LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ANTROJO ŠVIETIMO REFORMOS ETAPO PRIORITETŲ

 

2002 m. gegužės 21 d. Nr. 906

Vilnius

 

Remdamasis Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos kolegijos 2002 m. gegužės 9 d. nutarimu Nr. 5:

1.Tvirtinu antrojo švietimo reformos etapo prioritetų įgyvendinimo uždavinių vykdymo 1999–2001 m. ataskaitą.

2.Nustatau:

2.1. iki naujos ilgalaikės švietimo reformos strategijos patvirtinimo švietimo reformos prioritetais laikyti:

ugdymo bei studijų modernizavimą ir švietimo kokybės kėlimą;

socialinių pedagoginių mokymosi ir studijų sąlygų gerinimą;

švietimo sistemos harmonizavimą;

2.2. Švietimo ir mokslo ministerijos strateginių veiklos planų programų vadovams rengiant strategines programas numatyti reformos prioritetus atitinkančius uždavinius ir priemones bei organizuoti ir kontroliuoti jų vykdymą;

2.3. laikyti netekusiais galios švietimo ir mokslo ministro įsakymus dėl antrojo švietimo reformos etapo prioritetų vykdymo: 1999 04 01 Nr. 474, 1999 07 23 Nr. 951, 1999 08 11 Nr. 952 (Žin.,1999, Nr. 69-2203), 2000 07 17 Nr. 957, 2000 09 21 Nr. 1191.

3.Pavedu ministerijos valstybės sekretoriui Dainiui Numgaudžiui kontroliuoti šio įsakymo vykdymą.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                            ALGIRDAS MONKEVIČIUS

______________

 

______________


 i

Švietimo ir mokslo ministerijos antrojo švietimo reformos etapo prioritetų įgyvendinimo uždavinių

VYKDYMO 1999-2001 M. ATASKAITA

 

Kodas

Pavadinimas

Būklė

Galutiniai rezultatai

1.1.1

Parengti ir diegti bendrojo lavinimo mokyklos paskutinės pakopos (IV koncentro) ugdymo programas ir mokymo priemones

Įvykdyta iš dalies·

· ŠMM 2001 07 20 įsakymu Nr. 1175 patvirtintos rekomendacijos „Dėl ugdymo turinio reglamentavimo 11–12 klasėse“.

· Mokymosi pasiekimų reikalavimų gairės pagrindinės mokyklos VI, VIII, X klasėms.

· Atnaujintas visų mokyklų vadovėlių fondas, švietimo įstaigos pasirengusios pereiti prie savarankiško apsirūpinimo mokymo priemonėmis pagal joms skirtas lėšas.

· Parengti vadovėlio samprata ir vertinimo kriterijai, aliktas vadovėlių vertinimas.

1.1.2

Ištirti moksleivių mokymosi motyvacijos stokos priežastis ir sumažinti nepagrįstą moksleivių krūvį

Įvykdyta iš dalies

· Parengtos Moksleivių krūvio mažinimo rekomendacijos (V. Rimkevičienė).

· Rengiami detalizuoti 1–10 klasių moksleivių pasiekimų standartai (reorganizavus PI ir atleidus dalį darbuotojų, darbus teko sulėtinti).

1.1.3

Parengti ir diegti ikimokyklinio ugdymo programas ir mokymo priemones

Įvykdyta iš dalies

· Parengtas Ankstyvojo ugdymo vadovas (bendroji ankstyvojo amžiaus (nuo 0 iki 3 m.) vaikų ugdymo programa ir rekomendacijos). Grifas 2001 04 18 Nr. 160 „Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos rekomenduota“.

·Priešmokyklinio ugdymo bendroji programa (projektas) bus svarstomas Ikimokyklinio ir pradinio ugdymo ekspertų komisijoje 2002 m. sausio mėn.

1.2.1

Parengti ir išleisti standartus bei jų metodinius komentarus profilinei mokyklai

Įvykdyta iš dalies

· Parengti tarpinių išsilavinimo standartų (II, IV, VI, VIII ir X klasėms) projektai.

· Bus patvirtinti ir publikuoti standartai profilinei mokyklai.

1.2.2

Parengti profesinio mokymo standartus

Įvykdyta

· 1999 m. parengti ir patvirtinti 6 profesinio rengimo standartai (3 trečio, 2 ketvirto ir 1 penkto profesinio išsilavinimo lygio);

· 2000 m. – 7 standartai (4 penkto ir 3 trečio profesinio išsilavinimo lygio);

· 2001 m. – 15 standartų (6 trečio ir 9 penkto profesinio išsilavinimo lygio).

· Informacinių technologijų, turizmo ir maisto perdirbimo sektorinės analizės bus atliktos 2002 m., gavus lėšų iš PHARE 2001 m. programos.

1.2.3

Sukurti standartuose numatytų pasiekimų vertinimo sistemą

Įvykdyta iš dalies

· Parengtas projektas „Moksleivių pažangos ir pasiekimų vertinimas ugdymo procese“.

· Pradėta vykdyti „Moksleivių pažangos ir pasiekimų vertinimo ugdymo procese“ projektą (2001–2004), kurio tikslas – kurti ir diegti naują moksleivių pasiekimų vertinimo sistemą.

Numatomi veiksmai:

· tęsti projektą „Moksleivių pažangos ir pasiekimų vertinimas ugdymo procese“.

· skelbti koncepcijos projektą spaudoje aptarti.

1.3.1

Įvykdyti profilinio mokymo eksperimentą, juo remiantis sukurti ir patvirtinti profilinio mokymo diegimo dokumentų paketą

Įvykdyta

Profilinio mokymo įgyvendinimo bandomasis projektas baigtas, patirtis išanalizuota ir apibendrinta konferencijoje (gruodžio 4–5 d.), leidiniuose „Profilinis mokymas“, parengta ataskaita. Patobulintas modelis, mokyklinė dokumentacija. Parengtas naujos formos brandos atestato priedas. Nemažai teigiamų pokyčių įvyko mokyklose.

1.3.2

Vykdyti profilinio mokymo sklaidos programą

Įvykdyta

Projektas „Profilinio mokymo sklaidos programos vykdymas“:

· vyko 3 konferencijos (514 dalyvių);

· iš viso 50 seminarų ugdymo turinio konsultantams (1371 dalyvis);

· išanalizuota gamtos mokslų mokytojų konsultantų (216 anketų) ir tiksliųjų mokslų mokytojų konsultantų (64 anketos) sklaidos patirtis regionuose;

· parengta metodinė medžiaga 2002 m. kovo mėn. vyksiančiai kūrybinės patirties darbų parodai „Gamtamokslinių dalykų mokytojų konsultantų veikla, vykdant ugdymo turinio kaitos ir valstybinių brandos egzaminų sklaidą rajonuose ir miestuose“;

· veikė profilinio mokymo patirties paroda, ji buvo pildoma naujais mokytojų darbais;

· parengtas leidinys „Profilinis mokymas“;

· atnaujinama medžiaga interneto svetainėje.

1.4.1

Parengti sektorinę ir regioninę profesinių kvalifikacijų analizę

Įvykdyta

Parengtos 4 sektorinės analizės.

1.4.2

Įtraukti į profesinių ir aukštesniųjų mokyklų valdymą ir vertinimą socialinius partnerius

Įvykdyta

· Aukštesniųjų ir profesinių mokyklų Bendruosiuose nuostatuose numatyta įtraukti į mokyklų tarybas socialinius partnerius.

· Profesinių mokyklų kvalifikacinių egzaminų organizavimas 4 apskrityse perduotas Prekybos, pramonės ir amatų rūmams.

· Patvirtintos visų kolegijų steigiamosios tarybos, kurių pagrindą sudaro socialiniai partneriai.

1.5.1

Parengti ir patvirtinti Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos egzaminų koncepciją, tęsti egzaminų reformos idėjų sklaidą

Įvykdyta

· Lietuvos bendrojo lavinimo mokyklos egzaminų ir diagnostinio testavimo plėtros gairės (ŠMM kolegija, 1999 08 26 Nr. 60).

· Vyko 2 anglų kalbos egzamino konsultantų seminarai PPRC 2001 01 22–24 ir 2001 09 23–26.

· Parengtas puslapis „Informaciniame leidinyje“ apie užsienio kalbų įskaitos ir egzaminų tvarką bei turinį.

· 4 konferencijos.

· Pavyzdinės egzaminų užduotys.

· Puslapiai „Dialoge“ ir „Informaciniame leidinyje“).

· Egzaminų reforma baigiama 2002 m.

· Apibendrinti 2001 m. valstybinių brandos egzaminų rezultatai (4 leidiniai).

1.5.2

Parengti pagrindinės mokyklos baigiamųjų egzaminų ir brandos egzaminų programas bei užduotis, sukurti infrastruktūrą, teikiančią galimybių vykdyti pagrindinės mokyklos baigiamuosius ir vidurinės mokyklos brandos egzaminus

Įvykdyta

· ŠMM įsakymai (2000 10 18 Nr. 1300, 2000 10 31 Nr. 1340, Nr. 1341, Nr. 1342).

· 5 mokomųjų dalykų valstybiniai egzaminai.

· Sudarytos egzaminų užduočių rengimo darbo grupės.

· Išleistos pagrindinės mokyklos ir brandos egzaminų programos (17 programų).

· Apibendrinti 2001 m. valstybinių brandos egzaminų rezultatai (4 leidiniai).

1.6.1

Išanalizuoti OECD, UNESCO ir kt. švietimo rodiklius ir remiantis jais bei Lietuvos švietimo poreikiais nustatyti Lietuvos rodiklius, pradėti nuolat informuoti visuomenę apie švietimo būklę Lietuvoje

Įvykdyta iš dalies

· Leidinys „Lietuvos švietimas 2000“.

· Tarptautiniai lyginamieji tyrimai (IEA, PIRLS, TIMSS 2003, TIMSS-R, IEA SITES, ESPAD.

· Išanalizuotos tarptautinės švietimo kokybės rodiklių sistemos (Europos Komisijos, EURYDICE tinklo, EUROSTAT’o, OECD, UNESCO). Parengta ataskaita ir detalios rekomendacijos nacionalinei švietimo kokybės rodiklių sistemai.

· Parengtas rodiklių projektas, bet iki galo neparengti jų aprašai, nes nėra aiškių duomenų, reikalingos statistikos.

1.6.2

Parengti monitoringo sistemos kūrimo programą

Įvykdyta iš dalies

Baigiama rengti Mokyklų tobulinimo programa (PB), kurios vienas iš komponentų yra Lietuvos švietimo valdymo informacinės sistemos kūrimo programa. Jos apimtyje numatytas priemonių planas sustiprinti ITC pajėgumus rinkti švietimo statistiką ir apskaičiuoti švietimo rodiklius bei ŠPC pajėgumus atlikti švietimo būklės analizę.

1.7.1

Sukurti išorinio ir vidinio audito koncepciją, norminius teisės aktus ir metodiką bei parengti auditorius

Įvykdyta iš dalies

· Atliktas vidinio audito metodikos bandomasis projektas. Dalyvavo 22 mokyklos. Parengtos audito metodikos projekto pataisos ir pagalbinė medžiaga bendrojo lavinimo mokykloms, vidiniam auditui atlikti. Audito metodika ir papildoma medžiaga bus išspausdinti 2002 metų I ketvirtį.

· Parengtas išorinio audito tvarkos projektas. 2002 metų I ketvirtį bus pateiktas svarstyti.

· Organizuoti 4 seminarai savivaldybių švietimo skyrių 126 specialistams, 22 seminarai pilotinėse mokyklose, 2 konferencijos mokyklos audito metodikos bandomojo projekto pradžiai ir apibendrinimui.

1.8.1

Nustatyti švietimo įstaigų aprūpinimo mokymo priemonėmis standartus, ištirti padėtį įstaigose ir numatyti priemones jai pagerinti

Įvykdyta iš dalies

ŠMM 2001 07 31 įsakymas Nr. 1180.

1.8.2

Sukurti pagrindinių studijų krypčių reglamentus ir nustatyti būtinas sąlygas studijų standartams įgyvendinti

Įvykdyta iš dalies

 

Parengti 6 studijų krypčių reglamentų projektai ir bendro technologijos mokslų studijų krypčių reglamento projektas.

1.9.1

Parengti modernios mokyklos bibliotekos koncepciją, sukurti tokias bibliotekas kiekvienoje apskrityje ir sujungti jas į bendrą tinklą

Įvykdyta iš dalies

Patvirtinta mokyklos bibliotekos koncepcija, parengti mokyklos bibliotekos aprūpinimo standartai. Kadangi mokyklos biblioteka yra mokyklos struktūros dalis, atskirų nuostatų rengti nereikia. Kvalifikaciniai reikalavimai bus pradėti rengti 2002 m.

1.10.1

Sukurti Lietuvos švietimo informacinės sistemos Informavimo posistemę

Įvykdyta

Institucijų registro programinė įranga pradėta naudoti visoje šalyje aprūpinus savivaldybes reikiama technine įranga 2001 m. Moksleivių duomenų bazės programinės įrangos bandomoji eksploatacija 2001 m. buvo vykdoma Vilniaus mieste ir kitose norą pareiškusiose vidurinėse mokyklose. „Moksleivio krepšelio“ skaičiavimams sukurta programinė įranga įdiegta visoje šalyje. Duomenys kaupiami centrinėje duomenų bazėje ITC. Pagal antrojo etapo darbus baigta kurti 2000 m. vykdytų komponentų programinė įranga: duomenų bazių sąveika, duomenų teikimas į interneto tinklą ir pagrindinių statistinių ataskaitų formavimas. Taip pat sukurta Pedagogų, Veiklos programų ir projektų duomenų bazių bei IS MOKYKLA sistemos administravimo programinė įranga.

1.10.2

Sukurti Lietuvos švietimo informacinės sistemos techninės įrangos, pašto sistemų ir tinklų posistemę

Įvykdyta iš dalies

Būtina spręsti programinės įrangos legalizavimo klausimus.

1.10.3

Sukurti informacinę Lietuvos aukštųjų mokyklų sistemą

Įvykdyta iš dalies

Sukurtas inrernetinis puslapis (www. ITMIS. lt), informuojantis apie Lietuvos informacines technologijas mokslui ir studijoms. Detalizuota ir patikslinta Lietuvos mokslo ir studijų informacijos sistemos (LieMSIS) specifikacija, sudarytas sistemos koncepcinis modelis; parengtas projekto aprašas (LieMSIS: integralios sistemos procesai ir funkcijos (poreikiai) bei jų automatizavimo programinės platformos ir technologijos (pasiūla), apžvalga); parengta LieMSIS mokslinių publikacijų duomenų bazės specifikacija, kitų komponentų specifikacijas reikės detalizuoti, kai bus žinoma programinė bazė; parengtas LieMSIS nuostatų projektas bei kūrimo ir plėtojimo 2002 m. plano projektas. Supažindinta akademinė visuomenė. Vykdant distancinio mokymo Lietuvoje (LieDM) projektą įrengta profesionali vaizdo filmavimo ir montavimo studija Kauno technologijos universitete, įkurta ir veikia 10 distancinio mokymosi klasių universitetuose ir kolegijose, pradėta kurti vaizdo konferencijų studija Vilniaus universitete.

1.10.4

Sukurti Lietuvos švietimo informacinės sistemos Mokymo posistemę

Įvykdyta iš dalies

Įsigyta dar keletas ekspertų atrinktų produktų, tačiau nepakanka lėšų sistemiškumui pasiekti.

1.11.1

Užtikrinti Švietimo kaitos fondo veiklą

Įvykdyta

1999–2001 paskelbti 22 konkursai, gauta beveik 2000 paraiškų. Parama suteikta 465 projektams, surengta apie 30 seminarų, kiekviename jų dalyvavo apie 30 dalyvių. Įvyko 3 vieši renginiai, pristatymai.

1.11.2

Skatinti ugdymo naujovių diegimą švietimo įstaigose, kvalifikacijos tobulinimo institucijų programų ir projektų kūrimą kartu su švietimo įstaigų pedagogais

Įvykdyta

· Ugdymo naujovių diegimo švietimo įstaigose procesas tapo permanentinis, funkcionuoja inovacijų sklaidos modelis.

· Organizuoti pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programų konkursai „Mokyklų bendruomenių iniciatyvų skatinimas“ (2000 ir 2001 metais), bendradarbiaujant su Mokyklų tobulinimo centru vykdytas projektas „Mokykla – besimokanti organizacija: mokytojų tobulinimosi savoje mokykloje modelio kūrimas“, paskleista projekte dalyvavusių mokyklų patirtis.

1.12.1

Priėmus aukštojo mokslo įstatymą parengti akreditavimui reikalingus įstatymo lydimuosius aktus ir numatyti kitas priemones

Įvykdyta

 

Ministro įsakymu patvirtinta sprendimų dėl įvertintų aukštojo mokslo studijų programų priėmimo (akreditavimo) tvarka.

1.12.2

Parengti pedagogų rengimo pertvarkos koncepciją, veiksmų programą ir pradėti ją įgyvendinti

Įvykdyta iš dalies

Parengtas pedagogų rengimo koncepcijos projektas, kuriam pritarta Švietimo reformos strategijos grupėje, jis aptartas Lietuvos švietimo taryboje, pristatytas visuomenei. Atlikta projekto analizė (teisinė, finansinė, pedagoginių praktikų metodikos ir turinio, Europos Sąjungos šalių pedagogų rengimo tendencijų kontekste). 2002–2004 m. bus rengiama Valstybinė programa, kuria vadovaujantis bus pertvarkyta pedagogų rengimo sistema (LRV 2001–2004 m. programos įgyvendinimo priemonės, patvirtintos 2001 10 04 nutarimu Nr. 1196).

1.13.1

Vykdyti sistemingą doktorantūros studijų ir disertacijų mokslinio lygio patikrinimą (kartu su Studijų kokybės vetinimo centru bei LMT Mokslininkų kvalifikacijos komisija)

Įvykdyta

· LMT Mokslininkų kvalifikacijos komisija nuolat ir sistemingai vykdė disertacijų mokslinio lygio bei doktorantūros studijų lygio monitoringą ir vertinimą. Susisteminti duomenys apie doktorantūros teisę turinčių ir jos siekiančių institucijų mokslinių tyrimų lygį.

1.13.2

Parengti valstybinių mokslo ir studijų institucijų mokslo darbuotojų ir pedagogų konkursų bei atestavimo kriterijus

Įvykdyta

· LRV 2001 07 11 nutarimas Nr. 899 „Dėl Minimalių kvalifikacinių valstybinių mokslo ir studijų institucijų dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigybių reikalavimų, Konkursų valstybinių mokslo ir studijų institucijų dėstytojų ir mokslo darbuotojų pareigas eiti organizavimo, dėstytojų ir mokslo darbuotojų atestavimo tvarkos ir Pedagoginių vardų suteikimo universitetuose tvarkos patvirtinimo“

2.1.1

Spręsti 12–16 metų paauglių ir jaunuolių, neturinčių mokymosi motyvacijos, ir 16–18 metų asmenų, dėl socialinių-ekonominių sąlygų negalinčių tęsti mokslo dieninėse mokyklose, ugdymo proceso organizavimą

Įvykdyta iš dalies

· ŠMM 2001 03 30 įsakymas Nr. 489 „Dėl 2001–2002 mokslo metų bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo planų“. Ugdymo planuose numatytos išlyginamosios klasės ir ugdymo planas vaikams, turintiems mokymosi, socializacijos problemų ar nutraukusiems mokslą. Steigiamos vakarinės bei pamaininės jaunimo klasės 16–17 metų jaunuoliams, dėl socialinių- ekoniminių sąlygų negalintiems tęsti mokslo vidurinėse bendrojo lavinimo mokyklose.

· 2002 m. numatoma parengti Privalomojo mokymosi įgyvendinimo programą, apimančią privalomą paauglių mokymąsi ir jo tęstinumą, užtikrinant ugdymo(/si) kokybę ir prieinamumą bei ugdymo galimybių ir proceso individualizavimą įvairiose švietimo įstaigose.

2.1.2

Sudaryti tęstinio mokymosi sąlygas būtinosios tarnybos kariams

Įvykdyta iš dalies

Pageidaujančių įgyti pagrindinį ar vidurinį išsilavinimą karių grupių mokymas buvo finansuojamas, kaip ir suaugusiųjų mokymo centrai bei suaugusiųjų vidurinės mokyklos, iš savivaldybių biudžeto.

2.1.3

Spręsti įkalinimo įstaigose esančių asmenų tęstinio mokymosi proceso organizavimą

Įvykdyta

Programą parengė Kalėjimų departamentas prie Teisingumo ministerijos, ji suderinta su ŠMM ir jau įgyvendinama.

2.2.1

Parengti teisės aktų, reikalingų Specialiojo ugdymo įstatymui įgyvendinti, paketą

Įvykdyta

2001 06 06 ŠMM įsak. Nr. 940.

2.2.2

Parengti Specialiojo ugdymo įstatymo įgyvendinimo programą, numatyti prioritetus ir pradėti įgyvendinti prioritetines priemones

Neįvykdyta

2001 m. Specialiojo ugdymo įstatymo įgyvendinimo programa toliau nebus rengiama. Vietoj jos nurodyta iki 2002 m. III ketv. parengti Specialiojo ugdymo paslaugų teikimo programą. 2001 06 07 ŠMM įsak. Nr. 957.

2.3.1

Parengti neformaliojo švietimo metu įgytų žinių pripažinimo tvarką formaliojo švietimo įstaigose

Įvykdyta

ŠMM 2001 10 01 įsakymu Nr. 1353 patvirtinta „Neformaliojo suaugusiųjų švietimo sistemoje ir savarankiškai įgytų žinių įvertinimo ir valstybės pripažįstamų aukštesniojo išsilavinimo ir profesinio mokymo arba tam tikros jų pakopos ar modulio baigimo dokumentų bei kvalifikacijos įgijimo laikinoji tvarka“.

2.3.2

Paruošti valstybės užsakomų neformaliojo švietimo programų ir tikslinių projektų pateikimo, atrankos ir finansavimo tvarką

Įvykdyta iš dalies

ŠMM 1999 01 07 įsakymas Nr. 5 „Dėl Neformaliojo suaugusiųjų švietimo finansavimo tvarkos“, 1999 12 17 įsakymas Nr. 1249 „Dėl paraiškų gauti lėšų neformaliajam suaugusiųjų švietimui iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto pateikimo tvarkos“. Patvirtintų teisės aktų įgyvendinimas buvo atidėtas. 2000 m. planuotos lėšos (153 tūkst. Lt) valstybės užsakomųjų neformaliojo suaugusiųjų švietimo programų konkursui iš ŠMM biudžeto nebuvo skirtos, todėl paruoštos tvarkos įgyvendinimas atidėtas. Tikimasi, kad bus surasta lėšų iš 2002 m. ŠMM biudžeto pradėti valstybės užsakomų neformaliojo suaugusiųjų švietimo programų ir tikslinių projektų įgyvendinimą.

2.4.1

Baigti rengti specialiųjų vaikų globos namų norminę bazę

Įvykdyta iš dalies

Dokumentai rengiami, tačiau galutinai bus pabaigta 2002 m. pabaigoje. Nepilnamečių justicijos programos įgyvendinimo priemonės perkeltos iki 2002 12 31 Valdymo komiteto sprendimu. Naudojamos JTO Vystymo programos lėšos.

2.4.2

Parengti ir diegti tautinių mažumų mokyklų integravimo į bendrą ugdymo sistemą modelį

Įvykdyta iš dalies

· Parengtos Tautinių mažumų švietimo nuostatos, kurios aprašo glaudesnio tautinių mažumų mokyklų integravimosi į bendrą ugdymo sistemą būdus.

· 2001 m. sausio mėnesį pradėtas Dvikalbio ugdymo projektas, kurio metu praktiškai išbandomi PI parengti dvikalbio ugdymo modeliai.

Tolesni veiksmai: tęsti Dvikalbio ugdymo projektą ir diegti jo rezultatus praktiškai.

Pastaba: norint projektą paspartinti, reikia lėšų projekto metu vykdomam pedagoginiam veiksmo tyrimui.

2.4.3

Parengti dviejų naujų, alternatyvių bendrojo lavinimo mokyklai, tipų modelius

Įvykdyta iš dalies

· Parengta mokyklų tipų samprata.

· Parengta Netradicinio ugdymo koncepcija svarstyta 2001 09 27 Kolegijoje. Patvirtinta ŠMM 2001 10 30 įsakymu Nr. 1446.

· Sudarytos galimybės kurtis alternatyvių bendrojo lavinimo mokyklai tipų modeliams.

2.4.4

Parengti atviros mokyklos koncepciją ir jos diegimo modelius

Neįvykdyta

Bus sudaryta darbo grupė koncepcijai parengti. Atviros mokyklos modelių kūrimas bus derinamas su savivaldybėmis.

2.5.1

Atlikti šalies meninio ugdymo sistemos auditą

Įvykdyta

· Parengtas konservatorijų reorganizavimo į keturmetės gimnazijos tipo (9–12 klasių) mokyklas (konservatorijas) projektas.

· ŠMM 2000 05 15 įsakymu Nr. 571 sudaryta darbo grupė išnagrinėjo galimus konservatorijų reorganizavimo būdus. Jos siūlymai aptarti su konservatorijų atstovais, parengti „Konservatorijų reorganizavimo žingsniai“.

· Parengti reorganizuotų mokyklų bendrieji nuostatai, ugdymo planai, dokumentai, reglamentuojantys moksleivių priėmimo, stipendijų, atvykstantiesiems iš rajonų muzikos mokyklų lėšų skyrimų tvarka.

· Pateikta siūlymų dėl kryptingo meninio ugdymo bei humanitarinio profilio klasių steigimo Kauno J. Naujalio muzikos gimnazijoje, Kauno dailės gimnazijoje, Klaipėdos E. Balsio menų gimnazijoje.

· Atliktas šalies meninio ugdymo sistemos auditas. Išvadoms pritarta ŠMM kolegijos 2001 02 24 posėdyje.

· ŠMM 2001 04 30 įsakymu Nr. 720 M. K. Čiurlionio menų gimnazija reorganizuota į Nacionalinę menų mokyklą.

2.5.2

Parengti papildomojo ugdymo sistemos strategijos projektą, numatantį papildomojo ugdymo integravimą į bendrojo lavinimo sistemą

Neįvykdyta

Sudaryta darbo grupė parengti Neformalaus vaikų ir jaunimo švietimo koncepciją.

2.6.1

Parengti moksleivių popamokinės veiklos ir laisvalaikio kultūros plėtotės programą ir ją vykdyti

Įvykdyta iš dalies

Vykdyta užmokyklinių renginių programa. Numatoma moksleivių popamokinės veiklos ir laisvalaikio kultūros plėtotės programą įtraukti į rengiamą Vaikų ir jaunimo socializacijos programą.

2.7.1

Parengti norminius socialinio pedagogo pareigybę reglamentuojančius dokumentus ir mokyklos socialinės vadybos darbo modelį

Įvykdyta iš dalies

ŠMM 2001 12 14 įsakymu Nr. 1667 patvirtinti Socialinio pedagogo kvalifikaciniai reikalavimai ir pareiginės instrukcijos. Socialinės vadybos darbo modelį pagal LRV 2001 04 24 nutarimu Nr. 471 patvirtintą Socialinių pedagogų etatų steigimo švietimo įstaigose 20012005 metų programą (Žin., 2001, Nr. 36-1220) numatyta parengti 2002 m.

2.7.2

Teikti paramą Tautinių mažumų ir išeivijos departamento prie LRV globojamoms mokykloms

Įvykdyta

Vykdant užsienio lietuvių bendruomenių kultūros ir švietimo rėmimo programą užsienio lietuvių mokyklos aprūpintos vadovėliais, organizuoti seminarai užsienio lietuviškų mokyklų lituanistams, istorijos ir pradinių klasių mokytojams, moksleiviai dalyvavo dalykinėse olimpiadose Lietuvoje, ŠMM finansuoja Vilniaus vidurinę mokyklą „Lietuvių namai“, organizuoti lietuvių kalbos kursai žmonėms, atvykstantiems į Lietuvą (kartu su VU Lituanistinių studijų katedra ir Valstybinės kalbos centru), kartu su Pasaulio lietuvių bendruomenės atstovybe Lietuvoje ir Tautinių mažumų ir išeivijos departamentu įsteigtas „Užsienio lietuvių rėmimo centras“, kuris remia užsienio lietuvių studijas Lietuvoje, parengtos programos ir priemonės lietuvių kalbos mokymui, skirtos užsienio lietuviams. Užsienio lietuvių bendruomenių kultūros ir švietimo rėmimo programa pratęsta iki 2003 m.

2.8.1

Parengti profesinio mokymo įstaigų tinklo optimizavimo programą

Įvykdyta

Programa parengta ir pradėta įgyvendinti 2000 m. Valstybinių mokyklų skaičius sumažėjo nuo 103 mokyklų 1999/2000 m. m. iki 79 mokyklų 2001/2002 m. m. Programa bus vykdoma iki 2003 m.

2.9.1

Įgyvendinti tvarką, pagal kurią priėmimas į aukštąsias mokyklas būtų vykdomas atsižvelgiant į valstybinių egzaminų rezultatus

Įvykdyta

 

Įgyvendinta valstybinių aukštųjų mokyklų priėmimo sąlygose, derintose su ministerija.

2.10.1

Sudaryti sąlygas Mokslo ir studijų fondui teikti socialinę paramą aukštųjų mokyklų studentams

Įvykdyta

 

Paskolų teikimą reglamentuoja Vyriausybės patvirtintos paskolų teikimo taisyklės. 2001 12 21 Aukštojo mokslo įstatyme Nr. IX-684 numatytos teikti dar dvi papildomos paskolų rūšys studentams: studijų įimokoms mokėti ir studijoms užsienyje.

2.10.2

Įsteigti fondą užsienio lietuvių moksleiviams, norintiems studijuoti Lietuvos aukštosiose mokyklose

Įvykdyta

 

2000 08 10 įsteigta viešoji įstaiga „Užsienio lietuvių rėmimo centras“.

2.11.1

Sukurti centralizuotą priėmimo į aukštąsias mokyklas sistemą

Įvykdyta iš dalies

 

2002 m. bendrąjį studentų priėmimą vykdo 13 aukštųjų mokyklų (iš jų – 1 nevalstybinė) iš 16.

2.11.2

Užtikrinti, kad priėmimo į aukštąsias mokyklas sąlygos būtų nustatomos ne vėliau kaip prieš 24 mėn. iki studentų priėmimo

Įvykdyta iš dalies

 

Priimtos Aukštojo mokslo įstatymo straipsnio, reglamentuojančio aukštųjų mokyklų priėmimo sąlygų derinimą, pataisos. Dėl įstatymo pataisų įgyvendinimo atidėtas priemonės vykdymo terminas.

3.1.1

Formuojant permanentinio švietimo sistemą sukurti jungčių modelius, sudarančius sąlygas pereiti mokytis iš vieno tipo švietimo institucijos į kitą

Įvykdyta iš dalies

Išanalizuota situacija; analizę 2001 02 01 nutarimu Nr. 2 patvirtino ŠMM kolegija ir įpareigojo departamentų direktorius atsižvelgti į permanentinės švietimo sistemos jungčių analizės išvadas rengiant 2002 m. strateginius veiklos planus ir numatyti atitinkamas priemones. Kai kurios analizėje įvardytos problemos jau išspręstos.

3.1.2

Tvarkyti visų tipų švietimo įstaigų tinklą pagal parengtas metodikas

Įvykdyta iš dalies

Įsteigta 17 (1999 m. 6, 2000 m. 4, 2001 m. 7), reorganizuota 274 (1999 m. 33, 2000 m. 25, 2001 m. 216), likviduota 119 (1999 m. 14, 2000 m. 30, 2001 m. 75) švietimo įstaigų.

3.2.1

Sukurti mokyklos ir savivaldos institucijų demokratinės sąveikos modelius ir pradėti juos diegti

Įvykdyta iš dalies

· Parengti 3000 mokytojų, kurie pradės diegti demokratiniais principais grindžiamus mokyklų savivaldos modelius.

· Skelbiami konkursai mokyklos savivaldai stiprinti.

3.2.2

Sukurti mokyklų savivaldos institucijų informavimo ir pagalbos sistemą

Įvykdyta

· Reguliariai (kasmet) organizuoti kvalifikacinių programų konkursai, skirti mokyklų bendruomenių iniciatyvoms remti. Finansuoti bendri kvalifikacijos tobulinimo institucijų ir bendrojo lavinimo mokyklų savivaldos plėtrai skirti projektai.

· Įgyvendintas LR ŠMM ir Vokietijos Brandenburgo žemės švietimo ministerijos projektas, skirtas moksleivių savivaldos konsultantų bei mokyklų vadovų kompetencijai tobulinti.

· Sukurta interneto svetainė, skirta pilietiniam ugdymui, viena jos dalis skirta mokyklos savivaldos problemoms. Kartu su Švietimo kaitos fondu inicijuoti konkursai savivaldos institucijų iniciatyvoms skatinti.

· Inicijuotas ŠMM ir Britų Tarybos projektas, skirtas mokytojo knygai darbui su mokyklos bendruomene parengti. Ją numatoma išleisti 2002 m. pabaigoje.

3.3.1

Suderinti bendrojo lavinimo ir profesinio mokymo ugdymo turinį

Įvykdyta

ŠMM 2001 03 30 įsakymas Nr. 489 „Dėl 2001–2002 mokslo metų bendrojo lavinimo mokyklų ugdymo planų“.

3.3.2

Pradėti steigti technologinį profilį profesinėse ir bendrojo lavinimo mokyklose

Įvykdyta

Technologinis profilis įgyvendinamas 77 profesinėse mokyklose ir kolegijose, teikiančiose 3 pakopos programas. Technologinės gimnazijos klasės įkurtos 6 profesinėse, 1 aukštesniojoje mokykloje ir 1 kolegijoje (ŠMM įsakymai: 2000 05 04 Nr. 492 „Dėl technologinės gimnazijos pirmųjų klasių steigimo“, 2001 04 23 Nr. 661, 662, 663, 664, 665, 666, 667 „Dėl technologinės gimnazijos trečiųjų klasių steigimo“). Parengtos 2 egzaminų (statybos technologijų, verslo technologijų) pavyzdinės užduotys ir programos, 2001 vasario mėn. vyko bandomasis egzaminas.

3.4.1

Plėtoti profesines studijas neuniversitetinėse aukštosiose mokyklose

Įvykdyta

1999 m. buvo parengti teisės aktai, reikalingi kolegijoms steigti (plačiau 3.5.2 p.) Mokykloms buvo pateiktos Profesinio rengimo metodikos centro parengtos Studijų programų rengimo pagal profesinio rengimo standartą rekomendacijos. 2000 m. atliktas mokyklų pretendenčių parengtų studijų programų vertinimas ir, įsteigus pirmąsias kolegijas, jose pradėtos vykdyti 25 neuniversitetinių studijų programos. 2001 m. atlikta 123 neuniversitetinių studijų programų, kurias pateikė veikiančios kolegijos ir aukštesniosios mokyklos, pretenduojančios jas vykdyti, ekspertizė.

3.4.2

Parengti keleto technologinės pakraipos dalykų brandos egzaminų programas

Įvykdyta

Parengtos 2 egzaminų (statybos technologijų, verslo technologijų) pavyzdinės užduotys ir programos, 2001 m. vasario mėn. vyko bandomasis egzaminas.

3.5.1

Parengti kolegijų steigimo norminius aktus ir įsteigti
3–5 kolegijas

Įvykdyta

1999 m. buvo atliktas eksperimentinis aukštesniųjų mokyklų pasirengimo vykdyti neuniversitetines studijas vertinimas, parengtos ir ŠMM 1999 12 22 įsakymu Nr. 1260 patvirtintos Pasirengimo steigti kolegijas nuostatos ir Neuniversitetinių studijų programų rengimo nuostatos. Mokykloms buvo pateiktos Profesinio rengimo metodikos centro parengtos Studijų programų rengimo pagal profesinio rengimo standartą rekomendacijos. 2000 m. ŠMM 2000 03 10 įsakymu Nr. 243 patvirtinta Institucijų, pretenduojančių tapti kolegijomis, vertinimo tvarka, atliktas mokyklų pretendenčių vertinimas ir parengti pirmųjų kolegijų steigimo projektai. LRV priėmė nutarimą steigti valstybines Vilniaus, Kauno, Alytaus ir Utenos kolegijas bei išduoti licencijas veikti 4 nevalstybinėms kolegijoms. 2001 m., atlikus aukštesniųjų mokyklų vertinimą, įsteigtos valstybinės Marijampolės, Klaipėdos ir Lietuvos jūreivystės kolegijos, o Vilniaus ir Kauno kolegijose pradėjo veikti 4 nauji fakultetai ir studijų centrai. 6 nevalstybinės kolegijos gavo LRV licenciją veikti. Iš viso 2000–2001 m. įsteigtos 7 valstybinės ir 9 nevalstybinės kolegijos. Valstybinės kolegijos steigiamos regioniniu principu, reorganizuojant teigiamai įvertintas aukštesniąsias mokyklas.

3.5.2

Parengti regioninės aukštojo mokslo raidos koncepciją ir jos įgyvendinimo programą

Įvykdyta iš dalies

Parengtas aukštųjų mokyklų plėtros planas ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo projektas dėl kolegijų tinklo plėtros.

3.6.1

Dalyvauti Europos Sąjungos, Šiaurės ir Baltijos šalių studentų ir dėstytojų mobilumo programose

Įvykdyta

 

Dalyvaujama: Socrates, Leonardo da Vinci programose; ratifikuota Lietuvos Respublikos Vyriausybės, Estijos Respublikos Vyriausybės ir Latvijos Respublikos Vyriausybės sutartis dėl išsimokslinimo pripažinimo Baltijos valstybių aukštojo mokslo erdvėje; ratifikuota konvencija dėl Europos Tarybos ir UNRSCO kvalifikacijų, susijusių su aukštuoju mokslu, pripažinimo Europos regiono valstybėse.

3.6.2

Parengti aukštųjų mokyklų akademinių kvalifikacijų pripažinimo sutarčių su kaimyninėmis šalimis projektus

Įvykdyta

 

Parengti sutarčių su Vokietijos Federacinės Respublikos Vyriausybe ir Lenkijos Respublikos Vyriausybe projektai.

3.6.3

Parengti aukštųjų mokyklų studentų mobilumo ir kvalifikacijų palyginamumo tvarką

 

Įvykdyta

Parengta Aukštojo mokslo įstatymo straipsnio pataisa dėl kvalifikacijų, įgytų baigus studijas pagal vienpakopę aukštojo mokslo sistemą, prilyginimo atitinkamos pakopos nuosekliosioms studijoms. Parengtas projektas dėl studijų rezultatų kitose aukštosiose mokyklose įskaitymo.

3.7.1

Nustatyti profesinio mokymo įmonėse vykdymo ir rėmimo tvarką

Įvykdyta

LRV 2001 05 08 nutarimas Nr. 529 „Dėl Lietuvos Respublikos užimtumo didinimo programos patvirtinimo“ ir „Pirmaeilės priemonės nedarbui mažinti“.

3.7.2

Kartu su socialiniais partneriais įsteigti Profesinio mokymo fondą

Neįvykdyta

Parengtas Profesinio mokymo nuostatų projektas, bet Seimo sprendimu priimtos Profesinio mokymo įstatymo pataisos, panaikinančios galimybę įsteigti fondą.

3.7.3

Parengti universitetų ir neuniversitetinių aukštųjų mokyklų tarybų nuostatus ir įsteigti efektyviai veikiančias aukštųjų mokyklų tarybas

Įvykdyta

 

Parengti nuostatai ir patvirtintos 10-ies aukštųjų mokyklų tarybos.

3.8.1

Parengti Aukštojo mokslo įstatymo lydimuosius aktus

Įvykdyta

Parengti.

3.9.1

Pereiti prie etatinio pedagogų darbo apmokėjimo

Neįvykdyta

Bus parengtas modelis. Ruošiamasi pereiti nuo 2003 01 01.

3.9.2

Parengti visų švietimo įstaigų naujus finansavimo principus ir metodikas

Įvykdyta iš dalies

Nuo 2002 01 01 taikomas krepšelis bendrojo lavinimo mokyklose.

3.10.1

Užtikrinti studentų laisvo judėjimo principą (pagal NAP programą)

Iš dalies įvykdyta

· LRV 2001 02 28 nutarimas Nr. 235 „Dėl užsienio valstybių piliečių ir asmenų be pilietybės studijų lietuvos aukštosiose mokyklose reikalavimų patvirtinimo“.

· LRV 2001 04 19 nutarimas Nr. 450 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. gruodžio 15 d. nutarimoa Nr. 1458 „Dėl valstybės rinkliavos objektų sąrašo, šios rinkliavos dydžių ir ir mokėjimi ir grąžinimo tvarkos patvirtinimo“ papildymo“.

· ŠMM ministro 2001 05 25 įsakymas Nr. 894 „Dėl užsieniečių, kurių studijos visiškai arba iš dalies finansuojamos iš valstybės biudžeto, priėmimo į aukštąsias mokyklas tvarkos“

3.10.2

Sudaryti sąlygas migruojančių darbuotojų vaikų mokymuisi pagal ES Direktyvos 77/486 reikalavimus

Įvykdyta

· ŠMM 2001 06 07 įsakymas Nr. 955 „Dėl dvikalbio ugdymo projekto vykdymo“.

· ŠMM 2001 08 31 įsakymu Nr. 1256 patvirtintas Dvikalbio ugdymo projekte dalyvaujančių mokyklų sąrašas. Projektas bus tęsiamas iki 2004 m.

· 2001 m. vyko derybos su Nyderlandų vyriausybės programos „MATRA Pre-accession“ atstovais dėl projekto, skirto ES direktyvai 77/486/EEC dėl migruojančių darbuotojų vaikų mokymo įgyvendinti. 2001 06 11 Nyderlandų užsienio reikalų ministerija patvirtino ŠMM parengto projekto finansavimą. 2001 09 03–07 Lietuvoje lankėsi Nyderlandų URM įgalioti konsultantai projekto turiniui aptarti. Projektas bus pradėtas įgyvendinti 2002 01 01 ir vyks 1,5 metų. Projekte numatytos svarbiausios priemonės, reikalingos įgyvendinti imigruojančių darbuotojų vaikų integravimą į Lietuvos švietimo sistemą.

3.10.3

Dalyvauti ES švietimo programų antrajame etape

Įvykdyta

· Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos Asociacijos Tarybos 2000-09-28 sprendimas Nr. 3/2000 dėl Lietuvos dalyvavimo Bendrijos programose.

· LRV 2000 10 03 nutarimas Nr. 1183 „Dėl LR dalyvavimo ES programose „Leonardo da Vinci II“ ir „Socrates II“.

· LRV 2001 07 12 nutarimas Nr. 910 „Dėl LR dalyvavimo ES programose „Leonardo da Vinci II“ ir „Socrates II“.

· Europos Sąjungos ir Lietuvos Respublikos Asociacijos Tarybos 2001 07 19 sprendimas Nr. 3/2001 dėl Lietuvos įmokų už dalyvavimą Bendrijos Socrates II bei Jaunimo programose 2001–2006 m.

· Išaugo dalyvių skaičius (kai kurių paprogramių apie 20%).

· Dalyvauja praktiškai visų Lietuvos administracinių rajonų institucijos.

______________