Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS NACIONALINIO VĖŽIO INSTITUTO ĮSTATYMO PROJEKTO NR. XIP-3128 IR LIETUVOS RESPUBLIKOS MOKSLO IR STUDIJŲ  ĮSTATYMO 93 straipsnio papildymo įstatymo PROJEKTO NR. XIP-3129

 

2011 m. liepos 13 d. Nr. 881

Vilnius

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Seimo statuto (Žin., 1994, Nr. 15-249; 1999, Nr. 5-97; 2000, Nr. 86-2617; 2004, Nr. 165-6025) 138 straipsnio 3 dalimi ir atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos Seimo valdybos 2011 m. balandžio 27 d. sprendimo Nr. SV-S-1126 4 ir 5 punktus, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Iš esmės sutikti, kad onkologiniai susirgimai – viena iš svarbiausių medicinos problemų, kuriai reikėtų skirti ypač daug dėmesio, nes onkologinės ligos tarp mirčių priežasčių užima antrą vietą Lietuvoje ir pasaulyje, todėl būtina stiprinti sisteminę kovą su piktybiniais navikais. Kartu pažymėti, kad įstatymų projektų, dėl kurių šiame nutarime teikiama išvada, svarbiausias tikslas būtų pasiektas įsteigus Nacionalinę vėžio kontrolės tarybą, kuri nacionaliniu mastu koordinuotų įvairias vėžio kontrolės priemones, įskaitant ir įvairiose mokslo ir studijų institucijose vykdomus mokslinius tyrimus.  

2. Nepritarti Lietuvos Respublikos nacionalinio vėžio instituto įstatymo projektui Nr. XIP-3128 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-3128) ir Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 93 straipsnio papildymo įstatymo projektui Nr. XIP-3129 (toliau – Įstatymo projektas Nr. XIP-3129) dėl šių pagrindinių priežasčių:

2.1. Nors Įstatymo projekto Nr. XIP-3128 ir Įstatymo projekto Nr. XIP-3129 tikslui – pagerinti vėžio kontrolę – ir pritariama, tačiau jis siektinas kitomis teisinėmis priemonėmis. Šių įstatymų projektų uždavinys – reorganizuoti Vilniaus universiteto Onkologijos institutą (toliau – Onkologijos institutas) į valstybinį mokslinių tyrimų institutą ir įsteigti Nacionalinį vėžio institutą, kurio sudėtyje būtų ir klinika, – nesuderintas su Lietuvos Respublikos civilinio kodekso (Žin., 2000, Nr. 74-2262) 2.96 ir 2.97 straipsniais. Iš siūlomo teisinio reguliavimo neaišku, kokiu Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse nurodytu būdu turėtų būti reorganizuojama biudžetinė įstaiga. Pagal Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo (Žin., 2009, Nr. 54-2140) 29 straipsnio 4 dalį valstybinio mokslinių tyrimų instituto steigimo tvarką, steigimo dokumentų reikalavimus, instituto veiklos kvalifikacinius reikalavimus ir instituto veiklos priežiūros tvarką nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybė. Teisinis pagrindas Lietuvos Respublikos Vyriausybei steigti valstybinius mokslinių tyrimų institutus ir jų steigimo sąlygos įtvirtinti Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme, todėl Įstatymo projekte Nr. XIP-3128 teikiamas Lietuvos Respublikos Seimo pavedimas steigti konkrečios teisinės formos mokslinių tyrimų institutą, jo steigimo sąlygų, termino ir veiklos tikslų nustatymas nesuderinti su Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 29 straipsnio nuostatomis.

2.2. Įstatymo projekto Nr. XIP-3128 tikslas jau įgyvendinamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės priimtais sprendimais. Įstatymo projekto Nr. XIP-3128 paskirtis apibrėžiama kaip valstybinio mokslinių tyrimų instituto steigimas. Tą patį tikslą atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. sausio 12 d. nutarimu Nr. 39 „Dėl Vilniaus universiteto Onkologijos instituto reorganizavimo inicijavimo“ (Žin., 2010, Nr. 8-354) inicijuotas sprendimas Onkologijos institutą padalijimo būdu reorganizuoti į Onkologijos ligoninę (perduoti steigėjo teises Sveikatos apsaugos ministerijai) ir Lietuvos onkologijos institutą (perduoti steigėjo teises Švietimo ir mokslo ministerijai). Reorganizuoti Onkologijos institutą siekiant atskirti mokslą ir gydymą numatyta Sveikatos priežiūros įstaigų ir paslaugų restruktūrizavimo trečiojo etapo programos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. gruodžio 7 d. nutarimu Nr. 1654 (Žin., 2009, Nr. 150-6713), 25 punkto 3 lentelės 2 punkte. Pažymėtina, kad Privalomojo sveikatos draudimo fondo biudžeto lėšos turi būti naudojamos tik Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo (Žin., 1996, Nr. 55-1287; 2002, Nr. 123-5512) nustatyta tvarka ir jos gali būti skiriamos tik Lietuvos Respublikos sveikatos draudimo įstatymo 9 straipsnyje nurodytoms asmens sveikatos priežiūros paslaugų išlaidoms kompensuoti, bet ne valstybinio mokslinių tyrimų instituto reikmėms, nesusijusioms su sveikatos priežiūros paslaugų teikimu.

Minėtas Lietuvos onkologijos institutas, atsiradęs po numatyto reorganizavimo, galėtų būti Nacionalinis vėžio institutas, kuris veiktų kaip valstybinis mokslinių tyrimų institutas. Tuo atveju Onkologijos ligoninė būtų atskirta į sveikatos priežiūros įstaigą, tačiau tai neužkirstų kelio Onkologijos institutui rasti lanksčių būdų bendradarbiauti su Onkologijos ligonine ar universitetais – sudaryti sąlygas organizuoti studentų, gydytojų praktiką ar drauge teikti tam tikras sveikatos priežiūros paslaugas.

2.3. Įstatymo projekto Nr. XIP-3128 ir Įstatymo projekto Nr. XIP-3129 tikslas – pagerinti vėžio kontrolę nacionaliniu lygiu – galėtų būti pasiektas ne steigiant valstybinį mokslinių tyrimų institutą, o nacionaliniu mastu kitais būdais koordinuojant vėžio kontrolę. Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatymo 10 straipsnio 3 dalies 1 punktu reglamentuojamas valstybinio mokslinių tyrimų instituto tikslas – vykdyti šalies ūkio, kultūros, sveikatos apsaugos ir visuomenės tęstinumui ir plėtrai svarbius ilgalaikius tam tikros krypties (krypčių) mokslinius tyrimus ir eksperimentinę (socialinę, kultūrinę) plėtrą – labai konkretus ir apsiriboja tik mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros sritimi, orientuotas į tam tikras mokslinių tyrimų kryptis. Valstybiniam mokslinių tyrimų institutui nebūdinga sveikatos priežiūros funkcija ir tam tikrų paslaugų koordinavimas nacionaliniu mastu. Tai geriausiai galėtų atlikti koordinatorius, kurio tikslai daug platesni. Be to, konkretus valstybinis mokslinių tyrimų institutas paprastai neapima visų vykdomų jo krypčių tyrimų nacionaliniu mastu, nes panašūs tyrimai vykdomi ir universitetuose. Dėl vėžio kontrolės Lietuvos Respublikos Vyriausybė jau yra priėmusi sprendimą dėl Lietuvos onkologijos instituto atsiradimo, tačiau šis institutas vykdytų tik dalį visų Lietuvoje vykdomų onkologijos šakos tyrimų. Kiti tyrimai atliekami Lietuvos sveikatos mokslų universitete ir Vilniaus universitete.

2.4. Įstatymo projekto Nr. XIP-3128 2 straipsnio 1 punkte numatyta, kad vienas iš Nacionalinio vėžio instituto tikslų – užtikrinti valstybės tarptautinio lygio mokslinę kompetenciją onkologijos ir gretutinių mokslų srityje. Pažymėtina, kad tokia nuostata neatitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. gruodžio 29 d. nutarime Nr. 1840 „Dėl mokslo sričių, krypčių ir šakų klasifikacijos“ (Žin., 2010, Nr. 158-8030) įtvirtintos mokslo sričių klasifikacijos. Onkologija Lietuvoje – viena iš kelių biomedicinos mokslų srities medicinos, veterinarinės medicinos, biologijos mokslo krypčių mokslo šakų, jos išskirtinumas ir prioritetizavimas nepagrįstas jokiais Lietuvos strateginiais dokumentais.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                               GINTARAS STEPONAVIČIUS

 

_________________