LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL KELIŲ TRANSPORTO PRIEMONIŲ VALSTYBINIŲ TECHNINIŲ APŽIŪRŲ TAISYKLIŲ DALINIŲ PAKEITIMŲ IR PAPILDYMŲ

 

1997 m. gruodžio 29 d. Nr. 477

Vilnius

 

Tobulinant valstybinių techninių apžiūrų veiklą ir siekiant užtikrinti keleivių pasyvųjį saugumą,

ĮSAKAU:

1. Pakeisti ir papildyti Susisiekimo ministerijos 1993 11 26 įsakymu Nr. 445 patvirtintas Kelių transporto priemonių valstybinių techninių apžiūrų taisykles (Žin., 1993, Nr. 66-1261; 1994, Nr. 91-1794; 1996, Nr. 34-848, Nr. 76-1839, Nr. 110-2520; 1997, Nr. 20-480, Nr. 78-1999, Nr. 108-2752):

1.1. 1 punkto „Bendrieji nuostatai“ 1.6 papunktį papildyti žodžiais: „ o keleivinio ir krovininio kelių transporto turi teisę kontroliuoti ir Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos“ ir 1.6 papunktį išdėstyti taip:

1.6. Apžiūrų atlikimą nustatytu periodiškumu kontroliuoja Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos Kelių policijos tarnyba, o keleivinio ir krovininio kelių transporto turi teisę kontroliuoti ir Valstybinė kelių transporto inspekcija prie Susisiekimo ministerijos“.

1.2. 3 punkto „ Apžiūrų atlikimo periodiškumas“ 3.1 papunktį „Transporto priemonių apžiūros atliekamos“ papildyti, pakeisti ir išdėstyti taip:

 

3.1. Transporto priemonių apžiūros atliekamos:                                          

3.1.1. motociklų                                                                                             kas 24 mėn.;

3.1.2. lengvųjų automobilių                                                                            kas 24 mėn.;

3.1.3. lengvųjų automobilių: taksi, automobilių, skirtų vairuotojų                

mokymui ir verslo tikslais naudojamų žmonėms vežti                                   kas 12 mėn.;

3.1.4. lengvųjų automobilių: taksi ir verslo tikslais naudojamų žmonėms

vežti, kurių eksploatacijos laikotarpis yra didesnis negu 5 metai                   kas 6 mėn.;

3.1.5. gyvenamųjų automobilių                                                                      kas 24 mėn.;

3.1.6. autobusų                                                                                               kas 6 mėn.;

3.1.7. troleibusų                                                                                              kas 6 mėn.;

3.1.8. krovininių automobilių                                                                         kas 12 mėn.;

3.1.9. krovininių automobilių, pritaikytų žmonėms vežti                               kas 6 mėn.;

3.1.10. transporto priemonių pavojingiems kroviniams vežti                         kas 6 mėn.;

3.1.11. specialiųjų transporto priemonių                                                        kas 12 mėn.;

3.1.12. krovininių automobilių priekabų ir puspriekabių                                kas 12 mėn.;

3.1.13. lengvųjų automobilių priekabų                                                           kas 24 mėn.

Pastaba. Specialiosios transporto priemonės – tai transporto priemonės, pagal savo konstrukciją ir įrangą skirtos tik:

keleiviams ir (arba) kroviniams vežti, kurių transportavimui reikalinga speciali įranga, arba specialioms darbo funkcijoms atlikti.“

2. Pakeisti ir papildyti Susisiekimo ministerijos 1994 01 24 įsakymu Nr. 33 patvirtintus Techninius reikalavimus naudojamoms kelių transporto priemonėms, pakeistus ir papildytus Susisiekimo ministerijos įsakymais: 1996 05 22 Nr. 179* (Žin., 1996, Nr. 110-2520; 1997, Nr. 20-480, Nr. 78-1999):

2.1. 304 kodą „Vairaratis“ pakeisti, papildyti ir išdėstyti taip:

 

3 grupė. Vairavimo sistema

Kodas

Vairaratis

304

Reikalavimai:

1. turi būti sertifikuotas, tvarkingas, atitikti gamintojo reikalavimus;

2. turi suktis į bet kurią pusę be trūkčiojimų ir užsikirtimų;

3. neleistinas savaiminis transporto priemonių, turinčių vairo mechanizmo stiprintuvą, vairaračio pasisukimas iš neutralios padėties į kraštines;

4. neturi būti pastebimai padidėjęs vairaračio laisvumas;

5. vairaračio apvalkalą draudžiama naudoti, kai:

vairaratis su apvalkalu storesnis kaip 40 mm;

apvalkalas slysta išilgai vairaračio;

apvalkalas blogai pritvirtintas prie vairaračio.

Kontrolė:

apžiūrėjimas, bandymas

 

2.2. 408 kodo „Stabdymo efektyvumas“ pastabą papildyti taip: „mokomosioms transporto priemonėms, esant sudvejintiems stabdžių pedalams, stabdymo jėgos netolygumas ir stabdymo efektyvumas turi būti tikrinamas tiek su pagrindiniais, tiek su papildomai įrengtais stabdžių pedalais. Stabdymo jėgos netolygumas ir stabdymo efektyvumas neturi skirtis.“ ir 408 kodą išdėstyti taip:

 

4 grupė. Stabdžiai

Kodas

Stabdymo efektyvumas

408

Reikalavimai:

1. stabdant lengvuosius automobilius, taip pat tokius automobilius

su lengvąja priekaba:

darbiniu stabdžiu > 50%;

stovėjimo (atsarginiu) stabdžiu > 15 %;

2. stabdant autobusus ir troleibusus:

*darbiniu stabdžiu > 45%;

stovėjimo (atsarginiu) stabdžiu > 15 %;

3. stabdant krovininius automobilius:

*darbiniu stabdžiu > 45 %;

stovėjimo (atsarginiu) stabdžiu > 15%;

4. stabdant krovininių automobilių priekabas (puspriekabes):

darbiniu stabdžiu > 40%;

stovėjimo (atsarginiu) stabdžiu > 15%.

* Transporto priemonių, pagamintų iki 1994 01 01, darbinių stabdžių stabdymo efektyvumas > 40%.

Kontrolė:

stabdymo efektyvumas nustatomas stabdžių tikrinimo stendu, o kai kuriais

atvejais – kilnojamuoju lėtėjimo matavimo prietaisu, tikrinant aikštelėje su

kieta bei sausa kelio danga ir pradedant stabdyti esant greičiui 20 – 40 km/h.

Pastaba:

1. stabdymo efektyvumas z skaičiuojamas:

1) tikrinant stabdžių tikrinimo stendu – pagal formulę

z=[Pst / (ma× g)] × 100%,

čia: Pst – suminė stabdymo jėga N; ma – transporto priemonės faktinė masė kg;

g – laisvo kūno kritimo pagreitis m/s2;

2) tikrinant kilnojamuoju lėtėjimo matavimo prietaisu – pagal formulę:

z=(jst/g) × 100%,

čia: jst – lėtėjimo pagreitis m/s2;

2. mokomosioms transporto priemonėms, esant sudvejintiems stabdžių pedalams, stabdymo jėgos netolygumas ir stabdymo efektyvumas turi būti tikrinamas tiek su pagrindiniais, tiek su papildomai įrengtais stabdžių pedalais. Stabdymo jėgos netolygumas ir stabdymo efektyvumas neturi skirtis

 

2.3. 704 kodo „CnHm kiekis (Otto variklis)“ pastabą pakeisti taip: „automobilių, kurių CnHm kiekis viršija leistinas normas, techninės apžiūros rezultatų kortelėje daryti žymas, įspėjančias vairuotojus, kad būtina likviduoti nurodytą trūkumą.“ ir 704 kodą išdėstyti taip:

 

7 grupė. Variklis

Kodas

CnHm kiekis (Otto variklis)

704

Reikalavimai:

turi atitikti galiojančius normatyvus.

Kontrolė:

matavimas dujų analizatoriumi.

Pastaba:

automobilių, kurių CnHm kiekis viršija leistinas normas, techninės apžiūros rezultatų kortelėje daryti žymas, įspėjančias vairuotojus, kad būtina likviduoti nurodytą trūkumą.

 

2.4. 1405 kodą „Stabdžiai“ pakeisti, papildyti ir išdėstyti taip:

 

14 grupė. Papildomi reikalavimai tarptautinių vežimų transporto priemonėms

Kodas

Stabdžiai

1405

Reikalavimai:

stabdžių sistema turi turėti ne mažiau kaip du tarpusavyje nepriklausomus kontūrus.

 

Kontrolė:

apžiūrėjimas.

 

* nebuvo skelbta „Valstybės žiniose“.

 

3. Pakeisti ir papildyti Susisiekimo ministerijos 1994 01 24 įsakymu Nr. 33 patvirtintus Kelių transporto priemonių techninės būklės vertinimo kriterijus, pakeistus ir papildytus Susisiekimo ministerijos įsakymais: 1996 05 22 Nr. 179* (Žin., 1996, Nr. 110-2520; 1997, Nr. 20-480, Nr. 78-1999):

3.1. 304 kodo „Vairaratis“ pakeisti vertinimo kriterijaus teiginį „laisvumas viršija leistinas normas;“ į „pastebimai padidėjęs vairaračio laisvumas;“ ir 304 kodą išdėstyti taip:

 

Kodas

3 grupė. Vairavimo sistema

Nedidelis trūkumas NT

Didelis trūkumas DT

Draudžiama eksploatuoti DE

304

Vairaratis

neatitinka gamintojo reikalavimų;

 

X

X

sukasi trūkčiodamas ir užsikirsdamas;

 

X

X

savaime pasisuka iš neutralios padėties (jei yra vairo stiprintuvas);

 

X

X

pastebimai padidėjęs vairaračio laisvumas;

 

X

 

apvalkalas ir jo tvirtinimas neatitinka reikalavimų.

 

X

 

 

3.2. 704 kodo „CnHm kiekis (Otto variklis)“ pakeisti vertinimo kriterijų ir 704 kodą išdėstyti taip:

 

Kodas

7 grupė. Variklis

Nedidelis trūkumas NT

Didelis trūkumas DT

Draudžiama eksploatuoti DE

704

CnHm kiekis (Otto variklis)

neatitinka galiojančių normatyvų.

X

 

 

 

3.3. 1405 kodo „Stabdžiai“ pakeisti vertinimo kriterijų teiginiu „stabdžių sistema turi tik vieną kontūrą.“ ir 1405 kodą išdėstyti taip:

 

Kodas

14 grupė. Papildomi reikalavimai tarptautinių vežimų transporto priemonėms

Nedidelis trūkumas NT

Didelis trūkumas DT

Draudžiama eksploatuoti DE

1405

Stabdžiai

stabdžių sistema turi tik vieną kontūrą.

 

X

 

 

* Nebuvo skelbta „Valstybės žiniose“.

4. Įpareigoti techninių apžiūrų centrus matuoti CnHm kiekį. Automobilių, kurių CnHm kiekis viršija leistinas normas, techninės apžiūros rezultatų kortelėje daryti žymas, įspėjančias vairuotojus, kad būtina likviduoti nurodytą trūkumą.

5. Pripažinti netekusiu galios Susisiekimo ministerijos 1997 11 24 įsakymą Nr. 433.

 

 

 

SUSISIEKIMO MINISTRAS                                                                     ALGIS ŽVALIAUSKAS