LIETUVOS RESPUBLIKOS RYŠIŲ REGULIAVIMO TARNYBOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL ŪKIO SUBJEKTO AB „LIETUVOS TELEKOMAS“, TURINČIO DIDELĘ ĮTAKĄ TARPTAUTINIO TRANZITO PASLAUGŲ, TEIKIAMŲ VIEŠUOJU TELEFONO RYŠIO TINKLU, TEIKIAMU FIKSUOTOJE VIETOJE, RINKOJE

 

2006 m. vasario 20 d. Nr. 1V-216

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo (Žin., 2004, Nr. 69-2382) 15 straipsnio 1 dalimi, 16 straipsnio 1, 3, 9 ir 15 dalimis, 17 straipsnio 1 dalimi ir Rinkos tyrimo taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos direktoriaus 2004 m. rugsėjo 17 d. įsakymu Nr. 1V-297 „Dėl Rinkos tyrimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 141-5174), 24 ir 25 punktais, 2003 m. vasario 11 d. Komisijos rekomendacija dėl atitinkamų produktų ir paslaugų rinkų elektroninių ryšių srityje, reikalaujančių ex-ante reguliavimo pagal Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2002/21/EB dėl elektroninių ryšių tinklų ir paslaugų bendrosios reguliavimo sistemos, bei išnagrinėjęs tranzito paslaugų, teikiamų viešuoju fiksuoto telefono ryšio tinklu, rinkos tyrimo metu juridinių asmenų pateiktus atsakymus į Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos (toliau – Tarnyba) 2005 m. sausio 7 d. raštu Nr. (25.18)-1B-65 pateiktą tranzito paslaugų, teikiamų viešuoju fiksuoto telefono ryšio tinklu, rinkos tyrimo anketą ir atsižvelgdamas į tranzito paslaugų, teikiamų viešuoju fiksuoto telefono ryšio tinklu, rinkos tyrimo ataskaitą (toliau – Ataskaita):

1. Nustačiau ir konstatuoju:

1.1. Kaip nustatyta Ataskaitos 6.1 skyriuje, viešasis telefono ryšio tinklas, kuriuo teikiamos tranzito paslaugos, yra laikomas viešuoju telefono ryšio tinklu, teikiamu fiksuotoje vietoje (toliau – Tinklas).

1.2. UAB „Cubio“, AB „Lietuvos telekomas“, UAB „Mediafon“, UAB „Neltė“, UAB „Telegrupė“ teikiamos tarptautinio tranzito paslaugos sudaro tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinką, nes tarptautinio tranzito paslaugas 2000–2004 metais Lietuvos Respublikos teritorijoje teikė UAB „Cubio“, AB „Lietuvos telekomas“, UAB „Mediafon“, UAB „Neltė“, UAB „Telegrupė“.

1.3. Atliktas tyrimas dėl konkurencijos tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje parodė, kad konkurencija šioje atitinkamoje rinkoje nėra veiksminga, nes:

1.3.1. Išanalizavus pagrindinius kriterijus (rinkos dydį, pirkėjo derybinę galią ir įėjimo į rinką barjerus), kuriais remiantis sprendžiama, ar konkurencija tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje yra veiksminga, nustatyta, kad:

1.3.1.1. tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje AB „Lietuvos telekomas“ užima 83 procentus atitinkamos rinkos;

1.3.1.2. tarptautinio tranzito paslaugų gavėjai tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje neturi pirkėjo derybinės galios AB „Lietuvos telekomas“ atžvilgiu;

1.3.1.3. įėjimo į tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinką barjerai vis dar yra aukšti.

1.3.2. Atlikus konkurencijos veiksmingumo tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje analizę, kaip pateikta Ataskaitos 9.2 skyriuje, išskirtos šios konkurencijos problemos:

1.3.2.1. AB „Lietuvos telekomas“ turi ekonominį interesą ir galimybes didinti V ir IV tipų tranzito paslaugų kainas, nes: ūkio subjektas, teikdamas viešąsias telefono ryšio paslaugas AB „Lietuvos telekomas“ Tinklu, turi interesą pirkti tarptautino tranzito paslaugas iš AB „Lietuvos telekomas“; I, II ir III tipų tranzito paslaugų, teikiamų AB „Lietuvos telekomas“ Tinklu, gavėjai turi paskatų pirkti ir IV tipo tranzito paslaugą iš AB „Lietuvos telekomas“; AB „Lietuvos telekomas“ konkuruoja su tarptautinio tranzito paslaugų gavėjais nacionalinio tranzito paslaugų rinkoje ir (arba) teikiant mažmenines viešąsias telefono ryšio paslaugas.

1.3.2.2. AB „Lietuvos telekomas“ turi ekonominį interesą ir galimybes nesuteikti prieigos, nes: tuo būtų apribojamos ūkio subjektų, teikiančių nacionalinio tranzito paslaugas bei mažmenines viešąsias telefono ryšio paslaugas, galimybės konkuruoti su AB „Lietuvos telekomas“, teikiančiu analogiškas paslaugas; kiti ūkio subjektai, vedę derybas su AB „Lietuvos telekomas“ dėl tinklų sujungimo, nurodė, kad derybos su AB „Lietuvos telekomas“ trunka ilgą laiką, nepavyksta susitarti, o visų vykusių ir vykstančių derybų atveju derybų iniciatorius yra ne AB „Lietuvos telekomas“, o kitas ūkio subjektas.

1.3.2.3. AB „Lietuvos telekomas“, teikdama tarptautinio tranzito paslaugas, turi iniciatyvą ir galimybes diskriminuoti paslaugų gavėjus, nes: AB „Lietuvos telekomas“ turi iniciatyvą ir galimybes nustatyti skirtingas tarptautinio tranzito paslaugų kainas skirtingiems šių paslaugų gavėjams ir taikyti prastesnes tarptautinio tranzito paslaugų teikimo sąlygas nei taiko sau, viešai neskelbia IV ir V tipų tranzito paslaugų teikimo siūlomų ar jau taikomų sąlygų, tarp jų ir kainų; AB „Lietuvos telekomas“ konkuruoja su tarptautinio tranzito paslaugų gavėjais nacionalinio tranzito paslaugų rinkoje ir (arba) teikiant mažmenines viešąsias telefono ryšio paslaugas.

1.4. Kaip nurodyta Ataskaitos 9.3 skyriuje, ūkio subjektą AB „Lietuvos telekomas“ sudaro AB „Lietuvos telekomas“ kartu su susijusiais juridiniais asmenimis UAB „Baltic Data Center“, UAB „Comliet“, UAB „Comliet sprendimai“, UAB „Lietuvos telekomo verslo sprendimai“, UAB „Lintel“, UAB „Omnitel“, UAB „Verslo portalas“, UAB „Voicecom“, VšĮ „Lietuvos telekomo sporto klubas“ (toliau – ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“).

2. Pripažįstu ūkio subjektą AB „Lietuvos telekomas“ turinčiu didelę įtaką tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje, kaip nustatyta Ataskaitos 9.3 skyriuje, nes:

2.1. ūkio subjektas, teikdamas mažmenines viešąsias telefono ryšio paslaugas AB „Lietuvos telekomas“ Tinklu, turi interesą pirkti tarptautino tranzito paslaugas iš AB „Lietuvos telekomas“;

2.2. AB „Lietuvos telekomas“ turi iniciatyvą ir galimybes nustatyti skirtingas tarptautinio tranzito paslaugų kainas skirtingiems šių paslaugų gavėjams ir taikyti prastesnes tarptautinio tranzito paslaugų teikimo sąlygas nei taiko sau;

2.3. AB „Lietuvos telekomas“, parduodama tarptautinio tranzito paslaugas, teikiamas Tinklu, nesusiduria su pirkėjo derybine galia, kuri galėtų turėti įtakos tranzito paslaugų kainai ir kitoms tranzito paslaugų teikimo sąlygoms;

2.4. AB „Lietuvos telekomas“ turi iniciatyvą vilkinti derybas dėl tinklų sujungimo ir nesuteikti prieigos;

2.5. nagrinėjamoje tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų Tinklais, rinkoje AB „Lietuvos telekomas“ užima 83 procentus atitinkamos rinkos.

3. Nustatau, kad nuo šio įsakymo įsigaliojimo dienos ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo vykdyti šiuos įpareigojimus, kaip nurodyta Ataskaitos 10 skyriuje:

3.1. įpareigojimą suteikti prieigą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 21 straipsnyje. Kiek tai susiję IV ir V tipų tranzito paslaugų teikimu, ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo:

3.1.1. patenkinti pagrįstus kitų ūkio subjektų prašymus suteikti prieigą prie su IV ir V tipų tranzito paslaugų teikimu susijusių Tinklo elementų ir (ar) priemonių kitiems ūkio subjektams;

3.1.2. suteikti prieigą prie konkrečių Tinklo elementų ir (ar) priemonių kitiems ūkio subjektams;

3.1.3. sąžiningai derėtis su kitais ūkio subjektais, prašančiais suteikti prieigą prie tarptautinio tranzito paslaugos;

3.1.4. nenutraukti prieigos prie jau suteiktų priemonių;

3.1.5. suteikti atvirą prieigą prie techninių sąsajų, protokolų ar kitų technologijų, kurios yra būtinos paslaugų suderinamumui ar virtualaus tinklo paslaugoms teikti;

3.1.6. suteikti prieigą prie patalpų ar kitus elektroninių ryšių infrastruktūros bendro naudojimo būdus;

3.1.7. suteikti konkrečias paslaugas, būtinas užtikrinti paslaugų teikimą paslaugų gavėjams;

3.1.8. sujungti tinklus ar suteikti tinklų priemones, įskaitant galimybę sujungti tinklus ir suteikti priemones bet kuriame techniškai galimame tinklo taške;

3.1.9. ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ gali atsisakyti suteikti prieigą prie IV ir V tipų tranzito paslaugų, vienašališkai sustabdyti jos teikimą ar ją nutraukti tik tais atvejais, kai tai yra pagrįsta objektyviais kriterijais, įskaitant techninių galimybių nebuvimą arba būtinybę užtikrinti Tinklo vientisumą, jei teisės aktai nenustato kitaip;

3.2. nediskriminavimo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 19 straipsnyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ IV ir V tipų tranzito paslaugoms privalo taikyti technines bei kitas sąlygas tokias pačias, kokias ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ turi pats arba teikia savo padaliniams, dukterinėms įmonėms ar bet kuriems kitiems ūkio subjektams, bei jos negali priklausyti nuo skambučių inicijavimo kilmės ir krypties. Ūkio subjekto AB „Lietuvos telekomas“ taikomos IV ir V tipų tranzito paslaugų kainos kitiems ūkio subjektams negali būti skirtingos priklausomai nuo to, kuriame viešajame telefono ryšio tinkle yra inicijuojamas ir (arba) užbaigiamas;

3.3. skaidrumo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 18 straipsnyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo, kiek tai susiję su tarptautinio tranzito paslaugų teikimu:

3.3.1. standartiniame pasiūlyme sujungti elektroninių ryšių tinklus pagal Tarnybos direktoriaus 2005 m. lapkričio 4 d. įsakymu Nr. 1V-941 „Dėl Prieigos, įskaitant tinklų sujungimą, suteikimo ir teikimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2005, Nr. 133-4812) nustatytas taisykles viešai skelbti detalią informaciją, susijusią su Ataskaitos 10.2.3 skyriuje nurodytą įpareigojimą nustatančio Tarnybos direktoriaus įsakymo įsigaliojimo dieną teikiama prieiga, įskaitant apskaitos informaciją, technines specifikacijas, tinklo charakteristikas, prieigos teikimo bei naudojimo sąlygas, prieigos ir susijusių paslaugų kainas, jei teisės aktai nenustato kitaip;

3.3.2. per 2 mėnesius nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos paskelbti standartinį pasiūlymą sujungti elektroninių ryšių tinklus;

3.3.3. teikti ūkio subjektams, siekiantiems tinklų sujungimo, visą informaciją, būtiną tinklų sujungimui sudaryti;

3.3.4. pateikti Tarnybai visas tinklų sujungimo sutarčių kopijas, įskaitant sutarčių pakeitimų ir papildymų, susijusių su prieigos IV ir V tipų tranzito paslaugų teikimu, kopijas, per 10 darbo dienų nuo šių sutarčių (taip pat ir papildymų, pakeitimų) sudarymo dienos, o sutarčių, sutarčių pakeitimų ir papildymų, sudarytų iki šio įpareigojimo nustatymo dienos, kopijas pateikti per 10 darbo dienų nuo šio įpareigojimo nustatymo dienos, jei teisės aktai nenustato kitaip;

3.4. kainų kontrolės įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 23 straipsnyje;

3.4.1. nuo įpareigojimų nustatymo dienos iki 2006 m. gruodžio 31 d. ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo:

3.4.1.1. skaičiuoti ūkio subjekto AB „Lietuvos telekomas“ teikiamų tarptautinio tranzito paslaugų sąnaudas, įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą, pagal pilnai paskirstytų sąnaudų metodą, vadovaujantis Tarnybos patvirtintomis sąnaudų apskaitos taisyklėmis;

3.4.1.2. teikti tarptautinio tranzito paslaugas tokiomis kainomis, kurios būtų pagrįstos pagal šio įsakymo 3.4.1.1 punktą apskaičiuotomis sąnaudomis, įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą;

3.4.2. ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“, vadovaudamasis Tarnybos nustatytais reikalavimais (metodinėmis gairėmis „Top-down“ FL-LRAIC apskaitos modelio ruošimui) bei naudodamas faktinius duomenis apie savo veiklą („Top-down“ metodu), privalo įdiegti į ateitį orientuotų ilgo laikotarpio vidutinių padidėjimo sąnaudų (angl. Forward- looking Long Run Average Incremental Costs) (įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą) bei priedo bendrosioms sąnaudoms padengti apskaitos sistemą tarptautinio tranzito paslaugų sąnaudoms nustatyti bei ne vėliau kaip iki 2006 m. birželio 1 d. pateikti Tarnybai šios apskaitos sistemos rezultatus;

3.4.3. nuo 2007 m. sausio 1 d. ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo užtikrinti, kad tarptautinio tranzito paslaugų kaina neviršytų Tarnybos nustatytų ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, kainų, pagrįstų FL-LRAIC (įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą), bei priedo bendrosioms sąnaudoms padengti suma (FL-LRAIC apskaitos modelį, kurio pagrindu Tarnyba apskaičiuos ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, tarptautinio tranzito paslaugų sąnaudas, Tarnyba suformuos, vadovaudamasi teoriniu operatoriaus efektyvios veiklos modeliu („Bottom-up“ metodu) bei faktiniais duomenimis paremtos („Top-down“ metodu) FL-LRAIC bei priedo bendrosioms sąnaudoms padengti apskaitos sistemos duomenimis; jei ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ neįdiegs FL-LRAIC (įskaitant protingumo kriterijų atitinkančią investicijų grąžą) bei priedo bendrosioms sąnaudoms padengti apskaitos sistemos AB „Lietuvos telekomas“ teikiamų tarptautinio tranzito paslaugų sąnaudoms nustatyti ir (arba) iki 2006 m. birželio 1 d. nepateiks Tarnybai šios apskaitos sistemos rezultatų, Tarnyba ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, kainą nustatys, vadovaudamasi AB „Lietuvos telekomas“ teikiamų tarptautinio tranzito paslaugų sąnaudomis, apskaičiuotomis tik pagal teorinį operatoriaus efektyvios veiklos modelį („Bottom-up“ metodu) suformuotą FL-LRAIC apskaitos modelį), jei šios kainos ir faktiškai taikomų AB „Lietuvos telekomas“ teikiamų tarptautinio tranzito

paslaugų kainų skirtumai (S) neviršys 40 procentų. Procentinis kainų skirtumas (S) kiekvienai tarptautinio tranzito paslaugai apskaičiuojamas pagal šią formulę:

 

, čia

 

KLRAIC – ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, kaina;

 

Kfakt. – faktiškai taikoma tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų AB „Lietuvos telekomas“ Tinklu, kaina.

 

Tuo atveju, jei procentinis kainų skirtumas (S) bus didesnis nei 40 procentų, ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo keisti AB „Lietuvos telekomas“ teikiamų tarptautinio tranzito paslaugų kainas kas 12 mėnesių nuo dienos, einančios po 2007 m. sausio 1 d., iki tol, kol AB „Lietuvos telekomas“ teikiamų tarptautinio tranzito paslaugų kainos bus lygios ūkio subjekto, efektyviai veikiančio konkurencinėje rinkoje, tarptautinio tranzito paslaugų kainoms pagal šį algoritmą:

 

jei KLRAIC ≤ Kn-1 × 0,6, tai Kn = Kn-1 × 0,6;

 

jei KLRAIC ≥ Kn-1 × 1,4, tai Kn =Kn-1 ×1,4;

 

jei Kn-1 × 0,6 < KLRAIC < Kn-1 ×1,4, tai Kn = KLRAIC, čia

 

Kn – nustatoma tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų AB „Lietuvos telekomas“ Tinklu, kaina n-tojo reguliavimo laikotarpio (12 mėn.) pradžiai;

Kn-1 – tarptautinio tranzito paslaugų, teikiamų AB „Lietuvos telekomas“ Tinklu, kaina reguliavimo laikotarpio (12 mėn.), ėjusio prieš n-tąjį reguliavimo laikotarpį, pabaigai;

 

3.5. apskaitos atskyrimo įpareigojimą, nustatytą Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje. Ūkio subjektas AB „Lietuvos telekomas“ privalo vykdyti Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatymo 20 straipsnio 1 dalyje numatytą apskaitos atskyrimo įpareigojimą pagal Tarnybos nustatytas apskaitos atskyrimo taisykles ir su apskaitos atskyrimu susijusius reikalavimus.

4. Informuoju, kad šis įsakymas gali būti apskųstas Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 13-308; 2000, Nr. 85-2566) nustatyta tvarka ir terminais.

5. Nurodau šį įsakymą paskelbti „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“.

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                       TOMAS BARAKAUSKAS