LIETUVOS RESPUBLIKOS VERTYBINIŲ POPIERIŲ KOMISIJOS
N U T A R I M A S
DĖL RINKOS PRAKTIKOS PRIPAŽINIMO TAISYKLIŲ
2005 m. sausio 27 d. Nr. 5
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos vertybinių popierių
komisijos
2005 m. sausio 27 d. nutarimu Nr. 5
RINKOS PRAKTIKOS PRIPAŽINIMO TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios taisyklės reguliuoja rinkos praktikos, nustatytos Lietuvos Respublikos vertybinių popierių rinkos įstatymo (toliau – įstatymas) 2 straipsnio 32 dalyje, taip pat 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte, pripažinimo tvarką. Taisyklės nustato pavyzdinį rinkos praktikos vertinimo kriterijų sąrašą, konsultacijas dėl rinkos praktikos pripažinimo, taip pat reguliuoja sprendimų dėl pripažintos rinkos praktikos skelbimą.
2. Taisyklės parengtos atsižvelgiant į 2003 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2003/6/EB dėl prekybos vertybiniais popieriais, pasinaudojant viešai neatskleista informacija ir manipuliavimo rinka (piktnaudžiavimo rinka), taip pat į 2004 m. balandžio 29 d. Europos Komisijos direktyvą 2004/72/EB, įgyvendinančią Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2003/6/EB nuostatas.
3. Taikant įstatymo 2 straipsnio 32 dalį, rinkos, kurioje prekiaujama biržos prekių išvestinėmis priemonėmis, dalyviai turi gauti informaciją, tiesiogiai ar netiesiogiai susijusią su viena ar daugiau išvestinių priemonių, kuri yra:
II. RINKOS PRAKTIKOS VERTINIMO KRITERIJAI
5. Komisija, spręsdama rinkos praktikos pripažinimo klausimą, atsižvelgia į šiuos pavyzdinius vertinimo kriterijus:
5.2. poreikį apsaugoti rinkos jėgų veikimą ir tinkamą pasiūlos ir paklausos jėgų sąveiką. Ypatingas dėmesys skiriamas atitinkamos rinkos praktikos poveikio pagrindiniams rinkos parametrams (rinkos sąlygų iki atitinkamos rinkos praktikos taikymo ypatumams, prekybos sesijos svertiniam kainos vidurkiui ar vertybinio popieriaus kainai, kuri nustatoma paskiausiai) tyrimui;
5.4 kiek atitinkama rinkos praktika atsižvelgia į atitinkamos rinkos prekybos mechanizmą, ar ji leidžia rinkos dalyviams tinkamai ir laiku reaguoti į naują rinkos situaciją, kurią sukuria tokia praktika;
5.5. pavojų, kurį atitinkama praktika kelia tiesiogiai ar netiesiogiai susijusioms reguliuojamoms ar nereguliuojamoms atitinkamos finansinės priemonės rinkoms visoje Bendrijoje;
5.6. atitinkamos rinkos praktikos tyrimo, kurį atliko Komisija ar užsienio priežiūros institucija, rezultatus, ypač tada, kai atitinkama rinkos praktika pažeidė taisykles, skirtas apsaugoti nuo piktnaudžiavimo rinka, – nesvarbu, ar tai įvyko aptariamoje rinkoje, ar tiesiogiai arba netiesiogiai susijusiose rinkose Bendrijoje;
6. Asmuo, kuris kreipiasi į Komisiją dėl rinkos praktikos pripažinimo, turi pateikti prašymą pripažinti rinkos praktiką bei nustatytos formos priedą, kuriame pateikiami duomenys išdėstomi struktūriškai, atsižvelgiant į taisyklių 5 punkte nurodytus rinkos praktikos vertinimo kriterijus. Pateikiamų duomenų turi pakakti, kad būtų galima pagrįstai spręsti, ar rinkos praktika egzistuoja, taip pat įvertinti rinkos praktiką pagal taisyklių 5 punkte nurodytus rinkos praktikos vertinimo kriterijus. Jei asmuo neturi duomenų, kurie apibūdintų rinkos praktiką pagal atitinkamą taisyklių 5 punkte nurodytą rinkos praktikos vertinimo kriterijų, nustatytos formos priede dedamas brūkšnys.
III. KONSULTACIJOS, SPRENDIMŲ PRIĖMIMAS IR SKELBIMAS
7. Komisija, spręsdama klausimą dėl įstatymo 2 straipsnio 32 dalyje, taip pat 10 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytos rinkos praktikos pripažinimo (svarstydama pirmą kartą ar persvarstydama), konsultuojasi su atitinkamomis susijusiomis institucijomis (emitentais ar jų atstovais, rinkos dalyviais ir pan.). Konsultacijų procedūra, esant poreikiui, gali apimti konsultacijas su užsienio priežiūros institucijomis, ypač tais atvejais, kai rinkos gali būti palyginamos struktūros, dydžio, sandorių rūšių prasme. Po konsultacijų procedūros pripažinta rinkos praktika gali būti keičiama tik atlikus tokias pačias konsultacijų procedūras.
8. Jei prasidėjo taisyklių 5.6 punkte nurodyto tyrimo veiksmai, konsultacijų procedūros gali būti atidėtos iki tyrimo pabaigos ir atitinkamų sankcijų pritaikymo.
9. Komisijos atsisakymas pripažinti rinkos praktiką turi būti motyvuotas. Nauja ar besiformuojanti rinkos praktika negali būti laikoma nepriimtina vien dėl to, kad ji yra nauja ar besiformuojanti.
10. Komisija reguliariai, bet ne dažniau kaip kartą per vienerius metus, turi teisę persvarstyti pripažintą rinkos praktiką. Minėto reguliarumo gali būti nesilaikoma, jeigu pripažinta rinkos praktika persvarstoma atsižvelgiant į žymius atitinkamos rinkos aplinkos pokyčius (prekybos taisyklių ar rinkos infrastruktūros pokyčius ir pan.).
11. Informacija apie Komisijos sprendimus dėl rinkos praktikos pripažinimo skelbiama viešai Komisijos interneto puslapyje, pridedant pripažintos praktikos aprašymą pagal 1 priede nustatytą formą. Aprašyme nurodomi kriterijai, į kuriuos atsižvelgta sprendžiant, ar rinkos praktika pripažintina, ypač tada, kai dėl tos pačios praktikos pripažinimo skirtingose valstybių narių rinkose buvo priimti skirtingi sprendimai.
1 priedas
Rinkos praktikos aprašymas
Paaiškinimas, kodėl praktika būtų laikoma manipuliavimu rinka, atsižvelgiant į 2004 m. lapkričio 5 d. Komisijos nutarimu Nr. 19 nustatytus manipuliavimo rinka požymius
Vertinimo kriterijai:
· atitinkamos rinkos praktikos skaidrumo lygis, palyginti su visa rinka
Rinkos praktikos skaidrumas rinkos dalyviams yra pagrindinis kriterijus, į kurį Komisija atsižvelgia spręsdama rinkos praktikos pripažinimo klausimą. Kuo mažiau skaidri rinkos praktika, tuo labiau tikėtina, kad ji nebus pripažinta. Tačiau nereguliuojamos rinkos praktika dėl struktūrinių priežasčių yra mažiau skaidri nei reguliuojamos rinkos praktika. Todėl nereguliuojamos rinkos praktika pati savaime nelaikytina nepriimtina.
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
· poreikį apsaugoti rinkos jėgų veikimą ir tinkamą pasiūlos ir paklausos jėgų sąveiką
Rinkos praktika, varžanti pasiūlos ir paklausos sąveiką, ribojanti kitų rinkos dalyvių galimybes atsiliepti į sandorius (pasiūlą, paklausą), gali sukurti didesnę riziką vientisai rinkai, todėl tokia praktika dažnai nepriimtina.
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
· kokį poveikį atitinkama rinkos praktika turi rinkos likvidumui ir efektyvumui
Rinkos likvidumą ir efektyvumą didinanti rinkos praktika yra labiau priimtina nei tai mažinanti.
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
· kiek atitinkama rinkos praktika atsižvelgia į atitinkamos rinkos prekybos mechanizmą, ar ji leidžia rinkos dalyviams tinkamai ir laiku reaguoti į naują rinkos situaciją, kurią sukuria tokia praktika
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
· pavojų, kurį atitinkama praktika kelia tiesiogiai ar netiesiogiai susijusioms reguliuojamoms ar nereguliuojamoms atitinkamos finansinės priemonės rinkoms visoje Bendrijoje
Vienos rinkos praktika neturi kelti pavojaus kitoms, tiesiogiai ar netiesiogiai susijusioms reguliuojamoms ar nereguliuojamoms rinkoms visoje Bendrijoje. Todėl kuo didesnį pavojų kitoms rinkoms kelia atitinkama rinkos praktika, tuo mažiau ji priimtina.
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
· atitinkamos rinkos praktikos tyrimo, kurį atliko Komisija ar užsienio priežiūros institucija, rezultatus, ypač tuomet, jei atitinkama rinkos praktika pažeidė taisykles, skirtas apsaugoti nuo piktnaudžiavimo rinka – ar tai būtų aptariamoje rinkoje, ar tiesiogiai ar netiesiogiai susijusiose rinkose Bendrijoje
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
· atitinkamos rinkos struktūrines savybes, įskaitant tai, ar ji yra reguliuojama, ar ne, taip pat parduodamų finansinių priemonių rūšis, rinkos dalyvių rūšis, įskaitant neprofesionalių investuotojų dalyvavimo atitinkamoje rinkoje dalį
Rinkos praktikos įvertinimas atsižvelgiant į šį kriterijų
______________