LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ ASMENŲ PRIĖMIMO Į SPECIALIOJO UGDYMO ĮSTAIGĄ TVARKOS

 

2000 m. vasario 22 d. Nr. 158

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3228)18 str.,

Tvirtinu Specialiųjų poreikių asmenų priėmimo į specialiąją ugdymo įstaigą tvarką (pridedama).

 

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                  KORNELIJUS PLATELIS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo ir mokslo ministro

2000 02 22 įsakymu Nr. 158

 

SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ ASMENŲ PRIĖMIMO Į SPECIALIOJO UGDYMO ĮSTAIGĄ TVARKA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ši Tvarka nustato specialiųjų poreikių asmenų priėmimą į specialiojo ugdymo įstaigas, bendrojo ugdymo įstaigų specialiąsias grupes, klases.

2. Į specialiojo ugdymo įstaigas, bendrojo ugdymo įstaigų specialiąsias grupes, klases priimami iki 21 metų amžiaus (į ikimokyklines ugdymo įstaigas, grupes – iki 7 metų amžiaus) specialiųjų poreikių asmenys, turintys didelių ir labai didelių specialiųjų ugdymosi poreikių, pateikę šios Tvarkos IV skyriuje nurodytus dokumentus.

3. Į bendrojo lavinimo mokyklų išlyginamąsias klases priimami specialiųjų poreikių asmenys, rekomenduoti pedagoginės psichologinės tarnybos, Pedagoginio-psichologinio centro, jo skyriaus.

4. Specialiojo ugdymo įstaigos steigėjas kartu su pedagogine psichologine tarnyba, kurios aptarnavimo teritorijoje gyvena asmuo, ir švietimo įstaigos vadovu, tėvams (ar vaiko globėjams) pageidaujant, šioje Tvarkoje nenumatytais atvejais priima sprendimą dėl specialiųjų poreikių asmenų ugdymo specialiojo ugdymo įstaigoje. Jei specialiojo ugdymo įstaigos steigėjo, pedagoginės psichologinės tarnybos, švietimo įstaigos vadovo nuomonės nesutampa dėl specialiųjų poreikių asmenų priėmimo į minėtą įstaigą, sprendimą priima Pedagoginis-psichologinis centras.

5. Už specialiųjų poreikių asmenų priėmimą į specialiojo ugdymo įstaigą (specialiąją grupę, klasę) ir dokumentų, nurodytų šios Tvarkos IV skyriuje, surinkimą ir saugojimą atsako švietimo įstaigos vadovas.

6. Esant vietų stygiui specialiojo ugdymo įstaigoje (specialiojoje grupėje, klasėje), ugdymo įstaiga registruoja tėvų prašymą ir vaikas įrašomas į eilę.

 

II. SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ ASMENYS, GALINTYS UGDYTIS SPECIALIOJO UGDYMO ĮSTAIGOSE, BENDROJO UGDYMO ĮSTAIGŲ SPECIALIOSIOSE GRUPĖSE, KLASĖSE

 

7. Specialiojoje ugdymo įstaigoje (specialiojoje grupėje, klasėje) sutrikusios regos asmenims gali ugdytis vaikai ir jaunuoliai, kuriems nustatyti šie sutrikimai:

7.1. kompleksiniai sutrikimai, kurių įvairius derinius sudaro aklumas (regėjimo aštrumas nuo 0 iki 0,04), silpnaregystė (geriau matančios akies regėjimo aštrumas su korekcija nuo 0,05 iki 0,3) ir nežymus (26–40dB) ar vidutinis (41–55 dB) neprigirdėjimas, fiziniai ir judėjimo sutrikimai, intelekto, kalbos ir komunikacijos sutrikimai, emocijų ir elgesio sutrikimai; iš prigimties akli ar silpnaregiai tapę kurti, iš prigimties akli kurti;

7.2. aklumas (regėjimo aštrumas nuo 0 iki 0,04);

7.3. silpnaregystė (geriau matančios akies regėjimo aštrumas su korekcija nuo 0,05 iki 0,3);

7.4. žvairumas (tik ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje ir ne ilgiau kaip 1 metus).

8. Esant vietų stygiui specialiojo ugdymo įstaigose, pirmiausia priimami asmenys, kuriems nustatyta kompleksiniai sutrikimai ir aklumas.

9. Specialiojoje ugdymo įstaigoje (specialiojoje grupėje, klasėje) asmenims, turintiems fizinių ir judėjimo sutrikimų, gali ugdytis vaikai ir jaunuoliai, kuriems nustatyti šie sutrikimai:

9.1. kompleksiniai sutrikimai, kurių įvairius derinius sudaro fiziniai ir judėjimo sutrikimai ir silpnaregystė (geriau matančios akies regėjimo aštrumas su korekcija nuo 0,05 iki 0,3), nežymus (26–40 dB) ar vidutinis (41–55 dB) neprigirdėjimas ir kalbos ir komunikacijos sutrikimai (nežymus kalbos neišsivystymas, polimorfinis šveplavimas, nežymi dizartrija), intelekto sutrikimai;

9.2. vidutinio ir sunkaus laipsnio cerebrinis paralyžius;

9.3. vangūs galūnių paralyžiai (įvairios paveldimos raumenų ligos, nervų-raumenų ligos);

9.4. galūnių deformacijos, žymiai ribojančios funkciją (įgimtos ir įgytos judamojo aparato kaulų-raumenų sistemos ligos);

9.5. sunkaus laipsnio stuburo iškrypimai;

9.6. įgimtos ir įgytos sunkaus laipsnio stuburo deformacijos, stuburo traumos, mielomengo celės;

9.7. kiti fiziniai ir judėjimo sutrikimai (apsigimimai ir sklaidos trūkumai, sukeliantys natūralių funkcijų (šlapinimosi, tuštinimosi) sutrikimus ir apsunkinantys vaikų socializaciją);

9.8. trauminės galvos smegenų ligos (įvairūs ryškių judėjimo sutrikimų, epilepsijos, pažinimo, kalbos ir komunikacijos sutrikimų deriniai).

10. Esant vietų stygiui specialiojo ugdymo įstaigose, pirmiausia priimami asmenys, kurie visai negali judėti arba juda tik kompensacinės technikos dėka.

11. Specialiojoje ugdymo įstaigoje (specialiojoje grupėje, klasėje) sutrikusio intelekto asmenims gali ugdytis vaikai ir jaunuoliai, kuriems nustatyti šie sutrikimai:

11.1. kompleksiniai sutrikimai, kurių įvairius derinius sudaro intelekto sutrikimai ir fiziniai, judėjimo sutrikimai, silpnaregystė (geriau matančios akies regėjimo aštrumas su korekcija nuo 0,05 iki 0,3), nežymus (26–40dB), vidutinis (41–55 dB) neprigirdėjimas, sutrikdyta kalbos raida (afazija, disfazija), kalbos ir kalbėjimo sutrikimai (rinolalija, artikuliacinė dislalija, dizartrija, anartrija), emocijų ir elgesio sutrikimai;

11.2. intelekto sutrikimas:

11.2.1. labai žymus protinis atsilikimas;

11.2.2. žymus protinis atsilikimas;

11.2.3. vidutinis protinis atsilikimas;

11.2.4. nežymus protinis atsilikimas (tik specialiojoje ikimokyklinėje įstaigoje ar bendrosios paskirties ikimokyklinės ugdymo įstaigos specialiojoje grupėje), rekomendavus pedagoginei psichologinei tarnybai po nesėkmingo bandymo ugdytis bendrosios paskirties ikimokyklinėje įstaigoje. Vaikai, turintys genetinės kilmės nežymų protinį atsilikimą, gali būti ugdomi specialiojoje ikimokyklinėje įstaigoje, neišbuvę bandomojo laikotarpio bendrojo ugdymo įstaigoje.

12. Esant vietų stygiui specialiojo ugdymo įstaigose, pirmiausia priimami asmenys, turintys kompleksinių sutrikimų, labai žymų, žymų ar vidutinį protinį atsilikimą.

13. Specialiojoje ugdymo įstaigoje (specialiojoje grupėje, klasėje) sutrikusios kalbos ir komunikacijos asmenims gali ugdytis vaikai ir jaunuoliai, kuriems nustatyti šie sutrikimai:

13.1. kompleksiniai sutrikimai, kurių įvairius derinius sudaro kalbos, kalbėjimo sutrikimai ir nežymus protinis atsilikimas, silpnaregystė (geriau matančios akies regėjimo aštrumas su korekcija nuo 0,05 iki 0,3), nežymus (26–40 dB), vidutinis (41–55 dB) neprigirdėjimas, emocijų ir elgesio sutrikimai, fiziniai ir judėjimo sutrikimai;

13.2. vidutinis, žymus ar labai žymus kalbos neišsivystymas (motorinė alalija, sensorinė alalija, sensomotorinė alalija, dizartrija, anartrija, rinolalija);

13.3. mutizmas;

13.4. autizmas;

13.5. sutrikdyta kalbos raida (afazijos);

13.6. mikčiojimas;

13.7. žymūs rašymo ir skaitymo sutrikimai (tik specialiojoje mokykloje);

13.8. žymiai sulėtėjusi kalbos raida (tik specialiojoje ikimokyklinėje įstaigoje);

13.9. fonologiniai sutrikimai (tik specialiojoje ikimokyklinėje įstaigoje);

13.10. kalbėjimo sutrikimai (polimorfinis šveplavimas, dizartrija, rinolalija).

14. Esant vietų stygiui specialiojo ugdymo įstaigose, pirmiausia priimami asmenys, turintys labai žymų, žymų ar vidutinį kalbos neišsivystymą bei kompleksinių sutrikimų.

15. Specialiojoje ugdymo įstaigoje (specialiojoje grupėje, klasėje) sutrikusios klausos asmenims gali ugdytis vaikai ir jaunuoliai, kuriems nustatyti šie sutrikimai:

15.1. kompleksiniai sutrikimai, kurių įvairius derinius sudaro kurtumas, vidutinis (41–55dB), žymus (56–70dB), labai žymus (71–90dB) neprigirdėjimas ir intelekto sutrikimas, silpnaregystė (geriau matančios akies regėjimo aštrumas su korekcija nuo 0,05 iki 0,3), Ašerio sindromas, fiziniai ir judėjimo, emocijų ir elgesio sutrikimai; iš prigimties kurti ar neprigirdintys, tapę akli, iš prigimties kurti akli;

15.2. kurtumas;

15.3. neprigirdėjimas:

15.3.1. labai žymus (71–90dB);

15.3.2. žymus (56–70dB);

15.3.3. vidutinis (41–55dB).

16. Esant vietų stygiui specialiojo ugdymo įstaigose, pirmiausia priimami asmenys, turintys kompleksinių sutrikimų, iš prigimties kurti arba jais tapę.

 

III. Specialiųjų poreikių asmenys, galintys ugdytis bendrojo LAVINIMO mokyklų išlyginamosiose klasėse

 

17. Bendrojo lavinimo mokyklų išlyginamosiose klasėse gali būti ugdomi asmenys:

17.1. turintys kompleksinių specifinių pažinimo sutrikimų, kaip antai: lingvistinių procesų ir percepcinių-motorinių koordinacijų sutrikimai, lingvistinių procesų ir specifiniai atminties sutrikimai, lingvistinių, vizualinių ir atminties procesų sutrikimai;

17.2. normalaus intelekto moksleiviai, kurių akademinio atsilikimo trukmė ilgesnė nei vieneri metai ir susijusi su nepalankiais psichosocialiniais veiksniais, lėtiniais, somatiniais ir neurologiniais sutrikimais, traumomis;

17.3. riboto intelekto moksleiviai, jei atliekant jų pedagoginį psichologinį įvertinimą suabejojama dėl riboto intelekto prigimtinio pobūdžio: jis gali būti siejamas su ilgai trunkančiomis somatinėmis ligomis, pedagoginiu apleistumu, socialine ir psichine deprivacija.

 

IV. DOKUMENTŲ PATEIKIMAS

 

18. Į specialiojo ugdymo įstaigą (specialiąją grupę, klasę, išlyginamąją klasę) priimami asmenys, pateikę šiuos dokumentus:

18.1. tėvų (ar vaiko globėjų), vaikų globos įstaigos vadovo (jei vaikas našlaitis ar likęs be tėvų globos) prašymą;

18.2. vaiko gimimo liudijimo nuorašą, išeito mokslo pažymėjimą (išskyrus pirmosios klasės moksleivius);

18.3. vaiko asmens sveikatos lapą (patvirtintą Sveikatos apsaugos ministerijos);

18.4. asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo lapą, išskyrus tuos atvejus, jei asmuo turi tik regos, klausos, fizinių ar judėjimo sutrikimų;

18.5. gydytojo oftalmologo asmens regėjimo būklės įvertinimą, tėvams (ar vaiko globėjams) sutikus (jei asmuo turi regėjimo sutrikimų);

18.6. gydytojo surdologo asmens klausos įvertinimą su klausos tonine audiograma, tėvams (ar vaiko globėjams) sutikus (jei asmuo turi klausos sutrikimų);

18.7. gydytojo ortopedo/neurologo asmens fizinės ir judėjimo būklės įvertinimą, tėvams (ar vaiko globėjams) sutikus (jei asmuo turi fizinių ir judėjimo sutrikimų);

18.8. našlaičiai ar likę be globos asmenys priimami, pateikę šiuos papildomus dokumentus:

18.8.1. savivaldybės valdybos (mero) sprendimą (potvarkį) dėl asmens laikinosios globos steigimo ar teismo sprendimą dėl asmens nuolatinės globos steigimo, dokumentus apie tėvus (mirties liudijimo nuorašai, teismo sprendimai, dokumentai apie tėvų paieškas);

18.8.2. informaciją apie asmens brolius, seseris ir kitus artimus gimines, jų gyvenamąją vietą;

18.8.3. dokumentus apie asmeniui priklausantį gyvenamąjį plotą ir turtą, žinias apie asmenis, atsakingus už jo saugojimą;

18.8.4. asmens, gaunančio pensiją, pensijos knygelę, teismo sprendimą dėl alimentų išieškojimo;

18.8.5. dokumentus apie asmeniui priklausančius indėlius banke.

______________