LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ ŠVIETIMO ĮSTAIGŲ VADOVŲ KVALIFIKACINIŲ REIKALAVIMŲ, JŲ SKYRIMO IR ATLEIDIMO LAIKINOSIOS TVARKOS

 

1998 m. sausio 26 d. Nr. 155

Vilnius

 

Vykdydamas 1997 12 18 Švietimo ir mokslo ministerijos kolegijos nutarimą Nr. 54,

ĮSAKAU:

Patvirtinti Valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovų kvalifikacinių reikalavimų, jų skyrimo ir atleidimo laikinąją tvarką.

 

 

ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS                                                    ZIGMAS ZINKEVIČIUS

______________


PATVIRTINTA

Švietimo ir mokslo ministerijos

1997 01 26 įsakymu Nr. 155

 

Valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovų kvalifikaciniai reikalavimai, jų skyrimas ir atleidimas

 

1. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1.1. Vadovai (vedėjai, direktoriai) į valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigas priimami Lietuvos Respublikos darbo sutarties ir Lietuvos Respublikos švietimo įstatymų nustatyta tvarka bei remiantis Valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovų kvalifikaciniais reikalavimais, jų skyrimo ir atleidimo laikinosios tvarkos (toliau vadinama Tvarka) nuostatomis.

1.2. Ši Tvarka reglamentuoja ikimokyklinių ugdymo įstaigų, visų tipų bendrojo lavinimo, vaikų globos įstaigų, visų tipų internatinių ir specialiųjų, profesinių ir aukštesniųjų mokyklų, papildomojo ugdymo ir neformaliojo švietimo įstaigų bei mokomųjų centrų ir kitų švietimo įstaigų vadovų (išskyrus aukštąsias mokyklas) skyrimą ir konkursų organizavimą vadovo vietai užimti.

1.3. Kvalifikacinius reikalavimus valstybės ir savivaldybių švietimo įstaigų vadovams nustato Švietimo ir mokslo ministerija (Tvarkos 2 d.). Šie kvalifikaciniai reikalavimai privalomi darbdaviams ir taikomi skiriant švietimo įstaigų vadovus ir konkurso, ir ne konkurso tvarka.

1.4. Už teisingą vadovų priėmimą, įstatymų, šios Tvarkos ir konkurso sąlygų laikymąsi atsako švietimo įstaigos steigėjas, vykdantis darbdavio funkcijas.

 

2. KVALIFIKACINIAI REIKALAVIMAI

 

2.1. Bendrieji kvalifikaciniai reikalavimai.

2.1.1. Į valstybės ir savivaldybių įstaigų vadovo pareigas gali būti priimami Lietuvos Respublikos piliečiai, mokantys valstybinę kalbą (III valstybinės kalbos mokėjimo kvalifikacinė kategorija laikoma privaloma baigusiems nelietuviškas mokyklas iki 1990 m.).

2.1.2. Aukštasis išsilavinimas.

2.1.3. Ne mažesnis kaip 5 metų darbo stažas.

2.1.4. Bendros žinios ir įgūdžiai, kurių reikia pareigoms vykdyti: Lietuvos Respublikos įstatymų, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimų, valstybės švietimo politikos įgyvendinimo, švietimo įstaigų veiklą reglamentuojančių dokumentų, biudžetinių įstaigų finansavimo tvarkos, darbo santykius reglamentuojančių bei kitų teisės aktų žinojimas.

PASTABA. Iki darbo sutarties sudarymo konkursą laimėjęs asmuo laiko egzaminą ir pateikia nustatytos formos pažymėjimą, patvirtinantį kompetenciją žmonių saugos darbe klausimais.

2.2. Privalumai.

2.2.1. Švietimo vadybos patirtis. Vadovavimo švietimo įstaigoje patirtis.

2.2.2. Buvusios darbovietės ar švietimo įstaigos vadovų teigiamos rekomendacijos.

2.2.3. Asmeninės savybės: tolerantiškumas, komunikabilumas, iniciatyvumas.

2.2.4. Raštvedybos įgūdžiai.

2.2.5. Užsienio kalbos mokėjimas.

2.2.6. Mokėjimas dirbti kompiuteriu (šį punktą taikyti nuo 1999 m.).

2.3. Specialieji kvalifikaciniai reikalavimai pagal švietimo įstaigų tipą.

2.3.1. Ikimokyklinio ugdymo įstaigos.

2.3.1.1. Aukštasis pedagoginis išsilavinimas.

2.3.1.2. Ne mažesnė kaip 5 metų pedagoginio darbo praktika (darželių-mokyklų vadovams ikimokyklinėje įstaigoje arba pradinėse klasėse).

2.3.1.3. Ugdymo proceso organizavimo, invalidų socialinės integracijos, vaikų teisių apsaugos klausimais išmanymas.

2.3.2. Visų tipų bendrojo lavinimo mokyklos.

2.3.2.1. Aukštasis pedagoginis išsilavinimas.

2.3.2.2. Ne mažesnė kaip 5 metų pedagoginio darbo praktika ugdymo įstaigoje.

2.3.2.3. Ugdymo proceso organizavimo vaikų teisių apsaugos klausimais išmanymas.

2.3.3. Vaikų globos namai ir bendrojo lavinimo internatinės mokyklos.

2.3.3.1. Aukštasis pedagoginis (prioritetas teikiamas socialiniam pedagogui) arba aukštasis psichologinis išsilavinimas.

2.3.3.2. Ne mažesnė kaip 5 metų pedagoginio darbo praktika ugdymo ar globos įstaigoje.

2.3.3.3. Pedagoginė (darbo su vaikais) patirtis.

2.3.3.4. Ugdymo proceso organizavimo, invalidų socialinės integracijos, vaikų teisių apsaugos klausimais išmanymas.

2.3.3.5. Delinkventinės pedagogikos pagrindai (specialiųjų vaikų auklėjimo ir globos namų direktoriams).

2.3.4. Specialiojo ugdymo įstaigos.

2.3.4.1. Aukštasis pedagoginis išsilavinimas (prioritetas teikiamas specialiajam pedagoginiam išsilavinimui).

2.3.4.2. Ne mažesnė kaip 5 metų pedagoginio darbo praktika specialiojoje ugdymo įstaigoje.

2.3.4.3. Ugdymo proceso organizavimo, invalidų socialinės integracijos, vaikų teisių apsaugos klausimais išmanymas.

2.3.4.4. Specialiosios pedagogikos ir psichologijos pagrindai.

2.3.5. Profesinės mokyklos.

2.3.5.1. Aukštasis pedagoginis arba mokyklos profilio aukštasis išsilavinimas.

2.3.5.2. Ne mažesnis kaip 5 metų pedagoginio arba gamybinio darbo stažas ir atitinkamas vadybinis pasirengimas.

2.3.5.3. Pedagoginė-psichologinė kvalifikacija arba pedagoginių žinių minimumo pažymėjimas.

2.3.5.4. Specialistų rengimo sistemos išmanymas.

2.3.6. Aukštesniosios mokyklos.

2.3.6.1. Aukštasis pedagoginis, vadybinis arba mokyklos profilio aukštasis išsilavinimas.

2.3.6.2. Ne mažesnis kaip 5 metų pedagoginio arba mokslinio darbo stažas ar toks pat gamybinio darbo stažas bei pedagoginio darbo patirtis.

2.3.6.3. Specialistų rengimo sistemos bei atitinkamos ūkio šakos specialistų kvalifikacijos klausimais išmanymas.

2.3.6.4. Vadybinio darbo patirtis.

2.3.7. Papildomojo ugdymo ir neformaliojo švietimo įstaigos.

2.3.7.1. 2-3 metų pedagoginio-socialinio, kūrybinio darbo patirtis (pageidautina).

2.3.7.2. Ugdymo proceso organizavimo vaikų teisių apsaugos klausimais išmanymas.

2.3.8. Mokomieji centrai.

2.3.8.1. Aukštasis išsilavinimas.

2.3.8.2. Pedagoginio darbo su suaugusiaisiais patirtis.

 

3. VADOVO SKYRIMO TVARKA

 

3.1. Savivaldybės administracija skiria visų tipų bendrojo lavinimo pagrindinių ir vidurinių mokyklų vadovus, gavusi apskrities viršininko administracijos ir Švietimo ir mokslo ministerijos raštiškus sutikimus.

Apskrities viršininkui raštu sutikus, skiria ikimokyklinių ugdymo įstaigų, bendrojo lavinimo pradinių mokyklų, papildomojo ugdymo bei suaugusiųjų neformaliojo švietimo įstaigų vadovus.

Parinkusi vadovo kandidatūrą, savivaldybės administracija teikia pretendento dokumentus (charakteristiką-rekomendaciją, veiklos programą) apskrities viršininko administracijai. Gavusi apskrities raštišką pritarimą, Švietimo ir mokslo ministerijai pateikia jį ir anksčiau šiame punkte minimus dokumentus. Jeigu nevyko viešas konkursas arba konkurso nestebėjo ministerijos atstovas, savivaldybės švietimo padalinio įgaliotas atstovas, suderinęs datą ir laiką su ministerijos Personalo skyriumi, atvyksta su pretendentu į ministeriją pokalbio.

3.2. Apskrities viršininkas skiria apskrities pavaldumo valstybinių švietimo įstaigų vadovus.

Apskrities viršininkas, numatęs kandidatūrą į vadovo vietą, pateikia dokumentus (charakteristiką-rekomendaciją, veiklos programą) Švietimo ir mokslo ministerijai. Jeigu nevyko viešas konkursas arba konkurso nestebėjo ministerijos atstovas, apskrities viršininko administracijos švietimo padalinio įgaliotas atstovas, suderinęs datą ir laiką su ministerijos Personalo skyriumi, atvyksta su pretendentu į ministeriją pokalbio.

3.3. Apskrities viršininko ar savivaldybės administracija skiria švietimo įstaigos vadovą tik tada, kai gauna raštiškus sutikimus, numatytus Lietuvos Respublikos švietimo įstatymo 31, 33, 33-1 str. Jei yra nors vienas ministerijos ar apskrities administracijos neigiamas atsakymas, pretendento skirti į vadovo pareigas negalima. Savivaldybė teikia derinti kitą kandidatūrą. Jei antrą kartą teikiamai kandidatūrai nepritariama, darbdavio funkcijas vykdanti institucija privalo skelbti konkursą šiai vadovo vietai užimti.

 

4. BENDRIEJI VIEŠO KONKURSO ORGANIZAVIMO PRINCIPAI

 

4.1. Švietimo ir mokslo ministerijos tiesioginio pavaldumo švietimo įstaigų vadovai priimami į darbą tik viešo konkurso tvarka.

Apskričių ar savivaldybių administracijų pavaldumo švietimo įstaigų vadovus rekomenduojama priimti viešo konkurso tvarka.

4.2. Vadovaudamasis šiais bendraisiais viešo konkurso organizavimo principais, įstaigos steigėjas, vykdantis darbdavio funkcijas, tvirtina viešo konkurso organizavimo nuostatus.

4.3. Konkursas laisvai švietimo įstaigos vadovo darbo vietai užimti skelbiamas spaudoje. Skelbime nurodoma konkreti data, iki kada priimami dokumentai: prašymas dalyvauti konkurse, diplomo kopija, gyvenimo ir pedagoginės veiklos aprašymas, pretendento veiklos programa bei išvardijami ministerijos patvirtinti kvalifikaciniai reikalavimai. Nurodomi kontaktiniai telefonų numeriai ir kita reikalinga informacija.

4.4. Organizacinį darbą iki viešo konkurso atlieka švietimo įstaigos steigėjo specialistas kadrų klausimais ar kitas įgaliotas asmuo.

4.5. Konkurso organizavimo komisija sudaroma institucijos vadovo įsakymu ar potvarkiu. Komisiją turi sudaryti ne mažiau kaip 5 nariai.

Komisijos nariais negali būti asmenys, kuriuos su pretendentu sieja artimi giminystės ryšiai.

4.6. Posėdžio metu komisijos nariai balsų dauguma pareiškia savo nuomonę dėl pretendentų tinkamumo pagal kvalifikacinius reikalavimus. Neatitinkantys kvalifikacinių reikalavimų pretendentai informuojami, motyvuojant neigiamą atsakymą raštu ne vėliau kaip prieš tris darbo dienas iki konkurso dienos. Komisijos posėdis protokoluojamas.

4.7. Į konkursą stebėtojų teisėmis gali būti pakviesti įgalioti įstaigų atstovai, su kuriais pagal Lietuvos Respublikos švietimo įstatymą reikia derinti pretendentų į vadovus kandidatūras.

4.8. Viešas konkursas gali būti vykdomas žodžiu arba raštu.

4.9. Konkursas laikomas įvykusiu, jeigu jame dalyvavo visi komisijos nariai. Vieno iš pretendentų neatvykimas į konkursą negali būti konkurso atidėjimo priežastis.

4.10. Konkursą laimėjusio pretendento kandidatūra derinama šios Tvarkos 3 d. nustatyta tvarka.

4.11. Darbo sutartis su laimėjusiu konkursą pretendentu sudaroma gavus raštiškus sutikimus, numatytus Lietuvos Respublikos švietimo įstatyme.

 

5. KONKURSO KOMISIJOS TEISĖS IR PAREIGOS

 

5.1. Laikydamasi etikos reikalavimų, pareikalauti ir gauti iš valstybės (savivaldybės) institucijų informaciją apie pretendentą.

5.2. Prireikus pareikalauti iš pretendentų papildomų dokumentų.

5.3. Laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir šios Tvarkos nuostatų.

5.4. Objektyviai vertinti pretendentų privalumus.

 

6. PRETENDENTŲ TEISĖS IR PAREIGOS

 

6.1. Nepatenkinti komisijos sprendimu pretendentai turi teisę švietimo ir mokslo ministrui šį sprendimą apskųsti raštu per dvi darbo dienas. Nustatęs įstatymų ar pretendento teisių pažeidimą, ministras turi teisę sustabdyti komisijos sprendimą ir siūlyti steigėjui skelbti konkursą iš naujo.

6.2. Laiku ir tvarkingai pateikti 4.3 p. minėtus dokumentus bei atvykti į konkursą.

6.3. Laikytis Lietuvos Respublikos įstatymų ir šios nustatytos Tvarkos.

 

7. VADOVO ATLEIDIMAS

 

7.1. Švietimo įstaigos vadovas gali būti atleistas iš darbo Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymo nustatytais pagrindais.

7.2. Vadovas privalo atestuotis pagal švietimo ugdymo įstaigos tipą Vadovų atestacijos nuostatuose numatyta tvarka. Jei per 5 vadovo (direktoriaus, vedėjo) darbo metus nesugebėta įgyti arba patvirtinti jokios kvalifikacinės kategorijos, sprendžiamas klausimas dėl vadovo tinkamumo einamoms pareigoms.

______________