LIETUVOS RESPUBLIKOS SUSISIEKIMO MINISTRO

 

Į S A K Y M A S

DĖL PRANEŠIMŲ APIE CIVILINĖS AVIACIJOS ĮVYKIUS TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2005 m. gegužės 26 d. Nr. 3-250

Vilnius

 

Įgyvendindamas 2003 m. birželio 13 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvą Nr. 2003/42/EB dėl civilinės aviacijos įvykių pranešimų:

1. Tvirtinu Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius taisykles (pridedama).

2. Pavedu Civilinės aviacijos administracijai iki 2005 m. liepos 1 d. parengti ir patvirtinti Informacijos apie civilinės aviacijos įvykius rinkimo tvarką bei Civilinės aviacijos įvykių ataskaitos formas.

3. Šio įsakymo 1 punktu patvirtintos taisyklės įsigalioja nuo 2005 m. liepos 1 d.

 

 

FINANSŲ MINISTRAS

L. E. SUSISIEKIMO MINISTRO PAREIGAS                                       ZIGMANTAS BALČYTIS

______________

 


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro

2005 m. gegužės 26 d. įsakymu Nr. 3-250

 

PRANEŠIMŲ APIE CIVILINĖS AVIACIJOS ĮVYKIUS TAISYKLĖS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šios taisyklės nustato informacijos apie civilinės aviacijos įvykius pranešimo, rinkimo, laikymo, platinimo ir apsaugos tvarką. Šių taisyklių tikslas yra avarijų ir incidentų prevencija, o ne kaltės ar atsakomybės nustatymas.

2. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

įvykis – tai nustojusi veikti įranga, jos defektas, gedimas ar kitokia neįprasta aplinkybė, kuri turėjo arba galėjo turėti įtakos skrydžio saugai, bet nesukėlė avarijos arba pavojingo incidento. Tokių įvykių sąrašas pateikiamas šių taisyklių 1 ir 2 prieduose;

kompetentinga institucija Europos Sąjungos valstybės narės institucija, atsakinga už skrydžių saugą atitinkamoje valstybėje;

tapatybės panaikinimas tai visų asmeninių duomenų apie pranešėją ir techninių duomenų, kurie gali padėti nustatyti pranešėjo arba trečiųjų šalių, kurias galima numanyti pagal informaciją, tapatybę, pašalinimas iš pateiktų ataskaitų.

Kitos šiose taisyklėse vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip apibrėžta Lietuvos Respublikos aviacijos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 94-2918) ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-25 patvirtintuose Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatuose (Žin., 2002, Nr. 16-635).

3. Šių taisyklių reikalavimai taikomi visiems civilinius orlaivius naudojantiems, oro navigacijos bei kitas aviacijos paslaugas teikiantiems, orlaivius gaminantiems ar juos bei aviacijos įrangą techniškai prižiūrintiems juridiniams ir fiziniams asmenims, taip pat užsienio įmonių filialams.

4. Šios taisyklės nereglamentuoja pranešimų apie avarijas, pavojingus incidentus ir incidentus, kurie apibrėžti Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatuose, patvirtintuose Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. sausio 15 d. įsakymu Nr. 3-25.

5. Pagal šias taisykles pateiktą informaciją renka, įvertina, laiko, platina ir saugoja Civilinės aviacijos administracija (toliau – administracija).

 

II. PRIVALOMOJI ATSKAITOMYBĖ

 

6. Apie įvykius administracijai nedelsdamas privalo pranešti kiekvienas iš žemiau išvardytų asmenų, einantis savo pareigas:

6.1. turbininio orlaivio, kuris registruotas Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre, orlaivio naudotojas arba vadas;

6.2. asmuo, kuris užsiima turbininių orlaivių gamyba ir projektavimu, Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre registruoto turbininio orlaivio technine priežiūra ar modifikavimu, taip pat bet kokios turbininio orlaivio įrangos ar dalies gamyba, technine priežiūra, modifikavimu ir projektavimu;

6.3. asmuo, kuris pasirašo turbininio orlaivio arba jo įrangos ar dalies priežiūros tinkamumo naudoti periodinės patikros arba atidavimo naudoti pažymėjimą;

6.4. skrydžių vadovai arba skrydžių informacijos tarnybos darbuotojai;

6.5. oro uosto vadovas;

6.6. asmuo, kurio pareigos yra susijusios su skrydžio navigacijos įrangos įrengimu, modifikavimu, technine priežiūra, remontu, tikrinimu skrendant ar inspektavimu;

6.7. asmuo, kurio pareigos yra susijusios su oro uoste teikiamomis antžeminėmis paslaugomis orlaiviui, įskaitant degalų pripylimą, įrangos priežiūrą, krovinio važtaraščio parengimą ir pakrovimą, apledėjimo šalinimą ir orlaivio vilkimą.

7. Apie įvykius gali pranešti ir bet kuris kitas asmuo, nenurodytas šių taisyklių 6 punkte, bet atliekantis funkcijas, panašias į išvardytąsias minėtame punkte.

 

III. INFORMACIJOS RINKIMAS, LAIKYMAS IR PLATINIMAS

 

8. Įvertinusi šių taisyklių 6 ir 7 punktuose nurodytų asmenų apie įvykį pateiktą informaciją, administracija parengia įvykio ataskaitą.

9. Parengusi įvykio ataskaitą, administracija įrašo ją į duomenų bazę. Šioje duomenų bazėje taip pat laikoma orlaivių avarijų bei incidentų tyrimo vadovo pateikta informacija apie avarijas ir pavojingus incidentus.

10. Prireikus administracija pateikia įvykio ataskaitą tos valstybės kompetentingai institucijai, kurios teritorijoje įvyko įvykis, kurioje orlaivis yra registruotas, taip pat atsakingai už jo gamybos ir (arba) orlaivį naudojančio oro vežėjo sertifikavimą.

11. Administracija keičiasi pagal šias taisykles surinkta informacija su kitomis kompetentingomis institucijomis, taip pat užtikrina, kad su ja galėtų susipažinti Europos Komisija.

12. Asmuo, kuris yra įgaliotas tirti civilinės aviacijos avarijas ir incidentus Europos Bendrijoje, turi teisę susipažinti su visa administracijos surinkta informacija apie įvykius.

 

IV. INFORMACIJOS APSAUGA

 

13. Visa pagal šias taisykles surinkta informacija yra konfidenciali ir naudojama tik šių taisyklių tikslu. Administracija gali viešai skelbti tik panaikintos tapatybės ataskaitas.

14. Šių taisyklių 9 punkte paminėtoje duomenų bazėje neregistruojami atskirų asmenų vardai, pavardės ir adresai.

15. Administracija darbdaviams negali teikti jokios asmens tapatybę identifikuojančios informacijos apie darbuotojus, pranešusius apie įvykius pagal šias taisykles.

16. Informacija kitoms suinteresuotoms šalims atskleidžiama laikantis Europos Komisijos nustatytų reikalavimų.

17. Visa pagal šias taisykles surinkta informacija ir duomenys teisėsaugos institucijoms teikiami teisės aktų nustatyta tvarka.

______________

 


Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius

taisyklių

1 priedas

 

ĮVYKIŲ, SUSIJUSIŲ SU ORLAIVIO NAUDOJIMU, TECHNINE PRIEŽIŪRA, REMONTU IR GAMYBA, APIE KURIUOS TURI BŪTI PRANEŠAMA, SĄRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Šiame priede išvardijama dauguma įvykių, apie kuriuos reikia pranešti, tačiau šis sąrašas nėra baigtinis. Turėtų būti pranešama ir apie kitus įvykius, kurie, liudininkų vertinimu, atitinka nustatytus kriterijus.

2. Į šį priedą neįtrauktos avarijos, tačiau jos taip pat yra registruojamos Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius taisyklių 9 punkte nurodytoje duomenų bazėje.

3. Turi būti pranešama apie tuos įvykius, dėl kurių buvo ar galėjo kilti pavojus naudojamo orlaivio saugai arba jie galėjo sukelti nesaugias sąlygas. Jei, pranešėjo nuomone, įvykis nesukėlė pavojaus naudojamo orlaivio saugai, tačiau, pasikartojęs kitokiomis ir tikėtinomis aplinkybėmis, galėtų sukelti pavojų, tuomet apie jį turi būti pranešama. Tai, apie ką turėtų būti pranešama dėl vienos klasės gaminio, dalies ar įrenginio, nebūtina taikyti kitiems gaminiams, dalims ar įrenginiams, o vieno veiksnio (žmogiškojo ar techniškojo) nebuvimas ar buvimas gali transformuoti įvykį į avariją ar pavojingą incidentą.

4. Specialieji naudojimo patvirtinimai, pvz., RVSM, ETOPS, RNAV ar projektavimo arba techninės priežiūros programa gali turėti specialių reikalavimų pranešimams dėl gedimų ar sutrikimų, susijusių su tuo patvirtinimu arba programa.

 

II. ORLAIVIO SKRYDŽIO OPERACIJOS

 

Orlaivio naudojimas

5. Išvengiamieji manevrai:

5.1. susidūrimo su kitu orlaiviu, vietove ar kitu objektu pavojus arba nesaugi padėtis, kai reiktų imtis išvengiamųjų veiksmų;

5.2. išvengiamasis manevras, reikalingas išvengti susidūrimo su kitu orlaiviu, vietove ar kitu objektu;

5.3. išvengiamasis manevras, reikalingas kitoms nesaugioms padėtims išvengti.

6. Kilimo ir tūpimo incidentai, įskaitant prevencinius arba priverstinius tūpimus. Tokie tūpimo incidentai yra: neprieskrida, išriedėjimas už kilimo ir tūpimo tako įsiriedėjimo zonos ribų arba nuriedėjimas nuo kilimo ir tūpimo tako. Kilimas, nutrauktasis kilimas, tūpimas ar bandymas tūpti ant uždaryto, užimto ar ne to kilimo ir tūpimo tako. Įsibrovimas į kilimo ir tūpimo taką.

7. Negalėjimas pasiekti numatytų skrydžio charakteristikų kilimo arba pradinio kilimo metu.

8. Kritiškai mažas degalų kiekis, negalėjimas tiekti degalų arba išnaudoti visą kiekį naudotinų degalų.

9. Valdymo praradimas (įskaitant dalinį arba laikinąjį), neatsižvelgiant į priežastį.

10. Įvykiai priartėjus arba viršijus V1 dėl pavojingos arba potencialiai pavojingos padėties arba sukeliantys ją (pvz., nutrauktas kilimas, vairų valdymo sutrikimas, variklio galios praradimas ir kt.).

11. Pakartotinis artėjimas tūpti sukeliant pavojingą arba potencialiai pavojingą padėtį.

12. Netyčinis didelis nukrypimas nuo skrydžio greičio, numatyto maršruto arba aukščio (daugiau kaip 90 m), neatsižvelgiant į priežastį.

13. Nužemėjimas žemiau apsisprendimo priėmimo aukščio arba mažiausiojo leistino aukščio be vizualiosios atskaitos taško.

14. Tikrosios padėties arba padėties kito orlaivio atžvilgiu suvokimo praradimas.

15. Ryšio nutrūkimas tarp skrydžio įgulos (CRM) arba skrydžio įgulos ir kitų asmenų (įgulos kabinoje, ATC, inžinierių).

16. Sudėtingas tūpimas – tūpimas, po kurio reikia atlikti „sudėtingo tūpimo patikrinimą“.

17. Degalų disbalanso ribų viršijimas.

18. Neteisingas SSR kodo arba aukščiamačio poskalės nustatymas.

19. Neteisingas navigacijos ar skrydžio charakteristikų skaičiavimo įrangos užprogramavimas arba klaidinga įvestis, arba neteisingų duomenų naudojimas.

20. Neteisingas pranešimų radiotelefonu priėmimas ar interpretavimas.

21. Degalų sistemos sutrikimai ar defektai, kurie turėjo įtakos degalų tiekimui ir (arba) paskirstymui.

22. Orlaivio netyčinis nuriedėjimas nuo grįsto paviršiaus.

23. Orlaivio susidūrimas su bet kuriuo kitu orlaiviu, transporto priemone ar kitu antžeminiu objektu.

24. Netyčinis ir (arba) neteisingas bet kurių vairų veikimas.

25. Negalėjimas pasiekti numatytos orlaivio konfigūracijos bet kuriame skrydžio etape (pvz., važiuoklė arba važiuoklės užsklanda, užsparniai, stabilizatoriai, priešsparniai ir kt.).

26. Pavojus arba potencialus pavojus, kilęs dėl kiekvieno tyčinio sutrikimo būsenos imitavimo treniruojantis, tikrinant sistemą arba mokymo tikslais.

27. Neįprasta vibracija.

28. Bet kurios pagrindinės perspėjamosios sistemos, susijusios su orlaivio manevravimu, pvz., perspėjimas dėl orlaivio konfigūracijos, perspėjimas dėl strigimo (vairalazdės kratiklis), dėl greičio viršijimo ir kt., suveikimas, nebent:

28.1. įgula po to nustatė, kad perspėjimas buvo klaidingas ir jis nesukėlė sunkumų ar pavojaus dėl įgulos reagavimo į perspėjimą;

28.2. ji suveikė treniravimosi arba bandymo tikslais.

29. Paviršiaus artėjimo sistemos (GPWS/TAWS) perspėjimas, kai:

29.1. orlaivis priartėjo prie žemės arčiau, nei buvo planuota ar numatyta;

29.2. perspėjimas buvo gautas skrendant pagal prietaisus meteorologinėmis sąlygomis arba naktį ir buvo nustatyta, kad jis buvo duotas dėl staigaus leidimosi (1 režimas);

29.3. perspėjimas buvo duotas dėl važiuoklės arba laiku neišleistų leidimosi užsparnių artėjimo tūpti momentu (4 režimas);

29.4. iškilo keblumų ar pavojus dėl įgulos reagavimo į perspėjimą, pvz., galimas priartėjimas prie kitų orlaivių. Tai gali aprėpti bet kurio režimo ar tipo perspėjimą, pvz., tikrąjį, trukdantįjį arba klaidingąjį.

30. Paviršiaus artėjimo sistemos (GPWS/TAWS) aliarmas, kai kyla ar galėjo kilti kokių nors keblumų ar pavojus dėl įgulos reagavimo į aliarmą.

31. ACAS nurodymai.

32. Variklio arba oro sraigto keliamo srauto incidentai, sukeliantys pavojingus gedimus ar sužalojimus.

 

Avarinės situacijos

33. Gaisras, sprogimas, dūmai arba toksiški ar nuodingi garai, net jei ugnis užgesinama.

34. Bet kuri nestandartinė skrydžio ar kabinos įgulos procedūra kovojant su avarine situacija, kai:

34.1. procedūra egzistuoja, bet nėra taikoma;

34.2. procedūra neegzistuoja;

34.3. procedūra egzistuoja, bet yra neišsami ar netinkama;

34.4. procedūra yra netinkama;

34.5. naudojama netinkama procedūra.

35. Bet kurių avarinėms situacijoms skirtų procedūrų netinkamumas, įskaitant jų taikymą techninės priežiūros, treniravimo ar bandymų tikslais.

36. Įvykis, sukėlęs avarinę evakuaciją.

37. Išsihermetizavimas.

38. Bet kurios avarinės įrangos ar nustatytų avarinių procedūrų taikymas situacijai ištaisyti.

39. Įvykis, dėl kurio skelbiama avarinė situacija („SOS“).

40. Bet kurios avarinės sistemos ar įrangos netinkamas veikimas, įskaitant visas duris ir apšvietimą, taip pat ir naudojant sistemą techninės priežiūros, treniravimo ar bandymų tikslais.

41. Įvykiai, dėl kurių bet kuriam įgulos nariui reikia pasinaudoti avariniu deguonies tiekimu.

 

Įgulos negalėjimas veikti

42. Bet kurio skrydžio įgulos nario negalėjimas veikti, įskaitant tokį, kuris atsiranda prieš išskridimą, jei jis laikomas negalėjimu veikti po pakilimo.

43. Bet kurio įgulos nario negalėjimas veikti ir dėl to jis negali atlikti pagrindinių pareigų avarijos atveju.

 

Sužalojimas

44. Įvykiai, sukėlę arba galėję sukelti sunkius keleivių ar įgulos sužalojimus, tačiau nėra laikomi praneštinais kaip avarija.

 

Meteorologija

45. Žaibo smūgis, dėl kurio orlaivis sugadintas, prarado bet kurią svarbiausią funkciją arba ji sutriko.

46. Krušos smūgis, dėl kurio orlaivis sugadintas, neteko kurios nors svarbiausios funkcijos ar ji sutriko.

47. Susidūrimas su didele turbulencija, dėl kurio buvo sužaloti orlaivyje esantys žmonės arba prireikė orlaivio turbulencinio patikrinimo.

48. Susidūrimas su vėjo gūsiu.

49. Apledėjimas, dėl kurio atsirado valdymo sunkumų, orlaivis buvo apgadintas, neteko arba sutriko bet kuri svarbiausia jo funkcija.

 

Saugumas

50. Neteisėtas įsibrovimas į orlaivį, įskaitant grasinimą susprogdinti arba užgrobimą.

51. Sunkumai suvaldant apsvaigusius, smurtingus ar nepaklusnius keleivius.

52. Keleivių be bilieto aptikimas.

 

Kiti įvykiai

53. Pasikartojantys tam tikros rūšies įvykiai, kurie atskirai nelaikomi praneštinais, tačiau dėl savo dažnio kelia potencialų pavojų.

54. Paukščio atsitrenkimas, dėl kurio orlaivis buvo apgadintas, neteko kurios nors svarbiausios funkcijos arba ji sutriko.

55. Susidūrimas su turbulenciniu pėdsaku.

56. Kitas bet kurio tipo įvykis, kuris, manoma, sukėlė arba galėjo sukelti pavojų orlaiviui, jame arba ant žemės esantiems žmonėms.

 

III. ORLAIVIO TECHNINĖ ĮRANGA

 

Konstrukcija

Ne apie visus konstrukcijos sutrikimus būtina pranešti. Reikia įvertinti inžineriškai, kad būtų nuspręsta, ar sutrikimas yra pakankamai pavojingas, kad apie jį reikėtų pranešti. Galima vadovautis tokiais pavyzdžiais:

57. Pagrindinio konstrukcijos elemento (PKE), kuris nėra atsparus gedimams (ribotas ilgaamžiškumo resursas). PKE – tai tokie elementai, kurie laiko pagrindines skridimo, leidimosi ir hermetizavimo apkrovas ir jų sugadinimas gali sukelti orlaivio avariją.

58. Defektas ar apgadinimas, viršijantis leistinąsias ribas, nustatytas atspariam PKE apgadinimui.

59. Konstrukcijos elemento, kurio gedimas gali sumažinti konstrukcijos atsparumą tiek, kad nebesilaikoma vibracijos, divergencijos arba valdymo grįžtamumo apribojimų, gedimas arba defektas, viršijantys leistinuosius nuokrypius.

60. Konstrukcijos elemento gedimas arba defektas, dėl kurio gali atsipalaiduoti objektai, kurių masė pakankama orlaivyje esantiems žmonėms sužeisti.

61. Konstrukcijos elemento gedimas arba defektas, dėl kurio gali netinkamai veikti sistemos. Žr. 63 punktą.

62. Bet kurios orlaivio konstrukcijos dalies netekimas skrendant.

Sistemos

63. Siūlomi tokie bendrieji kriterijai, taikytini visoms sistemoms:

63.1. bet kokios sistemos, posistemės ar įrangos komplekto netekimas, didelis sutrikimas ar defektas, dėl kurio nebegalima tinkamai vykdyti naudojimo procedūrų, mokymų ir kt.;

63.2. įgulos negalėjimas valdyti sistemos, pavyzdžiui:

63.2.1. savaiminis veikimas;

63.2.2. netinkama ir (arba) nepakankama reakcija, įskaitant judesio ar standumo apribojimą;

63.2.3. nesuvaldymas;

63.2.4. mechaninis atsijungimas ar sutrikimas;

63.3. išskirtinės (-ių) sistemos funkcijos (-ų) sutrikimas ar gedimas (viena sistema gali aprėpti keletą funkcijų);

63.4. trukdžiai sistemoje arba tarp sistemų;

63.5. su sistema susijusio apsauginio įtaiso ar avarinės sistemos sutrikimas ar gedimas;

63.6. sistemos dubliavimo netekimas;

63.7. bet kuris įvykis dėl nenumatyto sistemos veikimo;

63.8. orlaivių tipų su pavienėmis pagrindinėmis sistemomis, posistemėmis ar įrangos komplektais bet kurios pagrindinės sistemos, posistemės ar įrangos komplekto netekimas, pavojingas sutrikimas ar defektas;

63.9. orlaivių tipų su keletu nepriklausomų pagrindinių sistemų, posistemių ar įrangos komplektų daugiau kaip vienos pagrindinės sistemos, posistemės ar įrangos komplekto netekimas, pavojingas sutrikimas ar defektas;

63.10. bet kurios pagrindinės perspėjamosios sistemos, susijusios su orlaivio sistemomis ar įranga, suveikimas, nebent įgula po to nustatė, kad perspėjimas buvo klaidingas ir jis nesukėlė sunkumų ar pavojaus dėl įgulos reagavimo į perspėjimą;

63.11. hidraulinių skysčių, degalų, alyvos ar kitų skysčių nuotėkis ir dėl to kilo gaisro ar galimo pavojingo orlaivio konstrukcijos, sistemų ar įrangos užteršimo pavojus arba rizika orlaivyje esantiems žmonėms;

63.12. prietaisų sistemos sutrikimas ar defektas, dėl kurio įgula galėtų matyti neteisingus rodmenis;

63.13. kiekvienas sutrikimas, gedimas ar defektas, pasireiškiantis svarbiausiu skrydžio etapu ir svarbus sistemai funkcionuoti;

63.14. gerokas charakteristikų nepakankamumas, palyginti su patvirtintomis vertėmis, ir dėl to susidarė pavojinga padėtis (atsižvelgiant į charakteristikų skaičiavimo metodo tikslumą), įskaitant stabdymą, degalų sunaudojimą ir kt.;

63.15. skrydžio valdymo įtaisų, pvz., užsparnių, priešsparnių, spoilerių ir kt. asimetrija.

64. Šio priedo VI skyriuje pateikiamas praneštinų įvykių, nustatytų taikant šiuos bendruosius kriterijus konkrečioms sistemoms, pavyzdžių sąrašas.

 

Varomosios jėgos (įskaitant variklius, oro sraigtus bei rotorių sistemas) ir pagalbines jėgaines (APU)

65. Bet kurio variklio sustojimas, išsijungimas ar sutrikimas.

66. Bet kurio didelio apsisukimų dažnio komponento (pvz., APU, variklio užvedimo ore įrenginio, oro cirkuliacijos įrenginio, oro turbinos variklio, oro sraigto ar rotoriaus) viršgreitis arba negalėjimas valdyti greičio.

67. Bet kurios variklio ar jėgainės dalies sutrikimas ar gedimas, kuris sukelia:

67.1. komponentų (nuolaužų) nesulaikymą;

67.2. nevaldomą išorinį arba vidinį gaisrą arba karštų dujų išsiveržimą;

67.3. varomąją jėgą skirtinga nei piloto norima kryptimi;

67.4. reverso sistemos sugedimą arba netyčinį veikimą;

67.5. negalėjimą valdyti galią, varomąją jėgą arba sukimosi dažnį;

67.6. variklio montavimo konstrukcijos gedimą;

67.7. svarbios jėgainės dalies dalinį arba visišką netekimą;

67.8. tankius matomus dūmus ar pakankamą toksiškų produktų koncentraciją, sukeliančius įgulos ar keleivių negalėjimą veikti;

67.9. negalėjimą įprasta tvarka išjungti variklį;

67.10. negalėjimą iš naujo užvesti iš esmės tinkamai veikiantį variklį.

68. Nenurodytas varomosios galios netekimas, pasikeitimas ar svyravimas, kuris priskiriamas varomosios jėgos ar galios valdymo netekimui (LOTC):

68.1. kai orlaivis yra su vienu varikliu;

68.2. kuris laikomas pernelyg didelis sistemai;

68.3. kai tai gali paveikti daugiau kaip vieną orlaivio su keliais varikliais variklį, ypač – dviejų variklių orlaivio atveju;

68.4. kai orlaivis yra su keliais varikliais ir panašaus arba to paties tipo varikliai naudojami sistemoje, kurioje toks įvykis būtų laikomas pavojingu arba kritiniu.

69. Kiekvienas kontroliuojamos pagal resursą dalies defektas, dėl kurio ją reikia pakeisti nesibaigus jos tarnavimo laikui.

70. Bendrosios kilmės defektai, kurie sukelia tokio dažnio variklio užgesimus skrydžio metu, jog yra galimybė, kad per tą patį skrydį išsijungs daugiau kaip vienas variklis.

71. Variklio ribotuvas arba valdymo įtaisas neveikia, kai reikia, arba suveikia netyčia.

72. Variklio parametrų viršijimas.

73. Pašalinių objektų nuolaužų sukeltas apgadinimas.

74. Bet kurios oro sraigto ar jėgainės dalies sutrikimas ar gedimas, kuris sukelia vieną ar daugiau tokių dalykų:

74.1. oro sraigto viršgreitį;

74.2. per didelio oro pasipriešinimo susidarymą;

74.3. varomąją jėgą skirtinga nei piloto norima kryptimi;

74.4. oro sraigto ar bet kurios svarbios jo dalies atitrūkimą;

74.5. sutrikimą, kuris sukelia per didelį disbalansą;

74.6. nelauktą oro sraigto menčių judėjimą žemiau nustatytojo mažiausiojo menčių pasukimo kampo padėties skrendant;

74.7. negalėjimą pasukti oro sraigto menčių skiausčiai;

74.8. negalėjimą pakeisti oro sraigto menčių pasukimo kampo;

74.9. savaiminį menčių pasukimo kampo pasikeitimą;

74.10. nevaldomą sukamąjį momentą ar greičio svyravimus;

74.11. mažos energijos dalių atitrūkimą.

75. Pagrindinės rotoriaus pavarų dėžės (tvirtinimo elementų) gedimas arba defektas, dėl kurio skrydžio metu gali atitrūkti rotoriaus junginys ir (arba) sutrikti rotoriaus valdymas.

76. Uodegos rotoriaus, transmisijos ar lygiaverčių sistemų gedimas.

77. Išsijungimas arba sutrikimas, kai APU, pvz., ETOPS, MEL, turi veikti pagal naudojimo reikalavimus.

78. Negalėjimas išjungti APU.

79. Viršgreitis.

80. Negalėjimas paleisti APU, kai reikia juo naudotis.

 

Žmogaus veiksniai

81. Kiekvienas incidentas, kai dėl bet kurios orlaivio konstrukcijos funkcijos ar netinkamumo buvo pasinaudota klaidingai ir tai galėjo sukelti pavojingus arba avarijos padarinius.

 

Kiti įvykiai

82. Kiekvienas incidentas, kai dėl bet kurios orlaivio konstrukcijos funkcijos ar netinkamumo buvo pasinaudota klaidingai, kad galėjo sukelti pavojingus arba avarijos padarinius.

83. Įvykis, kuris paprastai nelaikomas praneštinu (pvz., dėl apstatymo ir kabinos įrangos, vandens sistemų), jei dėl aplinkybių kilo pavojus orlaiviui ar jame esantiems žmonėms.

84. Gaisras, sprogimas, dūmai arba toksiški ar nuodingi garai.

85. Kiekvienas kitas įvykis, kuris galėjo sukelti pavojų orlaiviui arba pakenkti orlaivyje esančių žmonių arba netoli orlaivio ar ant žemės esančių žmonių ar nuosavybės saugai.

86. Kreipimosi į keleivius sistemos sutrikimas ar defektas, dėl kurio sistema nebeveikia arba yra negirdima.

87. Piloto krėslo reguliavimo gedimas skrendant.

 

IV. ORLAIVIO TECHNINĖ PRIEŽIŪRA IR REMONTAS

 

88. Netinkamas orlaivio dalių ar komponentų sumontavimas, aptiktas atliekant inspektavimą ar bandymo procedūrą, neskirtą tam konkrečiam tikslui.

89. Karšto išmetamojo oro nuotėkis, dėl kurio sugadinta konstrukcija.

90. Kiekvienas kontroliuojamos pagal resursą dalies defektas, dėl kurio ją reikia keisti nesibaigus jos tarnavimo laikui.

91. Kiekvienas tokių komponentų gedimas ar sugadinimas (pvz., įtrūkiai, įskilimai, korozija, atsilupimas, atsiklijavimas ir kt.) dėl bet kokios priežasties (pvz., vibracijos, standumo praradimo ar konstrukcijos sulūžimo):

91.1. pagrindinės konstrukcijos arba PKE (pagal gamintojo remonto vadovo apibrėžimą), jei toks gedimas ar apgadinimas viršija remonto vadove nustatytas leistinąsias ribas ir dėl to reikia remonto arba visiško ar dalinio pakeitimo;

91.2. pagalbinės konstrukcijos, ir dėl to iškilo ar galėjo iškilti pavojus orlaiviui;

91.3. variklio, oro sraigto ar sraigtasparnio rotoriaus sistemos.

92. Kiekvienas bet kurios sistemos ar įrangos sutrikimas, gedimas ar defektas, apgadinimas arba sugadinimas, nustatytas laikantis tinkamumo skraidyti direktyvos ar kitos privalomosios instrukcijos ir išleistos reglamentavimo institucijos, kai:

92.1. pirmą kartą tai nustato atitiktį tikrinančioji institucija;

92.2. bet kurį kitą kartą vykdant reikalavimus viršijamos instrukcijoje nurodytos leistinos ribos ir (arba) nėra publikuotos remonto (taisymo) procedūros.

93. Bet kurios avarinės sistemos ar įrangos netinkamas veikimas, įskaitant visas duris ir apšvietimą, įskaitant naudojimą techninės priežiūros, treniravimo ar bandymų tikslais.

94. Reikalaujamų techninės priežiūros procedūrų nesilaikymas arba pavojingi trūkumai.

95. Nežinomos arba įtartinos kilmės gaminiai, dalys, prietaisai ir medžiagos.

96. Klaidinantys, neteisingi ar nepakankami techninės priežiūros duomenys ar procedūros, kurios gali sukelti techninės priežiūros klaidas.

97. Kiekvienas antžeminės įrangos, naudojamos orlaivio sistemoms ir įrangai bandyti ar tikrinti, sutrikimas, gedimas ar defektas, kai reikalaujamos įprastos inspektavimo ir bandymų procedūros aiškiai nenustatė nesklandumo ir tai sukelia pavojingą padėtį.

 

IV. ORO EISMO PASLAUGOS, ĮRANGA IR ANTŽEMINĖS PASLAUGOS

 

Skrydžio navigacijos paslaugos (ANS)

98. Praneštinų su ANS susijusių įvykių sąrašas pateikiamas Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius taisyklių 2 priede.

 

Oro uostas ir oro uosto įranga

99. Didelis nuotėkis pilant degalus.

100. Netinkamo degalų kiekio įpylimas, galintis turėti didelės įtakos orlaivio patvarumui, charakteristikoms, balansui ar konstrukcijos atsparumui.

 

Keleivių aptarnavimas ir bagažo bei krovinių paslaugos

101. Pavojingas orlaivio konstrukcijos, sistemų ir įrangos užteršimas, atsiradęs dėl bagažo ar krovinių vežimo.

102. Netinkamas keleivių susodinimas, bagažo ar krovinių sukrovimas, kuris galėtų turėti didelės įtakos orlaivio masei ir (arba) balansui.

103. Netinkamas bagažo ar krovinių (įskaitant rankinį bagažą) sudėjimas, kuris galėtų sukelti pavojų orlaiviui, jo įrangai ar jame esantiems žmonėms arba avarinės evakuacijos sunkumų.

104. Netinkamas krovinių konteinerių ar kitų stambesnių krovinių sukrovimas.

105. Pavojingų krovinių vežimas arba bandymas juos vežti nesilaikant taikytinų nuostatų, įskaitant netinkamą pavojingų krovinių ženklinimą ir supakavimą.

 

Orlaivio antžeminės paslaugos

106. Antžeminės įrangos, naudojamos orlaivio sistemoms ir įrangai bandyti ar tikrinti, sutrikimas, gedimas ar defektas, kai reikalaujamomis įprastomis inspektavimo ir bandymų procedūromis aiškiai nebuvo nustatytas nesklandumas ir tai kelia grėsmę.

107. Reikalaujamų techninės priežiūros procedūrų nesilaikymas arba dideli trūkumai.

108. Užterštų ar netinkamo tipo degalų arba kitų skysčių (įskaitant deguonį ir geriamąjį vandenį) pripylimas.

 

VI. PRANEŠTINŲ ĮVYKIŲ, NUSTATYTŲ TAIKANT BENDRUOSIUS KRITERIJUS KONKREČIOMS SISTEMOMS (IŠVARDYTOMS ŠIO PRIEDO III SKYRIAUS 63 PUNKTE), PAVYZDŽIAI

 

Oro kondicionavimas, vėdinimas

109. Visiškas aviacinės elektronikos aušinimo sistemos gedimas.

110. Išsihermetizavimas.

 

Autopiloto sistema

111. Įjungtos autopiloto sistemos netinkamas veikimas

112. Labai sunku įgulai valdyti orlaivį dėl autopiloto sistemos veikimo sutrikimų, apie kuriuos pranešta.

113. Bet kurio autopiloto sistemos išjungimo įtaiso sutrikimas.

114. Savaiminis autopiloto režimo pasikeitimas.

 

Ryšiai

115. Kreipimosi į keleivius sistemos sutrikimas ar defektas, dėl kurio sistema neveikia arba nėra garso.

116. Visiškas ryšio nutrūkimas skrendant.

 

Elektros sistema

117. Vienos elektros paskirstymo sistemos gedimas (kintamoji ir nuolatinė srovė).

118. Visiškas arba daugiau kaip vienos elektros generavimo sistemos gedimas.

119. Pagalbinės (avarinės) elektros generavimo sistemos gedimas.

 

Pilotų kabina, kabina, krovinių skyrius

120. Piloto krėslo reguliavimo gedimas skrendant.

121. Bet kurios avarinės sistemos ar įrangos, įskaitant avarinės evakuacijos signalizacijos sistemas, visas duris, avarinį apšvietimą ir kt., sutrikimas.

122. Sistemos gedimas, kai nesilaiko sukrautas krovinys.

 

Priešgaisrinė sistema

123. Perspėjimai dėl gaisro, išskyrus tuos, kurie iškart patvirtinami kaip klaidingi.

124. Gaisro, dūmų aptikimo, apsaugos sistemos neaptiktas gedimas, dėl kurio gaisras galėjo būti neaptiktas arba sumažėti gaisro aptikimo geba.

125. Perspėjimo nebuvimas kilus tikram gaisrui ar dūmams.

 

Skrydžio vairai

126. Užsparnių, priešsparnių, spoilerių ir kt. asimetrija.

127. Pagrindinių skrydžio valdymo sistemų arba su jomis susijusių povairių ir fiksavimo sistemų judesio apribojimas, sunkumas arba bloga ar pavėluota reakcija į valdymo veiksmus.

128. Skrydžio vairų paviršiaus nesuvaldymas.

129. Įgulos jaučiama vairų valdymo vibracija.

130. Vairų mechaninis atsijungimas arba sutrikimas.

131. Didelis įprasto orlaivio valdymo sutrikimas arba skridimo charakteristikų suprastėjimas.

 

Degalų sistema

132. Sutrikusi degalų kiekio rodymo sistema ir dėl to visiškai nerodomas arba rodomas neteisingas orlaivyje esančių degalų kiekis.

133. Degalų nuotėkis ir dėl to jų daug prarasta, kyla gaisro pavojus, didelė tarša.

134. Degalų išpylimo sistemos sutrikimas ar defektai ir dėl to netyčia prarasta daug degalų, kyla gaisro pavojus, pavojingai užteršiama orlaivio įranga ar tampa neįmanoma išpilti degalų.

135. Degalų sistemos sutrikimai ar defektai, turėję didelės įtakos degalų tiekimui ir (arba) paskirstymui.

136. Negalėjimas tiekti degalų arba išnaudoti visą kiekį išnaudotinų degalų.

 

Hidraulika

137. Hidraulinės sistemos sugedimas (tik ETOPS).

138. Atskyrimo sistemos sutrikimas.

139. Daugiau kaip vienos hidraulinės linijos netekimas.

140. Avarinės hidraulinės sistemos sutrikimas.

141. Netyčinis priešpriešinio oro srauto varomos turbinos išlindimas.

 

Apledėjimo aptikimo ir apsaugos sistema

142. Neaptiktas priešledžio sistemos gedimas.

143. Daugiau kaip vienos zondinio kaitinimo sistemos netekimas.

144. Negalėjimas simetriškai pašalinti apledėjimo nuo sparno.

145. Neįprastas ledo prisikaupimas, sukeliantis didelės įtakos orlaivio charakteristikoms ar valdymo gebai.

146. Gerokai suprastėjo matomumas įgulai.

 

Prietaisų, perspėjiklių, registravimo sistemos

147. Bet kurios prietaisų sistemos sutrikimas arba defektas, kai dėl itin klaidingų įgulai pateikiamų rodmenų galimybės įgula gali imtis netinkamų veiksmų su svarbia sistema.

148. Raudonosios perspėjimo funkcijos dėl sistemos gedimo netekimas.

149. Kai piloto kabina iš stiklo: daugiau kaip vieno daugiafunkcinio monitoriaus ekrano ar kompiuterio, atliekančių rodymo ir perspėjimo funkcijas, netekimas arba sutrikimas.

 

Važiuoklės sistema, stabdžiai, padangos

150. Stabdžių gaisras.

151. Gerokas stabdymo gebos sumažėjimas.

152. Asimetriškas stabdymas ir dėl to gerokai nukrypstama nuo tako.

153. Važiuoklės išleidimo laisvuoju kritimu sistemos sutrikimas (įskaitant įvykusį per planinius bandymus).

154. Nepageidaujamas važiuoklės arba jos užsklandos išleidimas (atsidarymas) arba įtraukimas (uždarymas).

155. Kelių padangų sprogimas.

 

Navigacijos sistemos (įskaitant tiksliojo artėjimo sistemas) ir skrydžio duomenų sistemos

156. Visiškas navigacijos įrenginių netekimas arba keleto iš jų sutrikimas.

157. Visiškas skrydžio duomenų sistemos netekimas arba keleto jos įrenginių sutrikimas.

158. Labai klaidinantys rodmenys.

159. Didelės navigacijos klaidos, atsiradusios dėl neteisingų duomenų arba duomenų bazės kodavimo klaidos.

160. Netikėti nukrypimai nuo horizontalaus arba vertikalaus kurso, atsiradę ne dėl piloto veiksmų.

161. Nesklandumai su antžemine navigacijos įranga, sukeliantys dideles navigacijos klaidas, nesusijusias su perėjimu nuo inercinio navigacijos režimo prie radijo navigacijos režimo.

 

Deguonies tiekimas hermetizuotame orlaivyje

162. Deguonies tiekimo į pilotų kabiną nutrūkimas.

163. Deguonies tiekimo nutrūkimas daugeliui keleivių (daugiau kaip 10%), įskaitant ir aptiktąjį, atliekant techninę priežiūrą arba treniruojantis ar bandant.

 

Oro išmetimo sistema

164. Karšto išmetamojo oro nuotėkis, dėl kurio įsijungia gaisro signalizacija arba sugadinama konstrukcija.

165. Visų oro išmetimo sistemų netekimas.

166. Išmetamo oro nuotėkio aptikimo sistemos sutrikimas.

______________

 


Pranešimų apie civilinės aviacijos įvykius

taisyklių

2 priedas

 

ĮVYKIŲ, SUSIJUSIŲ SU SKRYDŽIO NAVIGACIJOS PASLAUGOMIS, APIE KURIUOS TURI BŪTI PRANEŠAMA, SĄRAŠAS

 

1. Šiame priede išvardijama dauguma įvykių, apie kuriuos reikia pranešti, tačiau šis sąrašas nėra baigtinis. Turėtų būti pranešama ir apie kitus įvykius, kurie, liudininkų vertinimu, atitinka kriterijus.

2. Šiame priede pateikti ANS įvykiai, kurie kelia tikrą arba potencialų pavojų skrydžio saugai arba gali sutrikdyti saugių ANS teikimą.

3. Šio priedo turinys neapriboja galimybės pranešti apie kiekvieną įvykį, padėtį ar būseną, kurie, pasikartoję kitokiomis, tačiau tikėtinomis aplinkybėmis, arba kuriems leidžiama tęstis, galėtų sukelti pavojų orlaivio saugai.

Pavojingo priartėjimo incidentai (aprėpiantys savitas padėtis, kuomet vienas orlaivis ir kitas orlaivis, žemė, transporto priemonė, asmuo ar objektas laikomi esantys per arti vienas kito)

4. Mažiausiojo atstumo reikalavimo pažeidimas.

5. Nepakankamas atstumas.

6. Beveik valdomas skridimas į vietovę (beveik CFIT).

7. Įsibrovimas į kilimo ir tūpimo taką, kuomet reikėjo imtis išvengiamųjų veiksmų.

Susidūrimo arba pavojingo priartėjimo galimybė (aprėpianti savitas padėtis, kurios gali pasibaigti avarija arba pavojingu priartėjimu, jei netoli yra kitas orlaivis)

8. Įsibrovimas į kilimo ir tūpimo taką, kuomet reikėjo imtis išvengiamųjų veiksmų.

9. Išriedėjimas iš kilimo ir tūpimo tako.

10. Orlaivio nukrypimas nuo skrydžių valdymo (ATC) leidimo.

11. Orlaivio nesilaikymas taikytinų oro eismo vadybos (ATM) nuostatų:

11.1. orlaivio nesilaikymas taikytinų paskelbtųjų ATM procedūrų;

11.2. neleistinas įskridimas į oro erdvę;

11.3. orlaivio su ATM susijusių reikalavimų dėl įrangos gabenimo ir operacijų, privalomų pagal taikytinas nuostatas, nesilaikymas.

Su ATM susiję įvykiai (aprėpiantys tas padėtis, kai pakenkiama gebėjimui teikti saugias ATM paslaugas, įskaitant padėtis, kuomet atsitiktinai orlaivio naudojimo saugai nebuvo pakenkta)

12. Negalėjimas teikti ATM paslaugų:

12.1. negalėjimas teikti oro eismo paslaugų;

12.2. negalėjimas teikti oro erdvės vadybos paslaugų;

12.3. negalėjimas teikti oro eismo srauto vadybos paslaugų.

13. Ryšio gedimai.

14. Stebėjimo funkcijos sutrikimas.

15. Duomenų apdorojimo ir paskirstymo funkcijos sutrikimas.

16. Navigacijos funkcijos sutrikimas.

17. ATM sistemos apsauga.

18. Praneštinų ATM įvykių, nustatytų taikant orlaivio operacijų bendruosius kriterijus, išvardytus šio priedo 12–17 punktuose, pavyzdžiai:

18.1. labai neteisingos, netinkamos arba klaidinančios informacijos teikimas iš bet kurio antžeminio šaltinio, pvz., skrydžių valdymo (ATC), aerodromo rajono automatinio informacijos perdavimo tarnybos (ATIS), meteorologijos tarnybų, navigacijos duomenų bazių, žemėlapių, grafikų, vadovų ir kt.;

18.2. mažesnio už nustatytojo atstumo iki žemės suteikimas;

18.3. neteisingų slėgio atskaitos duomenų suteikimas (t. y. aukščiamačio nustatymas);

18.4. neteisingas svarbių pranešimų perdavimas, gavimas ar aiškinimas, kai tai sukelia pavojingą padėtį;

18.5. skirstymo reikalavimo pažeidimas;

18.6. neleistinas įskridimas į oro erdvę;

18.7. neteisėtas naudojimasis radijo ryšiu;

18.8. ATS antžeminės arba palydovinės įrangos sutrikimas;

18.9. didelis ATC/ATM sutrikimas arba oro uosto infrastruktūros gedimas;

18.10. oro uosto judėjimo zonose yra kliudančių orlaivių, transporto priemonių, gyvūnų ar pašalinių objektų, keliančių arba galinčių sukelti pavojingą padėtį;

18.11. kliuvinių ar pavojų oro uosto judėjimo zonose ženklinimo klaidos ar nepakankamumas, sukeliantys pavojingą padėtį;

18.12. oro uosto šviesos signalinės sistemos sugedimas, didelis sutrikimas ar visiškas nebuvimas.

______________