LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRAS

 

ĮSAKYMAS

DĖL PAVYZDINIŲ MELIORACIJOS DARBŲ IR MELIORACIJOS STATINIŲ NAUDOJIMO VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO

 

2006 m. sausio 31 d. Nr. 3D-36

Vilnius

 

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos melioracijos įstatymo (Žin., 1993, Nr. 71-1326; 2004, Nr. 28-877) 7 straipsnio 1 dalimi ir siekdama užtikrinti melioracijos darbų ir melioracijos statinių naudojimo valstybinės priežiūros koordinavimą:

1. Tvirtinu Pavyzdinius melioracijos darbų ir melioracijos statinių naudojimo valstybinės priežiūros nuostatus (pridedami).

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2002 m. liepos 1 d. įsakymą Nr. 246 „Dėl Pavyzdinių valstybinės melioracijos ir hidrotechninių įrenginių priežiūros nuostatų“ (Žin., 2002, Nr. 80-3471).

 

 

 

ŽEMĖS ŪKIO MINISTRĖ                                                     KAZIMIRA DANUTĖ PRUNSKIENĖ


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro

2006 m. sausio 31 d. įsakymu Nr. 3D-36

 

PAVYZDINIAI MELIORACIJOS DARBŲ IR MELIORACIJOS STATINIŲ NAUDOJIMO VALSTYBINĖS PRIEŽIŪROS NUOSTATAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Pavyzdiniai melioracijos darbų ir melioracijos statinių naudojimo (toliau – statinių) valstybinės priežiūros nuostatai (toliau – nuostatai) reglamentuoja Lietuvos Respublikos melioruotų žemių, melioracijos darbų bei statinių naudojimo valstybinę priežiūrą, nustato priežiūrą atliekančių institucijų funkcijas ir teises. Šie nuostatai parengti siekiant nustatyti apskričių viršininkų įgaliotų valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis (toliau -tarnautojai), pagrindines funkcijas, teises ir pareigas.

2. Melioracijos darbų ir statinių valstybinė priežiūra atliekama vadovaujantis Lietuvos Respublikos apskrities valdymo įstatymo (Žin., 1994, Nr. 101-2015; 1997, Nr. 97-2444; 1999, Nr. 50-1602; 2000, Nr. 42-1190; 2001, Nr. 104-3702, Nr. 112-4088; 2003, Nr. 42-1915; 2004, Nr. 103-3754) 10 straipsnio 6 punktu, Lietuvos Respublikos melioracijos įstatymu (Žin., 1993, Nr. 71-1326; 2004, Nr. 28-877), Lietuvos Respublikos statybos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 32-788; 2001, Nr. 101-3597) ir kitais teisės aktais.

3. Melioracijos darbų ir statinių valstybinės priežiūros tikslas yra užtikrinti, kad vykdant melioracijos darbus būtų laikomasi įstatymų, melioracijos statinių projektavimo, statybos, statinio pripažinimo tinkamu naudoti normatyvinių dokumentų, o statiniai būtų tinkamai tvarkomi ir saugomi nuo sugadinimo.

4. Melioracijos darbų ir statinių valstybinę priežiūrą, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos įstatymais, Vyriausybės nutarimais ir kitais teisės aktais, taip pat šiais nuostatais atlieka apskrities viršininko administracija.

5. Melioracijos darbų ir statinių valstybinės priežiūros tarnautojų nurodymai jų kompetencijos klausimais privalomi visiems su statinių statyba, rekonstrukcija ir remontu susijusiems fiziniams ir juridiniams asmenims.

6. Melioracijos darbų ir statinių valstybinę priežiūrą atliekantys valstybės tarnautojai privalo turėti aukštąjį universitetinį arba jam prilygintą išsilavinimą melioracijos srityje.

7. Žemės ūkio ministerija koordinuoja tarnautojų, atliekančių melioracijos darbų ir statinių valstybinę priežiūrą, veiklą.

 

II. APSKRITIES VIRŠININKO ĮGALIOTŲ TARNAUTOJŲ FUNKCIJOS

 

8. Melioracijos darbų ir statinių valstybinę priežiūrą atliekantys tarnautojai vykdo šias funkcijas:

8.1. organizuoja Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų ir kitų teisės aktų bei Vyriausybės programų įgyvendinimą apskrityje savo kompetencijos klausimais;

8.2. pagal patvirtintas melioracijos programas kontroliuoja valstybės biudžeto lėšomis statinių investicinių projektų rengimą, atliekamus statybos darbus, valstybės biudžeto lėšų naudojimą;

8.3. rengia ketvirčio darbo planus, kuriuos derina su padalinio, kuriam pavesta melioracijos darbų ir statinių valstybinė priežiūra, vedėju arba apskrities viršininku;

8.4. kontroliuoja, kad valstybei nuosavybės teise priklausantys bei patikėjimo teise valdomi ir naudojami savivaldybių statiniai būtų naudojami, saugomi pagal galiojančius teisės aktus;

8.5. tikrina, ar atliktos visos statinių projekto rengimo, svarstymo, derinimo procedūros, ar sprendimai atitinka Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo, (Žin., 1995, Nr. 107-2391; 2004, Nr. 21-617), Lietuvos Respublikos žemės įstatymo (Žin., 1994, Nr. 34-620; 2004, Nr. 28-868) ir kitų teisės aktų reikalavimus;

8.6. nustatę šių nuostatų 8.2, 8.4, 8.5 punktuose nurodytų reikalavimų pažeidimus, reikalauja juos ištaisyti teisės aktų nustatyta tvarka;

8.7. bendradarbiauja su projektų rengėjais ir vykdytojais, projektavimo sąlygas pateikiančiomis institucijomis. Teikia Žemės ūkio ministerijai pasiūlymus dėl projektų rengimo taisyklių tobulinimo;

8.8. dalyvauja išduodant statybos leidimą darbams vykdyti kelių savivaldybių valdomoje teritorijoje, kur statytojas (užsakovas) yra savivaldybė, projektų, skirtiems krašto apsaugos reikmėms (sąrašas tvirtinamas ir statybos leidimai išduodami vadovaujantis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 20 d. nutarimu Nr. 941 „Dėl Statinių, skirtų krašto apsaugos reikmėms, sąrašo tvirtinimo ir statybos leidimų išdavimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2002, Nr. 64-2601));

8.9. kontroliuoja statinių statybos eigą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka;

8.10. kontroliuoja ir nustato, ar melioruotos žemės blogas naudojimas arba jos užleidimas nėra statinių sugedimo arba pagreitinto sunykimo priežastis;

8.11. kontroliuoja statant statinius bei tiesiant kabelius, dujotiekius, kelius, kitas požemines komunikacijas melioruotoje žemėje ir kaimo vietovėje, kaip laikomasi Techninių sąlygų statiniams melioruotoje žemėje ir kaimo vietovėje projektuoti išdavimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 1996 m. liepos 1 d. įsakymu Nr. 283 (Žin., 1996, Nr. 69-1681);

8.12. kontroliuoja, ar statiniai statomi pagal išduotą statybos leidimą, ar atitinka šiame leidime nurodytus pagrindinius techninius rodiklius ir naudojimo paskirtį; kai statomas nesudėtingas statinys ir leidimas neprivalomas, – ar statinys statomas turint šiam atvejui normatyviniuose statybos techniniuose projektuose nustatytus dokumentus;

8.13. kontroliuoja, ar statinio statyba ir griovimas nepažeidžia įstatymų ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių žemės sklypo nuosavybę, valdymą ar naudojimą kitais pagrindais, teritorijų planavimo dokumentų (kai jie privalomi) reikalavimų, trečiųjų asmenų pagrįstų interesų, statinio projektavimo sąlygų sąvado;

8.14. kontroliuoja, ar statybos techninės veiklos pagrindinių sričių vadovai atitinka žemės ūkio ministro 2005 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. 3D-258 „Dėl melioracijos įmonių ir specialistų atestavimo“ patvirtintus atestavimo kvalifikacinius reikalavimus;

8.15. kontroliuoja, kaip atliekama statinio statybos techninė priežiūra ir statinio projekto vykdymo priežiūra (kai jos privalomos), ar rangovas laikosi šias priežiūras atliekančių specialistų į techninės priežiūros žurnalą įrašytų reikalavimų ir rangos sutarties, ar statybos darbų vykdymo dokumentai atitinka normatyvinių statybos techninių dokumentų, normatyvinių statinio saugos ir paskirties dokumentų reikalavimus;

8.16. kontroliuoja, ar tinkamai eksploatuojami statiniai, įtraukti į pavojingų statinių sąrašą;

8.17. kontroliuoja, ar tinkamai prižiūrimi ir laiku remontuojami valstybei nuosavybės teise priklausantys statiniai (vandens pralaidos, tiltai, tvenkiniai ir kt.);

8.18. kontroliuoja, ar nuosavybės teise, nuomos, panaudos ar kitais pagrindais valdomoje žemėje naudotojai ir kiti ūkio subjektai statant melioruotoje žemėje statinius, nedaro žalos kitų asmenų ar valstybei nuosavybės teise priklausantiems statiniams, gamtinei aplinkai ir ar esant būtinybei parengia melioracijos statinių ir sistemų pertvarkymo projektus;

8.19. kontroliuoja, ar tinkamai ir laiku valstybinės žemės nuomininkai atlieka statinių, esančių nuomojamoje žemėje, smulkius priežiūros darbus; naudoja pagal paskirtį, prižiūri ir skubiai remontuoja, jei dėl jų gedimo gali būti padaryta žala kitų asmenų ar valstybei nuosavybės teise priklausantiems statiniams, gamtai;

8.20. kontroliuoja, ar užmokama už valstybei nuosavybės teise priklausančių statinių naikinimą;

8.21. kontroliuoja melioruotos žemės ir statinių apskaitos tvarkymą ir valstybei nuosavybės teise priklausančius statinius patikėjimo teise valdančių institucijų veiklą šioje srityje;

8.22. pagal kompetenciją teikia pasiūlymus teisės aktų projektams;

8.23. dalyvauja statinį pripažįstant tinkamu naudoti;

8.24. raštu informuoja kitas statybos ar statinio saugos ir paskirties reikalavimų valstybinės priežiūros institucijas apie savavališkas statybas ir reikalauja pašalinti jų padarinius;

8.25. pagal kompetenciją organizuoja pasitarimus su apskrities savivaldybių melioracijos specialistais;

8.26. apie trūkumus ir pažeidimus statinių statybos ir naudojimo klausimais informuoja savivaldybės administracijos direktorių;

8.27. atstovauja valstybės interesams tarp savivaldybių, juridinių ir fizinių asmenų, pagal kompetenciją teikia pasiūlymus dėl Lietuvos Respublikos įstatymų, Vyriausybės nutarimų, kitų teisės aktų projektų rengimo;

8.28. rengia viršininko administracijos teikiamas ataskaitas ir informaciją, susijusią su valstybine melioracijos darbų ir statinių priežiūra.

 

III. APSKRITIES VIRŠININKO ĮGALIOTŲ TARNAUTOJŲ TEISĖS

 

9. Vykdydami pavestas funkcijas, tarnautojai turi teisę:

9.1. nagrinėti ir spręsti nesutarimus tarp projektavimo sąlygas parengusių institucijų ir projekto rengėjų, o kai nagrinėjami nesutarimai, susiję su aplinkos apsaugos, kultūros ir gamtos paveldo objektų (vertybių) apsaugos reikalavimų taikymu, – spręsti juos kartu su valstybės institucijomis, atsakingomis už aplinkos apsaugą, kultūros ir gamtos paveldo objektų (vertybių) apsaugą;

9.2. gauti iš projekto organizatoriaus ir projekto rengėjo rašytinius ir žodinius paaiškinimus, dokumentų nuorašus ir kitą informaciją, susijusią su melioracijos darbų ir statinių valstybinės priežiūros atlikimu;

9.3. gauti savivaldybės administracijos direktoriaus (jo įgalioto savivaldybės administracijos tarnautojo) išduotų statybos leidimų kopijas;

9.4. nustatę, kad statybos leidimas išduotas neteisėtai ir kad statinys statomas neturint leidimo, pareikalauti iš statytojo pašalinti savavališkos statybos padarinius arba Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka dėl leidimo panaikinimo kreiptis į teismą;

9.5. atšaukti techninio prižiūrėtojo reikalavimą sustabdyti statybą, jeigu jis prieštarauja Lietuvos Respublikos teisės aktų ar normatyvinių statybos dokumentų reikalavimams;

9.6. reikalauti statytojo ir rangovo pašalinti statinio projekto ir normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimų pažeidimų padarinius;

9.7. reikalauti iš statytojo (užsakovo) atlikti statomo statinio ekspertizę šiais atvejais: kai įvyko statinio avarija ar yra nustatyta jos grėsmė, pastebėtos statinio deformacijos; kai gautas statytojo (užsakovo) ar statinio naudotojo skundas, kad statinys neatitinka esminių reikalavimų, nustatytų Lietuvos Respublikos statybos įstatymo 4 straipsnio 1 dalyje, arba kai yra prielaidų, kad šie reikalavimai yra pažeisti stichinių nelaimių ar kitų ekstremalių situacijų metu;

9.8. netrukdomi patekti, jeigu tai susiję su jų pareigomis, į statybvietes, statomų, rekonstruojamų, remontuojamų ar naikinamų statinių, reikalauti statybos dalyvių pateikti visus statybos dokumentus. Į statybvietes, esančias karinėse teritorijose, valstybinės priežiūros tarnautojai jų funkcijoms atlikti įleidžiami Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. vasario 21 d. nutarimo Nr. 187 „Dėl civilinių institucijų pareigūnų funkcijų atlikimo karinėse teritorijose“ (Žin., 2000, Nr. 17-413) nustatyta tvarka;

9.9. pagal kompetenciją Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso nustatytais atvejais ir tvarka surašyti administracinių teisės pažeidimų protokolus, nagrinėti administracinių teisės pažeidimų bylas ir skirti administracines nuobaudas arba teikti administracinių teisės pažeidimų bylas teismui;

9.10. Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka kreiptis į teismą su ieškiniu, kad būtų atlyginta valstybei padaryta žala pažeidus įstatymų, kitų teisės aktų ir normatyvinių statybos techninių dokumentų reikalavimus;

9.11. atstovauti teisme apskrities viršininko administracijai pagal įgaliojimą;

9.12. tikrinti, ar statinio statybos techninio prižiūrėtojo ir statinio projekto vykdymo, priežiūros vadovo veikla atitinka įstatymus, kitus teisės aktus ir normatyvinius statybos techninius dokumentus, o jeigu yra pažeidimų, pagal kompetenciją taikyti jiems įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytas poveikio priemones;

9.13. kreiptis į policiją, kai statybos dalyviai neleidžia statybos valstybinės priežiūros tarnautojams atlikti tarnybinių funkcijų;

9.14. teikti pagal kompetenciją projektų organizavimo ir vykdymo institucijoms, statinių savininkams reikalavimus pašalinti jų padarytus įstatymų, normatyvinių statybos techninių dokumentų ar projektų pažeidimus;

9.15. Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka kreiptis į atitinkamas institucijas dėl asmenų, padariusių statybos dokumentų, statinių projektų arba normatyvinių statybos techninių dokumentų pažeidimus, patraukimo atsakomybėn;

9.16. projektų rengimo reglamento nustatytais atvejais reikalauti, kad projekto organizatorius arba statytojas papildomai derintų statinių projektą;

9.17. teisės aktų nustatyta tvarka gauti iš ministerijų, departamentų, savivaldybių administracijų direktorių (jų įgaliotų savivaldybių administracijų tarnautojų), registrų tvarkytojų ir kitų institucijų informaciją, kurios reikia šiuose nuostatuose nurodytoms funkcijoms vykdyti;

9.18. analizuoti statinių projektus, statybos procesus, statybos proceso dalyvių veiklą ir teikti Žemės ūkio ministerijai pasiūlymus dėl normatyvinių statybos techninių dokumentų ir projektų tobulinimo, įmonių ir specialistų kvalifikacijos atestatų galiojimo panaikinimo ar sustabdymo;

9.19. sustabdyti statinio statybą ar griovimą įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytais atvejais. Apie statinio statybos sustabdymą ar griovimą visais atvejais informuoti apskrities viršininką;

9.20. pagal kompetenciją tikrinti statinių statybą ir teikti privalomuosius reikalavimus (nurodymus) statybos dalyviams, jeigu nesilaikoma statybos normatyvinių dokumentų reikalavimų;

9.21. dalyvauti valstybės kontrolės organizuojamuose patikrinimuose dėl valstybės biudžeto lėšų investicijoms tinkamo naudojimo;

9.22. vadovauti komisijoms, tiriant stichinių nelaimių ir avarijų padarinius, kurių metu sugriuvo ar kitaip sugadinti statiniai;

9.23. gauti iš projekto organizatorių, taip pat statytojų duomenis bei dokumentus, kurių reikia šiuose nuostatuose nurodytiems tikrinimams atlikti bei sprendimams įgyvendinti;

9.24. pareikalauti, kad žemės naudotojai šalintų valstybinės priežiūros metu nustatytus trūkumus ir pateiktų informaciją apie trūkumų pašalinimą;

9.25. pareikalauti iš žemės naudotojų įstatymų nustatyta tvarka atlyginti padarytus nuostolius, kurie susidarė pablogėjus valstybei nuosavybės teise priklausančių statinių techninei būklei dėl jų žemėje neatliktų statinių smulkių priežiūros darbų arba dėl netinkamo melioruotos žemės naudojimo;

9.26. kelti profesinę kvalifikaciją teisės aktų nustatyta tvarka;

9.27. naudotis kitomis teisėmis, numatytomis kituose teisės aktuose.

 

IV. SKUNDŲ IR PAREIŠKIMŲ, SUSIJUSIŲ SU MELIORACIJOS DARBŲ IR MELIORACIJOS STATINIŲ NAUDOJIMO VALSTYBINE PRIEŽIŪRA, NAGRINĖJIMAS

 

10. Visi skundai (pareiškimai), susiję su melioracijos darbų ir statinių valstybine priežiūra, nagrinėjami vadovaujantis Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945), Lietuvos Respublikos statybos įstatymu, Lietuvos Respublikos melioracijos įstatymu, Lietuvos Respublikos žemės įstatymu, Lietuvos Respublikos žemės reformos įstatymu (Žin., 1991, Nr. 24-635; 1997, Nr. 69-1735) ir kitais teisės aktais bei normatyviniais statybos techniniais reglamentais.

 

V. APSKRITIES VIRŠININKO ĮGALIOTŲ TARNAUTOJŲ ATSAKOMYBĖ

 

11. Tarnautojai, atliekantys melioracijos darbų ir statinių valstybinę priežiūrą, už pavestų uždavinių bei funkcijų netinkamą vykdymą atsako Lietuvos Respublikos įstatymų ir teisės aktų nustatyta tvarka.

______________