STATISTIKOS DEPARTAMENTO

PRIE LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖS GENERALINIO DIREKTORIAUS

ĮSAKYMAS

 

DĖL ĮMONĖS INOVACINĖS VEIKLOS STATISTINĖS ANKETOS FORMOS PATVIRTINIMO

 

2009 m. vasario 20 d. Nr. DĮ-52

Vilnius

 

Įgyvendindamas Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299) 12 straipsnio 2 dalies nuostatas ir atsižvelgdamas į 2004 m. rugpjūčio 13 d. Komisijos reglamentą (EB) Nr. 1450/2004, įgyvendinantį Europos Parlamento ir Tarybos sprendimą Nr. 1608/2003/EB dėl Bendrijos inovacijų statistikos rengimo ir plėtros (OL 2004 L 267, p. 32), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. rugpjūčio 20 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 973/2007 (OL 2007 L 216, p. 10),

tvirtinu Įmonės inovacinės veiklos 2006–2008 m. anketos INV-01 formą (pridedama)*.

 

 

L. E. GENERALINIO DIREKTORIAUS PAREIGAS              JONAS MARKELEVIČIUS

 

_________________


ĮMONĖS INOVACINĖS VEIKLOS 2006–2008 M. ANKETOS FORMA INV-01

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________


Įmonės inovacinės veiklos

2006–2008 m. anketos INV-01

1 priedas

 

INFORMACIJA DĖL ĮMONĖS INOVACINĖS VEIKLOS STATISTINIO TYRIMO

(anketa INV-01 2006–2008 m.)

 

STATISTINIO TYRIMO TEISINIS PAGRINDAS

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymas (Žin., 1993, Nr. 54-1048; 1999, Nr. 114-3299);

2004 m. rugpjūčio 13 d. Komisijos reglamentas (EB) Nr. 1450/2004, įgyvendinantis Europos Parlamento ir Tarybos sprendimą Nr. 1608/2003/EB dėl Bendrijos inovacijų statistikos rengimo ir plėtros (OL 2004 L 267, p. 32), su paskutiniais pakeitimais, padarytais 2007 m. rugpjūčio 20 d. Komisijos reglamentu (EB) Nr. 973/2007 (OL 2007 L 216, p. 10).

STATISTINIO TYRIMO RŪŠIS, APIMTIS IR TIKSLAS

Atrankinis tyrimas.

Anketą pildo į imtį patekusios visų nuosavybės formų įmonės.

Tiriamasis laikotarpis – 2006–2008 m.

Tyrimo tikslas – įmonių inovacinės veiklos ir inovacijų įvertinimas.

STATISTINĖS INFORMACIJOS PASKELBIMO LAIKAS IR VIETA

Pranešimas spaudai,

leidinys „Inovacinės veiklos plėtra 2006–2008“,

Lietuvos statistikos metraštyje, leidinyje „Lietuvos ekonominė ir socialinė raida“,

Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės interneto svetainėje http://www.stat.gov.lt.

STATISTINIŲ DUOMENŲ PATEIKIMO PAREIGA

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 14 straipsnio 2 dalis:

„Juridiniai asmenys privalo neatlygintinai teikti statistinius duomenis Oficialiosios statistikos darbų programai įgyvendinti.“

STATISTINIŲ DUOMENŲ KONFIDENCIALUMAS

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 15 straipsnio 2 dalis:

„Oficialiosios statistikos duomenys, jeigu pagal juos tiesiogiai ar netiesiogiai galima identifikuoti respondentą, apie kurį ar kurio veiklos rezultatus buvo surinkti pirminiai statistiniai duomenys, yra konfidencialūs ir saugomi įstatymų nustatyta tvarka.“

STATISTINIŲ DUOMENŲ PATEIKIMO TVARKOS PAŽEIDIMAS

Lietuvos Respublikos statistikos įstatymo 17 straipsnis:

„Fiziniai asmenys, įmonių, įstaigų ar organizacijų vadovai ir kiti atsakingi už oficialiosios statistikos duomenų rengimą ir teikimą asmenys, pažeidę šio įstatymo ir kitų su statistika susijusių teisės aktų reikalavimus, atsako pagal Lietuvos Respublikos įstatymus.“

Lietuvos Respublikos administracinių teisės pažeidimų kodekso 1732 straipsnis (Žin., 1992, Nr. 21-610; 2000 Nr. 54-1557):

„Statistinių duomenų nepateikimas nustatyta tvarka oficialiąją statistiką tvarkančioms institucijoms ir įstaigoms arba melagingų statistinių duomenų joms pateikimas užtraukia baudą nuo 500 iki 1000 Lt.

Tokia pat veika, padaryta asmens, bausto administracine nuobauda už šio straipsnio pirmojoje dalyje numatytus pažeidimus, užtraukia baudą nuo 3000 iki 6000 Lt.

Dokumentų, patvirtinančių pateiktus statistinius duomenis, nepateikimas oficialiąją statistiką tvarkančių institucijų ir įstaigų valstybės tarnautojams arba šių dokumentų nuslėpimas, taip pat minėtų valstybės tarnautojų teisėtų reikalavimų nevykdymas užtraukia baudą pareigūnams nuo 500 iki 1000 Lt.“

 

_________________


Įmonės inovacinės veiklos

2006–2008 m. anketos INV-01

2 priedas

 

PAAIŠKINIMAI ĮMONĖS INOVACINĖS VEIKLOS ANKETAI INV-01 2006–2008 M. PILDYTI

 

1. Inovacija – naujų technologijų, idėjų ir metodų komercinis pritaikymas pateikiant rinkai naujus arba patobulintus produktus (prekes ar paslaugas), įdiegiant naujus (patobulintus) gamybos (paslaugų teikimo) technologinius procesus. Inovacija laikoma įgyvendinta, kai naujas (patobulintas) produktas pateikiamas rinkai (produkto inovacija) arba pradedamas naudoti gamybos procese (proceso inovacija). Gaminys arba procesas turi būti nauji arba patobulinti įmonės lygiu, bet nebūtinai įmonės rinkos lygiu.

2. Inovacinė veikla – mokslinės, technologinės, projektavimo ir kitokios įrangos ar technologijos įsigijimas, jos ir naujų gamybos organizavimo metodų įdiegimas, siekiant gaminti technologiškai naujus arba patobulintus produktus (prekes ar paslaugas) ir tobulinti procesus bei mokslinių tyrimų ir eksperimentinės plėtros darbai, jei jie skirti įmonės veiklos plėtrai ir / ar produkto ar technologinio proceso inovacijai įgyvendinti. Inovacinė veikla vykdoma nuo idėjos iki galutinio rezultato.

3. Moksliniai tyrimai ir technologijų plėtra (toliau – MTTP) (moksliniai tyrimai ir eksperimentinė plėtra – MTEP) – sistemingai atliekamas kūrybinis pažinimo darbas, įskaitant žmogaus, kultūros ir visuomenės pažinimą, ir šio pažinimo panaudojimas praktinėms reikmėms. MTTP apima tris veiklos sritis: fundamentinius tyrimus, taikomuosius mokslinius tyrimus ir technologijų plėtrą:

3.1. Fundamentiniai tyrimai – eksperimentiniai ir (arba) teoriniai darbai, atliekami reiškinių esmei ir stebimai tikrovei pažinti, neturint tikslo konkrečiai panaudoti gautų rezultatų.

3.2. Taikomieji moksliniai tyrimai – eksperimentiniai ir (arba) teoriniai pažinimo darbai, pirmiausia skirti specifiniams praktiniams tikslams pasiekti arba uždaviniams spręsti.

3.3. Technologijų plėtra (eksperimentinė plėtra, taikomoji mokslinė veikla) – mokslinių tyrimų ir praktinės patirties sukauptu pažinimu grįsti sistemingi darbai, kurių tikslas – kurti naujas medžiagas, gaminius ir įrenginius, diegti naujus procesus, sistemas ir paslaugas arba esmingai tobulinti jau sukurtus ir įdiegtus.

4. Produkto inovacija – prekės ir / ar paslaugos, kurios tam tikromis savybėmis ar ketinimu panaudoti gerokai skiriasi nuo anksčiau įmonėje gamintų produktų ar teiktų paslaugų. Skirtingai nei proceso inovacijos, jos yra tiesiogiai parduodamos pirkėjams. Į Įmonės inovacinės veiklos 2006–2008 m. anketą INV-01 (toliau – anketa) neįtraukiami smulkūs pakeitimai, kasdieniai patobulinimai, sezoniniai pakeitimai ir gaminiai pagal užsakymą; dizaino pakeitimai, kurie nekeičia prekės ar paslaugos funkcijų:

4.1. Prekių inovacijų tipiniai pavyzdžiai:

4.1.1. visiškai naujų produktų pristatymas (pvz., lustinės kortelės, naujos rūšies pažymėjimų įdiegimas, ekologiškų produktų ar produktų, kuriuos galima tiekti tiesiogiai internetu, pardavimas);

4.1.2. pakeistos patobulintų charakteristikų medžiagos (pvz., orui pralaidi tekstilė, lengvos, bet tvirtos medžiagos, aplinkai nežalingas plastikas, anglies pluošto sportinė įranga ir pan.);

4.1.3. naujos ar patobulintos jau esamos produkcijos sudėtinės dalys (pvz., transporto įrangos pasaulinės pozicinės sistemos (GPS), fotoaparatai mobiliuosiuose telefonuose, drabužių tvirtinimo detalės ir pan.);

4.1.4. funkcijų papildymas: dvipusė spauda; per USB jungtį įkraunami dviračio žibintai; šiukšlių dėžės, signalizuojančios, kad yra pilnos; produktai, kuriuos galima sulankstyti, kad būtų patogiau juos saugoti ir t. t.

4.2. Paslaugų inovacijų tipiniai pavyzdžiai:

4.2.1. pirkėjų prieinamumo ar kainų teikiant pagrindines paslaugas gerinimas (prekių užsakymo ir pristatymo į namus paslaugų teikimas, interneto bankininkystės ar sąskaitų apmokėjimo, automatizuotų balso atsakiklių sistemų ar elektroninių bilietų pristatymas, numerio rinkimo paslaugos ir pan.);

4.2.2. naujos paslaugos (garantijų, draudimo ir finansinių produktų naujos formos ar deriniai; nauji autobusai ar traukiniai, pritaikyti neįgaliųjų vežimėliams, su vaizdo pramogomis keleiviams, dujų šildytuvų įrengimas lauko restoranų terasose ir pan.).

5. Proceso inovacija pasitaiko tiek paslaugų, tiek gamybos srityse ir apima naujus ar patobulintos produkcijos gamybos metodus ar pristatymą ir paskirstymo sistemas. Proceso inovacija pateikiami gamybos efektyvumo, automatizavimo ar lankstumo, prekių (paslaugų) kokybės ar grėsmės aplinkai ir saugumui užkardymo patobulinimai. Į anketą neįtraukiamos tiesiogiai vartotojui parduodamos paslaugos (tai paslaugos inovacija):

5.1. Gamybos procesų inovacijų tipiniai pavyzdžiai:

5.1.1. naujų ar patobulintų gamybos technologijų diegimas (pvz., automatizuota įranga (automatizuotas suvirinimas), jutikliai, galintys parinkti gamybą, nauja įranga, reikalinga naujiems ar patobulintiems produktams, kompiuteriais atliekamas produktų tobulinimas ir pan.);

5.1.2. ISO pažymėjimas yra inovacija tik tuomet, kai jis tiesiogiai susijęs su naujo ar patobulinto proceso pristatymu.

5.2. Tiekimo procesų inovacijų tipiniai pavyzdžiai:

5.2.1. pasikeitimai aptarnavimo tinkle, tiekimo ir paskirstymo tobulinimas ar prekių (paslaugų) pritaikymas pagal rinkos poreikius (pvz., brūkšninės kodinės sekimo sistemos, programinė įranga ieškant optimalių tiekimo būdų, GPS transporto įrangos paieškos sistema, automatizuotas grįžtamasis ryšys su tiekėjais, naudojant elektroninio duomenų keitimosi būdą, elektroniniai produkcijos katalogai ir pan.);

5.2.2. naujos ar patobulintos paramos operacijos ar programos pirkimui, buhalterijai, kompiuterių naudojimui ir priežiūrai (pvz., nauja programinė įranga, skubus inventorizacijos duomenų apdorojimas ir pan.).

6. Organizacinė inovacija – nauji strateginiai įmonės valdymo sprendimai, susiję su naujų organizacinių įmonės veiklos proceso metodų įgyvendinimu (įtraukiant informacijos, žinių valdymą), naujų darbo metodų ar išorinių veiklos ryšių, kurių anksčiau įmonėje nebuvo, organizavimu. Įmonės susijungimas su kitomis įmonėmis bei kitų įmonių įsigijimas organizacinėms inovacijoms nepriskiriamas:

6.1. Verslo praktikos inovacijų pavyzdžiai:

6.1.1. formalių arba neformalių darbo grupių kūrimas, siekiant pagerinti prieinamumą ir keitimąsi žiniomis tarp skirtingų, pvz., rinkodaros, tyrimų, gamybos ir t. t., padalinių;

6.1.2. kokybės kontrolės standartų pristatymas rangovams ir subrangovams;

6.1.3. tiekimo valdymo sistemos, siekiant optimizuoti išteklių paskirstymą nuo sąnaudų tiekėjams / ištekliams parinkti iki produktų pristatymo;

6.1.4. nuotolinio darbo vietų arba „biuro be popieriaus“ įdiegimas pirmą kartą.

6.2. Darbo organizavimo inovacijų pavyzdžiai:

6.2.1. sprendimų priėmimo hierarchinės struktūros pakopų skaičiaus didinimas arba mažinimas;

6.2.2. atsakomybės pakeitimas, pvz., gerokai didesnės gamybos, platinimo ar pardavimo personalo galimybės kontroliuoti ir atsakomybė už darbo procesus;

6.2.3. kokybiško darbo sistemos (angl. HPWS), pasižyminčios vientisa organizacija su plokščiomis hierarchinėmis struktūromis, darbo kaitaliojimu, atsakingų grupių formavimu, žemesnių pakopų darbuotojų įtraukimu į sprendimų priėmimo procesus, vertikalių bendravimo kanalų pakeitimu horizontaliais, diegimas;

6.2.4. naujos mokymo ir švietimo sistemos, pvz., reguliarus vaizdo įrašų, kuriuose informuojama apie įmonei iškeltus iššūkius, arba kuriomis galima tobulinti įgūdžius, rodymas kiekvieno darbuotojo darbo vietoje, siekiant pagerinti darbuotojų gebėjimus atpažinti problemas ir prisiimti atsakomybę;

6.2.5. naujo skyriaus kūrimas, pvz., išskiriant rinkodaros valdymą ir gamybą į skirtingas grupes arba jungiant skirtingus skyrius.

7. Rinkodaros inovacija – naujos rinkodaros koncepcijos ar strategijos įgyvendinimas, kuris reikšmingai skiriasi nuo esamų įmonės rinkodaros metodų ir kuris nebuvo naudotas anksčiau, t. y. reikšmingi produkto dizaino ar pakuotės, produkto platinimo, reklamos ar kainodaros pakeitimai. Į rinkodaros inovaciją neįeina sezoniniai, reguliarūs ar standartiniai rinkodaros metodų pakeitimai:

7.1. Dizaino ir pakuotės pavyzdžiai:

7.1.1. naujas esamų produktų dizainas, pvz., USB atmintinės, kurias galima dėvėti kaip papuošalus;

7.1.2. plataus vartojimo prekių naujas dizainas, pvz., prietaisai, skirti naudoti labai mažuose butuose;

7.1.3. pakuočių pritaikymas skirtingoms rinkoms (pvz., tos pačios knygos, skirtos vaikams ir suaugusiems, skirtingi viršeliai ir šriftai).

7.2. Produktų reklamavimo inovacijų pavyzdžiai:

7.2.1. esamų prekių ar paslaugų supakavimas arba pristatymas kitokiu būdu tam, kad jie būtų patrauklūs skirtinguose rinkos segmentuose;

7.2.2. naujų produktų serijos prekių ženklų kūrimas;

7.2.3. produkto propagavimo, naudojant nuomonę formuojančius veiksnius, garsenybių arba tam tikrų grupių, nustatančių madas ir kryptis, pagalbą, panaudojimas pirmą kartą;

7.2.4. prekių pristatymo programų televizijoje, knygose, filmuose ir t. t. panaudojimas pirmą kartą;

7.2.5. virusinės ar socialinių tinklų rinkodaros panaudojimas pirmą kartą.

7.3. Prekių pardavimo ar platinimo (pristatymo) programų inovacijų pavyzdžiai:

7.3.1. pardavimo, prieinamo tik parduotuvės kreditinės ar lojalumo kortelių turėtojams, pasitelkimas pirmą kartą;

7.3.2. informacijos perdavimo priemonių tikslinis programavimas tam tikrose institucijose, pvz., vidinės televizijos sistemos, kuria transliuojamos programos, skatinančios tam tikro produkto pirkimą, ligoninėse, autobusuose ar traukiniuose panaudojimas pirmą kartą;

7.3.3. tiesioginės rinkodaros el. paštu, telefonu ar paštu, naudojant užsakovų duomenų bazes, gautas kaupiant informaciją apie vartotojus, aplankiusius įmonės tinklalapį arba pasirinkusius „dažno vartotojo ar pirkėjo“ lojalumo programas, panaudojimas pirmą kartą;

7.3.4. išimtinės mažmeninės prekybos, pvz., ypač brangių ir kokybiškų prekių pardavimas tik specializuotose parduotuvėse, panaudojimas pirmą kartą.

7.4. Kainodaros inovacijų pavyzdžiai:

7.4.1. kintamos kainodaros, kai kaina svyruoja priklausomai nuo pirkimo laiko, pirkėjo buvimo vietos ir t. t., panaudojimas pirmą kartą;

7.4.2. žemos pradinės kainos arba nuostolingiausių prekių pardavimas pirmą kartą, siekiant nustatyti rinkos dalį ir prekės pavadinimo pripažinimą;

7.4.3. nuolaidų sistemų, pvz., lojalumo kortelių, panaudojimas pirmą kartą.

8. Viešojo sektoriaus subjektai – valstybė, savivaldybės, išteklių fondai (tarp jų Valstybinio socialinio draudimo fondas ir Privalomojo sveikatos draudimo fondas), mokesčių fondai, biudžetinės įstaigos ir išvardytų subjektų kontroliuojamos viešosios sveikatos priežiūros įstaigos.

_________________

 



* Su forma galima susipažinti „Valstybės žinių“ interneto tinklalapyje adresu www.valstybes-zinios.lt ir Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės interneto tinklalapyje adresu www.stat.gov.lt.