LIETUVOS RESPUBLIKOS FINANSŲ MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL VIEŠŲJŲ JURIDINIŲ ASMENŲ, KURIE VALDO, NAUDOJA VALSTYBĖS IR (ARBA) SAVIVALDYBĖS TURTĄ IR JUO DISPONUOJA, VIDAUS AUDITO TARNYBŲ VEIKLOS VERTINIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2008 m. spalio 31 d. Nr. 1K-353

Vilnius

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo (Žin., 2002, Nr. 123-5540; 2006, Nr. 141-5390) 11 straipsnio 1 dalies 1 punktu,

tvirtinu Viešųjų juridinių asmenų, kurie valdo, naudoja valstybės ir (arba) savivaldybės turtą ir juo disponuoja, vidaus audito tarnybų veiklos vertinimo tvarkos aprašą (pridedama).

 

 

 

FINANSŲ MINISTRAS                                                                       RIMANTAS ŠADŽIUS

 

PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos finansų ministro

2008 m. spalio 31 d.

įsakymu Nr. 1K-353

 

VIEŠŲJŲ JURIDINIŲ ASMENŲ, KURIE VALDO, NAUDOJA VALSTYBĖS IR (ARBA) SAVIVALDYBĖS TURTĄ IR JUO DISPONUOJA, VIDAUS AUDITO TARNYBŲ VEIKLOS VERTINIMO TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Viešųjų juridinių asmenų, kurie valdo, naudoja valstybės ir (arba) savivaldybės turtą ir juo disponuoja, vidaus audito tarnybų veiklos vertinimo tvarkos aprašas (toliau – aprašas) nustato viešojo juridinio asmens, kuris valdo, naudoja valstybės ir (arba) savivaldybės turtą ir juo disponuoja (toliau – VJA), vidaus audito tarnybos (toliau – VAT) veiklos vertinimą (toliau – vertinimas), organizuojamą ir atliekamą Lietuvos Respublikos finansų ministerijos administracijos padalinio, kuriam jo nuostatuose yra priskirta atlikti VAT veiklos vertinimo funkciją (toliau – vertintojas).

2. Vertinimą atlieka vertintojo vadovo paskirtas vertinimą atliekantis asmuo (asmenys) (toliau – vertintojo paskirtas asmuo), kuriam pavedimas atlikti vertinimą suteikiamas Lietuvos Respublikos finansų ministerijos valstybės sekretoriaus potvarkiu.

3. Vertinimu siekiama nustatyti, ar VAT veikla atitinka Lietuvos Respublikos vidaus kontrolės ir vidaus audito įstatymo (Žin., 2002, Nr. 123-5540) (toliau – įstatymas) ir kitų teisės aktų reikalavimus, išsiaiškinti vidaus auditą reglamentuojančių teisės aktų tobulinimo poreikį, vidaus auditorių mokymo sritis.

4. Pagrindiniai vertinimo etapai yra šie:

4.1. rengimasis vertinti;

4.2. vertinimas;

4.3. vertinimo ataskaitos rengimas ir teikimas VJA ir VAT vadovams;

4.4. veikla po vertinimo.

5. Vertinimą organizuoja vertintojas vadovaudamasis jo vadovo patvirtintu metiniu planu. Jame nustatoma, kurios VAT bus vertinamos. Metinio plano projektą rengia vertintojo paskirtas asmuo, atsižvelgdamas į rizikos veiksnių vertinimą, atliktą pagal Lietuvos Respublikos finansų ministerijai pateiktų metinių VAT veiklos ataskaitų duomenis, ir VAT atranką pagal atrankos vertinimo kriterijus, kurių pagrindiniai gali būti:

5.1. kitų išorės vertintojų pateiktų ataskaitų pastebėjimai ir išvados, žiniasklaidos informacija;

5.2. Lietuvos Respublikos finansų ministerijai adresuoti juridinių ir fizinių asmenų pranešimai apie VJA ar VAT veiklą;

5.3. VAT ankstesnio vertinimo data ir rezultatai;

5.4. VJA vykdomos programos arba projektai, įgyvendinami Europos Sąjungos ir kitų užsienio institucijų lėšomis.

6. Apie vertinimo pradžios datą VJA turi būti pranešama ne vėliau kaip prieš dvi savaites iki vertinimo pradžios.

7. Lietuvos Respublikos finansų ministerija prireikus gali inicijuoti sudaryti specialias vertintojų grupes vertinimui atlikti.

 

II. VAT VEIKLOS VERTINIMAS

 

8. Vertinimo uždaviniai:

8.1. įvertinti, ar VAT veikla atitinka įstatymo ir kitų teisės aktų reikalavimus;

8.2. įvertinti, kaip VAT vadovas užtikrina VAT veiklos kokybę;

8.3. nustatyti, kaip VAT veiklą tenkina vidaus auditą reglamentuojančiuose teisės aktuose nustatyti reikalavimai, prireikus apibendrinti siūlymus tobulinti esamus ar rengti naujus teisės aktus.

9. Vertintojo paskirtas asmuo, atlikdamas vertinimą, turi taikyti šiuos VAT veiklos vertinimo kriterijus:

9.1. VAT veiklos atitiktį įstatymo ir kitų teisės aktų, reglamentuojančių vidaus auditą, reikalavimams;

9.2. VAT nuostatus, VAT darbuotojų pareigybių aprašymus;

9.3. VAT metodiką;

9.4. VAT veiklos organizavimą;

9.5. VAT planų sudarymą, jų vykdymą ir rizikos vertinimą;

9.6. vidaus kontrolės, kuri turi būti atliekama ne rečiau kaip vieną kartą per trejus metus, veikimo VJA įvertinimą;

9.7. VAT darbuotojų parengtų vidaus audito ataskaitų ir darbo dokumentų atitiktį teisės aktams;

9.8. vidaus audito ataskaitų ir darbo dokumentų saugojimą, tvarkymą ir apskaitą;

9.9. pažangos stebėjimą (veiklą po audito);

9.10. VAT darbuotojų mokymo planus ir jų vykdymą, vidaus auditorių kvalifikacijos kėlimą ir profesinių įgūdžių tobulinimą;

9.11. kitas VAT veiklos sritis, kurios nustatytos vertintojo paskirto asmens parengtoje VAT veiklos vertinimo programoje (toliau – vertinimo programa).

10. Rengimosi vertinti etapo sudedamosios dalys:

10.1. papildomų (jei jų yra) vertinimo uždavinių nustatymas;

10.2. jeigu yra poreikis, specialios vertintojų grupės sudarymas;

10.3. pranešimo VJA apie vertinimą rengimas;

10.4. pagal vertintojo vadovo patvirtintą VAT veiklos vertinimo procedūrų vadovą vertinimo tikslų, uždavinių ir metodikos pasirinkimas;

10.5. vertinamų sričių ir klausimų, kuriems reikia skirti ypatingą dėmesį vertinimo metu, nustatymas;

10.6. vertinimo plano, programos ir klausimynų parengimas.

11. Vertinimo, kurio trukmė yra 5–10 darbo dienų, etapo sudedamosios dalys:

11.1. susitikimas su VJA vadovu ir VAT darbuotojais. Susitikime siekiama pristatyti VAT veiklos vertinimo tikslą, vertinimo planą, išsiaiškinti VAT veiklai įtaką darančius veiksnius, jų priežastis;

11.2. vertinimas, kurio metu:

11.2.1. susipažįstama su VAT suteiktais įgaliojimais ir jos veiklos organizavimu;

11.2.2. įsitikinama, ar Lietuvos Respublikos finansų ministerijai pateiktoje VAT metinėje veiklos ataskaitoje nurodyti faktai atitinka realią padėtį;

11.2.3. peržiūrimi VAT veiklos planai ir jų rengimo pagrindimas;

11.2.4. peržiūrimi vidiniai VAT veiklą reglamentuojantys dokumentai, įvertinamos vidaus auditų ataskaitos ir VAT darbo dokumentai pagal jų atitiktį teisės aktų reikalavimams. Vertintojo paskirtas asmuo vertinimo darbo dokumentuose turi nurodyti atrinktų vertinti vidaus ataskaitų vertinimo pagrindą arba metodą;

11.2.5. pateikiamos apklausos anketos (pagal poreikį);

11.2.6. peržiūrimi VAT personalo mokymo planai ir jų vykdymas, įsitikinama, kad VAT personalas kėlė kvalifikaciją, tobulino profesinius įgūdžius;

11.2.7. atliekamos kitos vertinimo programoje nustatytos vertinimo procedūros.

12. Vertinimo ataskaitos rengimo ir pateikimo VJA ir VAT vadovams etapo sudedamosios dalys:

12.1. aptariami VAT veiklos vertinimo rezultatai su VAT vadovu;

12.2. parengiamas VAT veiklos vertinimo ataskaitos projektas, kuriame pateikiama bendra informacija, vertinimai, išvados ir, jei reikia, rekomendacijos, apie kurių įgyvendinimą per nustatytą terminą turi būti raštu informuota Lietuvos Respublikos finansų ministerija. VAT vadovas su ataskaitos projektu turi susipažinti ne vėliau kaip per 3 darbo dienas ir gali pareikšti savo pastabas ir pasiūlymus dėl vertinimo ataskaitos projekto žodžiu arba raštu;

12.3. vertintojo paskirtas asmuo, atlikęs vertinimą, turi suderinti su vertintojo vadovu VAT veiklos vertinimo ataskaitos projektą, kuris jam pateikiamas kartu su darbo dokumentais;

12.4. pristatoma VAT veiklos vertinimo ataskaita VJA vadovui ir VAT vadovui susipažinti;

12.5. VJA ir VAT vadovai ne vėliau kaip per 3 darbo dienas turi pasirašyti galutinę VAT veiklos vertinimo ataskaitą, kurios vienas egzempliorius pateikiamas VJA vadovui, o kitas saugomas Lietuvos Respublikos finansų ministerijoje.

13. Veiklos po vertinimo etapo sudedamosios dalys:

13.1. vertintojo paskirtas asmuo, atlikęs vertinimą, turi užpildyti bendrą VAT veiklos vertinimo registravimo žurnalą, kurio forma nustatyta vertintojo VAT veiklos vertinimo procedūrų vadove;

13.2. vertintojo paskirtas asmuo turi stebėti VAT veiklos pažangą, bendrame VAT veiklos vertinimo registravimo žurnale pažymėti rekomendacijų, pateiktų vertinimo ataskaitoje, vykdymą. Siekdamas išsiaiškinti, kaip įgyvendinamos rekomendacijos, jis gali surengti susitikimą su VAT atstovais arba paprašyti informacijos raštu. Jei VJA vadovas vertintojo paskirto asmens prašomos informacijos apie rekomendacijų įgyvendinimą neteikia, vertintojo paskirtas asmuo turi pranešti apie tai vertintojo vadovui, kuris numato tolesnius veiksmus.

14. Vertinimo metu gauti pasiūlymai dėl VAT veiklos ir teisės aktų, reglamentuojančių vidaus auditą, tobulinimo turi būti registruojami VAT veiklos vertinimo registravimo žurnale.

 

_________________