Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKESČIŲ ADMINISTRAVIMO ĮSTATYMO 38 IR 119 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XP-2737

 

2008 m. kovo 5 d. Nr. 198

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2007 m. gruodžio 19 d. sprendimo Nr. 1964 4 punktą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Nepritarti Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo 38 ir 119 straipsnių pakeitimo įstatymo projektui Nr. XP-2737 (toliau vadinama – įstatymo projektas Nr. XP-2737) dėl šių priežasčių:

1. Galiojantis teisinis reglamentavimas sudaro pakankamas prielaidas tinkamai saugoti mokesčių administratoriaus turimą neviešą informaciją apie mokesčių mokėtoją: pagal Lietuvos Respublikos mokesčių administravimo įstatymo (Žin., 2004, Nr. 63-2243) (toliau vadinama – keičiamas įstatymas) 32 straipsnį mokesčių administratorius privalo užtikrinti informacijos apie mokesčių mokėtoją slaptumą, pagal keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 dalį mokesčių administratorius griežtai įpareigotas skleisti informaciją apie mokesčių mokėtoją tik tada, jeigu jos paskleidimas būtinas tam tikram teisėtam tikslui pasiekti (šis reikalavimas nustatytas ir tai informacijai, kuri pagal keičiamo įstatymo nuostatas nelaikoma paslaptyje). Įstatymo projekte Nr. XP-2737 siūloma keičiamo įstatymo 38 straipsnio 1 dalies 7 punkto nuostata apribotų ne tik neviešos, bet ir tokios informacijos, kuri pagal Lietuvos Respublikos įstatymus laikoma vieša, tačiau jos neprivaloma viešai skelbti, paskleidimą, todėl keltų grėsmę visuomenės ir tam tikrų trečiųjų asmenų teisėtiems interesams, nepagrįstai apribotų mokesčių mokėtojų teisę gauti informaciją, kurios reikia jų mokestinėms prievolėms vykdyti (pavyzdžiui, apie asmenis, nevykdančius mokesčių administratoriaus nurodymų).

2. Įstatymo projekte Nr. XP-2737 siūloma keičiamo įstatymo 38 straipsnio 4 dalis laikytina pertekline, nes pagal keičiamo įstatymo 35 straipsnį, kuriame reglamentuota mokesčių administratoriaus atsakomybė, be kita ko, yra nustatytas žalos mokesčių mokėtojui atlyginimas, o pagal keičiamo įstatymo 36 straipsnį mokesčių mokėtojas turi teisę reikalauti užtikrinti informacijos apie mokesčių mokėtoją slaptumą ir atlyginti neteisėta mokesčių administratoriaus veika padarytą turtinę ir neturtinę žalą.

3. Šiuo metu galiojantis teisinis reglamentavimas leidžia užtikrinti, kad mokestinis patikrinimas būtų atliekamas per objektyviai įmanomą trumpiausią laikotarpį, kuo mažiau trikdant mokesčių mokėtojų veiklą: keičiamame įstatyme yra nustatyti konkretūs mokestinio patikrinimo mokesčių mokėtojo buveinėje trukmės apribojimai; 119 straipsnio 6 dalyje yra nustatyta vertinamojo pobūdžio mokestinio patikrinimo mokesčių administratoriaus buveinėje trukmė, kuri siejama tik su objektyviomis aplinkybėmis, ir įtvirtintas įpareigojimas mokesčių administratoriui patikrinimą atlikti per kuo trumpesnį laikotarpį. Be to, siekiant užtikrinti keičiamo įstatymo nustatytus mokestinio patikrinimo trukmės reikalavimus, Mokestinių patikrinimų atlikimo, jų rezultatų įforminimo ir patvirtinimo taisyklėse, patvirtintose Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos viršininko 2004 m. gegužės 5 d. įsakymu Nr. VA-87 (Žin., 2004, Nr. 80-2876), nustatytas rekomenduotinas vieno mokestinio patikrinimo atlikimo laikas. Įstatymo projekte Nr. XP-2737 siūlomas keičiamo įstatymo 119 straipsnio pakeitimas neturėtų įtakos vidutinei patikrinimo trukmei, tačiau sudėtingais atvejais, kai būtina detaliai išanalizuoti abejotinų sandorių realumą, jų aplinkybes, gauti informaciją iš trečiųjų asmenų, tarp jų ir užsienio valstybių, ir panašiai, mokesčių administratoriaus kontrolės funkcijų atlikimas būtų gerokai apsunkintas.

 

Ministras Pirmininkas                                                                                      Gediminas Kirkilas

 

Finansų ministras                                                                                               Rimantas Šadžius

 

_________________