LIETUVOS RESPUBLIKOS ŪKIO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL AUTOMOBILIŲ REMONTO PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKOS IR NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ SUDĖTINIŲ DALIŲ TINKAMUMO TOLIAU VARTOTI IR REALIZAVIMO TVARKOS PATVIRTINIMO
2004 m. kovo 31 d. Nr. 4-97
Vilnius
Vykdydamas Automobilių parko atnaujinimo 2003–2004 metų plano, kuriam pritarta Lietuvos Respublikos Vyriausybės Strateginio planavimo komitete 2003 m. gegužės 8 d. (protokolas Nr. 10), Ūkio ministerijai numatytas užduotis:
1. Tvirtinu pridedamas:
2. Pavedu Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai prie Ūkio ministerijos kontroliuoti, kaip vykdomi 1.1 ir 1.2 punktuose nurodytose tvarkose nustatyti reikalavimai.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos ūkio ministro
2004 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 4-97
AUTOMOBILIŲ REMONTO PASLAUGŲ TEIKIMO TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Automobilių remonto paslaugų teikimo tvarka (toliau – Tvarka) taikoma teikiant automobilių ir automobilių sudėtinių dalių (toliau – dalių) techninės priežiūros ir remonto paslaugas. Tvarka nustato vartotojų ir paslaugų teikėjų teises, pareigas, atsakomybę bei paslaugų teikimo principus.
2. Šios Tvarkos privalo laikytis visi fiziniai ir juridiniai asmenys, Lietuvos Respublikoje įstatymų nustatyta tvarka įregistravę savo veiklą.
3. Tvarkos tikslas – siekti, kad teikiamos paslaugos užtikrintų vartotojų saugą, ekonominius interesus, taip pat ir aplinkos apsaugą.
II. NUORODOS
5. Tvarka parengta vadovaujantis šiais teisės aktais:
5.1. Lietuvos Respublikos civiliniu kodeksu (Žin., 2000, Nr. 74-2262);
5.2. Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymu (Žin., 2000, Nr. 85-2581;);
5.4. Lietuvos Respublikos įstatymu „Dėl Sutarties dėl vienodų techninių nurodymų ratinėms transporto priemonėms, įrangai ir dalims, kurios gali būti sumontuotos ir (arba) naudojamos ratinėse transporto priemonėse, priėmimo ir pagal šiuos nurodymus išduotų patvirtinimų abipusio pripažinimo sąlygų ratifikavimo“ (Žin., 2001, Nr. 19-587; Nr. 19-596);
5.5. Transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 130 (Žin., 2001, Nr. 36-1221;);
5.6. Lietuvos standartizacijos departamento parengtu periodinės patikros matavimo priemonių sąrašu (Žin., 1997, Nr. 80);
5.7. Lietuvos Respublikos standartizacijos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 35-972);
5.8. Lietuvos Respublikos darbuotojų saugos ir sveikatos įstatymu (Žin., 2003, Nr. 70-3170);
5.9. Buities, sanitarinių ir higienos patalpų įrengimo reikalavimais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 24 d. nutarimu Nr. 501 (Žin., 2003, Nr. 40-1820);
5.10. Bendromis priešgaisrinės saugos taisyklėmis (BPST 01-97), patvirtintomis Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministro 1997 m. vasario 14 d. įsakymu Nr. 59 (Žin., 1997, Nr. 16-358);
5.11. statybos techniniu reglamentu STR 1.11.01:2002 „Statinių pripažinimo tinkamais naudoti tvarka“, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 2002 m. gegužės 14 d. įsakymu Nr. 242 (Žin., 2002, Nr. 60-2475);
5.12. Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 745 (Žin., 2000, Nr. 53-1538);
5.14. Lietuvos Respublikoje parduodamų daiktų (prekių) ženklinimo ir kainų nurodymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2002 m. gegužės 15 d. įsakymu Nr. 170 (Žin., 2002, Nr. 50-1927);
5.15. Lietuvos Respublikos metrologijos įstatymu (Žin., 1996, Nr. 74-1768);
5.16. Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymu (Žin., 2003, Nr. 61-2753);
5.17. Produktų pateikimo į rinką ribojimo priemonių taikymo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 2 d. nutarimu Nr. 439 (Žin., 2002, Nr. 35-1307);
5.18. Išorinės reklamos įrengimo tipinėmis taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2000 m. gruodžio 1 d. įsakymu Nr. 405 (Žin., 2000, Nr. 104-3305);
5.20. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymu (Žin., 1999, Nr. 60-1945);
5.21. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 21 d. nutarimu Nr. 1150 „Dėl Valstybinės produktų saugos ekspertizės atlikimo ir apmokėjimo tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 83-2888);
5.22. Valstybinės produktų saugos ekspertizės atlikimo ir apmokėjimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 21 d. nutarimu Nr. 1150 (Žin., 2001, Nr. 83-2888);
5.23. Techniniais reikalavimais naudojamoms kelių transporto priemonėms, patvirtintais Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. balandžio 8 d. įsakymu Nr. 3-241 (Žin., 2003, Nr. 43-1991).
III. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
6. Tvarkoje vartojamos sąvokos:
Automobilis – bet kokia motorinė transporto priemonė, skirta važiuoti keliu ir vežti krovinius ir (ar) keleivius arba vilkti kitas transporto priemones. Šiai sąvokai taip pat priskiriamos automobilių velkamos priekabos ir puspriekabės. Automobiliams nepriskiriami mopedai, motociklai, traktoriai, savaeigės ir žemės ūkio mašinos;
Vartotojas – fizinis asmuo, kuris įsigyja gaminius ir naudojasi paslaugomis asmeniniams ar namų ūkio poreikiams;
Paslaugų teikėjas – juridinis ar fizinis asmuo, įstatymų nustatyta tvarka įregistravęs savo veiklą ir teikiantis paslaugas;
Automobilių sudėtinės dalys – automobilių detalės, surinkimo vienetai, mazgai, mechanizmai, agregatai, sistemos ir kita papildoma įranga (toliau – atsarginės dalys), kuri montuojama automobilyje;
Saugi paslauga – kiekviena paslauga, kuri teikiama pagal numatytas sąlygas ir nepažeidžiant teisės aktuose paslaugai nustatytų saugos reikalavimų, nekelia jokios rizikos arba kelia vartotojų gyvybei ir sveikatai ne didesnę riziką negu ta, kuri teisės aktuose nustatoma kaip leistina [5.3];
Tinkamos kokybės paslauga – paslauga, kurios savybės ne blogesnės nei numatyta tai paslaugai taikomame teisės akte ir paslaugų teikimo sutartyje, t. y.:
– atitinka paslaugos teikėjo nurodytus pateikiamų norminių dokumentų reikalavimus;
– atitinka kokybinius rodiklius, kurių galima tikėtis atsižvelgiant į paslaugos prigimtį bei paslaugos teikėjo viešai paskelbtus pareiškimus dėl paslaugos kokybės;
– atitinka nustatytus saugos reikalavimus.
Techninė priežiūra – technologinių priemonių ir operacijų, kuriomis siekiama palaikyti techninių reikalavimų nustatytą automobilio techninę būklę, kompleksas;
Remontas – technologinių priemonių ir operacijų, kuriomis siekiama sutaisyti sugedusį automobilį, kad jo techninė būklė atitiktų techniniuose reikalavimuose nustatytą lygį, kompleksas. Remontas taip pat apima sugedusių automobilių sudėtinių dalių keitimą ir taisymą.
IV. PASLAUGŲ TEIKIMO ORGANIZAVIMAS
7. Automobilių ir automobilių sudėtinių dalių techninės priežiūros ir remonto paslaugas gali teikti tik nustatyta tvarka įregistruotos įmonės arba šio verslo liudijimą įsigiję asmenys, turintys šiai veiklai reikalingas gamybos patalpas, technologinę įrangą bei techninius dokumentus, užtikrinančius teikiamos paslaugos kokybę, saugą taip pat ir aplinkos apsaugą.
8. Paslaugas teikiančios įmonės pavadinimas, darbo laikas ir paslaugos teikimo rūšinis pavadinimas nurodomi iškabose, vadovaujantis Išorinės reklamos įrengimo tipinėmis taisyklėmis [5.18], ar savivaldybių institucijų patvirtintomis išorinės reklamos įrengimo taisyklėmis (jeigu tokios patvirtintos) ir Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymu [5.2]. Tais atvejais, kai paslaugas teikia verslo liudijimą įsigijęs fizinis asmuo, papildomai patalpos viduje nurodomas jo vardas, pavardė, įsigyto verslo liudijimo numeris. Šie duomenys nurodomi verslo liudijimą įsigijusio asmens pasirinktu būdu, tačiau taip, kad būtų matomi vartotojui.
9. Paslaugas teikiančios įmonės, nustatydamos darbo laiką, turi atsižvelgti į Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybių institucijų nustatytas įmonėms draudžiamas dirbti dienas ir valandas (jeigu tokios nustatytos).
10. Apie paslaugas teikiančios įmonės bei jos padalinių uždarymą (remontui ir panašiai) vartotojai informuojami skelbimu, kuris iškabinamas ne vėliau kaip likus penkioms dienoms iki jos uždarymo, išskyrus atvejus, kai uždaroma dėl priežasčių, kurių iš anksto nebuvo galima numatyti (dėl avarijos, vagystės, neplanuoto patikrinimo ir pan.).
11. Automobilių ir automobilių sudėtinių dalių techninės priežiūros ir remonto paslaugų užsakymas įforminamas užpildant užsakymų paraišką, kurioje nurodoma:
11.1. paslaugų teikėjo įmonės pavadinimas (pagal verslo liudijimą – vardas, pavardė verslo liudijimo numeris), adresas, telefonas;
11.5. teikiamų paslaugų sąrašas, paslaugos teikėjo pateiktų atsarginių dalių ir medžiagų sąrašas, jų kaina ir kiekis;
11.10. užsakymą priėmusio (užsakymo paraišką įforminusio arba vykdytojo) asmens vardas, pavardė, parašas, taip pat vartotojo parašas;
12. Techninės priežiūros darbams (gedimų diagnostika, reguliavimo darbai, tepalų ir skysčių keitimas, plovimas, padangų ir ratų keitimas, balansavimas bei pripūtimas ir kt.) užsakymų paraiška, jeigu paslauga teikiama dalyvaujant vartotojui, gali būti neįforminama. Išduodamas pinigų mokėjimo dokumentas.
13. Jeigu vartotojas palieka automobilį paslaugos teikimui, tai paslaugos teikėjas kartu su paraiška turi įforminti priėmimo–perdavimo aktą, kuriame nurodo automobilio komplektiškumą, matomus išorinius pažeidimus ir defektus, vartotojo pateiktas atsargines dalis ir medžiagas. Priėmimo–perdavimo aktą pasirašo vartotojas ir paslaugos teikėjas. Paraiškos ir priėmimo–perdavimo akto vienas egzempliorius atiduodamas vartotojui. Paslaugos teikėjo nuožiūra paraiška ir priėmimo–perdavimo akto forma gali būti pateikiama vieno dokumento blanke.
14. Dėl papildomų paslaugų vartotojas ir paslaugos teikėjas turi susitarti atskirai. Papildomos paslaugos įforminamos užpildant naują paraišką.
15. Paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas pranešti vartotojui ir, iki gaus nurodymus iš jo, sustabdyti paslaugos teikimą, jeigu:
15.1. nustatyta, kad vartotojo pateiktos atsarginės dalys ir medžiagos yra netinkamos ar nekokybiškos;
16. Atlikdamas automobilio garantinį remontą, paslaugų teikėjas privalo įforminti paraišką ir garantiniame dokumente pažymėti remonto trukmę.
17. Paslaugų vartotojui, iki įforminant paslaugų teikimo paraišką, turi būti sudarytos sąlygos viešai susipažinti su išsamia informacija apie teikiamas paslaugas. Užsakymų priėmimo patalpoje matomoje vietoje turi būti pateikta ši informacija:
20. Tuo atveju, kai vartotojas pats pateikia atsargines dalis ar medžiagas, paslaugų teikėjas už jas neatsako ir garantijos nesuteikia. Paslaugos teikėjas neatsako ir tuo atveju, kai vartotojas buvo informuotas apie paslėptus ar anksčiau vartotojo nepastebėtus trūkumus, kuriuos buvo siūloma pašalinti, tačiau vartotojas atsisakė ir dėl šių trūkumų kaltės sugedo ar sulūžo įdėtos dalys. Paslaugų teikėjo pasiūlymai pašalinti trūkumus turi būti nurodyti vartotojui išduotame už suteiktą paslaugą atsiskaitymo dokumente.
21. Jeigu paslaugų kokybės defektai nustatomi per garantinį terminą, paslaugos teikėjas privalo neatlygintinai juos pašalinti arba atlyginti vartotojui jų šalinimo išlaidas [5.1].
22. Jeigu ko kito nenustatyta užsakymo paraiškoje ir jeigu vartotojas tinkamai pranešė paslaugos teikėjui apie pastebėtus trūkumus, garantijos terminas pratęsiamas tokiam laikui, kurį vartotojas negalėjo transporto priemonės naudoti dėl netinkamos kokybės paslaugos [5.1].
V. TECHNINIAI REIKALAVIMAI
24. Paslaugas priklausomai nuo automobilio tipo, markės ir remonto pobūdžio paslaugos teikėjas privalo teikti vadovaudamasis šiais standartais:
25. Automobilio remontas turi būti atliekamas laikantis tinkamos ir techniniu požiūriu priimtinos remonto technologijos ir atitikti jo gamybos metu galiojusius techninius reikalavimus, jeigu teisės aktai nenustato naujų ar papildomų reikalavimų.
26. Svarbūs eismo saugumo atžvilgiu elementai – stabdžių sistemos, vairavimo sistemos, pakabos, sukabintuvų ir grąžulų apkrovas laikančios detalės neturi būti remontuojamos mechaninio tiesinimo, suvirinimo ar kitais būdais, jei dėl to gali būti pažeista metalo struktūra, elementų atsparumas, standumas, pasikeisti tvirtinimo ir kitos gamintojo numatytos savybės.
27. Reikalavimai matavimo priemonėms ir technologinei įrangai:
27.1. matavimo priemonėms, nurodytoms Lietuvos standartizacijos departamento parengtame Periodinės patikros matavimo priemonių, kurias naudoja juridiniai ir fiziniai asmenys vartotojų interesams ginti, sąraše [5.6], turi būti atliekama valstybinė metrologinė patikra;
27.2. matavimo priemonių, neįtrauktų į valstybinės metrologinės patikros sąrašą, periodinė metrologinė patikra atliekama paslaugos teikėjo nustatytais terminais;
27.3. paslaugų teikimui naudojama technologinė įranga turi atitikti Lietuvos Respublikoje galiojančių teisės aktų ir gamintojo nustatytus reikalavimus;
27.4. automobilinių padangų slėgmačiai turi atitikti Valstybinės metrologijos tarnybos prie Lietuvos Respublikos aplinkos ministerijos direktoriaus 2001 m. gruodžio 28 d. įsakyme Nr. 208 nurodytos Tarybos direktyvos 86/217/EEB dėl valstybių narių įstatymų, susijusių su automobilinių padangų slėgmačiais, derinimo reikalavimus (Žin., 2002, Nr. 4-147).
28. Reikalavimai atsarginėms dalims:
28.1. naudojamos naujos atsarginės dalys turi būti tinkamos konkrečiai remontuojamam automobiliui ir privalo atitikti Transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo tvarkos [5.5] reikalavimus;
28.2. naudojant naudotas atsargines dalis, turi būti gautas išankstinis vartotojo sutikimas raštu, tačiau paslaugos teikėjas atsako už naudotų atsarginių dalių atitikimą paskirčiai;
28.3. naujas dalis arba naudotas dalis, skirtas ne to modelio automobiliui, paslaugos teikėjas gali montuoti tik gavęs išankstinį vartotojo sutikimą raštu, bet reikia atsižvelgti į tai, kad ta dalis neįtakotų stabdžiams, pakabai bei valdymo įrenginiams;
29. Paslaugos teikėjo parduodamos naujos atsarginės dalys turi būti paženklintos pagal teisės aktų [5.5], [5.14] reikalavimus.
30. Reikalavimai patalpoms:
30.1. patalpos, kuriose teikiamos paslaugos ir laikomos paslaugų teikimui reikalingos atsarginės dalys bei medžiagos, turi atitikti higienos, darbo saugos ir priešgaisrinės apsaugos reikalavimus, nustatytus teisės aktuose [5.8], [5.9], [5.10];
VI. PAGRINDINĖS VARTOTOJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
31. Vartotojas turi teisę:
31.2. gauti valstybine kalba raštu teisingą, išsamią, tikslią ir aiškią informaciją apie siūlomas paslaugas, jų kainas iki įsigyjant paslaugas [5.2];
31.3. įsigyti tinkamos kokybės, saugias paslaugas. Jeigu vartotojui suteikta paslauga yra netinkamos kokybės ir vartotojas tai įrodo, jis turi teisę per 6 mėnesius nuo paslaugos suteikimo dienos reikalauti, kad ši paslauga neatlygintinai būtų pakeista tinkamos kokybės paslauga. Jeigu suteikta netinkamos kokybės paslauga negali būti pakeista tinkamos kokybės paslauga, vartotojas turi teisę reikalauti, kad būtų grąžinti už paslaugą sumokėti pinigai [5.1], [5.2];
31.5. pranešdamas paslaugos teikėjui, keisti savo nurodymus dėl paslaugos teikimo ar kitų užsakymo sąlygų vykdymo, kai paslauga jau teikiama, jeigu tokie pakeitimai techniniu ir technologiniu požiūriu yra įmanomi [5.2];
31.6. nutraukti užsakymo paraiškoje įformintą paslaugos teikimą, jeigu paslaugų teikėjas laiku nepradėjo arba nebaigė vykdyti užsakymo paraiškoje numatytų darbų arba teikdamas paslaugą pažeidė užsakymo paraiškoje numatytas sąlygas [5.2];
31.7. nutraukti paslaugos teikimą bet kuriuo metu, sumokėjęs paslaugos teikėjui už atliktą darbą ir atlyginęs kitas protingas su paslaugos teikimu susijusias išlaidas, kurias paslaugų teikėjas teikdamas paslaugas padarė iki pranešimo apie paslaugos teikimo nutraukimą gavimo [5.1], [5.2];
31.8. reikalauti, kad paslaugos teikimo metu dėl paslaugos teikėjo kaltės prarasta ar sugadinta atsarginė dalis ar medžiaga būtų pakeista lygiaverte atsargine dalimi ar medžiaga, o kai vartotojas nesutinka arba nėra galimybių pakeisti, – atlyginti vertę [5.2];
31.9. nemokėti už paslaugą, atliktą be jo sutikimo. Jeigu už paslaugą sumokėta – pareikalauti grąžinti sumokėtus pinigus [5.1];
32. Vartotojas turi ir kitas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymo, kitų teisės aktų nustatytas teises ir pareigas.
33. Kai paslaugų teikėjas nevykdo užsakymų paraiškoje nustatytų reikalavimų, vartotojas turi teisę kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją prie Ūkio ministerijos arba į teismą dėl pažeistų vartotojo teisių gynimo. Bet kokiu atveju vartotojas turi teisę kreiptis į teismą dėl nuostolių, padarytų dėl netinkamos kokybės paslaugos atlyginimo [5.2].
VII. PAGRINDINĖS PASLAUGŲ TEIKĖJŲ TEISĖS IR PAREIGOS
34. Paslaugų teikėjas privalo:
34.3. prieš įformindamas paslaugų užsakymo paraišką, suteikti vartotojui būtiną teisingą, išsamią, tikslią ir aiškią informaciją, susijusią su teikiamų paslaugų prigimtimi, jų teikimo sąlygomis, paslaugų kaina, paslaugų teikimo terminais, galimomis pasekmėmis, bei kitokią informaciją, turinčią įtakos kliento apsisprendimui gauti paslaugą [5.1];
34.4. pateikti papildomą informaciją, kaip nustatoma galutinė paslaugos kaina, jeigu tam tikros paslaugos galutinės kainos, t. y. kainos, į kurią įskaitomi visi mokesčiai, nurodyti neįmanoma;
35. Paslaugų teikėjas gali pasitelkti paslaugai atlikti kitus asmenis, tačiau ir šiuo atveju už tinkamą paslaugos teikimą vartotojui atsako paslaugų teikėjas.
36. Paslaugų teikėjas privalo teikti paslaugas pagal šios Tvarkos reikalavimus ir vartotojo nurodymus. Jei vartotojo nurodymai prieštarauja įstatymams, šiai Tvarkai, standartams, profesinės veiklos etikai, paslaugų teikėjas turi teisę atsisakyti vykdyti tokius nurodymus.
37. Jeigu suteikus paslaugą paaiškėja, kad ji gali sukelti grėsmę vartotojui ar aplinkai, paslaugos teikėjas privalo nedelsdamas pranešti apie tai vartotojui, Nacionalinei vartotojų teisių apsaugos tarybai arba Valstybinei ne maisto produktų inspekcijai [5.3].
VII. ATSISKAITYMAS SU VARTOTOJAIS
39. Atsiskaitymai už suteiktas paslaugas atliekami vadovaujantis Lietuvos Respublikos mokėjimų įstatymu [5.16] ir kitais atitinkamais teisės aktais.
40. Atsiskaitydamas su vartotoju už suteiktas paslaugas, paslaugų teikėjas privalo išduoti pinigų mokėjimo dokumentą ir dokumentą, kuriame turi būti pateikta informacija apie pakeistas atsargines dalis, naudotas medžiagas, atliktus darbus, jų kainas bei suteiktą garantiją.
IX. REIKALAVIMAI PASLAUGAS TEIKIANTIEMS DARBUOTOJAMS
42. Paslaugas teikiančios įmonės vadovas (savininkas) privalo supažindinti darbuotojus su šia Tvarka bei kitais paslaugų teikimą reglamentuojančiais dokumentais.
X. ATLIEKŲ TVARKYMAS
XI. SKUNDŲ NAGRINĖJIMO TVARKA
45. Vartotojas dėl netinkamos paslaugų kokybės raštu kreipiasi į paslaugos teikėją. Paslaugos teikėjas, gavęs vartotojo prašymą, jei nesutinka su vartotojo pretenzija, privalo per tris darbo dienas raštu kreiptis į 48 punkte nurodytas įmones dėl paslaugos kokybės įvertinimo. Gavęs raštu pateiktas išvadas, paslaugos teikėjas nedelsdamas apie tai praneša vartotojui.
46. Kilus nesutarimams tarp vartotojo ir paslaugos teikėjo, skundus dėl netinkamos kokybės paslaugų ar dalių priima ir nagrinėja Valstybinė ne maisto produktų inspekcija ir jos padaliniai, esantys visose šalies apskrityse. Jeigu vartotojas nepateikia pinigų mokėjimo dokumento ar kito paslaugos teikėjo išduoto dokumento, patvirtinančio, kad paslaugą suteikė šis paslaugos teikėjas, skundai nagrinėjami tik su paslaugos teikėjo sutikimu [5.2], [5.12].
47. Skundo nagrinėjimas negali trukti ilgiau kaip 30 dienų. Skundo pateikėjo ir Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos susitarimu terminas gali būti pratęstas [5.20].
48. Automobilio remonto paslaugų ar atsarginių dalių kokybės ekspertizes paslaugų teikėjo, Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos ar vartotojo užsakymu atlieka:
48.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. rugsėjo 21 d. nutarime Nr. 1150 „Dėl Valstybinės produktų saugos ekspertizės atlikimo ir apmokėjimo tvarkos partvirtinimo“ [5.21] nurodytos įmonės ir įstaigos;
48.2. akredituotos produktų sertifikavimo įstaigos, kontrolės įstaigos, bandymų ir kalibravimo laboratorijos;
XII. KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖ
51. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka [5.2], [5.3], [5.12] kontroliuoja, kaip vykdomi šios Tvarkos reikalavimai.
52. Asmenys, pažeidę šios Tvarkos reikalavimus, traukiami administracinėn atsakomybėn įstatymo [5.13] nustatyta tvarka.
53. Nesaugioms paslaugoms taikomos rinkos ribojimo priemonės, vadovaujantis Produktų saugos įstatymu [5.3] ir Produktų pateikimo į rinką ribojimo priemonių taikymo tvarka [5.17], [5.22].
54. Kontrolę atliekančius pareigūnus į gamybines patalpas ir sandėlius privalo lydėti paslaugos teikėjo atsakingas asmuo.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos ūkio ministro
2004 m. kovo 31 d. įsakymu Nr. 4-97
NAUDOTŲ AUTOMOBILIŲ SUDĖTINIŲ DALIŲ TINKAMUMO TOLIAU VARTOTI IR REALIZAVIMO TVARKA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Naudotų automobilių sudėtinių dalių tinkamumo toliau vartoti ir realizavimo tvarka (toliau – Tvarka) nustato naudotų automobilių sudėtinių dalių (toliau – naudotos dalys), skirtų pakartotiniam naudojimui, pateikimo į Lietuvos rinką reikalavimus.
2. Ši tvarka privaloma visiems fiziniams ir juridiniams asmenims, tiekiantiems šalies rinkai (įvežantiems į šalį) naudotas dalis.
3. Tvarkos tikslas – tiekti vartotojams atitinkančias techninės būklės reikalavimus ir paskirtį bei atitinkamai paženklintas naudotas automobilių sudėtines dalis;
II. NUORODOS
5. Tvarka parengta vadovaujantis šiais teisės aktais:
5.1. Lietuvos Respublikos vartotojų teisių gynimo įstatymu (Žin., 2000, Nr. 85-2581, 2003, Nr. 54-2372);
5.3. Lietuvos Respublikos įstatymu „Dėl Sutarties dėl vienodų techninių nurodymų ratinėms transporto priemonėms, įrangai ir dalims, kurios gali būti sumontuotos ir (arba) naudojamos ratinėse transporto priemonėse, priėmimo ir pagal šiuos nurodymus išduotų patvirtinimų abipusio pripažinimo sąlygų ratifikavimo“ (Žin., 2001, Nr. 19-587, Nr. 19-596);
5.4. Transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. balandžio 19 d. įsakymu Nr. 130 (Žin., 2001, Nr. 36-1221; 2002, Nr. 2-73; 2003, Nr. 117-5367);
5.5. Valstybinės ne maisto produktų inspekcijos prie Ūkio ministerijos nuostatais, patvirtintais Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2000 m. birželio 28 d. nutarimu Nr. 745 (Žin., 2000, Nr. 53-1538);
5.7. Lietuvos Respublikoje parduodamų daiktų (prekių) ženklinimo ir kainų nurodymo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2002 m. gegužės 15 d. įsakymu Nr. 170 (Žin., 2002, Nr. 50-1927);
5.8. Mažmeninės prekybos taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. birželio 11 d. nutarimu Nr. 697 (Žin., 2001, Nr. 51-1778);
5.9. Leidimų įvežti į Lietuvos Respubliką naudotas automobilių padangas išdavimo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos aplinkos ministro 1998 m. gruodžio 24 d. įsakymu Nr. 280 (Žin., 1999, Nr. 1-35; 2002, Nr. 100-4457);
5.10. Produktų pateikimo į rinką ribojimo priemonių taikymo tvarka, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. balandžio 2 d. nutarimu Nr. 439 (Žin., 2002, Nr. 35-1307);
5.11. Europos Parlamento ir Tarybos direktyva 2000/53/EB dėl eksploatuoti netinkamų transporto priemonių;
5.12. Techniniais reikalavimais naudojamoms kelių transporto priemonėms, patvirtintais Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. balandžio 8 d. įsakymu Nr. 3-241 (Žin., 2003, Nr. 43-1991);
5.13. Kelių transporto priemonių valstybinės techninės apžiūros atlikimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2003 m. balandžio 18 d. įsakymu Nr. 3-275 (Žin., 2003, Nr. 43-1992);
5.14. Daiktų grąžinimo ir keitimo taisyklėmis, patvirtintomis Lietuvos Respublikos ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 217 (Žin., 2001, Nr. 58-2105).
III. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
6. Tvarkoje vartojamos sąvokos:
Vartotojas – fizinis asmuo, kuris įsigyja gaminius ir naudojasi paslaugomis asmeniniams ar namų ūkio poreikiams;
Automobilis – bet kokia motorinė transporto priemonė, skirta važiuoti keliu ir vežti krovinius ir (ar) keleivius arba vilkti kitas transporto priemones. Šiai sąvokai taip pat priskiriamos automobilių velkamos priekabos ir puspriekabės. Automobiliams nepriskiriami mopedai, motociklai, traktoriai, savaeigės ir žemės ūkio mašinos;
Automobilių sudėtinės dalys – automobilių detalės, surinkimo vienetai, mazgai, mechanizmai, agregatai, sistemos ir kita papildoma įranga, kuri montuojama automobilyje;
Naudotos automobilių sudėtinės dalys – automobilių sudėtinės dalys, kurios anksčiau buvo naudotos pagal jų paskirtį ir dėl to šių dalių gamintojas nebėra atsakingas už jų saugą ir kokybę;
Pardavėjas – juridinis ir fizinis asmuo, kuris verčiasi naudotų dalių prekyba. Šiai sąvokai priskiriami taip pat juridiniai ir fiziniai asmenys, kurie, teikdami automobilių remonto paslaugas, vartotojui parduoda naudotas dalis;
Pakartotinis naudojimas – eksploatuoti netinkamo automobilio darbingos būklės dalių naudojimas tam pačiam tikslui, kuriam jos buvo pagamintos [5.11];
Dalis, atitinkanti paskirtį – konkrečiam automobiliui skirta ir jame sumontuota darbingos būklės bei atliekanti savo paskirties funkcijas dalis [5.12], [5.13];
Darbinga būklė – dalies būklė, kai ji gali atlikti visas savo paskirties funkcijas, išsaugodama savo eksploatacinius parametrus normatyvinėje techninėje dokumentacijoje nurodytose ribose.
IV. TINKAMUMO VARTOTI NUSTATYMAS
7. Atitikties įvertinimas (sertifikavimo reikalavimai):
7.1. tiekiamos šalies rinkai naudotos dalys, išvardytos Transporto priemonių ir sudėtinių transporto priemonių dalių atitikties įvertinimo tvarkos 8 priede, privalo turėti sertifikavimo ženklą pagal atskirų Europos Sąjungos direktyvų ar joms analogiškų Jungtinių Tautų Europos Ekonominės Komisijos taisyklių reikalavimus [5.3], [5.4];
8. naudotos dalys, skirtos pakartotiniam naudojimui, turi užtikrinti, kad automobilio techninė būklė, jo sistemų, agregatų ir mazgų veikimas bei efektyvumas atitiktų gamintojo ir teisės aktų nustatytus reikalavimus [5.12], [5.13].
9. naudotų padangų, tinkančių toliau eksploatuoti, protektoriaus rašto gylis turi būti ne mažesnis kaip 5 mm vasarinių padangų ir 6 mm žieminių padangų. Protektoriaus rašto gylis nustatomas labiausiai nudilusiame padangos plote [5.9].
10. Naudotų dalių atnaujinimas (restauravimas):
10.1. atnaujinti (restauruoti) naudotas dalis turi teisę įmonės, turinčios šiai veiklai reikalingas gamybines patalpas, techninę dokumentaciją ir technologinę įrangą bei įmonės vadovo patvirtintą atnaujinamos naudotos dalies įmonės standartą, atitinkantį teisės aktų nustatytus reikalavimus [5.3], [5.4], [5.11];
10.2. atnaujintos dalys turi atitikti jas restauruojančios įmonės, atitinkamos atnaujinamos naudotos dalies įmonės standarto reikalavimus;
V. PARDAVIMO YPATUMAI
11. Naudotoms dalims privalomi ženklinimo rekvizitai:
12. Parduodamas naudotas dalis ženklina ir už ženklinant pateiktos informacijos teisingumą atsako pardavėjas [5.7].
13. Reikalavimai ženklinimo pateikimo būdui, rekvizitų formai, dydžiui, vietai ir kiti reikalavimai nurodyti Lietuvos Respublikoje parduodamų daiktų (prekių) ženklinimo ir kainų nurodymo taisyklėse [5.7].
14. Parduodamos naudotos dalys turi būti švarios, be defektų, atitinkančios paskirtį ir paženklintos pagal šioje Tvarkoje nustatytus reikalavimus.
15. Mažmeninė prekyba naudotomis dalimis leidžiama tik prekyvietėse asmenims, turintiems verslo liudijimą užsiimti šia veikla ir specializuotose (tik naudotoms dalims skirtose) parduotuvėse [5.8].
16. Pardavėjas privalo:
16.2. suteikti valstybine kalba vartotojui būtiną, teisingą ir visapusišką informaciją apie parduodamą naudotądalį [5.1];
16.3. už parduotą naudotą dalį teisės aktų nustatyta tvarka išduoti vartotojui pinigų sumokėjimą patvirtinantį dokumentą;
16.4. vartotojui išduotame pinigų sumokėjimo dokumente pažymėti naudotos dalies garantijos suteikimo terminą (jeigu toks suteikiamas). Tais atvejais, kai garantija nesuteikiama, turi būti atitinkamas įrašas vartotojui išduotame pinigų sumokėjimo dokumente.
17. Jeigu vartotojui buvo parduota neatitinkanti paskirties naudota dalis, vartotojas per vieną mėnesį nuo naudotos dalies pardavimo dienos savo pasirinkimu turi teisę reikalauti: pakeisti tinkamos paskirties naudota dalimi; atitinkamai sumažinti kainą; nutraukti sutartį ir grąžinti sumokėtą kainą [5.1], [5.8];
18. Jeigu vartotojas nepateikia pinigų sumokėjimo dokumento, naudota dalis keičiama arba vykdomi kiti vartotojo nurodyti šios tvarkos 17 punkto reikalavimai tik pardavėjui sutikus.
19. Kilus nesutarimams tarp vartotojo ir pardavėjo dėl naudotos dalies tinkamumo, pardavėjas, gavęs raštišką vartotojo prašymą, privalo ne vėliau kaip per tris darbo dienas raštu kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją dėl tinkamumo įvertinimo, o gavęs iš jos raštu pateiktas išvadas, nedelsdamas apie tai pranešti vartotojui [5.14].
20. Jeigu pardavėjas nevykdo šios Tvarkos reikalavimų, vartotojas gali kreiptis į Valstybinę ne maisto produktų inspekciją arba į teismą dėl pažeistų jo teisių gynimo [5.1], [5.14].
VI. KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖ
22. Valstybinė ne maisto produktų inspekcija Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų nustatyta tvarka [5.1], [5.2], [5.5] kontroliuoja, kaip vykdomi šios tvarkos reikalavimai.
23. Asmenys, pažeidę šios Tvarkos reikalavimus, traukiami administracinėn atsakomybėn įstatymų nustatyta tvarka [5.6].
24. Nesaugioms naudotoms dalims taikomos rinkos ribojimo priemonės, vadovaujantis Produktų saugos įstatymu [5.2] ir Produktų pateikimo į rinką ribojimo priemonių taikymo tvarka [5.10].