LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL PRANEŠIMŲ APIE CIVILINĖS AVIACIJOS ĮVYKIUS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2005 m. gegužės 26 d. Nr. 3-250
Vilnius
Įgyvendindamas 2003 m. birželio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą Nr. 2003/42/EB dėl civilinės aviacijos įvykių pranešimų:
2. Pavedu Civilinės aviacijos administracijai iki 2005 m. liepos 1 d. parengti ir patvirtinti Informacijos apie civilinės aviacijos įvykius rinkimo tvarką bei Civilinės aviacijos įvykių ataskaitos formas.
FINANSŲ MINISTRAS
L. E. SUSISIEKIMO MINISTRO PAREIGAS ZIGMANTAS BALČYTIS
______________
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro
2005 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. 3-250
PRANEŠIMŲ APIE CIVILINĖS AVIACIJOS ĮVYKIUS TAISYKLĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šios taisyklės nustato informacijos apie civilinės aviacijos įvykius pranešimo, rinkimo, laikymo, platinimo ir apsaugos tvarką. Šių taisyklių tikslas yra avarijų ir incidentų prevencija, o ne kaltės ar atsakomybės nustatymas.
2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:
įvykis – tai nustojusi veikti įranga, jos defektas, gedimas ar kitokia neįprasta aplinkybė, kuri turėjo arba galėjo turėti įtakos skrydžio saugai, bet nesukėlė avarijos arba pavojingo incidento. Tokių įvykių sąrašas pateikiamas šių taisyklių 1 ir 2 prieduose;
kompetentinga institucija – Europos Sąjungos valstybės narės institucija, atsakinga už skrydžių saugą atitinkamoje valstybėje;
tapatybės panaikinimas – tai visų asmeninių duomenų apie pranešėją ir techninių duomenų, kurie gali padėti nustatyti pranešėjo arba trečiųjų šalių, kurias galima numanyti pagal informaciją, tapatybę, pašalinimas iš pateiktų ataskaitų.
Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 94-2918) ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-25 patvirtintuose Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatuose (Žin., 2002, Nr. 16-635).
3. Šių taisyklių reikalavimai taikomi visiems civilinius orlaivius naudojantiems, oro navigacijos bei kitas aviacijos paslaugas teikiantiems, orlaivius gaminantiems ar juos bei aviacijos įrangą techniškai prižiūrintiems juridiniams ir fiziniams asmenims, taip pat užsienio įmonių filialams.
4. Šios taisyklės nereglamentuoja pranešimų apie avarijas, pavojingus incidentus ir incidentus, kurie apibrėžti Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-25.
II. PRIVALOMOJI ATSKAITOMYBĖ
6. Apie įvykius administracijai nedelsdamas privalo pranešti kiekvienas iš žemiau išvardytų asmenų, einantis savo pareigas:
6.1. turbininio orlaivio, kuris registruotas Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, orlaivio naudotojas arba vadas;
6.2. asmuo, kuris užsiima turbininių orlaivių gamyba ir projektavimu, Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre registruoto turbininio orlaivio technine priežiūra ar modifikavimu, taip pat bet kokios turbininio orlaivio įrangos ar dalies gamyba, technine priežiūra, modifikavimu ir projektavimu;
6.3. asmuo, kuris pasirašo turbininio orlaivio arba jo įrangos ar dalies priežiūros tinkamumo naudoti periodinės patikros arba atidavimo naudoti pažymėjimą;
6.6. asmuo, kurio pareigos yra susijusios su skrydžio navigacijos įrangos įrengimu, modifikavimu, technine priežiūra, remontu, tikrinimu skrendant ar inspektavimu;
III. INFORMACIJOS RINKIMAS, LAIKYMAS IR PLATINIMAS
8. Įvertinusi šių taisyklių 6 ir 7 punktuose nurodytų asmenų apie įvykį pateiktą informaciją, administracija parengia įvykio ataskaitą.
9. Parengusi įvykio ataskaitą, administracija įrašo ją į duomenų bazę. Šioje duomenų bazėje taip pat laikoma orlaivių avarijų bei incidentų tyrimo vadovo pateikta informacija apie avarijas ir pavojingus incidentus.
10. Prireikus administracija pateikia įvykio ataskaitą tos valstybės kompetentingai institucijai, kurios teritorijoje įvyko įvykis, kurioje orlaivis yra registruotas, taip pat atsakingai už jo gamybos ir (arba) orlaivį naudojančio oro vežėjo sertifikavimą.
11. Administracija keičiasi pagal šias taisykles surinkta informacija su kitomis kompetentingomis institucijomis, taip pat užtikrina, kad su ja galėtų susipažinti Europos Komisija.
IV. INFORMACIJOS APSAUGA
13. Visa pagal šias taisykles surinkta informacija yra konfidenciali ir naudojama tik šių taisyklių tikslu. Administracija gali viešai skelbti tik panaikintos tapatybės ataskaitas.
14. Šių taisyklių 9 punkte paminėtoje duomenų bazėje neregistruojami atskirų asmenų vardai, pavardės ir adresai.
15. Administracija darbdaviams negali teikti jokios asmens tapatybę identifikuojančios informacijos apie darbuotojus, pranešusius apie įvykius pagal šias taisykles.
16. Informacija kitoms suinteresuotoms šalims atskleidžiama laikantis Europos Komisijos nustatytų reikalavimų.
Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius
taisyklių
1 priedas
ĮVYKIŲ, SUSIJUSIŲ SU ORLAIVIO NAUDOJIMU, TECHNINE PRIEŽIŪRA, REMONTU IR GAMYBA, APIE KURIUOS TURI BŪTI PRANEŠAMA, SĄRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Šiame priede išvardijama dauguma įvykių, apie kuriuos reikia pranešti, tačiau šis sąrašas nėra baigtinis. Turėtų būti pranešama ir apie kitus įvykius, kurie, liudininkų vertinimu, atitinka nustatytus kriterijus.
2. Į šį priedą neįtrauktos avarijos, tačiau jos taip pat yra registruojamos Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius taisyklių 9 punkte nurodytoje duomenų bazėje.
3. Turi būti pranešama apie tuos įvykius, dėl kurių buvo ar galėjo kilti pavojus naudojamo orlaivio saugai arba jie galėjo sukelti nesaugias sąlygas. Jei, pranešėjo nuomone, įvykis nesukėlė pavojaus naudojamo orlaivio saugai, tačiau, pasikartojęs kitokiomis ir tikėtinomis aplinkybėmis, galėtų sukelti pavojų, tuomet apie jį turi būti pranešama. Tai, apie ką turėtų būti pranešama dėl vienos klasės gaminio, dalies ar įrenginio, nebūtina taikyti kitiems gaminiams, dalims ar įrenginiams, o vieno veiksnio (žmogiškojo ar techniškojo) nebuvimas ar buvimas gali transformuoti įvykį į avariją ar pavojingą incidentą.
II. ORLAIVIO SKRYDŽIO OPERACIJOS
Orlaivio naudojimas
5. Išvengiamieji manevrai:
5.1. susidūrimo su kitu orlaiviu, vietove ar kitu objektu pavojus arba nesaugi padėtis, kai reiktų imtis išvengiamųjų veiksmų;
5.2. išvengiamasis manevras, reikalingas išvengti susidūrimo su kitu orlaiviu, vietove ar kitu objektu;
6. Kilimo ir tūpimo incidentai, įskaitant prevencinius arba priverstinius tūpimus. Tokie tūpimo incidentai yra: neprieskrida, išriedėjimas už kilimo ir tūpimo tako įsiriedėjimo zonos ribų arba nuriedėjimas nuo kilimo ir tūpimo tako. Kilimas, nutrauktasis kilimas, tūpimas ar bandymas tūpti ant uždaryto, užimto ar ne to kilimo ir tūpimo tako. Įsibrovimas į kilimo ir tūpimo taką.
8. Kritiškai mažas degalų kiekis, negalėjimas tiekti degalų arba išnaudoti visą kiekį naudotinų degalų.
10. Įvykiai priartėjus arba viršijus V1 dėl pavojingos arba potencialiai pavojingos padėties arba sukeliantys ją (pvz., nutrauktas kilimas, vairų valdymo sutrikimas, variklio galios praradimas ir kt.).
12. Netyčinis didelis nukrypimas nuo skrydžio greičio, numatyto maršruto arba aukščio (daugiau kaip 90 m), neatsižvelgiant į priežastį.
13. Nužemėjimas žemiau apsisprendimo priėmimo aukščio arba mažiausiojo leistino aukščio be vizualiosios atskaitos taško.
15. Ryšio nutrūkimas tarp skrydžio įgulos (CRM) arba skrydžio įgulos ir kitų asmenų (įgulos kabinoje, ATC, inžinierių).
19. Neteisingas navigacijos ar skrydžio charakteristikų skaičiavimo įrangos užprogramavimas arba klaidinga įvestis, arba neteisingų duomenų naudojimas.
21. Degalų sistemos sutrikimai ar defektai, kurie turėjo įtakos degalų tiekimui ir (arba) paskirstymui.
23. Orlaivio susidūrimas su bet kuriuo kitu orlaiviu, transporto priemone ar kitu antžeminiu objektu.
25. Negalėjimas pasiekti numatytos orlaivio konfigūracijos bet kuriame skrydžio etape (pvz., važiuoklė arba važiuoklės užsklanda, užsparniai, stabilizatoriai, priešsparniai ir kt.).
26. Pavojus arba potencialus pavojus, kilęs dėl kiekvieno tyčinio sutrikimo būsenos imitavimo treniruojantis, tikrinant sistemą arba mokymo tikslais.
28. Bet kurios pagrindinės perspėjamosios sistemos, susijusios su orlaivio manevravimu, pvz., perspėjimas dėl orlaivio konfigūracijos, perspėjimas dėl strigimo (vairalazdės kratiklis), dėl greičio viršijimo ir kt., suveikimas, nebent:
28.1. įgula po to nustatė, kad perspėjimas buvo klaidingas ir jis nesukėlė sunkumų ar pavojaus dėl įgulos reagavimo į perspėjimą;
29. Paviršiaus artėjimo sistemos (GPWS/TAWS) perspėjimas, kai:
29.2. perspėjimas buvo gautas skrendant pagal prietaisus meteorologinėmis sąlygomis arba naktį ir buvo nustatyta, kad jis buvo duotas dėl staigaus leidimosi (1 režimas);
29.3. perspėjimas buvo duotas dėl važiuoklės arba laiku neišleistų leidimosi užsparnių artėjimo tūpti momentu (4 režimas);
30. Paviršiaus artėjimo sistemos (GPWS/TAWS) aliarmas, kai kyla ar galėjo kilti kokių nors keblumų ar pavojus dėl įgulos reagavimo į aliarmą.
Avarinės situacijos
34. Bet kuri nestandartinė skrydžio ar kabinos įgulos procedūra kovojant su avarine situacija, kai:
35. Bet kurių avarinėms situacijoms skirtų procedūrų netinkamumas, įskaitant jų taikymą techninės priežiūros, treniravimo ar bandymų tikslais.
40. Bet kurios avarinės sistemos ar įrangos netinkamas veikimas, įskaitant visas duris ir apšvietimą, taip pat ir naudojant sistemą techninės priežiūros, treniravimo ar bandymų tikslais.
Įgulos negalėjimas veikti
42. Bet kurio skrydžio įgulos nario negalėjimas veikti, įskaitant tokį, kuris atsiranda prieš išskridimą, jei jis laikomas negalėjimu veikti po pakilimo.
Sužalojimas
Meteorologija
45. Žaibo smūgis, dėl kurio orlaivis sugadintas, prarado bet kurią svarbiausią funkciją arba ji sutriko.
46. Krušos smūgis, dėl kurio orlaivis sugadintas, neteko kurios nors svarbiausios funkcijos ar ji sutriko.
47. Susidūrimas su didele turbulencija, dėl kurio buvo sužaloti orlaivyje esantys žmonės arba prireikė orlaivio turbulencinio patikrinimo.
Saugumas
Kiti įvykiai
53. Pasikartojantys tam tikros rūšies įvykiai, kurie atskirai nelaikomi praneštinais, tačiau dėl savo dažnio kelia potencialų pavojų.
54. Paukščio atsitrenkimas, dėl kurio orlaivis buvo apgadintas, neteko kurios nors svarbiausios funkcijos arba ji sutriko.
III. ORLAIVIO TECHNINĖ ĮRANGA
Konstrukcija
Ne apie visus konstrukcijos sutrikimus būtina pranešti. Reikia įvertinti inžineriškai, kad būtų nuspręsta, ar sutrikimas yra pakankamai pavojingas, kad apie jį reikėtų pranešti. Galima vadovautis tokiais pavyzdžiais:
57. Pagrindinio konstrukcijos elemento (PKE), kuris nėra atsparus gedimams (ribotas ilgaamžiškumo resursas). PKE – tai tokie elementai, kurie laiko pagrindines skridimo, leidimosi ir hermetizavimo apkrovas ir jų sugadinimas gali sukelti orlaivio avariją.
59. Konstrukcijos elemento, kurio gedimas gali sumažinti konstrukcijos atsparumą tiek, kad nebesilaikoma vibracijos, divergencijos arba valdymo grįžtamumo apribojimų, gedimas arba defektas, viršijantys leistinuosius nuokrypius.
60. Konstrukcijos elemento gedimas arba defektas, dėl kurio gali atsipalaiduoti objektai, kurių masė pakankama orlaivyje esantiems žmonėms sužeisti.
61. Konstrukcijos elemento gedimas arba defektas, dėl kurio gali netinkamai veikti sistemos. Žr. 63 punktą.
Sistemos
63. Siūlomi tokie bendrieji kriterijai, taikytini visoms sistemoms:
63.1. bet kokios sistemos, posistemės ar įrangos komplekto netekimas, didelis sutrikimas ar defektas, dėl kurio nebegalima tinkamai vykdyti naudojimo procedūrų, mokymų ir kt.;
63.2. įgulos negalėjimas valdyti sistemos, pavyzdžiui:
63.3. išskirtinės (-ių) sistemos funkcijos (-ų) sutrikimas ar gedimas (viena sistema gali aprėpti keletą funkcijų);
63.8. orlaivių tipų su pavienėmis pagrindinėmis sistemomis, posistemėmis ar įrangos komplektais bet kurios pagrindinės sistemos, posistemės ar įrangos komplekto netekimas, pavojingas sutrikimas ar defektas;
63.9. orlaivių tipų su keletu nepriklausomų pagrindinių sistemų, posistemių ar įrangos komplektų daugiau kaip vienos pagrindinės sistemos, posistemės ar įrangos komplekto netekimas, pavojingas sutrikimas ar defektas;
63.10. bet kurios pagrindinės perspėjamosios sistemos, susijusios su orlaivio sistemomis ar įranga, suveikimas, nebent įgula po to nustatė, kad perspėjimas buvo klaidingas ir jis nesukėlė sunkumų ar pavojaus dėl įgulos reagavimo į perspėjimą;
63.11. hidraulinių skysčių, degalų, alyvos ar kitų skysčių nuotėkis ir dėl to kilo gaisro ar galimo pavojingo orlaivio konstrukcijos, sistemų ar įrangos užteršimo pavojus arba rizika orlaivyje esantiems žmonėms;
63.12. prietaisų sistemos sutrikimas ar defektas, dėl kurio įgula galėtų matyti neteisingus rodmenis;
63.13. kiekvienas sutrikimas, gedimas ar defektas, pasireiškiantis svarbiausiu skrydžio etapu ir svarbus sistemai funkcionuoti;
63.14. gerokas charakteristikų nepakankamumas, palyginti su patvirtintomis vertėmis, ir dėl to susidarė pavojinga padėtis (atsižvelgiant į charakteristikų skaičiavimo metodo tikslumą), įskaitant stabdymą, degalų sunaudojimą ir kt.;
Varomosios jėgos (įskaitant variklius, oro sraigtus bei rotorių sistemas) ir pagalbines jėgaines (APU)
66. Bet kurio didelio apsisukimų dažnio komponento (pvz., APU, variklio užvedimo ore įrenginio, oro cirkuliacijos įrenginio, oro turbinos variklio, oro sraigto ar rotoriaus) viršgreitis arba negalėjimas valdyti greičio.
67. Bet kurios variklio ar jėgainės dalies sutrikimas ar gedimas, kuris sukelia:
67.8. tankius matomus dūmus ar pakankamą toksiškų produktų koncentraciją, sukeliančius įgulos ar keleivių negalėjimą veikti;
68. Nenurodytas varomosios galios netekimas, pasikeitimas ar svyravimas, kuris priskiriamas varomosios jėgos ar galios valdymo netekimui (LOTC):
68.3. kai tai gali paveikti daugiau kaip vieną orlaivio su keliais varikliais variklį, ypač – dviejų variklių orlaivio atveju;
69. Kiekvienas kontroliuojamos pagal resursą dalies defektas, dėl kurio ją reikia pakeisti nesibaigus jos tarnavimo laikui.
70. Bendrosios kilmės defektai, kurie sukelia tokio dažnio variklio užgesimus skrydžio metu, jog yra galimybė, kad per tą patį skrydį išsijungs daugiau kaip vienas variklis.
74. Bet kurios oro sraigto ar jėgainės dalies sutrikimas ar gedimas, kuris sukelia vieną ar daugiau tokių dalykų:
74.6. nelauktą oro sraigto menčių judėjimą žemiau nustatytojo mažiausiojo menčių pasukimo kampo padėties skrendant;
75. Pagrindinės rotoriaus pavarų dėžės (tvirtinimo elementų) gedimas arba defektas, dėl kurio skrydžio metu gali atitrūkti rotoriaus junginys ir (arba) sutrikti rotoriaus valdymas.
77. Išsijungimas arba sutrikimas, kai APU, pvz., ETOPS, MEL, turi veikti pagal naudojimo reikalavimus.
Žmogaus veiksniai
Kiti įvykiai
82. Kiekvienas incidentas, kai dėl bet kurios orlaivio konstrukcijos funkcijos ar netinkamumo buvo pasinaudota klaidingai, kad galėjo sukelti pavojingus arba avarijos padarinius.
83. Įvykis, kuris paprastai nelaikomas praneštinu (pvz., dėl apstatymo ir kabinos įrangos, vandens sistemų), jei dėl aplinkybių kilo pavojus orlaiviui ar jame esantiems žmonėms.
85. Kiekvienas kitas įvykis, kuris galėjo sukelti pavojų orlaiviui arba pakenkti orlaivyje esančių žmonių arba netoli orlaivio ar ant žemės esančių žmonių ar nuosavybės saugai.
86. Kreipimosi į keleivius sistemos sutrikimas ar defektas, dėl kurio sistema nebeveikia arba yra negirdima.
IV. ORLAIVIO TECHNINĖ PRIEŽIŪRA IR REMONTAS
88. Netinkamas orlaivio dalių ar komponentų sumontavimas, aptiktas atliekant inspektavimą ar bandymo procedūrą, neskirtą tam konkrečiam tikslui.
90. Kiekvienas kontroliuojamos pagal resursą dalies defektas, dėl kurio ją reikia keisti nesibaigus jos tarnavimo laikui.
91. Kiekvienas tokių komponentų gedimas ar sugadinimas (pvz., įtrūkiai, įskilimai, korozija, atsilupimas, atsiklijavimas ir kt.) dėl bet kokios priežasties (pvz., vibracijos, standumo praradimo ar konstrukcijos sulūžimo):
91.1. pagrindinės konstrukcijos arba PKE (pagal gamintojo remonto vadovo apibrėžimą), jei toks gedimas ar apgadinimas viršija remonto vadove nustatytas leistinąsias ribas ir dėl to reikia remonto arba visiško ar dalinio pakeitimo;
92. Kiekvienas bet kurios sistemos ar įrangos sutrikimas, gedimas ar defektas, apgadinimas arba sugadinimas, nustatytas laikantis tinkamumo skraidyti direktyvos ar kitos privalomosios instrukcijos ir išleistos reglamentavimo institucijos, kai:
93. Bet kurios avarinės sistemos ar įrangos netinkamas veikimas, įskaitant visas duris ir apšvietimą, įskaitant naudojimą techninės priežiūros, treniravimo ar bandymų tikslais.
96. Klaidinantys, neteisingi ar nepakankami techninės priežiūros duomenys ar procedūros, kurios gali sukelti techninės priežiūros klaidas.
IV. ORO EISMO PASLAUGOS, ĮRANGA IR ANTŽEMINĖS PASLAUGOS
Skrydžio navigacijos paslaugos (ANS)
Oro uostas ir oro uosto įranga
Keleivių aptarnavimas ir bagažo bei krovinių paslaugos
101. Pavojingas orlaivio konstrukcijos, sistemų ir įrangos užteršimas, atsiradęs dėl bagažo ar krovinių vežimo.
102. Netinkamas keleivių susodinimas, bagažo ar krovinių sukrovimas, kuris galėtų turėti didelės įtakos orlaivio masei ir (arba) balansui.
103. Netinkamas bagažo ar krovinių (įskaitant rankinį bagažą) sudėjimas, kuris galėtų sukelti pavojų orlaiviui, jo įrangai ar jame esantiems žmonėms arba avarinės evakuacijos sunkumų.
Orlaivio antžeminės paslaugos
106. Antžeminės įrangos, naudojamos orlaivio sistemoms ir įrangai bandyti ar tikrinti, sutrikimas, gedimas ar defektas, kai reikalaujamomis įprastomis inspektavimo ir bandymų procedūromis aiškiai nebuvo nustatytas nesklandumas ir tai kelia grėsmę.
VI. PRANEŠTINŲ ĮVYKIŲ, NUSTATYTŲ TAIKANT BENDRUOSIUS KRITERIJUS KONKREČIOMS SISTEMOMS (IŠVARDYTOMS ŠIO PRIEDO III SKYRIAUS 63 PUNKTE), PAVYZDŽIAI
Oro kondicionavimas, vėdinimas
Autopiloto sistema
112. Labai sunku įgulai valdyti orlaivį dėl autopiloto sistemos veikimo sutrikimų, apie kuriuos pranešta.
Ryšiai
115. Kreipimosi į keleivius sistemos sutrikimas ar defektas, dėl kurio sistema neveikia arba nėra garso.
Elektros sistema
Pilotų kabina, kabina, krovinių skyrius
121. Bet kurios avarinės sistemos ar įrangos, įskaitant avarinės evakuacijos signalizacijos sistemas, visas duris, avarinį apšvietimą ir kt., sutrikimas.
Priešgaisrinė sistema
124. Gaisro, dūmų aptikimo, apsaugos sistemos neaptiktas gedimas, dėl kurio gaisras galėjo būti neaptiktas arba sumažėti gaisro aptikimo geba.
Skrydžio vairai
127. Pagrindinių skrydžio valdymo sistemų arba su jomis susijusių povairių ir fiksavimo sistemų judesio apribojimas, sunkumas arba bloga ar pavėluota reakcija į valdymo veiksmus.
Degalų sistema
132. Sutrikusi degalų kiekio rodymo sistema ir dėl to visiškai nerodomas arba rodomas neteisingas orlaivyje esančių degalų kiekis.
134. Degalų išpylimo sistemos sutrikimas ar defektai ir dėl to netyčia prarasta daug degalų, kyla gaisro pavojus, pavojingai užteršiama orlaivio įranga ar tampa neįmanoma išpilti degalų.
135. Degalų sistemos sutrikimai ar defektai, turėję didelės įtakos degalų tiekimui ir (arba) paskirstymui.
Hidraulika
Apledėjimo aptikimo ir apsaugos sistema
145. Neįprastas ledo prisikaupimas, sukeliantis didelės įtakos orlaivio charakteristikoms ar valdymo gebai.
Prietaisų, perspėjiklių, registravimo sistemos
147. Bet kurios prietaisų sistemos sutrikimas arba defektas, kai dėl itin klaidingų įgulai pateikiamų rodmenų galimybės įgula gali imtis netinkamų veiksmų su svarbia sistema.
Važiuoklės sistema, stabdžiai, padangos
153. Važiuoklės išleidimo laisvuoju kritimu sistemos sutrikimas (įskaitant įvykusį per planinius bandymus).
154. Nepageidaujamas važiuoklės arba jos užsklandos išleidimas (atsidarymas) arba įtraukimas (uždarymas).
Navigacijos sistemos (įskaitant tiksliojo artėjimo sistemas) ir skrydžio duomenų sistemos
159. Didelės navigacijos klaidos, atsiradusios dėl neteisingų duomenų arba duomenų bazės kodavimo klaidos.
Deguonies tiekimas hermetizuotame orlaivyje
Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius
taisyklių
2 priedas
ĮVYKIŲ, SUSIJUSIŲ SU SKRYDŽIO NAVIGACIJOS PASLAUGOMIS, APIE KURIUOS TURI BŪTI PRANEŠAMA, SĄRAŠAS
1. Šiame priede išvardijama dauguma įvykių, apie kuriuos reikia pranešti, tačiau šis sąrašas nėra baigtinis. Turėtų būti pranešama ir apie kitus įvykius, kurie, liudininkų vertinimu, atitinka kriterijus.
2. Šiame priede pateikti ANS įvykiai, kurie kelia tikrą arba potencialų pavojų skrydžio saugai arba gali sutrikdyti saugių ANS teikimą.
3. Šio priedo turinys neapriboja galimybės pranešti apie kiekvieną įvykį, padėtį ar būseną, kurie, pasikartoję kitokiomis, tačiau tikėtinomis aplinkybėmis, arba kuriems leidžiama tęstis, galėtų sukelti pavojų orlaivio saugai.
Pavojingo priartėjimo incidentai (aprėpiantys savitas padėtis, kuomet vienas orlaivis ir kitas orlaivis, žemė, transporto priemonė, asmuo ar objektas laikomi esantys per arti vienas kito)
Susidūrimo arba pavojingo priartėjimo galimybė (aprėpianti savitas padėtis, kurios gali pasibaigti avarija arba pavojingu priartėjimu, jei netoli yra kitas orlaivis)
11. Orlaivio nesilaikymas taikytinų oro eismo vadybos (ATM) nuostatų:
Su ATM susiję įvykiai (aprėpiantys tas padėtis, kai pakenkiama gebėjimui teikti saugias ATM paslaugas, įskaitant padėtis, kuomet atsitiktinai orlaivio naudojimo saugai nebuvo pakenkta)
12. Negalėjimas teikti ATM paslaugų:
18. Praneštinų ATM įvykių, nustatytų taikant orlaivio operacijų bendruosius kriterijus, išvardytus šio priedo 12–17 punktuose, pavyzdžiai:
18.1. labai neteisingos, netinkamos arba klaidinančios informacijos teikimas iš bet kurio antžeminio šaltinio, pvz., skrydžių valdymo (ATC), aerodromo rajono automatinio informacijos perdavimo tarnybos (ATIS), meteorologijos tarnybų, navigacijos duomenų bazių, žemėlapių, grafikų, vadovų ir kt.;
18.4. neteisingas svarbių pranešimų perdavimas, gavimas ar aiškinimas, kai tai sukelia pavojingą padėtį;
18.10. oro uosto judėjimo zonose yra kliudančių orlaivių, transporto priemonių, gyvūnų ar pašalinių objektų, keliančių arba galinčių sukelti pavojingą padėtį;
18.11. kliuvinių ar pavojų oro uosto judėjimo zonose ženklinimo klaidos ar nepakankamumas, sukeliantys pavojingą padėtį;