Lietuvos Respublikos Švietimo ir mokslo ministro,
Lietuvos respublikos sveikatos apsaugos ministro IR
LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL ASMENS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ ĮVERTINIMO TVARKOS
2000 m. spalio 4 d. 1221/527/83
Vilnius
Vadovaudamiesi Lietuvos Respublikos specialiojo ugdymo įstatymo (Žin., 1998, Nr. 115-3228) 7 straipsnio 1 dalimi,
PATVIRTINTA
švietimo ir mokslo ministro,
sveikatos apsaugos ministro,
socialinės apsaugos ir darbo ministro
2000 10 04 įsakymu Nr. 1221/527/83
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo tvarka
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Ši Tvarka nustato įstaigas ir specialistus, galinčius įvertinti asmens nuo jo gimimo iki 21 metų specialiuosius ugdymosi poreikius pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu aspektais, įvertinimo eigą ir dokumentaciją.
2. Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo tikslas – nustatyti pagalbos ir paslaugų reikmes siekiant sudaryti specialiųjų poreikių asmenims optimalias ugdymo ir ugdymosi sąlygas.
3. Vaikų nuo gimimo iki 3 metų specialiuosius ugdymosi poreikius įvertina ankstyvosios reabilitacijos (korekcijos) tarnybos (toliau vadinama – ART) specialistų komanda, vadovaudamasi Sveikatos apsaugos ministerijos patvirtintais Vaikų raidos sutrikimų ankstyvosios reabilitacijos paslaugų reikalavimais.
4. Vaikų nuo gimimo iki 3 metų, nelankančių ankstyvosios reabilitacijos (korekcijos) tarnybos, asmenų nuo 3 iki 21 metų specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimą atlieka:
4.1. švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisija (toliau vadinama – Komisija) – asmenų, ugdomų švietimo įstaigose, pradinį įvertinimą;
4.2. savivaldybės pedagoginė psichologinė tarnyba – asmenų, neugdomų švietimo įstaigose ir ugdomų bendrojo ugdymo įstaigose bei namuose, nuodugnų įvertinimą;
4.3. apskrities pedagoginė psichologinė tarnyba ir Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginio psichologinio centro skyrius – asmenų, ugdomų specialiojo ugdymo įstaigose ir Tvarkos 4.2 punkte nurodytais atvejais, jei savivaldybėje nėra pedagoginės psichologinės tarnybos, nuodugnų įvertinimą;
4.4. Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginis psichologinis centras – asmenų, ugdomų jo bazinėse švietimo įstaigose*, nuodugnų įvertinimą.
5. Moksleivių, ugdomų bendrojo lavinimo mokyklose, kalbos ir komunikacijos sutrikimus įvertina mokykloje dirbantis logopedas. Jei logopedinio tyrimo duomenų nepakanka tiksliam kalbos ir komunikacijos sutrikimui nustatyti, logopedas gali prašyti vaiko tėvų (ar vaiko globėjų) atlikti papildomus medicinos tyrimus ar, suderinęs su švietimo įstaigos, kurioje mokosi vaikas, specialiojo ugdymo komisija, siųsti vaiką į pedagoginę psichologinę tarnybą nuodugniam specialistų grupės įvertinimui.
II. ĮVERTINIMO DOKUMENTACIJA
7. Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo duomenys fiksuojami specialiuose tam skirtuose asmens vertinimo dokumentuose:
7.3. švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijos (4 priedas) pažymoje dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo;
7.5. pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje dėl pedagoginio psichologinio asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (5 priedas);
III. ASMENS SPECIALIŲJŲ UGDYMOSI POREIKIŲ ĮVERTINIMO EIGA
8. Gydytojas neonatologas teisės aktų nustatyta tvarka registruoja naujagimius, pildo apskaitos formą, kurios dalis, naujagimiui išvykstant į namus, įteikiama tėvams (ar vaiko globėjams), apie atvykstantį naujagimį informuoja pirminės sveikatos priežiūros įstaigą, į kurios teritoriją jis atvyksta. Bendrosios praktikos gydytojas, gydytojas pediatras arba gydytojas specialistas, naujagimiui ar kūdikiui nustatęs raidos (vystymosi) sutrikimus arba rizikos veiksnius jiems atsirasti, siunčia jį ART konsultacijai ar (ir) specialiesiems ugdymosi poreikiams įvertinti.
9. Bendrosios praktikos gydytojas arba gydytojas pediatras ar kitas sveikatos priežiūros personalas, aptarnaujantis šeimą, kurioje gimė specialiųjų poreikių vaikas, išsiaiškinęs nepalankias socialines, ekonomines sąlygas, apie tai informuoja atitinkamos savivaldybės vaiko teisių apsaugos tarnybą.
10. Visų tipų švietimo įstaigų logopedai įvertina kalbos ir komunikacijos sutrikimus ir pildo kalbos įvertinimo kortelę (6 arba 7 priedai).
11. Pedagogas, kuriam iškyla vaiko ugdymo sunkumų ikimokyklinėje ugdymo įstaigoje, pildo vaiko stebėjimo kortelę (rekomenduojamas 2 priedas) ir, gavęs tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (8 priedas), kreipiasi į švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisiją.
12. Ikimokyklinės ugdymo įstaigos specialiojo ugdymo komisija, turėdama tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (8 priedas), atlieka specialiųjų ugdymosi poreikių pradinį vertinimą ir pildo pažymą dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio įvertinimo (4 priedas). Komisija, atlikusi pradinį vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių vertinimą ir numačiusi, kad vaikui būtų tikslingas specialusis ugdymas ar specialiosios pedagoginės pagalbos teikimas, gavusi tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (1 priedas) kreipiasi į švietimo įstaigą aptarnaujančią pedagoginę psichologinę tarnybą dėl nuodugnaus vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo.
13. Pedagogas, kuriam iškyla vaiko ugdymo sunkumų mokykloje, pildo anketą (rekomenduojamas 3 priedas) ir, gavęs tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (8 priedas), kreipiasi į mokyklos specialiojo ugdymo komisiją.
14. Bendrojo lavinimo mokyklos specialiojo ugdymo komisija, turėdama tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (8 priedas), atlieka specialiųjų ugdymosi poreikių pradinį vertinimą ir pildo pažymą dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo (4 priedas). Prireikus gali prašyti tėvų (ar vaiko globėjų) pateikti gydytojų specialistų vaiko sveikatos būklės įvertinimą. Komisija, numačiusi, kad moksleivį būtų tikslinga ugdyti pagal adaptuotą ar specialiąją programą, o nesant specialiojo pedagogo ir logopedo, – ir pagal modifikuotą programą, gavusi tėvų (ar vaiko globėjų) sutikimą (1 priedas), kreipiasi į švietimo įstaigą aptarnaujančią pedagoginę psichologinę tarnybą dėl nuodugnaus vaiko specialiųjų poreikių įvertinimo.
15. Bendrojo lavinimo mokyklos logopedas, užpildęs sutrikusios kalbos ir komunikacijos moksleivio kalbos įvertinimo kortelę (6 priedas), sudaro sutrikusios kalbos ir komunikacijos moksleivių sąrašą ir teikia jį mokyklos specialiojo ugdymo komisijai. Mokyklos specialiojo ugdymo komisija sąrašą suderina su švietimo įstaigą aptarnaujančia pedagogine psichologine tarnyba ir teikia jį tvirtinti mokyklos vadovui.
Specialiosios mokyklos logopedas sutrikusios kalbos ir komunikacijos moksleivių sąrašą sudaro remdamasis pedagoginės psichologinės tarnybos pažymomis dėl pedagoginio psichologinio asmens specialiųjų poreikių įvertinimo (5 priedas).
16. Pedagoginė psichologinė tarnyba atlieka nuodugnų asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimą pedagoginiu, psichologiniu, medicininiu ir socialiniu aspektais ir pildo pažymą dėl pedagoginio psichologinio asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (5 priedas). Vertinimo rezultatus aptaria su tėvais (ar vaiko globėjais), mokančiu pedagogu ir daro išvadą apie asmens specialiuosius ugdymosi poreikius.
17. Pedagoginė psichologinė tarnyba pakartotinai vertina asmens specialiuosius ugdymosi poreikius, jei tai rekomenduota pirmojo vertinimo metu arba jei asmenį pakartotinai vertinti siunčia švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisija.
18. Tėvams (ar vaiko globėjams) nesutikus su savivaldybės pedagoginės psichologinės tarnybos įvertinimu dėl vaiko specialiųjų ugdymosi poreikių, jo specialieji ugdymosi poreikiai vertinami apskrities pedagoginėje psichologinėje tarnyboje arba Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginio psichologinio centro skyriuje, o nesutikus su apskrities pedagoginės psichologinės tarnybos ar Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginio psichologinio centro skyriaus išvadomis, – Švietimo ir mokslo ministerijos Pedagoginiame psichologiniame centre.
IV. ĮVERTINIMO DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS IR PERDAVIMAS
19. Vaikui pradėjus lankyti švietimo įstaigą ART, gavusi vaiko tėvų (ar globėjų) sutikimą, parengia išrašą iš asmens sveikatos istorijos apie specialiųjų ugdymosi poreikių tenkinimą kūdikystėje ir ankstyvajame amžiuje (pildo formą, patvirtintą Sveikatos apsaugos ministerijos) ir perduoda švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijai.
20. Specialiųjų poreikių vaikui išvykus į kitą ikimokyklinio ugdymo įstaigą ar mokyklą, šiai įstaigai pedagoginės psichologinės tarnybos arba Pedagoginio psichologinio centro pažyma dėl pedagoginio psichologinio asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo (5 priedas) ir švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijos pažyma dėl specialiųjų ugdymosi poreikių pradinio vertinimo (4 priedas) perduodama tėvams (ar vaiko globėjams) sutikus.
21. Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo dokumentai (5 priedas) ir specialistų individualaus psichologinio, pedagoginio, logopedinio, medicininio tyrimų protokolai, klausimynai ir (ar) aprašai saugomi savivaldybės, apskrities pedagoginėje psichologinėje tarnyboje ar Pedagoginio psichologinio centro skyriuje, Pedagoginiame psichologiniame centre, kol asmeniui sukaks 25 metai.
22. Švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisija, savivaldybės ar apskrities pedagoginė psichologinė tarnyba, Pedagoginis psichologinis centras ar jo skyriai atsako už specialiųjų poreikių asmenų įvertinimo dokumentų konfidencialumą. Specialiojo ugdymo komisijos vadovas leidžia susipažinti su asmens specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo dokumentais tą asmenį ugdantiems pedagogams, tėvams (ar vaiko globėjams), švietimo įstaigos steigėjo administracijos padalinio, kuruojančio švietimo įstaigą, pedagoginiams darbuotojams, pedagoginei psichologinei tarnybai, Pedagoginiam psichologiniam centrui, Valstybinei švietimo inspekcijai.
3 forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
1 priedas
__________________________ SUTIKIMAS
(Vardas, pavardė)
_____________________________
(Data)
_____________________________
(Gyvenamoji vieta)
_____________________________
_____________________________
_____________________________
(Adresatas)
Sutinku, kad būtų išaiškintos mano sūnaus (dukters) ar globotinio (-ės) ...................................
...................................................... ugdymosi sunkumų priežastys ir įvertinti jo (jos) gebėjimai pedagoginėje psichologinėje tarnyboje.
Tėvai (ar vaiko globėjai) _________________________________________________
(Parašas) (Vardas, pavardė)
PASTABA. Pildo tėvai (ar vaiko globėjai)
______________
1 forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
2 priedas
__________________________________ VAIKO STEBĖJIMO KORTELĖ
(Ikimokyklinės ugdymo įstaigos pavadinimas)
_______________________________________
(Data) (Parengimo vieta)
Vaiko vardas, pavardė ___________________________ gimimo data __________________
Eil. Nr. |
STEBIMOS VEIK LOS SRITIS
|
VAIKO VEIKLOS TRUMPAS APRAŠAS |
1 |
Vaiko gebėjimas pasirinkti veiklą: (savarankiškai, reikia pedagogo skatinimo)
|
|
2 |
Vaikui labiausiai patinkanti veiklos rūšis
|
|
3 |
Gebėjimas susikaupti, išlaikyti dėmesį
|
|
4 |
Vaiko smulkioji motorika Vaiko stambioji motorika
|
|
5 |
Gebėjimas suvokti žodinius frontalius/individualius pedagogo nurodymus ir juos atlikti
|
|
6 |
Dalyvavimas veikloje: aktyvumas/pasyvumas
|
|
7 |
Gebėjimas emociškai prisitaikyti prie ugdomosios veiklos Gebėjimas kontroliuoti savo elgesį grupinės veiklos metu
|
|
8 |
Sunkumai mokantis programinę medžiagą, naujų veiklos būdų
|
|
9 |
Vaiko reakcija į pagyrimą, paskatinimą, padrąsinimą ir kt.
|
|
10 |
Savarankiško darbo įgūdžiai
|
|
11 |
Elgesys su bendraamžiais ir suaugusiaisiais
|
|
12 |
Ugdymosi ir elgesio ypatumai bei problemos
|
|
13 |
Grupės aplinkos pritaikymas ugdomajai veiklai
|
|
Pedagogas ____
(Parašas) (Vardas, pavardė)
______________
1a forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
3 priedas
___________________________________ ANKETA
(Mokyklos pavadinimas)
(Data)
(Parengimo vieta)
________________________________________
(Mokinio vardas, pavardė)
Klasė __________________ gimimo data _________________ adresas, telefonas ______________
________________________________________________________________________________
mokytojas ___________________________ dalykas(-ai) __________________________________
(Vardas, pavardė, telefonas)
1. Mokinio gebėjimai _________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2. Kelintos klasės mokymo programos reikalavimus atitinka mokinio gebėjimų ir žinių lygis?
________________________________________________________________________________
3. Kada pastebėtos mokymosi problemos? ________________________________________
________________________________________________________________________________
7. Kokie mokymosi būdai ir kita pagalba buvo taikoma siekiant įveikti mokymosi sunkumus?
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
8. Ko pedagogas tikisi iš specialiojo ugdymo komisijos? ___________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Mokytojas _____
(Parašas) (Vardas, pavardė)
PASTABA. Pildo klasės ar dalyko mokytojas
______________
4 forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
4 priedas
_________________________________ PAŽYMA
(Švietimo įstaigos pavadinimas)
Nr. ______
Specialiojo ugdymo komisija (Data)
(Parengimo vieta)
Dėl specialiųjų ugdymosi poreikių
pradinio vertinimo
1. Bendri duomenys apie vaiką
Vardas, pavardė______________________________ gimimo data __________________________
asmens kodas __________________________________ gimtoji kalba _______________________
adresas, telefonas__________________________________________________________________
gyvenimo ir ugdymo sąlygos šeimoje__________________________________________________
________________________________________________________________________________
vaiko sveikatos problemos (gimimo ir ankstyvosios raidos ypatumai, persirgtos ar lėtinės ligos); naudojimasis kompensacine technika_____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
klasė (jei moksleivis) ___________ kurso kartojimas ar mokyklos keitimas ____________________
2. Vaiko gebėjimai______________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3. Problemos (-ų) apibūdinimas ________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
4. Vertinimas
psichologo _________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
spec. pedagogo______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
logopedo __________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
kitų ______________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
5. išvada APIE SPECIALIUOSIUS UGDYMOSI POREIKIUS
(siūlomos ugdymo programos, alternatyvūs mokymo būdai, atraminė medžiaga ir kt.)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
6. IŠVADA APIE RAIDOS (VYSTYMOSI) SUTRIKIMUS
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Komisijos pirmininkas ___________________ __________________
(Parašas) (Vardas, pavardė)
Nariai: __________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
________________________________________________
Bent vienas iš tėvų (ar vaiko globėjų) _________________________________________
(Parašas) (Vardas, pavardė)
PASTABA. Jei Komisijoje yra bent vienas specialistas, pildo 1,2,3,4 (pastarąjį pasirinktinai) ir 5 punktus. Jei Komisijoje nėra nė vieno specialisto, pildo 1,2,3 ir 5 punktus.
______________
5 forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
5 priedas
_________________________________ PAŽYMA
(Pedagoginė psichologinė tarnyba)
_________________________________ Nr. ______
(Data)
_________________________________ _________________________
(Parengimo vieta)
Dėl pedagoginio psichologinio asmens
specialiųjų ugdymosi poreikių įvertinimo
Vardas, pavardė __________________________________________________________________
gimimo data __________________________ asmens kodas _______________________________
adresas (telefonas) _________________________________________________________________
ugdymo įstaiga _____________________________ klasė _________________________________
kalba, kuria mokosi ___________________________ gimtoji kalba__________________________
1. Psichologinio vertinimo išvada _____________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2. Logopedinio vertinimo išvada _____________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3. Pedagoginio vertinimo išvada______________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
4. iŠvada APIE SPECIALIUOSIUS UGDYMOSI POREIKIUS
(siūlomos ugdymo programos, alternatyvūs mokymo būdai, atraminė medžiaga ir kt.)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
5. IŠVADA APIE RAIDOS (VYSTYMOSI) SUTRIKIMUS
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Tarnybos vadovas ______
(Parašas) (Vardas, pavardė)
Specialistai:
______ ______
Bent vienas iš tėvų (ar vaiko globėjų)
(Parašas) (Vardas, pavardė)
Ugdantis pedagogas (kai dalyvauja)
(Parašas) (Vardas, pavardė)
______________
7 forma*
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
6 priedas
_________________________________ KALBOS ĮVERTINIMO KORTELĖ
(Mokykla)
______________________________________
(Data)
_____________________________________
(Parengimo vieta)
Vardas, pavardė __________________________________________________________________
gimimo data ____________________ asmens kodas _____________________________________
adresas (telefonas)_________________________________________________________________
gimtoji kalba _____________________________ kalba, kuria mokosi ________________________
anamnezės duomenys_______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Bendrasis kalbos apibūdinimas:
1.1. Pokalbis
Kuo tu vardu? ____________________________________________________________________
Kokia tavo pavardė? _______________________________________________________________
Kiek tau metų? ___________________________________________________________________
Ar turi broliuką, sesutę? ____________________________________________________________
Ar jie vyresni už tave? ______________________________________________________________
Kas tavo geriausias draugas? ________________________________________________________
Koks dabar metų laikas?____________________________________________________________
Kur gyveni?______________________________________________________________________
Kaip vadinasi miestas (kaimas), kuriame gyveni? _________________________________________
2. Rišlioji kalba:
2.1. Pasakojimas pagal siužetinį paveikslėlį _____________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2.2. Pasakojimas pagal siužetinių paveikslėlių seriją _______________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2.3. Girdėto teksto atpasakojimas (pagal amžių) _________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2.4. Patirto įvykio pasakojimas (pvz.: „Papasakok, kaip praleidai atostogas“)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2.5. Daiktų apibūdinimas (pvz.: didelis raudonas obuolys)__________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2.6. Išvados apie rišliąją kalbą (Vaiko pateikti rišliosios kalbos tekstai tiksliai užrašomi. Jie apibūdinami pagal prasmės ir gramatinio taisyklingumo kriterijus: 1) ar visiškai perteikta pagrindinė mintis, įvykių nuoseklumas, ar nėra pakeitimų laike ir erdvėje, praleidimų; 2) kokius sakinius vartoja (vientisinius, sudėtinius), ar vartoja papildinius, pažyminius, aplinkybes) ____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3. Kalbos gramatinė sandara:
3.1. Daiktavardžių kaitymas linksniais („Aš pasakysiu klaidingą sakinį, o tu turėsi jį pakartoti taisyklingai.“)
Smagu (paukščiai) skraidyti padangėje._________________________________________________
(Inkilėlis) apsigyveno varnėnai._______________________________________________________
Žvejys išlipo iš (valtis).______________________________________________________________
Arbata pasaldinama (cukrus)._________________________________________________________
Aš norėčiau (medus) su duona._______________________________________________________
Tomas įmetė akmenuką į (vanduo).____________________________________________________
3.2. Daugiskaitos sudarymas
Obuolys – obuoliai. O kaip bus?
medis – _________________________________________________ , slyva – _________________,
kepurė – ________________________________
žuvis – ______________________________ , traktorius – _________________,
akmuo – __________________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk obuolį ir obuolius, medį ir medžius ir t.t.“ _____________
________________________________________________________________________________
3.3. Priesaginių daiktavardžių daryba
a) Didelė – dėžė, o maža – dėžutė. O kaip bus?
raktas –__________________________ , sijonas – _____________________,
voverė – __________________________________
spyna – ____________________, debesis – ______________________________ ,
knyga – __________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk dėžę ir dėžutę, raktą ir raktelį ir t.t.“ _________________
________________________________________________________________________________
b) Vieta, kur auga daug beržų, vadinama beržynu.
Kaip vadinama vieta, kur auga daug braškių – _____________, ąžuolų – ______________, gėlių –
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk beržą ir beržyną ir t.t.“____________________________
________________________________________________________________________________
c) Indas, kuriame laikoma druska, vadinamas druskine.
Kaip vadinamas indas, kuriame laikomas cukrus -__________________, duona – ______________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk druską ir druskinę ir t.t.“__________________________
________________________________________________________________________________
d) Vieta, kur kepa duoną, vadinama kepykla.
Kaip vadinama vieta, kur mokosi vaikai – __________________, valomi drabužiai – ____________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk kepyklą ir t.t.“___________________________________
________________________________________________________________________________
e) Sportininkas, kuris žaidžia futbolą, vadinamas futbolininku.
Kaip vadinamas sportininkas, kuris žaidžia krepšinį – __________________, slidinėja – __________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk futbolininką ir t.t.“_______________________________
________________________________________________________________________________
f) Moteris, kuri siuva drabužius, vadinama siuvėja.
Kaip vadinama moteris, kuri kerpa plaukus – ______________________, mezga – ______________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk siuvėją ir t.t.“ ___________________________________
________________________________________________________________________________
3.4. Daiktavardžio ir skaitvardžio derinimas (pavadinant paveikslėlius)
vienas paukštis, du __________________________, daug_________________________________
viena šaka, dvi _____________________________, daug _________________________________
viena bitė, dvi ______________________________, daug _________________________________
viena valtis, dvi _____________________________, daug ________________________________
vienas žmogus, du ___________________________, daug ________________________________
vienas akmuo, du ____________________________, daug ________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk vieną paukštį, du paukščius, daug paukščių ir t.t.“ ______
________________________________________________________________________________
3.5. Prielinksnių vartojimas (atsakant į klausimus paveikslėliuose)
Kur sėdi mergaitė? ________________________________________________________________
Ką daro mokytoja? ________________________________________________________________
Kur yra berniukas? ________________________________________________________________
Ką daro vaikai? ___________________________________________________________________
Ką daro mergaitė? _________________________________________________________________
Ką daro teta? _____________________________________________________________________
Ką daro dėdė? ____________________________________________________________________
Kur padėta knyga? ________________________________________________________________
Kur nukrito pieštukas? _____________________________________________________________
Kur yra lempa? (virš) (Jeigu vaikas neatsako, klausti, ar lempa yra ant stalo.) ___________________
________________________________________________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, padedamos dvi dėžutės ir kaladėlė. Prašoma: „Padėk kaladėlę už dėžutės ___
________________,
tarp dėžučių ___________, po dėžute ________, šalia dėžutės ________, ant dėžutės __________, nuimk nuo dėžutės __________, įdėk į dėžutę __________, išimk iš dėžutės, ir t.t.“ ______________________
________________________________________________________________________________
3.6. Prieveiksmių vartojimas (pavadinant paveikslėlyje pavaizduotą situaciją)
Lėktuvas kyla aukštyn, o leidžiasi – ___________________________________________________
Raudonas balionas kabo aukštai, o mėlynas – ___________________________________________
Berniukas bėga kairėn, o mergaitė – ___________________________________________________
Sviedinys guli toli, o lėlė – __________________________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kuris lėktuvas kyla aukštyn, o kuris leidžiasi žemyn, ir t.t.“
________________________________________________________________________________
3.7. Sudaryti sakinius iš žodžių
pavasaris, sniegas, tirpti _____________________________________________________________
ruduo, kristi, lapai, medžiai __________________________________________________________
mama, parduotuvė, iš, duona, parnešti _________________________________________________
ežerai, žiema, užšalti, upės, ir ________________________________________________________
3.8. Išvados apie kalbos gramatinę sandarą _____________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
4. Žodynas:
4.1. Daiktavardinė leksika
a) pavadinti daiktus (paveikslėliuose):
suknelė __________, paltas __________, kaspinas __________, kojinės __________, pirštinė, ____
šepetys ____________, šukos _____________, akis _____________, ausys ______________, kulnas _______________ alkūnė _____________, avis ____________, ožka ____________, lapė ______________, vilkas _________________ agurkas ___________, arbūzas __________, suolas _________, fotelis __________, knyga _____________________________________________________________
sąsiuvinis ________________, stogas _____________, kaminas ___________, samtis __________, šaukštas ____________ pieštukas ___________, parkeris ___________, eglė __________, pušis ___________, beržas _______________________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk suknelę, paltą, ir t.t.“ _____________________________
________________________________________________________________________________
b) apibendrinantys žodžiai:
Piramidė, meškutis, kaladėlės – žaislai.
marškiniai, švarkas, šalikas – __________________, sofa, lova, spinta – ______________________
kalakutas, gaidys, antis – _____________________, ežys, meška, stirna – _____________________
lėkštė, puodelis, arbatinukas – ________________, autobusas, traukinys, sunkvežimis – _________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk žaislus, drabužius, ir t.t.“ __________________________
________________________________________________________________________________
c) įvardyti pagal aprašymą:
Kniaukia, mėgsta šiltą pieną, turi švelnų kailiuką. Kas? ____________________________________
Daiktas, reikalingas lietui lyjant. Kas? _________________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kas kniaukia, mėgsta šiltą pieną, turi švelnų kailiuką, ir t.t.“
________________________________________________________________________________
4.2. Būdvardinė leksika
a) pavadinti ypatybes:
Ąsotis iš molio – molinis.
stalas iš medžio – ____________________________, namas iš plytų – _______________________
mašina iš metalo – ___________________________, medžiaga, išmarginta gėlytėmis – __________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kas yra molinis, medinis, ir t.t.“_____________________
________________________________________________________________________________
b) antonimai:
žiemą šalta, o vasarą – _______________________, staltiesė didelė, o nosinė – ________________
kelias platus, o takelis – ______________________, ežeras gilus, o bala – _____________________
citrina rūgšti, o kriaušė – _____________________, medis aukštas, o krūmas __________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kada šalta, o kada karšta, ir t.t.“ ____________________
________________________________________________________________________________
4.3. Veiksmažodinė leksika
a) pavadinti veiksmus (paveikslėliuose):
dažo __________, šluoja ___________, šluosto ____________, plauna __________, važiuoja ____________ piešia _________, sėdi _________, stovi __________, eina __________, bėga _________, guli ___________ skaito ______________, rašo ___________, valgo ___________, geria ___________, dažo
b) kas kaip „šneka“?
višta kudakuoja, o šuo –____________, uodas –____________, gegutė – __________, žąsis – ____
(Jeigu vaikas nežino to žodžio, tai užduotis pateikiama taip: „Višta sako „kut kuda“, o kaip sako šuo?“, ir t.t.)
Jeigu vaikas vis tiek neatsako, prašoma: „Parodyk, kas kudakuoja, loja, ir t.t.“ __________________
________________________________________________________________________________
c) kas kaip juda?
paukštis skrenda, o laivas – ________________, žmogus – _______________, dviratis – _________
vabalas – _________________ sraigė – _________________, kūdikis – ______________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kas skrenda, plaukia, ir t.t.“ _______________________
d) kam reikalingos lempos? __________________________________________________________
Kam reikalingos krosnys, radiatoriai? __________________________________________________
Kas atsitinka, kai vonioje atsukame čiaupą? _____________________________________________
Kas atsitinka po to, kai į žemę pasėjame sėklas? __________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kas šviečia, šildo, ir t.t.“__________________________
________________________________________________________________________________
5. Išvados apie žodyną _____________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
6. Tartis:
6.1. Atskirų garsų tarimas (visus balsius ir priebalsius vaikas taria paskui tiriantįjį) _______________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
6.2. Skiemenų tarimas (paskui tiriantįjį)
lo- ___, li- ___, ra-___, rė- ___, sa- ___, se- ___, šu- ____, še- ____, za- ____, zi- ___, žo- ___, žiu- ___ ca- ___, cė- ___, čiu- ___, dzie- ____ džio- ____, ko- ___, ke- ___, ga- ____, gie- ____, tuo- ____, ti- ____
dau- ___, de- __, po- ___, piu- ___, bo- ___, bė- ___, fa- ___, fei- ___, vui- ___, vie- ___, ji- ___, cha- ____
6.3. Garsų tarimas žodžiuose (galima pavadinant paveikslėlius):
a: adata, akiniai, raketa ________________________, o: voras, koja, loto _____________________
u: pupa, keptuvė, mėnulis ______________________, ū: ūmėdė, siūlai, papūga ________________
e: pelėda, ledai, erelis __________________________, ė: kėdė, skrybėlė, pelė _________________
i: gilės, kilimas, inkilas _________________________, y: yla, gyvatė, blynas __________________
uo: aguona, puodas, liniuotė ____________________, ie: liemenė, sviestas, driežas _____________
l, l’: tiltas, plunksna, lelija ______________________, s, s’: asilas, saulė, kastuvas ______________
š, š’: laiškas, šakutė, kiaušinis ___________________, z, z’: zebras, gvazdikai, kukurūzas ________
ž, ž’: žvaigždė, žiedas, kankorėžis ________________, t, t’: tortas, tvora, teptukas ______________
d, d’: dūda, diržas, balandis _____________________, c, c’: cukrinė, narcizas, motociklas _______
č’: česnakas, pačiūžos, čiaupas __________________, dž’: ėdžios, gaidžiai, beždžionė___________
j: juosta, jautis, pjūklas _________________________, k, k’: kaukė, kibiras, arklys _____________
g, g’: gulbė, genys, gandras _____________________, ch: chalatas, šachmatai _________________
h, h’: hamakas, herbas _________________________, p, p’: pasaga, pypkė, krepšys ____________
b, b’: boružė, begemotas, briedis _________________, f, f’: žirafa, grafinas, telefonas ___________
v, v’: vinis, vokas, svogūnas ______________________, m, m’: musė, megztinis, smuikas ________
n, n’: varna, kelnės, lankas ______________________, r, r’: šarka, riešutai, ropė _______________
6.4. Sudėtingos garsinės – skiemeninės struktūros žodžių ištarimas (galima pavadinant paveikslėlius)
Sportbatis __________________, rankšluostis ________________, troleibusas ________________
Karkvabalis ________________________, šikšnosparnis __________________, laikraštis _______
6.5. Išvados apie tartį ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
7. Foneminis suvokimas:
7.1. Nustatyti, ar yra nurodytas š garsas atskirų garsų, skiemenų ir žodžių eilėje (suploti, išgirdus garsą š):
a) a, š, l, t, d, š, k, g, š, m ______________________, b) s, š, z, ž, š, t, š, dz, š, dž _______________
c) du, ke, aš, lo, ma, šė, pi, an, šu, al ________________, d) ša, os, co, šu, zi, ta, iš, fo, že, šo ______
e) pinti, ašara, ranka, neša, mėto, lipa, raštai, krato, šluota, uoga _____________________________
f) šoka, žeria, mėsa, liepsna, miestas, kiškiai, čia, šienas, taškas, džiūsta _______________________
7.2. Skiemenų eilių tarimas (paskui tiriantįjį)
e-ė-i-y_____________________, tuo-to-tuo _________________, mė-mie-mė _________________
sa – ša – sa_________________, sa – za – co_________________, ga – ka – go________________
pa – ba – po________________, ta – da – to__________________, ak – op – um ______________
7.3. Skirti žodžius, panašius garsine sudėtimi („Pakartok ir pasakyk, kuo skiriasi žodžiai „galva“ ir „kalva“, ir t.t.“)
galva – kalva _____________________________________________________________________
ola – uola ________________________________________________________________________
lūpa – lupa _______________________________________________________________________
lopas – lapas _____________________________________________________________________
Jeigu vaikas neatsako, prašoma: „Parodyk, kur yra galva, o kur – kalva ir t.t.“ __________________
________________________________________________________________________________
7.4. Ilgųjų ir trumpųjų balsių diferenciacija. („Į vieną krūvelę sudėk paveikslėlius, kurių pavadinimuose yra garsas i, o į kitą tuos, kurių pavadinimuose yra garsas y“.) Paveikslėliai: sūris, pilis, vyšnios, širdis, zylė
________________________________________________________________________________
7.5. Pradiniai garsinės analizės įgūdžiai (tiriami nuo pirmosios klasės pabaigos). Išvardyti garsus žodžiuose
Ona _______, upė _____, rūta ________, žolė ______, durys ______, šakės _______, varlė ________ bulvė________, pasaga ___________, voverė ______________, kirvis _____________, lizdas ____________ žvakė ____________, brolis _________, peilis__________, kraitelė ______________, stiklinė ___________ dramblys _________________, kaštonas ____________________, švarkelis _________________________
8. Artikuliacinis aparatas:
lūpos – __________________________________________________________________________
liežuvis – ________________________________________________________________________
dantys, jų sukandimas – ____________________________________________________________
liežuvėlis – _______________________________________________________________________
gomurys – _______________________________________________________________________
9. Bendroji ir smulkioji motorika______________________________________________________
________________________________________________________________________________
12. Tyrimo išvados_________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Mokyklos logopedas _______________________
(Parašas) (Vardas, pavardė)
Pastaba. Atsižvelgiant į moksleivių kalbos sutrikimo pobūdį, pildoma visa kortelė arba atskiros jos dalys.
______________
8 forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
7 priedas
____________________________________________ KALBOS ĮVERTINIMO KORTELĖ
(Ikimokyklinio ugdymo įstaiga)
(Data)
(Parengimo vieta)
Vardas, pavardė __________________________________________________________________
gimimo data _____________________________________ asmens kodas ____________________
adresas (telefonas) _________________________________________________________________
kalba, kuria mokosi ___________________________ gimtoji kalba __________________________
anamnezės duomenys ______________________________________________________________
________________________________________________________________________________
1. Tartis:
1.1. Garsų tarimas žodžiuose (pavadinant paveikslėlius arba tariant paskui tiriantįjį)
b, b’: batai, obuolys, bitės ______________________, p, p’: puodas, pelė, lapas _______________
k, k’: kalnas, vaikas, kilimas ____________________, g, g’: gandras, mergaitė, genys ___________
t, t’: takas, laiptai, tėvas ________________________, d, d’: durys, dūda, dešra _______________
s, s’: sodas, siena, kaspinas _____________________, š, š’: šaka, šeši, laiškai __________________
z, z’: zylė, lazda, lizdas _________________________, ž, ž’: žolė, rožė, žirafa _________________
c, c’: cukrus, motociklas, cirkas __________________, č: česnakas, pačiūžos __________________
dž: medžiai, ėdžios ____________________________, l, l’: lapė, paltas, lėktuvas ______________
r, r’: ranka, varlė, laikrodis, riešutai ______________, j: joja, koja, lelija ______________________
f: fotelis, telefonas ____________________________, v, v’: vabalas, avis_____________________
ch: choras, chalva ____________________________, h: herbas ____________________________
uo: uoga, obuoliai, puodas _____________________, ie: pienas, šienas ______________________
1.2. Sudėtingos garsinės struktūros žodžių ištarimas (pavadinant paveikslėlius arba paskui tiriantįjį)
Laikrodis ______________________, kalakutas ___________________, darbininkas ___________
Kaklaraištis ____________________, šikšnosparnis ________________, kupranugaris __________
Sunkvežimis ___________________, ekskavatorius ________________, biblioteka _____________
2. Foneminis suvokimas ir garsinės analizės pradmenys:
2.1. Nustatyti, ar yra nurodytas garsas atskirų garsų, skiemenų ir žodžių eilėje
ar yra garsas a tarp šių garsų: a, o, u, p, b, a _____________________________________________
ar yra garsas s tarp šių skiemenų: sa, pa, ta, šu, se _________________________________________
ar yra garsas š šiuose žodžiuose: saulė, šalta, daina, zylė, šoka _______________________________
2.2. Skirti žodžius, panašius garsine sudėtimi
karas-garas ___________, buvo-puvo ____________, veda-meta____________, rytas-ritas _______
3. Kalbos gramatinė sandara:
3.1. Daiktavardžio ir būdvardžio derinimas (daiktų apibūdinimas, pvz.: didelis raudonas obuolys, ir t.t.)
________________________________________________________________________________
3.2. Daiktavardžio ir skaitvardžio derinimas:
vienas paukštis, du _____________, daug _____________, viena šaka, dvi ___________, daug ___
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3.3. Prielinksnių ant, po, už, prie, šalia, virš, į vartojimas (atsakant į klausimus paveikslėliuose)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3.4. Skaičiai: pakeisti žodį, pateiktą vienaskaita, į daugiskaitą ir atvirkščiai (pvz.: namas – namai, knygos – knyga, ir t.t.) _____________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3.5. Giminės: pasakyti, koks yra daiktas (pvz.: kokia yra suknelė (raudona) ir koks šalikas (raudonas), ir t.t.)
________________________________________________________________________________
3.6. Linksniai: remiantis vaiko rišliosios kalbos pasakojimais iš savo gyvenimo arba pagal paveikslėlius įvertinti vaiko gebėjimą taisyklingai derinti ir vartoti linksnius __________________________________________
________________________________________________________________________________
4. Žodynas: daiktavardinė, būdvardinė ir veiksmažodinė leksika iš artimiausios buitinės ir gamtinės aplinkos (įvardyti paveikslėlius, daiktus, veiksmus, savybes) ______________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
5. Rišlioji kalba:
5.1. Pasakojimas pagal nesudėtingą siužetinį paveikslėlį ___________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
6. Fizinis išsivystymas ir bendroji motorika _____________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
9. Artikuliacinis aparatas:
lūpos – ___________________________________, liežuvis – ______________________________
dantys, jų sukandimas – ____________________________________________________________
liežuvėlis – _________________________________, gomurys – ____________________________
10. Tyrimo išvados ________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
Ikimokyklinio ugdymo įstaigos logopedas ________________ _________________
(Parašas) (Vardas, pavardė)
______________
2 forma
Asmens specialiųjų ugdymosi poreikių
įvertinimo tvarkos
8 priedas
___________________________________ SUTIKIMAS
(Vardas, pavardė)
___________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________ (Data)
(Gyvenamoji vieta)
________________________________________
________________________________________
________________________________________
(Adresatas)
Sutinku, kad būtų išaiškintos mano sūnaus (dukters) ar globotinio (-ės) ...................................
.................................................................. ugdymosi sunkumų priežastys ir įvertinti jo (jos) gebėjimai švietimo įstaigos specialiojo ugdymo komisijoje.
Tėvai (ar vaiko globėjai) ___________________ ___________________
(Parašas) (Vardas, pavardė)
PASTABA. Pildo tėvai (ar vaiko globėjai)
______________
*Pedagoginio psichologinio centro bazinės švietimo įstaigos – Vilniaus miesto bendrojo lavinomo mokyklos, ikimokyklinio ugdymo įstaigos, savivaldybės švietimo padalinio vadovo įsakymu priskirtos Pedagoginiam psichologiniam centrui kaip eksperimentinė bazė taikomiesiems pedagoginiams psichologiniams tyrimams atlikti, metodikoms aprobuoti.
*Kalbos įvertinimo kortelę logopedas užpildo naudodamas V. Gaulienės, R. Giedrienės, L. Grikainienės metodinę priemonę „Kalbos tyrimas“ „Žuvėdra“, 2002