

1. Šie laikinieji nurodymai nustato vietinių kelių, nepriskirtų valstybiniams, struktūros, priklausomybės, tinklo projektavimo ir eksploatavimo principus žemės ūkio ir miškų ūkio veiklai naudojamoje žemėje ir kitose privačiose bei valstybinėse žemėnaudose, taip pat valstybinio žemės fondo žemėje kaimo vietovėje.

2. Kaimo gyvenviečių gatvių tvarkymas ir planavimas šių laikinųjų nurodymų nereglamentuojamas.

3. Vietiniais keliais, išskyrus ūkio vidaus kelius, turi teisę naudotis visi fiziniai ir juridiniai asmenys.

 

Vietinių kelių kategorijos

 

4. Vietiniai keliai skirstomi į tris kategorijas. Jiems priskiriami ir ūkio vidaus keliai.

5. I kategorijos vietiniams keliams priskiriami automobilių keliai, jungiantys valstybinius kelius, taip pat miestelius ir stambias gyvenvietes, turinčius išvystytą gamybinį-socialinį potencialą, bei infrastruktūrinius pramonės objektus tarpusavyje arba su valstybiniais keliais.

6. II kategorijos vietiniams keliams priskiriami keliai, jungiantys kaimus, valstybinius kelius arba I kategorijos vietinius kelius, taip pat mažesnes gyvenvietes, dažnai lankomus gamtos ir kultūros paminklus, rekreacijos objektus tarpusavyje arba su aukštesnės kategorijos keliais.

7. III kategorijos vietiniams keliams priskiriami keliai, jungiantys vienkiemius ar jų grupes tarpusavyje arba su aukštesnės kategorijos keliais, taip pat keliai, skirti privažiuoti prie mažiau lankomų gamtos ir kultūros paminklų, kapinių, sąvartynų, miškų, pievų, dirbamos žemės sklypų ir kitų objektų.

8. Ūkio vidaus keliams priskiriami ūkio, objekto gamybos reikmėms naudojami keliai, taip pat keliai, jungiantys ūkį, objektą su aukštesnės kategorijos keliu, kiti žemės naudotojų susitarimu nutiesti keliai.

 

Vietinių kelių tinklo projektavimas

 

9. Perspektyvinis vietinių kelių tinklas nurodomas rajonų kraštotvarkos ir melioracijos schemose bei žemės reformos žemėtvarkos projektuose.

10. Projektuojant vietinių kelių tinklą, reikia atsižvelgti į tai, kad:

10.1. būtų naudojamos esamų kelių trasos;

10.2. būtų užtikrintas patogus ir trumpiausias susisiekimas tarp objektų;

10.3. kiekvienos kategorijos kelias atitiktų jo paskirtį;

10.4. kelių tinklas būtų racionalus, tai yra minimalus, bet kartu pakankamas;

10.5. naujų kelių trasos kuo rečiau kirstų žemės savininkų ir dirbamos žemės sklypus;

10.6. naujų kelių trasos sunaikintų kuo mažiau esamų želdinių ir derintųsi prie kitų kraštovaizdžio elementų bei reljefo.

Projektuojant sudėtingas vietinių kelių trasas, nagrinėjama keletas jų variantų, kurie įvertinami remiantis šių laikinųjų nurodymų 10 punkte pateiktais reikalavimais.

11. Vietiniams keliams taikomi šie svarbiausieji techniniai reikalavimai:

11.1. I kategorijos vietiniai keliai turi atitikti nustatytuosius V techninės kategorijos valstybiniams keliams taikomus reikalavimus. Jų sankasos viršūnės plotis turi būti 8 metrai, skaičiuojamasis greitis normaliomis sąlygomis – 60 km/h, sudėtingomis sąlygomis – 40 km/h;

11.2. II kategorijos vietinių kelių sankasos viršūnės plotis turi būti 6,5 metro, skaičiuojamasis greitis – 40 km/h. Šie keliai dažniausia reikalauja rekonstrukcijos;

11.3. III kategorijos vietiniai keliai turėtų sutapti su savininkų sklypų ribomis. Jų sankasos viršūnės plotis – 5,5 arba 4,5 metro;

11.4. ūkio vidaus kelių sankasos viršūnės plotis turi būti ne mažesnis kaip 4,5 metro.

12. Prieš sudarant žemės reformos žemėtvarkos projektą turi būti parengtas I ir II kategorijų vietinių kelių trasų tinklo projektas, kurio masteliai – 1:10000 ir 1:50000. Šis projektas apsvarstomas vietos savivaldybėje ir aprobuojamas rajono (apskrities) valdybos komisijoje.

III kategorijos vietinių kelių trasų tinklo projektas rengiamas sudarant žemės reformos žemėtvarkos projektą fiziniam ar juridiniam asmeniui žemėnaudai formuoti. III kategorijos kelių trasos suderinamos su žemės naudotojais ir aprobuojamos svarstant žemės suteikimo privačiam ūkiui steigti projektą apylinkių agrarinės reformos tarnybose.

Ūkio vidaus kelių trasų tinklas žemės reformos žemėtvarkos projekte nenurodomas.

13. Projektuojant žemėnaudų ribas, kelių trasų ruožai, jeigu jie nereikalauja rekonstrukcijos, nustatomi pagal faktinį jų sankasos plotį.

14. Vietinių kelių šalikelėse esantys grioviai (išskyrus melioracinius griovius) yra šių kelių elementai.

15. Rekonstruojamuose ruožuose vietinių kelių plotis nustatomas pagal kelio kategoriją.

16. Esamų vietinių kelių trasos suprojektuotose žemės reformos metu žemėnaudose matavimo ženklais nežymimos.

17. Vietiniai keliai registruojami vietos savivaldybėje.

 

Vietinių kelių priklausomybė

 

18. Vietinių kelių žemė ir patys keliai priklauso vietos savivaldybei, o ūkio vidaus keliai – žemės savininkui arba naudotojui.

19. Žemės reformos metu suplanuotų naujų vietinių kelių trasų žemė priklauso vietos savivaldybei ir iki kelio tiesimo nuomojama.

20. Vietiniai keliai, nutiesti vietos savivaldybės biudžeto lėšomis, apskaitomi vietos savivaldybės turto balanse.

21. Kai tarp dviejų žemėnaudų yra esamo ar suprojektuoto vietinio kelio trasa, šis kelias įjungiamas į kurio nors vieno naudotojo bendrą plotą. Šiuo atveju matavimo ženklai nurodomi palei visą projektuojamo kelio trasą.

22. Atstumai nuo pastatų, statinių ir kitų objektų iki vietinio kelio sankasos pado arba šalikelės griovio išorinio krašto turi būti ne mažesni kaip:

Pastatai:

Minimalus atstumas (metrais)

 

be įvažiavimo į pastatą

3

 

su įvažiavimu į pastatą

8

 

Ryšių, žemosios įtampos elektros tinklų linijų atramos

1,5

 

Kelius kertančios aukštosios įtampos elektros tinklų linijų atramos

atramų aukštis

 

Palei kelią einančių aukštosios įtampos elektros tinklų linijų atramos

atramų aukštis +5

Melioraciniai nutekamieji grio- viai (nuo šlaito krašto):

 

 

mineraliniame grunte

1

 

durpiniame grunte

3

 

Pavieniai medžiai

2

 

Tvoros

1,5

 

Šiais atvejais kelias įtraukiamas į žemėnaudą tam savininkui, kuris naudojasi nurodytaisiais pastatais, statiniais ar kitais objektais.

 

Vietinių kelių eksploatavimas

 

23. Vietinių kelių technine būkle rūpinasi vietos savivaldybė. Jie prižiūrimi ir remontuojami vietos savivaldybės biudžeto lėšomis.

24. Ūkio vidaus kelius prižiūri ir remontuoja kelio savininkai.

25. Vietiniuose keliuose esant eismo intensyvumui daugiau kaip 250 automobilių per parą nustatomos kelio sanitarinės apsaugos zonos. Šiose zonose žemės savininkai arba naudotojai privalo vykdyti specialiąsias žemės ir miško naudojimo sąlygas.

26. Vietinių kelių tiesimo ir priežiūros darbų techninę kontrolę vykdo vietos savivaldybė.

27. Vietinių kelių remonto darbų terminai derinami su žemės sklypų savininkais ir naudotojais, kurių žemėje yra šie keliai.

28. Kai sudarytas vietinio kelio statybos ar rekonstrukcijos projektas skiriasi nuo sprendimų, padarytų nustatant šių kelių tinklo trasas ir dėl to keičiasi žemės plotas, turi būti sudarytas žemės pirkimo-pardavimo sandėris tarp žemės savininko ir vietos savivaldybės. Ši sąlyga žemės savininkui turi būti nurodyta jam suteikiant žemę.

______________