LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL GAIRIŲ PAREIŠKĖJAMS, TEIKIANTIEMS PROJEKTUS PARAMAI GAUTI PAGAL LIETUVOS 2004–2006 METŲ BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO (BPD) KAIMO PLĖTROS IR ŽUVININKYSTĖS PRIORITETO PRIEMONĖS „LEADER + POBŪDŽIO PRIEMONĖ“ VEIKLOS SRITĮ „ĮGŪDŽIŲ ĮGIJIMAS“ PATVIRTINIMO
2004 m. liepos 16 d. Nr. 3D-440
Vilnius
Vadovaudamasis Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų administravimo Lietuvoje taisyklių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 31 d. nutarimu Nr. 649 (Žin., 2001, Nr. 48-1676; 2003, Nr. 88-3999), 9.8 punktu ir siekdamas laiku pradėti įgyvendinti Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento, kurio projektui pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. gruodžio 24 d. nutarimu Nr. 1679 (Žin., 2003, Nr. 123–5609), Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemones, finansuojamas iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Orientavimo skyriaus,
tvirtinu Gaires pareiškėjams, teikiantiems paraiškas paramai gauti pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonės „Leader + pobūdžio priemonė“ veiklos sritį „Įgūdžių įgijimas“ (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės
ūkio ministro 2004 m. liepos
16 d. įsakymu Nr. 3D-440
GAIRĖS PAREIŠKĖJAMS PAGAL LIETUVOS 2004–2006 METŲ BENDROJO PROGRAMAVIMO DOKUMENTO „KAIMO PLĖTROS IR ŽUVININKYSTĖS“ PRIORITETO PRIEMONĖS „LEADER + POBŪDŽIO PRIEMONĖ“ VEIKLOS SRITĮ „ĮGŪDŽIŲ ĮGIJIMAS“
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
Lietuva, tapusi pilnateise Europos Sąjungos (toliau – ES) nare, prisijungė prie ES struktūrinės politikos įgyvendinimo. Jos tikslas – finansinėmis priemonėmis mažinti ES valstybių ekonominius ir socialinius skirtumus bei pagerinti atsilikusių Europos regionų konkurencingumą. Pagrindinis šios politikos įgyvendinimo instrumentas yra ES struktūrinių fondų lėšos, kurios skirstomos vadovaujantis programų finansavimo nuostatomis.
Lietuva 2004–2006 metais finansinę paramą gaus iš keturių ES struktūrinių fondų.
ES struktūrinių fondų lėšų efektyviam naudojimui buvo parengtas ir suderintas su Europos Komisija Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumentas (toliau – BPD). Europos Komisija 2004 m. birželio 18 d. oficialiai patvirtino BPD. BPD – tai ES investicijų Lietuvai planavimo dokumentas, kuriame nustatoma šalies plėtros strategija, ES struktūrinės paramos investavimo kryptys ir priemonės, pateikiamas finansavimo priemonių ir uždavinių aprašymas bei būsimos paramos finansavimas. BPD priede pateikta detali informacija apie ES struktūrinių fondų remiamas priemones, veiklos rūšis, paramos dydžius, paramos intensyvumą, tinkamus pareiškėjus, reikalavimus jiems, gali būti keičiamas pritarus Priežiūros komitetui Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento įgyvendinimo priežiūrai atlikti.
BPD yra numatyti 5 prioritetai: „Socialinės ir ekonominės infrastruktūros plėtra“, „Žmogiškųjų išteklių plėtra“, „Gamybos sektoriaus plėtra“, „Kaimo plėtra ir žuvininkystė“, „Techninė parama“. Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioritete numatytos 7 kaimo plėtros priemonės bus remiamos iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo Orientavimo skyriaus. Iš šio skyriaus kaimo plėtros priemonėms 2004–2006 metais numatyta skirti 423,678 mln. Lt, o bendrojo finansavimo iš Lietuvos biudžeto – 179,016 mln. Lt.
Šis dokumentas (toliau – Gairės)[1] skirtas projektų rengėjams, kurių projektai bus teikiami pagal Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonės „Leader + pobūdžio priemonė“ veiklos sritį „Įgūdžių įgijimas“.
Gairės parengtos vadovaujantis 1999 m. gegužės 17 d. Tarybos reglamentu (EB) 1257/1999 dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (EŽŪOGF) paramos kaimo plėtrai, iš dalies pakeičiančiu ir panaikinančiu tam tikrus reglamentus (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2004 m. kovo 22 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 583/2004), 2000 m. balandžio 14 d. Komisijos pranešimu, nustatančiu Bendrijos kaimo plėtros iniciatyvos (Leader+) gaires (2000/C139/05), 2004 m. balandžio 29 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 817/2004, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1257/1999 dėl Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (EŽŪOGF) paramos kaimo plėtrai taikymo taisykles, 1999 m. birželio 21 d. Tarybos reglamentu (EB) 1260/1999, nustatančiu bendrąsias nuostatas dėl struktūrinių fondų (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2003 m. gegužės 26 d. Tarybos reglamentu (EB) Nr. 1105/2003), 2000 m. liepos 28 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1685/2000, nustatančiu išsamias Tarybos reglamento (EB) Nr. 1260/1999 įgyvendinimo taisykles dėl struktūrinių fondų bendrai finansuojamos veiklos išlaidų tinkamumo (su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2004 m. kovo 10 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 448/2004).
Keičiantis Gairėse nurodytiems teisės aktams turi būti vadovaujamasi galiojančiais teisės aktais.
Už BPD rengimą bei įgyvendinimo priežiūrą, visų ES struktūrinių fondų mokėjimo funkciją atsakinga Lietuvos Respublikos finansų ministerija (toliau – Finansų ministerija), adresas: J. Tumo-Vaižganto g. 8 A /2, LT-01512 Vilnius, Lietuvos Respublika.
Už BPD Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemonių įgyvendinimą ir priežiūrą, už priskirtų ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų planavimą atsakinga Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerija (toliau – Žemės ūkio ministerija), adresas: Gedimino pr. 19, LT-01103 Vilnius, Lietuvos Respublika.
Už BPD Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonių projektų administravimą ir įgyvendinimo priežiūrą atsakinga Nacionalinė mokėjimo agentūra prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra), adresas: Gedimino pr. 19, LT-01103 Vilnius, Lietuvos Respublika.
II. VARTOJAMOS SĄVOKOS
Pareiškėjas – institucija, įstaiga, įmonė, organizacija, teikianti paraišką gauti ES struktūrinių fondų paramą.
Paraiška – nustatytos formos dokumentas, kurį turi užpildyti ir pateikti pareiškėjas, siekiantis gauti paramą projektui įgyvendinti. Paraiškos forma susideda iš dviejų dalių – bendrosios ir specialiosios. Bendroji paraiškos formos dalis yra parengta Finansų ministerijos, o specialioji – Žemės ūkio ministerijos.
Patikra vietoje – Agentūros Kontrolės departamento darbuotojų atliekamas fizinis ir administracinis pareiškėjo paraiškoje ar mokėjimo prašyme pateiktų duomenų ir dokumentų patikrinimas projekto įgyvendinimo vietoje.
Paslaugų teikėjas – institucija arba organizacija, užsiimanti mokslo, mokymo, konsultavimo arba informavimo veikla, įregistruota Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
Vietos veiklos grupė – teisiniu pagrindu sukurta partnerystė (toliau – VVG)[2], kurios atstovaujamoji ir sprendimų priėmimo sudėtis yra: ne mažiau kaip 50 proc. socialinių ir ekonominių partnerių bei asociacijų iki 25 proc. vietos verslo atstovų ir iki 25 proc. vietos valdžios atstovų.
Strategija – dokumentas, kuriame aprašyta atlikta kaimo vietovės analizė, identifikuoti kaimo gyventojų poreikiai, numatyta vizija, ilgalaikiai uždaviniai ir jų įgyvendinimas panaudojant vietovės išteklius bei kaimo gyventojų aktyvias pastangas.
Finansinę būklę patvirtinantys dokumentai – metinės finansinės atskaitomybės ataskaitos: balansas, pelno (nuostolių) arba ūkininko ūkio veiklos rezultatų ataskaita, pinigų srautų ataskaita, nuosavo kapitalo pokyčių ataskaita, ilgalaikio turto ir nusidėvėjimo kaitos ataskaita, aiškinamasis raštas už praėjusius vienerius ir ataskaitinius finansinius metus.
Projektas (veiklos planas/detalus projekto aprašymas[3]) – dokumentas, pagrindžiantis numatomų rezultatų tikslingumą, finansiškai (ekonomiškai) ir techniškai įrodantis rezultatams pasiekti pasirinkto būdo efektyvumą, taip pat reikiamus išteklius, pasirinkto būdo taikymo pradžios ir rezultatų pasiekimo laiką, detalų pasirinkto būdo taikymo planą.
Projekto įgyvendinimo laikotarpis – tai laikotarpis nuo projekto išlaidų darymo pradžios iki paskutinio mokėjimo prašymo pateikimo į Agentūrą.
Parama – ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšos, skirtos projektams finansuoti. Parama apibendrina visas galimas finansavimo teikimo formas (subsidiją, dotaciją ir kitas).
Projekto vykdytojas – asmuo, pateikęs projekto paraišką, gaunantis ar gavęs ES struktūrinių fondų ir bendrojo finansavimo lėšų.
Tinkamos kompensuoti išlaidos – projekto įgyvendinimo metu faktiškai patirtos išlaidos, atitinkančios šiose Gairėse bei paramos sutartyje nurodytas sąlygas.
Paramos sutartis – paramos projektams, įgyvendinamiems pagal Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento priemones, skyrimo sutartis. Šia sutartimi nustatoma skiriamos paramos suma, paramos suteikimo sąlygos, mokėjimo tvarka, šalių teisės ir pareigos, kt.
Užsakomoji patikra vietoje – Agentūros Kontrolės departamento darbuotojų atliekama paraiškos ar mokėjimo prašymo duomenų patikra vietoje pagal Agentūros struktūrinių padalinių pateiktą paklausimą arba Agentūros direktoriaus pavedimu.
III. BPD STRATEGIJA IR TIKSLAI
1. ES struktūrinių fondų pagalba Lietuvai teikiama vadovaujantis BPD nuostatomis. Pagrindinis 2004–2006 m. plėtros plano tikslas yra: sustiprinti nacionalinio ūkio ilgalaikio konkurencingumo plėtotės prielaidas, paspartinti perėjimą prie žinių ekonomikos, kuriai būdingas didėjantis bendras vidaus produktas ir aukštas gyventojų užimtumo rodiklis, stiprinti žinių ekonomikos plėtrą, kuri lemia aukštesnį pragyvenimo lygį bei didina visų Lietuvos gyventojų gerovę. BPD keliami šie tikslai, bendri visoms BPD priemonėms:
1.1. plėtoti ir modernizuoti šalies infrastruktūrą skatinant ekonominį augimą bei sudaryti geresnes sąlygas laisvam žmonių, prekių bei paslaugų judėjimui;
1.3. gerinti darbo jėgos gebėjimus prisitaikyti prie rinkos pokyčių. Suteikti žinių ir kvalifikaciją, kuri atitiktų rinkos poreikius, ypač orientuojantis į bedarbius ir jaunimą.
1.4. didinti ekonomikos dalyvių konkurencingumą, sukuriant būtinas verslo plėtros sąlygas bei tinkamą aplinką, skatinti investicinio klimato gerėjimą tiek veikiančiam, tiek besikuriančiam verslui;
IV. ES ŽEMĖS ŪKIO ORIENTAVIMO IR GARANTIJŲ FONDO TIKSLAI IR FINANSAVIMO SRITYS
2. Parama Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto priemonėms įgyvendinti teikiama iš Europos žemės ūkio orientavimo ir garantijų fondo (toliau – EŽŪOGF), kuris yra vienas iš keturių ES struktūrinių fondų. EŽŪOGF susideda iš dviejų skyrių: Orientavimo ir Garantijų. Iš šio fondo finansuojamos priemonės bus remiamos iš Orientavimo skyriaus ir bus tarsi veikusios Specialiosios žemės ūkio ir kaimo plėtros paramos programos (toliau – SAPARD) tęsinys. Kaip numatyta 1999 m. gegužės 17 d. Tarybos reglamente (EB) Nr. 1257/1999, EŽŪOGF prisideda prie paramos subalansuotai kaimo plėtrai, susijusiai su ūkininkavimo veiklos įvairinimu ir pertvarka. Šio reglamento 2 straipsnis nustato, kam gali būti skirta EŽŪOGF parama:
2.1. žemės ūkio valdų struktūroms ir žemės ūkio produktų perdirbimo ir prekybos struktūroms gerinti;
2.2. žemės ūkio gamybos pajėgumams pertvarkyti ir perorientuoti, naujoms technologijoms įdiegti ir produktų kokybei gerinti;
2.7. ekonominės veiklos rūšių plėtrai ir užimtumui išsaugoti bei sukurti, siekiant užtikrinti geresnį esamo potencialo panaudojimą;
2.10. didelei gamtos vertei bei subalansuotam ir besilaikančiam aplinkosaugos reikalavimų žemės ūkiui išsaugoti ir skatinti;
3. Minėtojo reglamento naujasis 33 f straipsnis nustato pagrindines BPD priemonės „Leader + pobūdžio priemonė“ veiklos, susijusios su įgūdžių įgijimu paramos teikimo sritis:
3.1. techninę paramą vietovės situacijos analizavimui ir teritorijos diagnozavimui, atsižvelgiant į suinteresuotų gyventojų išreikštus poreikius;
3.2. gyventojų informavimą ir mokymą, siekiant paskatinti juos aktyviai dalyvauti plėtros procesuose;
V. PRIEMONĖS TIKSLAS IR UŽDAVINIAI
4. Nuolat vykstantys ekonominiai ir socialiniai pokyčiai kaime sąlygoja kaimo gyventojų iniciatyvumo bei jų įtraukimo į sprendimų priėmimą kaimo plėtros klausimais svarbą, todėl buvo iškeltas priemonės bendrasis tikslas – skatinti kaimo plėtrą ugdant ir stiprinant vietos gyventojų gebėjimą dirbti kartu ir įgyvendinti prioritetinius poreikius, pasinaudoti galimybe plėtoti vietines iniciatyvas, įgyti žinių ir patirties, kurios reikalingos Europos Sąjungos LEADER + pobūdžio veiklai vykdyti.
5. Konkretūs uždaviniai, kurių siekiama įgyvendinant šią priemonę, yra:
5.1. sukurti institucinę struktūrą ir ugdyti gebėjimus, skatinančius kaimo gyventojų ir bendruomenių potencialą per programas, nukreiptas į bendruomenės plėtrą;
VI. LĖŠOS PRIEMONEI ĮGYVENDINTI BEI PARAMOS DYDIS
6. Lėšos priemonei „Leader + pobūdžio priemonė“ įgyvendinti skiriamos iš EŽŪOGF Orientavimo skyriaus ir bendrojo finansavimo lėšų, numatytų valstybės biudžete.
7. Iš viso numatyta skirti 9,246 mln. Lt. Veiklai, susijusiai su įgūdžių įgijimu, per visą programavimo laikotarpį numatyta 60 proc. visos šios paramos sumos.
9. Maksimalus paramos dydis, pagal veiklos sektorius susijusius su įgūdžių įgijimu, yra 100 proc. visų tinkamų kompensuoti projekto išlaidų.
10. Maksimali paramos suma vienam projektui:
10.1. pagal įgūdžių įgijimo veiklos sektoriaus sritį „Techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“ negali viršyti 12 tūkst. Lt. Paramą pagal šį veiklos sektorių pareiškėjas gali gauti vieną kartą;
VII. GALIMI PAREIŠKĖJAI
11. Pagal veiklos sritį, skirtą įgūdžiams įgyti, pareiškėjai gali būti valstybinės ir privačios įmonės, nevyriausybinės organizacijos bei kaimo ir mažų miestelių bendruomenių grupės:
11.1. pagal įgūdžių įgijimo veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“: kaimo ir mažų miestelių bendruomenių grupės, t. y. potencialios VVG, kurios yra įregistruotos Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka ir išklausiusios Žemės ūkio ministerijos patvirtintus mokymo kursus[4], tiesiogiai susijusius su „Leader + pobūdžio priemone“;
VIII. NETINKAMI PAREIŠKĖJAI
12. Pareiškėjui parama negali būti suteikiama, jei:
12.1. jam yra iškelta byla dėl bankroto, jis likviduojamas arba yra bet kokioje panašioje situacijoje, numatytoje Lietuvos Respublikos įstatymuose ar kituose teisės aktuose;
12.2. yra neįvykdęs įsipareigojimų, susijusių su socialinio draudimo įnašų mokėjimu pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus;
12.3. yra neįvykdęs su mokesčių mokėjimu susijusių įsipareigojimų pagal Lietuvos Respublikos teisės aktus;
12.5. pažeidė kitą sutartį dėl paramos skyrimo iš Europos Bendrijos arba Lietuvos Respublikos biudžeto lėšų;
IX. PROJEKTO TINKAMUMO KRITERIJAI
14. Bendri projekto tinkamumo kriterijai yra šie:
14.1. paraišką pateikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių Gairių 11 punkte, o projektų pobūdis turi būti susijęs su įgūdžių įgijimo veiklos sektoriais, nurodytais Gairių 19 punkte;
14.3. projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos veiklos tuo pačiu metu nefinansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų;
14.4. pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus;
15. Pagal įgūdžių įgijimo veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“:
15.1. pareiškėjas, ketinantis suburti VVG, gali kreiptis paramos bandomajai strategijai parengti. Tam, kad gautų finansavimą, VVG ketinanti tapti grupė privalo būti įregistruota ir dalyvavusi su „Leader + pobūdžio priemonės“ projektų valdymu susijusiuose ir Žemės ūkio ministerijos patvirtintuose mokymo kursuose. Pastarasis reikalavimas taikomas 1/3 potencialios VVG narių (pridedami mokymo kursų baigimo pažymėjimai);
15.2. pareiškėjas privalo parengti veiklos planą[5], kuriame turi būti įrodyta, kad:
15.2.1. pareiškėjas atstovauja įvairių kaimo gyventojų interesams, t. y. ne mažiau kaip 50 proc. turi sudaryti socialiniai ir ekonominiai partneriai bei asociacijos, iki 25 proc. verslo atstovai, iki 25 proc. vietos valdžios atstovai;
15.2.2. pareiškėjas atstovauja kaimo vietovę, kurios gyventojų skaičius siekia nuo 10 iki 100 tūkst., įskaitant mažus miestelius[6], kurių (bendras) gyventojų skaičius neviršija 6 tūkst.;
15.3. veiklos plane papildomai turi būti nurodyta:
15.3.2. teritorijos dydis, kurią apima projektas (pageidautina, kad būtų pridėtas žemėlapis ar kartoschema); reikia nurodyti kaimo vietovių pavadinimus (įskaitant mažus miestelius) ir gyventojų skaičių;
16. Pagal kitus įgūdžių įgijimo veiklos sektorius pareiškėjas privalo būti institucija arba organizacija, užsiimanti mokslo, mokymo, konsultavimo arba informavimo veikla ir būti įregistruota Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka. Pareiškėjas įsipareigoja:
16.1. parengti mokymo programos[7], metodinės, informavimo medžiagos ir sklaidos formų projektą;
16.2. pateikti išsamų projekto aprašymą (pateikti informaciją apie projekto įgyvendinimą, jo tikslus ir uždavinius, tikslines grupes, problemas, kurias projektas padės išspręsti, taip pat informaciją apie projekto pradžią ir pabaigą, nurodyti mokymo/informavimo vietas, klausytojų skaičių ir kitą informaciją, susijusią su projekto įgyvendinimu).
X. PROJEKTO TRUKMĖ
17. Galutinis terminas visų veiklos sektorių projektams įgyvendinti pagal kiekvieną kvietimą teikti paraiškas tvirtinamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu ir skelbiamas kartu su kvietimu teikti paraiškas paramai gauti. Projekto vykdytojas iki šios datos turės užbaigti visą projekte numatytą veiklą ir Agentūrai pateikti galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą bei mokėjimo prašymą.
XI. REMIAMI VEIKLOS SEKTORIAI
19. Pagal šios priemonės veiklos sritį, susijusią su įgūdžių įgijimu, planuojama remti tokius sektorius:
19.1. techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius;
19.2. gyventojų informavimas ir mokymas, siekiant skatinti aktyvų jų dalyvavimą kaimo plėtros procese;
19.3. administratorių, bendruomenės ir VVG narių mokymo kursai, susiję su gebėjimų ugdymu partnerystės kūrimo, administravimo bei finansų tvarkymo srityse;
20. Pagal 19.2–19.4 punktuose įvardytus veiklos sektorius paraiškas teikia Paslaugų teikėjas. Šis pareiškėjas vienu paraiškų surinkimo etapu gali teikti kelis projektus atskiriems veiklos sektoriams įgyvendinti. Kiekvienam projektui turi būti pateikta atskira paraiška.
XII. TINKAMOS IR NETINKAMOS KOMPENSUOTI IŠLAIDOS
22. Projekte gali būti numatytos visos išlaidos, kurios yra tiesiogiai susijusios su projekto įgyvendinimu, tačiau paramos lėšomis finansuojamos tik tinkamos kompensuoti išlaidos ir ne daugiau, nei numatytas paramos dydis. Tinkamos kompensuoti išlaidos turi būti aiškiai išvardytos, o ne pateikiamos bendra suma.
24. Rengiant projekto sąmatą, pildant projekto finansavimo šaltinių lentelę specialiosios (B) dalies paraiškoje, taip pat nustatant pareiškėjo suteikiamo bendrojo finansavimo sumą turi būti atsižvelgiama tik į tinkamas kompensuoti išlaidas.
25. Paramos lėšomis gali būti finansuojamos tik tinkamos kompensuoti išlaidos. Tinkamomis kompensuoti pripažįstamos išlaidos:
25.2. patirtos projekto įgyvendinimo metu, kaip apibrėžta paramos sutartyje. Išlaidos, patirtos iki paramos sutarties su Agentūra pasirašymo, nekompensuojamos;
25.3. faktiškai patirtos, užregistruotos projekto vykdytojo apskaitoje bei pagrįstos dokumentų originalais arba (jei tai neįmanoma) oficialiai patvirtintomis kopijomis;
26. Pagal priemonės „Leader + pobūdžio priemonė“ veiklos sritį, susijusią su įgūdžių įgijimu, galima kompensuoti:
26.1. išlaidas vietovės analizei atlikti ir bandomojo pobūdžio strategijai parengti[8];
26.2. kaimo gyventojų informavimo ir mokymo išlaidas[9];
26.3. išlaidas administratorių, bendruomenės ir VVG narių mokymo kursams, susijusiems su gebėjimų ugdymu partnerystės kūrimo, administravimo bei finansų valdymo srityse9;
27. Detalus tinkamų kompensuoti išlaidų sąrašas pagal „Leader + pobūdžio priemonė“ veiklos sritį, susijusią su įgūdžių įgijimu:
27.1. pagal išlaidų grupę „Vietovės analizė ir bandomojo pobūdžio strategijos parengimas“ finansuojamos išlaidų kategorijos:
27.1.1. projekto vykdymo išlaidos:
27.1.1.2. informacijos, su strategijos rengimu susijusios literatūros, statistinių duomenų įsigijimas;
27.1.1.5. kelionės/transporto išlaidos (tiesiogiai susijusios su projekto veikla, t. y atliekant kaimo gyventojų apklausas ir pan.);
27.1.2. Projekto administracinės išlaidos:
27.2. Pagal išlaidų grupę „Kaimo gyventojų, administratorių, bendruomenių ir VVG narių mokymas“ finansuojamos išlaidų kategorijos:
27.2.1. projekto vykdymo išlaidos:
27.3. Pagal išlaidų grupę „Informacinės ir metodinės medžiagos rengimas ir platinimas bei įgytos patirties sklaida“:
27.3.1. projekto vykdymo išlaidos:
28. Pridėtinės vertės mokestis (PVM) nėra tinkamos kompensuoti išlaidos, išskyrus tuos atvejus, kai Projekto vykdytojas negali susigražinti PVM.
29. Netinkamos kompensuoti išlaidos:
29.3. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes ir paslaugas, kurios neatitinka ES teisės aktais nustatytų saugos reikalavimų;
29.4. išlaidos ar jų dalis, patirtos perkant prekes, darbus ar paslaugas, projekto vykdytojams nesilaikant Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296), kurie yra perkančiosios organizacijos, kitiems – nesilaikant prekių, paslaugų ar darbų pirkimų taisyklių pagal Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministerijos nustatytą tvarką.
XIII. PARAIŠKOS PILDYMAS, TEIKIMAS IR REGISTRAVIMAS
30. Paraišką sudaro paraiškos bendroji (A) dalis, patvirtinta Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1K-033 „Dėl Lietuvos 2004–2006 m. bendrojo programavimo dokumento (BPD) priemonių ir projektų, finansuojamų įgyvendinant šias priemones, administravimo ir finansavimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 19-599, Nr. 93-3421) ir specialioji (B) dalis, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. gegužės 31 d. įsakymu Nr. 3D-330 „Dėl projekto specialiųjų paraiškų „B“ dalių paramai pagal Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemones gauti formų patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 114-4271), kurioje išvardyti kartu prie paraiškos pridedami dokumentai. Paraiškos formos skelbiamos Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt. Pareiškėjai turėtų įsitikinti, kad jų paraiška yra visiškai sukomplektuota, sutikrindami ją su paraiškos B dalyje pridedama priedų lentele.
32. Paraiška turi būti užpildyta aiškiai, siekiant palengvinti vertinimą. Turi būti pateikiama išsami informacija, ypač apie tai, kaip projektas padės pasiekti tikslus, kokia bus jo nauda ir kaip siūlomas projektas susijęs su priemonės „Leader + pobūdžio priemonė“ tikslais.
33. Paraiška ir jos priedai turi būti pateikti spausdintine forma (surinkti kompiuteriu). Ranka užpildytos paraiškos nepriimamos. Prie paraiškos turi būti pateikta ir paraiškos versija kompiuterinėje laikmenoje.
34. Prie užpildytos nustatytos formos paraiškos (bendroji (A) dalis ir specialioji (B) dalis) būtina pridėti šiuos dokumentus (pateikiamas originalas ir kopija arba notaro patvirtintas nuorašas, išskyrus veiklos planą/detalų projekto aprašymą, kurių pateikiami originalai ir kopijos):
34.1. pagal įgūdžių įgijimo veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“:
34.1.2. juridinio asmens steigimo dokumentus, t. y. įstatus, steigimo sandorį arba įstatymų nustatytais atvejais bendruosius nuostatus bei kitus dokumentus, kuriuos įstatams prilygina Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (Žin., 2000, Nr. 74-2262, Nr. 77, Nr. 80, Nr. 82);
34.1.3. veiklos planą[10] su informacija, nurodyta šių Gairių 15.2 ir 15.3 punktuose;
34.1.4. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą apie atsiskaitymą su biudžetu. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo;
34.1.5. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos pažymą apie atsiskaitymą su šiuo fondu. Pažymą teikia tuomet, jei yra registruoti draudėjais. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo;
34.1.6. finansinės (audituotos, jei pagal Lietuvos Respublikos įstatymus pareiškėjui privalomas auditas) atskaitomybės dokumentus (balansas) už praėjusius ir ataskaitinius metus;
34.1.8. informaciją apie turimus ir projekte numatomus naudoti išteklius (patalpos, įranga, medžiagos ir kt., taip pat turi būti pridėtas mokymo kursų dalomosios medžiagos pavyzdys);
34.1.10. konkrečiai investicijai komercinį siūlymą iš prekių, darbų ar paslaugų teikėjų[11];
34.1.11. nekilnojamojo turto, susijusio su projekto įgyvendinimu, nuosavybės teisę patvirtinančius dokumentus (nuomos, panaudos sutartys turi būti sudaromos projekto įgyvendinimo laikotarpiui ir gali būti atnaujinamos);
34.1.13. juridinio asmens kompetentingo organo pritarimo projektui protokolą (organizacijos narių susirinkimo protokolas ir pan.);
34.1.14. pasirašytą pažymą, kurioje pareiškėjas patvirtina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nėra finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų (forma gaunama Agentūros teritoriniame skyriuje);
34.2. Pagal kitus įgūdžių įgijimo veiklos sektorius (Paslaugų teikėjai):
34.2.2. juridinio asmens steigimo dokumentus, steigimo sandorį arba, įstatymų nustatytais atvejais, bendruosius nuostatus bei kitus dokumentus, kuriuos įstatams prilygina Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas (Žin., 2000, Nr. 74-2262, Nr. 77, Nr. 80, Nr. 82);
34.2.3. Valstybinės mokesčių inspekcijos pažymą apie atsiskaitymą su biudžetu. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo;
34.2.4. Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos pažymą apie atsiskaitymą su šiuo fondu. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo;
34.2.5. dokumentus, patvirtinančius pareiškėjo teisę organizuoti mokymą, užsiimti konsultavimo arba informavimo veikla (leidimai, licencijos, įstatai ir pan.);
34.2.6. išsamų projekto aprašymą (pateikti informaciją apie projekto įgyvendinimą, jo tikslus ir uždavinius, tikslines grupes, problemas, kurias padės projektas išspręsti, taip pat informaciją apie projekto pradžią ir pabaigą, nurodyti mokymo/informavimo vietas, klausytojų skaičių ir kitą informaciją, susijusią su projekto įgyvendinimu);
34.2.10. finansinės (audituotos, jei pagal Lietuvos Respublikos įstatymus pareiškėjui privalomas auditas) atskaitomybės dokumentus (balansas) už praėjusius ir ataskaitinius metus;
34.2.12. informaciją apie turimus ir projekte numatomus naudoti resursus (patalpos, įranga, medžiagos ir kt.);
34.2.15. nekilnojamojo turto, susijusio su projekto įgyvendinimu, nuosavybės teisę patvirtinančius dokumentus (nuomos, panaudos sutartys turi būti sudaromos projekto įgyvendinimo laikotarpiui ir gali būti atnaujinamos);
34.2.17. juridinio asmens kompetentingo organo pritarimo projektui protokolą (organizacijos narių susirinkimo protokolas ir pan.);
34.2.18. pasirašytą pažymą, kurioje pareiškėjas patvirtina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nefinansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų (forma gaunama Agentūros teritoriniame skyriuje);
35. Pareiškėjas gali pateikti kitus papildomus dokumentus, kurie, jo manymu, gali būti svarbūs vertinant projektą.
36. Iškilus specifiniams su projekto vykdymu ar pareiškėjo veikla susijusiems klausimams, gali būti paprašyta papildomų dokumentų.
37. Paraiškas paramai iš ES struktūrinių fondų gauti kartu su reikalaujamais priedais iš pareiškėjų priima ir registruoja Agentūros Kontrolės departamento teritoriniai skyriai pagal pareiškėjų registracijos vietą žemiau nurodytais adresais:
Teritorinis skyrius |
Adresas |
Telefonas |
Alytaus skyrius |
Tvirtovės g. 1/Naujoji g. 2, LT-62116 Alytus |
(8 315) 7 00 54 (8 315) 7 00 59 |
Kauno skyrius |
Donelaičio g. 33, LT-44240 Kaunas |
(8 37) 20 00 04 (8 37) 32 11 54 |
Klaipėdos skyrius |
Taikos pr. 28, LT-91220 Klaipėda |
(8 46) 41 55 50 (8 46) 41 55 30 |
Marijampolės skyrius |
Vytauto g. 19, LT-68300 Marijampolė |
(8 343) 9 15 06 (8 343) 9 13 63 |
Panevėžio skyrius |
Anykščių g. 4, LT-35171 Panevėžys |
(8 45) 46 00 74 (8 45) 46 00 59 |
Šiaulių skyrius |
Dvaro g. 78, LT-76298 Šiauliai |
(8 41) 52 49 62 (8 41) 52 45 43 |
Tauragės skyrius |
Prezidento g. 7, LT-72258 Tauragė |
(8 446) 5 42 62 (8 446) 5 42 35 |
Telšių skyrius |
Respublikos g. 32, LT-87333 Telšiai |
(8 444) 5 61 27 (8 444) 5 61 26 |
Utenos skyrius |
Basanavičiaus g. 126, LT-28214 Utena |
(8 389) 5 47 61 (8 389) 6 91 92 |
Vilniaus skyrius |
Liauksmino g. 5, LT-01101 Vilnius |
(8 5) 231 31 71 (8 5) 231 31 70 |
38. Paraiškos turi būti įteiktos asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pristatytos paraiškos atmetamos.
39. Turi būti pateikiamas vienas originalus paraiškos (paraiškos forma, biudžeto lapai ir kartu pridedami dokumentai) egzempliorius, ant kurio aiškiai nurodoma „ORIGINALAS“, 2 kopijos, ant kiekvienos nurodant „KOPIJA“, ir paraiškos versija kompiuterinėje laikmenoje Word formatu.
40. Pareiškėjas privalo pasirašyti kiekvieną paraiškos ir jos priedų kopijos lapą. Tai darydamas pareiškėjas prisiima atsakomybę už paraiškos kopijos duomenų atitikimą jos originalui.
41. Paraiškos originalo ir jos kopijų turinys turi būti tas pats įskaitant visus priedus. Jeigu paraiškos originalo ir paraiškos versijos kompiuterinėje laikmenoje duomenys nesutampa, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo parašu, patvirtintu paraiškos originalu.
XIV. KVIETIMAS TEIKTI PARAIŠKAS
43. Kvietimą teikti paraiškas skelbia Agentūra pagal Žemės ūkio ministerijos sudarytą tvarkaraštį. Kvietimas skelbiamas „Valstybės žinių“ priede „Informaciniai pranešimai“ ir viename iš nacionalinių dienraščių bei interneto tinklapiuose („Valstybės žinių“ – www.valstybes-zinios.lt, Žemės ūkio ministerijos – www.zum.lt ir Agentūros – www.nma.lt).
XV. INFORMACIJOS TEIKIMAS
46. Iki paraiškos pateikimo pretendentai į paramą gali teirautis informacijos ir paaiškinimų:
46.1. telefonais, nurodytais Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt, „Ryšių su visuomene skyrius“, tel.: (8 5) 268 39 64, (8 5) 268 39 74;
47. Klausiant faksu ar elektroniniu paštu turi būti pateikiama aiški nuoroda į šias Gaires (ar kvietimo teikti paraiškas numerį ir pavadinimą), klausiančiojo vardas ir pavardė arba organizacijos pavadinimas ir telefonas.
48. Atsakymai į klausimus, kurie gali būti aktualūs daugeliui potencialių pareiškėjų, skelbiami Agentūros tinklapyje adresu: www.nma.lt, skiltyje „Klausimai“.
49. Informacija apie paraiškos vertinimo eigą (vertinimo tarpinius rezultatus bei paraišką vertinančius asmenis) neteikiama.
50. Agentūrai užregistravus paraišką, pareiškėjas negali teikti papildomos informacijos, jei jos nepareikalauja Agentūra. Į papildomą informaciją, kurią pareiškėjas pateikia savo iniciatyva, paraiškos vertinimo metu neatsižvelgiama.
51. Jei po paraiškos pateikimo susiklostė tam tikros aplinkybės, susijusios su pareiškėju ar numatytu projektu, iš esmės keičiančios projekto įgyvendinimo galimybes, pareiškėjas turi teisę raštu pranešti Agentūrai apie pateiktos paraiškos atšaukimą. Pareiškėjas turi teisę pateikti naują paraišką kitu paraiškų surinkimo etapu.
XVI. PARAIŠKOS VERTINIMAS IR ATRANKA
52. Užregistruota paraiška vertinama Agentūroje pagal jos patvirtintą ir su Žemės ūkio ministerija suderintą vidinę paraiškų vertinimo tvarką.
52.2. administracinės atitikties vertinimo, kurio metu patikrinama, ar paraiška yra visiškai sukomplektuota, tai yra ar pateikti visi prašomi dokumentai bei reikiama informacija;
52.3. tinkamumo vertinimo, kurio metu nustatoma, ar projektas yra tinkamas gauti paramą iš ES struktūrinių fondų;
XVII. ADMINISTRACINĖS ATITIKTIES VERTINIMAS
53. Užregistravus paraišką, pirmiausia, atliekamas paraiškos administracinės atitikties vertinimas (patikrinimas). Nustatoma, ar paraiška yra visiškai sukomplektuota, tai yra, ar tinkamai užpildyta, ar pateikti visi nurodyti dokumentai.
54. Administracinis tikrinimas atliekamas pagal užpildytą patikros lentelę (pateikiama pavyzdinė šios lentelės forma):
Paraiškos pristatymo data: Paraiškos Nr.: Paraišką priėmė: |
Pareiškėjo pavadinimas: |
||||
Tikrinimo elementai |
taip |
ne |
netaikoma |
||
1. |
Paraiška ir kartu pridedami dokumentai gauti iki galutinio paraiškų pateikimo termino |
|
|
|
|
2. |
Paraiška visiškai užpildyta, atitinka paraiškos formą ir yra pasirašyta pareiškėjo |
|
|
|
|
3. |
Pateiktas vienas originalas, dvi kopijos ir paraiškos versija kompiuterinėje laikmenoje |
|
|
|
|
4. |
Pateikta paraiška surinkta kompiuteriu (išspausdinta) ir pateikta lietuvių kalba |
|
|
|
|
5. |
Biudžetas ir finansavimo šaltinių lentelė atitinka nustatytą formą ir yra pasirašyti pareiškėjo |
|
|
|
|
6. |
Pateiktoje paraiškoje nurodytas dokumentų ir lapų skaičius atitinka faktiškai pateiktus |
|
|
|
|
7. |
Pateiktas juridinio asmens registravimo pažymėjimas |
|
|
|
|
8. |
Pateikti juridinio asmens steigimo dokumentai (įstatai, steigimo sandoris arba įstatymų nustatytais atvejais bendrieji nuostatai bei kiti dokumentus, kuriuos įstatams prilygina Lietuvos Respublikos civilinis kodeksas) |
|
|
|
|
9. |
Pateiktas veiklos planas[12] su informacija, nurodyta šių Gairių 15.2 ir 15.3 punktuose |
|
|
|
|
10. |
Pateikta Valstybinės mokesčių inspekcijos pažyma apie atsiskaitymą su biudžetu. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo |
|
|
|
|
11. |
Pateikta Valstybinio socialinio draudimo fondo valdybos pažymą apie atsiskaitymą su šiuo fondu, jei yra registruoti draudėjais. Pažyma turi būti išduota ne anksčiau kaip prieš mėnesį iki paraiškos pateikimo |
|
|
|
|
12. |
Pateikti pareiškėjo finansinės atskaitomybės dokumentai (balansas, pelno/nuostolio ataskaita ir pinigų srautų ataskaita) už praėjusius ir ataskaitinius metus |
|
|
|
|
13. |
Pateiktos PVM deklaracijos už ataskaitinius metus (jei pareiškėjas yra PVM mokėtojas) |
|
|
|
|
14. |
Pateikti dokumentai, informuojantys apie turimus ir projekte numatomus naudoti išteklius (patalpos, įranga, medžiagos bei mokymo kursų dalomosios medžiagos pavyzdys) |
|
|
|
|
15. |
Pateiktas viešojo pirkimo (konkurso) dokumentų aprašymas (jei toks įvykdytas) |
|
|
|
|
16. |
Pateikti komerciniai siūlymai iš galimų prekių, darbų ar paslaugų teikėjų |
|
|
|
|
17. |
Pateikti teises į nekilnojamąjį turtą (disponavimą, valdymą, naudojimą), kuris tiesiogiai susijęs su projektu, patvirtinančių dokumentų nuorašai |
|
|
|
|
18. |
Pateiktas pareiškėjo ūkinės veiklos pradžios balansas (taikoma naujai įregistruotoms organizacijoms) |
|
|
|
|
19. |
Pateiktas juridinio asmens kompetentingo organo pritarimo projektui protokolas |
|
|
|
|
20. |
Pateikti dokumentai, patvirtinantys pareiškėjo teisę organizuoti mokymą, užsiimti konsultavimo arba informavimo veikla (leidimai, licencijos, įstatai ir pan.)[13] |
|
|
|
|
21. |
Pateiktas išsamus projekto aprašymas (informacija apie projekto įgyvendinimą, jo tikslus ir uždavinius, tikslines grupes, problemas, kurias padės projektas išspręsti, taip pat informaciją apie projekto pradžią ir pabaigą, nurodyti mokymo/informavimo vietas, klausytojų skaičių ir kita informacija, susijusi su projekto įgyvendinimu)13 |
|
|
|
|
22. |
Pateikti projekto vadovo ir pagrindinių vykdytojų CV (įskaitant pareigybių aprašymus)13 |
|
|
|
|
23. |
Pateikti mokymo programos, metodinės, informavimo medžiagos ir sklaidos formų projektiniai dokumentai13 |
|
|
|
|
24. |
Pateikti dokumentai, kuriuose informuojama apie panašaus pobūdžio vykdytus projektus13 |
|
|
|
|
25. |
Pateikta pažyma, kurioje pareiškėjas patvirtina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos investicijos tuo pačiu metu nėra finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų (forma gaunama Agentūros teritoriniame skyriuje) |
|
|
|
|
26. |
Pateiktas papildomų duomenų klausimynas (pateikiamas Agentūros teritoriniame padalinyje) |
|
|
|
|
VERTINTOJO PASTABOS (kokios informacijos ar duomenų trūksta): |
|||||
55. Jei atlikus paraiškos administracinės atitikties vertinimą nustatoma, kad ji yra tinkama vertinti toliau, Agentūra pareiškėjui siunčia pranešimą apie paraiškos užregistravimą ir jai suteiktą unikalų identifikavimo numerį.
56. Jeigu atlikus administracinės atitikties vertinimą administracinės atitikties lentelėje pažymimas bent vienas atsakymas „ne“ ir nustatoma, kad pareiškėjo pateikta paraiška nėra iki galo sukomplektuota, t. y. pateikti ne visi reikiami dokumentai, pareiškėjui siunčiamas pranešimas apie paraiškos užregistravimą ir jai suteiktą unikalų identifikavimo numerį. Kartu nurodomi trūkumai ir jiems pašalinti suteikiamas 10 darbo dienų terminas nuo pranešimo įteikimo, tačiau, atsižvelgiant į trūkstamos informacijos ar dokumentų specifiką, gali būti nustatomas ir ilgesnis terminas. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu. Per pranešime nustatytą laiką nepristačius reikiamų dokumentų ar nepateikus trūkstamos informacijos, paraiška atmetama. Apie priimtą sprendimą atmesti paraišką Agentūra informuoja pareiškėją per 5 darbo dienas išsiųsdama jam informacinį raštą.
XVIII. TINKAMUMO VERTINIMAS
57. Atlikus administracinės atitikties vertinimą, iki galo užpildytos paraiškos kartu su prie paraiškos pateiktais priedais siunčiamos į Agentūrą tolesniam vertinimui.
58. Paraiškas nagrinėja ir vertina Agentūros darbuotojai, esant reikalui, vertinimui gali būti pasamdyti išoriniai nepriklausomi vertintojai.
59. Paraiškos tinkamumo vertinimo metu nustatoma, ar projektas yra tinkamas gauti paramą iš ES struktūrinių fondų. Vertinimą atlieka bent du Agentūros Kaimo plėtros programų departamento Projektų vertinimo skyriaus darbuotojai.
60. Ar paraiška atitinka tinkamumo kriterijus, tikrinama pagal užpildytą ir abiejų vertintojų pasirašytą tinkamumo vertinimo lentelę (pateikiama pavyzdinė šios lentelės forma):
|
Projekto veikla atitinka priemonės |
||||
Paraiškos pristatymo data: Paraiškos Nr.: Paraišką priėmė: |
Pareiškėjo pavadinimas: |
||||
|
|
taip |
ne |
netaikoma |
|
1. |
Pareiškėjo vertinimas ir projekto veiklos tinkamumas finansuoti |
|
|
|
|
1.1. |
Ar paraišką pateikia subjektas, įvardytas galimu pareiškėju šių Gairių 11 punkte, o veiklos pobūdis susijęs su Gairių 19 punkte nurodytais veiklos sektoriais |
|
|
|
|
1.2. |
Projekto veikla atitinka priemonės „Leader+ pobūdžio priemonė“ remiamus bei kvietime teikti paraiškas nurodytus veiklos srities „Įgūdžių įgijimas“ sektorius |
|
|
|
|
1.3. |
Projekto veiklos vieta atitinka nustatytus reikalavimus |
|
|
|
|
1.4. |
Tikslinės grupės, kurioms skirta projekto veikla, atitinka nurodytąsias BPD priede |
|
|
|
|
1.5. |
Ar projektas atitinka šių Gairių 4 ir 5 punktuose numatytus tikslus ir uždavinius |
|
|
|
|
1.6. |
Ar pareiškėjas užtikrina, kad projekte numatytos ir pagal šią programą finansuojamos veiklos tuo pačiu metu nėra finansuojamos iš kitų nacionalinių programų ir ES fondų |
|
|
|
|
1.7. |
Ar pareiškėjas tvarko buhalterinę apskaitą pagal Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatytus reikalavimus |
|
|
|
|
1.8. |
Ar pareiškėjas neturi įsiskolinimų Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui |
|
|
|
|
1.9. |
Ar pareiškėjas neturi įsiskolinimų Valstybinio socialinio draudimo fondui? |
|
|
|
|
1.10. |
Ar pareiškėjas (VVG) yra įregistruotas Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka[14] |
|
|
|
|
1.11. |
Ar 1/3 VVG narių pateikė pažymėjimus, patvirtinančius, jog dalyvavo Žemės ūkio ministerijos patvirtintuose Leader+ projektų valdymo mokymuose (mokymo programos kodas – 596131007)14 |
|
|
|
|
1.12. |
Ar pareiškėjas parengė ir pateikė veiklos planą14 |
|
|
|
|
1.13. |
Ar pareiškėjas veiklos plane užtikrina, kad atstovauja įvairių kaimo gyventojų interesams, t. y. ne mažiau kaip 50 proc. turi sudaryti socialiniai ir ekonominiai partneriai bei asociacijos, iki 25 proc. – verslo atstovai iki 25 proc. – vietos valdžios atstovai14 |
|
|
|
|
1.14. |
Ar pareiškėjas veiklos plane užtikrina, kad atstovauja kaimo vietovę, kurios gyventojų skaičius siekia nuo 10 iki 100 tūkst., įskaitant mažus miestelius, kurių gyventojų skaičius ne 6 tūkst.14 |
|
|
|
|
1.15. |
Ar pareiškėjas veiklos plane užtikrina, kad potencialioje VVG išlaikyta lyčių pusiausvyra (40:60), yra asmuo iki 25 metų amžiaus ir bent vienas kompetentingas aplinkos saugos klausimais14 |
|
|
|
|
1.16. |
Ar veiklos plane papildomai nurodyta VVG grupės įsteigimo priežastis: kaip ir kodėl taip nutarta padaryti14 |
|
|
|
|
1.17. |
Ar veiklos plane papildomai nurodytas teritorijos dydis: kokias kaimo vietoves, tiksliai (pavyzdžiui kartografiškai) nurodant jų pavadinimus (įskaitant mažus miestelius), apima projektas ir kiek teritorijoje yra gyventojų (nurodant skaičių)14 |
|
|
|
|
1.18. |
Ar veiklos plane papildomai aprašytas pasirinktos teritorijos pagrindimas: kodėl pasirinkta ši vietovė, jos vientisumas ekonomine, socialine ir geografine prasmėmis14 |
|
|
|
|
1.19. |
Ar projekto pabaigoje pareiškėjas įsipareigoja pateikti strategiją (ar jos projektą) lietuvių ir anglų kalbomis14 |
|
|
|
|
1.20. |
Ar pareiškėjas yra institucija arba organizacija, užsiimanti mokslo, mokymo, konsultavimo arba informavimo veikla ir būti įregistruota Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka[15] |
|
|
|
|
1.21. |
Ar pareiškėjas parengė mokymo programos, metodinės, informavimo medžiagos ir sklaidos formų projektą[16] |
|
|
|
|
1.22. |
Ar pareiškėjas pateikė išsamų projekto aprašymą16 |
|
|
|
|
2. |
Projekto atitiktis bendrojo finansavimo reikalavimams |
|
|
|
|
2.1. |
Pareiškėjo prašomos paramos suma neviršija didžiausios galimos pagal šį kvietimą paramos normos |
|
|
|
|
2.2. |
Pareiškėjo siūlomas bendrojo finansavimo šaltinis (pvz., pinigais, įnašu natūra) yra tinkamas |
|
|
|
|
2.3. |
Prašoma suma neviršija nustatyto maksimumo |
|
|
|
|
3. |
Prašomų kompensuoti projekto išlaidų tinkamumas finansuoti |
|
|
|
|
3.1. |
Projekto išlaidos atitinka šios priemonės investicijų sričių kodus |
|
|
|
|
3.2. |
Paramos prašoma tinkamų finansuoti išlaidų kategorijoms |
|
|
|
|
4. |
Projekto įgyvendinimo laikotarpio tinkamumas |
|
|
|
|
4.1. |
Projekto pradžios data atitinka kvietime teikti paraiškas nustatytus reikalavimus |
|
|
|
|
4.2. |
Projektą numatoma įgyvendinti iki kvietime teikti paraiškas nurodytos vėliausios projekto įgyvendinimo pabaigos datos |
|
|
|
|
VERTINTOJO PASTABOS:
|
|||||
61. Atlikus paraiškos tinkamumo vertinimą ir pripažinus ją tinkama paramai gauti, atliekamas projekto techninis, finansinis ir ekonominis vertinimas.
62. Agentūra gali pareiškėjo prašyti pateikti paraiškoje trūkstamus duomenis ar dokumentus, taip pat papildomų dokumentų, jei jų reikia paraiškai įvertinti. Vertinimo metu gali būti atliekama patikra paraiškoje nurodytoje projekto įgyvendinimo vietoje. Jeigu pareiškėjas per 10 darbo dienų prašomos informacijos nepateikia, paraiška atmetama. Apie priimtą sprendimą atmesti paraišką Agentūra informuoja pareiškėją per 5 darbo dienas, išsiųsdama jam informacinį raštą. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu.
XIX. PROJEKTŲ TECHNINIO, FINANSINIO IR EKONOMINIO VERTINIMO PROCEDŪRA
63. Techninio, finansinio ir ekonominio vertinimo etape įvertinama pateiktų projektų kokybė ir atitiktis atrankos kriterijams (balais). Vertinimą atlieka bent du Agentūros Kaimo plėtros programų departamento Projektų vertinimo skyriaus darbuotojai.
64. Vertinti gali ir Agentūros paskirti nepriklausomi vertintojai, jei teikiami projektai yra sudėtingi ir reikalauja specifinių žinių.
65. Atliekant projekto techninį, finansinį ir ekonominį vertinimą, pildomos techninio, finansinio ir ekonominio vertinimo lentelės (pateikiamos pavyzdinės šios lentelės formos):
65.1. Projektų, teikiamų pagal šių Gairių 19.2 ir 19.3 punktuose nurodytus veiklos sektorius:
Paraiškos pristatymo data: Paraiškos Nr.: Paraišką priėmė: |
Pareiškėjo pavadinimas: |
|||
Eil. Nr. |
Vertinimo kriterijai |
Didžiausias galimas balas |
Nuoroda į paraiškos formą |
|
1. |
Pareiškėjo finansiniai ir veiklos vykdymo pajėgumai |
40 |
|
|
1.1. |
Institucija/organizacija pareiškėja turi patirties, organizuojant mokymo kursus[17]: – nuo 1 iki 2 metų – 5 balai; – nuo 2 iki 3 metų – 10 balų; – nuo 3 iki 4 metų – 15 balų; – daugiau negu 4 metai – 20 balų |
20 |
XI-10 |
|
1.2. |
Kiek patyrę ir kompetentingi yra vykdytojai, kurie įgyvendins projektą? |
20 |
XI-8 |
|
2. |
Projekto svarba |
20 |
|
|
2.1. |
Projekto pareiškėjo veikla apims kaimo vietovę, kurioje gyventojų skaičius yra: – nuo 1 000 iki 5 000 – 3 balai; – nuo 5 001 iki 10 000 – 6 balai; – nuo 10 001 iki 20 000 – 8 balai; – daugiau negu 20 000 – 10 balų |
10 |
XI-7 |
|
2.2. |
Planuojama organizuoti mokymus didesniam klausytojų ratui: – nuo 50 iki 100 – 2 balai; – nuo 101 iki 200 – 4 balai; – nuo 201 iki 300 – 6 balai; – nuo 301 iki 400 – 8 balai; – daugiau negu 400 – 10 balų |
10 |
XI-7 |
|
3. |
Projekto metodika |
25 |
|
|
3.1. |
Ar pateiktas projekto aprašymas yra aiškus ir pagrįstas? |
25 |
XI-7 |
|
4. |
Projekto biudžeto ir išlaidų efektyvumas |
15 |
|
|
4.1. |
Pateiktas biudžetas aiškus ir detalus |
5 |
VII |
|
4.2. |
Siūlomos sąnaudos yra reikalingos projektui įgyvendinti |
10 |
VIII |
|
|
Iš viso |
100 |
|
|
VERTINTOJO REKOMENDACIJA |
||||
65.2. Projektų, teikiamų pagal šių Gairių 19.4 punkte nurodytą veiklos sektorių:
Paraiškos pristatymo data: Paraiškos Nr.: Paraišką priėmė: |
Pareiškėjo pavadinimas: |
|||
Eil. Nr. |
Vertinimo kriterijai |
Didžiausias galimas balas |
Nuoroda į paraiškos formą |
|
1. |
Pareiškėjo finansiniai ir veiklos vykdymo pajėgumai |
45 |
|
|
1.1. |
Institucija/organizacija pareiškėja turi patirties rengiant metodinę ar informacinio pobūdžio medžiagą[18] (literatūrą, leidinius, bukletus ir pan.): – nuo 1 iki 2 metų – 5 balai; – nuo 2 iki 3 metų – 10 balų; – nuo 3 iki 4 metų – 15 balų; – daugiau negu 4 metai – 20 balų |
20 |
XI-10 |
|
1.2. |
Kiek patyrę ir kompetentingi yra vykdytojai, kurie įgyvendins projektą? |
25 |
XI-8 |
|
2. |
Projekto svarba |
25 |
|
|
2.1. |
Projekto pareiškėjo parengta medžiaga galės naudotis didesnis naudos gavėjų ratas: – nuo 500 iki 1000 – 5 balai; – nuo 1001 iki 3000 – 10 balai; – nuo 3001 iki 4000 – 15 balų; – nuo 4001 iki 5000 – 20 balų; – daugiau negu 5000 – 25 balai |
25 |
XI-7 |
|
3. |
Projekto metodika |
15 |
|
|
3.1. |
Ar pateiktas projekto aprašymas yra aiškus ir pagrįstas? |
15 |
XI-7 |
|
4. |
Projekto biudžeto ir išlaidų efektyvumas |
15 |
|
|
4.1. |
Pateiktas biudžetas aiškus ir detalus |
5 |
VII |
|
4.2. |
Siūlomos sąnaudos yra reikalingos projektui įgyvendinti |
10 |
VIII |
|
|
Iš viso |
100 |
|
|
VERTINTOJO REKOMENDACIJA |
||||
66. Pareiškėjams, teikiantiems paraišką pagal šių Gairių 19.1 punkte nurodytą veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“ punkte pateikiami balai netaikomi. Atliekamas paraiškos administracinės atitikties ir tinkamumo vertinimas bei jos pripažinimas tinkama paramai gauti. Tačiau jei į konkretų kvietimą teikti paraiškas atsiliepia daugiau pareiškėjų, parama skiriama atsižvelgiant į paraiškos užregistravimo Agentūroje datą.
67. Jei vertintojams kyla neaiškumų ar trūksta informacijos, pareiškėjui siunčiamas raštas, kuriame prašoma pateikti paaiškinimus ar papildymus per 10 darbo dienų terminą. Esant reikalui, Agentūra gali nustatyti ir ilgesnį informacijos pateikimo terminą. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu.
68. Jeigu galutiniai paraiškų įvertinimai, atlikti dviejų vertintojų, labai skiriasi, projektui vertinti skiriamas trečias vertintojas.
69. Jei konkretaus kvietimo teikti paraiškas metu pareiškėjų prašoma paramos suma yra ne didesnė, nei šiam kvietimui skirtai paramos suma, parama skiriama visiems pareiškėjams, kurie praeina visus tris vertinimo etapus ir yra pripažįstami tinkamais gauti paramą. Tačiau jei į konkretų kvietimą teikti paraiškas atsiliepia daugiau pareiškėjų, parama skiriama daugiausiai balų surinkusiems pareiškėjams.
XX. PARAIŠKŲ TVIRTINIMAS IR PARAMOS SUTARČIŲ SUDARYMAS
70. Agentūra, įvertinusi paraiškas, parengia paraiškų vertinimo ataskaitą – medžiagą, kurią sudaro išnagrinėtų paraiškų vertinimo protokolas, taip pat paraiškų skirtingų vertinimo etapų lentelių (administracinės atitikties, tinkamumo, techninis, finansinis ir ekonominis vertinimas) kopijos ir teikia ją Projektų atrankos komitetui, kuris sudaromas Žemės ūkio ministerijos. Išnagrinėtų paraiškų vertinimo protokolą sudaro paraiškų teikiamų Projektų atrankos komiteto svarstymui vertinimo suvestinė, prašomos paramos suma, kvietimui teikti paraiškas skirta pinigų suma bei dar nepanaudota likusi pinigų suma, kuria galima paskirstyti Projektų atrankos komiteto posėdžio metu.
71. Projektų atrankos komitetas svarsto, kurias paraiškas finansuoti pagal Agentūros pateiktą vertinimo ataskaitą – medžiagą, projektų atrankos komiteto narių argumentus bei kitą informaciją, susijusią su pateiktais atrankai projektais ir priima rekomendacinio pobūdžio sprendimą dėl finansuotinų projektų, taip pat dėl Europos Sąjungos struktūrinių fondų lėšų bei nacionalinio bendrojo finansavimo dydžių. Projektų atrankos komitetas išklauso socialinių-ekonominių partnerių nuomonę, kuri yra rekomendacinio pobūdžio. Visi Projektų atrankos komiteto posėdžiai protokoluojami. Priimdamas sprendimus Projektų atrankos komitetas siekia bendro susitarimo. Jei tokio sutarimo pasiekti nepavyksta, sprendimai priimami balsuojant paprasta balų dauguma.
72. Projektų atrankos komiteto posėdžiuose dalyvauja Finansų ministerijos ir kitų institucijų, kurių kompetencijos sričiai priskiriami svarstomi projektai, atstovai.
73. Sprendimą dėl projekto finansavimo priima Žemės ūkio ministerija pagal Projektų atrankos komiteto rekomendacijas. Galutinis sprendimas dėl paramos skyrimo įteisinamas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro įsakymu arba jo įgalioto atstovo potvarkiu. Pareiškėjas apie sprendimą skirti ar neskirti paramą informuojamas ne vėliau kaip per tris mėnesius nuo paskutinės paraiškų surinkimo etapo dienos. Jei projekto vertinimo metu iškilo aplinkybių, dėl kurių projekto vertinimas užtruko, pareiškėjui informacija apie sprendimą skirti ar neskirti paramą išsiunčiama vėliau tiek, kiek buvo pratęstas projekto vertinimo laikas.
74. Gavusi Žemės ūkio ministerijos sprendimą dėl projektų finansavimo, Agentūra apie tai informuoja pareiškėjus ir sudaro su jais sutartis, kurios parengtos pagal Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. sausio 28 d. įsakymu Nr. 1K-033 patvirtintą Paramos teikimo projektams, įgyvendinantiems 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento priemones, pavyzdinę sutartį (Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymas Nr. 3D-436 „Dėl Paramos teikimo projektams, pagal kuriuos įgyvendinamos Lietuvos 2004–2006 metų Bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioriteto kaimo plėtros priemonės, pavyzdinės sutarties, mokėjimo prašymo, mokėjimo prašymo tikrinimo ir tvirtinimo lapo, projekto įgyvendinimo ataskaitos formų patvirtinimo“). Paramos sutarties forma pateikiama Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt. Su pareiškėjais, kurių projektams nuspręsta skirti paramą, Agentūra sudaro paramos sutartis per 10 darbo dienų nuo informacijos (pareiškėjas informuojamas registruotu laišku) apie sprendimą skirti projektui paramą pateikimo pareiškėjui. Jei paramos sutarties turinys yra derinamas (sutarties derinimas būtinas, jei Paramos gavėjas pageidauja keisti mokėjimo prašymų pateikimo terminus, perkelti paramos objektus iš vieno projekto įgyvendinimo etapo į kitą, pakeisti banką bei sąskaitos numerį ar pan. arba Paramos gavėjas iki sutarties pasirašymo Agentūrai privalo pateikti papildomus duomenis ar dokumentus), paramos sutarties pasirašymo terminas gali būti ilgesnis.
75. Jei projekto nuspręsta neremti, Agentūra tokiam pareiškėjui siunčia raštą su paaiškinimais per 10 darbo dienų, kai ji gauna ir užregistruoja Žemės ūkio ministerijos sprendimą.
76. Informacija apie priimtus sprendimus skelbiama Agentūros ir Žemės ūkio ministerijos interneto svetainėse.
77. Žemės ūkio ministerija gali įgalioti Agentūrą sudaryti su pareiškėjais dvišales paramos teikimo sutartis dėl tų projektų, kurie yra rekomenduoti projektų atrankos komiteto ir kurių finansavimas patvirtintas Žemės ūkio ministerijos sprendimu. Tokiu atveju Žemės ūkio ministerija turi informuoti Finansų ministeriją, kokiu teisiniu pagrindu, kokiam laikui ir dėl kokios sumos suteikiami įgaliojimai.
XXI. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS
78. Pareiškėjas turi teisę apskųsti Agentūros, Žemės ūkio ministerijos ir Finansų ministerijos sprendimus.
79. Agentūros sprendimą atmesti paraišką pareiškėjas gali apskųsti Žemės ūkio ministerijai raštu per 10 darbo dienų po to, kai jam registruotu laišku buvo išsiųstas informacinis raštas apie atmetimą. Šį skundą Žemės ūkio ministerija privalo išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jo gavimo ir užregistravimo dienos.
80. Žemės ūkio ministerijos sprendimą neskirti paramos projektui pareiškėjas gali apskųsti Finansų ministerijai per 10 darbo dienų po to, kai jam registruotu laišku buvo išsiųstas informacinis raštas. Šį skundą Finansų ministerija privalo išnagrinėti per 20 darbo dienų nuo jo gavimo ir užregistravimo dienos.
81. Dėl Agentūros, Žemės ūkio ministerijos ir Finansų ministerijos sprendimų pareiškėjas gali kreiptis į teismą Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.
XXII. PIRKIMŲ PROCEDŪROS
83. Projekto vykdytojai, kurie pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296) yra perkančiosios organizacijos, privalės vadovautis minėto įstatymo nuostatomis ir pirkimų dokumentus derins su Agentūra.
84. Projekto vykdytojai, siekdami, kad patirtos išlaidos būtų laikomos tinkamomis kompensuoti ir kuriems netaikomos Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo nuostatos, prekių, paslaugų ar darbų pirkimus privalės organizuoti pasirašius paramos sutartį su Agentūra, vadovaudamiesi Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.
XXIII. PARAMOS MOKĖJIMO BŪDAS
86. Šios BPD priemonės veikloms, susijusioms su įgūdžių įgijimu, taikomas kompensacinis mokėjimo būdas ir kompensacinis mokėjimo būdas su avansiniu mokėjimu[19].
86.1. pagal kompensacinį mokėjimo būdą su avansiniu mokėjimu:
86.1.1. po to, kai Agentūra įvertina projekto veiklos planą/išsamų projekto aprašymą, pasirašo sutartį su Projekto vykdytoju, Projekto vykdytojas gali pateikti avansinio mokėjimo prašymą Agentūrai;
86.1.2. Projekto vykdytojas teikia Agentūrai paraišką avansiniam mokėjimui. Agentūra per 20 darbo dienų įvertinusi projekto aprašymą bei su juo susijusius dokumentus, gali patenkinti projekto vykdytojo avansinio mokėjimo prašymą tik įsitikinusi, kad išlaidos gali būti patirtos per 2 mėnesius nuo avanso gavimo dienos ir parengia mokėjimo paraišką dėl lėšų pervedimo projekto vykdytojui Žemės ūkio ministerijai;
86.1.4. gavęs avansą Projekto vykdytojas pradeda įgyvendinti projektą ir teikia Agentūrai mokėjimo prašymus, kuriuose deklaruoja patirtas išlaidas, pridėdamas išlaidas patvirtinančius ir įrodančius dokumentus patirtų išlaidų sumai. Jeigu per 2 mėnesius nuo avanso gavimo dienos Projekto vykdytojas nepradeda vykdyti veiklos ir daryti išlaidų, jis per 5 darbo dienas privalo grąžinti avansą;
86.1.5. gavusi Projekto vykdytojo tarpinį ir galutinį mokėjimo prašymą, Agentūra ne per ilgesnį kaip 60 kalendorinių dienų nuo Mokėjimo prašymo bylų Agentūros Finansų ir apskaitos departamento Mokėjimo prašymų skyriuje užregistravimo, nustato prašomų kompensuoti išlaidų tinkamumą. Pildydama Žemės ūkio ministerijai paraišką dėl lėšų pervedimo projekto vykdytojui, Agentūra nuo tinkamų kompensuoti išlaidų sumos atima proporcingą išmokėtam avansui sumą;
86.1.6. teikiant mokėjimo prašymą dėl avanso ir mokėjimo prašymą dėl patirtų išlaidų kompensavimo pildoma ta pati mokėjimo prašymo forma, tik pirmu atveju, t. y. norint gauti avansą, reikia užpildyti informaciją apie Projekto vykdytoją ir nurodyti prašomą sumą;
86.2. pagal kompensacinį mokėjimo būdą:
86.2.1. Projekto vykdytojas pradeda veiklą savo lėšomis ir po projekto įgyvendinimo pateikia Agentūrai mokėjimo prašymą, kuriame deklaruoja patirtas ir apmokėtas išlaidas, pridėdamas išlaidas įrodančius dokumentus;
86.2.2. Agentūra per ne ilgesnį laikotarpį kaip 60 kalendorinių darbo dienų nustato prašomų kompensuoti išlaidų tinkamumą ir teikia Žemės ūkio ministerijai mokėjimo paraišką dėl lėšų pervedimo Projekto vykdytojui;
87. Žemės ūkio ministerija tikrina gautos paraiškos dėl lėšų pervedimo projekto vykdytojui atitiktį jų turinio, BPD priemonės biudžeto limitų ir specialiųjų valstybės biudžeto ES struktūrinių fondų paramos lėšų programų, skirtų BPD priemonių įgyvendinimui finansuoti, sąmatų reikalavimams ir atlieka atrankinę išlaidas patvirtinančių ir įrodančių dokumentų kontrolę. Žemės ūkio ministerija tikrina ir tvirtina mokėjimo paraišką, jos pagrindu rengia ir teikia mokėjimo paraišką Valstybės iždui apmokėti. Valstybės iždas perveda paramos sumą projekto vykdytojui.
XXIV. MOKĖJIMO PRAŠYMO PATEIKIMAS
89. Pagal kompensacinį mokėjimo būdą su avansiniu mokėjimu:
90. Pagal kompensacinį mokėjimo būdą:
91. Mokėjimo prašymo forma, patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-436, pateikiama Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt. Joje išvardyti reikiami pridėti dokumentai. Pareiškėjas turi įsitikinti, kad jo pateiktas mokėjimo prašymas yra iki galo sukomplektuotas.
92. Projekto vykdytojas dokumentus turi pateikti lietuvių kalba. Kita kalba užpildyti mokėjimo prašymai nepriimami.
93. Mokėjimo prašymus paramai iš ES struktūrinių fondų gauti kartu su reikalaujamais priedais iš pareiškėjų priima ir registruoja Agentūros Kontrolės departamento teritoriniai skyriai šių Gairių 37 punkte nurodytais adresais pagal juridinio asmens registracijos vietą.
94. Mokėjimo prašymai turi būti įteikti asmeniškai arba per įgaliotą asmenį. Kitais būdais (pvz., faksu arba elektroniniu paštu) arba kitais adresais pristatyti mokėjimo prašymai atmetami. Pareiškėjas turi pateikti vieną Mokėjimo prašymo (ir pridedamų dokumentų) originalą, ant kurio aiškiai nurodoma „ORIGINALAS“, ir 2 kopijas, ant kiekvienos nurodant „KOPIJA“.
95. Kiekvienas mokėjimo prašymo ir pridedamų dokumentų kopijos lapas turi būti patvirtintas projekto vykdytojo parašu, nurodant, kad kopija tikra. Patvirtindamas kiekvieną mokėjimo prašymo ir jo pridedamų dokumentų kopijos lapą, projekto vykdytojas prisiima atsakomybę už mokėjimo prašymo kopijos duomenų atitikimą jos originalui bei užtikrina, kad kompiuterinėje laikmenoje ir popierinėje versijoje pateikta ta pati informacija.
96. Kartu su mokėjimo prašymu pateikiami išlaidas įrodančių dokumentų kopijos ir originalai. Nustačius kopijų tikrumą, ant originalų ir kopijų dedamas antspaudas, Agentūros darbuotojo parašas. Jeigu duomenys, pateikti mokėjimo prašymo originale, prieštarauja duomenims, pateiktiems elektroninėje mokėjimo prašymo versijoje, Agentūra vadovaujasi pareiškėjo parašu patvirtintu mokėjimo prašymo originalu.
97. Mokėjimo prašymai registruojami Gautų mokėjimo prašymų registracijos žurnale, nurodant mokėjimo prašymo gavimo datą, projekto vykdytojo vardą, pavardę ar įmonės pavadinimą, adresą, mokėjimo prašymo pateikimo būdą ir prašymą užregistravusio darbuotojo identifikacinius duomenis. Pateikęs mokėjimo prašymą asmuo registracijos žurnale parašu patvirtina mokėjimo prašymo pateikimo faktą.
XXV. MOKĖJIMO PRAŠYMO PATEIKIMO TERMINAS
99. Jeigu Projekto vykdytojas dėl rimtų priežasčių nori pratęsti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, jis iki nustatyto termino pabaigos turi Agentūrai pateikti prašymą dėl termino pratęsimo. Vėliau pateikti prašymai nepriimami ir nesvarstomi. Sprendimą dėl termino pratęsimo priima Agentūra, atsižvelgdama į prašyme išdėstytus argumentus. Priėmus sprendimą atidėti mokėjimo prašymo pateikimo terminą, keičiama paramos sutartis.
100. Mokėjimo prašymą pateikus pavėluotai dėl objektyvių pateisinamų priežasčių, pareiškėjas raštu turi Agentūrai paaiškinti vėlavimo priežastis ir pateikti pateisinamus dokumentus. Kitu atveju mokėjimo prašymas atmetamas.
XXVI. MOKĖJIMO PRAŠYMO TIKRINIMAS, VERTINIMAS IR TVIRTINIMAS
102. Mokėjimo prašymus tikrina ir vertina Agentūros darbuotojai. Jei reikia, gali būti samdomi nepriklausomi vertintojai.
103. Užregistravus mokėjimo prašymą, Agentūros teritoriniame skyriuje atliekamas administracinės atitikties vertinimas, kurio metu nustatoma, ar pateikti visi reikalingi dokumentai. Atlikdamas administracinės atitikties vertinimą, teritorinio skyriaus tarnautojas užpildo administracinės atitikties vertinimo lentelę.
104. Jei Projekto vykdytojo pateiktas mokėjimo prašymas yra tinkamas toliau vertinti, jam apie tai išsiunčiamas pranešimas.
105. Jeigu Projekto vykdytojo pateiktas mokėjimo prašymas neteisingai užpildytas, trūksta duomenų, jam siunčiamas pranešimas, kad mokėjimo prašymas yra užregistruotas, jam suteiktas unikalus identifikavimo numeris ir nurodomi tikrinimo metu nustatyti trūkumai. Pranešimas laikomas įteiktu praėjus 2 darbo dienoms nuo jo išsiuntimo registruotu paštu. Jiems pašalinti Projekto vykdytojui nustatomas 10 darbo dienų terminas nuo pranešimo įteikimo, tačiau, atsižvelgiant į trūkstamos informacijos ar dokumentų specifiką, gali būti nustatomas ir ilgesnis. Per nustatytą laiką nepristačius reikiamų dokumentų ar nepatikslinus duomenų, mokėjimo prašymas atmetamas.
106. Teikiant galutinį mokėjimo prašymą pateikiama galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita, kuri yra siunčiama į Agentūros administravimo ir analizės skyrių, ir projekto audito išvada. Audito išvada teikiama, jei projekto sąmatinė vertė 350 tūkst. Lt ir daugiau.
107. Atlikus administracinės atitikties vertinimą, atliekama tinkamai įformintų mokėjimo prašymų patikra vietoje (kiekvieno mokėjimo prašymo).
108. Po patikros vietoje mokėjimo prašymai kartu su pridedamais dokumentais bei teritorinio skyriaus darbuotojų užpildytais darbo dokumentais siunčiami vertinti į Agentūrą.
109. Mokėjimo prašymą Agentūroje tikrina du Agentūros darbuotojai, iš kurių vienas pildo mokėjimo prašymo tikrinimo ir tvirtinimo lapą. Mokėjimo prašymo tikrinimo ir tvirtinimo lapas, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-436, pateikiamas Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt.
110. Vertinant mokėjimo prašymą nustatoma, kokia paramos suma bus mokama Projekto vykdytojui. Tarnautojo atliktą vertinimą peržiūri skyriaus vedėjas. Galutinį sprendimą dėl mokėjimo prašymo įvertinimo priima Agentūros Finansų ir apskaitos departamento direktorius.
111. Jei vertinant mokėjimo prašymą kyla neaiškumų, Projekto vykdytojui siunčiamas paklausimas, kuriame prašoma per 10 darbo dienų pateikti trūkstamą informaciją/dokumentus. Jei per nustatytą laiką pareiškėjas neatsako į Agentūros paklausimą ir nepateikia prašomų duomenų, siunčiamas antras paklausimas. Antrą kartą negavus atsakymo per 10 darbo dienų, mokėjimo prašymas vertinamas pagal turimus duomenis. Jei Projekto vykdytojas dėl objektyvių priežasčių vėluoja pateikti prašomą informaciją, apie tai turi pranešti raštu. Pranešimas laikomas įteiktu, praėjus 2 darbo dienoms po jo išsiuntimo registruotu paštu.
112. Jei vertinant mokėjimo prašymą kyla įtarimų, kad dokumentuose pateikta neteisinga informacija, atliekama užsakomoji patikra vietoje.
113. Įvertinus mokėjimo prašymą priimamas sprendimas:
XXVII. MOKĖJIMO PRAŠYMŲ PATIKROS VIETOJE
115. Įgyvendinant projektą atliekamos Projekto vykdytojo pateiktų mokėjimo prašymų patikros vietoje, kurių metu tikrinami mokėjimo prašyme ir jo prieduose pateikti duomenys ir jų teisingumas, įvykdytų investicijų atitikimas tikrovei ir kt. Kiekvienas projektas bus patikrintas vietoje bent vieną kartą per projekto įgyvendinimo laikotarpį.
116. Mokėjimo prašymo vertinimo metu pagal Agentūros Kontrolės departamentui vertintojų pateiktą paklausimą gali būti atliekamos ir užsakomosios patikros vietoje, kurių metu tikrinami mokėjimo prašyme pateikti duomenys, dėl kurių teisingumo iškilo abejonių vertinant mokėjimo prašymą.
118. Patikrų vietoje metu atliekamas fizinis Projekto vykdytojo mokėjimo prašyme bei jo prieduose deklaruotų duomenų patikrinimas ir surašoma patikros vietoje ataskaita. Projekto vykdytojui turi būti sudaryta galimybė susipažinti su patikros vietoje ataskaita. Jeigu patikros vietoje metu buvo nustatyti neatitikimai, patikros vietoje ataskaitos kopija paliekama Projekto vykdytojui tą pačią dieną arba nesant galimybės padaryti ataskaitos kopijos siunčiama pareiškėjui per tris darbo dienas faksu arba paštu.
119. Patikros vietoje metu nustačius neesminių neatitikimų, kurie nepažeidžia sutarties ir gali būti ištaisyti projekto vykdytojo, Agentūra suformuluoja reikalavimus Projekto vykdytojui ir nustato terminus jiems įvykdyti. Apie reikalavimų įvykdymą Projekto vykdytojas privalo pranešti Agentūrai pateikdamas projekto įgyvendinimo ataskaitą, jei Agentūra nenurodo kitaip.
120. Nustačius sutarties pažeidimų, Agentūra apie tai informuoja Žemės ūkio ministeriją, kuri turi teisę sustabdyti arba nutraukti mokėjimų Projekto vykdytojui procedūras, nutraukti sutartį, pareikalauti grąžinti jau išmokėtas lėšas.
XXVIII. PROJEKTŲ ĮGYVENDINIMO ATASKAITOS
122. Projektų vykdytojas privalo teikti Agentūrai tarpines ir galutinę projektų įgyvendinimo ataskaitas[20] ir veiklą pagrindžiančius dokumentus.
123. Tarpinės (galutinės) projekto įgyvendinimo ataskaitos forma patvirtinta Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. liepos 16 d. įsakymu Nr. 3D-436, pateikiama Agentūros interneto tinklapyje adresu: www.nma.lt.
124. Projektų vykdytojas tarpines (per mėnesį pasibaigus kiekvienam metų ketvirčiui) projekto įgyvendinimo ataskaitas teikia Agentūros Kaimo plėtros programų departamento Administravimo ir analizės skyriui. Jei projekto įgyvendinimo trukmė yra iki trijų mėnesių, tuomet teikiama tik galutinė projekto įgyvendinimo ataskaita.
125. Gavusi tarpinę ataskaitą Agentūra ją išnagrinėja per 20 darbo dienų ir nustato, ar projektas vykdomas laikantis sutarties sąlygų. Patikrinusi ir įvertinusi tarpinę ataskaitą Agentūra:
125.2. paprašo pateikti papildomą informaciją per 20 darbo dienų ir/arba nusprendžia atlikti projekto patikrą vietoje;
126. Jeigu Projekto vykdytojas laiku nepateikia tarpinės projekto įgyvendinimo ataskaitos, Agentūra apie tai raštu primena projekto vykdytojui ir nustato 20 darbo dienų terminą jai pateikti.
127. Jeigu Projekto vykdytojas tarpinės projekto įgyvendinimo ataskaitos laiku nepateikia ir po priminimo arba Agentūra ją atmeta 3 kartus, Agentūra gali inicijuoti paramos projekto vykdymo sustabdymą, nutraukimą ir/arba suteiktos paramos ar jos dalies grąžinimą.
128. Galutinę projekto įgyvendinimo ataskaitą Projekto vykdytojas teikia Agentūrai kartu su galutiniu mokėjimo prašymu ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo projekto pabaigos.
129. Galutinėje projekto įgyvendinimo ataskaitoje:
129.1. pateikiama projekto įgyvendinimo santrauka, išdėstomos projekto metu įgyvendintos veiklos ir pasiekti rezultatai (planuoti bei nurodyti paraiškos specialiojoje (B) dalyje ir faktiškai pasiekti);
129.2. apibendrinami iškilę sunkumai ir priemonės, kurių buvo imtasi jiems spręsti, taip pat pateikiamos rekomendacijos, kaip projektą buvo galima įgyvendinti geriau;
129.3. apibendrinami atlikti viešieji pirkimai (jei tokie buvo) ir aprašomos įgyvendintos viešumo priemonės;
129.4. pateikiama finansinė ataskaita pagal atskirus finansavimo šaltinius, kurioje nurodomos planuotos bei faktiškai panaudotos kiekvieno šaltinio lėšos ir visos patirtos tinkamos kompensuoti projekto išlaidos;
XXIX. DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS
130. Visi su BPD įgyvendinimu susiję dokumentai saugomi mažiausiai 10 metų nuo paramos sutarties pasirašymo su Agentūra datos.
131. Projekto vykdytojas visų su BPD įgyvendinimu susijusių dokumentų saugojimą organizuoja vadovaudamasis Bendrųjų dokumentų saugojimo terminų rodykle, patvirtinta Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugpjūčio 15 d. įsakymu Nr. 38 (Žin., 1997, Nr. 78-2006).
132. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti su BPD įgyvendinimu susijusių dokumentų saugumą ir prieinamumą Finansų, Žemės ūkio ministerijų, Valstybės kontrolės, Europos Komisijos ir ES Audito Rūmų įgaliotiems atstovams.
133. Projekto vykdytojas privalo saugoti:
XXX. VIEŠUMAS
134. Iš ES struktūrinių fondų pagal BPD konkrečiam projektui paramą gaunantis projekto vykdytojas privalo imtis informavimo ir viešinimo priemonių[21], kad galimi pareiškėjai, tikslinės grupės ir visuomenė daugiau sužinotų apie ES paramą, jos teikiamas galimybes ir rezultatus.
135. Pagrindinės suteiktos paramos viešumo priemonės, įgyvendinant ES struktūrinių fondų iš dalies finansuojamą projektą, yra:
136. Projekto vykdytojas privalo:
136.2. įgyvendinti bent vieną iš šių Gairių 135.1, 135.2, 135.3 punktuose nurodytų priemonių, kai vykdomas žmonių išteklių plėtros projektas. Projekto vykdytojas privalo užtikrinti, kad projekte dalyvaujantys asmenys žinotų apie ES struktūrinių fondų paramą projektui;
137. Visose šių Gairių 135 punkte nurodytose informavimo ir viešumo priemonėse turi būti naudojami ES ir BPD ženklai. Prie ES ženklo užrašo rašoma „Projektą iš dalies finansuoja Europos Sąjunga“. BPD ženklas naudojamas kartu su užrašu „Projektą remia Lietuvos Respublika“. Taip pat rekomenduojama nurodyti, kad parama teikiama iš EŽŪOGF Orientavimo skyriaus.
139. Informavimo ir viešumo priemonėse pageidautina apibrėžti EŽŪOGF uždavinius. Šie apibūdinimai turi būti naudojami straipsniuose, metų ataskaitose, pranešimuose žiniasklaidai, leidiniuose, kalbose ir kitur. Prireikus pateiktas EŽŪOGF aprašymas gali būti trumpinamas. Informuojant svarbu pabrėžti ES struktūrinio fondo, kartu ir ES naudą žmonių gerovei.
XXXI. GAIRIŲ KEITIMO TVARKA
Pastaba. Šios Gairės bus išleistos atskiru leidiniu, kuriame bus pateiktos paraiškos bendroji (A), specialioji (B) dalys, jų pildymo instrukcijos ir Gairėse nurodyti teisės aktai.
[1] Šios Gairės netaikomos projektų rengėjams, kurių projektai teikiami pagal „Leader + pobūdžio priemonės“ veiklos sritį „Bandomosios integruotos strategijos“.
[2] Vietos veiklos grupės (septynios), kaip numatyta BPD priede, bus atrinktos 2005 m. pirmoje pusėje konkurso būdu pagal jų pateiktos strategijos kokybę.
[3] Detalų projekto aprašymą teikia tik Paslaugų teikėjai.
[4] Mokymo kursų programos kodas – 596131007.
[5] Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. balandžio 13 d. įsakymas Nr. 3D-163 „Dėl Verslo ir veiklos planų finansinei paramai gauti pagal Lietuvos 2004 – 2006 metų Bendrojo programavimo dokumento Kaimo plėtros ir žuvininkystės prioritetą rengimo rekomendacijų“ (Žin., 2004, Nr. 60-2142).
[6] Miesteliai yra kompaktiškai užstatytos gyvenamosios vietovės, turinčios nuo 500 iki 3000 gyventojų, kurių daugiau kaip pusė dirbančiųjų dirba pramonėje, verslo bei gamybinės ir socialinės infrastruktūros srityse, taip pat tradiciniai miesteliai (Lietuvos Respublikos teritorijos administracinių vienetų ir jų ribų įstatymas (Žin., 1994, Nr. 60-1183)).
[7] Mokymo programos rengiamos vadovaujantis Žemdirbių neformaliojo tęstinio profesinio mokymo programų bendraisiais reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2001 m. liepos 12 d. įsakymu Nr. 241 „Dėl žemdirbių tęstinio profesinio mokymo centrų (skyrių) steigimo ir žemdirbių neformaliojo tęstinio profesinio mokymo programų rengimo“.
[8] Ši išlaidų grupė skirta kompensuoti išlaidas pareiškėjams, teikiantiems paraišką pagal veiklos sritį „Techninė parama kaimo vietovių studijoms, jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“.
[9] Ši išlaidų grupė skirta kompensuoti išlaidas tik Paslaugų teikėjams.
[10] Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2004 m. balandžio 13 d. įsakymas Nr. 3D-163.
[11] Komerciniai siūlymai parenkami pareiškėjo nuožiūra, siekiant nustatyti galimą investicijos vertę. Jei numatomos įsigyti investicijos (prekės, darbai ar paslaugos) suma viršija 34,528 tūkst. Lt, komercinis siūlymas turi būti atrinktas ne mažiau kaip iš trijų komercinių siūlymų, kuriuose turi būti nurodyta investicijos kaina litais (eurais pagal kursą) su PVM ir be PVM bei atitikimas ES teisės aktų nustatytiems saugos reikalavimams. Pareiškėjas Agentūrai prie paraiškos turi pateikti pasirinktą vieną komercinį siūlymą bei nurodyti ir pagrįsti jo pasirinkimą (turi būti priimamas ekonominiu atžvilgiu naudingiausias sprendimas). Jeigu investicijos vertė neviršija šios sumos, komercinis siūlymas gali būti pasirenkamas iš vienintelio tiekėjo (rangovo). Pareiškėjas Agentūrai prie paraiškos turi pateikti pasirinktą komercinį siūlymą.
Jei bus priimtas sprendimas suteikti paramą, pareiškėjas, pasirašęs paramos sutartį su Agentūrą, privalės organizuoti investicijų (prekių ar darbų, ar paslaugų) pirkimų konkursą, vadovaujantis Žemės ūkio ministerijos nustatyta tvarka.
[12] Taikoma pareiškėjams, siekiantiems paramos pagal veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“.
[13] Netaikoma pareiškėjams, siekiantiems paramos pagal veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“.
[14] Taikoma pareiškėjams, siekiantiems paramos pagal veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“.
[15] Netaikoma pareiškėjams, siekiantiems paramos pagal veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“.
[16] Netaikoma pareiškėjams, siekiantiems paramos pagal veiklos sektorių „Techninė parama kaimo vietovių studijoms jų vertinimui ir integruotų bandomųjų strategijų parengimui, atsižvelgiant į susijusių gyventojų poreikius“.
[17] Paraiškos pateikimo metu.
[18] Paraiškos pateikimo metu.
[19] Šis mokėjimo būdas gali būti taikomas tik viešiesiems juridiniams asmenims.
[20] Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. sausio 28 d. įsakymas Nr. 1K-033.
[21] Lietuvos Respublikos finansų ministro 2004 m. birželio 17 d. įsakymas Nr. 1K-233 „Dėl Informavimo apie Europos sąjungos struktūrinių fondų paramą pagal Lietuvos 2004–2006 m. bendrąjį programavimo dokumentą ir suteiktos paramos viešinimo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 98-3650).