LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS SVEIKATOS APSAUGOS MINISTERIJOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
1994 m. spalio 6 d. Nr. 945
Vilnius
2. Pripažinti netekusiais galios:
2.1. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1990 m. rugpjūčio 9 d. nutarimą Nr. 266 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 1990, Nr. 24-613);
2.2. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1991 m. gruodžio 31 d. nutarimo Nr. 603 „Dėl buvusių valstybinių profsąjungų kai kurių įstaigų bei organizacijų ir jų turto“ (Žin., 1992, Nr.) 3 punktą;
2.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1993 m. vasario 26 d. nutarimą Nr. 115 „Dėl Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nuostatų papildymo“ (Žin., 1993, Nr. 8-193).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
1994 m. spalio 6 d. nutarimu Nr. 945
Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos nuostatai
Bendrieji nuostatai
1. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija (toliau vadinama – Sveikatos apsaugos ministerija) yra Lietuvos Respublikos vykdomosios valdžios institucija.
Sveikatos apsaugos ministerija sprendžia jos kompetencijai priklausančius klausimus, taip pat vykdo kitas įstatymų ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų numatytas funkcijas.
2. Sveikatos apsaugos ministerija savo veikloje vadovaujasi Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymu, kitais įstatymais ir Lietuvos Respublikos Seimo priimtais teisės aktais, Respublikos Prezidento dekretais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Ministro Pirmininko potvarkiais, taip pat šiais nuostatais.
3. Sveikatos apsaugos ministerijos aparato darbuotojų metinį darbo užmokesčio fondą tvirtina Lietuvos Respublikos Vyriausybė.
Sveikatos apsaugos ministerijos uždaviniai ir funkcijos
5. Svarbiausiasis Sveikatos apsaugos ministerijos uždavinys yra rūpintis Lietuvos Respublikos gyventojų sveikata, jos išsaugojimu, stiprinimu ir grąžinimu.
6. Sveikatos apsaugos ministerija, vykdydama jai pavestą uždavinį:
6.1. analizuoja gyventojų sveikatos poreikius, sveikatos būklę ir jos prognozę, sveikatos priežiūros išteklius, sveikatos priežiūros priimtinumą, prieinamumą bei tinkamumą ir valstybiniu lygmeniu planuoja sveikatinimo veiklą;
6.2. kartu su vietos savivaldos institucijomis nustato pirminės sveikatinimo veiklos plėtojimo kryptis;
6.3. nustato pagrindines Lietuvos nacionalinės sveikatos sistemos plėtojimo kryptis ir prioritetus, teikia akreditavimą sveikatos priežiūros ir farmacinei veiklai, išduoda leidimus (licencijas) verstis gydymo, higienine ir farmacine praktika, o įstatymo numatytais atvejais – ir kita profesine veikla;
6.4. formuoja ir vykdo Lietuvos Respublikos Vyriausybės politiką Lietuvos gyventojų sveikatinimo srityje, teikia pasiūlymus dėl teisinių, socialinių ir ekonominių priemonių, skatinančių sveikatos išsaugojimą, grąžinimą ir stiprinimą, organizuoja tarpžinybinės sveikatinimo veiklos koordinavimą per Lietuvos Respublikos Vyriausybės sudarytas valstybines komisijas Sveikatos sistemos įstatymo nustatyta tvarka;
6.5. organizuoja ir koordinuoja racionalų Lietuvos gyventojų aprūpinimą būtiniausiais vaistais ir medicinos prekėmis, renka ir analizuoja informaciją apie vaistus, sudaro vaistų paklausos ir pasiūlos balansą, teisinėmis priemonėmis reguliuoja vaistų tiekimą, registruoja vaistus, kontroliuoja farmacinės veiklos sąlygas;
6.6. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka kontroliuoja narkotinių, psichotropinių ir radioaktyviųjų vaistų importą ir eksportą, vartojimą, saugojimą bei apskaitą;
6.7. steigia, reorganizuoja ir likviduoja respublikines sveikatos priežiūros bei farmacijos įmones, įstaigas ar tarnybas, taip pat jas aptarnaujančias įmones, įstaigas ar tarnybas ir vykdo jų steigėjo funkcijas, steigia sveikatinimo veiklos sąlygų kontrolės valstybines tarnybas bei valstybines inspekcijas ir vykdo jų steigėjo funkcijas;
6.8. sprendžia pagal savo kompetenciją klausimus, susijusius su sveikatos priežiūros įstaigų aprūpinimo sveikatos priežiūros personalu, sveikatos apsaugos administratoriais, kitais specialistais strategija, rūpinasi kartu su profesinėmis sveikatos priežiūros ir farmacijos specialistų organizacijomis asmens ir visuomenės sveikatos priežiūros specialistų tobulinimusi, nustato kvalifikacijos reikalavimus šiems specialistams;
6.9. Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka nustato mokamų medicinos paslaugų, kurias teikia valstybinės įstaigos, kainų reguliavimo tvarką, vaistų ir vaistinių medžiagų kainas, vaistažolių, gaminių, skirtų medicinos reikmėms, maksimalius prekybos antkainius bei vaistų gamybos vaistinėse įkainius, kontroliuoja vaistų kainas, tvirtina mitybos ir vaistų įsigijimo išlaidų normas valstybinėse sveikatos priežiūros įstaigose;
6.10. plėtoja ir koordinuoja Lietuvos sveikatos apsaugos sistemos institucijų ryšius su atitinkamomis užsienio valstybių institucijomis, padeda ministerijos reguliavimo sričiai priskirtoms įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms, taip pat asmenims užmegzti tarptautinius ryšius sveikatinimo srityje; pagal savo kompetenciją rengia ir pasirašo Lietuvos Respublikos ir užsienio valstybių Sveikatos apsaugos ministerijų bendradarbiavimo sutartis, atstovauja Lietuvos Respublikai tarptautinėse organizacijose visuomenės ir asmens sveikatos klausimais;
6.11. rengia ir tvirtina sveikatos priežiūros standartizacijos normatyvinius dokumentus, organizuoja standartizacijos ir metrologijos darbų sveikatos įstaigų sistemoje priežiūrą;
6.12. nustato pagrindines sveikatos priežiūros kokybės gerinimo, standartizacijos, unifikavimo ir matavimų vienovės užtikrinimo kryptis ministerijos reguliavimo sričiai priskirtose įmonėse, įstaigose ir organizacijose;
6.13. sprendžia sveikatos apsaugos sistemos įstaigų patalpų naudojimo ir kapitalinio remonto klausimus, rengia metinius ir perspektyvinius sveikatos objektų projektavimo ir statybos planus, rūpinasi naujų objektų statyba;
6.14. formuoja Lietuvos gydymo įstaigų aprūpinimo medicinos technika strategiją, nustatytąja tvarka leidžia naudoti naują medicinos techniką ir aparatūrą, nustato brangių sveikatos priežiūros technologijų įsigijimo Lietuvos valstybės biudžeto lėšomis pagrindus ir tvarką;
6.15. teikia pasiūlymus Lietuvos Respublikos Vyriausybei dėl Lietuvos valstybės biudžeto asignavimų sveikatos priežiūrai projekto rengimo;
6.16. organizuoja ministerijai pavaldžių sveikatos įstaigų buhalterinę apskaitą, užtikrina, kad racionaliai ir taupiai būtų naudojami materialiniai, darbo ir finansiniai ištekliai, rengia sveikatos apsaugos sistemai numatytų Lietuvos valstybės biudžeto išlaidų ir specialiųjų lėšų suvestines apyskaitas;
6.17. organizuoja tikslinius tyrinėjimus, monitoringą, tyrimus ir mokslo darbus visuomenės sveikatos, higienos, epidemiologijos ir medicinos mikrobiologijos srityse, rūpinasi, kad būtų atliekami cheminiai, toksikologiniai, fizikiniai, mikrobiologiniai ir kiti tyrimai, kurių reikia visuomenės sveikatai, higieninei bei epidemiologinei būklei įvertinti, inspekcinėms funkcijoms vykdyti ir joms metodiškai pagrįsti;
6.18. organizuoja sveikatos žinių skleidimą ir sveikatos propagavimą masinėmis informacijos priemonėmis;
6.19. kaupia ir sistemina informaciją, kurios reikia Lietuvos nacionalinei sveikatos sistemai tinkamai reguliuoti, informuoja visuomenę apie ministerijos veiklą jos kompetencijai priskirtais klausimais;
6.20. organizuoja teisės medicinos, teisės psichiatrijos ir teisės narkologijos ekspertizes, kartu su Valstybinio socialinio draudimo valdyba atlieka laikinojo nedarbingumo ekspertizes, dalyvauja nustatant invalidumo normatyvus ir nuolatinį nedarbingumą;
6.21. išduoda leidimus naudoti medicinos techniką, kitus gaminius, būtinus sveikatos priežiūrai, tvarko jų registrą;
Sveikatos apsaugos ministerijos teisės
7. Sveikatos apsaugos ministerija, įgyvendindama jai pavestus uždavinius, turi teisę:
7.1. nemokamai gauti iš įmonių, įstaigų ir organizacijų ekologinę, technologinę ir kitą informaciją, būtiną sveikatos apsaugos sistemai plėtoti ir tinkamai tvarkyti;
7.2. organizuoti ūkio subjektų, kurių ūkinė ir komercinė veikla daro įtaką sveikatai, valstybinę higienos kontrolę;
7.3. kontroliuoti, kaip laikomasi sveikatos priežiūros įstatymų, kitų teisės aktų ir standartizacijos normatyvinių dokumentų;
7.4. teikti išvadas dėl leidimų naudotis žemės sklypu, atlikti jame statybos ir rekonstravimo darbus, taikyti naujas žaliavas, technologijas, gamybos priemones, receptūras, parduoti vartojamuosius reikmenis išdavimo;
7.5. iškilus epidemijų pavojui, organizuoti privalomąjį sveikatos tikrinimą, skiepijimą, apriboti asmenų, sergančių užkrečiamąja liga (taip pat jos nešiotojų), veiklą;
7.6. koordinuoti karantino priemonių, kuriomis apsaugoma valstybės teritorija nuo ypač pavojingų ir pavojingų užkrečiamųjų ligų patekimo per valstybės sieną ir plitimo, taikymą;
Sveikatos apsaugos ministerijos darbo organizavimas
9. Sveikatos apsaugos ministerijai vadovauja ministras, kurį pagal Lietuvos Respublikos Konstituciją skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų Respublikos Prezidentas Ministro Pirmininko teikimu.
10. Sveikatos apsaugos ministras yra asmeniškai atsakingas už jam pavestą sveikatos apsaugos valdymą.
Sveikatos apsaugos ministrą gali laikinai pavaduoti tik Ministro Pirmininko paskirtas kitas Lietuvos Respublikos Vyriausybės narys.
11. Sveikatos apsaugos ministras:
11.2. užtikrina, kad būtų laikomasi įstatymų, vykdomi Respublikos Prezidento dekretai, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimai, Ministro Pirmininko potvarkiai ir kiti teisės aktai;
11.3. Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei įstatymų ir kitų teisės aktų, valstybinių sveikatos programų projektus;
11.5. leidžia įsakymus ir įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus, tikrina, kaip jie vykdomi. Ministro leidžiami įsakymai ir kiti teisės aktai registruojami Lietuvos Respublikos Vyriausybės darbo reglamento nustatyta tvarka.
Prireikus leidžia kartu su kitais ministrais bendrus įsakymus arba įsakymais patvirtintus kitus teisės aktus;
11.6. teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei ir Ministrui Pirmininkui ministerijos veiklos ataskaitas ir Ministro Pirmininko reikalavimu atsiskaito už savo veiklą;
11.7. teikia Ministrui Pirmininkui pasiūlymus dėl ministerijos sekretorių skyrimo pareigoms ir atleidimo iš pareigų, taip pat pasiūlymus dėl drausminių nuobaudų jiems skyrimo;
11.8. tvirtina ministerijos struktūrą ir etatų sąrašą, neviršydamas nustatytojo metinio darbo užmokesčio fondo;
11.9. tvirtina ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų, jos reguliavimo sričiai priskirtų valstybinių įmonių nuostatus (įstatus);
11.10. skiria pareigoms ir atleidžia iš pareigų ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų bei organizacijų, jos reguliavimo sričiai priskirtų valstybinių įmonių vadovus, taip pat kitus ministerijos darbuotojus arba tai padaryti įgalioja vieną iš ministerijos sekretorių;
12. Sveikatos apsaugos ministerijos vidaus reikalų tvarkymą organizuoja ministerijos sekretoriai.
Sveikatos apsaugos ministerijos sekretoriai tiesiogiai atsakingi ministrui. Jų kompetenciją nustato ministras.
Sveikatos apsaugos ministras vadovauja ministerijos struktūriniams padaliniams tiesiogiai arba per ministerijos sekretorius, o departamentams, tarnyboms ir inspekcijoms prie ministerijos, kitoms ministerijai pavaldžioms įstaigoms bei organizacijoms – per šių institucijų vadovus.
Sveikatos apsaugos ministro įgaliotas ministerijos sekretorius leidžia įsakymus dėl ministerijos personalo darbo organizavimo ir raštvedybos tvarkymo.
13. Sveikatos apsaugos ministerijoje gali būti sudaroma kolegija, kuri yra ministro patariamoji institucija. Kolegiją sudaro ministras (kolegijos pirmininkas), ministerijos sekretoriai (pagal pareigas), kiti ministerijos darbuotojai, taip pat departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos vadovai. Į kolegijos posėdžius gali būti kviečiami ir kitų ministerijų bei valstybinių institucijų atstovai bei mokslininkai, šiems sutikus.
Kolegijos narių skaičių nustato ir jos personalinę sudėtį tvirtina ministras.
14. Sveikatos apsaugos ministerijos kolegija svarsto svarbiausiuosius ministerijos veiklos klausimus, svarbiausiųjų ministro įsakymų ir kitų teisės aktų projektus, išklauso ministerijos struktūrinių padalinių, departamentų, tarnybų ir inspekcijų prie ministerijos, kitų jai pavaldžių įstaigų vadovų ataskaitas, svarsto, kaip parenkami ir ugdomi tinkami darbuotojai, kaip tikrinamas sprendimų vykdymas.
______________