LIETUVOS RESPUBLIKOS
MOBILIZACIJOS IR MOBILIZACINIO REZERVO RENGIMO
Į S T A T Y M A S
1996 m. lapkričio 19 d. Nr. I-1623
Vilnius
PIRMASIS SKIRSNIS
BENDROSIOS NUOSTATOS
1 straipsnis. Įstatymo paskirtis
Šis įstatymas nustato mobilizacijos organizavimo, mobilizacinio rezervo rengimo bei panaudojimo pagrindus, valstybės institucijoms suteiktus įgaliojimus ir pareigas sprendžiant mobilizacijos klausimus, visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų ir piliečių pareigas stiprinant šalies gynybą.
2 straipsnis. Pagrindinės įstatyme vartojamos sąvokos
1. Mobilizacija – valstybės ūkio pertvarkymas karo padėčiai ir ginkluotųjų pajėgų bei jų rezervo pervedimas iš taikos į kovos parengtį bei atsargos karo prievolininkų šaukimas į tikrąją karo tarnybą.
2. Mobilizacinis rezervas – atsargos karo prievolininkai, ginklų, amunicijos, transporto ir kitokios technikos bei kitų materialinių vertybių ir pinigų atsargos, medicininės paskirties ištekliai, kaupiami arba apskaitomi taikos metu ir nustatyta tvarka naudojami paskelbus mobilizaciją arba įvedus nepaprastąją padėtį.
3 straipsnis. Mobilizacijos mastas
4 straipsnis. Mobilizacijos ir mobilizacinio rezervo rengimo užtikrinimas
ANTRASIS SKIRSNIS
MOBILIZACIJOS IR MOBILIZACINIO REZERVO
RENGIMO ORGANIZAVIMAS
5 straipsnis. Pasirengimas mobilizacijai ir mobilizacinio rezervo rengimas
1. Pasirengimą mobilizacijai sudaro:
2. Mobilizacinio rezervo rengimą sudaro:
2) ginklų bei amunicijos ir karinės technikos gamyba, užpirkimas, paskirstymas, išdėstymas bei saugojimas;
5) medicininės paskirties išteklių atsargų sukaupimas, karo lauko ligoninių ir kitų mobilių medicinos pagalbos teikimo struktūrų formavimas ir komplektavimas;
7) atsarginių dalių, įrankių komplektų, degalų, tepalų ir kitų ginkluotei bei technikai reikalingų medžiagų atsargų sudarymas, atnaujinimas, papildymas ir saugojimas;
TREČIASIS SKIRSNIS
VALSTYBĖS INSTITUCIJŲ, ĮMONIŲ, ĮSTAIGŲ, ORGANIZACIJŲ PAREIGOS
IR FUNKCIJOS RENGIANT MOBILIZACINĮ REZERVĄ BEI VYKDANT MOBILIZACIJĄ
6 straipsnis. Valstybės institucijų pareigos ir funkcijos
1. Respublikos Prezidentas:
1) ginkluoto užpuolimo atveju, kai kyla grėsmė valstybės suverenumui ar teritorijos vientisumui, nedelsdamas priima sprendimą dėl gynybos nuo ginkluotos agresijos, įveda karo padėtį visoje valstybėje ar jos dalyje, skelbia mobilizaciją ir teikia šiuos sprendimus tvirtinti artimiausiam Seimo posėdžiui;
2. Lietuvos Respublikos Seimas:
1) įveda tiesioginį valdymą, karo ir nepaprastąją padėtį, skelbia mobilizaciją ar demobilizaciją ir priima sprendimą panaudoti ginkluotąsias pajėgas;
3) tvirtina biudžeto asignavimus mobilizacijai ir mobilizacinio rezervo rengimui finansuoti, keičia valstybės biudžetą ir prižiūri, kaip jis vykdomas;
3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė:
4) tvirtina ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių bei apskričių valdytojų sudarytus mobilizacinius planus;
5) skiria valstybines mobilizacines užduotis ministerijoms, Vyriausybės įstaigoms, apskričių valdytojams ir savivaldybėms;
6) nustato materialinių ir finansinių išteklių mobilizacinio rezervo kiekį, kaupimo, atnaujinimo, papildymo, apskaitos ir panaudojimo tvarką bei subjektus, kurie tai atlieka;
4. Lietuvos Respublikos Vyriausybė arba jos įgaliota institucija:
2) duoda valstybinius mobilizacinius užsakymus visų rūšių ir nuosavybės formų įmonėms, įstaigoms ir organizacijoms;
3) planuoja transporto ir kitos technikos rekvizicijas, kurių vykdymo tvarka nustatyta šiame įstatyme;
5. Krašto apsaugos ministerija :
2) teikia Vyriausybei siūlymus dėl asignavimų mobilizacijai ir mobilizacinio rezervo rengimui finansuoti ir dalyvauja kontroliuojant lėšų naudojimą;
3) atsako už karo prievolininkų karinius mokymus, ginkluotės ir technikos laikymą mobilizacinėje parengtyje, karinių dalinių parengimą vykdyti mobilizacinį planą;
9) dalyvauja ministerijoms, Vyriausybės įstaigoms, apskričių valdytojams ir savivaldybėms sudarant mobilizacinius planus;
6. Vidaus reikalų ministerija:
1) tvarko vidaus reikalų sistemoje dirbančių ir iš jos į atsargą išėjusių karo prievolininkų apskaitą;
3) organizuoja vidaus reikalų sistemoje dirbančių ir iš jos į atsargą išėjusių karo prievolininkų karinius mokymus;
4) planuoja iš vidaus reikalų sistemoje dirbančių ir iš jos į atsargą išėjusių karo prievolininkų atsargos karinio dalinio formavimą, komplektavimą ir pratybas;
5) kasmet pateikia šio įstatymo 6 straipsnio 3 dalies 7 punkte nurodytai institucijai apibendrintus duomenis apie Lietuvoje įregistruotas transporto priemones;
7. Kitos ministerijos ir Vyriausybės įstaigos :
1) atsako už joms pavestų valstybinių mobilizacinių užduočių vykdymą ir kontroliuoja valstybinių mobilizacinių užsakymų, priskirtų joms pagal mobilizacinius planus, vykdymą;
8. Apskričių valdytojai:
1) pagal jiems pavestas valstybines mobilizacines užduotis sudaro mobilizacinį planą, suderina jį su vietine teritorine karine įstaiga ir teikia Vyriausybei tvirtinti;
9. Savivaldybės:
2) pagal joms pavestas valstybines mobilizacines užduotis sudaro mobilizacinį planą, suderina jį su vietine teritorine karine įstaiga ir teikia Vyriausybei tvirtinti;
3) tvarko savo teritorijos mobilizacinių atsargų apskaitą ir teikia vietinei teritorinei karinei įstaigai duomenis, reikalingus mobilizaciniams planams sudaryti;
7 straipsnis. Įmonių, įstaigų, organizacijų pareigos ir funkcijos
1. Valstybinių mobilizacinių užsakymų paskirstymą nustato teisės aktai, reglamentuojantys pirkimus už biudžeto lėšas.
2. Sutartyse, sudarytose su visų rūšių bei nuosavybės formų įmonėmis, įstaigomis ir organizacijomis dėl valstybinių mobilizacinių užsakymų vykdymo, be kituose teisės aktuose numatytų reikalavimų, turi būti nurodyta, kad šie ūkio subjektai:
2) organizuoja technikos, žaliavų, pusfabrikačių bei kitų mobilizacinėje užduotyje numatytų materialinių vertybių kaupimą, atnaujinimą ir saugojimą;
KETVIRTASIS SKIRSNIS
MOBILIZACINIS REZERVAS
8 straipsnis. Mobilizacinis karo prievolininkų rezervas
9 straipsnis. Transporto priemonių, technikos ir kito turto mobilizacinis rezervas
1. Transporto ir kitos technikos mobilizacinį rezervą sudaro transporto ir kita technika, esanti visų rūšių bei nuosavybės formų įmonių, įstaigų, organizacijų ir piliečių nuosavybė.
2. Rekvizuotinos transporto ir kitos technikos tipus bei modelius, taip pat technikos parengimo reikalavimus nustato Vyriausybė arba jos įgaliota institucija.
3. Įstaigos, atliekančios rekvizuotinų transporto priemonių ir kitos technikos valstybinę registraciją, privalo per 3 dienas nuo įregistravimo (išregistravimo) pranešti vietinei teritorinei karinei įstaigai turimus duomenis apie įregistruotas (išregistruotas) transporto priemones, kitą techniką ir jų savininkus.
4. Vietinė teritorinė karinė įstaiga išsiunčia registruotu laišku rekvizuotinos transporto ir kitos technikos savininkui mobilizacinę paskyrą, kurioje nurodomas rekvizuojamos technikos surinkimo punktas, technikos parengimo reikalavimai ir kodas, kurį paskelbus, savininkas turi pristatyti techniką.
5. Paskelbus mobilizaciją, transporto ir kitos technikos savininkai, turintys mobilizacinę paskyrą, privalo paruošti techniką rekvizicijai, o mobilizacinėje paskyroje aprašytu būdu paskelbus atitinkamą kodą, nurodytu laiku pristatyti techniką į rekvizuojamos technikos surinkimo punktą.
6. Rekvizuojant žemę, jos vertė savininkams atlyginama pagal Žemės įstatymą, rekvizuojant kitą turtą – įstatymų nustatyta tvarka. Kai rekvizuojamas turtas, jo savininkui atlyginama turto vertė, apskaičiuojama pagal Vyriausybės nutarimuose nustatytą turto vertinimo tvarką ir metodiką. Ginčus dėl atlyginimo dydžio sprendžia teismas.
10 straipsnis. Mobilizacinio rezervo materialiniai ištekliai
1. Mobilizacinio rezervo materialiniai ištekliai yra sudedamoji valstybės rezervo materialinių išteklių dalis.
11 straipsnis. Kariuomenės mobilizacinės atsargos
1. Kariuomenėje sudaromos ginkluotės, amunicijos, aprangos, ekipuotės, maisto ir kitų materialinių vertybių atsargos, būtinos kariuomenės mobilizacijai.
PENKTASIS SKIRSNIS
MOBILIZACINIS PLANAVIMAS
12 straipsnis. Mobilizaciniai planai
1. Mobilizacijai organizuoti Vyriausybė arba jos įgaliota institucija sudaro valstybės mobilizacinį planą, kuris yra sudedamoji valstybės gynybos plano dalis.
2. Vyriausybė mobilizacinėse užduotyse nustato ministerijų, Vyriausybės įstaigų, savivaldybių bei apskričių valdytojų kompetenciją sudarant mobilizacinius planus, šių planų sudarymo ir įgyvendinimo tvarką.
ŠEŠTASIS SKIRSNIS
MOBILIZACIJOS VYKDYMAS
14 straipsnis. Mobilizacijos priemonės
Paskelbus mobilizaciją:
1) nutraukiamas būtinosios karo tarnybos karių paleidimas į atsargą ir sustabdomas profesionaliosios karo tarnybos karių atleidimas iš tarnybos;
2) atsargos karo prievolininkai per nustatytą laiką atvyksta į mobilizaciniuose šaukimuose arba vietinės teritorinės karinės įstaigos vadovo mobilizaciniame įsakyme nurodytus punktus;
SEPTINTASIS SKIRSNIS
BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
15 straipsnis. Asmenys, atsakingi už šio įstatymo vykdymą