LIETUVOS RESPUBLIKOS
PROFESINIO MOKYMO
Į S T A T Y M A S
1997 m. spalio 14 d. Nr. VIII-450
Vilnius
I DALIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis ir reguliavimo sritis
1. Šis įstatymas nustato Lietuvos Respublikos profesinio mokymo sistemos sandarą bei valdymą, grindžiamą valstybės valdymo institucijų ir socialinių partnerių bendradarbiavimu, taip pat reglamentuoja profesinio mokymo organizavimą.
2. Įstatymas reguliuoja profesinį mokymą, kuris įgyvendinamas Studijų ir mokymo programų registre apibrėžtomis sąlygomis ir nesuteikia aukštesniojo arba aukštojo išsilavinimo.
2 straipsnis. Pagrindinės šio įstatymo sąvokos
1. Profesinis mokymas – mokymas, kurio tikslas – suteikti asmenims profesiją arba juos perkvalifikuoti. Profesinį mokymą sudaro:
1) pagrindinis profesinis mokymas – sudėtinė švietimo sistemos dalis, sudaranti sąlygas neturintiems profesinio išsilavinimo asmenims įgyti profesiją Studijų ir mokymo programų registre apibrėžtomis sąlygomis;
2. Studijų ir mokymo programų registras – mokymo programų (modulių) bei kvalifikacinių reikalavimų aprašų sąvadas.
4. Įmonė – įmonė, įstaiga, organizacija, įgyvendinanti profesinį mokymą realiomis savo veiklos sąlygomis; šis mokymas nėra pagrindinė jos veiklos sritis.
8. Modulis – dėstomo dalyko mokymo programos dalis, kuri mokiniui suteikia tam tikro lygio ir masto žinių.
9. Socialiniai partneriai – darbdavių ir darbuotojų interesams atstovaujančios organizacijos, kartu su valstybės valdymo institucijomis atliekančios šio įstatymo nustatytas funkcijas.
10. Kompetentinga įstaiga – Prekybos, pramonės ir amatų bei Žemės ūkio rūmai ar kita Vyriausybės įgaliota institucija, atliekanti šio įstatymo nustatytas profesinio mokymo reguliavimo funkcijas.
11. Kvalifikaciniai reikalavimai – kompetentingos įstaigos nustatyti profesijos reikalavimai, realizuojami profesinio mokymo procese.
3 straipsnis. Profesinio mokymo sistemos uždaviniai
Pagrindiniai profesinio mokymo sistemos uždaviniai:
1) suteikti profesinį bei bendrąjį kultūrinį išsilavinimą, atitinkantį šiuolaikinį mokslo, technikos ir kultūros lygį bei pasirinktai profesinės veiklos sričiai keliamus reikalavimus;
2) sudaryti sąlygas profesinei kvalifikacijai tobulinti bei persikvalifikuoti, kad asmuo galėtų tenkinti kintančius darbo rinkos poreikius;
3) ugdyti nusiteikimą nuolatos tobulinti profesinę kvalifikaciją, laiduoti profesinio mokymo tęstinumą;
4 straipsnis. Profesinio mokymo sistema
1. Lietuvos profesinio mokymo sistemos funkcijas, nustatytas šio įstatymo, atlieka profesinio mokymo įstaigos, įmonės, valstybės valdymo institucijos, socialiniai partneriai.
2. Profesinis mokymas įgyvendinamas valstybinėse, savivaldybių bei nevalstybinėse profesinio mokymo įstaigose ir įmonėse.
3. Lietuvoje veikia šių tipų profesinio mokymo įstaigos:
5 straipsnis. Studijų ir mokymo programų registras
1. Valstybės pripažintas pagrindinis ir darbo rinkos profesinis mokymas atliekamas vadovaujantis Studijų ir mokymo programų registru. Šis registras rengiamas ir tvarkomas Vyriausybės nustatyta tvarka.
II DALIS
PROFESINIO MOKYMO SISTEMOS VALDYMAS
6 straipsnis. Bendrosios valdymo nuostatos
1. Profesinio mokymo sistemos valdymas įgyvendinamas valstybės, apskrities ir vietos savivaldos mastu.
2. Profesinio mokymo valdymą valstybės mastu vykdo:
3) kitos ministerijos, departamentai, apskričių viršininkai ir savivaldybės, suderinusios su viena iš šios dalies 1 ir 2 punktuose išvardytų ministerijų;
7 straipsnis. Lietuvos profesinio mokymo taryba
1. Lietuvos profesinio mokymo taryba (toliau – Taryba) yra patariamoji institucija sprendžiant strateginius profesinio mokymo klausimus.
2. Taryba lygiomis dalimis sudaroma iš valstybinio valdymo institucijų, darbdavių bei darbuotojų interesams atstovaujančių organizacijų narių.
8 straipsnis. Švietimo ir mokslo ministerijos kompetencija profesinio mokymo srityje
Švietimo ir mokslo ministerija:
1) steigia, reorganizuoja ir likviduoja pavaldžias valstybines profesinio mokymo įstaigas Vyriausybės nustatyta tvarka;
2) aprobuoja nepavaldžių valstybinių, savivaldybių ir nevalstybinių profesinio mokymo įstaigų steigimą ir reorganizavimą, teikia pasiūlymus steigėjams dėl nevalstybinių profesinio mokymo įstaigų likvidavimo, jeigu jų veikla prieštarauja įstatymams;
5) nustato profesinio mokymo įstaigų pedagogų bendruosius kvalifikacinius reikalavimus ir organizuoja atestavimą;
6) organizuoja pavaldžių profesinio mokymo įstaigų pedagogų kvalifikacijos tobulinimą ir perkvalifikavimą;
9 straipsnis. Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos kompetencija profesinio mokymo srityje
Socialinės apsaugos ir darbo ministerija:
1) steigia, reorganizuoja ir likviduoja pavaldžias valstybines profesinio mokymo įstaigas Vyriausybės nustatyta tvarka;
2) derina nepavaldžių valstybinių ir nevalstybinių profesinio mokymo įstaigų steigimą ir reorganizavimą darbo rinkos profesinio mokymo srityje;
7) atlieka ekspertizę ir teikia išvadas Švietimo ir mokslo ministerijai dėl darbo rinkos profesinio mokymo programų įtraukimo į Studijų ir mokymo programų registrą;
10 straipsnis. Kitų ministerijų, departamentų, apskričių viršininkų ir savivaldybių kompetencija profesinio mokymo srityje
1. Kitos ministerijos, departamentai, apskričių viršininkai ir savivaldybės:
1) gali steigti, reorganizuoti ir likviduoti pavaldžias profesinio mokymo įstaigas Vyriausybės nustatyta tvarka;
2) organizuoja mokymo programų ir priemonių rengimą bei leidybą pavaldžioms profesinio mokymo įstaigoms;
3) organizuoja pavaldžių profesinio mokymo įstaigų pedagogų kvalifikacijos tobulinimą ir perkvalifikavimą;
4) atlieka ekspertizę ir teikia išvadas dėl licencijų išdavimo jų veiklos sričių profesiniam mokymui pagal Švietimo ir mokslo ar Socialinės apsaugos ir darbo ministerijų paraiškas;
11 straipsnis. Socialinių partnerių kompetencija profesinio mokymo srityje
1. Darbdavių interesams atstovaujantys Prekybos, pramonės ir amatų bei Žemės ūkio rūmai (toliau – Rūmai), Lietuvos pramonininkų konfederacija ir Lietuvos verslininkų asociacija:
1) teikia siūlymus Tarybai nustatant profesinio mokymo programų (modulių) bei kvalifikacijos egzaminų reikalavimus;
2. Rūmai:
III DALIS
PROFESINIO MOKYMO ĮSTAIGŲ STEIGIMAS,
REORGANIZAVIMAS, LIKVIDAVIMAS IR LEIDIMAI
PROFESINIAM MOKYMUI
12 straipsnis. Profesinio mokymo įstaigos reikalavimai
Profesinio mokymo įstaiga turi atitikti mokymo turiniui, personalo kvalifikacijai ir mokymo bazei keliamus reikalavimus. Juos, suderinusi su kompetentinga įstaiga, nustato:
13 straipsnis. Profesinio mokymo įstaigų steigimas, reorganizavimas ir likvidavimas
1. Valstybines profesinio mokymo įstaigas steigia, reorganizuoja ir likviduoja Švietimo ir mokslo ministerija.
2. Valstybines profesinio mokymo įstaigas, aptarus apskrities taryboje ir gavus Švietimo ir mokslo ministerijos raštišką sutikimą, gali steigti, reorganizuoti ir likviduoti kitos ministerijos ar Vyriausybės įstaigos bei apskričių viršininkai.
3. Savivaldybių profesinio mokymo įstaigas gali steigti, reorganizuoti ir likviduoti savivaldybės, gavusios Švietimo ir mokslo ministerijos bei apskrities viršininko raštiškus sutikimus. Gali būti steigiamos bendros ministerijų, Vyriausybės įstaigų ir savivaldybių profesinio mokymo įstaigos.
4. Nevalstybines profesinio mokymo įstaigas Vyriausybės nustatyta tvarka steigia, reorganizuoja ir likviduoja Lietuvos Respublikos ar kitų valstybių juridiniai bei fiziniai asmenys.
5. Profesinio mokymo įstaigų steigimo, reorganizavimo ir likvidavimo tvarką, apsvarstytą Taryboje, nustato Vyriausybė.
14 straipsnis. Profesinio mokymo licencija
1. Profesinio mokymo įstaigos ir įmonės, taip pat kitos švietimo įstaigos ir įmonės, įgyvendinančios pagrindinį profesinį ar darbo rinkos profesinį mokymą, privalo turėti Švietimo ir mokslo ministerijos išduotą profesinio mokymo licenciją.
2. Tarybos apsvarstytą licencijų išdavimo tvarką Švietimo ir mokslo ministerijos teikimu nustato Vyriausybė.
15 straipsnis. Profesinio mokymo įstaigų registravimas
Profesinio mokymo įstaigas, taip pat kitas švietimo įstaigas, atliekančias profesinį mokymą, registruoja Švietimo ir mokslo ministerija Švietimo įstaigų bei mokslo ir studijų institucijų valstybiniame registre Vyriausybės nustatyta tvarka. Išrašas apie į šį registrą įtrauktas profesinį mokymą atliekančias įstaigas pateikiamas Socialinės apsaugos ir darbo ministerijai. Registro duomenys naudojami Vyriausybės nustatyta tvarka.
IV DALIS
PROFESINIO MOKYMO ORGANIZAVIMAS
I SKYRIUS
BENDROSIOS PROFESINIO MOKYMO
ORGANIZAVIMO NUOSTATOS
17 straipsnis. Profesinio mokymo įstaigų, atliekančių teorinį ir praktinį mokymą, teisės ir pareigos
1. Profesinio mokymo įstaiga turi teisę:
2) suderinusi su steigėju, Švietimo ir mokslo bei (arba) Socialinės apsaugos ir darbo ministerijomis, keisti mokymo programas ar kurti naujų profesijų programas bei siūlyti įtraukti jas į Studijų ir mokymo programų registrą;
2. Profesinio mokymo įstaigos turi teisę Vyriausybės nustatyta tvarka verstis komercine-ūkine veikla. Pajamos, gautos iš šios veiklos, naudojamos mokymo reikalams.
18 straipsnis. Įmonių, atliekančių tik praktinį mokymą, teisės ir pareigos
1. Įmonė, atliekanti tik praktinį mokymą, turi teisę:
2. Įmonė, atliekanti tik praktinį mokymą, privalo:
19 straipsnis. Mokymo sutartis
1. Profesinio mokymo įstaigos, įmonės ir mokinio teorinio ir praktinio mokymo sutartys yra sudaromos visam mokymo laikui. Šiose sutartyse nustatomos mokymo, darbo ir apmokėjimo už jį sąlygos. Sutartys sudaromos iki profesinio mokymo pradžios.
2. Šių sutarčių turinį, formą ir registravimo tvarką nustato:
3. Mokymo sutartys su nepilnamečiais mokiniais sudaromos ir nutraukiamos tėvų, įtėvių arba rūpintojų sutikimu Civilinio kodekso nustatyta tvarka.
4. Jeigu sudaroma sutartis su nevalstybine profesinio mokymo įstaiga arba įmone, nurodomas mokesčio už mokymą dydis, kuris gali būti keičiamas tik šalių sutarimu.
20 straipsnis. Mokymo turinys
2. Mokymo turinys turi atitikti į Studijų ir mokymo programų registrą įtrauktų profesinio mokymo programų reikalavimus.
21 straipsnis. Kvalifikacijos egzaminų bendrosios nuostatos
1. Kvalifikacijos egzaminų organizavimo tvarką ir priežiūrą nustato kompetentinga įstaiga, suderinusi su Taryba.
2. Valstybės pripažintoms kvalifikacijoms įgyti laikomi šių tipų egzaminai:
22 straipsnis. Egzaminų komisijos
1. Teoriniam ir praktiniam egzaminui sudaroma viena kvalifikacijos egzaminų komisija. Ši komisija pateikia egzaminuojamiesiems užduotis ir įvertina jų atlikimą.
23 straipsnis. Pažymėjimai
1. Valstybės pripažinti kvalifikacijos pažymėjimai yra: kvalifikacijos pažymėjimas ir kvalifikuoto darbuotojo diplomas.
2. Pažymėjimų turinį, formą ir išdavimo tvarką, atsižvelgdamos į Tarybos siūlymus, nustato:
II SKYRIUS
PAGRINDINIS PROFESINIS MOKYMAS
24 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo tikslas ir uždaviniai
25 straipsnis. Priėmimas į pagrindinio profesinio mokymo įstaigas
1. Į pagrindinio profesinio mokymo įstaigas priimami ne jaunesni kaip 14 metų asmenys:
26 straipsnis. Mokinių teisės ir pareigos pagrindinio profesinio mokymo įstaigose
1. Mokinys turi teisę:
1) pereiti iš vienos profesinio rengimo pakopos į kitą, jeigu jo bendrasis išsilavinimas ir profesinis pasirengimas atitinka nustatytus reikalavimus;
2. Mokinys privalo:
27 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo turinys
28 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo pakopos
1. Pagrindinio profesinio mokymo sistemoje yra šios pakopos:
1) I pakopa – profesinei kvalifikacijai įgyti. Priimami tik asmenys, neturintys pagrindinio išsilavinimo. Atskira programa sudaroma mokiniams, norintiems įgyti pagrindinį išsilavinimą;
2) II pakopa – kvalifikuoto darbuotojo profesijai įgyti užtikrinant galimybę tęsti studijas atitinkamose aukštesniosiose mokyklose. Priimami asmenys su pagrindiniu išsilavinimu;
3) III pakopa – kvalifikuoto darbuotojo profesijai ir bendrajam viduriniam išsilavinimui įgyti. Priimami asmenys su pagrindiniu išsilavinimu;
2. Mokymosi procese laiduojamas profesinio mokymo ir bendrojo lavinimo perimamumas tarp I, II ir III pakopų.
29 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo įstaigų profesijos mokytojų kvalifikacija
30 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo tarpiniai egzaminai
31 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo kvalifikacijos egzaminai
32 straipsnis. Pagrindinio profesinio mokymo kvalifikacijos pažymėjimai ir kvalifikuoto darbuotojo diplomas
1. Mokiniams, baigusiems mokslą pagal pagrindinio profesinio mokymo I pakopos programą, išduodamas kvalifikacijos pažymėjimas.
III SKYRIUS
DARBO RINKOS PROFESINIS MOKYMAS
33 straipsnis. Darbo rinkos profesinio mokymo tikslas ir uždaviniai
1. Darbo rinkos profesinis mokymas turi garantuoti darbo rinkos paklausos ir darbo jėgos pasiūlos kvalifikacijų atitikimą.
2. Darbo rinkos profesinis mokymas yra skirtas valstybės pripažintoms kvalifikacijoms įgyti arba parengti asmenį darbo ar pareiginėms funkcijoms atlikti.
3. Darbo rinkos profesinio mokymo uždaviniai – tobulinti profesinius įgūdžius ir mokėjimus, leidžiančius darbuotojams, kuriems gresia nedarbas, ir nedirbantiems asmenims:
34 straipsnis. Priėmimas į darbo rinkos profesinio mokymo įstaigas
1. Į darbo rinkos profesinio mokymo įstaigas priimami asmenys:
35 straipsnis. Mokinių teisės ir pareigos darbo rinkos profesinio mokymo įstaigose
36 straipsnis. Darbo rinkos profesinio mokymo turinys
1. Darbo rinkos profesinis mokymas atliekamas pagal mokymo programas, kurias sudaro vienas ar daugiau savarankiškų modulių. Mokymo programos (moduliai) kuriamos atsižvelgiant į mokinio bendrąjį ir profesinį išsilavinimą, turimą darbo patirtį bei atitinkamos profesinės veiklos reikalavimus.
37 straipsnis. Profesijos mokytojų, dirbančių darbo rinkos profesinio mokymo įstaigose, kvalifikacija
1. Bendruosius kvalifikacinius reikalavimus profesijos mokytojams nustato Švietimo ir mokslo ministerija.
38 straipsnis. Darbo rinkos profesinio mokymo kvalifikacijos egzaminai
39 straipsnis. Leidimas atlikti tam tikrą darbą ar tam tikrą funkciją ir kvalifikacijos pažymėjimas
V DALIS
FINANSAVIMAS
40 straipsnis. Finansavimo šaltiniai
1. Pagrindinis profesinis mokymas finansuojamas iš:
2. Darbo rinkos profesinis mokymas finansuojamas iš:
41 straipsnis. Profesinio mokymo fondas
1. Profesinio mokymo fondas yra tarpžinybinė profesinio mokymo finansavimo institucija, kurios lėšos naudojamos praktiniam profesiniam mokymui, darbuotojų kvalifikacijai tobulinti bei profesinio mokymo plėtotės programoms finansuoti.