LIETUVOS BANKO VALDYBOS

NUTARIMAS

 

DĖL Lietuvos banko valdybos 2009 m. gruodžio 10 d. nutarimo Nr. 228 „Dėl Minimalių kredito įstaigų darbuotojų atlygio politikos reikalavimų“ pakeitimo

 

2010 m. gruodžio 23 d. Nr. 03-175

Vilnius

 

Įgyvendindama 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2010/76/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvų 2006/48/EB ir 2006/49/EB nuostatos, susijusios su kapitalo poreikiu prekybos knygai ir pakartotiniam pakeitimui vertybiniais popieriais, taip pat su atlyginimų nustatymo politikos priežiūriniu tikrinimu (OL 2010 L 329, p. 3), Lietuvos banko valdyba nutaria:

1. Pakeisti Lietuvos banko valdybos 2009 m. gruodžio 10 d. nutarimą Nr. 228 „Dėl Minimalių kredito įstaigų darbuotojų atlygio politikos reikalavimų“ (Žin., 2009, Nr. 149-6708) ir išdėstyti nauja redakcija:

 

„LIETUVOS BANKO VALDYBA

 

NUTARIMAS

DĖL MINIMALIŲ KREDITO ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMŲ PATVIRTINIMO

 

Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos Lietuvos banko įstatymo (Žin., 1994, Nr. 99-1957; 2001, Nr. 28-890) 9 straipsniu ir įgyvendindama 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2010/76/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvų 2006/48/EB ir 2006/49/EB nuostatos, susijusios su kapitalo poreikiu prekybos knygai ir pakartotiniam pakeitimui vertybiniais popieriais, taip pat su atlyginimų nustatymo politikos priežiūriniu tikrinimu (OL 2010 L 329, p. 3), Lietuvos banko valdyba nutaria:

Patvirtinti Minimalius kredito įstaigų darbuotojų atlygio politikos reikalavimus (pridedama).“

2. Nustatyti, kad šiuo nutarimu patvirtinti reikalavimai taikomi:

2.1. kintamajam atlygiui, paskirtam arba mokamam po 2011 m. sausio 1 d. (įskaitant pagal sutartis, sudarytas iki 2011 m. sausio 1 d.);

2.2. kintamajam atlygiui, paskirtam, bet dar neišmokėtam iki 2011 m. sausio 1 d., už 2010 m. suteiktas pasaugas (atliktą darbą).

3. Nustatyti, kad šis nutarimas įsigalioja 2011 m. sausio 1 d.

 

 

 

Valdybos pirmininkas                                                    Reinoldijus Šarkinas


 

PATVIRTINTA

Lietuvos banko valdybos

2009 m. gruodžio 10 d. nutarimu Nr. 228

(Lietuvos banko valdybos

2010 m. gruodžio 23 d.

nutarimo Nr. 03-175 redakcija)

 

MINIMALŪS KREDITO ĮSTAIGŲ DARBUOTOJŲ ATLYGIO POLITIKOS REIKALAVIMAI

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šis dokumentas nustato minimalius reikalavimus, kurių privalo laikytis kredito įstaigos, nustatydamos ir išmokėdamos premijas ir kitas išmokas, skiriamas už veiklos rezultatus darbuotojams, kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką kredito įstaigos prisiimamai rizikai, ir parengtas įgyvendinant 2010 m. lapkričio 24 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą 2010/76/ES, kuria iš dalies keičiamos direktyvų 2006/48/EB ir 2006/49/EB nuostatos, susijusios su kapitalo poreikiu prekybos knygai ir pakartotiniam pakeitimui vertybiniais popieriais, taip pat su atlyginimų nustatymo politikos priežiūriniu tikrinimu (OL 2010 L 329, p. 3), ir 2010 m. gruodžio 9 d. Europos bankų priežiūros institucijų komiteto (angl. Committee of European Banking Supervisors – CEBS) išleistas Atlyginimo politikos ir praktikos gaires (angl. Guidelines on Remuneration Policies and Practices).

2. Dokumento reikalavimai taikomi Lietuvos banko išduotą licenciją turintiems bankams, Centrinei kredito unijai ir mutatis mutandis Lietuvos banko išduotą licenciją turintiems užsienio bankų filialams (toliau – bankai).

3. Pagrindinės sąvokos:

Darbuotojai – banko specialistai (įskaitant banko administracijos vadovus, valdymo ir priežiūros organų narius), kurių profesinė veikla ir (arba) priimami sprendimai gali turėti reikšmingą įtaką banko prisiimamai rizikai.

Atlygis – metinis darbuotojo uždarbis, susidedantis iš pastoviosios ir kintamosios dalies.

Pensijos įmoka – darbuotojui banke kaupiamos pensijai skirtos lėšos kaip dalis kintamojo atlygio.

Pastovusis atlygis – darbo sutartyje nustatytas darbo užmokestis.

Kintamasis atlygis – atsižvelgiant į veiklos rezultatus skiriamos premijos, pensijos įmokos, teisės į banko akcijas, su akcijomis susijusios finansinės priemonės, kitos finansinės arba nepiniginės priemonės.

Kontrolės funkcijos – vidaus kontrolės sistema, rizikos valdymas, vidaus auditas.

Atidėjimo laikotarpis – su verslo specifika ir rizika, verslo ciklu ir darbuotojo veikla glaudžiai susijęs ne trumpesnis kaip trejų–penkerių metų laikotarpis, per kurį išmokama atidėta kintamojo atlygio dalis.

4. Bankas parengia ir taiko darbuotojų kintamojo atlygio nustatymo politiką (toliau – Politika), atsižvelgdamas į:

4.1. savo dydį (pavyzdžiui, turto, kapitalo, įsipareigojimų dydį, filialų ir darbuotojų skaičių);

4.2. veiklos rūšis ir mastą, sudėtingumą, organizacinę struktūrą ir prisiimamą riziką (pavyzdžiui, mažmeninė, investicinė bankininkystė arba kita veikla, rizikos valdymas);

4.3. kitus veiksnius (pavyzdžiui, įtraukimą į oficialųjį prekybos sąrašą, gautus leidimus taikyti pažangiuosius rizikos vertinimo metodus skaičiuojant kapitalo pakankamumą (Vidaus reitingais pagrįstą kredito rizikos vertinimo metodą (IRB), Pažangųjį operacinės rizikos vertinimo metodą (AMA).

5. Politikos kūrimas integruojamas į rizikos valdymo sistemą, už Politikos principų ir kintamojo atlygio apskaičiavimo modelių nustatymą, Politikos periodišką, ne rečiau kaip kartą per metus, peržiūrėjimą atsakinga banko stebėtojų taryba, o už politikos įgyvendinimą – valdyba.

6. Banko vidaus audito tarnyba ne rečiau kaip kartą per metus privalo patikrinti, kaip įgyvendinami politikos principai.

7. Politika taikoma bankui ir jo finansinei grupei.

 

II. BANKO DARBUOTOJŲ KINTAMOJO ATLYGIO POLITIKOS PRINCIPAI

 

8. Politikos principai nustatomi ir kintamojo atlygio apskaičiavimo modeliai rengiami taip, kad atitiktų ilgalaikius banko tęstinės veiklos interesus (pvz., stabilaus augimo perspektyvas), verslo strategiją, tikslus, vertybes ir skatintų patikimą ir veiksmingą rizikos valdymą, o darbuotojai nebūtų skatinami prisiimti per didelę bankui nepriimtiną riziką.

9. Siekiant suderinti asmeninius darbuotojų veiklos tikslus, jų skatinimą su ilgalaikiais banko tęstinės veiklos interesais, Politikoje nustatyti principai turi apimti reikšmingos rizikos apibrėžimą, tinkamą kintamojo ir pastoviojo atlygio santykio nustatymą, kintamojo atlygio sudedamųjų dalių proporcijų parinkimą, mokėjimo atidėjimo laikotarpį, veiklos rezultatų vertinimo ir jų susiejimo su kintamuoju atlygiu mechanizmą.

10. Darbuotojo pastovusis atlygis turi sudaryti pakankamai didelę viso atlygio dalį. Politikoje nustatomas aiškus kintamojo ir pastoviojo atlygio santykis, kad bankas, lanksčiai taikydamas kintamojo atlygio politikos principus, įskaitant galimybę nemokėti kintamojo atlygio dalies, nepažeistų Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimų.

11. Pagal sutartį nustatytas garantuotas kintamasis atlygis gali būti skiriamas tik išimtiniais atvejais naujai priimamiems darbuotojams ir tik pirmaisiais jų darbo metais.

12. Atsižvelgiant į galimą riziką, susijusią su įvertintais darbuotojo veiklos rezultatais, ne mažesnės kaip 40 procentų kintamojo atlygio dalies išmokėjimas pinigais arba suteikimas nepiniginėmis priemonėmis atidedamas Politikoje nustatytam atidėjimo laikotarpiui, o kai kintamojo atlygio suma, banko nuožiūra, yra itin didelė, atidedamas ne mažesnės kaip 60 procentų kintamojo atlygio dalies išmokėjimas pinigais arba suteikimas nepiniginėmis priemonėmis. Atidėjimo laikotarpio trukmė tarp trejų–penkerių metų pasirenkama atsižvelgus į verslo ciklą, veiklos rūšis ir mastą, prisiimamą riziką ir darbuotojo veiklos rezultatus, o atidedama kintamo atlygio dalis gali būti didinama atsižvelgus į atlygį gaunančio darbuotojo darbo stažą arba atsakomybę.

13. Kintamasis atlygis, įskaitant ir atidėtąją dalį, išmokamas arba suteikiamas tik esant tvariai banko finansinei padėčiai ir turi būti siejamas su banko, verslo padalinio ir darbuotojo veiklos rezultatais. Kintamasis atlygis, nepažeidžiant Lietuvos Respublikos teisės aktų reikalavimų, turi būti mažinamas arba nemokamas, jei banko veiklos rezultatai neatitinka banko veikos strategijoje numatytų rodiklių arba veikla nuostolinga. Tikslinama ir dabartinio atlygio suma, ir anksčiau uždirbtų sumų išmokėjimas, įskaitant akcijų paskirstymą (angl. clawback arrangements) arba sumas pagal premijų didinimo ir mažinimo sistemas (lot. bonus–malus).

14. Ne mažiau kaip 50 procentų kintamojo atlygio, parinkus tinkamą proporciją, turi sudaryti šios priemonės:

14.1. banko akcijos arba kitos lygiavertės, atsižvelgiant į juridinio asmens teisinę formą, nuosavybės priemonės, su akcijomis susijusios finansinės priemonės, kai bankas įtrauktas į biržos prekybos sąrašą, arba kitos lygiavertės nepiniginės priemonės, kai bankas neįtrauktas į biržos prekybos sąrašą;

14.2. kitos finansinės priemonės – ne nuosavybės vertybiniai popieriai, kurių emisijos dokumentuose numatyta, kad kritinėmis situacijomis turi būti konvertuojami, o bet kuriuo kitu metu gali būti konvertuojami Lietuvos banko iniciatyva, remiantis emitento finansine ir mokumo padėtimi, į banko paprastąsias vardines akcijas.

Šioms priemonėms taikomas Politikoje nustatytas perleidimo teisės atidėjimo laikotarpis, derinant ilgalaikius banko tęstinės veiklos interesus su darbuotojų skatinimu. Ši nuostata taikoma ir atidedamai pagal 12 punktą kintamojo atlygio daliai, ir neatidedamai kintamojo atlygio daliai.

15. Su sutarties nutraukimu susijusios išmokos nustatomos atsižvelgiant į darbuotojo veiklos rezultatus, pasiektus per banko nustatytą laikotarpį, ir taip, kad darbuotojui nebūtų atlyginama, jei jo veikla lėmė banko nuostolį, išskyrus privalomas išmokas, nustatytas pagal galiojančius teisės aktus.

16. Politikoje nustatyti pensijos įmokų skaičiavimo principai turi atitikti banko verslo strategiją, tikslus, vertybes ir ilgalaikius tęstinės veiklos interesus.

Jei darbuotojas darbo santykius nutraukia nesulaukęs pensijos amžiaus, sukaupta pensija 14 punkte nurodytomis priemonėmis išmokama darbuotojui ne anksčiau kaip po penkerių metų ir tik atlikus visus reikiamus sukauptos pensijos tikslinimus, atsižvelgiant į rizikos poveikį, susijusį su darbuotojo veiklos rezultatais.

Darbuotojui sulaukus pensijos amžiaus, sukaupta pensija išmokama 14 punkte nurodytomis priemonėmis su penkerių metų perleidimo teisės atidėjimo laikotarpiu.

17. Banko vidaus audito tarnyba stebi, kad darbuotojai nesinaudotų asmeninėmis apsidraudimo strategijomis arba draudimu nuo kintamojo atlygio sumažėjimo, siekiant sumažinti rizikos poveikio įtaką, numatytą jų kintamojo atlygio skaičiavimo modeliuose.

18. Kontrolės funkcijas atliekantiems darbuotojams kintamasis atlygis skiriamas už atliktus darbus ir rezultatus, susijusius su jiems priskirtų funkcijų vykdymu, ir nepriklauso nuo veiklos jų kontroliuojamuose verslo padaliniuose rezultatų.

19. Politika turi būti prieinama darbuotojams, kuriems taikoma. Darbuotojai iš anksto informuojami apie kriterijus ir metodus, kuriais vadovaujantis nustatomas jų kintamasis atlygis, o vertinimo procesas turi būti aiškus ir dokumentuotas.

 

III. VEIKLOS REZULTATŲ VERTINIMAS

 

20. Darbuotojų veiklos rezultatai vertinami ir kintamojo atlygio fondas sudaromas įvertinus banko veiklos rezultatus, atsižvelgus į esamą ir būsimą riziką, naudojamo kapitalo ir likvidumo palaikymo sąnaudas. Apskaičiuotas kintamojo atlygio fondas neturi riboti banko gebėjimo stiprinti kapitalo bazę.

21. Kadangi kintamasis atlygis susietas su veiklos rezultatais, visa atlygio suma turi būti pagrįsta bendru asmens, verslo padalinio ir viso banko rezultatų vertinimu. Vertinant asmeninį kiekvieno darbuotojo indėlį atsižvelgiama ne tik į finansinį indėlį, bet ir į nefinansinius kriterijus (pavyzdžiui, vidaus taisyklių ir procedūrų laikymąsi, santykių su klientais ir investuotojais standartų laikymąsi).

22. Banko darbuotojų veiklos rezultatai vertinami kasmet. Apskaičiuojant kintamąjį atlygį remiamasi ne mažiau kaip trejų–penkerių metų darbuotojo veiklos vertinimo rezultatais, o faktinis kintamojo atlygio sudėtinių dalių išmokėjimas paskirstomas per laikotarpį, atitinkantį visą banko veiklos ciklą ir veiklos riziką.

23. Bankai turi įsteigti atlyginimų komitetą. Atlyginimų komiteto nariais negali būti skiriami banko valdybos nariai ir banko administracijos vadovas.

24. Atlyginimų komiteto funkcijos:

24.1. kompetentingai ir nepriklausomai vertinti kintamojo atlygio politiką, praktiką ir paskatas, sukurtas siekiant valdyti banko prisiimamą riziką, kapitalą ir likvidumą;

24.2. tiesiogiai prižiūrėti už rizikos valdymą ir atitikties kontrolę atsakingų vadovaujančių darbuotojų kintamuosius atlygius;

24.3. rengti sprendimų dėl kintamojo atlygio projektus (įskaitant sprendimus, turinčius poveikį banko prisiimamai rizikai ir jos valdymui), kuriuos priima banko stebėtojų taryba. Rengiant šiuos sprendimus atsižvelgiama į banko, akcininkų, investuotojų ir kitų suinteresuotų dalyvių ilgalaikius interesus.

 

IV. INFORMACIJOS ATSKLEIDIMAS

 

25. Bankas, nepažeisdamas banko paslapties ir asmens duomenų apsaugos reikalavimų, turi aiškiai ir suprantamai atskleisti visuomenei svarbią informaciją apie Politikos įgyvendinimą banke:

25.1. atlygio ir veiklos rezultatų ryšys;

25.2. kriterijai, naudojami veiklos rezultatams įvertinti, atlygio tikslinimas pagal riziką, atlygio skyrimo kriterijai ir atidėjimo principai;

25.3. veiklos rezultatų vertinimo kriterijai, kuriais grindžiama teisė į banko akcijas, su akcijomis susijusias finansines priemones, kitas kintamojo atlygio sudėtines dalis;

25.4. sprendimų priėmimo procesas, nustatant ir peržiūrint Politikos principus, įskaitant informaciją apie atlyginimų komitetą (sudėtis ir įgaliojimai), išorės konsultantai, jei buvo naudojamasi jų paslaugomis rengiant Politiką;

25.5. bendroji kiekybinė informacija apie atlygį pagal verslo sritis;

25.6. bendroji kiekybinė informacija apie atlygį darbuotojams, išskiriant banko vadovus:

25.6.1. pastoviojo ir kintamojo atlygio bendros sumos ir gavėjų skaičius;

25.6.2. kintamojo atlygio, suskaidyto į pinigines išmokas, pensijos įmokas, banko akcijas, su akcijomis susijusias finansines priemones, kitas finansines arba nepinigines priemones, sumos;

25.6.3. likusio neišmokėto atidėto kintamojo atlygio, suskirstyto į darbuotojams paskirtas ir nepaskirtas dalis, sumos;

25.6.4. atidėto kintamojo atlygio, paskirto finansiniais metais, išmokėto ir patikslinto, atsižvelgus į veiklos rezultatus, sumos;

25.6.5. garantuoto kintamojo atlygio, numatyto pagal naujas sutartis, ir su sutarties nutraukimu susijusių išmokų finansiniais metais suma ir gavėjų skaičius;

25.6.6. su sutarties nutraukimu susijusių išmokų skyrimas finansiniais metais, jų gavėjų skaičius ir didžiausia suma, skirta vienam asmeniui;

25.7. kintamojo atlygio dalių ir visos kitos negrynaisiais pinigais gaunamos naudos skyrimo priežastys ir kriterijai;

25.8. kita, banko nuomone, reikšminga informacija.

26. Ši informacija gali būti atskleista atskirame pranešime arba kartu su metinėmis finansinėmis atskaitomis.

 

V. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

27. Politika (jeigu buvo keičiama) pateikiama Lietuvos bankui kiekvienais metais iki einamųjų metų balandžio 1 dienos.

28. Lietuvos bankas, vertindamas Kredito įstaigų darbuotojų atlygio politikos reikalavimų įgyvendinimą bankuose, atsižvelgia į 2010 m. gruodžio 9 d. Europos bankų priežiūros institucijų komiteto (angl. Committee of European Banking Supervisors – CEBS) išleistas Atlyginimo politikos ir praktikos gaires (angl. Guidelines on Remuneration Policies and Practices).

 

_________________