LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL GYVENTOJŲ UŽIMTUMO PROGRAMŲ RENGIMO IR ĮGALIOJIMŲ ORGANIZACIJOMS TARPININKAUTI ĮDARBINANT PILIEČIUS UŽSIENYJE IŠDAVIMO TVARKOS TVIRTINIMO

 

1991 m. gegužės 7 d. Nr. 57

Vilnius

 

 

Sutinkamai su Lietuvos Respublikos gyventojų užimtumo įstatymo 4 ir 7 straipsniais

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Gyventojų užimtumo programų rengimo tvarką (priedas Nr. 1).

2. Patvirtinti įgaliojimų įmonėms, įstaigoms, organizacijoms tarpininkauti dėl piliečių įdarbinimo užsienyje išdavimo tvarką (priedas Nr. 2).

 

 

 

MINISTRAS                                                                                                    A. DOBRAVOLSKAS


 

Lietuvos Respublikos socialinė apsaugos

ministerijos 1991 m. gegužės mėn. 7 d.

įsakymu Nr. 57

 

ĮGALIOJIMŲ ĮMONĖMS, ĮSTAIGOMS, ORGANIZACIJOMS TARPININKAUTI DĖL PILIEČIŲ ĮDARBINIMO UŽSIENYJE IŠDAVIMO TVARKA

 

I. Bendrosios nuostatos

 

1. Sutinkamai su Lietuvos Respublikos gyventojų užimtumo įstatymo 4 straipsniu šia tvarka nustatomas įgaliojimų (licencijų) išdavimas Respublikos ir užsienio įmonėms, įstaigoms, organizacijoms (toliau organizacija) tarpininkauti dėl Lietuvos Respublikos piliečių įsidarbinimo užsienyje.

 

II. Įgaliojimų (licencijų) išdavimo tvarka

 

2. Įgaliojimus (licencijas) organizacijoms, kurių nustatyta tvarka patvirtintuose įstatuose nurodyta veikla susijusi su tarpininkavimu piliečiams dėl įsidarbinimo užsienyje užsiimti šia veikla, išduoda Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ministerija.

3. Organizacijos, norinčios gauti minėtus įgaliojimus (licencijas), kreipiasi raštiškai į Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ministeriją;

3.1. Veikiančios organizacijos pateikia:

nustatytos formos pareiškimą – įgaliojimą (licenciją) – 2 egzemplioriais (1 priedas);

dokumento kopiją, rodančio organizacijos įregistravimą, jos veiklos pobūdį;

3.2. Naujai besisteigiančios organizacijos pateikia:

nustatytos formos pareiškimą – įgaliojimą (licenciją) – 2 egzemplioriais (1 priedas);

steigėjų patvirtintą organizacijos įstatų nuorašą

4. Esant reikalui iš organizacijų gali būti pareikalauta pateikti papildomą informaciją (dokumentus), reikalingą priimant sprendimą dėl įgaliojimo (licencijos) išdavimo.

5. Organizacijos atsako už dokumentų, pateiktų Socialinės apsaugos ministerijai teisingumą.

6. Įgaliojimai išduodami organizacijoms tarpininkauti dėl piliečių įdarbinimo užsienyje tokiems darbams, kurie nepablogina saugos darbe palyginus su Respublikoje veikiančių įstatymų numatytomis nuostatomis.

7. Pateikti dokumentai registruojami Socialinės apsaugos ministerijos kanceliarijoje. Dokumentų ekspertizę vykdo Gyventojų užimtumo skyrius.

8. Įgaliojimas (licencija) išduodamas arba motyvuotai atsisakoma jį išduoti ne vėliau kaip per 30 dienų nuo pareiškimo su visais reikalingais dokumentais gavimo dienos. Motyvuotas atsisakymas išduoti įgaliojimą (licenciją) pateikiamas raštu.

9. Įgaliojimas (licencija) organizacijoms, kurių pagrindinė veikla tarpininkauti dėl piliečių įsidarbinimo užsienyje išduodamas nuo 1 iki 5 metų laikotarpiui.

10. Organizacijoms, kurioms tarpininkavimas įdarbinant piliečius nėra pagrindinė veikla, įgaliojimas (licencija) išduodamas kiekvieno kontrakto arba sutarties-įsipareigojimo-su darbdaviais, esančiais kitų valstybių teritorijose galiojimo laikotarpiui.

11. Kiekvienai įgaliojimą (licenciją) gavusiai organizacijai Socialinės apsaugos ministerijoje užvedama atskira neterminuoto saugojimo byla.

12. Įgaliojimas (licencija) negali būti perduotas kitam juridiniam asmeniui.

 

III. Atsakomybė

 

13. Organizacijos, tarpininkaujančios dėl piliečių įdarbinimo užsienyje, įstatymu nustatyta tvarka atsako už savo veiklą.

14. Organizacijos, gavusios atitinkamus įgaliojimus (licencijas), privalo laikytis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1990 m. gruodžio 29 d. nutarimu Nr. 394 patvirtintos „Įsidarbinimo pagal sutartį tvarkos“.

15. Socialinės apsaugos ministerija kontroliuoja organizacijų, gavusių piliečių įdarbinimo užsienyje įgaliojimus (licencijas), nustatytų reikalavimų vykdymą. Organizacijai pažeidus nustatytus reikalavimus gali būti anksčiau termino sustabdyti arba nutraukti įgaliojimo (licencijos) galiojimai.

16. Organizacijos, gavusios įgaliojimą (licenciją), kartą per ketvirtį, ne vėliau kaip 5 sekančio po ketvirčio mėnesio dieną, pateikia nustatytos formos ataskaitą Respublikinei darbo biržai (2 priedas).

______________


 

1 PRIEDAS

prie Įgaliojimų įmonėms, įstaigoms,

organizacijoms tarpininkauti dėl piliečių

įsidarbinimo užsienyje išdavimo tvarkos,

patvirtintos 1991 m. gegužės mėn. 7 d.

Socialinės apsaugos ministerijos įsakymu

Nr. 57

 

PAREIŠKIMAS

 

Prašau išduoti_______________________________________________________________

                                                                                            (organizacijos pavadinimas)

įgaliojimą (licenciją), leidžiančią organizuoti piliečių įdarbinimą užsienyje. Užsiimti šia veikla prašau leisti nuo ______________ iki _______________.

                                             (data)                                       (data)

Įsipareigoju informuoti Respublikinę darbo biržą apie įdarbintus piliečius užsienyje nustatyta tvarka.

 

 

Pridedame šiuos dokumentus:__________________________________________________

                                                                                                                     (pavadinimas)

________________________________________________________________________________

 

A. V.

Organizacijos vadovas

 

__________________________________________________________________________

Įgaliojimas (licencija) Nr.

 

Leidžiame _________________________________________________________________

                                                                                                   (organizacijos pavadinimas)

organizuoti piliečių įdarbinimą užsienyje.

Įgaliojimo (licencijos) galiojimo laikas___________________

                                                                                                                       (data)

Įgaliojimo (licencijos) laikas pratęstas ___________________

                                                                                                                       (data)

 

A. V.

Respublikos Socialinės

apsaugos ministras

 

Įgaliojimas (licencija) Nr. 1

 

Uždarai akcinei bendrovei „Rokada“

Leidžiame _________________________________________________________________

                                                                                   (organizacijos pavadinimas)

organizuoti piliečių įdarbinimą užsienyje.

Įgaliojimo (licencijos) galiojimo laikas nuo 1991 m. birželio 1 d. iki 1992 m. birželio 1 d.

Įgaliojimo (licencijos) laikas pratęstas ___________________

                                                                                                                       (data)

 

A. V.

 

Respublikos Socialinės

apsaugos ministras

______________


 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos

ministerijos 1991 m. gegužės mėn. 7 d.

įsakymu Nr. 57

 

GYVENTOJŲ UŽIMTUMO PROGRAMŲ RENGIMO

TVARKA

 

I. Bendrosios nuostatos

 

Siekiant gerinti gyventojų užimtumą, išvengti nedarbo ir išplėsti socialinę pagalbą netekusiems darbo piliečiams, kai susidarius darbo pasiūlos ir paklausos disproporcijai nepakanka socialinių garantijų numatytų Lietuvos Respublikos gyventojų užimtumo įstatymu, Lietuvos darbo birža rengia valstybines, o kartu su savivaldybėmis – ir teritorines gyventojų užimtumo programas.

2. Tokios užimtumo programos pirmiausia rengiamos labiausiai socialiai pažeidžiamų piliečių gynimui nuo nedarbo:

asmenims, jaunesniems kaip 18 metų;

moterims, turinčioms vaikų iki 14 metų, ir vyrams, vieniems auginantiems vaikus iki tokio pat amžiaus;

asmenims, kuriems iki teisės gauti visą senatvės pensiją likę ne daugiau kaip 5 metai;

asmenims, grįžusiems iš įkalinimo vietų;

invalidams, kai vietos savivaldybių valdžios organų darbdaviams nustatytos jų įdarbinimo arba papildomų darbo vietų skaičiaus steigimo kvotos neužtikrina šios kategorijos gyventojų užimtumo.

3. Gyventojų užimtumo programos taip pat gali būti rengiamos siekiant išvengti galimo stambaus masto nedarbo įstatymų nustatyta tvarka likviduojant įmones, įstaigas ir organizacijas, jas reorganizuojant, mažinant gamybos apimtis, susidarius ekstremalioms sąlygoms (stichinės nelaimės, katastrofos, priverstinės migracijos ir kitais atvejais), kurios turėtų neigiamų pasekmių atskirų vietovių ar Respublikos gyventojų užimtumui.

4. Gyventojų užimtumo programos pagal savo svarbą ir apimtį gali būti valstybinės arba teritorinės.

Valstybinės programos rengiamos tais atvejais, kai gyventojų užimtumo problema paliečia kelių teritorijų (miestų, rajonų) arba žinybų interesus ir negali būti išspręsta vienos teritorinės darbo biržos ir savivaldybių jėgomis.

Teritorinės gyventojų užimtumo programos rengiamos atskiros teritorijos (maisto, rajono) lokalinėms gyventojų užimtumo problemoms spręsti.

 

II. Gyventojų užimtumo programų rengimo organizavimas

 

5. Iniciatyvą rengti gyventojų užimtumo programas pareiškia Respublikinė ar teritorinės (miestų, rajonų) darbo biržos. Be to pasiūlymus dėl tokių programų rengimo Lietuvos darbo biržai ir jos padaliniams gali teikti Trišalės komisijos prie Respublikinės bei teritorinių (miestų, rajonų) darbo biržų, savivaldybių valdžios organai, ministerijos ir žinybos, darbdaviai bei kitos suinteresuotos organizacijos.

6. Sprendimą dėl gyventojų užimtumo programų rengimo tikslingumo priima:

valstybinėms programoms rengti – Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ministerija;

teritorinėms programoms rengti – miestų ir rajonų savivaldybės.

Tuo atveju, kai gyventojų užimtumo programų įgyvendinimui reikalingos papildomos valstybinio biudžeto dotacijos, jų rengimui turi būti gautas Lietuvos Respublikos Vyriausybės sprendimas.

7. Gyventojų užimtumo programoms rengti sudaromos darbo grupės ir paskiriami jų vadovai.

Valstybinėms programoms rengti sudaroma darbo grupė iš Respublikinės darbo biržos, ministerijų ir žinybų, kitų darbdavių susivienijimų, asociacijų, miestų ir rajonų savivaldybių valdžios organų bei suinteresuotų organizacijų atstovų. Programos rengimui vadovauja Respublikinė darbo birža. Ji sudaro darbo grupę ir skiria jos vadovą.

Teritorinėms programoms rengti sudaroma darbo grupė iš teritorinių (miestų, rajonų) darbo biržų, vietos savivaldybių, įmonių ir organizacijų, kitų darbdavių bei suinteresuotų organizacijų atstovų. Programos rengimui vadovauja teritorinės (miestų, rajonų) darbo biržos. Jos sudaro darbo grupes ir skiria jų vadovus.

Sudėtingų valstybinių ir teritorinių programų rengimui gali būti pasitelkiami mokslo įstaigų specialistai, sudarant su jais atitinkamas darbo sutartis.

8. Gyventojų užimtumo programos rengimo vadovas:

suformuoja svarbiausią programos tikslą;

organizuoja esant reikalui papildomus tyrimus problemai išryškinti ir spręsti;

numato klausimų sprendimo eiliškumą ir terminus;

sprendžia kitus operatyvius klausimus, susijusius su programo rengimu.

Programos rengimo darbo grupė:

parengia iškilusios gyventojų užimtumo problemos sprendimo

koncepciją;

parengia atskiras programos priemones, numato jų vykdytojus, vykdymo terminus ir lėšas.

 

III. Gyventojų užimtumo programų finansavimas

 

9. Sutinkamai su Lietuvos Respublikos gyventojų užimtumo įstatymo 7 straipsniu valstybinės gyventojų užimtumo programos finansuojamos iš valstybės biudžeto lėšų, o teritorinės – iš savivaldybių biudžetų. Programų daliniam finansavimui taip pat panaudojamos Užimtumo fondo lėšos.

10. Tuo atveju, kai valstybinėms programoms finansuoti neužtenka lėšų iš Užimtumo fondo, Respublikinė darbo birža, apsvarsčiusi trišalėje komisijoje ir suderinusi su Socialinės apsaugos ministerija, pateikia Respublikos Vyriausybei argumentuotus pasiūlymus dėl gyventojų užimtumo programų finansavimo iš valstybės biudžeto lėšų.

11. Teritorinėms programoms finansuoti reikalingas lėšas iš savivaldybės biudžeto skiria savivaldybės, o iš užimtumo fondų – nustatyta tvarka (miestų, rajonų) teritorinės darbo biržos apsvarsčiusios teritorinėse trišalėse komisijose.

Gyventojų užimtumo programų rengimo darbo grupių materialinį techninį aprūpinimą vykdo atitinkamos darbo biržos.

 

Gyventojų užimtumo programų turinys ir struktūra

 

12. Gyventojų užimtumo programų turinys priklauso nuo iškilusių gyventojų užimtumo problemų masto, jų sprendimui pasirinktų gyventojų užimtumo politikos būdų: socialinių – ekonominių, administracinių teisinių, informacinių.

Priemones ir užduotis tikslinga grupuoti pagal gyventojų užimtumo politikos kryptis:

numatomų atleisti darbuotojų išankstinis mokymas, permokymas, perkvalifikavimas;

papildomų darbo vietų steigimas, pertvarkant esamas ūkio struktūras, privataus verslo organizavimo skatinimas;

numatomų atleisti (arba atleistų) darbuotojų ir jų šeimos narių perkėlimo į kitas vietoves organizavimas;

esamų darbuotojų darbo organizavimas nepilno darbo režimo sąlygomis (darbo vietos dalinimas tarp kelių asmenų, darbas kas antrą dieną ir pan.);

normatyviniai aktų projektai, kuriuos Vyriausybė, miestų (rajonų) savivaldybės pagal savo kompetenciją turėtų priimti iškilusioms gyventojų užimtumo problemoms spręsti;

informacinių priemonių (spaudos, reklaminių bei informacinių leidinių, laidų per radiją ir televiziją ir pan.) organizavimas;

kitos gyventojų užimtumo tobulinimo kryptys.

13. Gyventojų užimtumo programa įforminama dokumento pavidalu susidedančiu iš tekstinės dalies ir lentelių. Tekstinėje programos dalyje aprašoma problemos esmė, numatomos jos sprendimo kryptys. Lentelėse pateikiami pagrindiniai programos rodikliai ir priemonės jiems pasiekti. Programoje turi būti paaiškinta lentelių užpildymo metodika ir rodiklių tarpusavio ryšiai.

14. Priemonių lentelėje nurodomas jų pavadinimas, vykdymo terminas, vykdytojas, finansavimas (lėšų poreikis ir finansavimo šaltiniai), efektyvumas. Priemonės efektyvumas, priklausomai nuo jos turinio, gali būti išreikštas įdarbintų, perkvalifikuotų ir pan. žmonių skaičiumi, sukurtų naujų darbo vietų skaičiumi bei kitais matavimo vienetais.

Priemonių įgyvendinimui reikalingos lėšų sumos nustatomos atlikus išankstinius ekonominius paskaičiavimus.

 

V. Gyventojų užimtumo programų tvirtinimo tvarka

 

15. Programos projektą darbo grupė derina su programoje numatytų priemonių atsakingais vykdytojais, nagrinėja pateiktus pasiūlymus ir nustatytais terminais su atitinkamomis išvadomis bei pasiūlymais pateikia programos rengimui vadovaujančiai organizacijai:

valstybinės programos projektą – Respublikinei darbo biržai;

teritorinės programos projektą – teritorinei darbo biržai.

16. Respublikinė (teritorinė) darbo birža svarsto programos projektą, parengia sprendimo projektą ir pateikia tvirtinti:

valstybinės gyventojų užimtumo programos projektą, kurio įgyvendinimui reikalingos papildomos valstybinio biudžeto dotacijos, suderinusi su Socialinės apsaugos ministerija – Lietuvos Respublikos Vyriausybei;

kitų valstybinių programų projektus – Socialinės apsaugos ministerijai;

teritorinės programos projektą – savivaldybei (miesto, rajono).

17. Esant reikalui (pavz. dėl nenumatytų aplinkybių pasikeitus situacijai darbo rinkoje) gyventojų užimtumo programa gali būti koreguojama. Programos koregavimas atliekamas ta pačia tvarka kaip ir jos tvirtinimas.

 

VI. Gyventojų užimtumo programos vykdymo kontrolė

 

18. Valstybinės programos, kurią tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė, vykdymo kontrolę jos pavedimu atlieka Socialinės apsaugos ministerija, kitų valstybinių programų – Socialinės apsaugos ministerija arba jos pavedimu – Respublikinė darbo birža;

Teritorinių programų vykdymo kontrolę atlieka teritorinės (miestų, rajonų) darbo biržos.

19. Apie Lietuvos Respublikos Vyriausybės patvirtintos valstybinės gyventojų užimtumo programos vykdymo eigą Socialinės apsaugos ministerija nustatytais terminais arba kai dėl kontrolės rezultatų reikia imtis operatyvių priemonių informuoja Vyriausybę.

Informaciją apie teritorinių gyventojų užimtumo programų vykdymo eigą savivaldybėms teikia teritorinės (miestų, rajonų) darbo biržos.

 

______________