LIETUVOS RESPUBLIKOS ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO
ĮSAKYMAS
DĖL ŽEMĖS ŪKIO MINISTRO 2007 M. RUGPJŪČIO 24 D. ĮSAKYMO NR. 3D-389 „DĖL PARAMOS ŪKIAMS MODERNIZUOTI 2007–2013 METAIS TAISYKLIŲ“ PAKEITIMO
2008 m. gegužės 23 d. Nr. 3D-297
Vilnius
1. Pakeičiu Paramos ūkiams modernizuoti 2007–2013 metais taisykles, patvirtintas Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. rugsėjo 24 d. įsakymu Nr. 3D-389 „Dėl Paramos ūkiams modernizuoti 2007–2013 metais taisyklių“ (Žin., 2007, Nr. 94-3796), ir išdėstau jas nauja redakcija (pridedama).
ŽEMĖS ŪKIO MINISTRĖ KAZIMIRA DANUTĖ PRUNSKIENĖ
SUDERINTA SUDERINTA
Lietuvos Respublikos finansų Lietuvos Respublikos
ministerijos2008-01-16 konkurencijos tarybos
raštu Nr. (1.16-0203)- 2008-01-21 raštu
5K-0801162)6K-0800572 Nr. (9.8-10) 6V-80
SUDERINTA
Lietuvos savivaldybių asociacijos
2008-01-21 raštu Nr. (18)-SD-45
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2007 m. rugpjūčio 24 d. įsakymu Nr. 3D-389
(Lietuvos Respublikos žemės ūkio ministro 2008 m. gegužės 23 d. įsakymo Nr. 3D-297 redakcija)
PARAMOS ŪKIAMS MODERNIZUOTI 2007–2013 METAIS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Paramos ūkiams modernizuoti 2007–2013 metais taisyklės (toliau – taisyklės) parengtos vadovaujantis 2006 m. gruodžio 15 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1857/2006 dėl Sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo valstybės pagalbai mažoms ir vidutinėms įmonėms, kurios verčiasi žemės ūkio produktų gamyba, iš dalies keičiančiu Reglamentą (EB) Nr. 70/2001 (OL 2006 L 358, p. 3), 2001 m. sausio 12 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 70/2001 dėl EB sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo valstybės pagalbai mažoms ir vidutinėms įmonėms (OL 2004 m. specialusis leidimas, 8 skyrius, 2 tomas, p. 141) su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 1976/2006 (OL 2006 L 368, p. 85).
2. Šiomis Taisyklėmis nustatoma valstybės paramos (toliau – parama) ūkiams modernizuoti iš Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšų skyrimo tvarka.
3. Paramos ūkiams modernizuoti pagrindiniai tikslai:
4. Taisyklės atitinka Lietuvos Respublikos žemės ūkio ir kaimo plėtros įstatymo (Žin., 2002, Nr. 72-3009) bei Žemės ūkio ir kaimo plėtros strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2000 m. birželio 13 d. nutarimu Nr. VIII-1728 (Žin., 2000, Nr. 50-1435), IV skyriaus „Žemės ūkio ir kaimo plėtros politikos įgyvendinimo kryptys“ 1 punkto „Investicijos į ūkius, jų modernizavimas ir veiklos įvairinimas“ nuostatas.
5. Taisyklėse vartojamos sąvokos:
5.1. Pirminė gamyba – kaip apibrėžta 2002 m. sausio 28 d. Europos Parlamento ir Tarybos reglamento (EB) Nr. 178/2002, nustatančio maistui skirtų teisės aktų bendruosius principus ir reikalavimus, įsteigiančio Europos maisto saugos tarnybą ir nustatančio su maisto saugos klausimais susijusias procedūras (OL 2004 m. specialusis leidimas, 15 skyrius, 6 tomas, p. 463), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2006 m. balandžio 7 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 575/2006 (OL 2006 L 100, p. 3), 3 straipsnio 17 dalyje;
5.2. Pareiškėjas – fizinis arba juridinis asmuo, pateikęs Nacionalinei mokėjimo agentūrai prie Žemės ūkio ministerijos (toliau – Agentūra) paramos paraišką pagal Paramos ūkiams modernizuoti 2007–2013 metais taisykles;
5.3. Paramos gavėjas – fizinis arba juridinis asmuo, kuriam Agentūros direktoriaus įsakymu yra paskirta parama ir kuris taisyklių 24 punkte nustatytu terminu pateikė mokėjimo prašymą;
5.4. Įplaukos iš žemės ūkio veiklos – iš apdorotų, perdirbtų ar pagamintų žemės ūkio produktų pardavimo ir paslaugų žemės ūkiui teikimo faktiškai gaunami pinigai;
5.5. Pajamos iš žemės ūkio veiklos – iš apdorotų, perdirbtų ar pagamintų žemės ūkio produktų pardavimo ir paslaugų žemės ūkiui teikimo gautos pajamos, nepriklausomai nuo pinigų gavimo momento;
5.6. Įsigijimo išlaidos – pirkimo kaina, pakoreguota atlikto pirktų atsargų nukainojimo ir gautų nuolaidų sumomis;
II. TINKAMOS FINANSUOTI IŠLAIDOS
7. Specialiosios kaimo rėmimo programos lėšos naudojamos daliai naujų traktorių (toliau – traktorių) ir naujų savaeigių ar prikabinamųjų žemės ūkio gamyboje naudojamų derliaus nuėmimo kombainų (toliau – kombainų), išskyrus cukrinių runkelių, įsigijimo išlaidų be PVM (toliau – įsigijimo išlaidų), padarytų šiais laiko periodais, pagal pateiktus mokėjimo prašymus atlyginti:
7.1. nuo 2008 m. balandžio 1 d. iki 2009 m. balandžio 30 d. – įsigijimo išlaidos, padarytos iki 2008 m. liepos 1 d., atlyginamos 2008 m. iš einamųjų metų šiam tikslui skirtų valstybės biudžeto asignavimų, o padarytos nuo 2008 m. liepos 2 d. atlyginamos iki 2009 m. liepos 1 d. ;
7.2. nuo 2009 m. gegužės 1 d. iki 2010 m. balandžio 30 d. – įsigijimo išlaidos, padarytos iki 2009 m. liepos 1 d., atlyginamos 2009 m. iš einamųjų metų šiam tikslui skirtų valstybės biudžeto asignavimų, o padarytos nuo 2009 m. liepos 2 d. atlyginamos iki 2010 m. liepos 1 d.;
7.3. 7.2 punkte nustatytas periodas nuo einamųjų metų gegužės 1 d. iki kitų metų balandžio 30 d. ir iki liepos 1 d. padarytų išlaidų apmokėjimas atitinkamai taikomas ir vėlesnių – 2010 ir 2011 metų išlaidoms;
8. Parama pareiškėjams, kurie visas traktoriaus ar kombaino įsigijimo išlaidas arba jų dalį patyrė iki paraiškos Agentūrai pateikimo, neskiriama. Išlaidų, padarytų nuo paraiškos pateikimo iki atitinkamo 7 punkte nurodyto termino, dalis neatlyginama.
III. PARAMOS DYDIS
10. Pagal šias taisykles nupirkus naujus traktorius ar naujus kombainus atlyginama 20 procentų išlaidų, o jauniesiems ūkininkams, paraiškos pateikimo metu jaunesniems nei 40 metų amžiaus ir įsikūrusiems ne anksčiau kaip prieš 5 metus iki paraiškos pateikimo (toliau – jauniesiems ūkininkams) – 25 procentai įsigijimo išlaidų. Bendra investicinė parama vienam paramos gavėjui pagal vieną paraišką už traktorių negali būti didesnė kaip 10 tūkst. Lt, jauniesiems ūkininkams – 15 tūkst. Lt, o už kombainą – ne didesnė kaip 40 tūkst. Lt, jauniesiems ūkininkams – 50 tūkst. Lt. Atsižvelgiant į paramos gavėjų skaičių ir lėšų poreikį, paramos dydis gali būti keičiamas.
11. Maksimalus paramos dydis traktoriaus ar kombaino įsigijimo daliai išlaidų padengti gali siekti iki 40 procentų paramos skyrimo reikalavimus atitinkančių investicijų, o jauniesiems ūkininkams – iki 50 procentų. Visa už traktorių ar kombainą gaunama parama negali būti kaupiama toms pačioms paramos skyrimo kriterijus atitinkančioms išlaidoms, jeigu dėl tokio kaupimo būtų viršytas šiame punkte nustatytas paramos intensyvumas, kaip nurodyta Reglamento (EB) Nr. 1857/2006 19 straipsnyje. Visa už traktorių ar kombainą gaunama bendra investicinė parama yra sumuojama. Į ją įeina pagal šias taisykles gauta valstybės parama ir kita finansinė parama, gauta už pareiškėjo mokėjimo prašyme įrašytą traktorių ar kombainą:
11.1. kompensuojant dalį garantinio užmokesčio (jei kreditas traktoriui ar kombainui pirkti imamas su UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondo garantija);
11.2. dengiant dalį kredito palūkanų už traktorių ar kombainą. Valstybės paramos dydis bendroje investicinėje pagalboje apskaičiuojamas atsižvelgiant į 2007–2013 m. nacionalinių regioninių pagalbos teikimo gairių (2006/C 54/08) (OL 2006 C 54, p. 13) 41 punktą;
11.3. pagal 2007 m. gruodžio 20 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1535/2007 dėl EB sutarties 87 ir 88 straipsnių taikymo de minimis valstybės pagalbai žemės ūkio produktų gamybos sektoriuje (OL 2007 L 337, p. 35) suteikta pagalba;
12. Didžiausia paramos gavėjui teikiama investicinės paramos suma negali viršyti Reglamento (EB) Nr. 1857/2006 4 straipsnio 9 dalyje nurodytos sumos (400 tūkst. eurų).
IV. REIKALAVIMAI PARAMAI GAUTI
14. Pareiškėjas pripažįstamas tinkamu paramai gauti, jeigu jis atitinka šiuos reikalavimus:
14.2. vykdo pirminę žemės ūkio produktų gamybą ir praėjusio mokestinio laikotarpio (naujai įsikūrusiems pareiškėjams – laikotarpio nuo registracijos iki paraiškos pateikimo) pajamos arba įplaukos iš žemės ūkio veiklos sudaro daugiau kaip 50 proc. praėjusio mokestinio laikotarpio visų pajamų arba įplaukų;
14.4. neturi skolos Lietuvos Respublikos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija prie finansų ministerijos (toliau – Valstybinė mokesčių inspekcija);
14.6. planuojamas įsigyti traktorius ar kombainas yra daugiau nei 25 proc. galingesnis arba našesnis už turimą galingiausią ar našiausią nuosavybės teise priklausantį traktorių ar kombainą arba pareiškėjas traktoriaus ar kombaino neturi arba turi bent vieną senesnį kaip 10 metų (skaičiuojama nuo pagaminimo metų arba nuo pirmosios registracijos datos);
14.7. trejus paskutinius metus iš SAPARD, struktūrinių fondų ar iš nacionalinio biudžeto lėšomis finansuotų programų nebuvo gavęs paramos traktoriui ar kombainui įsigyti arba jeigu per trejus paskutinius metus iš SAPARD, struktūrinių fondų ar iš nacionalinio biudžeto lėšomis finansuotų programų buvo gavęs paramą naujam traktoriui įsigyti – turi teisę gauti paramą naujo kombaino įsigijimo išlaidoms padengti, o jei buvo gavęs paramą naujam vieno s paskirties kombainui įsigyti – turi teisę gauti paramą naujo traktoriaus ar kitos paskirties kombaino įsigijimo išlaidoms padengti. Trejų metų laikotarpis skaičiuojamas nuo pinigų pervedimo į paramos gavėjo arba jo nurodyto pardavėjo sąskaitą už anksčiau pirktą traktorių ar kombainą dienos iki paraiškos pirkti naują traktorių ar kombainą padavimo dienos;
14.8. patvirtina, kad nėra sunkumų turinti įmonė, kaip apibrėžta Bendrijos gairėse dėl valstybės pagalbos sunkumus patiriančioms įmonėms sanuoti ir restruktūrizuoti (2004/C 244/02) (OL 2004 C 244, p. 2);
14.9. įsipareigoja trejus metus nuo paramos išmokėjimo dienos neparduoti arba kitaip neperleisti traktoriaus ar kombaino, kurio įsigijimo išlaidoms atlyginti suteikta parama;
V. PARAIŠKOS TEIKIMAS IR JOS ADMINISTRAVIMAS
16. Pareiškėjai, norintys gauti paramą, prieš pirkdami taisyklių 7 punkte nustatytu laikotarpiu traktorių ar kombainą, t. y. prieš patirdami išlaidas, Agentūros Kontrolės departamento teritoriniam skyriui (toliau – KDTS), atitinkamai pagal registracijos vietą, nuo 2009 ir vėlesnių 2010, 2011, 2012 ir 2013 metų sausio 1 d. iki tų pačių metų kovo 1 d. pateikia šiuos dokumentus:
16.1. paraišką paramai gauti, kurios forma tvirtinama Agentūros direktoriaus įsakymu ir skelbiama Agentūros interneto svetainėje www.nma.lt;
16.2. ūkininko ūkio įregistravimo pažymėjimo (jei pareiškėjas ūkininkas) arba įmonės įregistravimo pažymėjimo kopijas;
16.3. registro tvarkymo įstaigos išduotą pranešimo apie žemės ūkio valdos įregistravimą ir indentifikavimo kodo suteikimą kopiją;
16.4. komercinio pasiūlymo, pagal kurį planuojama įsigyti traktorių ar kombainą ir kuriame turi būti nurodytas planuojamo įsigyti traktoriaus ar kombaino pavadinimas (kombainui dar nurodoma jo paskirtis ir informacija, ar kombainas savaeigis, ar prikabinamas), markė, modelis ir kaina, kopiją;
16.5. savivaldybės administracijos pažymą, kad planuojama įsigyti traktorių ar kombainą, 25 proc. galingesnį arba našesnį už turimą galingiausią ar našiausią nuosavybės teise priklausantį ne senesnį kaip 10 metų (skaičiuojama nuo pagaminimo metų arba nuo pirmosios registracijos datos) traktorių ar kombainą. Jei pareiškėjas traktoriaus ar kombaino neturi arba turi bent vieną senesnį kaip 10 metų, pažymoje nurodo šią informaciją;
16.6. Agentūra su prašymu pateikti pažymas apie pareiškėjo atitiktį taisyklių reikalavimams kreipiasi į Valstybinę mokesčių inspekciją ir gauna pažymą (išduotą ne anksčiau kaip prieš 30 kalendorinių dienų iki mokėjimo paraiškos pateikimo dienos, jeigu pažymos teikėjas nenumatęs kito galiojimo termino) apie skolą Lietuvos valstybės biudžetui, savivaldybių biudžetams ar fondams, į kuriuos mokamus mokesčius administruoja Valstybinė mokesčių inspekcija;
17. Jeigu pareiškėjas paraišką pateikia ne taisyklių 16 p. nustatytais terminais, paraiška ir dokumentai nepriimami. Jeigu paraiška netinkamai užpildyta arba nepateiktas bent vienas dokumentas, paraiška ir dokumentai atmetami. Pareiškėjas gali pakartotinai teikti paraišką (jei nėra pasibaigę taisyklių 16 punkte nustatyti terminai).
18. Kiekvienu paraiškų pateikimo laikotarpiu Agentūros KDTS gali būti pateikta tik viena paraiška vienam traktoriui ar kombainui įsigyti.
19. Jei pareiškėjui Agentūros direktoriaus įsakymu yra paskirta parama, jis paraiškos tos pačios rūšies technikai (kaip nurodyta taisyklių 14.7 punkte) įsigyti artimiausiu paraiškų surinkimo etapu negali teikti.
20. Kilus neaiškumų dėl pateiktų dokumentų, Agentūra gali pareikalauti, o pareiškėjas turi teikti ir kitus dokumentus, susijusius su šių taisyklių įgyvendinimu.
21. Juridinių asmenų teikiamos pažymos turi būti patvirtintos įmonės ar įstaigos vadovo parašu ir antspaudu.
22. Pareiškėjas Agentūros KDTS teikia dokumentų originalus ar jų kopijas. Pareiškėjas teikdamas dokumentų kopijas privalo parodyti jų originalus. Jeigu dokumento originalas yra nevalstybine kalba, kartu pateikiamas oficialus vertimas į valstybinę kalbą.
23. Agentūra, jos nustatyta tvarka įvertinusi paraišką, priima sprendimą dėl paramos skyrimo arba neskyrimo, kuris įforminamas Agentūros direktoriaus įsakymu. Šiam įsakymui įsigaliojus, Agentūra per 5 dienas raštu informuoja pareiškėjus apie priimtą sprendimą ir nurodo datą, nuo kurios paramos gavėjai gali pradėti vykdyti investicijas, paramos objekto pavadinimą ir markę.
VI. MOKĖJIMO PRAŠYMO TEIKIMAS IR JO ADMINISTRAVIMAS
24. Pareiškėjai, kuriems Agentūros direktoriaus įsakymu paskirta parama, įsigiję įsakyme ir paraiškoje nurodytą traktorių ar kombainą (visiškai apmokėję pardavėjo išduotą sąskaitą faktūrą, PVM sąskaitą faktūrą arba neapmokėta pinigų suma atitinka paramos sumą, prašomą pervesti į pardavėjo sąskaitą), norėdami gauti paramą, iki kiekvienų atitinkamų metų liepos 1 d. arba kitų metų balandžio 30 d., o 2013 metais iki rugsėjo 1 d. Agentūros KDTS (kuriame buvo pateikta paraiška) pateikia mokėjimo prašymą ir šiuos dokumentus:
24.3. kadangi atsiskaitymas su traktoriaus ar kombaino pardavėju vykdomas ir mokama tik per banką – mokėjimo nurodymus, banko patvirtintus išrašus;
24.4. traktoriaus ar kombaino registracijos liudijimą. Jeigu kombainas neįregistruotas, savivaldybės administracijos pažymą, patvirtinančią, kad kombainas atitinka esminius saugos ir sveikatos reikalavimus (jam išduota atitikties deklaracija) ir kombaino variklis atitinka išmetamųjų teršalų ribojimo reikalavimus;
24.5. lizingo sutartį, lizingo sutarties mokėjimo grafiką ir lizingo sutarties pabaigos aktą (jeigu traktorius ar kombainas įsigytas lizingo būdu). Lizingo būdu įsigijus traktorių ar kombainą, išlaidos atlyginamos tik visiškai atsiskaičius už pirktą traktorių ar kombainą. Palūkanos nėra atlyginamos;
24.6. prašymą dėl skirtos paramos pervedimo į pardavėjo, pardavusio traktorių ar kombainą, sąskaitą, suderintą su šiuo pardavėju (jeigu paramos gavėjas pageidauja pinigus pervesti į pardavėjo, pardavusio traktorių ar kombainą, atsiskaitomąją sąskaitą);
24.7. savivaldybės administracijos išduotus dokumentus apie mokėjimo prašyme nurodytai žemės ūkio technikai (traktoriui ar kombainui) įsigyti suteiktą arba planuojamą suteikti paramą, taip pat apie paramos gavėjui nuo 2008 m. sausio 1 d. per einamuosius ir dvejus paskutinius metus suteiktą ir planuojamą suteikti (patvirtinta arba paramos sutartyje nustatyta, tačiau dar neišmokėta paramos suma) investicinę paramą pagal 2007–2013 m. paramos priemones;
24.8. Agentūra, vertindama mokėjimo prašymus, pateikia raštišką užklausimą (arba elektroniniu paštu) UAB Žemės ūkio paskolų garantijų fondui dėl pažymos apie mokėjimo prašyme nurodytai žemės ūkio technikai (traktoriui ar kombainui) įsigyti suteiktą arba planuojamą suteikti paramą, taip pat apie paramos gavėjui nuo 2008 m. sausio 1 d. per einamuosius ir dvejus paskutinius metus suteiktą ir planuojamą suteikti (patvirtinta arba paramos sutartyje nustatyta, tačiau dar neišmokėta paramos suma) investicinę paramą pagal 2007–2013 m. paramos priemones.
25. Kiekvienu mokėjimo prašymų teikimo laikotarpiu Agentūros KDTS gali būti pateiktas tik vienas mokėjimo prašymas.
26. Juridinių asmenų teikiami dokumentai turi būti patvirtinti įmonės ar įstaigos vadovo parašu ir antspaudu.
27. Paramos gavėjas Agentūros KDTS teikia dokumentų originalus ar jų kopijas, o teikdamas dokumentų kopijas privalo parodyti jų originalus. Jeigu dokumento originalas yra nevalstybine kalba, kartu pateikiamas oficialus vertimas į valstybinę kalbą.
28. Agentūra, įvertinusi mokėjimo prašymus, apskaičiuoja paramos gavėjui priklausiančią paramos sumą. Nustačius, kad bendra investicinė pagalba viršija maksimalius paramos dydžius, nurodytus taisyklių 10, 11 ir 12 punktuose, pagal šias taisykles skiriamos paramos dalis mažinama tiek, kad visa paramos suma neviršytų šių maksimalių paramos dydžių.
29. Jei Agentūra nustato, kad pateiktame mokėjimo prašyme nurodytos išlaidos nėra kompensuotinos, Agentūra apie tai raštu informuoja paramos gavėją.
VII. ATASKAITŲ PATEIKIMAS IR LĖŠŲ PERVEDIMAS
31. Agentūra, surinkusi paraiškas ir atlikusi pirminį dokumentų patikrinimą, per 15 darbo dienų Žemės ūkio ministerijai teikia ataskaitą apie gautas paraiškas.
VIII. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
33. Už dokumentų ir duomenų, suteikiančių teisę gauti paramą, teisingumą atsako juos pateikę pareiškėjai ir dokumentus išdavę asmenys.
34. Asmenys, gavę paramą neteisėtai arba per trejus metus pardavę ar kitaip perleidę traktorių ar kombainą, kurio įsigijimo išlaidoms atlyginti buvo suteikta parama, taip pat asmenys, prisidėję prie neteisėtos paramos gavimo, atsako Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka bei privalo grąžinti Agentūrai neteisėtai gautą paramos sumą per Agentūros nustatytą terminą.
35. Už paraiškų, mokėjimo prašymų bei kitų dokumentų priėmimą, pirminį patikrinimą, kontrolę, vertinimą, sprendimo skirti paramą priėmimą, paramos sumos apskaičiavimą, paramos lėšų išmokėjimą paramos gavėjams, išmokėtų lėšų apskaitą, ataskaitų teikimą Žemės ūkio ministerijai atsako Agentūra.