Lietuvos Respublikos Vyriausybė

NUTARIMAS

 

DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS 2004 M. BALANDŽIO 28 D. NUTARIMO NR. 488 „DĖL VIEŠOJO ADMINISTRAVIMO PLĖTROS IKI 2010 METŲ STRATEGIJOS PATVIRTINIMO“ PAKEITIMO IR 2002 M. GRUODŽIO 31 D. NUTARIMO NR. 2115 „DĖL ELEKTRONINĖS VALDŽIOS KONCEPCIJOS PATVIRTINIMO“ PRIPAŽINIMO NETEKUSIU GALIOS

 

2009 m. gegužės 13 d. Nr. 464

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pakeisti Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategiją, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. balandžio 28 d. nutarimu Nr. 488 „Dėl Viešojo administravimo plėtros iki 2010 metų strategijos patvirtinimo“ (Žin., 2004, Nr. 69-2399):

1.1. Įrašyti 2.2 punkte vietoj žodžių „informacinių technologijų (toliau vadinama – IT)“ žodžius „informacinių ir ryšių technologijų (toliau vadinama – IRT)“.

1.2. Išdėstyti 11 punktą taip:

11. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyti viešojo administravimo principai, viešojo administravimo sritys, viešojo administravimo subjektų sistema, administracinės procedūros organizavimo ir tarnybinės pagalbos teikimo sąlygos. Šiame įstatyme taip pat reglamentuojamas viešojo administravimo kokybės valdymas, viešojo administravimo subjektų vidaus administravimo teisiniai pagrindai ir kontrolė, nustatyta jų administracijos struktūra.“

1.3. Išdėstyti 12 punktą taip:

12. Priimtas Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 10 ir 11 straipsnių pakeitimo įstatymas (Žin., 2008, Nr. 117-4441), kuriame įtvirtinta, kad viešojo administravimo įstaigos, kurios vadovas yra valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas, veikla organizuojama vadovaujantis teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintais strateginiais veiklos planais, o viešojo administravimo įstaigos, kurios vadovas nėra valstybės ar savivaldybės biudžeto asignavimų valdytojas, – teisės aktų nustatyta tvarka patvirtintais metiniais veiklos planais. Viešojo administravimo įstaigos strateginiai ar metiniai veiklos planai skelbiami šios įstaigos arba viešojo administravimo įstaigos, kuriai ji yra pavaldi, interneto tinklalapyje. Lietuvos Respublikos Vyriausybės įstatymo 13, 26, 27, 29, 30, 33 ir 52 straipsnių pakeitimo įstatyme (Žin., 2008, Nr. 117-4442) nustatyta, kad ministerijos veikla organizuojama vadovaujantis ministro patvirtintais strateginiais veiklos planais, rengiamais vadovaujantis Strateginio planavimo metodika, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 6 d. nutarimu Nr. 827 (Žin., 2002, Nr. 57-2312; 2007, Nr. 23-879), ir derinamais su Vyriausybės programa, Valstybės ilgalaikės raidos strategija, kitais strateginio planavimo dokumentais. Sutrumpintiems ministerijų strateginiams veiklos planams pritaria Vyriausybė. Ministerijų strateginiai veiklos planai skelbiami ministerijų interneto tinklalapiuose.“

1.4. Išdėstyti 17 punktą taip:

17. Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklės, patvirtintos Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 (Žin., 2007, Nr. 94-3779), reguliuoja viešojo administravimo institucijoms ir įstaigoms asmenų pateiktų prašymų priėmimą, įregistravimą, nagrinėjimą, atsakymo parengimą ir jo išsiuntimą (įteikimą) adresatui, taip pat asmenų aptarnavimą taikant „vieno langelio“ principą. Tačiau praktikoje kai kurių rūšių asmenų prašymams nagrinėti „vieno langelio“ principas iki šiol nėra taikomas, nes jų nagrinėjimą reglamentuojančiuose įstatymuose įtvirtintos procedūros neatitinka „vieno langelio“ principo.“

1.5. Išdėstyti 39 punktą taip:

39. Būtina ieškoti būdų, kaip užtikrinti efektyvų savivaldybių viešųjų ir administracinių paslaugų teikimą tobulinant savivaldybių kontroliuojamų juridinių asmenų, teikiančių gyventojams socialines, sveikatos apsaugos, švietimo, mokslo, kultūros, sporto ir kitas įstatymų nustatytas paslaugas, taip pat savivaldybių administravimo subjektų, išduodančių asmenims licencijas ar leidimus, veiklą.“

1.6. Papildyti šiuo 391 punktu:

391. 2008 m. rugsėjo 15 d. priimtas Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymo pakeitimo įstatymas (Žin., 2008, Nr. 113-4290) (Lietuvos Respublikos vietos savivaldos įstatymas išdėstytas nauja redakcija), kuriame patobulinta savivaldybių institucijų sandara, funkcijos ir įgaliojimai, patikslintos kai kurios ankstesnės ir apibrėžtos naujos sąvokos.“

1.7. Išdėstyti 44 punktą taip:

44. Lietuvos narystė ES iškelia būtinybę formuoti valstybės tarnyboje naują organizacinę elgseną, susijusią su administracinių gebėjimų stiprinimu. Narystė ES suteikia Lietuvai galimybę pasinaudoti ES struktūrine parama. Paramos lėšų planavimo ir panaudojimo efektyvumas priklausys nuo šioje srityje dirbančių valstybės tarnautojų administracinių gebėjimų ir kvalifikacijos, todėl būtina sudaryti išankstines sąlygas atitinkamoms lėšas administruojančioms institucijoms išlaikyti kvalifikuotus specialistus ir užtikrinti pakankamą jų skaičių. Valstybės tarnautojų mokymo 2002–2006 metų strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. liepos 8 d. nutarimu Nr. 1073 (Žin., 2002, Nr. 71-2981), Lietuvos Respublikos Vyriausybė nurodė strateginį valstybės tarnautojų mokymo tikslą – iki 2006 metų parengti valstybės tarnautojus dirbti narystės ES sąlygomis. Tuo tikslu pradėtas sistemingo valstybės tarnautojų mokymo procesas, atlikta mokymo poreikių aplinkos analizė trimis valstybės valdymo lygiais: ministerijų, apskričių ir savivaldybių, kuriama institucijų, prisidedančių prie valstybės tarnautojų mokymo, sistema. Valstybės tarnautojų mokymo 2007–2010 metų strategijoje, patvirtintoje Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. lapkričio 22 d. nutarimu Nr. 1163 (Žin., 2006, Nr. 127-4845), nustatyti prioritetiniai valstybės tarnautojų mokymo tikslai tobulinti visų lygių valstybės tarnautojų gebėjimus administruoti ES struktūrinę paramą, dalyvauti ES sprendimų priėmimo ir priimtų sprendimų įgyvendinimo užtikrinimo procesuose, pasirengti pirmininkauti ES 2013 metais.“

1.8. Išdėstyti 48 punktą taip:

48. E. valdžia.

Šiuolaikinės valstybės, siekdamos našaus, efektyvaus ir skaidraus valstybės valdymo, savo veiklą viešojo administravimo srityje orientuoja į veiksmus, jungiančius šiuolaikines IRT galimybes su perspektyviais valstybės valdymo būdais. Visuma viešojo administravimo veikloje diegiamų IRT, organizacinių šios veiklos pokyčių ir naujų įgūdžių, skirtų viešosioms ir administracinėms paslaugoms, demokratiniams procesams ir viešajai politikai tobulinti, suvokiama kaip e. valdžia. Siekiant užtikrinti e. valdžios plėtrą, reikia pertvarkyti vidinius viešojo administravimo procesus, nuosekliai plėtoti elektroninį turinį ir infrastruktūrą, užtikrinti saugų ir efektyvų duomenų teikimą tarp valstybės registrų ir informacinių sistemų, saugiai identifikuoti ir autentifikuoti asmenis elektroninėje erdvėje, užtikrinti efektyvų elektroninio parašo naudojimą elektroniniams dokumentams tvarkyti ir saugoti, asmenims, kurie kreipiasi į viešojo administravimo institucijas ir įstaigas, identifikuoti.“

1.9. Išdėstyti 49 punktą taip:

49. Vidaus reikalų ministerija, siekdama mažinti skaitmeninę atskirtį kaimiškosiose vietovėse, sudaryti galimybes gyventojams išmokti naudotis IRT, pasinaudoti šių technologijų teikiamomis galimybėmis, nuo 2002 metų integruodama privataus verslo, centrinės ir vietinės valdžios ir ES struktūrinių fondų išteklius, Lietuvos kaimiškosiose vietovėse steigė viešosios interneto prieigos taškus (toliau vadinama – VIPT). Šis tikslas pasiektas 2008 metų IV ketvirtį pabaigus kurti integruotą 875 VIPT tinklą. Ypač daug dėmesio skirta kaimiškosioms vietovėms, kuriose interneto skverbties vidurkis labai skiriasi nuo didžiųjų Lietuvos miestų.

Siekdama prijungti prie plačiajuosčio interneto tinklo kaimiškųjų vietovių, kuriose verslas nesuinteresuotas plačiajuosčių tinklų infrastruktūros plėtra, valstybės ir savivaldybių institucijas bei įstaigas ir sudaryti galimybes naudotis paslaugomis verslo įmonėms ir gyventojams, viešoji įstaiga „Plačiajuostis internetas“ nuo 2005 metų įgyvendino projektą „Kaimiškųjų vietovių informacinių technologijų plačiajuostis tinklas RAIN“ (toliau vadinama – RAIN projektas). Šis projektas baigtas įgyvendinti 2008 metais. Įgyvendinus RAIN projektą, atsirado galimybės teikti plačiajuosčio interneto paslaugas. RAIN projekto metu buvo nutiesta 3357 kilometrai šviesolaidinių kabelinių linijų, kurios sujungė 340 mokyklų ir visas 468 kaimiškąsias seniūnijas.“

1.10. Išdėstyti 50 punktą taip:

50. Ugdant Lietuvos gyventojų gebėjimus naudotis IRT, sudarant sąlygas visiems Lietuvos gyventojams siekti visuotinio kompiuterinio raštingumo, atitinkančio jų išsimokslinimą ir profesinę veiklą, įgyvendinama Visuotinio kompiuterinio raštingumo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugsėjo 15 d. nutarimu Nr. 1176 (Žin., 2004, Nr. 140-5124). Visuotinio kompiuterinio raštingumo standarte, patvirtintame švietimo ir mokslo ministro 2004 m. gruodžio 14 d. įsakymu Nr. ISAK-2016 (Žin., 2005, Nr. 7-218), nustatyti reikalavimai ir rekomendacijos, susiję su gyventojų kompiuterinio raštingumo kvalifikacija, įteisinti kompiuterinio raštingumo patvirtinimo principai. Valstybės tarnautojų mokymo 2007–2010 metų strategijoje vienas iš nustatytų prioritetinių valstybės tarnautojų mokymo tikslų yra stiprinti darbinių ES kalbų ir kompiuterinio raštingumo įgūdžius. Mokymosi visą gyvenimą užtikrinimo strategijos, patvirtintos švietimo ir mokslo ministro ir socialinės apsaugos ir darbo ministro 2004 m. kovo 26 d. įsakymu Nr. ISAK-433/A1-83 (Žin., 2004, Nr. 56-1957; 2008, Nr. 122-4647), įgyvendinimo veiksmų plane numatyta 9.2 priemonė – sukurti suaugusiųjų mokymuisi skirtą elektroninę mokymosi programų ir objektų saugyklą.“

1.11. Išdėstyti 51 punktą taip:

51. Įgyvendinant Nacionalinę žmonių su negalia socialinės integracijos 2003–2012 metų programą, patvirtintą Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. birželio 7 d. nutarimu Nr. 850 (Žin., 2002, Nr. 57-2335), 2006 metais parengta kompiuterinio raštingumo ir naudojimosi elektroninėmis paslaugomis mokymo ir testavimo programinė priemonė, kuri paskelbta Informacinės visuomenės plėtros komiteto prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės (toliau vadinama – Informacinės visuomenės plėtros komitetas) interneto svetainėje, pritaikius ją naudotis žmonėms su negalia.“

1.12. Išdėstyti 52 punktą taip:

52. Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės atlikto tyrimo „Informacinės technologijos Lietuvoje“ duomenimis, asmenų, kurie naudojasi kompiuteriu, 2008 metais padaugėjo iki 55,7 procento (2007 metais buvo 51,8 procento). Asmenų, kurie naudojasi internetu, 2007 metais buvo 48,7 procento, o 2008 metais – 53,1 procento. 2008 metais gamybos ir paslaugų įmonių, kuriose dirbo 10 ir daugiau darbuotojų, naudojančių kompiuterius, dalis pasiekė 94,8 procento (2007 metais buvo 90,5 procento), o įmonių, kurios naudojosi internetu, 2008 metais padaugėjo iki 92,7 procento (2007 metais buvo 88,4 procento).“

1.13. Išdėstyti 53 punktą taip:

53. Vidaus reikalų ministerija, nuo 2005 metų integruodama centrinės valdžios ir ES struktūrinių fondų išteklius, sukūrė Saugų valstybinį duomenų perdavimo tinklą (toliau vadinama – SVDPT), sudarantį sąlygas institucijoms saugiai keistis informacija ir užtikrinantį registrų bei valstybės informacinių sistemų apsaugą. SVDPT sujungtas su ES IDABC (Interoperable Delivery of Pan-European eGovernment Services to Public Administrations, Bussinesses and Citizens) programos TESTA (Trans Europien Services for Telematics between Administrations) tinklu ir yra valstybės informacinių sistemų tarpusavio sąveikos bei sąveikos su ES programų informacinėmis sistemomis pagrindas.“

1.14. Išdėstyti 54 punktą taip:

54. Didinant elektroniniu būdu teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų prieinamumą, sukurta valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų elektroniniu būdu teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų interneto svetainė „Elektroniniai valdžios vartai“ (www.evaldzia.lt, www.epaslaugos.lt ir www.govonline.lt). Šioje interneto svetainėje pateikiama informacija gyventojams ir verslo subjektams apie valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų elektroniniu būdu teikiamas viešąsias ir administracines paslaugas. Šiuo metu interneto svetainėje „Elektroniniai valdžios vartai“ galima užsisakyti pažymas apie deklaruotą gyvenamąją vietą, šeiminę padėtį ir už jas susimokėti, pasitikrinti informaciją apie valstybinį socialinį draudimą, suteiktų medicininių paslaugų apimtį ir išrašytų medikamentų kiekį, elektroniniu būdu pateikti dokumentus Ryšių reguliavimo tarnybai, užsakyti teistumo (neteistumo) pažymas, gauti Centrinės hipotekos įstaigos tvarkomų registrų informaciją, naudotis kitomis valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų elektroniniu būdu teikiamomis paslaugomis.“

1.15. Išdėstyti 55 punktą taip:

55. Vidaus reikalų ministerijos užsakyto ir 2008 metų spalį–lapkritį atlikto tyrimo duomenimis, 61,91 procento Lietuvos gyventojų, bendraujančių su valstybės ir savivaldybių institucijomis bei įstaigomis, naudojasi elektroniniu būdu teikiamomis viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis. Populiariausios elektroniniu būdu teikiamos viešosios ir administracinės paslaugos gyventojams yra šios: ieškoti leidinių, publikacijų įvairiose viešosiose bibliotekose (65,88 procento); pateikti mokesčių deklaracijas Valstybinei mokesčių inspekcijai prie Finansų ministerijos ir susigrąžinti sumokėtą gyventojų pajamų mokesčio dalį (61,34 procento); gauti konsultacijas, informaciją apie mokesčius Valstybinės mokesčių inspekcijos prie Finansų ministerijos interneto svetainėje (32,12 procento); ieškoti laisvų darbo vietų Lietuvos darbo biržos interneto svetainėje ir užsakyti informaciją apie atsiradusias laisvas norimas darbo vietas (23,59 procento); gauti informaciją iš Švietimo ir mokslo ministerijos apie mokymosi galimybes Lietuvoje ir kitose ES valstybėse narėse (18,15 procento). 44,84 procento Lietuvos gyventojų, nesinaudojančių elektroniniu būdu teikiamomis viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis, nurodė, kad pagrindinė priežastis, dėl kurios jie nesinaudoja šiomis paslaugomis, yra galimybių neturėjimas (t. y. jie nemoka naudotis kompiuteriu, internetu, neturi prieigos prie interneto namuose ar darbe ir panašiai).

Minėtas viešųjų ir administracinių paslaugų tyrimas parodė, kad ES Bendrajame pagrindinių viešųjų paslaugų sąraše (Common list of basic public services) nurodytų 20 pagrindinių viešųjų ir administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę brandos rodiklis 2008 metais yra 66 procentai (2007 metais jis buvo 55 procentai), o visiškai interaktyvių minėtų 20 paslaugų (fully online availability) brandos rodiklis 2008 metais yra 31,7 procento.“

1.16. Išdėstyti 56 punktą taip:

56. Informacinės visuomenės plėtros komiteto inicijuoto projekto „Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo – sistemų sąveikos gebos sukūrimas“, įgyvendinamo 2006–2008 metais, vienas iš pagrindinių uždavinių – įdiegti priemones (bendrąją terpę), leisiančias organizuoti ir valdyti duomenų mainus tarp įvairiose technologinėse terpėse funkcionuojančių informacinių sistemų subjektų, dalyvaujančių valstybės valdyme, viešųjų ir administracinių paslaugų elektroniniu būdu teikime. Įgyvendinant šį projektą, įsigyta duomenų mainų platforma, skirta duomenų mainams tarp institucijų, atsakingų už viešųjų ir administracinių paslaugų elektroniniu būdu teikimą, įgyvendinti, atnaujintas ir su ja susietas viešųjų ir administracinių paslaugų portalas „Elektroniniai valdžios vartai“ (www.evaldzia.lt, www.epaslaugos.lt, www.govonline.lt).“

1.17. Išdėstyti 57 punktą taip:

57. Vidaus reikalų ministerijos užsakyto ir 2008 metų spalį–lapkritį atlikto tyrimo metu buvo apklausti viešojo administravimo subjektai, administruojantys arba teikiantys viešąsias ar administracines paslaugas. Jie nurodė šias pagrindines priežastis, kurios trukdo plėtoti elektroniniu būdu teikiamas viešąsias ir administracines paslaugas: valstybės registrų ir informacinių sistemų duomenų kokybės ir tarpusavio sąveikos trūkumai (54 procentai respondentų); nesudarytos sąlygos saugiai ir kontroliuojant valstybės lygiu identifikuoti asmenis elektroninėje erdvėje (51 procentas respondentų); nepakankamas e. valdžios projektų finansavimas (46 procentai respondentų); e. valdžios projektų valdymo žinių ir įgūdžių trūkumas (33 procentai respondentų); kvalifikuoto personalo trūkumas (31 procentas respondentų).“

1.18. Išdėstyti 58 punktą taip:

58. Plėtojant elektroninės demokratijos sprendimus, įgyvendinama Balsavimo internetu diegimo programa, patvirtinta Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. liepos 11 d. nutarimu Nr. 759 (Žin., 2007, Nr. 81-3332). Šia programa siekiama sukurti ir išbandyti balsavimo internetu sistemą, kuri palengvintų piliečiams dalyvauti rinkimuose ir referendumuose, suteiktų daugiau galimybių balsuoti ne rinkimų apylinkėje, tačiau iki šiol nepriimti rinkimus reglamentuojančių Lietuvos Respublikos įstatymų pakeitimai ir papildymai, kurie įteisintų balsavimą internetu.

Siekiant identifikuoti svarbiausias demokratijos funkcionavimo problemas šiuolaikinėje žinių visuomenėje ir pasiūlyti efektyvius būdus joms spręsti panaudojant IRT, vykdomas Vilniaus universiteto, Kauno technologijos universiteto ir Mykolo Romerio universiteto bendras projektas „Demokratija žinių visuomenėje: iššūkių ir galimybių analizė“. Šio projekto metu buvo parengta elektroninio balsavimo galimybių studija, kurioje buvo įvertintos elektroninio balsavimo Lietuvoje galimybės, potenciali nauda, sąnaudos ir galimi pavojai. Taip pat projekto vykdytojai sukūrė racionalaus balsavimo internetu sistemą „MANO BALSAS LT“, kuri leidžia rinkėjams ir tiems, kurie domisi politika, atlikus trumpą testą, palyginti savo pažiūras su politikų pažiūromis, pagal jas susirasti artimiausią politiką ar partiją.

Paskutinis projekto sukurtas produktas – Lietuvos Respublikos Seimo narių veiklos analizės portalas monoseimas.lt. Tai interaktyvi interneto svetainė, supažindinanti Lietuvos piliečius su Lietuvos Respublikos Seimo veikla: reikšmingais balsavimais, Lietuvos Respublikos Seimo narių biografijomis, veikla ir pasisakymais Lietuvos Respublikos Seime.“

1.19. Išdėstyti 59 punktą taip:

59. Vidaus reikalų ministerija per 2008 metų II–IV ketvirčius įgyvendino Asmenų identifikavimui elektroninėje erdvėje reikalingos infrastruktūros sukūrimo investicijų projektą, kuriuo siekiama sudaryti reikiamas sąlygas asmenims identifikuoti elektroninėje erdvėje ir užtikrinti suderinamumą nacionaliniu ir ES lygiais, sukuriant programines sąsajas tarp Gyventojų registro tarnybos prie Vidaus reikalų ministerijos informacinės sistemos, kuri sudarys asmens atpažinimo elektroninėje erdvėje sertifikatus ir kvalifikuotus sertifikatus, įrašomus į asmens tapatybės korteles, kitų valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų, įmonių ir organizacijų informacinių sistemų.

Vidaus reikalų ministerija pagal Lietuvos valstybinio mokslo ir studijų fondo kvietimą dėl mokslo tiriamųjų darbų inicijavo mokslinį tyrimą „Elektroninės valdžios suderinamumo Lietuvoje strateginės gairės“, kuris vykdytas 2008 metais. Tyrimo tikslas – įvertinus gerąją patirtį ES valstybėse ir atlikus situacijos analizę, pateikti strategines e. valdžios sprendimų suderinamumo gaires. Šio projekto metu pasiūlytas Lietuvos e. valdžios suderinamumo gairių architektūros modelis siejasi su šiuo metu priimtomis Europos suderinamumo gairėmis, taip pat rengiama jų antrąja versija, nes jame daug dėmesio skiriama visiems suderinamumo lygmenims: organizaciniam, semantiniam ir techniniam.“

1.20. Išdėstyti 60 punktą taip:

60. Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatyme nustatyta, kad skundai, pateikti elektroniniu paštu, turi būti pasirašyti elektroniniu parašu. Atsakymai į šiuos skundus gali būti pateikiami asmeniui keliais būdais: elektroniniu paštu, asmenų pageidavimu siunčiami paštu skunde nurodytu adresu, įteikiami asmeniškai. Atsakymas, siunčiamas elektroniniu paštu, turi būti pasirašytas viešojo administravimo subjekto vadovo arba jo įgalioto pareigūno ar valstybės tarnautojo saugiu elektroniniu parašu. Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklėse nustatyta, kad asmens prašymas, pateiktas elektroniniu būdu ir pasirašytas elektroniniu parašu, prilyginamas prašymui raštu.“

1.21. Papildyti šiuo 601 punktu:

601. Elektroninį parašą reglamentuojanti teisinė bazė Lietuvoje sukurta, nėra kliūčių diegti ir naudoti elektroninį parašą. Informacinės visuomenės plėtros komitetas nuo 2005 metų vykdo projektą „Elektroninio parašo infrastruktūros plėtra“, kurio tikslas – sudaryti valstybės institucijoms reikiamas sąlygas naudoti elektroninį parašą elektroniniams dokumentams pasirašyti, šių dokumentų mainams tarp valstybės institucijų vykdyti, viešosioms ir administracinėms paslaugoms teikti elektroniniu būdu. Vykdant šį projektą, jau sukurta ir nemokamai platinama elektroninio parašo formavimo ir tikrinimo įranga, veikianti atvirojo kodo ir patentuotos programinės įrangos aplinkoje, taip pat elektroninio parašo nuotolinio mokymosi ir testavimosi sistema. Parengtas ir patvirtintas valstybės tarnautojų mokymo planas – elektroninio parašo mokymo kurso programa. 2008 metų III ketvirtį Informacinės visuomenės plėtros komitetas kartu su Valstybės tarnybos departamentu ir Asmens dokumentų išrašymo centru prie Vidaus reikalų ministerijos parengė techninį sprendimą dėl naujo pavyzdžio valstybės tarnautojų pažymėjimų išdavimo. Tokie pažymėjimai nuo 2008 m. rugsėjo 20 d. jau išduodami pradėjusiems dirbti naujiems valstybės tarnautojams ir keičiant senuosius valstybės tarnautojo pažymėjimus. Šių pažymėjimų lustuose įrašomi elektroninio parašo sertifikatai, leidžiantys asmenį patikimai identifikuoti elektroninėje erdvėje, ir jam pasirašyti elektroniniu parašu.“

1.22. Papildyti šiuo 602 punktu:

602. Elektroninių dokumentų valdymo taisyklės, patvirtintos Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2006 m. sausio 11 d. įsakymu Nr. V-12 (Žin., 2006, Nr. 7-268), sudarė teisinį pagrindą elektroninių dokumentų valdymui valstybės ir savivaldybių institucijose, įstaigose, įmonėse, kituose subjektuose, įgaliotuose atlikti viešojo administravimo funkcijas, taip pat nustatė elektroninių dokumentų valdymo sistemų funkcinius reikalavimus. Elektroniniu parašu pasirašyto elektroninio dokumento specifikacijos reikalavimų aprašas, patvirtintas Lietuvos archyvų departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės generalinio direktoriaus 2008 m. spalio 9 d. įsakymu Nr. V-119 (Žin., 2008, Nr. 118-4488), nustatė valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių, kitų subjektų, įgaliotų atlikti viešojo administravimo funkcijas, valstybės įgaliotų asmenų sudaromų rašytiniams dokumentams prilygintų elektroninių dokumentų, pasirašytų elektroniniu parašu, specifikacijų minimalius reikalavimus.“

1.23. Papildyti šiuo 603 punktu:

603. Informacinės visuomenės plėtros komitetas kasmet atlieka valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainių būklės analizę (pagal Bendrųjų reikalavimų valstybės ir savivaldybių institucijų ir įstaigų interneto svetainėms apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2003 m. balandžio 18 d. nutarimu Nr. 480 (Žin., 2003, Nr. 38-1739; 2006, Nr. 115-4376), nustatytus reikalavimus) ir Informacinės ir žinių visuomenės plėtros komisijai teikia savo išvadas ir pasiūlymus. Valstybės ir savivaldybių institucijų bei įstaigų interneto svetainių 2008 metų būklės analizės rezultatai parodė, kad interneto svetainėms nustatytus reikalavimus labiausiai atitinka ministerijų (72,7 procento), apskričių viršininkų administracijų (69,2 procento), Vyriausybės įstaigų ir Vyriausybei atskaitingų institucijų (61,2 procento) interneto svetainės, mažiausiai – ministerijoms pavaldžių įstaigų (38,3 procento), teisminės valdžios institucijų (39,8 procento), Lietuvos Respublikos Seimui atskaitingų institucijų (41,2 procento) interneto svetainės. Savivaldybių interneto svetainės vidutiniškai atitinka interneto svetainėms nustatytus reikalavimus (52,1 procento).“

1.24. Papildyti šiuo 604 punktu:

604. Prie efektyvesnės e. valdžios plėtros prisideda ir ES struktūrinės paramos panaudojimas. Informacinės visuomenės plėtros komitetas, vykdydamas Lietuvos 2004–2006 metų bendrojo programavimo dokumento, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004 m. rugpjūčio 2 d. nutarimu Nr. 935 (Žin., 2004, Nr. 123-4486), 3.3 priemonę, finansavimą iš ES struktūrinių fondų skyrė 42 projektams pagal 3 veiklos sritis: elektroninė valdžia ir elektroninės paslaugos, elektroninė infrastruktūra ir projektų dokumentacijos parengimas. 2007–2013 metų laikotarpiu e. valdžios projektai bus finansuojami pagal Lietuvos 2007–2013 metų ES struktūrinės paramos panaudojimo strategijos Ekonomikos augimo veiksmų programos 3 prioritetą „Informacinė visuomenė visiems“.

1.25. Papildyti šiuo 605 punktu:

„605. Viešosios ir administracinės paslaugos į internetą perkeliamos laipsniškai – nuo informacinio pobūdžio iki personalizuotų viešųjų ir administracinių paslaugų. Išskiriami 5 viešųjų ir administracinių paslaugų perkėlimo į internetą brandos lygiai:

605.1. informacinis lygis – informaciją apie viešąją ar administracinę paslaugą galima rasti viešoje interneto svetainėje, per kurią elektroniniu būdu teikiamos viešosios ir administracinės paslaugos, arba viešoje interneto svetainėje, kurią administruoja viešojo administravimo subjektas, teikiantis administracines paslaugas ar administruojantis viešąsias paslaugas;

605.2. vienpusės sąveikos lygis – viešoje interneto svetainėje, per kurią elektroniniu būdu teikiamos viešosios ir administracinės paslaugos, arba viešoje interneto svetainėje, kurią administruoja viešojo administravimo subjektas, teikiantis administracines paslaugas ar administruojantis viešąsias paslaugas, suteikiama galimybė vartotojui gauti paraiškos formą (atsisiųsti ją iš interneto svetainės), siekiant pradėti viešosios ar administracinės paslaugos gavimo procedūrą;

605.3. dvipusės sąveikos lygis – viešoje interneto svetainėje, per kurią elektroniniu būdu teikiamos viešosios ir administracinės paslaugos, arba viešoje interneto svetainėje, kurią administruoja viešojo administravimo subjektas, teikiantis administracines paslaugas ar administruojantis viešąsias paslaugas, suteikiama galimybė vartotojui paraiškos formą užpildyti internete ir ją išsiųsti viešojo administravimo subjektui, tačiau pati viešoji ar administracinė paslauga suteikiama neelektronine forma;

605.4. bendradarbiavimo lygis – viešoje interneto svetainėje, per kurią elektroniniu būdu teikiamos viešosios ir administracinės paslaugos, arba viešoje interneto svetainėje, kurią administruoja viešojo administravimo subjektas, teikiantis administracines paslaugas ar administruojantis viešąsias paslaugas, suteikiama galimybė vartotojui dalyvauti visame viešosios ar administracinės paslaugos teikime per interneto svetainę; vartotojui, siekiančiam elektroniniu būdu gauti geros kokybės viešąją ar administracinę paslaugą, nereikia atlikti formalių procedūrų;

605.5. personalizuotas lygis – viešosios ir administracinės paslaugos elektroniniu būdu teikiamos vartotojui automatiškai panaudojant buvusią vartotojo registraciją ir duomenis apie vartotoją, atsisakius pakartotinio duomenų įvedimo; viešosios ar administracinės paslaugos teikimo metu vartotojas informuojamas apie jam būtinus atlikti veiksmus; viešojo administravimo subjektas, teikiantis administracines paslaugas ar administruojantis viešąsias paslaugas, vartotojui pateikia iš anksto iš dalies užpildytas duomenų perdavimo formas; taip vartotojui automatiškai teikiamos tam tikros socialinio ar ekonominio pobūdžio viešosios ir administracinės paslaugos, atitinkančios vartotojo statusą, ir nereikalaujama, kad vartotojas pateiktų prašymą jas suteikti.“

1.26. Papildyti šiuo 606 punktu:

606. Valstybės ir savivaldybių institucijoms bei įstaigoms, siekiančioms viešųjų ir administracinių paslaugų perkėlimo į elektroninę erdvę, būtina užtikrinti atitinkamą elektroninės informacijos konfidencialumo, vientisumo ir prieinamumo lygį. Siekiant sudaryti sąlygas saugiai automatiniu būdu tvarkyti elektroninę informaciją valstybės informacinėse sistemose ir valstybės ar žinybiniuose registruose arba kitose informacinėse sistemose, nustatyti Bendrieji elektroninės informacijos saugos valstybės institucijų ir įstaigų informacinėse sistemose reikalavimai, patvirtinti Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1997 m. rugsėjo 4 d. nutarimu Nr. 952 (Žin., 1997, Nr. 83-2075; 2007, Nr. 49-1891).

Siekiant metodiškai padėti valstybės institucijoms ir įstaigoms, valdančioms informacines sistemas, organizuoti elektroninės informacijos saugą, parengtos Saugos dokumentų turinio gairės, patvirtintos vidaus reikalų ministro 2007 m. gegužės 8 d. įsakymu Nr. 1V-172 (Žin., 2007, Nr. 53-2070), Saugaus elektroninės informacijos teikimo sutarties pavyzdinė forma, patvirtinta vidaus reikalų ministro 2007 m. birželio 29 d. įsakymu Nr. 1V-241 (Žin., 2007, Nr. 75-2980), Valstybės institucijų ir įstaigų informacinių sistemų klasifikavimo pagal jose tvarkomą elektroninę informaciją gairės, patvirtintos vidaus reikalų ministro 2007 m. liepos 11 d. įsakymu Nr. 1V-247 (Žin., 2007, Nr. 78-3160; 2008, Nr. 127-4866), ir Valstybės institucijų ir įstaigų informacinių sistemų elektroninės informacijos techniniai saugos reikalavimai, patvirtinti vidaus reikalų ministro 2008 m. spalio 27 d. įsakymu Nr. 1V-384 (Žin., 2008, Nr. 127-4866).“

1.27. Pripažinti netekusiu galios 62.1.5 punktą.

1.28. Įrašyti 62.1.13 punkte vietoj raidžių „IT“ raides „IRT“.

1.29. Papildyti šiuo 62.1.15 punktu:

62.1.15. Sparčiai didėja gyventojų ir verslo subjektų naudojimosi kompiuteriu ir internetu apimtis.“

1.30. Papildyti šiuo 62.1.16 punktu:

62.1.16. Funkcionuoja SVDPT tinklas.“

1.31. Papildyti šiuo 62.1.17 punktu:

62.1.17. Baigtas kurti VIPT tinklas – Lietuva tapo viena iš pirmaujančių ES valstybių pagal VIPT skaičių vienam gyventojui: Lietuvoje įsteigti 875 VIPT.“

1.32. Papildyti šiuo 62.1.18 punktu:

62.1.18. Tobulinamos elektroniniu būdu teikiamos viešosios ir administracinės paslaugos, gyventojai ir verslo subjektai vis dažniau jomis naudojasi.“

1.33. Įrašyti 62.2.6 punkte vietoj raidžių „IT“ raides „IRT“.

1.34. Išdėstyti 62.2.22 punktą taip:

62.2.22. Kvalifikuoto personalo, dirbančio su e. valdžia susijusiose srityse, trūkumas.“

1.35. Išdėstyti 62.2.23 punktą taip:

62.2.23. Nepriimti teisės aktai, reglamentuojantys viešųjų ir administracinių paslaugų teikimą elektroniniu būdu ir balsavimo internetu tvarką.“

1.36. Pripažinti netekusiu galios 62.2.24 punktą.

1.37. Išdėstyti 62.2.25 punktą taip:

62.2.25. Nepakankamai realizuota sąveika tarp registrų ir informacinių sistemų.“

1.38. Išdėstyti 62.2.26 punktą taip:

62.2.26. Ne visos informacinės sistemos elektroninei informacijai perduoti naudoja SVDPT, elektroninė informacija perduodama bendro naudojimo kompiuterių tinklais arba tam tikriems uždaviniams vykdyti kuriami atskiri kompiuterių tinklai.“

1.39. Pripažinti netekusiu galios 62.2.27 punktą.

1.40. Įrašyti 62.3.8 punkte vietoj žodžių „būtinus investicijų planavimo ir valdymo veiksmus iš struktūrinių fondų lėšų“ žodžius „būtinas priemones, kurių reikia e. valdžios plėtrai“.

1.41. Išdėstyti 62.3.10 punktą taip:

62.3.10. IRT pritaikymas viešajame sektoriuje atveria naujas asmenų bendravimo su valstybės ir savivaldybių institucijomis bei įstaigomis galimybes.“

1.42. Papildyti šiuo 62.3.12 punktu:

62.3.12. Elektroninį parašą reglamentuojanti teisinė bazė Lietuvoje sukurta, nėra kliūčių diegti ir naudoti elektroninį parašą.“

1.43. Papildyti šiuo 62.3.13 punktu:

62.3.13. Vykdomi projektai asmenų elektroninio identifikavimo srityje sudarys galimybę asmenims pasirašyti elektroninius dokumentus elektroniniu parašu, saugiai identifikuoti ir autentifikuoti asmenis elektroninėje erdvėje.“

1.44. Papildyti šiuo 62.3.14 punktu:

62.3.14. SVDPT gali būti panaudotas e. valdžios informacinių išteklių vieningai apsaugai nuo grėsmių iš viešųjų tinklų užtikrinti.“

1.45. Papildyti šiuo 62.3.15 punktu:

62.3.15. Plėtojamas kaimiškųjų vietovių informacinių technologijų plačiajuostis tinklas RAIN pagerins kaimiškųjų vietovių gyventojų galimybes pasitelkti modernias IRT, internetą švietimo ir gebėjimų, kūrybiškumo ir verslumo ugdymo reikmėms.“

1.46. Pripažinti netekusiu galios 62.4.8 punktą.

1.47. Įrašyti 62.4.12 punkte po žodžio „įstaigų“ žodį „tarnautojų“, vietoj raidžių „IT“ raides „IRT“.

1.48. Papildyti šiuo 62.4.14 punktu:

62.4.14. Gali būti panaudojamos ne visos SVDPT teikiamos galimybės.“

1.49. Papildyti šiuo 62.4.15 punktu:

62.4.15. Jeigu nebus tobulinamas SVDPT, gali būti keblu užtikrinti nepertraukiamą elektroninės valdžios funkcionavimą ir paslaugų teikimą, atsirasti grėsmė e. valdžios informacinių išteklių saugai.“

1.50. Įrašyti 64 punkte vietoj raidžių „IT“ raides „IRT“.

1.51. Išdėstyti 65.5 punkto pirmąją pastraipą taip:

65.5. Tikslas – tobulinti gyventojams ir verslo subjektams teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų ir informacijos prieinamumą ir kokybę, plėtoti viešojo administravimo sprendimų priėmimą naudojant IRT.“

1.52. Išdėstyti 65.5.1 punktą taip:

65.5.1. Tobulinti gyventojams ir verslo subjektams teikiamų viešųjų ir administracinių paslaugų ir informacijos prieinamumą ir kokybę naudojant IRT.

Viešosios paslaugos, kurias administruoja valstybės ir savivaldybių institucijos bei įstaigos, ir administracinės paslaugos turi būti teikiamos naudojant modernias IRT aukščiausiu įmanomu viešųjų ir administracinių paslaugų perkėlimo į internetą brandos lygiu, ypač daug dėmesio skiriant aukštu sąveikumo (interoperability) lygiu pasižyminčioms, su ES piliečių ir verslo subjektų mobilumu susijusioms paslaugoms, nes jos kuria didžiausią pridėtinę vertę, turi ekonominį ir antikorupcinį poveikį, taip pat toms paslaugoms, kurių labiausiai reikia Lietuvos gyventojams ir verslo subjektams.

Teikiant viešąsias ir administracines paslaugas, turi būti siekiama plataus viešųjų ir administracinių paslaugų naudojimo (t. y. sąsajai su vartotoju turi būti panaudojamos paplitusios atvirosios technologijos), trumpesnio asmenų aptarnavimo laiko, mažesnių, palyginti su įprastiniais tokių paslaugų teikimo būdais, sąnaudų. Viešosios ir administracinės paslaugos internetu turi būti teikiamos „vieno langelio principu“, taip pat jų teikimui gali būti panaudoti ir kiti ryšio kanalai: mobilieji telefonai, kontaktiniai centrai, skaitmeninė televizija, elektroninis paštas ir kiti ryšio kanalai, tačiau turi būti paliekami ir iki šiol visuotinai naudojami tokių paslaugų teikimo būdai. Viešosios ir administracinės paslaugos turi būti perkeliamos į elektroninę erdvę laikantis „skirta visiems“ („design for all“) principo, atsižvelgiant į Interneto prieinamumo rekomendacijas (WAI – Web Accessibility Initiative), kad jos būtų pritaikytos įvairių vartotojų grupių poreikiams, įskaitant žmones su negalia. Perkeliant viešąsias ir administracines paslaugas į elektroninę erdvę, taip pat turėtų būti panaudotos visos informacijos teikimo įvairiais pavidalais galimybės (pavyzdžiui, tekstu, vaizdu ir garsu).

Sprendžiant šį uždavinį, svarbu užtikrinti prieigą prie šiuolaikinių IRT visiems asmenims, nepriklausomai nuo jų amžiaus, darbingumo ar neįgalumo lygio, lyties, rasinės ir etninės kilmės, religinių ir politinių įsitikinimų, socialinės padėties ar pajamų. Tam administruojamas VIPT tinklas, plėtojamas kaimiškųjų vietovių informacinių technologijų plačiajuostis tinklas RAIN, turi būti organizuojami gyventojų kompiuterinio raštingumo kėlimo kursai, didinama valstybės tarnautojų kompiuterinio raštingumo kompetencija. Kad asmenys būtų saugiai ir patikimai identifikuojami ir autentifikuojami elektroninėje erdvėje, galėtų efektyviau pasinaudoti elektroniniais dokumentais, kurių autentiškumas ir integralumas būtų patvirtintas elektroniniu parašu, ir nacionalinėmis ir tarpeuropinėmis viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis, teikiamomis naudojant modernias IRT, reikia užtikrinti atitinkamos infrastruktūros plėtrą ir jos suderinamumą nacionaliniu ir ES lygiais, sukurti programines sąsajas integracijai su kitų valstybės ir savivaldybių institucijų, įstaigų, įmonių bei organizacijų informacinėmis sistemomis.“

1.53. Išdėstyti 65.5.2 punktą taip:

65.5.2. Plėtoti viešojo administravimo sprendimų priėmimą naudojant saugias IRT.

Sprendžiant šį uždavinį, būtina tobulinti teisės aktus ir reorganizuoti viešojo administravimo procesus – pritaikyti juos IRT panaudojimui priimant sprendimus, kad viešosios ir administracinės paslaugos gyventojams ir verslo subjektams taptų geresnės kokybės, būtų taupomos viešojo administravimo išlaidos, o viešojo administravimo subjektų sprendimų priėmimas taptų skaidrus ir efektyvus. Taip pat labai svarbu užtikrinti „vieno langelio“ principo įgyvendinimą visose viešojo administravimo institucijose ir įstaigose, plėtoti elektroninės demokratijos sprendimus, kad panaudojant IRT gyventojai būtų įtraukiami į valstybės valdymo procesą, nuotoliniu būdu galėtų pareikšti savo nuomonę apie jiems teikiamas viešąsias ir administracines paslaugas ar planuojamus priimti sprendimus. Be to, būtina priimti teisės aktus, reglamentuojančius balsavimo internetu tvarką. Įgyvendinant šias nuostatas, turėtų būti skatinami ir remiami atitinkami projektai elektroninės demokratijos srityje. Diegiant IRT viešosioms ir administracinėms paslaugoms teikti, turi būti laikomasi neutralumo technologijų atžvilgiu principų (neteiktinas prioritetas konkrečiai technologijai ar jos gamybos būdui) ir užtikrinami tarpinstituciniai duomenų mainai, grindžiami žiniatinklio paslaugų (web services) naudojimu. Institucijos, administruodamos viešąsias ir teikdamos administracines paslaugas, turėtų naudoti sukurtus asmens tapatybės nustatymo, apmokėjimo už paslaugas ir duomenų mainų elektroninėje erdvėje sprendimus (asmens tapatybės nustatymą pagal asmens tapatybės kortelę, Viešojo administravimo institucijų informacinių sistemų interoperabilumo sistemą, Lietuvos geografinės informacijos infrastruktūrą, Saugų valstybinio duomenų perdavimo tinklą).“

1.54. Pripažinti netekusiu galios 65.5.3 punktą.

1.55. Išdėstyti 69.8 punktą taip:

69.8. asmenų, kurie naudojasi elektroniniu būdu teikiamomis viešosiomis ir administracinėmis paslaugomis, dalis (procentais);“.

1.56. Išdėstyti 69.9 punktą taip:

69.9. visiškai interaktyvių viešųjų ir administracinių paslaugų, numatytų pagal ES programinius dokumentus, dalis (procentais).“

2. Pripažinti netekusiu galios Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. gruodžio 31 d. nutarimą Nr. 2115 „Dėl Elektroninės valdžios koncepcijos patvirtinimo“ (Žin., 2003, Nr. 2-54).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                              ANDRIUS KUBILIUS

 

VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS                                                 RAIMUNDAS PALAITIS