STUDIJŲ KOKYBĖS VERTINIMO CENTRO DIREKTORIAUS

Į S A K Y M A S

 

DĖL KETINAMOS VYKDYTI STUDIJŲ PROGRAMOS APRAŠO RENGIMO, JOS išorinio VERTINIMO IR AKREDITAVIMO METODIKOS, patvirtintos studijų kokybės vertinimo centro direktoriaus 2011 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1-01-157, pakeitimo

 

2013 m. balandžio 22 d. Nr. V-23

Vilnius

 

Vadovaudamasis Studijų programų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. liepos 24 d. įsakymu Nr. ISAK-1652 (Žin., 2009, Nr. 96-4083; 2011, Nr. 100-4702), 7 ir 19.2 punktais:

1. Pakeičiu Ketinamos vykdyti studijų programos aprašo rengimo, jos išorinio vertinimo ir akreditavimo metodiką, patvirtintą Studijų kokybės vertinimo centro direktoriaus 2011 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1-01-157 (Žin., 2011, Nr. 147-6925), ir išdėstau ją nauja redakcija (pridedama).

2. Nustatau, kad šis įsakymas įsigalioja nuo 2013 m. rugsėjo 1 d.

3. Nustatau, kad aukštųjų mokyklų prašymai dėl studijų programų išorinio vertinimo ir (ar) akreditavimo, gauti iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos, nagrinėjami vadovaujantis šių prašymu metu galiojusia Ketinamos vykdyti studijų programos aprašo rengimo, jos išorinio vertinimo ir akreditavimo metodikos redakcija.

 

Direktorius                                                                        Artūras Grebliauskas

 


 

PATVIRTINTA

Studijų kokybės vertinimo centro direktoriaus 2011 m. lapkričio 28 d. įsakymu Nr. 1-01-157

(Studijų kokybės vertinimo centro direktoriaus 2013 m. balandžio 22 d. įsakymo Nr. V-23 redakcija)

 

KETINAMOS VYKDYTI STUDIJŲ PROGRAMOS APRAŠO RENGIMO, JOS IŠORINIO VERTINIMO IR AKREDITAVIMO METODIKa

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Ketinamos vykdyti studijų programos aprašo rengimo, jos išorinio vertinimo ir akreditavimo metodika (toliau – Metodika) nustato reikalavimus ketinamų vykdyti pirmosios pakopos, antrosios pakopos, vientisųjų, laipsnio nesuteikiančių studijų programų aprašams (toliau – aprašas), kuriuos aukštosios mokyklos ar užsienio aukštųjų mokyklų filialai Lietuvos Respublikoje teikia Studijų kokybės vertinimo centrui (toliau – Centras), taip pat prašymo ir kitų dokumentų dėl ketinamos vykdyti studijų programos (toliau – programa) akreditavimo nagrinėjimo Centre procedūrą, programos išorinio vertinimo eigą ir kriterijus bei apeliacijų teikimo tvarką.

2. Metodika parengta įgyvendinant Studijų programų išorinio vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2009 m. liepos 24 d. įsakymu Nr. ISAK‑1652 (Žin., 2009, Nr. 96‑4083; 2011, Nr. 100-4702; 2012, Nr. 144-7439) (toliau – Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašas), nuostatas.

3. Metodikoje vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos mokslo ir studijų įstatyme (Žin., 2009, Nr. 54-2140), Vertinimo ir akreditavimo tvarkos apraše bei kituose teisės aktuose, nustatančiuose bendruosius bei specialiuosius reikalavimus studijų programoms, apibrėžtas sąvokas.

4. Centras Lietuvos Respublikos aukštųjų mokyklų ar užsienio aukštųjų mokyklų filialų Lietuvos Respublikoje (toliau – filialas) prašymu priima sprendimus dėl programų akreditavimo ir jų išorinio įvertinimo Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo bei šios Metodikos nustatyta tvarka.

5. Sprendimai dėl programos akreditavimo gali būti priimami:

5.1. atlikus vertinimą, kaip tai nustatyta Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17 punkte;

5.2. atlikus vertinimą Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte nustatytais atvejais:

5.2.1. Centre;

5.2.2. kitoje aukštojo mokslo kokybės vertinimo agentūroje, įtrauktoje į Europos aukštojo mokslo kokybės užtikrinimo agentūrų registrą (toliau – Agentūra).

6. Programos kūrimą inicijuoja aukštoji mokykla. Programa kuriama įvertinus:

6.1. pagal programą numatomų rengti specialistų poreikį šalyje ar regione, absolventų galimybes įsidarbinti;

6.2. mokslinį ir (ar) profesinį pajėgumą vykdyti numatomos krypties studijas;

6.3. turimus ar ketinamus pasitelkti išteklius (žmonių, materialiuosius ir metodinius) numatytų studijų formų studijoms vykdyti (mokslininkai ir dėstytojai, tinkamai įrengtos auditorijos, meninės kūrybos ir veiklos erdvės, laboratorijos, kompiuteriai su reikiama programine įranga, mokslinės ir profesinės periodikos, naujos literatūros ir (ar) meno kūrinių fondai, atitinkama komunikacijų įranga ir kt.).

7. Programa rengiama laikantis bendrųjų ir specialiųjų (studijų krypties, krypčių grupės arba studijų srities aprašų) reikalavimų studijų programoms bei kitų teisės aktų nuostatų.

 

II. REIKALAVIMAI PATEIKIAMIEMS DOKUMENTAMS

 

8. Aukštoji mokykla, siekianti, kad programa būtų akredituota, Centrui turi pateikti:

8.1. prašymą akredituoti programą, nurodydama pageidaujamą akreditavimo termino pradžią bei studijų metų pabaigos aukštojoje mokykloje datą;

8.2. programos aprašą, parengtą pagal Metodikos II skyriaus I skirsnio nuostatas;

8.3. aukštosios mokyklos senato (akademinės tarybos) ar atitinkamo nevalstybinės aukštosios mokyklos valdymo organo deklaraciją dėl programos atitikties studijų programų reikalavimams pagal Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 3 priede pateiktą formą;

8.4. įgaliotos institucijos pritarimą dėl numatomos teikti profesinės kvalifikacijos (jeigu ji bus teikiama);

8.5. Lietuvos Respublikos sveikatos apsaugos ministerijos pritarimą, jeigu teikiama biomedicinos mokslų studijų srities studijų programa (išskyrus programas, priskirtas gyvybės mokslų bei žemės ūkio ir veterinarijos studijų krypčių grupėms).

9. Tuo atveju, jei Centrui akreditavimo tikslu teikiama programa gali būti akredituojama tik atlikus jos išorinį vertinimą Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte nustatytais atvejais, tačiau vertinimą atliko ne Centras, o Agentūra, aukštoji mokykla Centrui turi pateikti:

9.1 . Metodikos 8.1, 8.3, 8.4. ir 8.5 punktuose nurodytus dokumentus;

9.2. programos studijų planą (jei programa numatoma vykdyti nuolatine ir ištęstine studijų formomis, studijų planas pateikiamas abiem formoms atskirai) ir Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro objektų registravimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro įsakymu, nurodytus duomenis, kurių reikia programai įregistruoti Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre;

9.3. Agentūros pagal Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašą atlikto vertinimo išvadas (ar jų kopiją), kuriose turi būti pateiktas programos įvertinimas pagal 6 vertinimo sritis ir sričių įvertinimas balais, taip, kaip tai yra numatyta Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 1 ir 2 prieduose. Jei vertinimo išvados yra parengtos ne valstybine kalba, taip pat Centrui pateikiamas jų vertimas į valstybinę kalbą teisės aktų nustatyta tvarka.

10. Filialas, siekiantis, kad Centras atliktų programos išorinį vertinimą pagal Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašą, Centrui turi pateikti dokumentus, nurodytus Metodikos 8.1 ir 8.2 punktuose.

 

I. reikalavimai programos aprašui

 

11. Studijų programos aprašo paskirtis yra:

11.1. informuoti būsimus studentus apie programos tikslus, programoje numatomus studijų rezultatus, turinį, mokymo metodus, vertinimą;

11.2. informuoti studentus apie tai, ką jie privalės žinoti, gebėti, suprasti baigus programą (studijų dalyką), kokie bus jų pasiekimų vertinimo kriterijai, metodai, formos;

11.3. informuoti darbdavius apie programos studijų rezultatus, studijų turinį ir absolventų kvalifikaciją;

11.4. sukurti prielaidas programos dalyvių ir socialinių partnerių komunikacijai;

11.5. sukurti prielaidas programos akreditavimui.

12. Programos aprašą sudaro: antraštinis puslapis (programą teikiančios aukštosios mokyklos pavadinimas, studijų programos pavadinimas su prierašu, rodančiu, kad tai yra ketinama vykdyti studijų programa, aukštosios mokyklos vadovo ir studijų programos aprašo rengimo grupės vadovo pareigos, parašas, pedagoginis vardas ir (ar) mokslo laipsnis, vardas, pavardė, aprašo parengimo metai ir mėnuo), programos aprašymas, aprašo priedai. Apraše privalo būti pateikta visa informacija, būtina akreditavimo sprendimui priimti.

13. Programos aprašymo sudėtinės dalys yra šios: programos tikslai ir numatomi studijų rezultatai, programos poreikis, programos sandara, personalas, materialieji ištekliai, studijų eiga ir jos vertinimas (įskaitant priėmimo į programą reikalavimus), programos vadyba, absolventų karjeros galimybės.

14. Programos tikslų ir numatomų studijų rezultatų dalyje pateikiama ši informacija:

14.1. programos tikslai ir numatomi programos studijų rezultatai pateikiami pagal Metodikos priede pateiktą 1 lentelės formą, nurodant programos tikslų ir numatomų programos studijų rezultatų bei juos įgyvendinančių studijų dalykų (modulių) sąsajas. Programos tikslai turi būti pagrįsti atitinkamos pakopos ir rūšies studijoms bei ketinamų rengti specialistų veiklai keliamais reikalavimais, kurie susieti su asmens, baigusio studijas pagal tą programą, įgyjamais studijų rezultatais (žiniomis ir gebėjimais). Jeigu baigus programą įgyjama kvalifikacija, kurios reikalavimai yra nustatyti nacionaliniuose ar tarptautiniuose teisės aktuose, studijų tikslai ir numatomi studijų rezultatai turi atitikti ir šiuos reikalavimus. Formuluojant numatomus studijų rezultatus, rekomenduojama įvardinti žinias ir jų taikymą, gebėjimus vykdyti tyrimus, specialiuosius gebėjimus, socialinius gebėjimus, asmeninius gebėjimus, remiantis Studijų pakopų apraše pateikiamu atitinkamos studijų pakopos ir studijų rūšies studijų rezultatų aprašymu, taip pat turi būti atsižvelgiama į Lietuvos kvalifikacijų sandaros atitinkamo kvalifikacijos lygio reikalavimus (netaikoma užsienio aukštųjų mokyklų filialų studijų programoms);

14.2. teisės aktų, nustatančių reikalavimus įgyjamai (profesinei) kvalifikacijai (jei teikiama), sąrašas.

15. Pagrįsdama programos poreikį, aukštoji mokykla pateikia apibendrintus programos rengėjų, darbdavių ir kitų socialinių partnerių, kitų institucijų atliktų tyrimų, apklausų rezultatus ar kitą ketinamų rengti specialistų poreikį įrodančią informaciją.

16. Programos sandaros dalyje pateikiamas pagal aukštosios mokyklos nusistatytą formą parengtas numatomas studijų planas. Jeigu numatoma programą vykdyti ir nuolatine, ir ištęstine studijų forma, pateikiamas numatomas studijų planas abiem studijų formoms atskirai. Programos studijų plane atskleidžiama programos struktūra, pagal semestrus išdėstomi dalykai (moduliai), nurodoma jų apimtis kreditais. Studijų dalykai (moduliai) plane išdėstomi pagal jų priskyrimą studijų krypties dalykams, bendriesiems universitetinių (koleginių) studijų dalykams. Išskiriama praktika, studento laisvai pasirenkamų dalykų (jei yra) apimtis, baigiamasis darbas, gretutinės krypties (šakos) studijoms numatytas kreditų skaičius.

17. Personalo dalyje pateikiamas numatomų dėstytojų sąrašas pagal Metodikos priede pateiktą 2 lentelės formą.

18. Programos apraše pateikiama informacija apie programai vykdyti reikalingus ir aukštosios mokyklos turimus (numatomus įsigyti) materialiuosius išteklius – bibliotekos fondus, laboratorijas, kompiuterius ir specialiąją programinę įrangą, auditorijas ir pan., taip pat metodinę medžiagą.

19. Numatomos studijų eigos dalyje nurodomi reikalavimai stojantiesiems. Jei teikiama magistrantūros studijų programa, nurodoma, kurių studijų krypčių pirmosios pakopos studijas baigę studentai gali būti priimami studijuoti pagal šią programą, kokie yra priėmimo į programą kriterijai. Jei priimami kitos krypties arba kolegines studijas baigę asmenys ir jiems yra nustatyti papildomi reikalavimai (pavyzdžiui, papildomosios studijos), šie taip pat aprašomi ir pagrindžiami. Taip pat turi būti nurodyti specialieji reikalavimai dėl tam tikrų gebėjimų, fizinių savybių ir pan., jeigu tokie reikalavimai yra numatomi taikyti priimant į studijas.

20. Aprašant programos vadybą apibūdinami studijų planavimo, organizavimo, priežiūros ir tobulinimo procesai, nurodomos vidinio studijų kokybės užtikrinimo priemonės.

21. Programos apraše turi būti nurodytos programą baigusių absolventų karjeros galimybės.

22. Kai sprendimas dėl programos akreditavimo gali būti priimamas vadovaujantis Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17 punkte nustatyta tvarka, programos aprašas turi atitikti Metodikos 12–21 punktuose nurodytus reikalavimus. Su programos aprašu pateikiami šie priedai:

22.1. studijų dalykų (modulių) (įskaitant praktikas ir baigiamąjį darbą) aprašai elektronine versija. Aprašai pateikiami pagal aukštosios mokyklos nustatytą formą, nurodant šią būtiną informaciją: dalyko (modulio) pavadinimas, studijų dalyko (modulio) apimtis kreditais ir valandomis (nurodant kontaktinio ir savarankiško darbo apimtį valandomis), tikslai, programos studijų rezultatų, studijų dalyko (modulio) rezultatų, studijų metodų ir studentų pasiekimų vertinimo metodų sąsajos (Metodikos priede pateikta 3 lentelės forma), vertinimo kriterijai, studijų dalyko (modulio) turinys, pagrindinė literatūra;

22.2. Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro objektų registravimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro įsakymu, nurodyti duomenys, kurių reikia programai įregistruoti Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre;

22.3. visų aukštųjų mokyklų partnerių pasirašytos jungtinės studijų programos vykdymo sutarties kopija, jei teikiama jungtinė studijų programa.

23. Kai sprendimas dėl programos akreditavimo gali būti priimtas tik atlikus išorinio vertinimo procedūrą Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte nustatytais atvejais, programos aprašas turi atitikti Metodikos 12–21 punktuose nurodytus reikalavimus bei šiuos papildomus reikalavimus: personalo dalyje pateikti informaciją apie personalo patirtį kryptyje, kurioje ketina vykdyti programą. Ši patirtis turi būti įrodoma dėstytojų parengtais ir mokslinėje ir (ar) profesinėje spaudoje paskelbtais straipsniais, atliktais ir sėkmingai įgyvendintais projektais (pateikiant straipsnių, įgyvendintų projektų ar pan. sąrašą), konsultacine, mokslo populiarinimo veikla. Su programos aprašu pateikiami šie priedai:

23.1. studijų dalykų (modulių), įskaitant praktikas ir baigiamąjį darbą, aprašai. Aprašai pateikiami pagal aukštosios mokyklos nustatytą formą, nurodant šią būtiną informaciją: dalyko (modulio) pavadinimas, studijų dalyko (modulio) apimtis kreditais ir valandomis (nurodant kontaktinio ir savarankiško darbo apimtį valandomis), tikslai, programos studijų rezultatų, studijų dalyko (modulio) rezultatų, studijų metodų ir studentų pasiekimų vertinimo metodų sąsajos (Metodikos priede pateikta 3 lentelės forma), vertinimo kriterijai, studijų dalyko (modulio) turinys, pagrindinė literatūra;

23.2. numatomų dėstytojų gyvenimo aprašymai. Dėstytojo gyvenimo aprašyme turi būti ši informacija: dėstytojo vardas ir pavardė, įgytas išsilavinimas, darbovietės (nurodant pareigas ir darbo pobūdį), reikšmingiausi moksliniai (meniniai), metodiniai darbai, parengti per paskutinius 7 metus, užsienio kalbų mokėjimo lygis. Dėstytojų gyvenimo aprašymai programos aprašo priede pateikiami abėcėlės tvarka (pagal pavardes);

23.3. Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registro objektų registravimo tvarkos apraše, patvirtintame Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro įsakymu, nurodyti duomenys, kurių reikia programai įregistruoti Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre;

23.4. visų aukštųjų mokyklų partnerių pasirašytos jungtinės studijų programos vykdymo sutarties kopija, jei teikiama jungtinė studijų programa.

24. Kai ketinamą vykdyti studijų programą teikia filialas, programos aprašas turi atitikti Metodikos 12–21 punktuose nurodytus reikalavimus. Programos aprašo priedai turi atitikti Metodikos 23.1 ir 23.2 punktuose nurodytus reikalavimus. Kaip papildomas priedas prie programos aprašo turi būti pateikti dokumentai, liudijantys apie programos įvertinimą ir akreditavimą pagal tos šalies vertinimo ir akreditavimo tvarką.

25. Aukštoji mokykla Centrui pateikia programos aprašą spausdinta ir elektronine forma arba elektroniniu parašu pasirašytą elektroninę formą lietuvių kalba. Elektroninę programos aprašo formą aukštoji mokykla pateikia paštu kokybe@skvc.lt arba kompiuterinėje laikmenoje. Programos aprašo elektroninė forma pateikiama „doc“, „docx“ arba „pdf“ formatu. Informacija apie programą, kurios reikia programai įregistruoti Studijų, mokymo programų ir kvalifikacijų registre, pateikiama tik „doc“ arba „docx“ formatu. Kiekvienas programos aprašo priedas elektroninėje versijoje pateikiamas atskiru dokumentu.

 

III. AUKŠTOSIOS MOKYKLOS ARBA FILIALO PATEIKTŲ DOKUMENTŲ NAGRINĖJIMO EIGA

 

26. Centras, gavęs prašymą akredituoti programą, nustato:

26.1. ar pateikti visi Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 19 punkte nurodyti dokumentai ir ar jie tinkamai įforminti;

26.2. ar programa atitinka Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17 punkte nustatytus reikalavimus;

26.3. ar yra bent viena iš sąlygų, nustatytų Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte;

26.4. jei vertinimui pateikta jungtinė programa, ar visi programos vykdymo partneriai identifikuotini kaip to paties tipo aukštosios mokyklos.

27. Tuo atveju, jei Centras nustato, kad pateikti ne visi Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 19 punkte ir šioje Metodikoje nurodyti dokumentai ir (arba) pateikti dokumentai yra netinkamai įforminti, ir (arba) programa neatitinka reikalavimų, nustatytų Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17.1–17.3 punktuose, 20 darbo dienų sprendimo dėl programos akreditavimo terminas sustabdomas, iki nustatyti trūkumai bus ištaisyti. Apie nustatytus trūkumus bei proceso sustabdymą Centras aukštąją mokyklą informuoja Vertinimo ir akreditavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka.

28. Aukštoji mokykla ištaisyti nustatytus trūkumus gali ne vėliau kaip per 15 darbo dienų nuo sprendimo dėl konstatuotų trūkumų bei procedūros sustabdymo gavimo dienos. Laikoma, kad išsiųstą raštą aukštoji mokykla gauna per 5 dienas, išskyrus atvejus, kai aukštoji mokykla dokumentais pagrindžia išsiųsto rašto gavimą vėliau. Jei per šį terminą aukštoji mokykla Centro nustatytų trūkumų neištaiso, Centras nutraukia prašymo akredituoti programą nagrinėjimo procedūrą ir apie tai informuoja aukštąją mokyklą.

29. Tuo atveju, jei vertinant prašymą akredituoti programą nustatoma, jog yra bent viena iš sąlygų, nurodytų Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte, Centras sustabdo 20 darbo dienų sprendimo dėl programos akreditavimo priėmimo terminą bei apie tai informuoja aukštąją mokyklą. Šiame sprendime išdėstomas įpareigojimas aukštajai mokyklai ne vėliau kaip per 15 dienų nuo šio sprendimo išsiuntimo dienos informuoti Centrą apie tai, ar aukštoji mokykla pageidauja programos išorinį vertinimą atlikti Centre. Prašymas atlikti išorinį vertinimą Centre gali būti pateikiamas kartu su prašymu akredituoti programą.

30. Centras, gavęs filialo prašymą atlikti programos išorinį vertinimą, šią procedūrą atlieka Metodikos 34–54 punktuose nustatyta tvarka ir priima sprendimą dėl programos išorinio įvertinimo.

31. Priėmęs sprendimą dėl filialo programos išorinio įvertinimo, Centras apie priimtą sprendimą informuoja filialą bei Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministeriją.

 

I. SPRENDIMO DĖL PROGRAMOS AKREDITAVIMO PRIĖMIMAS VERTINIMO IR AKREDITAVIMO TVARKOS APRAŠO 17 PUNKTE NUSTATYTA TVARKA

 

32. Tuo atveju, jei Centras, vertindamas aukštosios mokyklos prašymą akredituoti programą, kuri akredituotina Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17 punkte nustatyta tvarka, nustato, kad pateikti visi Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 19 punkte nustatyti ir tinkamai įforminti dokumentai, programa atitinka Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17.1–17.3 punktuose nustatytus reikalavimus bei nėra nei vienos iš sąlygų, išdėstytų Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte, Centras priima sprendimą programą akredituoti Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 9 punkte nustatytam terminui.

33. Kai kyla abejonių dėl programos, akredituotinos Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 17 punkte nustatyta tvarka, atitikimo teisės aktų reikalavimams, Centras gali inicijuoti išorinį programos vertinimą.

 

II. PROGRAMOS IŠORINIO VERTINIMO EIGA IR SPRENDIMO DĖL PROGRAMOS AKREDITAVIMO PRIĖMIMAS

 

34. Programa Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 18 punkte nustatytais atvejais išoriškai vertinama pagal Metodikos III skyriaus III skirsnyje nustatytus kriterijus.

35. Išoriniam vertinimui atlikti ekspertai atrenkami Ekspertų atrankos aprašo, patvirtinto Centro direktoriaus įsakymu, nustatyta tvarka.

36. Centras aukštąją mokyklą apie ekspertų grupės sudėtį informuoja elektroniniu paštu arba faksu. Aukštoji mokykla per 5 darbo dienas nuo pranešimo apie numatomą ekspertų grupės sudėtį išsiuntimo dienos gali argumentuotai siūlyti pakeisti numatomos ekspertų grupės narį (-ius).

37. Centras organizuoja ekspertų pasitarimą, kurio metu padeda ekspertų grupei išsiaiškinti vertinimo tikslus ir uždavinius, aiškina šią Metodiką bei supažindina su vertinimą reglamentuojančiais teisės aktais.

38. Ekspertai, išnagrinėję programos apraše pateiktą informaciją, parengia pirmines išvadas, nustato vertinimo sritis ir klausimus, kuriems reikia skirti ypatingą dėmesį vizito metu. Centras sudaro vizito darbotvarkę ir ją suderina su ekspertų grupe bei aukštąja mokykla.

39. Ekspertų grupės vizito į aukštąją mokyklą trukmė – 1–2 dienos.

40. Vizito metu vyksta susitikimai su aukštosios mokyklos ar jos padalinio administracija, programos aprašo rengėjais, numatomais programos dėstytojais, socialiniais partneriais. Vizito metu ekspertai apžiūri programos įgyvendinimui numatomą skirti materialiąją bazę.

41. Aukštoji mokykla pagal galimybes sudaro sąlygas visiems pageidaujantiems bendruomenės nariams susitikti su ekspertų grupe.

42. Aukštoji mokykla vizito metu turi užtikrinti susitikimams ir ekspertų grupės darbui tinkamas patalpas bei įrangą.

43. Ekspertų grupė parengia išvadų projektą ir pateikia jį Centrui ne vėliau kaip per 1 mėnesį nuo vizito į aukštąją mokyklą pabaigos.

44. Teikdami išvadų projektą Centrui, ekspertai pateikia vieną iš šių siūlymų:

44.1. programą vertinti teigiamai;

44.2. programą rekomenduoti pataisyti;

44.3. programą vertinti neigiamai.

45. Programa vertinama teigiamai tada, kai ekspertai nepateikė pastabų arba pateiktos pastabos nėra esminės. Programa taip pat vertinama teigiamai, jei aukštoji mokykla programą pataisė pagal ekspertų rekomendacijas per terminą, nustatytą Metodikos 48 punkte.

46. Programą rekomenduojama taisyti tada, kai yra programos trūkumų, kuriuos būtina pašalinti iš esmės nekeičiant studijų programos.

47. Programa vertinama neigiamai tada, kai yra svarbios ir ekspertų išsamiai pagrįstos priežastys – programa neatitinka reikalavimų, neaiški programos paskirtis, nėra tinkamos materialiosios bazės arba ji nepakankama ir pan. Programa taip pat vertinama neigiamai, jeigu aukštoji mokykla per terminą, nustatytą Metodikos 48 punkte, programos nepataisė.

48. Centras išvadų projektą, kuriame yra nurodomas vienas iš Metodikos 44 punkte numatytų siūlymų, elektroniniu paštu išsiunčia aukštajai mokyklai, kuri per 10 darbo dienų nuo išvadų projekto išsiuntimo dienos gali pateikti pastabas dėl išvadų projekte, aukštosios mokyklos nuomone, esančių faktinių klaidų. Jei išvadų projekte buvo pateiktas siūlymas programą pataisyti, aukštoji mokykla per 10 darbo dienų nuo išvadų projekto išsiuntimo dienos gali atlikti ekspertų nurodytus programos taisymus bei elektroniniu paštu pateikti Centrui tai pagrindžiančius dokumentus.

49. Centras persiunčia aukštosios mokyklos pastabas dėl išvadų projekte, aukštosios mokyklos nuomone, esančių faktinių klaidų ir (ar) ekspertų nurodytų programos trūkumų ištaisymą pagrindžiančius dokumentus programą vertinusiai ekspertų grupei.

50. Ekspertai, išnagrinėję aukštosios mokyklos pastabas dėl išvadų projekte, aukštosios mokyklos nuomone, esančių faktinių klaidų ir (ar) ekspertų nurodytų programos trūkumų ištaisymą pagrindžiančius dokumentus per 14 dienų parengia ir pateikia galutines programos vertinimo išvadas Centrui. Kiekviena programos vertinimo sritis įvertinama pagal Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo 2 priede nustatytą įvertinimo skalę.

51. Vertinimo išvados nagrinėjamos Studijų vertinimo komisijoje, veikiančioje Studijų vertinimo komisijos nuostatų, patvirtintų Centro direktoriaus įsakymu, nustatyta tvarka. Į Studijų vertinimo komisijos posėdį gali būti kviečiamas ekspertų grupės, vertinusios programą, vadovas arba kitas narys, taip pat programos aprašo rengėjas (rengėjai) ar kiti aukštosios mokyklos atstovai.

52. Išnagrinėjusi vertinimo išvadas ir išklausiusi posėdžio dalyvių argumentus, Studijų vertinimo komisija priima vieną iš siūlymų, numatytų Studijų vertinimo komisijos nuostatuose.

53. Tuo atveju, jeigu kyla abejonių dėl programos vertinimo išvadų išsamumo, pagrįstumo ar objektyvumo, Centras gali inicijuoti papildomą programos išorinį vertinimą.

54. Vadovaudamasis ekspertų išvadomis, atsižvelgdamas į Studijų vertinimo komisijos siūlymą, Centras Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo nustatyta tvarka priima sprendimą dėl programos įvertinimo. Kartu su šiuo sprendimu Centras aukštajai mokyklai elektroniniu paštu ar faksu bei paštu pateikia vertinimo išvadas ar jų kopiją.

55. Vadovaudamasis įsigaliojusiu sprendimu dėl programos įvertinimo arba gautomis Agentūros vertinimo išvadomis, Centras Vertinimo ir akreditavimo tvarkos apraše nustatyta tvarka priima sprendimą dėl programos akreditavimo. Apie priimtą sprendimą dėl akreditavimo Centras informuoja aukštąją mokyklą arba priimtą sprendimą paskelbia viešai teisės aktų nustatyta tvarka.

56. Tuo atveju, jei programos išorinį vertinimą atliko Agentūra, Centras sprendimą dėl šios programos akreditavimo priima Vertinimo ir akreditavimo tvarkos aprašo nustatyta tvarka.

 

III. IŠORINIO VERTINIMO KRITERIJAI

 

57. Programos išorinis vertinimas grindžiamas šių 6 sričių analize: programos tikslai ir numatomi studijų rezultatai, programos sandara, personalas, materialieji ištekliai, studijų eiga ir jos vertinimas, programos vadyba.

58. Atliekant programos išorinį vertinimą, kiekviena sritis išanalizuojama pagal nustatytus vertinimo kriterijus – požymius, kuriais remiantis nustatoma programos kokybė.

59. Programos tikslų ir numatomų studijų rezultatų sritis įvertinama pagal šiuos kriterijus:

59.1. programos tikslai ir numatomi studijų rezultatai yra apibrėžti ir aiškūs;

59.2. programos tikslai ir numatomi studijų rezultatai pagrįsti akademiniais ir (ar) profesiniais reikalavimais, visuomenės ir darbo rinkos poreikiais;

59.3. programos tikslai ir numatomi studijų rezultatai atitinka studijų rūšį, pakopą ir kvalifikacijų lygį;

59.4. programos pavadinimas, numatomi studijų rezultatai, programos turinys ir suteikiama kvalifikacija dera tarpusavyje.

60. Programos sandaros sritis įvertinama pagal šiuos kriterijus:

60.1. programos sandara atitinka teisės aktų reikalavimus;

60.2. dalykų ir (ar) modulių turinys atitinka studijų rūšį ir pakopą;

60.3. dalykų (modulių) turinys ir metodai leidžia pasiekti numatomus studijų rezultatus;

60.4. programos apimtis yra pakankama studijų rezultatams pasiekti;

60.5. programos turinys atitinka naujausius mokslo, meno ar technologijų pasiekimus.

61. Personalo sritis įvertinama pagal šiuos kriterijus:

61.1. programos vykdymui numatomas pasitelkti personalas atitinka teisės aktų reikalavimus;

61.2. numatomų dėstytojų kvalifikacija yra tinkama numatomiems studijų rezultatams pasiekti;

61.3. numatomų dėstytojų skaičius yra pakankamas numatomiems studijų rezultatams pasiekti;

61.4. numatomo programos personalo vykdomi moksliniai tyrimai (mokslo taikomoji veikla, meninė veikla), tiesiogiai susiję su analizuojama programa.

62. Materialiųjų išteklių sritis įvertinama pagal šiuos kriterijus:

62.1. numatytos patalpos studijoms yra tinkamos ir jų pakanka;

62.2. numatyta įranga studijoms (laboratorinė, kompiuterinė, reikmenys) tinkama ir jos pakanka;

62.3. aukštosios mokyklos numatoma bazė praktikoms yra tinkama;

62.4. metodiniai ištekliai (vadovėliai, knygos, periodiniai leidiniai, duomenų bazės) yra tinkami, pakankami ir prieinami.

63. Studijų eigos (numatomos) ir jos vertinimo sritis įvertinama pagal šiuos kriterijus:

63.1. priėmimo į studijas reikalavimai yra pagrįsti;

63.2. numatomi taikyti studijų metodai tinkami studijų rezultatams pasiekti;

63.3. studentų pasiekimų vertinimo sistema yra aiški ir tinkama studijų rezultatams įvertinti.

64. Programos vadybos sritis įvertinama pagal šiuos kriterijus:

64.1. aiškiai apibūdinami studijų planavimo, organizavimo, priežiūros ir tobulinimo procesai, nurodomos vidinio studijų kokybės užtikrinimo priemonės;

64.2. į programos vertinimo ir tobulinimo procesus numatomi įtraukti socialiniai dalininkai;

64.3. numatomos naudoti vidinio kokybės užtikrinimo priemonės yra tinkamos.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

65. Aukštoji mokykla, nesutikdama su Centro priimtu sprendimu dėl programos įvertinimo, per 30 dienų nuo sprendimo išsiuntimo dienos Centrui gali pateikti argumentuotą apeliaciją dėl programos įvertinimo.

66. Aukštosios mokyklos apeliacija nagrinėjama Studijų programų apeliacinėje komisijoje (toliau vadinama – Apeliacinė komisija), veikiančioje pagal Studijų programų apeliacinės komisijos nuostatus, patvirtintus Centro direktoriaus įsakymu. Apeliacinės komisijos sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo apeliacijos pateikimo.

67. Akreditavimo sprendimui priimti Centras gali pasitelkti ekspertus.

68. Centro direktoriaus įsakymai, kuriais akredituojamos studijų programos, skelbiami leidinyje „Valstybės žinios“. Informacija apie programos akreditavimą taip pat skelbiama Centro interneto svetainėje.

69. Aukštosios mokyklos studijų programų vertinimo rezultatus privalo viešinti teisės aktų nustatyta tvarka.

70. Ketinamų vykdyti studijų programų išorinis vertinimas ir akreditavimas finansuojami Europos Sąjungos ir Lietuvos valstybės biudžeto lėšomis.

 

_________________

 

Ketinamos vykdyti studijų programos aprašo rengimo, jos išorinio vertinimo ir akreditavimo metodikos

priedas

 

LENTELIŲ FORMOS

 

1 lentelė. Studijų programos tikslo (-ų), studijų pakopos studijų rezultatų, numatomų programos studijų rezultatų ir studijų dalykų (modulių) sąsajos.

 

Programos tikslas

 

Studijų pakopos studijų rezultatų aprašymas*

Numatomi programos studijų rezultatai

Studijų dalykai (moduliai)

Žinios ir jų taikymas

 

 

 

 

 

 

Gebėjimai vykdyti tyrimus

 

 

 

 

 

 

Specialieji gebėjimai

 

 

 

 

 

 

Socialiniai gebėjimai

 

 

 

 

 

 

Asmeniniai gebėjimai

 

 

 

 

 

 

 

*Vietoje studijų pakopos studijų rezultatų aprašymo gali būti pateikiamas Lietuvos kvalifikacijų sandaros atitinkamo kvalifikacijos lygio aprašymas. Šioje dalyje turi būti pateikiamas atitinkamos pakopos studijų rūšies (profesinio bakalauro, bakalauro ar magistro) studijų rezultatų apibūdinimas pagal Studijų pakopų aprašą parodant sąsajas su numatomais programos studijų rezultatais.

 

2 lentelė. Numatomų dėstytojų sąrašas.

 

Vardas, pavardė

Kvalifikacinis ir (ar) mokslo laipsnis, užimamos ar numatomos užimti pareigos

Numatomas dėstyti dalykas (modulis)*

Mokslinės (meninės) veiklos kryptis

Profesinės veiklos (praktinio darbo) patirtis metais**

1

2

3

4

5

Studijų krypties dalykų dėstytojai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bendrųjų universitetinių (koleginių) studijų dalykų dėstytojai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

* Taikomieji dalykai magistrantūros studijų programos atveju pažymimi raide „T“.

** Per pastaruosius septynerius metus įgyta dėstytojo praktinio darbo (pavyzdžiui, gamybos, prekybos, paslaugų teikimo, viešojo administravimo ir kt.) patirtis, susijusi su dėstomu studijų dalyku (dalykais). Profesinės veiklos patirtis būtina nurodyti tik tų magistrantūros studijų programos dėstytojų, kurie dėstys taikomuosius dalykus. Koleginių studijų programos atveju būtina nurodyti visų dėstytojų praktinio darbo dėstomo dalyko srityje patirtį.

 

3 lentelė. Programos numatomų studijų rezultatų sąsajos su studijų dalyko (modulio) rezultatais bei studijų ir studentų pasiekimų vertinimo metodais.


 

Programos numatomi studijų rezultatai

Studijų dalyko (modulio) studijų rezultatai

Dalyko studijų metodai

Studentų pasiekimų vertinimo metodai

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

_________________