LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTERIJA
Į S A K Y M A S
DĖL VAIKO KELIONĖS DOKUMENTO IŠDAVIMO, KEITIMO IR APSKAITOS
1999 m. lapkričio 11 d. Nr. 623
Vilnius
Vykdydamas Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 24 d. nutarimu Nr. 789 patvirtintas Vaiko kelionės dokumento išdavimo taisykles (Žin., 1999, Nr. 57-1863),
2. Šios instrukcijos vykdymo kontrolę pavedu Migracijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos ir miestų, rajonų policijos komisariatų vadovams.
3. Pavedu Statybos ir paslaugų departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos pagaminti pagal Migracijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos užsakymą nustatyto pavyzdžio Vaiko kelionės dokumentų išdavimo apskaitos žurnalus.
4. Laikau netekusiais galios:
4.1. Vidaus reikalų ministerijos 1992 m. gruodžio 24 d. įsakymą Nr. 760 „Dėl vaiko kelionės dokumento išdavimo ir įforminimo instrukcijos patvirtinimo“;
4.2. Vidaus reikalų ministerijos 1993 m. kovo 20 d. įsakymą Nr. 360 „Dėl vaiko kelionės dokumento išdavimo ir įforminimo instrukcijos pakeitimo“;
PATVIRTINTA
l. e. vidaus reikalų ministro pareigas
1999 m. lapkričio 11 d. įsakymu Nr. 623
VAIKO KELIONĖS DOKUMENTO IŠDAVIMO, KEITIMO IR APSKAITOS INSTRUKCIJA
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši instrukcija nustato vaiko kelionės dokumento išdavimo, keitimo bei šių dokumentų apskaitos ir naikinimo tvarką pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 m. birželio 24 d. nutarimu Nr. 789 patvirtintas Vaiko kelionės dokumento išdavimo taisykles (Žin., 1999, Nr. 57-1863).
2. Vaiko kelionės dokumentas, kurio blanko forma patvirtinta Vidaus reikalų ministerijos 1992 m. spalio 12 d. įsakymu Nr. 600 „Dėl vaiko kelionės dokumento“, išduodamas asmenims iki 16 metų, kurie pagal Lietuvos Respublikos pilietybės įstatymą yra Lietuvos Respublikos piliečiai. Vaiko kelionės dokumentas skirtas kelionėms į užsienio valstybes, kurios pripažįsta šį dokumentą.
3. Vaiko kelionės dokumentą išduoda, keičia:
3.1. miesto, rajono policijos komisariato migracijos tarnyba, pasų poskyris (toliau – migracijos tarnyba), kurios aptarnaujamoje teritorijoje yra vaiko gyvenamoji vieta;
3.2. jeigu vaiko tėvai išsituokę – migracijos tarnyba, kurios aptarnaujamoje teritorijoje yra vieno iš tėvų, pas kurį vaikas gyvena arba jo gyvenamoji vieta nustatyta teismo sprendimu, gyvenamoji vieta;
3.3. jeigu vaikas yra užsienyje – Lietuvos Respublikos diplomatinė atstovybė arba konsulinė įstaiga užsienyje;
3.4. vaikui, gyvenančiam užsienio valstybėje, laikinai atvykus į Lietuvą – Vilniaus m. vyriausiojo policijos komisariato Migracijos skyriaus pasų poskyris (prašymas išduoti, pakeisti vaiko kelionės dokumentą bei kiti reikiami dokumentai pateikiami Migracijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos (toliau – Migracijos departamentas));
4. Vaikams, turintiems galiojantį Lietuvos Respublikos piliečio pasą, vaiko kelionės dokumentas neišduodamas.
II. VAIKO KELIONĖS DOKUMENTO IŠDAVIMAS
7. Vaiko kelionės dokumentui gauti pateikiama:
7.1. nustatytos formos prašymas (Vidaus reikalų ministerijos 1997 m. gruodžio 22 d. įsakymu Nr. 587 patvirtintos Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų vykdymo instrukcijos 1 priedėlis), užpildytas šios instrukcijos nustatyta tvarka;
7.4. dvi 35 x 45 mm dydžio vaiko amžių atitinkančios fotonuotraukos (viename lape), kurios turi būti tapačios (padarytos iš to paties negatyvo) ir atitikti fotonuotraukų asmens dokumentams darymo taisyklių, patvirtintų vidaus reikalų ministro 1999 m. birželio 8 d. įsakymu Nr. 370 „Dėl fotonuotraukų asmens dokumentams darymo taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 1999, Nr. 51-1657), reikalavimus; pareigūnas, priimdamas dokumentus, kitoje fotonuotraukos pusėje pieštuku užrašo vaiko vardą, pavardę;
8. Prašymą išduoti vaikui vaiko kelionės dokumentą gali pateikti vienas iš vaiko tėvų (įtėvių), globėjų ar kitas teisėtas (įgaliotas) atstovas, kartu pateikdamas jo asmenybę ir įgaliojimus patvirtinančius dokumentus.
Jeigu vaiko tėvai išsituokę, prašymą išduoti vaiko kelionės dokumentą gali pateikti turintis Lietuvos Respublikos pilietybę vienas iš tėvų, pas kurį vaikas gyvena arba jo gyvenamoji vieta nustatyta teismo sprendimu.
10. Vaiko kelionės dokumentas išduodamas tik išsprendus vaiko Lietuvos Respublikos pilietybės klausimą pagal Pilietybės įstatymą. Jeigu nepakanka dokumentų, patvirtinančių vaiko Lietuvos Respublikos pilietybę, arba aplinkybės nevisiškai atitinka Pilietybės įstatymo reikalavimus, pažyma ir dokumentų, patvirtinančių pažymoje nurodytas aplinkybes, kopijos siunčiamos į Migracijos departamentą sprendimui dėl vaiko Lietuvos Respublikos pilietybės priimti.
11. Pateikiant prašymą išduoti vaiko kelionės dokumentą arba šį dokumentą atsiimant turi dalyvauti pats vaikas.
12. Vaiko kelionės dokumentas išduodamas ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo prašymo išduoti šį dokumentą pateikimo. Šis terminas gali būti pratęstas tik tuo atveju, kai būtina išsiaiškinti papildomas su vaiko pilietybe susijusias aplinkybes.
13. Vaiko kelionės dokumentas keičiamas:
14. Jeigu vaiko kelionės dokumentas keičiamas pakeitus anketinius duomenis ar dėl netikslių įrašų, turi būti pateikti tai patvirtinantys dokumentai.
15. Praradus vaiko kelionės dokumentą, išduodamas naujas vaiko kelionės dokumentas. Išduodant naują dokumentą vietoj prarastojo, kartu su 7 punkte išvardytais dokumentais pateikiamas ir išsamus paaiškinimas raštu apie dokumento praradimo aplinkybes.
16. Praradus vaiko kelionės dokumentą, vaiko tėvai (įtėviai), globėjai ar kitas teisėtas atstovas apie tai turi pranešti policijos komisariato migracijos tarnybai arba Lietuvos Respublikos diplomatinei atstovybei ar konsulinei įstaigai užsienio valstybėje. Naują vaiko kelionės dokumentą vietoj prarastojo išduoda gyvenamosios vietos migracijos tarnyba, vaikui, praradusiam vaiko kelionės dokumentą ir gyvenančiam užsienio valstybėje, – Lietuvos Respublikos diplomatinė atstovybė arba konsulinė įstaiga. Jeigu vaikas, gyvenantis užsienio valstybėje, praranda vaiko kelionės dokumentą laikinai atvykęs į Lietuvą, prašymas išduoti naują vaiko kelionės dokumentą vietoj prarastojo pateikiamas Migracijos departamentui, o vaiko kelionės dokumentą išrašo ir išduoda Vilniaus m. vyriausiojo policijos komisariato Migracijos skyriaus pasų poskyris. Išduodant naują vaiko kelionės dokumentą vietoj prarastojo, laikomasi visų šioje instrukcijoje nustatytų reikalavimų. Prašymas išduoti vaiko kelionės dokumentą vietoj prarastojo turėtų būti išnagrinėtas ne vėliau kaip per vieną mėnesį nuo prašymo ir dokumentų pateikimo.
17. Keičiant vaiko kelionės dokumentą arba išdavus vaikui Lietuvos Respublikos piliečio pasą, anksčiau išduotas vaiko kelionės dokumentas grąžinamas migracijos tarnybai arba Lietuvos Respublikos diplomatinei atstovybei arba konsulinei įstaigai.
Grąžintas vaiko kelionės dokumentas specialiu prietaisu pažymimas ir sunaikinamas šios instrukcijos nustatyta tvarka.
III. PRAŠYMO IŠDUOTI VAIKO KELIONĖS DOKUMENTĄ PILDYMAS
19. Prašymas išduoti vaiko kelionės dokumentą pildomas aiškia rašysena, surašant visus reikiamus duomenis.
PASTABA. Jeigu pageidaujama, kad būtų grąžintas negaliojantis vaiko kelionės dokumentas, prašymo eilutėje „Tarnybinės žymos“ reikia įrašyti: „Prašyčiau grąžinti vaiko kelionės dokumentą serija _____ Nr. “ ir pasirašyti.
20. Prašymo eilučių pildymas:
20.2. eilutėje „Pasas galioja iki“ išbraukiamas žodis „Pasas“, įrašoma „VKD“ – sutrumpintas „Vaiko kelionės dokumento“ pavadinimas, ir data, iki kurios galioja vaiko kelionės dokumentas;
20.3. eilutėje „Keičiamo paso serija, numeris“ vietoj žodžio „paso“ įrašoma „VKD“ ir keičiamo vaiko kelionės dokumento serija, numeris;
20.4. eilutėje „išduoti (pakeisti) pasą“ išbraukiamas žodis „pasą“, pabraukiamas reikalingas žodis ir įrašoma „VKD“;
20.5. vaiko vardas ir pavardė rašomi pagal pateiktą vaiko gimimo liudijimą, lietuviškais rašmenimis;
20.7. gimimo data rašoma trimis arabiškų skaitmenų grupėmis, paliekant tarp jų vieno spaudmens dydžio tarpą, pavyzdžiui, jeigu vaikas yra gimęs 1998 m. rugsėjo 1 d., rašoma: 1998 09 01; analogiškai rašomos ir kitos datos;
20.8. gimimo vieta rašoma pilnai pagal galiojantį administracinį teritorinį suskirstymą, jeigu teritorinio vieneto nėra galiojančiame administraciniame teritoriniame suskirstyme – pagal pateiktus dokumentus (gimimo liudijimą); jeigu vaikas gimė užsienio valstybėje, jo gimimo vieta įrašoma pagal pateiktus dokumentus;
20.9. prašymo 6 eilutė „Prašau įrašyti (neįrašyti) mano tautybę“, 8 eilutė „Šeiminė padėtis“, 9 eilutė „Vaikai“ nepildomos – dedamas brūkšnys;
20.10. prašymo 7 eilutėje „Tėvas“, „Motina“ įrašomi vaiko tėvų (įtėvių) duomenys – vardas, pavardė, gimimo data ar asmens kodas pagal jiems išduotus galiojančius asmens dokumentus;
20.11. prašymo 10 eilutėje „Nuolatinės gyvenamosios vietos adresas“ įrašomas vaiko gyvenamosios vietos adresas; jeigu vaiko tėvai išsituokę – vieno iš tėvų, pas kurį vaikas gyvena arba jo gyvenamoji vieta nustatyta teismo sprendimu, gyvenamosios vietos adresas; jeigu vaikas gyvena užsienyje – adresas užsienio valstybėje;
20.12. prašymo 11 eilutėje pasirašo vienas iš tėvų (įtėvių), globėjų, pateikiantis prašymą, bei migracijos tarnybos darbuotojas, kuris pagal pareigines instrukcijas vykdo piliečių priėmimą; jeigu vaiko tėvai (įtėviai), globėjai laikinai gyvena užsienyje, tuomet prašyme jų parašą tvirtina Lietuvos Respublikos diplomatinės atstovybės ar konsulinės įstaigos pareigūnas; užsienio valstybėje notaro patvirtintas parašas turi būti nustatyta tvarka legalizuotas;
20.13. prašymo 12 eilutėje „Pateikti dokumentai“ įrašoma, kokie dokumentai pateikiami, nurodomas dokumento pavadinimas, jo serija, numeris, įstaigos, išdavusios dokumentą, pavadinimas, išdavimo data.
Jeigu vienas iš tėvų (įtėvių) yra Lietuvos Respublikos pilietis, o kitas – asmuo be pilietybės arba užsienio valstybės pilietis, įrašoma vieno iš tėvų (Lietuvos Respublikos piliečio) paso serija, numeris, o kito tėvo – leidimo nuolat gyventi Lietuvos Respublikoje arba užsienio valstybės paso serija, numeris, išdavimo vieta ir data;
12 eilutėje „Prašymą ir pateiktus dokumentus patikrinau“ migracijos tarnybos viršininkas ar kitas įgaliotas pareigūnas įrašo savo vardo raidę, pavardę, datą ir pasirašo;
20.14. prašymo 13 eilutėje „Pasą įformino“ išbraukiamas žodis „Pasą“, įrašoma „VKD“ ir darbuotojo, įforminusio vaiko kelionės dokumentą, pareigos, pirma vardo raidė ir pavardė;
20.15. eilutėje „Paso serija“ išbraukiamas žodis „Paso“, įrašoma „VKD“, nurodoma vaiko kelionės dokumento serija, numeris ir išrašymo data;
IV. DUOMENŲ ĮRAŠYMO VAIKO KELIONĖS DOKUMENTE TVARKA
22. Vardas ir pavardė rašomi lietuviškais rašmenimis pagal pateiktą gimimo liudijimą.
Nelietuvių tautybės asmenų vardai ir pavardės vaiko kelionės dokumente rašomi pagal Lietuvos Respublikos Aukščiausiosios Tarybos 1991 m. sausio 31 d. nutarimą „Dėl vardų ir pavardžių rašymo Lietuvos Respublikos piliečio pase“.
23. Vaiko gimimo, dokumento išdavimo ir galiojimo datos rašomos trimis arabiškų skaitmenų grupėmis, paliekant tarp jų vieno spaudmens dydžio tarpus.
24. Gimimo vieta įrašoma pagal galiojantį administracinį teritorinį suskirstymą. Didžiosiomis raidėmis rašomas miesto savivaldybės pavadinimas, rajonų savivaldybių pavadinimai rašomi analogiškai, pridedant raidę „R“, pavyzdžiui: VILNIUS; VILNIAUS R. ir t. t. Vaiko, gimusio užsienio valstybėje, gimimo vieta įrašoma didžiosiomis raidėmis, nurodant tik valstybės pavadinimą, pavyzdžiui: jeigu vaikas gimęs Baltarusijoje, Minske, rašoma – BALTARUSIJA.
28. Eilutėje „Gyvenamoji vieta“ įrašomas miesto savivaldybės pavadinimas, rajonų savivaldybių pavadinimai rašomi analogiškai, pridedant raidę „R“, pavyzdžiui: VILNIUS; ANYKŠČIŲ R. Vaikui, gyvenančiam užsienio valstybėje, įrašomas valstybės, srities, (miesto, rajono) pavadinimas, pavyzdžiui: RUSIJA, MASKVA; BALTARUSIJA, MINSKO SR.
30. Vaiko kelionės dokumentas galioja:
31. Eilutėje „Dokumentą išdavė“ įrašomas miesto migracijos tarnybos, išdavusios dokumentą, pavadinimas ir skliausteliuose nurodomas migracijos tarnybos antspaudo su Lietuvos valstybės herbu numeris, pavyzdžiui: VILNIAUS IV PASŲ POSKYRIS (15), KAUNO PANEMUNĖS PASŲ POSKYRIS (23).
Rajonų migracijos tarnybų pavadinimai rašomi analogiškai, pridedant raidę „R“ pavyzdžiui: PANEVĖŽIO R. MIGRACIJOS TARNYBA (76).
32. Vaiko kelionės dokumente įklijuota fotonuotrauka patvirtinama migracijos tarnybos antspaudu su Lietuvos valstybės herbu.
33. Migracijos tarnybos viršininkas ar kitas įgaliotas pareigūnas, patikrinęs, ar teisingai padaryti įrašai, pasirašo vaiko kelionės dokumente. Parašą patvirtina migracijos tarnybos antspaudu su Lietuvos valstybės herbu.
Vaiko gimimo liudijime dedama žyma „Išduotas vaiko kelionės dokumentas – serija, Nr.“.
V. NEGALIOJANČIŲ VAIKO KELIONĖS DOKUMENTŲ APSKAITA IR NAIKINIMAS
35. Negaliojančiais laikomi vaiko kelionės dokumentai:
36. Šios instrukcijos 35 punkte nurodyti vaiko kelionės dokumentai, grąžinti migracijos tarnybai, specialiu prietaisu pažymimi padarant ne mažiau kaip dvi skylutes per visus dokumento lapus, nepažeidžiant fotonuotraukos ir antspaudo su Lietuvos valstybės herbu).
37. Jeigu vaiko kelionės dokumentas išduotas neteisėtai, policijos komisaro pavedimu atliekamas patikrinimas ir surašoma išvada dėl vaiko kelionės dokumento išdavimo pagrįstumo, kurioje nurodomi ir darbuotojai, sprendę vaiko kelionės dokumento išdavimo klausimą. Išvadą dėl vaiko kelionės dokumento išdavimo pagrįstumo tvirtina policijos komisaras.
Jeigu vaiko kelionės dokumentui gauti nebuvo pateikti visi reikiami dokumentai, patvirtinantys vaiko Lietuvos Respublikos pilietybę, išvada ir dokumentai siunčiami į Migracijos departamentą sprendimui dėl vaiko Lietuvos Respublikos pilietybės priimti. Migracijos departamentas, priėmęs sprendimą dėl vaiko Lietuvos Respublikos pilietybės, siunčia pranešimą migracijos tarnybai.
38. Vaikui netekus Lietuvos Respublikos pilietybės arba priėmus sprendimą, kad vaiko kelionės dokumentas buvo išduotas neteisėtai, arba radus vaiko kelionės dokumentą – visais šiais atvejais dokumentas turi būti grąžintas policijos komisariato migracijos tarnybai arba Lietuvos Respublikos diplomatinei atstovybei ar konsulinei įstaigai užsienio valstybėje.
39. Jeigu negrąžintas vaiko, netekusio Lietuvos Respublikos pilietybės, arba neteisėtai išduotas vaiko kelionės dokumentas, siunčiamas pranešimas Pasienio policijos departamentui prie Vidaus reikalų ministerijos ir Užsienio reikalų ministerijos Konsuliniam departamentui.
40. Migracijos tarnybos, gavusios vaiko, atsisakiusio ar netekusio Lietuvos Respublikos pilietybės, vaiko kelionės dokumentą, apie tai pažymi prašyme, nurodo Lietuvos Respublikos Prezidento dekreto ar vidaus reikalų ministro sprendimo datą ir numerį.
41. Dėl įvairių priežasčių negaliojantys vaiko kelionės dokumentai registruojami negaliojančių pasų apskaitos žurnale (Vidaus reikalų ministerijos 1997 12 22 įsakymu Nr. 587 patvirtintos Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų vykdymo instrukcijos priedo 22 priedėlis).
42. Prieš sunaikinant negaliojantį vaiko kelionės dokumentą, prašyme išduoti vaiko kelionės dokumentą įrašoma sunaikinimo priežastis ir data.
43. Įrašius reikiamus duomenis, prašymai išduoti vaiko kelionės dokumentą perkeliami iš galiojančios kartotekos į archyvinę.
44. Jeigu vaiko kelionės dokumentas buvo išduotas kitoje miesto, rajono policijos komisariato migracijos tarnyboje, tai šiam komisariatui siunčiamas pranešimas raštu apie vaiko kelionės dokumento sunaikinimo priežastį ir datą.
Jeigu grąžintas vaiko kelionės dokumentas buvo išduotas kitoje miesto, rajono policijos komisariato migracijos tarnyboje, jai siunčiamas pranešimas apie negaliojančio vaiko kelionės dokumento grąžinimą vaikui.
45. Negaliojantys vaiko kelionės dokumentai naikinami kas mėnesį kartu su negaliojančiais Lietuvos Respublikos piliečio pasais Vidaus reikalų ministerijos 1997 12 22 įsakymu Nr. 587 patvirtintos Lietuvos Respublikos piliečio paso nuostatų vykdymo instrukcijos nustatyta tvarka. Komisijai sutikrinus negaliojančius vaiko kelionės dokumentus su įrašais apskaitos žurnale, prašyme išduoti vaiko kelionės dokumentą, su išsiųstais pranešimais į kitas policijos komisariatų migracijos tarnybas dėl vaiko kelionės dokumento sunaikinimo priežasties, patikrinimo rezultatai surašomi apskaitos žurnale, po to pasirašo komisijos nariai.
VI. VAIKO KELIONĖS DOKUMENTŲ BLANKŲ APSKAITA IR SAUGOJIMAS
47. Vaiko kelionės dokumentų blankai yra griežtos atskaitomybės blankai ir saugomi specialiai įrengtose saugyklose arba atitinkamai įrengtose patalpose esančiuose seifuose.
48. Migracijos tarnybas vaiko kelionės dokumentų blankais pagal policijos komisariatų paraiškas aprūpina Migracijos departamentas.
49. Vaiko kelionės dokumentų blankai išduodami miesto, rajono policijos komisariato įgaliotam darbuotojui.
50. Atsakingas už blankų saugojimą migracijos tarnybos pareigūnas, gavęs iš Migracijos departamento vaiko kelionės dokumentų blankus, patikrina, ar nepažeista pakuotė, ar nurodyti važtaraštyje numeriai atitinka užrašytus ant pakuotės numerius, ar gautų blankų kiekis atitinka nurodytąjį. Ne mažiau kaip trijų policijos komisariato darbuotojų (iš jų du – migracijos tarnybos) akivaizdoje atplėšiama vaiko kelionės dokumentų blankų pakuotė. Vaiko kelionės dokumentai suskaičiuojami, patikrinama, ar jų serija ir numeriai atitinka nurodytuosius važtaraštyje.
51. Apie gautus vaiko kelionės dokumento blankus surašomas aktas dviem egzemplioriais. Pirmas egzempliorius siunčiamas į Migracijos departamentą, antras saugomas kartu su važtaraščiu migracijos tarnyboje.
52. Nustačius, kad pakuotė pažeista, trūksta vaiko kelionės dokumentų blankų, suradus defektinių blankų (kartojasi tie patys numeriai, vaiko kelionės dokumentų serija, numeriai neatitinka nurodytųjų ant įpakavimo ar važtaraštyje ir kt.), surašomas aktas dviem egzemplioriais ir nedelsiant (faksu, elektroniniu paštu ar teletaipu) apie tai informuojamas Migracijos departamentas. Pirmas akto egzempliorius, o jei yra – ir defektiniai blankai siunčiami į Migracijos departamentą.
Vėliau miesto, rajono policijos komisaro pavedimu atliekamas tarnybinis patikrinimas. Apie jo rezultatus surašoma išvada, kurią tvirtina miesto, rajono policijos komisaras. Išvada pateikiama Migracijos departamentui.
53. Gauti vaiko kelionės dokumentai užpajamuojami vaiko kelionės dokumentų išdavimo apskaitos žurnale (1 priedas).
54. Iš Migracijos departamento gauti vaiko kelionės dokumentų blankai, išrašyti, bet neišduoti vaiko kelionės dokumentai, negaliojantys vaiko kelionės dokumentai (iki sunaikinimo) saugomi seifuose miesto, rajono policijos komisariato budėtojų dalyje arba migracijos tarnybos patalpose, seife. Patalpose turi būti įrengta apsaugos signalizacija, langų grotos.
Raktus nuo seifo saugo migracijos tarnybos viršininkas ar jo pareigas einantis pareigūnas.
55. Vaiko kelionės dokumentų išdavimo apskaitos žurnalas saugomas nuolat, nustatytos formos prašymai išduoti vaiko kelionės dokumentą – 75 metus, prašymai dėl prarastų vaiko kelionės dokumentų kartu su patikrinimo duomenimis – 5 metus, gautų vaiko kelionės dokumentų blankų važtaraščiai ir patvirtinimai – 10 metų.
______________