LIETUVOS RESPUBLIKOS

VALDININKŲ

Į S T A T Y M A S

 

1995 m. balandžio 4 d. Nr. I-836

Vilnius

 

I SKYRIUS

BENDROJI DALIS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

Šis įstatymas nustato valstybės valdymo tarnybą, priėmimo į valstybės valdymo tarnybą tvarką, jos laikymąsi, valdininkų teises, pareigas ir atsakomybę, tarnybos santykių pasibaigimą.

 

2 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių politikai

Darbuotojai, į savo pareigas tiesiogiai ir netiesiogiai išrinkti Lietuvos Respublikos piliečių arba valstybės įstatymų leidžiamosios ir vykdomosios valdžios bei savivaldybių institucijų paskirti politinei programai vykdyti, yra politikai. Jiems atlyginimas mokamas iš valstybės arba savivaldybės biudžeto lėšų.

Valstybės politikai yra Lietuvos Respublikos Prezidentas, Seimo nariai, Ministras Pirmininkas ir ministrai.

Savivaldybių politikai yra savivaldybių tarybų nariai.

 

3 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių tarnautojai

Įstaigų ir organizacijų darbuotojai (išskyrus minimus 2 straipsnyje), kuriems atlyginimas mokamas iš valstybės ar savivaldybės biudžeto lėšų, laikomi valstybės ar savivaldybių tarnautojais.

Pagal tarnautojų pagrindinio darbo turinį ir pobūdį jie skirstomi į profesinius korpusus (mokytojų, policijos, teisėjų, medicinos darbuotojų, diplomatų, valdininkų ir t.t.).

 

4 straipsnis. Valstybės valdymo tarnyba

Valstybės valdymo tarnyba yra pareigų atlikimas Seimo, Prezidento, Vyriausybės, kitose valstybės institucijose bei savivaldybių struktūriniuose padaliniuose pagal valstybės valdymo tarnybos pareigybių sąrašą (toliau – pareigybių sąrašas).

Pareigybių sąrašą tvarko Vyriausybė. Pareigybių sąraše išvardijamos valdininkų pareigybės ir nurodoma, kuriam lygiui („A“ ar „B“) jos priskiriamos.

Seimas, Prezidentas ir Lietuvos savivaldybių asociacija sudaro ir teikia pareigybių sąrašui savo institucijų valdininkų pareigybes pagal vienodą formą.

 

5 straipsnis. Valstybės ir savivaldybių valdininkai

Valstybės valdymo tarnybos tarnautojai sudaro profesinį valdininkų korpusą.

Valdininkais nelaikomi tie tarnautojai, kurie atlieka ūkines-technines funkcijas, t.y. kurie aptarnauja darbovietės vidaus ūkį ir kurių veikla neturi įtakos institucijos veiklai pagal šios institucijos kompetenciją.

Valdininkų sąraše nurodytų pareigybių tarnautojai valstybės valdymo institucijose yra valstybės valdininkai, savivaldybių valdymo struktūrose – savivaldybių valdininkai (toliau valstybės ir savivaldybių valdininkai – valdininkai).

 

6 straipsnis. Valdininkų lygiai

Valdininkai skirstomi į „A“ ir „B“ lygius.

„A“ lygio valstybės valdininkai yra tarnautojai, paskirti Seimo, Prezidento, Vyriausybės ir kiti pareigybių sąraše nurodyti tarnautojai, padedantys valstybės politikams vykdyti savo funkcijas. Šių valdininkų tarnyba susieta su jų tiesioginių vadovų įgaliojimų trukme.

„B“ lygio valstybės valdininkai yra tarnautojai, paskirti Seimo, Prezidento, Vyriausybės, jų struktūrinių padalinių, ministerijų, Vyriausybės įstaigų (departamentų, tarnybų, inspekcijų), prie ministerijų įsteigtų departamentų, tarnybų, inspekcijų, kitų valstybės valdymo institucijų, taip pat kiti pareigybių sąraše nurodyti tarnautojai. Šių valdininkų tarnyba nesusieta su juos paskyrusių institucijų įgaliojimų trukme.

„A“ lygio savivaldybių valdininkai yra kontrolieriai, jų pavaduotojai ir kiti pareigybių sąraše nurodyti tarnautojai, padedantys savivaldybių politikams vykdyti savo funkcijas. Šių valdininkų tarnyba susieta su jų tiesioginių vadovų įgaliojimų trukme.

„B“ lygio savivaldybių valdininkai yra Vietos savivaldos įstatymo nustatyta tvarka skiriami, taip pat kiti pareigybių sąraše nurodyti tarnautojai. Šių valdininkų tarnyba nesusieta su juos į pareigas paskyrusių institucijų įgaliojimų trukme.

Pareigybių priskyrimą „A“ lygiui pareigybių sąraše Vyriausybės teikimu tvirtina Seimas.

 

II SKYRIUS

VALSTYBĖS VALDYMO TARNYBA

 

7 straipsnis. Valstybės valdymo tarnybos tvarkymas

Valstybės valdymo tarnybą tvarko Vyriausybė, teikdama pavedimus ministerijoms, valstybės ir, suderinusi su Lietuvos savivaldybių asociacija, savivaldybių institucijoms.

Tvarkant valstybės valdymo tarnybą atliekamos šios funkcijos:

1) sudaromas ir kaupiamas valdininkų duomenų bankas;

2) rengiami kvalifikacinių reikalavimų valdininkams pagrindiniai nuostatai ir nustatoma kvalifikacinių kategorijų suteikimo tvarka;

3) teikiamos rekomendacijos valstybės ir savivaldybių institucijoms dėl valdininkų perkėlimo valstybės valdymo tarnyboje įstatymo nustatyta tvarka;

4) koordinuojamas valdininkų kvalifikacijos tobulinimas;

5) kitos šio ir kitų įstatymų nustatytos valstybės valdymo tarnybos tvarkymo funkcijos;

6) kontroliuojamas šio įstatymo vykdymas.

Valstybės valdymo tarnybos tvarkymo funkcijas atliekanti institucija derina visus savo reikalavimus savivaldybių valdininkams su Lietuvos savivaldybių asociacija.

 

8 straipsnis. Valdžios ir valdymo institucijų pareiga teikti informaciją

Valstybės, savivaldybių įstaigos, įmonės ir organizacijos privalo teikti Vyriausybės įgaliotoms institucijoms informaciją, reikalingą valstybės valdymo tarnybai tvarkyti.

 

9 straipsnis. Priėmimo į valstybės valdymo tarnybą reikalavimai

Į valstybės valdymo tarnybą priimami Lietuvos Respublikos piliečiai, mokantys valstybinę kalbą ir atitinkantys kitus, jų pareigoms nustatytus, kvalifikacinius reikalavimus.

 

10 straipsnis. Draudimai dirbti valstybės valdymo tarnyboje

Valstybės valdymo tarnyboje negali dirbti:

1) asmenys, teisti už sunkius nusikaltimus, nusikaltimus valstybės tarnybai;

2) asmenys, kuriuos sieja artimi giminystės ar svainystės ryšiai, jeigu jų tarnyba yra susijusi su vieno iš jų tiesioginiu pavaldumu kitam arba su vieno teise kontroliuoti kitą.

 

11 straipsnis. Priėmimo į valstybės valdymo tarnybą tvarka

„A“ lygio valdininkai į valstybės valdymo tarnybą priimami Lietuvos Respublikos Konstitucijos, darbo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Su šiais valdininkais sudaromos terminuotos darbo sutartys atitinkamų institucijų ar jų vadovų įgaliojimų laikui.

„B“ lygio valdininkai į valstybės valdymo tarnybą priimami darbo ir kitų įstatymų nustatyta tvarka. Šių valdininkų priėmimas galimas tik viešo konkurso būdu arba išlaikius kvalifikacinius egzaminus. Konkursų ir egzaminų nuostatus tvirtina Vyriausybė.

Valdininkai, prieš priimant juos į tarnybą, pateikia pažymėjimą apie sveikatos būklę pagal Sveikatos apsaugos ministerijos nustatytą formą.

 

12 straipsnis. Valstybės valdymo tarnybos pradžia

Valdininkų tarnyba prasideda nuo jų išrinkimo ar paskyrimo dienos, jeigu įstatyme arba darbo sutartyje nenurodyta kitaip.

 

13 straipsnis. Tarnybinis pažymėjimas

Valdininkams ne vėliau kaip per 5 dienas nuo tarnybos pradžios išduodamas valstybės ar savivaldybės valdininko tarnybinis pažymėjimas.

Valdininkų tarnybinio pažymėjimo nuostatus tvirtina Vyriausybė.

 

14 straipsnis. Valdininkų pareigos

Valdininkai privalo:

1) laikytis Lietuvos Respublikos Konstitucijos ir įstatymų;

2) vykdyti Vyriausybės nutarimus, kitus teisės aktus, reglamentuojančius valdininkų funkcijas, jiems duotas vadovų užduotis ir pavedimus;

3) priimti sprendimus, numatytus jų kompetenciją nustatančiuose įstatymuose bei tarnybiniuose nuostatuose, ir reikalauti, kad tie sprendimai būtų laiku ir tiksliai įvykdyti;

4) laikytis tarnybinės etikos;

5) nepriekaištingai ir kultūringai atlikti savo pareigas;

6) kelti savo kvalifikaciją Vyriausybės (savivaldybių valdininkai – suderinus su Lietuvos savivaldybių asociacija) nustatyta tvarka;

7) saugoti norminių aktų nustatytą valstybinę ir tarnybinę paslaptį;

8) garantuoti savo darbo viešumą, įstatymų nustatytais atvejais ir tvarka teikti piliečiams informaciją apie savo darbą;

9) ginti teisėtus valstybės ir savivaldybių interesus;

10) deklaruoti įstatymo nustatyta tvarka savo turtą ir pajamas;

11) „B“ lygio – išeidami iš valstybės tarnybos į darbą privataus verslo įmonėse, įstaigose ir organizacijose, už paskutinius trejus metus kompensuoti valstybės ar savivaldybių išlaidas, susijusias su jų kvalifikacijos kėlimu;

12) „B“ lygio – neužsiiminėti visuomenine ir politine veikla darbo vietoje ir darbo metu;

13) pranešti vadovui ir, gavę jo sutikimą, nevykdyti užduoties, jeigu asmeniniai, turtiniai interesai susikerta su šia užduotimi arba turima argumentų, jog asmeninės, privataus pobūdžio aplinkybės gali pakenkti valstybės valdymo tarnybos prestižui.

 

15 straipsnis. Valdininkų teisės

Valdininkai turi teisę:

1) atsisakyti vykdyti užduotį ar pavedimą, jeigu jų nuomone, duota užduotis ar pavedimas prieštarauja įstatymui; apie tai valdininkas praneša savo institucijos vadovui ir vykdo duotą užduotį ar pavedimą tik tuo atveju, jei institucijos vadovas to reikalauja raštu, išskyrus, kai užduoties ar pavedimo vykdymas reikštų baudžiamąją veiką ar administracinį pažeidimą; ne vėliau kaip kitą darbo dieną valdininkas privalo pateikti aukštesniam vadovui motyvuotą pranešimą, jog nesutinkąs su užduotimi ar pavedimu. Už neteisėto pavedimo ar užduoties įvykdymo padarinius atsako tą užduotį davęs vadovas;

2) institucijos lėšomis nuo 15 iki 30 dienų per 2 metus kelti kvalifikaciją pagal jų pareigoms nustatytus kvalifikacinius reikalavimus ir gauti per tą laiką tarnybinę algą;

3) norminių aktų nustatyta tvarka stažuoti kitose institucijose, taip pat ir užsienyje.

 

16 straipsnis. Draudimai valdininkams

Valdininkams draudžiama:

1) dirbti kitose įmonėse, įstaigose ir organizacijose, būti jų valdymo organų nariais (jeigu įstatymai nenumato kitaip), turėti kitas renkamas ar skiriamas pareigas, gauti kitą atlyginimą, išskyrus atlyginimą už kūrybinę veiklą;

2) būti personalinės įmonės savininku, ūkinės bendrijos tikruoju nariu arba komanditoriumi, įsigyti arba valdyti pagal įgaliojimą daugiau kaip 10 procentų vienos įmonės popierių;

3) atstovauti kitų šalies ir užsienio valstybių įmonių, įstaigų ir organizacijų interesams ir vykti į užsienį jų kvietimu;

4) streikuoti;

5) naudotis ne tarnybos reikalams darbovietės turtu;

6) naudoti darbo laiką ir tarnybos teikiamas galimybes ne tarnybos tikslams;

7) gauti dovanas už tarnybos pareigų vykdymą, jeigu to nenumato tarptautinis protokolas.

 

17 straipsnis. Valdininkų darbo vertinimas

„A“ lygio valdininkų darbą vertina jų vadovai.

„B“ lygio valdininkų darbas vertinamas kasmet pagal darbovietės vidaus tvarkos taisykles, o kartą per 3 metus rengiamas jų darbo atestavimas, pagal kurio rezultatus nustatoma valdininko kvalifikacinė kategorija.

Valdininkų atestavimą reglamentuoja visiems bendri atestavimo nuostatai, kuriuos tvirtina Vyriausybė.

Institucijos vadovas nustatyta tvarka pagal atestavimo rezultatus sprendžia apie valdininko pareiginio atlyginimo dydį, ar pakelti valdininką į aukštesnes pareigas, pažeminti jo pareigas ar atleisti iš jų pagal darbo įstatymus.

 

18 straipsnis. Valdininkų paskatinimai ir apdovanojimai

Valdininkai skatinami:

1) padėka;

2) pinigine premija;

3) vardine dovana.

Valdininkai už ypatingus nuopelnus, už ilgalaikį nepriekaištingą darbą valstybės valdymo tarnyboje gali būti pasiūlyti valstybės apdovanojimui gauti.

 

19 straipsnis. Valdininkų drausminė atsakomybė

Valdininkams, išskyrus tuos, kuriems įstatymų numatyta speciali drausminė atsakomybė, už tarnybinių pareigų, numatytų įstatyme, tarnybos nuostatuose arba pareiginėse instrukcijose, taip pat už šio įstatymo 14 ir 16 straipsniuose numatytų reikalavimų nevykdymą ar pažeidimą institucijos vadovo sprendimu, jeigu įstatymai nenustato kitaip, gali būti skiriamos darbo įstatymų nustatytos drausminės nuobaudos, laikantis juose numatytos nuobaudų skyrimo tvarkos.

 

20 straipsnis. Atsistatydinimas ir atleidimas iš tarnybos

Atsistatydinimas – tai valdininko raštu pateiktas pareiškimas institucijos vadovui atleisti iš valstybės valdymo tarnybos šio straipsnio nustatytais atvejais.

„A“ lygio valstybės ir savivaldybių valdininkai, su kuriais sudaroma terminuota darbo sutartis, atsistatydina sutarties terminui pasibaigus.

„B“ lygio valdininkai – nesutikdami su Seimo, Prezidento, Vyriausybės vykdoma politika, sprendimais ar veiksmais, jei jų veiksmų kritika, pateikta pagal instancijas darbo tvarka nedavė teigiamų rezultatų – gali atsistatydinti. Kai šie valdininkai apie tokį savo nesutikimą pareiškia per visuomenės informavimo priemones, politinius ir kitus visuomeninius renginius (išskyrus, kai tokie pareiškimai padaromi vykstant Seimo, Prezidento ar savivaldybių tarybų rinkimų agitacijai), jie ne vėliau kaip per 14 dienų privalo atsistatydinti. Jeigu atsistatydinti atsisako, jie atleidžiami iš darbo įstatymų nustatyta tvarka ir laikomi atleistais iš valstybės valdymo tarnybos.

Nurodytas šio straipsnio trečiojoje dalyje valdininko savanoriškas atsistatydinimas turi būti patenkintas darbo įstatymų nustatytais pagrindais.

Valdininkų darbo santykiai gali pasibaigti darbo įstatymų nustatytais pagrindais.

 

III SKYRIUS

VALDININKŲ DARBO LAIKAS IR SOCIALINĖS GARANTIJOS

 

21 straipsnis. Valdininkų darbo laikas

Valdininkų darbo laiko trukmę nustato darbo įstatymai. Institucijos vadovo sprendimu (įsakymu, potvarkiu) jiems gali būti pavesta dirbti ilgiau. Už darbą ilgiau negu nustatyta laiko trukmė kompensuojama įstatymų nustatyta tvarka.

 

22 straipsnis. Valdininkų darbo užmokestis

Valdininkų darbo užmokestį sudaro tarnybinė alga ir kitos įstatymų nustatytos išmokos.

Darbo užmokestis mokamas iš valstybės ar savivaldybių biudžeto lėšų.

Valdininkų darbo užmokestį nustato įstatymas, reguliuojantis visų iš valstybės ir savivaldybių biudžetų finansuojamų įstaigų ir organizacijų darbuotojų darbo apmokėjimą ir pareigybių priskyrimą atitinkamoms kategorijoms.

 

23 straipsnis. Valdininkų atostogos

Valdininkams suteikiamos trisdešimties kalendorinių dienų kasmetinės atostogos. Be to, už kiekvienų penkerių metų darbo stažą valstybės valdymo tarnyboje suteikiama papildomai po dvi kalendorines dienas, tačiau bendra kasmetinių atostogų trukmė negali būti ilgesnė kaip keturiasdešimt kalendorinių dienų.

Valdininkų stažas skaičiuojamas nuo 1990 metų kovo 11 dienos.

 

24 straipsnis. Garantijos, susijusios su darbu valstybės valdymo tarnyboje

„A“ lygio valdininkams atsistatydinus (šio įstatymo 20 straipsnio antroji dalis), Vyriausybės paskirta institucija (šio įstatymo 7 straipsnis) turi jiems pasiūlyti valstybės valdymo tarnyboje kitas pareigas, atitinkančias jų profesiją ir kvalifikaciją, o tokių pareigų nesant – kitą darbą valstybės valdymo tarnyboje.

Jeigu šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytų reikalavimų negalima įvykdyti per vieną mėnesį, taip pat ir dėl valdininko nesutikimo pereiti į kitas pareigas ar į kitą darbą, jam išmokama jo trijų paskutinių tarnybinių atlyginimų dydžio kompensacija.

„B“ lygio valdininkai negali būti atleisti dėl Seimo, Prezidento, Vyriausybės, savivaldybės tarybos atsistatydinimo „in corpore“ ar šių institucijų politikų (vadovų) įgaliojimų pasibaigimo ar pasikeitimo.

 

25 straipsnis. Valdininkų socialinės garantijos

Valdininkų pensinį aprūpinimą nustato Lietuvos Respublikos valstybinio socialinio draudimo pensijų įstatymas, taip pat kiti pensijų įstatymai.

Valdininkui žuvus ar jį sužalojus dėl priežasčių, susijusių su tarnyba, jeigu kiti įstatymai kompensacijų už tai iš valstybės biudžeto nenumato, mokamos iš valstybės ar savivaldybės biudžeto tokio dydžio kompensacijos:

1) žuvusiojo šeimai – dvejų su puse metų jo paskutinio tarnybinio atlyginimo dydžio išmoka;

2) sužalotam – nuo vienerių iki dvejų su puse metų jo paskutinio tarnybinio atlyginimo dydžio išmoka pagal sužalojimo laipsnį; šios kompensacijos dydį nustato taisyklės, kurias tvirtina Vyriausybė.

Valdininkui žuvus dėl priežasčių, susijusių su tarnyba, jis laidojamas atitinkamai valstybės ar savivaldybės lėšomis.

 

26 straipsnis. Valdininko persikėlimo išlaidos

Valdininkui, įstatymų nustatyta tvarka perkeltam į kitą vietovę, išmokamos turėtos persikėlimo išlaidos. Jos pajamų mokesčiu neapmokestinamos.

Valdininkas dėl persikėlimo atleidžiamas 5 darbo dienoms nuo darbo ir paliekamas jam vidutinis darbo užmokestis.

Šiame straipsnyje nurodytas garantijas taiko institucija, į kurią valdininkas yra perkeltas.

 

IV SKYRIUS

BAIGIAMOJI DALIS

 

27 straipsnis. Valdininkų veiksmų apskundimas

Valdininkų neteisėti veiksmai ir sprendimai gali būti skundžiami institucijos vadovui, o vadovo sprendimai – teismui.

Piliečių skundai dėl valdininkų piktnaudžiavimo ar biurokratizmo nagrinėjami Lietuvos Respublikos Seimo kontrolierių įstatymo nustatyta tvarka, o skundai dėl šių valdininkų kitų veiksmų ir sprendimų nagrinėjami teisme.

 

28 straipsnis. Valdininkų darbo ginčų nagrinėjimo tvarka

Valdininkų darbo ginčai nagrinėjami teisme.

 

29 straipsnis. Įstatymo įsigaliojimas

Šis įstatymas įsigalioja nuo 1995 m. gegužės 1 dienos.

 

30 straipsnis. Įstatymo įgyvendinimo tvarka

Šio įstatymo įgyvendinimo tvarką nustato Lietuvos Respublikos Seimo nutarimas „Dėl Lietuvos Respublikos valdininkų įstatymo įgyvendinimo“.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                       ALGIRDAS BRAZAUSKAS

______________