LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS
2012–2014 METŲ STRATEGINIO VEIKLOS PLANO PATVIRTINIMO
2012 m. kovo 21 d. Nr. 323
Vilnius
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo (Žin., 1996, Nr. 119-2771; 2011, Nr. 91-4314) 21 straipsnio 1 dalimi, Lietuvos Respublikos Vyriausybė
n u t a r i a:
Patvirtinti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos 2012–2014 metų strateginį veiklos planą (pridedama).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2012 m. kovo 21 d. nutarimu Nr. 323
VALSTYBINĖS ATOMINĖS ENERGETIKOS SAUGOS INSPEKCIJOS
(asignavimų valdytojo kodas 900181056)
2012–2014 metų STRATEGINIS VEIKLOS PLANAS
I. MISIJA IR STRATEGINIAI POKYČIAI
MISIJA
Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos misija – vykdyti branduolinės energetikos objektų ir veiklos, susijusios su branduolinėmis ir branduolinio kuro ciklo medžiagomis, saugos valstybinį reguliavimą ir priežiūrą siekiant apsaugoti visuomenę ir aplinką nuo žalingo jonizuojančiosios spinduliuotės poveikio.
STRATEGINIAI POKYČIAI
Pagrindiniai 2012–2014 metų Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos veiklos prioritetai yra šie:
1. Pasirengti naujos branduolinės elektrinės saugos vertinimui, licencijavimui ir priežiūrai ir juos vykdyti (atitinka Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 metų prioritetų, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. spalio 12 d. nutarimu Nr. 1203 (Žin., 2011, Nr. 126-5992) (toliau – Lietuvos Respublikos Vyriausybės prioritetai), 4.1 kryptį – tęsti energijos tiekimo įvairovę užtikrinančių projektų – suskystintų gamtinių dujų terminalo ir naujos atominės elektrinės – įgyvendinimą):
1.1. rengti teisės aktus, susijusius su naujos branduolinės elektrinės statybos vietos (aikštelės) (toliau – aikštelė) vertinimu, projektavimu, statyba, pripažinimu tinkama eksploatuoti ir eksploatavimu (asignavimai 2012 metais – 850 tūkst. litų); numatoma 2012–2014 metais parengti visus pagrindinius teisės aktus, reikalingus naujos branduolinės elektrinės projektui įgyvendinti ir atitinkančius branduolinės energetikos plėtros programą:
Rodiklis |
2012 metai |
2013 metai |
2014 metai |
|||
I ketvirtis |
II ketvirtis |
III ketvirtis |
IV ketvirtis |
|||
Parengta teisės aktų |
0 |
0 |
4 |
8 |
22 |
9 |
2. Vykdyti Ignalinos atominės elektrinės (toliau – Ignalinos AE) eksploatavimo nutraukimo saugos priežiūrą (asignavimai 2012 metais – 700 tūkst. litų):
2.1. vykdyti 2012 metais šešių Ignalinos AE pirmojo energijos bloko išmontavimo projektų vertinimą ir priežiūrą;
3. Vykdyti panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo objektų statybos ir eksploatavimo saugos priežiūrą (asignavimai 2012 metais – 1 300 tūkst. litų):
3.1. vykdyti panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo projektų įgyvendinimo priežiūrą vadovaujantis saugos reikalavimais ir šešių išduotų licencijų sąlygomis;
PAGRINDINĖS TEISĖKŪROS INICIATYVOS
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija 2012 metais ketina inicijuoti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo (Žin., 1999, Nr. 66-2130; 2002, Nr. 45-1708) ir Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo (Žin., 2000, Nr. 52-1484) pakeitimų projektus.
Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo kai kurių straipsnių pakeitimo įstatymo projektas inicijuotinas siekiant suderinti Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymą su Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo 24 straipsnio 2 dalimi – įtraukti į Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymą nuostatas, susijusias su priėmimo į valstybės tarnautojo pareigas ar perkėlimo į kitas valstybės tarnautojo pareigas apribojimu, taikomu Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos valstybės tarnautojams ir kitiems valstybės tarnautojams, kurių funkcijos susijusios su būtinybe patekti į branduolinės energetikos objektus ir kuriems įstatymuose nustatytas reikalavimas gauti Lietuvos Respublikos valstybės saugumo departamento išvadą prieš priimant juos į darbą (perkeliant į kitą darbą).
Lietuvos Respublikos rinkliavų įstatymo pakeitimo įstatymo projektas inicijuotinas siekiant užtikrinti ekonomišką valstybės finansų naudojimą ir gauti tinkamą atlygį už suteiktą paslaugą – numatoma nustatyti didesnę už esamą didžiausios leistinos rinkliavos sumą.
VEIKLOS EFEKTYVUMO DIDINIMO KRYPTYS
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija 2012 metais numato pradėti rengtis diegti integruotą vadybos sistemą, atitinkančią ISO 9001 ir ISO 140001 reikalavimus. Tai leis jai pradėti taikyti procesinį požiūrį ir tinkamiau atlikti įstaigos funkcijas. Šiam projektui įgyvendinti Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija sieks gauti Europos Sąjungos struktūrinių fondų paramą.
Be to, 2012 metais Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija ketina išanalizuoti ir tobulinti esamą Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos organizacinę struktūrą, siekdama didinti savo veiklos efektyvumą ir kuo tinkamiau atlikti jai pavestas funkcijas.
STRATEGINIAI TIKSLAI IR PROGRAMOS
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija veikia siekdama strateginio tikslo – užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį.
Strateginį tikslą numatoma pasiekti įgyvendinant Branduolinės saugos reguliavimo ir priežiūros programą, kuriai pagal Lietuvos Respublikos Seimo 2012 m. gruodžio 20 d. priimtą Lietuvos Respublikos 2012 metų valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatymą (Žin., 2011, Nr. 163-7741) skirta 5 652 tūkst. litų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų.
|
Strateginis tikslas Užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį |
|
|
|
|
|
|
|
|
Programa Branduolinės saugos reguliavimas ir priežiūra; asignavimai iš viso – 5 652 tūkst. litų (iš jų darbo užmokesčiui – 3 687 tūkst. litų) |
|
|
|
ŽMOGIŠKIEJI IŠTEKLIAI
Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai šiuo metu nustatytas didžiausias leistinas valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybių skaičius – 70 (iš jų vadovų – 21 pareigybė, specialiosios veiklos – 34 pareigybės, bendrosios veiklos – 15 pareigybių). Artimiausiu metu numatoma keisti Lietuvos Respublikos Ministro Pirmininko tarnybos, Vyriausybės įstaigų, Vyriausybės atstovų tarnybų, ministerijų, įstaigų prie ministerijų ir ministrų valdymo sritims priskirtų valstybės įstaigų didžiausią leistiną valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis ir gaunančių darbo užmokestį iš valstybės biudžeto ir valstybės pinigų fondų (išskyrus darbuotojus, dirbančius pagal darbo sutartis ir gaunančius darbo užmokestį iš Europos Sąjungos struktūrinės, kitos Europos Sąjungos finansinės paramos ir tarptautinės finansinės paramos lėšų (išskyrus techninės paramos lėšas), pareigybių skaičių, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2011 m. lapkričio 2 d. nutarimu Nr. 1283 (Žin., 2011, Nr. 134-6364), – įvesti naujas Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos funkcijoms atlikti reikalingas valstybės tarnautojų pareigybes, taip pat vadovaujantis Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo pakeitimo įstatymu (Žin., 2011, Nr. 91-4314) Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos vidaus administravimo teisės aktuose numatyti 4 valstybės pareigūnų pareigybes – viršininko ir 3 viršininko pavaduotojų (iš viso – 75 pareigybes, iš kurių 4 – valstybės pareigūnų pareigybės, 71 – valstybės tarnautojų ir darbuotojų, dirbančių pagal darbo sutartis, pareigybė), todėl asignavimai skirstomi atsižvelgiant į didesnį skaičių pareigybių.
Lietuvai nusprendus statyti branduolinę elektrinę ir toliau plėtojant naujos branduolinės elektrinės projektą, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turi palaipsniui didinti darbuotojų ir rengti kvalifikuotus branduolinės saugos valstybinio reguliavimo ir priežiūros specialistus.
Siekiant įgyvendinti Valstybės įmonės Ignalinos atominės elektrinės eksploatavimo nutraukimo 2010–2014 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2010 m. rugsėjo 29 d. nutarimu Nr. 1425 (Žin., 2010, Nr. 121-6173), 2012–2018 metais ketinama pradėti eksploatuoti 6 naujus branduolinės energetikos objektus (radioaktyviųjų atliekų tvarkymo įrenginius, saugyklas, atliekynus). Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija privalo turėti pakankamai kvalifikuotų darbuotojų, galinčių dalyvauti licencijavimo ir licencijuotos veiklos priežiūros veikloje, taip pat spręsti Ignalinos AE pasirengimo atlikti išmontavimo projektų darbus klausimą.
2011 m. spalio 1 d. įsigaliojus Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymo pakeitimo įstatymui (Žin., 2011, Nr. 91-4314), nustatoma nauja Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko ir jo pavaduotojų darbo apmokėjimo tvarka, taip pat Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininko pavaduotojų pareigybių skaičius – ne daugiau nei 3.
Įstatymuose numačius efektyvų ir aiškų Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos funkcijų atskyrimą ir Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai perdavus funkcijas, kurios šiuo metu nepriskirtos jos kompetencijai, – valstybinis radiacinės saugos, verčiantis veikla su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais branduolinėje energetikoje (veikla su jonizuojančiosios spinduliuotės šaltiniais, vykdoma branduolinės energetikos objektuose ir neturint jonizuojančiosios spinduliuotės šaltinių, veikla jonizuojančiosios spinduliuotės aplinkoje branduolinės energetikos objekte ar jonizuojančiosios spinduliuotės aplinkoje pas kitą atitinkamą licenciją turintį asmenį), reguliavimas ir priežiūra, radionuklidų išmetimo į aplinką iš branduolinės energetikos objektų normų ir nebekontroliuojamųjų lygių, kurių neviršijant atliekos nebekontroliuojamos apsaugos nuo jonizuojančiosios spinduliuotės žalingo poveikio požiūriu, numatomos branduolinės energetikos objektų grėsmės, numatomos grėsmės branduolinių medžiagų įsigijimui, turėjimui, naudojimui ir vežimui nustatymas ir kontrolė, kaip šių reikalavimų laikomasi, Valstybinėje atominės energetikos saugos inspekcijoje turėtų būti įsteigta papildoma pareigybė (Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos viršininkui ir jo pavaduotojui tapus valstybės pareigūnais, šioms funkcijoms atlikti būtų skirtos iš viso 3 papildomos valstybės tarnautojų pareigybės).
VALDYMO IŠLAIDOS
2012 metų pareigybių skaičiaus ir išlaidų darbo užmokesčiui paskirstymas pagal pareigybių grupes
1 lentelė. 2012–2014 metų programų asignavimai ir valdymo išlaidos
(tūkst. litų)
Eil. Nr. |
Programos pavadinimas |
2012 metų asignavimai |
Numatomi 2013 metų asignavimai |
Numatomi 2014 metų asignavimai |
||||||||||
iš viso |
iš jų |
iš viso |
iš jų |
iš viso |
iš jų |
|||||||||
išlaidoms |
turtui įsigyti |
išlaidoms |
turtui įsigyti |
išlaidoms |
turtui įsigyti |
|||||||||
iš viso |
iš jų darbo užmokesčiui |
iš viso |
iš jų darbo užmokesčiui |
iš viso |
iš jų darbo užmokesčiui |
|||||||||
1. |
Branduolinės saugos reguliavimas ir priežiūra |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
|
|
iš jų valdymo išlaidos |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
|
Iš viso asignavimų programoms |
|
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
|
iš jų valdymo išlaidos |
|
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
|
Valdymo išlaidų dalis, procentais |
|
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
II. STRATEGINIŲ TIKSLŲ IR PROGRAMŲ ĮGYVENDINIMAS
VEIKLOS KONTEKSTAS
Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos veiklą pastaruoju metu labiausiai lemia šie pagrindiniai veiksniai:
1. Nacionalinės energetikos strategijos, patvirtintos Lietuvos Respublikos Seimo 2007 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. X-1046 (Žin., 2007, Nr. 11-430), tikslas – vystyti branduolinę energetiką Lietuvoje numatant naujos branduolinės elektrinės statybą. Siekdama šio tikslo, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija privalo stiprinti savo žmogiškuosius išteklius, tobulinti branduolinės saugos reglamentavimo ir priežiūros kompetenciją, ypač licencijavimo ir branduolinės saugos reguliavimo teisės aktų sistemos atnaujinimo srityse.
2. Ekonominė krizė, dėl kurios žmogiškųjų išteklių plėtra Valstybinėje atominės energetikos saugos inspekcijoje buvo sustabdyta ir 2009 metais sumažinta pareigybių – nuo 74 iki 70.
3. 2004 m. gruodžio 31 d. galutinai sustabdytas Ignalinos AE pirmasis, o 2009 m. gruodžio 31 d. ir antrasis reaktoriai. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turėjo savo veiklą reorganizuoti, nes prireikė vertinti įvairius Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo projektus ir licencijuoti naujus branduolinės energetikos objektus, susijusius su panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymu.
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija jau daugiau kaip 20 metų sėkmingai atlieka branduolinės saugos valstybinį reguliavimą ir priežiūrą. Tačiau ši veikla daugiausia susijusi su Ignalinos AE, eksploatuojančios didelio galingumo kanalinio tipo branduolinius reaktorius (RBMK), valstybiniu reguliavimu. Kad galėtų vykdyti naujos kitokio tipo branduolinės elektrinės projektavimo, statybos ir eksploatavimo branduolinės saugos valstybinę priežiūrą, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija privalo iš anksto parengti kvalifikuotus tam tikrų techninių sričių specialistus.
2011 metais patikslintas Lietuvos Respublikos branduolinės energijos įstatymas ir priimtas naujas Lietuvos Respublikos branduolinės saugos įstatymas (Žin., 2011, Nr. 91-4316), nustatantys branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų, branduolinių ir branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos ir radiacinės saugos reguliavimo principus branduolinėje energetikoje, padėję Tarptautinės atominės energijos agentūros (toliau – TATENA) ir Europos atominės energetikos bendrijos (toliau – Euratomas) garantijų sistemų diegimo Lietuvos Respublikos teritorijoje pagrindus, tiksliau nustatę Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos kompetenciją, susijusią su branduolinės energetikos srities licencijų ir branduolinės saugos, fizinės saugos ir radiacinės saugos, branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės reikalavimų sistemos kūrimu. Tai skatino atnaujinti branduolinės saugos reguliavimo teisės aktų sistemą ir suteikė Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai galimybes toliau tobulinti susijusius žemesnio lygio branduolinės saugos reikalavimus.
Atlikdama savo funkcijas, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija bendradarbiauja su užsienio partneriais ir palaiko glaudžius ryšius su TATENA. Tarptautinis bendradarbiavimas suteikia papildomų galimybių Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos specialistams kelti kvalifikaciją ir tobulinti branduolinę saugą reglamentuojančius teisės aktus, atsižvelgiant į tarptautinę ir kitų valstybių patirtį.
Viešosios politikos ir vadybos instituto atliktas Lietuvos Respublikos Vyriausybei atskaitingų institucijų ir įstaigų veiklos efektyvumo 2011 metų vertinimas parodė, kad dauguma Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos veiklos efektyvumo vertinimo kriterijų reikšmių nedaug skiriasi nuo Vyriausybės įstaigų grupės vidurkio. Jo neatitinka tik Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos vienam darbuotojui vidutiniškai tenkantis kabineto plotas – vos 7,2 kv. metro (vidurkis – 11,7 kv. metro), todėl Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija stengiasi kuo efektyviau naudoti turimas patalpas. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija stengiasi kuo daugiau viešųjų pirkimų sutarčių sudaryti centralizuotai, todėl jų beveik 39,3 procento.
Vienam Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos vadovui vidutiniškai tenka 2 darbuotojai (vidurkis – 3,4 darbuotojo). Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos organizacinės struktūros paskirtis – tinkamai pasirengti įgyvendinti naujos branduolinės elektrinės projektą. Ją numatoma papildyti 25 naujais etatais (tai tiesiogiai susiję su naujos branduolinės elektrinės licencijavimu), taigi nurodytas rodiklis pagerės. Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos padalinių vadovai pagal pareigybės aprašymus ir jiems nustatytus pagrindinius veiklos uždavinius atsakingi ne tik už padalinio darbo organizavimą, bet ir už tam tikras specifines veiklos sritis ir su jomis susijusių užduočių atlikimą. Vidutinės vienos komandiruotės dienos užsienyje išlaidos vienam Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojui – 852 litai (vidurkis – 628 litai), tai susiję su tarptautinio bendradarbiavimo branduolinės energetikos saugos klausimais būtinybe. Palyginti didelės vieno dokumento valdymo išlaidos – 14,3 lito (vidurkis – 7,1 lito), nes kai kurie Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos raštai rengiami kaip atlikto didelės apimties dokumentų (pavyzdžiui, branduolinės energetikos objekto saugos analizės ataskaitos) vertinimo rezultatas.
STRATEGINIS TIKSLAS
(kodas – 01)
Strateginis tikslas – užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį.
Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos strateginio planavimo veikla vykdoma vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2010, Nr. 102-5279). Rengiant Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos strateginį planą, atsižvelgta į vieną iš Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos prioritetų – pasirengti statyti naują branduolinę jėgainę, patvirtinant finansavimo ir valdymo modelį, parenkant strateginį investuotoją ir naujosios jėgainės technologiją. Strateginis planas visiškai atitinka ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 metų veiklos prioritetą energetikos srityje – naujos atominės elektrinės Lietuvoje projekto įgyvendinimas.
Vertinimo kriterijaus kodas |
Efekto vertinimo kriterijaus pavadinimas ir matavimo vienetas |
2011 metų |
2012 metų |
2013 metų |
2014 metų |
(2012+x) metų |
E-01-01 |
Antrojo ir aukštesnio lygio neįprastų įvykių pagal tarptautinę branduolinių ir radiologinių įvykių skalę (INES) skaičius |
0 |
0 |
0 |
0 |
0 |
E-01-02 |
Apskaitomų branduolinių medžiagų ir kontroliuojamos su branduolinės energijos naudojimu susijusios veiklos Lietuvos Respublikoje procentas |
100 |
100 |
100 |
100 |
100 |
Strateginiam tikslui įgyvendinti vykdoma viena branduolinės saugos reguliavimo ir priežiūros programa.
Programos parengimo argumentai
Programa ilgalaikė ir tęstinė, skirta Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos strateginiam tikslui pasiekti – užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį. Programa parengta siekiant užtikrinti tinkamą visų Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai priskirtų branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos ir radiacinės saugos branduolinėje energetikoje, branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės valstybinio reguliavimo ir priežiūros funkcijų atlikimą.
Programos tikslai ir uždaviniai užtikrins sėkmingą Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos misijos vykdymą naudojant turimus ir numatomus gauti finansinius, materialinius ir žmogiškuosius išteklius, galimybę vertinti pasiektus rezultatus ir laiku imtis reikiamų priemonių Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos gebėjimams stiprinti.
Naujos branduolinės elektrinės statyba – rimtas uždavinys visai valstybinei reguliavimo ir priežiūros sistemai, ypač pagrindinei reguliuojančiai institucijai Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai – per gana trumpą laiką reikės persvarstyti ir tobulinti esamus branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės reikalavimus, parengti reikiamus naujus teisės aktus, įdarbinti ir išugdyti specialistus, gebančius atlikti naujos branduolinės elektrinės projektavimo ir statybos, o vėliau ir eksploatavimo priežiūrą. 2012 metais turės būti nustatyti pagrindiniai branduolinės saugos ir radiacinės saugos reikalavimai naujos branduolinės elektrinės projektui, nes jau bus rengiama naujos branduolinės elektrinės techninė specifikacija. Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija turės peržiūrėti aikštelės vertinimo ataskaitą ir priimti sprendimą dėl jos derinimo.
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija vykdo galutinai sustabdytų Ignalinos AE blokų branduolinės ir radiacinės saugos, Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo saugos, radioaktyviųjų atliekų tvarkymo, įskaitant naujų branduolinės energetikos objektų statybą ir eksploatavimą, branduolinės saugos ir radiacinės saugos priežiūrą. Siekdama šio programos tikslo, Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija nagrinės ir vertins branduolinės ir radiacinės saugos požiūriu pateiktas ataskaitas, projektus ir kitus saugos pagrindimo dokumentus, atliks patikrinimus.
Programa skirta pagrindiniams Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos prioritetams įgyvendinti:
pasirengti naujos branduolinės elektrinės saugos vertinimui, licencijavimui ir priežiūrai ir juos vykdyti;
vykdyti Ignalinos AE eksploatavimo nutraukimo saugos priežiūrą;
vykdyti panaudoto branduolinio kuro ir radioaktyviųjų atliekų tvarkymo objektų statybos ir eksploatavimo priežiūrą.
Programa prisidės ir prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2012 metų veiklos prioritetų energetikos srityje – tęsti naujos atominės elektrinės projekto įgyvendinimą.
Programos vertinimas neatliktas.
Programa tęstinė ir neriboto laiko.
Pareigybės programai įgyvendinti 2012 metais
Įstaigos |
Teikiama programų |
Pareigybės (skaičius vienetais) |
1 |
1 |
75 |
Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos
2012–2014 metų strateginio veiklos plano
1 priedas
2 lentelė. 2012–2014 metų programos tikslai, uždaviniai, priemonės ir asignavimai
Tikslo, uždavinio, priemonės kodai |
Tikslo, uždavinio, priemonės pavadinimai |
2012 metų asignavimai |
Numatomi 2013 metų asignavimai |
Numatomi 2014 metų asignavimai |
Tarpinstitucinio veiklos plano kodas, Vyriausybės prioriteto kodas |
|||||||||
iš viso |
iš jų |
iš viso |
iš jų |
iš viso |
iš jų |
|||||||||
išlaidoms |
turtui įsigyti |
išlaidoms |
turtui įsigyti |
išlaidoms |
turtui įsigyti |
|||||||||
iš viso |
iš jų darbo užmokesčiui |
iš viso |
iš jų darbo užmokesčiui |
iš viso |
iš jų darbo užmokesčiui |
|||||||||
|
Tikslas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.01 |
Užtikrinti veiksmingą branduolinės saugos valstybinį reguliavimą ir priežiūrą |
3 757 |
3 566 |
2 522 |
191 |
3 757 |
3 566 |
2 522 |
191 |
3 757 |
3 566 |
2 522 |
191 |
|
|
Uždavinys |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.01.01 |
Autorizuoti ir vykdyti licencijuojamos veiklos priežiūrą siekiant užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį |
3 557 |
3 366 |
407 |
191 |
3 557 |
3 366 |
407 |
191 |
3 557 |
3 366 |
407 |
191 |
|
|
Priemonės: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.01.01.01 |
organizuoti licencijavimo procesus ir priimti sprendimus dėl licencijų išdavimo ar pakeitimo |
960 |
940 |
700 |
20 |
960 |
940 |
700 |
20 |
960 |
940 |
700 |
20 |
|
01.01.01.01.02 |
išnagrinėti ir įvertinti pateiktas ataskaitas, projektus ir kitus saugos pagrindimo dokumentus branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos ir radiacinės saugos požiūriu |
2 047 |
1 876 |
1 287 |
171 |
2 047 |
1 876 |
1 287 |
171 |
2 047 |
1 876 |
1 287 |
171 |
|
01.01.01.01.03 |
atlikti branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės įvertinimo patikrinimus, prižiūrėti, kaip šalinami jų metu nustatyti trūkumai |
550 |
550 |
420 |
|
550 |
550 |
420 |
|
550 |
550 |
420 |
|
|
|
Uždavinys |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.01.02 |
Tinkamai gyvendinti tarptautinius įsipareigojimus branduolinio ginklo neplatinimo srityje |
200 |
200 |
115 |
|
200 |
200 |
115 |
|
200 |
200 |
115 |
|
|
|
Priemonė |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.01.02.01 |
Laiku parengti ir pateikti ataskaitas pagal tarptautinius įsipareigojimus branduolinio ginklo neplatinimo srityje |
200 |
200 |
115 |
|
200 |
200 |
115 |
|
200 |
200 |
115 |
|
|
|
Tikslas |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02 |
Pasirengti naujos branduolinės elektrinės saugos vertinimui, licencijavimui ir priežiūrai ir juos vykdyti |
1 895 |
1 875 |
1 165 |
20 |
1 895 |
1 875 |
1 165 |
20 |
1 895 |
1 875 |
1 165 |
20 |
4.1 |
|
Uždavinys |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02.01 |
Tobulinti branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės valstybinio reguliavimo ir priežiūros sistemą |
1 175 |
1 175 |
700 |
|
1 175 |
1 175 |
700 |
|
1 175 |
1 175 |
700 |
|
4.1 |
|
Priemonės: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02.01.01 |
parengti ir patvirtinti naujus arba patobulinti galiojančius teisės aktus |
700 |
700 |
450 |
|
700 |
700 |
450 |
|
700 |
700 |
450 |
|
4.1 |
01.01.02.01.02 |
perkelti Europos Sąjungos teisės aktus į nacionalinę teisę |
475 |
475 |
250 |
|
475 |
475 |
250 |
|
475 |
475 |
250 |
|
4.1 |
|
Uždavinys |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02.02 |
Atlikti naujos branduolinės elektrinės saugos vertinimą |
600 |
580 |
410 |
20 |
600 |
580 |
410 |
20 |
600 |
580 |
410 |
20 |
4.1 |
|
Priemonės: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02.02.01 |
organizuoti konsultacijas branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės klausimais |
45 |
45 |
30 |
|
45 |
45 |
30 |
|
45 |
45 |
30 |
|
4.1 |
01.01.02.02.02 |
išnagrinėti ir įvertinti saugos požiūriu aikštelės vertinimo ir kitus saugą pagrindžiančius dokumentus |
555 |
535 |
380 |
20 |
555 |
535 |
380 |
20 |
555 |
535 |
380 |
20 |
4.1 |
|
Uždavinys |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02.03 |
Kelti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojų kvalifikaciją |
120 |
120 |
55 |
|
120 |
120 |
55 |
|
120 |
120 |
55 |
|
4.1 |
|
Priemonės: |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
01.01.02.03.01 |
dalyvauti mokymo kursuose, seminaruose, darbiniuose pasitarimuose ir kituose kvalifikacijos tobulinimo renginiuose |
70 |
70 |
30 |
|
70 |
70 |
30 |
|
70 |
70 |
30 |
|
4.1 |
01.01.02.03.02 |
užtikrinti bendradarbiavimą su kitų valstybių branduolinę saugą reguliuojančiomis institucijomis ir pagal kompetenciją koordinuoti Lietuvos specialistų dalyvavimą TATENA nacionalinių ir regioninių projektų renginiuose |
50 |
50 |
25 |
|
50 |
50 |
25 |
|
50 |
50 |
25 |
|
4.1 |
|
1. Iš viso Lietuvos Respublikos valstybės biudžetas |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
|
|
iš jo: 1.1.bendrojo finansavimo lėšos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.2. Europos Sąjungos ir kitos tarptautinės finansinės paramos lėšos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1.3. tikslinės paskirties lėšos ir pajamų įmokos |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Kiti šaltiniai (Europos Sąjungos finansinė parama projektams įgyvendinti ir kitos teisėtai gautos lėšos) |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Iš viso programai finansuoti (1+2) |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
5 652 |
5 441 |
3 687 |
211 |
|
3 lentelė. Programos tikslai, uždaviniai, vertinimo kriterijai ir jų reikšmės
Vertinimo kriterijaus kodas |
Tikslų, uždavinių, vertinimo kriterijų pavadinimai ir matavimo vienetai |
Vertinimo kriterijų reikšmės |
|||
2011 metų |
2012 metų |
2013 metų |
2014 metų |
||
|
1 tikslas – užtikrinti veiksmingą branduolinės saugos valstybinį reguliavimą ir priežiūrą |
|
|
|
|
R-01-01-01 |
Laiku pašalintų patikrinimų metu nustatytų pažeidimų (procentais) |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
1 tikslo 1 uždavinys – autorizuoti ir vykdyti licencijuojamos veiklos priežiūrą siekiant užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį |
|
|
|
|
P-01-01-01-01 |
Priimtų sprendimų dėl paraiškų gauti ar pakeisti licenciją teisės aktų nustatytais terminais (procentais) |
80 |
82 |
85 |
87 |
P-01-01-01-02 |
Laiku išnagrinėtų ir įvertintų branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos ir radiacinės saugos požiūriu pateiktų ataskaitų, projektų ir kitų saugos pagrindimo dokumentų (procentais) |
85 |
87 |
90 |
90 |
P-01-01-01-03 |
Atlikta branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės patikrinimų |
41 |
40 |
40 |
40 |
|
1 tikslo 2 uždavinys – tinkamai gyvendinti tarptautinius įsipareigojimus branduolinio ginklo neplatinimo srityje |
|
|
|
|
P-01-01-02-01 |
Laiku parengtų ir pateiktų ataskaitų pagal tarptautinius įsipareigojimus branduolinio ginklo neplatinimo srityje (procentais) |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
2 tikslas – pasirengti naujos branduolinės elektrinės saugos vertinimui, licencijavimui ir priežiūrai ir juos vykdyti |
|
|
|
|
R-01-02-01 |
Laiku atlikti aikštelės parinkimo, projektavimo ir statybos priežiūrą (procentais) |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
2 tikslo 1 uždavinys – tobulinti branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės valstybinio reguliavimo ir priežiūros sistemą |
|
|
|
|
P-01-02-01-01 |
Atnaujinta teisės aktų, reglamentuojančių Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos veiklą ir nustatančių Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai priskirtos priežiūros srities reikalavimus |
20 |
10 |
22 |
9 |
|
2 tikslo 2 uždavinys – vykdyti naujos branduolinės elektrinės saugos vertinimą |
|
|
|
|
P-01-02-02-01 |
Laiku išnagrinėtų ir įvertintų Valstybinei atominės energetikos saugos inspekcijai pateiktų aikštelės parinkimo, projektavimo ir statybos dokumentų ir kitos susijusios medžiagos (procentais) |
100 |
100 |
100 |
100 |
|
2 tikslo 3 uždavinys – tobulinti Valstybinės atominės energetikos saugos inspekcijos darbuotojų kvalifikaciją |
|
|
|
|
P-01-02-03-01 |
Kvalifikaciją tobulinusių darbuotojų skaičius |
49 |
50 |
50 |
50 |
P-01-02-03-02 |
Darbuotojų, dalyvavusių tarptautiniuose pasitarimuose, seminaruose ir kituose renginiuose, kuriuose atstovauta Lietuvai ir kelta branduolinės saugos specialistų kvalifikacija, skaičius |
30 |
30 |
30 |
30 |
4 lentelė. 2012 metų pareigybių skaičius pagal institucijas / įstaigas ir pareigybių grupes
Eil. Nr. |
Institucijos / įstaigos pavadinimas |
Pareigybių skaičius |
Išlaidos darbo užmokesčiui |
||||||||
institucijos / įstaigos vadovai ir pavaduotojai |
kitų padalinių vadovai ir pavaduotojai |
specialistai / pareigūnai, neturintys pavaldžių asmenų, ir kiti |
iš viso |
iš jų valstybės tarnautojai |
|||||||
iš viso |
iš jų valstybės tarnautojai |
iš viso |
iš jų valstybės tarnautojai |
iš viso |
iš jų valstybės tarnautojai |
||||||
1. |
Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija |
4 |
– |
22 |
22 |
50 |
42 |
75 |
63 |
|
|
|
Kiti biudžeto lėšas gaunantys subjektai |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
– |
|
Iš viso pareigybių |
|
4 |
– |
22 |
22 |
50 |
42 |
75 |
63 |
|
|
Iš viso išlaidų darbo užmokesčiui |
|
617,4 |
– |
1 122,6 |
1 122,6 |
1 947 |
1 691,5 |
3 687 |
2 814,1 |
3 687 |
|
6 lentelė. Lietuvos Respublikos Vyriausybės programos nuostatų įgyvendinimas per strateginį veiklos planą 2012 metais
Lietuvos Respublikos Vyriausybės programa (IV dalis) |
Strateginis veiklos planas |
||
Nuostatos Nr. |
Nuostatos pavadinimas |
Uždavinio / priemonės pavadinimas |
Kodas |
353. |
Siekdami sumažinti Lietuvos energetikos priklausomybę nuo importuojamo iškastinio kuro (kurio poreikis po Ignalinos AE uždarymo staiga išaugs) ir patenkinti didėjančius elektros energijos poreikius, tęsime naujos atominės elektrinės projekto įgyvendinimą |
Organizuoti konsultacijas branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės klausimais |
01.01.02.02.01 |
Išnagrinėti ir įvertinti saugos požiūriu aikštelės vertinimo bei kitus saugą pagrindžiančius dokumentus |
01.01.02.02.02 |
||
Dalyvauti mokymo kursuose, seminaruose, darbiniuose pasitarimuose ir kituose kvalifikacijos kėlimo renginiuose |
01.01.02.03.01 |
||
Užtikrinti bendradarbiavimą su kitų valstybių branduolinę saugą reguliuojančiomis institucijomis ir pagal kompetenciją koordinuoti Lietuvos specialistų dalyvavimą TATENA nacionalinių ir regioninių projektų renginiuose |
01.01.02.03.02 |
||
Parengti ir patvirtinti naujus arba patobulinti galiojančius teisės aktus |
01.01.02.01.01 |
||
Perkelti Europos Sąjungos teisės aktus į nacionalinę teisę |
01.01.02.01.02 |
||
496. |
Užtikrinsime aplinkos apsaugą nuo branduolinės taršos ir saugų radioaktyviųjų atliekų saugojimą, uždarant Ignalinos atominę elektrinę |
Laiku parengti ir pateikti ataskaitas pagal tarptautinius įsipareigojimus branduolinio ginklo neplatinimo srityje |
01.01.01.02.01 |
Organizuoti licencijavimo procesus ir priimti sprendimus dėl licencijų išdavimo ar pakeitimo |
01.01.01.01.01 |
||
Išnagrinėti ir įvertinti pateiktas ataskaitas, projektus ir kitus saugos pagrindimo dokumentus branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos ir radiacinės saugos požiūriu |
01.01.01.01.02 |
||
Atlikti branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės įvertinimo patikrinimus, prižiūrėti, kaip šalinami jų metu nustatyti trūkumai |
01.01.01.01.03 |
Valstybinės atominės energetikos saugos
inspekcijos 2012–2014 metų strateginio veiklos plano
2 priedas
VERTINIMO KRITERIJŲ TECHNINIAI PRIEDAI
2012–2014 metai
Pavadinimas |
Kodas |
Asignavimų valdytojas – Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija |
900181056 |
Strateginis tikslas – užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį |
01 |
Efekto kriterijus – antrojo ir aukštesniojo lygio neįprastų įvykių pagal tarptautinę branduolinių ir radiologinių įvykių skalę (INES) skaičius |
E-01-01 |
1. |
Apibrėžimas |
visi branduoliniai įvykiai klasifikuojami pagal tarptautinę branduolinių ir radiologinių įvykių skalę (INES); į šio efekto kriterijaus reikšmes pakliūva visi antrojo ir aukštesniojo lygio įvykiai |
2. |
Ar tai naujas vertinimo kriterijus |
ne |
3. |
Pasirinkimo pagrindimas |
kriterijus pasirinktas todėl, kad tai vienas iš rodiklių, geriausiai atspindinčių branduolinės saugos užtikrinimo sistemos trūkumus ir yra aiškiai įvertinamas |
4. |
Skaičiavimo metodas |
skaičiuojami per ataskaitinį laikotarpį įvykę įvykiai |
5. |
Duomenų šaltinis |
duomenys apie įvykius branduolinėje energetikoje gaunami iš licencijų turėtojų, ir įvykiai priskiriami atitinkamam lygiui pagal INES skalę; galutinį sprendimą dėl įvykio branduolinėje energetikoje priskyrimo atitinkamam lygiui pagal INES skalę priima Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija |
6. |
Duomenų auditas |
duomenų auditas neatliktas |
7. |
Skaičiavimo reguliarumas |
metų |
8. |
Už vertinimo kriterijų atsakingas kontaktinis asmuo |
Eksploatavimo patirties analizės skyriaus vedėjas Dainius Brandišauskas, d.brandisauskas@vatesi.lt, (8 5) 266 1582 |
9. |
Kita informacija apie vertinimo kriterijaus patikimumą |
– |
Pavadinimas |
Kodas |
Asignavimų valdytojas – Valstybinė atominės energetikos saugos inspekcija |
900181056 |
Strateginis tikslas – užtikrinti aukštą branduolinės saugos, branduolinės energetikos objektų ir branduolinių bei branduolinio kuro ciklo medžiagų fizinės saugos, radiacinės saugos branduolinėje energetikoje bei branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės lygį |
01 |
Efekto kriterijus – apskaitomų branduolinių medžiagų ir kontroliuojamos su branduolinės energijos panaudojimu susijusios veiklos Lietuvos Respublikoje procentas |
E-01-02 |
1. |
Apibrėžimas |
visos branduolinės medžiagos Lietuvoje turi būti apskaitomos, o su branduolinės energijos naudojimu susijusi veikla galima tik taikiais tikslais |
2. |
Ar tai naujas vertinimo kriterijus |
ne |
3. |
Pasirinkimo pagrindimas |
rodiklis pasirinktas siekiant įvertinti valstybinės branduolinių medžiagų apskaitos ir kontrolės sistemos efektyvumą |
4. |
Skaičiavimo metodas |
sudaromas metinis branduolinių medžiagų kiekio pakitimo balansas; analizuojama patikrinimų ir kita surinkta informacija, susijusi su branduolinės energijos naudojimu Lietuvoje |
5. |
Duomenų šaltinis |
apskaitos atskaitos, patikrinimų išvados |
6. |
Duomenų auditas |
– |
7. |
Skaičiavimo reguliarumas |
kasmet |
8. |
Už vertinimo kriterijų atsakingas kontaktinis asmuo |
Branduolinių medžiagų kontrolės ir fizinės saugos skyriaus vedėjas Marius Davainis, m.davainis@vatesi.lt, (8 5) 2661560 |
9. |
Kita informacija apie vertinimo kriterijaus patikimumą |
patvirtinama TATENA garantijų įgyvendinimo ataskaitos išvadoje apie Lietuvą |