Administracinė byla Nr. I-381-279-2012

Teisminio proceso Nr. 3-65-3-00151-2012-9

Procesinio sprendimo kategorija 17.2

 

PANEVĖŽIO APYGARDOS ADMINISTRACINIS TEISMAS

 

SPRENDIMAS

LIETUVOS RESPUBLIKOS VARDU

2012 m. lapkričio 5 d.

Panevėžys

 

Panevėžio apygardos administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš Nijolės Čekanauskienės (kolegijos pirmininkė ir pranešėja), Irenos Varžinskienės ir Dalytės Zlatkuvienės,

sekretoriaujant Virginijai Jasevičienei,

dalyvaujant pareiškėjui Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovui Utenos apskrityje Imantui Umbražiūnui,

atsakovo atstovams Gintautui Kinduriui, Irenai Aidukienei,

viešame teismo posėdyje išnagrinėjusi administracinę bylą pagal pareiškėjo Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovo Utenos apskrityje pareiškimą atsakovui Ignalinos rajono savivaldybės tarybai dėl norminio administracinio akto dalies teisėtumo ištyrimo,

n u s t a t ė:

 

pareiškėjas Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas Utenos apskrityje pareiškimu kreipėsi į Panevėžio apygardos administracinį teismą ir prašė ištirti, ar:

1) Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto nauja redakcija, išdėstyta Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punkte, ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, neprieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui,

2) pripažinus, kad Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punktas nurodyta apimtimi prieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui, panaikinti Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punktą ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“.

Pareiškėjas paaiškino, jog Ignalinos rajono savivaldybės taryba (toliau – Taryba) 2012 m. kovo 29 d. sprendimu Nr. T-62 (toliau – Sprendimas) pakeitė Ignalinos rajono miesto ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisykles (toliau – Taisyklės), patvirtintas Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimu Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ (2006 m. balandžio 19 d. sprendimo Nr. 730 redakcija) , 2 punktą išdėstė nauja redakcija, kur nurodyta, kad „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų.“ Ignalinos rajono savivaldybės taryba taisyklėse įvedė naują „faktiškai naudojamos teritorijos“ sąvoką, mano, kad teritorijų naudotojams ir tvarkytojams neturi būti nustatyta pareiga tvarkyti faktiškai naudojamas, o ne teisės aktų nustatyta tvarka priskirtas teritorijas. Būtent šios nuostatos, susijusios su faktiškai naudojamos teritorijos sąvokos įvedimu ir pareigų asmenims tvarkyti ir palaikyti švarą faktiškai naudojamose teritorijose nustatymu, Vyriausybės atstovui kelia abejonių dėl jų atitikties Lietuvos Respublikos įstatymų ir Vyriausybės norminių aktų nuostatoms.

Pareiškėjo manymu, nurodytų įstatymų ir Vyriausybės nutarimo nuostatos leidžia daryti išvadą, kad fiziniai ir juridiniai asmenys privalo tvarkyti tik įstatymo nustatyta tvarka jiems priskirtas teritorijas, t. y. tik tokias, kurios suformuotos kaip daiktas ir įregistruotos įstatymų nustatyta tvarka. Todėl pripažintina, kad Taisyklių 2 punkto nauja redakcija ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, prieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui.

Atsakovo Ignalinos rajono savivaldybės tarybos atstovai su pareiškėjo prašymu nesutiko, mano, kad Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto nauja redakcija, išdėstyta Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-621 punkte, neprieštarauja minėtų įstatymų ir Vyriausybės nutarimo nuostatoms. Nurodė, kad Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymas reglamentuoja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimą ir nustato asmenų, dalyvaujančių šiame procese, teises ir pareigas. Pagal Taisykles, teritorijų tvarkytojams jokios teisės ar pareigos, susijusios su teritorijų planavimu ar teritorijų planavimo dokumentų rengimu, neatsiranda, teritorijų planavimo procedūros neatliekamos, taisyklių reikalavimai siejami tik su švaros ir tvarkos palaikymu priskirtose teritorijose, todėl mano, kad Taisyklių 2 punktas neprieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 dalies nuostatoms. Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 dalyje yra apibrėžta sąvoka „žemės naudotojas“ (žemės savininkas arba kitas fizinis ar juridinis asmuo, kuris naudoja žemę įstatymų, administracinių aktų, teismo sprendimo, sandorių ar kitu įstatymo nustatytu pagrindu), kuris gali naudoti žemę. Vadovaujantis nurodyta teisės norma, žemės naudotojas įvairiais įstatymų ar kitų teisės aktų nustatytais pagrindais gali naudoti žemę, tačiau nebūtinai tik žemės sklypą, žemės naudotojas nesiejamas su suformuotu žemės sklypu. Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 14 dalyje yra apibrėžta sąvoka „žemės sklypas“ (teritorijos dalis, turinti nustatytas ribas, kadastro duomenis ir įregistruota Nekilnojamojo turto registre). Taisyklėse taip pat yra sąvoka „žemės sklypas“. Siekiant taikyti teritorijų tvarkymo reikalavimus ir tose teritorijose , kuriose nesuformuoti žemės sklypai, bet jas naudoja aiškūs tų teritorijų naudotojai, Taisyklėse numatyti atvejai, kaip apibrėžiamos teritorijos, neturinčios žemės sklypo statuso. Todėl mano, kad Taisyklės neprieštarauja Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalyse įtvirtintoms nuostatoms.

Pažymėjo, kad Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje nurodyta, kad daugiabučio namo savininkų bendrija yra ne pelno organizacija, įgyvendinanti šio namo patalpų savininkų bendrąsias teises, pareigas ir interesus, susijusius su namo bendrojo naudojimo objektų ir įstatymų nustatyta tvarka namui priskirto žemės sklypo valdymu, naudojimu, priežiūra ir tvarkymu. Šio įstatymo 26 straipsnio 1 dalyje numatyta pareiga bendrijai organizuoti priskirto žemės sklypo valdymą, priežiūrą ir kitokį tvarkymą, planuoti ir kaupti lėšas šiems darbams atlikti. Tačiau yra bendrijų, kurios sklypo neturi, tačiau naudojasi teritorija ir žinoma ją teršia, todėl Taryba nustatė bendrijai tik vieną prievolę – faktiškai naudojamos teritorijos tvarkymą, ir tai nustatydama ją aiškiai apibrėžė, t. y. iki gretimos paskirties ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų. Atsižvelgdami į tokius argumentus, mano, kad Taisyklių 2 punktas neprieštarauja Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai ir 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui.

Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punkte administratoriui nustatyta prievolė įgyvendinti reikalavimus, susijusius su namui priskirto sklypo naudojimu ir priežiūra. Mano, kad taisyklių 2 punktas neprieštarauja Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui, nes Taisyklėse nėra pavedimo administratoriui prižiūrėti priskirtos teritorijos. Taisyklių 20 punktas nurodo, kad švarą priskirtoje teritorijoje privalo užtikrinti teritorijų naudotojai. Kai bus suformuotas žemės sklypas, teritorijų naudotojai (gyventojai) sklypo priežiūrą galės įgyvendinti vadovaudamiesi Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktu, t. y. šią funkciją turės užtikrinti administratorius.

Pareiškimas tenkintinas.

Iš bylos medžiagos matyti, jog pareiškėjas Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas Utenos apskrityje kreipėsi į administracinį teismą su prašymu ištirti savivaldybės norminio administracinio akto dalies teisėtumą, t. y. ištirti, ar:

Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto nauja redakcija, išdėstyta Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punkte, ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, neprieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui.

Teismo nuomone, pareiškėjas Lietuvos Respublikos Vyriausybės atstovas Utenos apskrityje turėjo teisę kreiptis į teismą dėl Taisyklių neatitikties galiojantiems Lietuvos Respublikos įstatymams ir apskundimo terminų nepažeidė. Pagal Lietuvos Respublikos įstatymo „Dėl Lietuvos Respublikos įstatymų ir kitų teisės aktų skelbimo ir įsigaliojimo tvarkos“ 12 straipsnį, savivaldybių atstovaujamųjų institucijų priimti norminiai teisės aktai įsigalioja kitą dieną po jų paskelbimo vietinėje spaudoje arba kitą dieną po oficialaus informacinio pranešimo vietinėje spaudoje apie norminio teisės akto priėmimą ir viso norminio teisės akto paskelbimo atitinkamos savivaldybės interneto svetainėje, jeigu pačiuose teisės aktuose nenustatyta vėlesnė jų įsigaliojimo data. Oficialus pranešimas apie priimtą Sprendimą paskelbtas dienraštyje „Mūsų Ignalina“ 2012 m. balandžio 3 d. (leidinio Nr. 26 (719)), darytina išvada, kad Sprendimas įsigaliojo 2012 m. balandžio 4 d.

Pagal Lietuvos Respublikos ABTĮ 2 str. 9 d. nuostatas, Ignalinos rajono savivaldybės taryba yra savivaldybės administravimo subjektas, kuriai įstatymai suteikia viešojo administravimo teises savivaldybių teritorijoje. Ginčo Taisyklės skirtos ne konkrečiam subjektui, o individualiais požymiais neapibūdintų subjektų grupei ir jos nustato elgesio taisykles dėl tvarkos, švaros Ignalinos rajono miestuose ir kitose gyvenamosiose vietovėse.

Teismas konstatuoja, kad savo pobūdžiu Tvarkymo ir švaros taisyklės yra norminis teisės aktas, reglamentuojantis Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bendruosius ir specialiuosius reikalavimus, privalomus tiek fiziniams, tiek juridiniams asmenims. Sprendimu patvirtintos minėtų taisyklių pakeitimų nuostatos taip pat yra norminio pobūdžio. Šias nuostatas realizavus konkrečiame santykyje, jos veiktų ir toliau bei turėtų būti taikomos naujai atsirandantiems kitiems tos pačios rūšies santykiams. Sprendimu patvirtinti taisyklių pakeitimai atitinka visus kriterijus, būdingus norminiam teisės aktui bei apibrėžtus Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 2 straipsnio 10 dalyje, Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 2 straipsnio 13 dalyje, teisės doktrinoje bei teismų praktikoje.

Pažymėtina, kad Ignalinos rajono savivaldybės taryba turi teisę savo sprendimais nustatyti Taisykles, kurios skirtos teritorijų tvarkymui, tačiau Taisyklės neturėtų prieštarauti galiojantiems Lietuvos Respublikos įstatymams ir teisės aktams. Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto naujoje redakcijoje, išdėstytoje Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punkte, įvesta nauja „faktiškai naudojamos teritorijos“ teisinė sąvoka, apibrėžiama taip: „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama, t. y. iki gretimos paskirties ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“ (b. l. 6).

Teismas, išnagrinėjęs bylą, daro išvadą, kad Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto nauja redakcija, išdėstyta Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punkte, ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, prieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, kuri aiškiai apibrėžia, kas sudaro teritorijų planavimo dokumentus – tai „bendrieji (generaliniai), specialieji ir detalieji planai, kuriuose raštu ir grafiškai pateikti sprendiniai dėl teritorijų, žemės sklypų ar jų grupių tvarkymo, naudojimo ir apsaugos bei teritorijų vystymo reikmių ir sąlygų“. Kaip matyti iš Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatyme išdėstyto teritorijų planavimo dokumentų apibrėžimo, terminas „Faktiškai naudojama teritorija“, nėra įtrauktas į teritorijų planavimo dokumentų sąrašą. Todėl nesant įstatyme atitinkamų pakeitimų, Ignalinos rajono savivaldybės taryba negalėjo įvesti naujos „faktiškai naudojamos teritorijos“ sąvokos.

Minėtų Taisyklių nauja redakcija, prieštarauja Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai. Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalys apibrėžia žemės naudotojo ir žemės sklypo sąvokas: „žemės naudotojas – žemės savininkas arba kitas fizinis ar juridinis asmuo, užsienio organizacija, juridinio asmens ar užsienio organizacijos filialas, kurie naudoja žemę įstatymų, administracinių aktų, teismo sprendimų, sandorių ar kitu teisiniu pagrindu“, „žemės sklypas – teritorijos dalis, turinti nustatytas ribas, kadastro duomenis ir įregistruota Nekilnojamojo turto registre“. To paties įstatymo 40 straipsnio 6 dalyje nustatyta, kad „pagal žemės sklypų formavimo ar pertvarkymo projektą suformuoti žemės sklypai, daiktinės teisės į juos, šių teisių suvaržymai ir įstatymų nustatyti juridiniai faktai Nekilnojamojo turto registro įstatymo nustatyta tvarka registruojami Nekilnojamojo turto registre. Suformuotų žemės sklypų kadastro duomenys Nekilnojamojo turto kadastro įstatymo nustatyta tvarka įrašomi į Nekilnojamojo turto kadastrą“. Tokiu būdu Lietuvos Respublikos žemės įstatymas aiškiai apibrėžia žemės naudotojo ir žemės sklypo sąvokas, įstatymas nenumato tokio termino, kaip „faktiškai naudojama teritorija“. Sutinkamai su šiuo įstatymu, žemė naudojama įstatymų, administracinių aktų, teismo sprendimų, sandorių ir įstatymų nustatytais kitais pagrindais, kitokiais atvejais žemė negali būti naudojama teisėtai. Šio įstatymo nuostatos leidžia daryti išvadą, kad fiziniai ir juridiniai asmenys privalo tvarkyti tik įstatymo nustatyta tvarka jiems priskirtas teritorijas. Įrašyti Taisyklėse naują terminą „faktiškai naudojama teritorija“ ir jį interpretuoti, jog „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama, t. y. iki gretimos paskirties ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, atsakovas Ignalinos rajono savivaldybės taryba savo sprendimu negalėjo, nes tokio termino įrašymas aiškiai prieštarauja Lietuvos Respublikos žemės įstatymui.

Tiriamų Taisyklių nauja redakcija prieštarauja Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai ir 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui. Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 dalyje numatyta, kad daugiabučių namų savininkų bendrija yra ne pelno siekianti organizacija, įgyvendinanti šio namo patalpų savininkų bendrąsias teises, pareigas ir interesus, susijusius su namo bendrojo naudojimo objektų ir įstatymų nustatyta tvarka namui priskirto žemės sklypo valdymu, naudojimu, priežiūra ir tvarkymu. Minėto įstatymo 26 straipsnio 1 dalies 1 punktas nustato bendrijos pareigą „organizuoti namo bendrojo naudojimo objektų ir jam priskirto žemės sklypo valdymą, priežiūrą ir kitokį tvarkymą, planuoti ir kaupti lėšas šiems darbams atlikti“. Įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad žemės sklypo priskyrimo daugiabučiam gyvenamajam namui, šio sklypo valdymo, naudojimo ir disponavimo juo tvarką ir sąlygas nustato žemės santykius reguliuojantys įstatymai. Kaip jau ištirta aukščiau, Žemės įstatymo 40 straipsnio 6 dalis numato, kad suformuoti žemės sklypai, daiktinės teisės į juos, šių teisių suvaržymai ir įstatymų nustatyti juridiniai faktai registruojami Nekilnojamojo turto registre. Todėl informacija apie daugiabučiam namui priskirtą žemės sklypą turi būti registruota Nekilnojamojo turto registre. Aiškinant šias teisės normas, darytina išvada, kad daugiabučių namų savininkų bendrijos turi įgaliojimus įgyvendinti namo patalpų savininkų pareigas, susijusias su priežiūra ir tvarkymu tik tokio sklypo, kuris įstatymų nustatyta tvarka priskirtas daugiabučiam gyvenamajam namui, o ne kitaip nustatytas ar priskirtas teritorijas.

Lietuvos Respublikos Vyriausybes 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybes administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktas numato, jog daugiabučių namų savininkų bendrijų administratoriai įgyvendina įstatymų ir kitų teisės aktų nustatytus privalomuosius reikalavimus, susijusius su daugiabučio namo bendrojo naudojimo objektų, taip pat įstatymų nustatyta tvarka namui priskirto žemes sklypo naudojimu ir priežiūra. Tokiu būdu, atlikus minėto įstatymo analizę, teisėjų kolegija padarė išvadą, kad tik įstatymo nustatyta tvarka daugiabučiam gyvenamajam namui gali būti priskirta žemės sklypo priežiūra.

Aukščiau paminėtų teisės aktų analizė leidžia taip pat daryti išvadą, kad Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto nauja redakcija, išdėstyta Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punkte, ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, prieštarauja Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui. Todėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punktas ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“.

Teismas, vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Administracinių bylų teisenos įstatymo 85–87 str. 88 str. 1 d. 2 p., 115 str. 1 d. 2 p.,

n u s p r e n d ė :

 

pareiškėjo prašymą tenkinti.

Pripažinti Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros bei statinių tinkamos priežiūros taisyklių 2 punkto nauja redakciją, išdėstytą Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punkte, ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“, prieštaraujančia Lietuvos Respublikos teritorijų planavimo įstatymo 2 straipsnio 40 daliai, Lietuvos Respublikos žemės įstatymo 2 straipsnio 11 ir 14 dalims, 40 straipsnio 6 daliai, Lietuvos Respublikos daugiabučių namų savininkų bendrijų įstatymo 3 straipsnio 1 daliai, 26 straipsnio 1 dalies 1 punktui, Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2001 m. gegužės 23 d. nutarimu Nr. 603 patvirtintų Butų ir kitų patalpų savininkų bendrosios nuosavybės administravimo pavyzdinių nuostatų 4 punktui.

Panaikinti Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2012 m. kovo 29 d. sprendimo Nr. T-62 „Dėl Ignalinos rajono savivaldybės tarybos 2005 m. gruodžio 8 d. sprendimo Nr. T-613 „Dėl Ignalinos rajono miestų ir kitų gyvenamųjų vietovių tvarkymo ir švaros taisyklių patvirtinimo“ pakeitimo 1 punktą ta apimtimi, kuria nustatyta, „Jeigu sklypai nesuformuoti, priskirta teritorija laikoma faktiškai naudojama teritorija, t. y. iki gretimos priskirtos ar faktiškai naudojamos teritorijos, bet ne daugiau kaip 20 metrų nuo pastatų išorinių atitvarų“.

Sprendimas per 14 dienų nuo jo paskelbimo dienos gali būti skundžiamas apeliaciniu skundu Lietuvos vyriausiajam administraciniam teismui per Panevėžio apygardos administracinį teismą.

 

Kolegijos pirmininkė

Nijolė Čekanauskienė

Teisėjos

Irena Varžinskienė

Dalytė Zlatkuvienė

 

_________________