LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS ALKOHOLIO KONTROLĖS ĮSTATYMO 6, 10 STRAIPSNIŲ PAKEITIMO IR PAPILDYMO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. IXP-1872
2003 m. balandžio 24 d. Nr. 507
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2003 m. kovo 17 d. sprendimą Nr. 1390 „Dėl įstatymo projekto išvadų“, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Nepritarti Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 6, 10 straipsnių pakeitimo ir papildymo įstatymo projektui Nr. IXP-1872 (toliau vadinama – Įstatymo projektas) dėl šių priežasčių:
1.1. Įstatymo projekto nuostatos prieštarauja Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo (Žin., 1995, Nr. 44-1073) 2 straipsnio 1 dalyje nustatytai įstatymo paskirčiai – mažinti bendrąjį alkoholio vartojimą, piktnaudžiavimą alkoholiu, jo daromą žalą sveikatai ir ūkiui, taip pat 3 straipsnio 1 dalyje nustatytiems valstybės alkoholio kontrolės politikos principams – riboti alkoholinių gėrimų pardavimo ir vartojimo skatinimą, skatinti laisvos nuo alkoholio socialinės aplinkos formavimą ir socialinę veiklą, remti nealkoholinių gėrimų gamybą ir prekybą, skatinti įmones gaminti, importuoti ir realizuoti alkoholinius gėrimus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija mažesnė kaip 22 procentai, didinti alkoholinių gėrimų nevartojančių ar saikingai juos vartojančių gyventojų skaičių, remiant sveikatos ir blaivybės organizacijų veiklos programas.
1.2. Alkoholis – narkotinio veikimo medžiaga, prie jos galima priprasti ir tapti nuo jos priklausomam, ji kenkia žmonių sveikatai. Įstatymo projekte pateiktas pasiūlymas legalizuoti namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus padidintų alkoholio vartojimą ir jo neigiamus padarinius žmonių sveikatai ir šalies ūkiui. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės duomenimis, 2001 metais vienam gyventojui teko 10 litrų absoliutaus alkoholio (5,3 procento daugiau nei 1997 metais). 1997-2001 metais daugėjo asmenų, kurie gydėsi nuo alkoholinės psichozės, – nuo 47,5 iki 61,3 100 tūkst. gyventojų (29 procentais), asmenų, kurie mirė apsinuodiję alkoholiu, padaugėjo nuo 11,2 iki 12,2 100 tūkst. gyventojų (8,9 procento), asmenų, kurie kaltinami padarę nusikaltimą neblaivūs, padaugėjo nuo 7468 iki 8210 (9,9 procento), problemiškų (asocialių) šeimų irgi gausėjo – nuo 14937 iki 18672 (25 procentais), šiose šeimose auga vis daugiau vaikų – nuo 34328 iki 42820 (24,7 procento). Taigi naminės degtinės, kitų namuose gaminamų stiprių alkoholinių gėrimų legalizavimas šias problemas tik padidintų, ypač kaime, kur girtavimas labai paplitęs.
1.3. Visi Lietuvos Respublikoje gaminami alkoholiniai gėrimai turi atitikti reikalavimus, nustatytus Techniniame reglamente dėl alkoholinių gėrimų terminų, apibrėžimų bei procesų apibūdinimo ir prekinio pateikimo nuostatų, patvirtintame žemės ūkio ministro 2001 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 222 (Žin., 2001, Nr. 60-2171). Šis reglamentas parengtas vadovaujantis Europos Sąjungos direktyvomis ir reglamentais, kurie Lietuvos Respublikai įstojus į Europos Sąjungą bus taikomi tiesiogiai. Gaminant alkoholinius gėrimus namų sąlygomis, įvykdyti nurodytajame reglamente nustatytus reikalavimus praktiškai neįmanoma.
1.4. Naminė degtinė ir kiti namuose gaminami stiprūs alkoholiniai gėrimai yra alkoholio produktai, kuriems pagal Lietuvos Respublikos akcizų įstatymą (Žin., 2001, Nr. 98-3482) taikomas akcizas. Šio įstatymo 4 straipsnyje nustatyta, kad asmuo, numatantis gaminti akcizais apmokestinamas prekes, skirtas parduoti, privalo įsteigti akcizais apmokestinamų prekių sandėlį. Kadangi nenumatyta, kad už namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus akcizas neimamas, jį būtų privaloma mokėti visais atvejais, nesvarbu, ar šie gėrimai gaminami tik asmeniniam naudojimui, ar pardavimui. Akcizą už naminę degtinę ir kitus namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus administruoti būtų sudėtinga ir brangu, sąnaudos gali būti didesnės negu akcizo įplaukos. Taigi įstatymui įgyvendinti gali prireikti papildomų biudžeto lėšų.
2. Atkreipti dėmesį, kad Įstatymo projekte pateiktas pasiūlymas leisti fiziniams asmenims gaminti naminę degtinę ir kitus namų gamybos stiprius alkoholinius gėrimus prieštarauja Lietuvos Respublikos alkoholio kontrolės įstatymo 12 straipsnio 1 daliai (nustatančiai, kad licencijos gaminti alkoholio produktus išduodamos tik įmonėms), 13 straipsniui (suteikiančiam teisę gaminti alkoholio produktus, kurių tūrinė etilo alkoholio koncentracija viršija 22 procentus, tik šiame straipsnyje nurodytoms įmonėms), 20 straipsnio 1 dalies 11 punktui (draudžiančiam realizuoti namų gamybos alkoholinius gėrimus), 44 straipsniui (nustatančiam ekonomines sankcijas už šio įstatymo pažeidimus tik įmonėms).