LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRO

Į S A K Y M A S

 

DĖL DALYVAVIMO TARPTAUTINĖSE MOKSLINIŲ TYRIMŲ INFRASTRUKTŪROSE TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2012 m. liepos 2 d. Nr. V-1068

Vilnius

 

Atsižvelgdamas į 2009 m. birželio 25 d. Tarybos reglamentą (EB) Nr. 723/2009 dėl Europos mokslinių tyrimų infrastruktūros konsorciumo (ERIC) Bendrijos teisinio pagrindo (OL 2009 L 206, p. 1) ir siekdamas užtikrinti sklandų Lietuvos dalyvavimą tarptautinėse mokslinių tyrimų infrastruktūrose,

t v i r t i n u Dalyvavimo tarptautinėse mokslinių tyrimų infrastruktūrose tvarkos aprašą (pridedamas).

 

 

Švietimo ir mokslo ministras                               Gintaras Steponavičius

 

_________________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos

švietimo ir mokslo ministro

2012 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. V-1068

 

dalyvavimo tarptautinėse mokslinių tyrimų infrastruktūrose tvarkos aprašas

 

I. bendrosios nuostatos

 

1. Dalyvavimo tarptautinėse mokslinių tyrimų infrastruktūrose tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Lietuvos Respublikos dalyvavimo tarptautinėse mokslinių tyrimų infrastruktūrose inicijavimą, sprendimų dėl dalyvavimo priėmimą ir dalyvavimo rezultatų vertinimą.

2. Mokslinių tyrimų infrastruktūra – tai priemonės, ištekliai ir su jais susijusios paslaugos, kuriomis naudojasi mokslo bendruomenė atlikdama mokslinius tyrimus visose mokslo srityse. Mokslinių tyrimų infrastruktūra apima mokslinę įrangą, mokslinių tyrimų medžiagą, žinių šaltinius, informacijos ir ryšių technologijomis grindžiamas infrastruktūras bei bet kurias kitas išskirtines priemones, kurios yra esminės mokslinei kompetencijai įgyti.

 

II. Lietuvos mokslinių tyrimų infrastruktūrų kelrodIS

 

3. Lietuvos mokslinių tyrimų infrastruktūrų kelrodyje (toliau – Kelrodis) pateikiami Lietuvos mokslinių tyrimų infrastruktūrų projektai (toliau – Lietuvos infrastruktūrų projektai) ir nurodytos Lietuvai aktualios Europos mokslinių tyrimų infrastruktūros, įtrauktos į Europos strateginio mokslinių tyrimų infrastruktūrų forumo parengtą Europos mokslinių tyrimų infrastruktūrų kelrodį, taip pat kitos tarptautinės mokslinių tyrimų infrastruktūros (toliau – tarptautinės infrastruktūros), kuriose tikslinga siekti Lietuvos nacionalinės narystės. Kelrodį tvirtina Lietuvos mokslo taryba (toliau – Taryba).

4. Mokslo ir studijų institucijos ar jų grupės gali teikti siūlymus Tarybai dėl Lietuvos infrastruktūrų projektų ir tarptautinių infrastruktūrų įtraukimo į Kelrodį. Taryba, įvertinusi institucijų siūlymus, priima sprendimą dėl pasiūlytų Lietuvos infrastruktūrų projektų ir tarptautinių infrastruktūrų įtraukimo ar neįtraukimo į Kelrodį. Lietuvos infrastruktūrų projektai rengiami vadovaujantis Tarybos patvirtinta forma.

5. Taryba ne rečiau kaip kas 5 metai Kelrodį iš esmės peržiūri ir atnaujina.

 

III. Dalyvavimo TARPTAUTINĖSE INFRASTRUKTŪROSE INICIJAVIMAS

 

6. Lietuvos dalyvavimas tarptautinėje infrastruktūroje gali būti inicijuojamas, jei į Kelrodį yra įtraukta tarptautinė infrastruktūra ir Lietuvos infrastruktūros projektas, kuris yra tarptautinės infrastruktūros atitikmuo.

7. Tuo atveju, kai tarptautinės infrastruktūros ištekliai yra lokalizuoti vienoje valstybėje ar regione (t. y. tarptautinė infrastruktūra nėra tinklinė), reikalavimas, kad Lietuvos infrastruktūros projektas turi būti įtrauktas į Kelrodį, gali būti netaikomas, jei Tarybai yra pateiktas savarankiškai veikiančios Lietuvos mokslo ir studijų institucijos (toliau – institucija) ar institucijų konsorciumo parengtas Lietuvos mokslininkų potencialo, įdirbio konkrečioje mokslo srityje ir dalyvavimo tarptautinėje infrastruktūroje poreikio pagrindimas.

8. Taryba, įvertinusi institucijų siūlymus, Lietuvos mokslo bendruomenės poreikius, pasirengimą dalyvauti tarptautinėje infrastruktūroje ir valstybės finansines galimybes, inicijuoja Lietuvos įsijungimo į tarptautinę mokslinių tyrimų infrastruktūrą procedūras, pasiūlydama institucijai ar jų konsorciumui parengti narystės tarptautinėje infrastruktūroje planą (toliau – narystės planas) ir pateikti jį Tarybai.

9. Narystės plane turi būti įvertinti šie aspektai:

9.1. tarptautinės infrastruktūros svarba Lietuvai ekonominiu, socialiniu, technologiniu požiūriu;

9.2. potencialūs tarptautinės infrastruktūros naudotojai Lietuvoje;

9.3. galimos narystės ir tarptautinės infrastruktūros alternatyvos.

10. Narystės plane turi būti išdėstyti:

10.1. su naryste tarptautinėje infrastruktūroje susijusių išlaidų padengimo planas ir finansavimo šaltiniai;

10.2. narystės trukmė;

10.3. per 4 metus pasiektini rezultatai;

10.4. prieigos prie tarptautinės infrastruktūros suteikimo Lietuvos mokslo ir studijų institucijoms ir kitiems subjektams tvarka;

10.5. konsorciumo nariai ir konsorciumui atstovaujanti institucija (jei narystės planą rengė institucijų konsorciumas);

10.6. siūlymas dėl institucijos, kuri galėtų atstovauti Lietuvai tarptautinėje infrastruktūroje.

11. Įvertinusi narystės planą, Taryba priima sprendimą:

11.1. pritarti narystės planui ir kartu su išvadomis teikti jį Švietimo ir mokslo ministerijai;

11.2. siūlyti rengėjams tikslinti narystės planą;

11.3. nepritarti narystės planui ir išvadą teikti Švietimo ir mokslo ministerijai.

12. Švietimo ir mokslo ministerija gali paprašyti kitų suinteresuotų subjektų išvadų dėl narystės plano.

13. Išnagrinėjusi narystės planą ir gautas suinteresuotų subjektų išvadas, Švietimo ir mokslo ministerija:

13.1. teisės aktų nustatyta tvarka teikia Lietuvos Respublikos Vyriausybei nutarimo projektą dėl Lietuvos dalyvavimo tarptautinėje infrastruktūroje;

13.2. siūlo rengėjams tikslinti narystės planą. Patikslintas narystės planas nagrinėjamas Aprašo 11–13 punktų nustatyta tvarka;

13.3. nepritaria narystės planui.

14. Lietuvos Respublikos Vyriausybei Švietimo ir mokslo ministerijos teikimu priėmus sprendimą dalyvauti tarptautinėje infrastruktūroje, Švietimo ir mokslo ministerija patvirtina narystės planą ir paskiria deleguotąją instituciją, kuri atstovauja Lietuvai tarptautinėje infrastruktūroje. Taryba su deleguotąja institucija sudaro sutartį dėl narystės plano įgyvendinimo.

15. Įsipareigojusi padengti visas su naryste tarptautinėje infrastruktūroje susijusias išlaidas institucija, net ir negavusi Tarybos siūlymo, gali parengti narystės planą, kuris nagrinėjamas Aprašo 11–13 punktų nustatyta tvarka.

 

IV. DALYVAVIMO TARPTAUTINĖSE INFRASTRUKTŪROSE FINANSAVIMAS

 

16. Valstybės biudžeto asignavimai narystės tarptautinėse infrastruktūrose mokesčiui ir investavimui į kitoje šalyje esančią tarptautinę infrastruktūrą kasmet numatomi Tarybos biudžete.

17. Deleguotoji institucija sumoka ne mažiau kaip 10 procentų narystės tarptautinėje infrastruktūroje mokesčio. Valstybės biudžeto asignavimai investavimui į kitoje šalyje esančią tarptautinę infrastruktūrą administruojami Tarybos nustatyta tvarka.

 

V. Dalyvavimo TARPTAUTINĖSE infrastruktūroJE vertinimas

 

18. Deleguotoji institucija savo tinklalapyje kasmet skelbia informaciją apie pasiektus rezultatus dalyvaujant tarptautinėje infrastruktūroje ir teikia Tarybai dalyvavimo ataskaitą.

19. Kasmetinės ir apibendrinamosios ataskaitų formą tvirtina Taryba.

20. Taryba atlieka apibendrinamąjį Lietuvos dalyvavimo tarptautinėje infrastruktūroje vertinimą ne rečiau kaip kas 6 metai, bet ne dažniau kaip kas 4 metai savo nustatyta tvarka. Apibendrinamajam vertinimui deleguotoji institucija pateikia apibendrinamąją dalyvavimo ataskaitą. Taryba, gavusi informacijos dėl netinkamo narystės plane nurodytų įsipareigojimų vykdymo, gali atlikti neeilinį Lietuvos dalyvavimo tarptautinėje infrastruktūroje vertinimą.

21. Vertinimo metu nustatoma, ar pasiekti narystės plane nurodyti rezultatai. Atliekant vertinimą atsižvelgiama ir į kitus Aprašo 9 punkte nurodytus aspektus, taip pat į numatomus Kelrodžio pokyčius.

22. Taryba, po atlikto vertinimo nustačiusi, kad deleguotoji institucija tinkamai nevykdo narystės plane nurodytų įsipareigojimų dėl savo kaltės, ar jų negali vykdyti dėl lėšų trūkumo, gali siūlyti Švietimo ir mokslo ministerijai inicijuoti:

22.1. narystės tarptautinėje infrastruktūroje sąlygų keitimą;

22.2. deleguotosios institucijos keitimą;

22.3. išstojimą iš tarptautinės infrastruktūros.

23. Jei Lietuvos Respublikos Vyriausybė yra nusprendusi, kad narystė tarptautinėje infrastruktūroje yra terminuota, paskutiniaisiais narystės metais Taryba atlieka vertinimą ir gali Švietimo ir mokslo ministerijai teikti siūlymą inicijuoti narystės tarptautinėje infrastruktūroje pratęsimą, esant reikalui numatant narystės tarptautinėje infrastruktūroje sąlygų ir (ar) deleguotosios institucijos keitimą.

24. Švietimo ir mokslo ministerija gali siūlyti Lietuvos Respublikos Vyriausybei priimti sprendimą dėl narystės tarptautinėje infrastruktūroje pratęsimo ar nutraukimo. Sprendimą dėl narystės tarptautinėje infrastruktūroje sąlygų ir (ar) deleguotosios institucijos keitimo priima Švietimo ir mokslo ministerija.

 

VI. baigiamosios nuostatos

 

25. Deleguotoji institucija, vadovaudamasi Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 45 straipsniu, turi viešai skelbti dalyvavimo ataskaitas ir informaciją apie pasiektus rezultatus, kiek tai neprieštarauja intelektinės nuosavybės ir komercinių ar valstybės paslapčių apsaugą reglamentuojantiems teisės aktams.

_________________