LIETUVOS RESPUBLIKOS VIDAUS REIKALŲ MINISTRAS

 

Į S A K Y M A S

DĖL VISUOMENĖS INFORMAVIMO APIE BENDRĄJĮ PAGALBOS TELEFONO NUMERĮ 112 IR JO PRITAIKYMO NEĮGALIESIEMS PROGRAMOS PATVIRTINIMO

 

2004 m. gruodžio 9 d. Nr. 1V-412

Vilnius

 

Įgyvendindamas Bendrojo pagalbos centro įsteigimo ir vieno skubaus iškvietimo telefono numerio 112 įvedimo strategijos įgyvendinimo plano, patvirtinto Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2002 m. rugsėjo 25 d. nutarimu Nr. 1500 (Žin., 2002, Nr. 95-4114; 2003, Nr. 9-304, Nr. 122-5520), 7 punkto priemonę,

tvirtinu Visuomenės informavimo apie bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir jo pritaikymo neįgaliesiems programą (pridedama).

 

 

L. E. VIDAUS REIKALŲ MINISTRO PAREIGAS                                VIRGILIJUS BULOVAS

 

SUDERINTA

SUDERINTA

L. e. Lietuvos Respublikos

Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos

sveikatos apsaugos ministro pareigas

direktoriaus pavaduotojas l. e. Lietuvos

Juozas Olekas

Respublikos ryšių reguliavimo tarnybos

2004 m. gruodžio 9 d.

direktoriaus pareigas

 

Tomas Lamanauskas

 

2004 m. gruodžio 9 d.

______________


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos vidaus reikalų

ministro 2004 m. gruodžio 9 d.

įsakymu Nr. 1V-412

 

VISUOMENĖS INFORMAVIMO APIE BENDRĄJĮ PAGALBOS TELEFONO NUMERĮ 112 IR JO PRITAIKYMO NEĮGALIESIEMS PROGRAMA

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Visuomenės informavimo apie bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 ir jo pritaikymo neįgaliesiems programos (toliau – Programa) paskirtis:

1.1. sudaryti visuomenei sąlygas žinoti apie bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 (toliau – numeris 112), jo paskirtį, su šiuo numeriu susijusias viešąsias paslaugas, naudojimosi juo ypatumus bei galimus pokyčius, susijusius su kitų pagalbos telefono ryšio numerių veikimu;

1.2. tobulinti numerio 112 prieinamumą neįgaliesiems.

2. Programa bus vykdoma 2005–2008 metais.

3. Programos vykdytojas – Bendrasis pagalbos centras prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos (toliau – Centras).

Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerija, Lietuvos Respublikos ryšių reguliavimo tarnyba, Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos administracijos padaliniai ir įstaigos prie Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijos pagal savo kompetenciją teikia Centrui informaciją, reikalingą atitinkamoms Programos įgyvendinimo priemonėms įgyvendinti.

4. Programoje vartojamos sąvokos apibrėžtos Lietuvos Respublikos bendrojo pagalbos centro įstatyme (Žin., 2004, Nr. 90-3306) ir Lietuvos Respublikos elektroninių ryšių įstatyme (Žin., 2004, Nr. 69-2382).

 

II. SITUACIJOS ANALIZĖ IR TENDENCIJOS

 

5. 2002 m. kovo 7 d. Europos Parlamento ir Tarybos direktyvos 2002/22/EB dėl universaliųjų paslaugų ir paslaugų gavėjų teisių, susijusių su elektroninių ryšių tinklais ir paslaugomis, (Universaliųjų paslaugų direktyva; toliau – Direktyva) 26 straipsnio 4 dalyje Europos Sąjungos (toliau – ES) valstybėms narėms nustatytas įpareigojimas užtikrinti, kad piliečiai būtų pakankamai informuoti apie numerį 112 ir naudojimąsi juo.

6. Numeris 112 – naujas pagalbos telefono ryšio numeris. Jo paskirtis skiriasi nuo šiuo metu veikiančių atskirų pagalbos tarnybų trumpųjų telefono ryšio numerių (toliau – trumpieji numeriai), nes, jei reikia, paskambinus numeriu 112 galima išsikviesti visas pagalbos tarnybas. Išplėtus Centro regioninių padalinių tinklą visoje Lietuvoje, jie skambučius numeriu 112 aptarnaus centralizuotai (visi skambučiai numeriu 112 tam tikrame šalies regione bus persiunčiami į šį regioną aptarnaujantį Centro regioninį padalinį, kuris, esant būtinybei, rengs pranešimus apie pagalbos poreikį ir, atsižvelgdamas į konkrečias aplinkybes, perduos juos vienai arba kelioms atitinkamoms pagalbos tarnyboms), todėl visuomenė turi būti informuota apie kitokį (naują) skambučių aptarnavimo organizavimo mechanizmą.

7. Centro regioninių padalinių plėtra bus vykdoma etapais, todėl centralizuotas skambučių numeriu 112 aptarnavimas bus pradedamas vykdyti tik tuose regionuose, kurių teritorijas aptarnaus veiklą pradėję Centro regioniniai padaliniai. Tuose regionuose, kurių tam tikrą laikotarpį neaptarnaus Centro regioniniai padaliniai, skambučiai numeriu 112 siunčiami teritorinėms policijos įstaigoms. Siekiant išvengti galimų nesklandumų ir painiavos, visuomenei reikės pranešti, kokia institucija aptarnauja skambučius numeriu 112 atitinkamame regione.

8. Viešuosiuose fiksuotojo telefono ryšio tinkluose veikia trys atskiri trumpieji numeriai: priešgaisrinių gelbėjimo pajėgų – 01, policijos – 02 ir greitosios medicinos pagalbos tarnybos – 03. Nacionalinio telefono ryšio numeracijos plano įdiegimo bendrųjų principų bei grafiko, patvirtintų Ryšių reguliavimo tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2001 m. liepos 2 d. įsakymu Nr. 13 (Žin., 2001, Nr. 60-2178), 18 punkte nustatyta, kad pagal atskirą grafiką bus įvedami tarpmiestinis prefiksas 0 ir numeris 112 bei panaikinami šiuo metu viešojo fiksuotojo telefono ryšio tinkluose veikiantys trumpieji numeriai 01, 02 ir 03. Panaikinus šiuos numerius veiks tik numeris 112.

Visoje Lietuvoje trumpaisiais numeriais 01, 02 ir 03 per mėnesį vidutiniškai gaunama 233 tūkstančiai skambučių, todėl prieš panaikinant šiuos numerius reikės užtikrinti, kad apie pasikeitimus visuomenė būtų pakankamai informuota ir taip būtų sudarytos sąlygos ir išsaugota galimybė asmenims kreiptis telefonu dėl pagalbos suteikimo.

9. Dažni atvejai, kai viešųjų telefono ryšio paslaugų vartotojai, skambindami numeriu 112 ir kitais trumpaisiais numeriais, melagingai praneša apie tariamai įvykusias nelaimes ar kitokius incidentus arba tiesiog piktybiškai erzina skambučius aptarnaujantį personalą. Tuo trikdomas normalus pagalbos tarnybų darbas, veltui eikvojami šių tarnybų ištekliai, nukreipiamas dėmesys nuo iš tikrųjų įvykusių ar galinčių įvykti nelaimių, todėl visuomenei turi būti išaiškinta, kokia atsakomybė kyla dėl melagingų pagalbos tarnybų iškvietimų ir piktybiškų ar erzinančių skambučių.

10. Viešųjų ryšių tinklų ir (ar) viešųjų elektroninių ryšių paslaugų teikėjai skambučius numeriu 112 ir trumpaisiais numeriais aptarnaujančioms institucijoms (Centrui ir pagalbos tarnyboms) privalo netaikyti ryšio linijos, iš kurios skambinama, nustatymo draudimo ir teikti joms skambinančiojo vietos nustatymo duomenis (įskaitant ir srauto duomenis) be skambinančio asmens sutikimo, todėl labai svarbu užtikrinti, kad numeriu 112 ir trumpaisiais numeriais skambinantys asmenys žinotų, kokius jų asmens duomenis, kokiais tikslais tvarko skambučius aptarnaujančios institucijos.

11. Siekiant užtikrinti galimybę nedelsiant su skambučius numeriu 112 aptarnaujančia institucija susisiekti asmenims, kuriems iš tikrųjų reikalinga pagalba, būtina informuoti visuomenę, kad numeris 112 skirtas skambinti tik tada, kai staiga iškyla grėsmė gyvybei, sveikatai, saugumui, aplinkai, materialiosioms ir (ar) nematerialiosioms vertybėms, pranešti apie rengiamą, daromą ar padarytą teisės pažeidimą ir, jei reikia, atitinkamoms pagalbos tarnyboms iškviesti (išsikviesti), tačiau nėra nemokamas informacijos suteikimo telefono ryšio numeris.

12. Numeris 112 yra bendrasis pagalbos telefono numeris ne tik Lietuvoje, bet ir visose ES valstybėse narėse. Ateityje daugės Lietuvos gyventojų, vykstančių į kitas ES valstybes nares, todėl labai svarbu užtikrinti, kad jie žinotų apie galimybę kreiptis dėl pagalbos suteikimo numeriu 112 visose ES valstybėse narėse. Daugės ir į Lietuvą atvykstančių ES valstybių narių ir kitų valstybių piliečių, todėl apie numerį 112 ir naudojimąsi juo Lietuvoje būtina informuoti ir į Lietuvą vykstančius ES valstybių narių bei kitų valstybių piliečius.

13. Direktyvos 7 straipsnio 1 dalyje ES valstybėms narėms nustatytas įpareigojimas atitinkamais atvejais imtis galutiniams paslaugų gavėjams su negalia skirtų priemonių siekiant jiems užtikrinti tokias pat galimybes, kokias turi ir kiti galutiniai paslaugų gavėjai, gauti viešai prieinamas telefono ryšio paslaugas. Šis įpareigojimas apima ir įpareigojimą užtikrinti numerio 112 prieinamumą neįgaliesiems.

14. Lietuvos Respublikos Vyriausybė 2002 m. birželio 7 d. nutarimu Nr. 850 patvirtino Nacionalinę žmonių su negalia socialinės integracijos 2003–2012 metų programą (Žin., 2002, Nr. 57-2335). Minėtos programos vienas iš tikslų yra fizinės ir informacinės aplinkos pritaikymas neįgaliesiems.

15. Iki šiol nebuvo taikomi jokie specialūs organizaciniai ar techniniai sprendimai, sudarantys sąlygas užtikrinti numerio 112 ar trumpųjų numerių prieinamumą neįgaliesiems pagal jų turimos negalios pobūdį ir sunkumą. Ne visi neįgalieji, esant būtinybei, gali susisiekti su skambučius aptarnaujančiu personalu ir jiems tinkama forma išreikšti pagalbos prašymą. Ši problema ypač svarbi tam tikrą negalią turintiems neįgaliesiems (pvz., kalbos, klausos, kalbos ir klausos ar judėjimo sutrikimus).

Atitinkamų specialių organizacinių ar techninių sprendimų įdiegimas sudarytų sąlygas neįgaliesiems su tam tikromis negaliomis naudotis su numeriu 112 susijusiomis viešosiomis paslaugomis kaip ir sveikiesiems.

16. Skambučius numeriu 112 ar trumpaisiais numeriais aptarnaujančios institucijos nenaudoja specialios įrangos, leidžiančios priimti kitokia forma nei balsu išreikštus pagalbos prašymus. Galimybė priimti vaizdu ar tekstu išreikštus ir viešaisiais judriojo telefono ryšio tinklais siunčiamus pagalbos prašymus sudarytų sąlygas tam tikrą negalią turintiems neįgaliesiems susisiekti su skambučius aptarnaujančiu personalu, jiems priimtina forma išreikšti pagalbos prašymą ir sulaukti reikalingos pagalbos.

Kol kas nėra sudaroma galimybė neįgaliesiems iš anksto užregistruoti duomenis apie turimą negalią ir kitus svarbius duomenis skambučiams aptarnauti naudojamose informacinėse sistemose, susiejant šiuos duomenis su konkrečiu neįgaliojo naudojamu telefono ryšio numeriu. Tokios paslaugos įdiegimas sudarytų sąlygas iš anksto savo duomenis užregistravusiems neįgaliesiems sulaukti tinkamos pagalbos tais atvejais, kai jie gali paskambinti, tačiau negali išreikšti pagalbos prašymo.

17. Atsižvelgiant į tai, kad skambučių numeriu 112 ar trumpaisiais numeriais aptarnavimo funkcijas iš pagalbos tarnybų laipsniškai perims Centras, specialius organizacinius ir techninius sprendimus, susijusius su numerio 112 prieinamumo gerinimu neįgaliesiems, tikslinga diegti Centre.

 

III. PROGRAMOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI

 

18. Programos tikslai yra šie:

18.1. informuoti visuomenę apie numerį 112 ir su juo susijusias viešąsias paslaugas;

18.2. siekti, kad esant būtinybei neįgalieji turėtų galimybę, kiek neriboja jų neįgalumas, paskambinti numeriu 112 ir išreikšti pagalbos prašymą.

19. Programos uždaviniai yra šie:

19.1. parengti (sukaupti, išanalizuoti ir susisteminti) informaciją apie numerį 112, su juo susijusias viešąsias paslaugas, numatomus pokyčius, pritaikyti (padaryti lengviau įsisavinamą) šią informaciją tam tikrų visuomenės grupių (įvairių amžiaus grupių vaikų, pagyvenusių žmonių, neįgaliųjų (aklųjų, nebylių, kurčiųjų, psichikos ligomis sergančių asmenų ar asmenų su raidos (intelekto) sutrikimais), tautinių mažumų, užsieniečių) poreikiams;

19.2. skleisti informaciją apie numerį 112 ir su juo susijusias viešąsias paslaugas visuomenei tinkamiausiais būdais ir formomis;

19.3. sudaryti sąlygas neįgaliesiems susisiekti su Centru.

 

IV. PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO VERTINIMO KRITERIJAI IR PROGNOZUOJAMI REZULTATAI

 

20. Programos įgyvendinimo vertinimo kriterijai yra:

20.1. ar visuomenė pakankamai informuota apie numerį 112 ir su juo susijusias viešąsias paslaugas (žinančių apklaustųjų procentinė dalis);

20.2. ar naudojamasi numeriu 112 (bendras skambučių numeriu 112 skaičius, palygintas su skambučių pagalbos tarnybų trumpaisiais numeriais 01, 02 ir 03 skaičiumi);

20.3. ar visuomenė pagal paskirtį naudojasi numeriu 112 (piktybiškų, erzinančių skambučių, klaidingų, melagingų pagalbos prašymų skaičius – procentinė bendro skambučių numeriu 112 skaičiaus dalis);

20.4. ar visuomenė žino, kad pagalbos tarnybų trumpieji numeriai 01, 02 ir 03 bus panaikinti (apklaustųjų procentinė dalis);

20.5. ar informacija apie numerį 112 tinkamai pateikiama tam tikroms visuomenės grupėms (apklaustųjų procentinė dalis);

20.6. ar neįgalieji gali naudotis numeriu 112, ar šis numeris jiems prieinamas, ar jie gali susisiekti su Centru ir jiems priimtina forma išreikšti pagalbos prašymą (apklaustųjų procentinė dalis).

21. Tikimasi tokių Programos įgyvendinimo rezultatų:

21.1. visuomenė pakankamai žino apie numerį 112, naudojasi juo pagal paskirtį;

21.2. sumažėjęs melagingų, erzinančių ar piktybiškų skambučių skaičius;

21.3. mažėjantis skambučių pagalbos tarnybų trumpaisiais numeriais 01, 02, 03 skaičius;

21.4. dauguma neįgaliųjų nepriklausomai nuo negalios pobūdžio ir sunkumo gali susisiekti su Centru ir išreikšti pagalbos prašymą jiems priimtina forma.

 

V. LĖŠŲ POREIKIS

 

22. Programos priede pateikiamos Programos įgyvendinimo priemonės finansuojamos iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžete ir Valstybės investicijų programoje Lietuvos Respublikos vidaus reikalų ministerijai patvirtintų biudžeto asignavimų ir kitų teisėtai įgytų lėšų.

23. Preliminariais skaičiavimais Programai įgyvendinti 2005–2008 metais reikėtų 1 020 tūkst. litų.

 

VI. PROGRAMOS KOORDINAVIMAS IR KONTROLĖ

 

24. Programos įgyvendinimą koordinuoja ir kontroliuoja vidaus reikalų ministras.

25. Kiekvienais kalendoriniais metais iki vasario 1 d. Centras parengia ir vidaus reikalų ministrui pateikia ataskaitą apie Programos įgyvendinimo priemonių vykdymą.

______________


Visuomenės informavimo apie bendrąjį

pagalbos telefono numerį 112 ir jo

pritaikymo neįgaliesiems programos

priedas

 

VISUOMENĖS INFORMAVIMO APIE BENDRĄJĮ PAGALBOS TELEFONO NUMERĮ 112 IR JO PRITAIKYMO NEĮGALIESIEMS PROGRAMOS ĮGYVENDINIMO PRIEMONĖS

 

Uždavinys

Priemonės pavadinimas

Įvykdymo terminas (metai, pusmetis)

Preliminarus lėšų poreikis (tūkst. litų)

Iš viso priemonei

2005 m.

2006 m.

2007 m.

2008 m.

I. VISUOMENĖS INFORMAVIMAS APIE BENDRĄJĮ PAGALBOS TELEFONO NUMERĮ 112, JO PASKIRTĮ IR SU JUO SUSIJUSIAS VIEŠĄSIAS PASLAUGAS

1. Parengti (sukaupti, išanalizuoti ir susisteminti) informaciją apie bendrąjį pagalbos telefono numerį 112 (toliau – numeris 112), su juo susijusias viešąsias paslaugas, numatomus pokyčius, pritaikyti (padaryti lengviau įsisavinamą) šią informaciją tam tikrų visuomenės grupių poreikiams

1.1. Organizuoti visuomenės apklausas, kurių tikslas – išsiaiškinti gyventojų informuotumo apie numerį 112, su juo susijusias institucijas ir viešąsias paslaugas, lygį

2005 m. II pusm., 2008 m. II pusm.

15

5

-

-

10

 

1.2. Parengti informacinę medžiagą apie: – numerį 112 ir jo paskirtį, teisinius šio numerio įvedimo pagrindus; – su numeriu 112 susijusias institucijas ir jų teikiamas viešąsias paslaugas; – numatomus pokyčius, susijusius su numerio 112 įvedimu (numerių 01, 02, 03 panaikinimą); – numerio 112 veikimą kitose Europos Sąjungos valstybėse narėse ir kitas su šiuo numeriu susijusias galimybes ir ypatumus

2005 m. II pusm.

-

-

-

-

-

 

1.3. Bendradarbiaujant su atitinkamomis valstybės ir (ar) savivaldybių institucijomis, įstaigomis ir (ar) įmonėmis, asociacijomis pritaikyti informacinę medžiagą šių visuomenės grupių poreikiams: – įvairių amžiaus grupių vaikams; – pagyvenusiems žmonėms; – neįgaliesiems (akliesiems, nebyliams, kurtiesiems, psichikos ligomis sergantiems asmenims ar asmenims su raidos (intelekto) sutrikimais); – tautinėms mažumoms; – užsieniečiams

2006 m.

I pusm.

-

-

-

-

-

 

1.4. Organizuoti numerio 112 logotipo, jo naudojimo taisyklių (ženklo vadovo) sukūrimą

2005 m. II pusm.

5

5

-

-

-

2. Skleisti informaciją apie numerį 112 ir su juo susijusias viešąsias paslaugas visuomenei tinkamiausiais būdais ir formomis

2.1. Organizuoti numerio 112 interneto tinklalapio projektavimą, sukūrimą ir jo priežiūrą

Projektavimas ir sukūrimas – 2005 m. II pusm., priežiūra – kasmet nuo sukūrimo

25

10

5

5

5

 

2.2. Organizuoti informacinių lankstinukų, vaizdo klipų, garso intarpų, kaičiųjų nuorodų, kitų formų informacinės medžiagos apie numerį 112 kūrimą ir gamybą

kasmet nuo 2006 m.

I pusm.

iki 2007 m. II pusm.

80

-

30

50

-

 

2.3. Organizuoti informacinės medžiagos pateikimą (platinimą) spaudoje, televizijoje, radijuje, lauko stenduose ir kitose priemonėse

kasmet nuo 2006 m.

I pusm.

iki 2008 m. II pusm.

680

-

60

240

380

 

2.4. Platinant informacinę medžiagą apie numerį 112 bendradarbiauti su užsienio šalių ambasadomis, konsulatais Lietuvos Respublikoje ir Lietuvos Respublikos ambasadomis ir konsulatais užsienio šalyse, kitomis užsienio ir Lietuvos Respublikos organizacijomis

kasmet nuo 2006 m.

I pusm.

iki 2008 m. II pusm.

15

-

5

5

5

II. NUMERIO 112 PRITAIKYMAS NEĮGALIESIEMS

3. Sudaryti sąlygas neįgaliesiems susisiekti su Centru

3.1. Sudaryti sąlygas Centre priimti vaizdu ar tekstu išreikštus ir viešaisiais judriojo telefono ryšio tinklais siunčiamus pagalbos prašymus

kasmet nuo 2007 m.

I pusm. iki 2008 m. II pusm.

100

-

-

50

50

 

3.2. Sudaryti neįgaliesiems sąlygas iš anksto užregistruoti duomenis apie turimą negalią ir kitus svarbius duomenis skambučiams aptarnauti naudojamose informacinėse sistemose, susiejant šiuos duomenis su konkrečiu neįgaliojo naudojamu telefono ryšio numeriu

kasmet nuo 2007 m.

I pusm. iki 2008 m. II pusm.

100

-

-

50

50

 

Iš viso

1020

20

100

400

500

______________