VALSTYBINĖS ENERGETIKOS INSPEKCIJOS PRIE ENERGETIKOS MINISTERIJOS VIRŠININKO
Į S A K Y M A S
DĖL IŠANKSTINĖS PRIVALOMOS SKUNDŲ IR GINČŲ NAGRINĖJIMO TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2012 m. lapkričio 20 d. Nr. 1V-134
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos energetikos įstatymo (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576) 34 straipsnio 4 dalimi:
2. P r i p a ž į s t u netekusiu galios Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos viršininko 2011 m. rugsėjo 8 d. įsakymą Nr. 1V-83 „Dėl Asmenų prašymų, skundų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo Valstybinėje energetikos inspekcijoje prie Energetikos ministerijos tvarkos patvirtinimo“ (Žin., 2011, Nr. 115-5448).
3. N u s t a t a u, kad skundai, priimti nagrinėti Valstybinėje energetikos inspekcijoje prie Energetikos ministerijos iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos, baigiami nagrinėti pagal teisės normas, galiojusias iki šio įsakymo įsigaliojimo dienos. Ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo pabaiga yra laikomas ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo rezultatus įtvirtinančio Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos sprendimo priėmimas.
4. N u s t a t a u, kad Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos skyrių vedėjai:
4.1. organizuoja šio įsakymo reikalavimų įgyvendinimą Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos skyriuose;
5. P a v e d u:
5.1. Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos Bendrųjų reikalų skyriaus vedėjai šį įsakymą paskelbti Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos interneto svetainėje www.vei.lt ir „Valstybės žiniose“;
PATVIRTINTA
Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos viršininko 2012 m. lapkričio 20 d. įsakymu Nr. 1V-134
IŠANKSTINĖS PRIVALOMOS SKUNDŲ IR GINČŲ NAGRINĖJIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Išankstinės privalomos skundų ir ginčų nagrinėjimo tvarkos aprašas (toliau – Aprašas) reglamentuoja Valstybinės energetikos inspekcijos prie Energetikos ministerijos (toliau – VEI) veiklą tiriant vartotojų ir energetikos įmonių skundus ir nagrinėjant ginčus dėl energetikos objektų, įrenginių ir apskaitos priemonių gedimų, eksploatavimo, energijos kokybės reikalavimų, energijos apskaitos ir apmokėjimo už suvartotą energiją pažeidimų, avarijų, energijos tiekimo nutraukimo, sustabdymo ar ribojimo ar kitų teisės aktuose VEI kompetencijai priskirtų klausimų nagrinėjimą.
2. VEI, nagrinėdama skundus ir spręsdama ginčus, vadovaujasi Lietuvos Respublikos energetikos įstatymu (Žin., 2002, Nr. 56-2224; 2011, Nr. 160-7576), Lietuvos Respublikos šilumos ūkio įstatymu (Žin., 2003, Nr. 51-2254; 2007, Nr. 130-5259), Lietuvos Respublikos elektros energetikos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 66-1984; 2004, Nr. 107-3964), Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 85-2581; 2007, Nr. 12-488), kitais įstatymais bei teisės aktais.
3. Šiame Apraše vartojamos sąvokos:
3.2. Pranešėjas – VEI valstybės tarnautojas ar darbuotojas, kuriam pavesta surinkti, apibendrinti ir įvertinti su skundu ar ginču susijusią informaciją.
3.3. Prašymas išspręsti ginčą – rašytinis kreipimasis į VEI, prašant išspręsti vartotojo ir energetikos įmonės konfliktą.
3.4. Procedūrinis sprendimas – rašytinės formos dokumentas, priimamas atskirais klausimais, kuriais nesprendžiamas ginčas ar nenagrinėjamas skundas iš esmės.
3.5. Sprendimas – administracinis aktas, kuriame išreikšta VEI valia išnagrinėjus skundą ar ginčą iš esmės.
3.6. Skundžiama įmonė – energetikos įmonė ar kitas subjektas, dėl kurių veiksmų ar neveikimo yra pateiktas skundas arba kilęs ginčas.
3.7. Suinteresuoti asmenys, dalyvaujantys skundo nagrinėjime ar ginčo sprendime – asmenys, kurių teisėms ir pareigoms gali turėti įtakos VEI sprendimas.
3.8. Skundas – asmens rašytinis kreipimasis į VEI, kuriame nurodoma, kad yra pažeistos jo teisės ar teisėti interesai, ir prašoma juos apginti.
3.9. Ginčas – pareiškėjo ir skundžiamos įmonės konfliktas, kuris grindžiamas pažeistais teisiniais interesais ir kuris VEI nagrinėjamas Aprašo VII skyriuje numatyta tvarka. Ginču taip pat laikomas vartotojo ir energetikos įmonės konfliktas, kai šalys jį siekė išspręsti taikiai, tačiau to padaryti nepavyko.
3.10. Prašymas – asmens kreipimasis į VEI raštu, elektroniniu būdu ar žodžiu, nesusijęs su pareiškėjo teisių ir teisėtų interesų pažeidimu, prašant priimti individualų administracinį aktą, išduoti dokumentą, patvirtinantį juridinį faktą, ar atlikti kitus administracinius veiksmus; išdėstant asmens norą, pageidavimą, nuostatą tam tikru klausimu; pranešant apie VEI veiklos trūkumus, VEI darbuotojų piktnaudžiavimą ar neteisėtus veiksmus, kurie susiję su valstybės ar daugelio žmonių, o ne konkretaus asmens, interesų ir teisių pažeidimu; teikiant pasiūlymus ką nors pagerinti viešojo administravimo, viešųjų paslaugų teikimo ar kitose srityse; atkreipiant dėmesį į tam tikrą padėtį ir siūlant ką nors tobulinti, keisti, nuveikti ar susilaikyti nuo veiklos.
4. Kitos Apraše vartojamos sąvokos suprantamos taip, kaip nurodyta Lietuvos Respublikos energetikos įstatyme, Lietuvos Respublikos vartotojų teisių apsaugos įstatyme (Žin., 2000, Nr. 85-2581; 2007, Nr. 12-488) ir kituose teisės aktuose.
5. Skundai dėl VEI veiksmais, neveikimu ar administraciniais sprendimais galimai padaryto asmens, nurodyto skunde, teisių ir teisėtų interesų pažeidimo nagrinėjami Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo (Žin., 1999, Nr. 60-1945; 2006, Nr. 77-2975) nustatyta tvarka.
6. Asmenų prašymai nagrinėjami pagal Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2007 m. rugpjūčio 22 d. nutarimu Nr. 875 „Dėl Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisyklių patvirtinimo“ (Žin., 2007, Nr. 94-3779) patvirtintas Asmenų prašymų nagrinėjimo ir jų aptarnavimo viešojo administravimo institucijose, įstaigose ir kituose viešojo administravimo subjektuose taisykles.
7. Šiame Apraše vartojama VEI sąvoka taip pat apima VEI skyrius. Gauti skundai nagrinėjami ir ginčai sprendžiami teritoriniu principu, jeigu VEI viršininkas nenusprendžia kitaip. Tuo atveju, jeigu VEI teritoriniame skyriuje yra gautas skundas ar prašymas spręsti ginčą, kuris atsižvelgiant į VEI teritorinių skyrių veiklos teritorijas turi būti sprendžiamas kitame VEI teritoriniame skyriuje, tai šio VEI teritorinio skyriaus vedėjas ne vėliau kaip kitą darbo dieną skundą ar prašymą spręsti ginčą perduoda kitam VEI teritoriniam skyriui. Apie skundo ar prašymo spręsti ginčą perdavimą pareiškėją raštu informuoja persiunčiantis VEI teritorinis skyrius.
II. VEI PRIIMAMŲ SPRENDIMŲ RŪŠYS
8. VEI, nagrinėdama skundą ir spręsdama ginčą, priima šiuos sprendimus:
8.1. procedūrinį sprendimą, kurį priima VEI viršininkas arba jo įgaliotas asmuo, atskirais klausimais, kuriais nesprendžiamas ginčas ar nenagrinėjamas skundas iš esmės;
8.2. VEI sprendimą, kurį priima VEI viršininkas arba jo įgaliotas asmuo, išnagrinėjus skundą iš esmės;
9. Procedūriniai sprendimai priimami nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, įskaitant sprendimus atsisakyti priimti skundą ar prašymą išspręsti ginčą, palikti skundą ar prašymą išspręsti ginčą nenagrinėtą, nutraukti ar sustabdyti skundo nagrinėjimą, arba sustabdyti prašymo išspręsti ginčo nagrinėjimą, ir kitus sprendimus, užkertančius kelią tolesniam skundo nagrinėjimui ar ginčo sprendimui. Procedūriniai sprendimai įforminami VEI viršininko ar jo įgalioto asmens pasirašytu raštu ir patvirtinamas antspaudu.
III. VEI TEISĖS IR PAREIGOS
11. VEI, nagrinėdama skundą arba spręsdama ginčą, turi teisę:
11.1. gauti iš skundo ar ginčo šalių visą su ginčo sprendimu ar skundo nagrinėjimu susijusią informaciją;
11.2. kviesti į žodinio skundo ar ginčo nagrinėjimo posėdžius liudytojus, specialistus, ekspertus ar vertėjus;
11.3. sujungti kelis VEI žinioje esančius vienarūšius ginčus ar skundus, kuriuose dalyvauja tos pačios ginčo ar skundo šalys, arba yra keli skundai ar ginčai pagal vieno pareiškėjo skundus ar prašymus išspręsti ginčą skirtingoms skundžiamoms įmonėms ar pagal skirtingų pareiškėjų skundus ar prašymus išspręsti ginčą tai pačiai skundžiamai įmonei, jeigu, VEI nuomone, skundus ar ginčus sujungus, jie bus išspręsti greičiau ir efektyviau;
11.5. gauti iš valstybės ir savivaldybės institucijų, įstaigų, įmonių, organizacijų ar kitų asmenų skundui nagrinėti ar ginčui spręsti reikalingą informaciją ar kitokią tarnybinę pagalbą;
11.7. atsisakyti priimti įrodymus, prašymus ir motyvus, jeigu jie galėjo būti pateikti anksčiau, o vėlesnis jų pateikimas užvilkins skundo nagrinėjimą ar ginčo išsprendimą;
11.9. nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą naudoti su skundo nagrinėjimu ar ginčo sprendimu susijusią kitais tikslais VEI gautą informaciją;
11.10. atlikti faktinių aplinkybių patikrinimą vietoje. Pareiškėjui ir suinteresuotiems asmenims pranešama apie patikrinimo laiką, kad jie galėtų, jei pageidauja, dalyvauti tikrinant faktinius duomenis vietoje. Žodiniai paaiškinimai ir patikrinimo metu nustatyti faktiniai duomenys turi būti užfiksuoti VEI darbuotojo surašytame patikrinimo akte, prie kurio pridedami rašytiniai paaiškinimai;
11.11. pagal VEI kompetenciją duoti nurodymą pardavėjui, paslaugų teikėjui, kitam asmeniui, dėl kurių veiksmų (neveikimo) yra pateiktas asmens skundas ar prašymas spręsti ginčą, pašalinti pažeidimus, priežastis ir sąlygas, dėl kurių pažeidžiamos asmens teisės ir teisėti interesai;
12. VEI, nagrinėdama skundą ar spręsdama ginčą, privalo:
12.1. išnagrinėti skundą ar išspręsti ginčą nešališkai, objektyviai, skaidriai, veiksmingai ir per įmanomai trumpiausią terminą;
12.2. neatskleisti valstybės, tarnybos ir komercinių paslapčių, informacijos apie privatų asmens gyvenimą, taip pat bet kokios kitos informacijos, pripažintos konfidencialia;
12.3. išaiškinti asmenims jų pareigas, neatvykimo į žodinio skundo ar ginčo nagrinėjimo posėdį, nepateikimo reikalaujamos informacijos padarinius;
12.4. asmeniui atsakyti į visus skunde iškeltus klausimus. Neatsakius nors į vieną iš keliamų klausimų, nurodyti priežastis, dėl kurių nebuvo galima priimti sprendimo tuo klausimu;
12.5. jeigu sprendimas, priimtas išnagrinėjus skundą ar išsprendus ginčą, gali pakeisti skundo ar ginčo nagrinėjime nedalyvaujančių asmenų teisinį statusą, VEI viršininko arba jo įgalioto asmens sprendimu skundo ar ginčo nagrinėjimą sustabdyti ir šiems asmenims raštu pranešti apie teisę dalyvauti skundo nagrinėjime ar ginčo sprendime, o asmeniui, kuris pateikė VEI skundą ar prašymą spręsti ginčą – apie nagrinėjimo sustabdymo pagrindą. Nagrinėjimas tęsiamas, kai nurodyti asmenys pareiškia norą dalyvauti procedūroje arba raštu atsisako joje dalyvauti, arba jeigu per 10 dienų nuo rašto apie skundo ar ginčo nagrinėjimo sustabdymą išsiuntimo dienos iš jų negautas atsakymas dėl pasiūlymo dalyvauti skundo nagrinėjime ar ginčo sprendime;
IV. ŠALIŲ, KITŲ SUINTERESUOTŲ ASMENŲ, DALYVAUJANČIŲ GINČO SPRENDIME AR SKUNDO NAGRINĖJIME, TEISĖS IR PAREIGOS
13. Nagrinėjant vartotojų ir energetikos įmonių skundus ir ginčus, skundo ar ginčo šalys turi teisę:
13.1. susipažinti su skundo ar ginčo nagrinėjimo medžiaga, išskyrus medžiagą, kuri yra valstybės, tarnybos ar komercinė kitų ūkio subjektų paslaptis arba kurią atskleidus būtų pažeista fizinio asmens teisė į privataus gyvenimo neliečiamumą, bei medžiagą, kuri yra pripažinta konfidencialia, daryti išrašus ir nuorašus;
13.4. VEI leidus, kviestis savo iniciatyva ir sąskaita į žodinio skundo nagrinėjimo ar ginčo sprendimo posėdį liudytojus, specialistus, ekspertus ir vertėjus;
14. Skundo ar ginčo šalis visada turi teisę susipažinti su skundo ar prašymo išspręsti ginčą atsiliepimo tekstu, išskyrus tą atsiliepimo dalį, kuroje yra pateikta informacija, pripažintina komercine paslaptimi arba teisės aktų nustatyta tvarka patvirtinta esanti konfidencialia informacija.
15. Pareiškėjas turi teisę pakeisti skundo ar prašymo išspręsti ginčą pagrindą arba dalyką pateikdamas VEI rašytinį prašymą. Pareiškėjas taip pat turi teisę raštu atsisakyti skundo ar prašymo išspręsti ginčą. Rašytiniame prašyme turi būti nurodyta, kad pareiškėjui yra žinomos skundo ar prašymo išspręsti ginčą atsisakymo pasekmės.
16. Skundo ar ginčo šalys bet kuriame skundo ar ginčo nagrinėjimo etape gali užbaigti ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą taikiai. Taikos sutartis ar susitarimas dėl skundo nagrinėjimo tvirtinama VEI viršininko sprendimu.
17. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, privalo naudotis savo teisėmis sąžiningai ir jomis nepiktnaudžiauti.
18. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, privalo nustatytu laiku atvykti į žodinį skundo ar ginčo nagrinėjimo posėdį, o negalėdami jame dalyvauti, iš anksto pranešti apie negalėjimą dalyvauti posėdyje ir nurodyti nedalyvavimo priežastis.
19. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, turi teisę teikti įrodymus, paaiškinimus, argumentus ir samprotavimus VEI, gauti skundų ir VEI sprendimų dėl skundo ar ginčo nuorašus, apskųsti VEI sprendimus teisės aktų nustatyta tvarka.
20. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, teikdami VEI prašymus, įrodymus, paaiškinimus ir kitą su ginčo sprendimu ar skundo nagrinėjimu susijusią informaciją, turi nurodyti, kuri informacija yra konfidenciali ir negali būti viešinama.
21. Skundo ar ginčo šalys, kiti suinteresuoti asmenys ir asmenys, dalyvaujantys nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą, norėdami susipažinti su skundo nagrinėjimo ar ginčo sprendimo medžiaga, turi pateikti VEI asmens tapatybę patvirtinantį dokumentą ir įgaliojimą, patvirtinantį asmens teisę atstovauti ginčo ar skundo šaliai, bei pasirašyti išduodamos susipažinti ginčų sprendimo ir skundų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnale. Susipažįstantis su ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo medžiaga asmuo privalo elgtis rūpestingai ir atsargiai. Draudžiama išsinešti medžiagą iš susipažinimui skirtos patalpos, perduoti medžiagą susipažinti neįgaliotiems asmenims, lankstyti lapus, rašyti pastabas, braukyti, plėšyti ar kitaip gadinti ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo medžiagos dokumentus. Susipažinus, ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo medžiaga turi būti grąžinta atsakingam asmeniui, kuris patikrina medžiagą ir užpildo išduodamos susipažinti ginčų sprendimo ir skundų nagrinėjimo medžiagos apskaitos žurnalą.
V. VEI PROCEDŪRINIAI SPRENDIMAI
22. VEI atsisako priimti nagrinėti skundą ar prašymą išspręsti ginčą, jeigu:
22.1. ji neturi įgaliojimų priimti sprendimą dėl pareiškėjo skunde ar prašyme išspręsti ginče nurodytų reikalavimų. Šiuo atveju VEI ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo ar ginčo gavimo perduoda jį kitam viešojo administravimo subjektui nagrinėti pagal kompetenciją ir apie tai praneša pareiškėjui;
22.2. yra įsigaliojęs VEI, teismo ar arbitražo sprendimas, priimtas dėl skundo ar ginčo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu, arba yra įsigaliojęs VEI sprendimas, teismo nutartis ar arbitražo sprendimas priimti pareiškėjo (ieškovo) pateiktą prašymo nagrinėti skundą ar spręsti ginčą atsisakymą, arba patvirtinti skundo ar ginčo šalių taikos sutartį. Šiuo atveju VEI ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo ar prašymo išspręsti ginčą gavimo raštu informuoja pareiškėją apie atsisakymą spręsti ginčą ar nagrinėti skundą ir nurodo atsisakymo pagrindą;
22.3. tų pačių šalių skundą ar ginčą dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nagrinėja kita ginčus nagrinėjanti institucija ar teismas. Šiuo atveju pareiškėjo skundas ar prašymas išspręsti ginčą per 5 darbo dienas nuo jo gavimo VEI dienos grąžinamas pareiškėjui ir nurodomas grąžinimo pagrindas;
22.4. šalys yra sudariusios susitarimą perduoti tą skundą ar ginčą spręsti arbitražui ir skundžiama įmonė prieštarauja, kad skundą nagrinėtų ar ginčą spręstų VEI, ir reikalauja laikytis arbitražo susitarimo, išskyrus skundus ar ginčus, kurie pagal įstatymus negali būti nagrinėjami arbitraže;
23. Atsisakymas priimti nagrinėti skundą ar prašymą išspręsti ginčą pareiškėjui nekliudo vėl kreiptis į VEI su tuo pačiu skundu ar prašymu išspręsti ginčą, jeigu yra pašalintos arba išnyko aplinkybės, kliudžiusios priimti skundą ar prašymą išspręsti ginčą.
24. VEI procedūriniu sprendimu sustabdo ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą, jeigu:
24.1. pasibaigė viena iš skundo ar ginčo šalių (nagrinėjimas sustabdomas, kol bus perimtos pasibaigusios ginčo šalies teisės ir pareigos arba paaiškės aplinkybės, dėl kurių teisės ir pareigos nebuvo perimtos). Jeigu šiuo atveju įmanoma išskirti reikalavimus, nesusijusius su pasibaigusia ginčo šalimi, VEI toliau atskirai nagrinėja ginčą dėl reikalavimų, nesusijusių su pasibaigusia ginčo šalimi;
24.2. VEI, kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje, teisme ar arbitraže nagrinėjamas kitas skundas ar ginčas arba kita byla, kurių neišnagrinėjus negalima nagrinėti skundo ar spręsti ginčo, kurio nagrinėjimas stabdomas. Tokiu atveju VEI kreipiasi į teismą, arbitražą ar kitą, ginčus nagrinėjančią instituciją, prašydama pateikti VEI informaciją apie skundo ar ginčo nagrinėjimą ir priimtus sprendimus, kurie susiję su VEI nagrinėjamu skundu ar ginču.
25. Ginčo sprendimas ar skundo nagrinėjimas atnaujinamas pašalinus ar išnykus aplinkybėms, dėl kurių jis buvo sustabdytas ginčo ar skundo šalių pareiškimu arba VEI iniciatyva. Atnaujintas ginčo sprendimas ar skundo nagrinėjimas vyksta pagal bendruosius Apraše nustatytus reikalavimus, o apie atnaujinimą informuojamos ginčo šalys.
26. VEI, spręsdama ginčą ar nagrinėdama skundą, gali priimti sprendimą nutraukti ginčo sprendimą ar skundo nagrinėjimą, jeigu:
26.1. nagrinėjant skundą ar sprendžiant ginčą paaiškėja Aprašo 22.1, 22.2 punktuose nurodytos aplinkybės;
26.5. jeigu mirus asmeniui, kuris buvo pareiškėjas, ginčo teisinis santykis neleidžia perimti teisių;
27. VEI nutraukus ginčo ar skundo nagrinėjimą, vėl kreiptis į VEI dėl ginčo sprendimo ar skundo nagrinėjimo tarp tų pačių šalių, dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu neleidžiama.
28. VEI palieka skundą ar ginčą nenagrinėtą, jeigu paaiškėja šio Aprašo 22.4, 22.5 punktuose nurodytos aplinkybės, taip pat jeigu:
28.1. VEI nagrinėja skundą ar ginčą tarp tų pačių šalių dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu. Tokiu atveju procedūrinis sprendimas dėl vėlesnio skundo ar prašymo spręsti ginčą nesiunčiamas. Šis skundas ar prašymas spręsti ginčą prijungiamas prie turimų dokumentų ir priimamas vienas sprendimas;
VI. SKUNDŲ NAGRINĖJIMAS VEI
Skundo pateikimas, skundo formos ir turinio reikalavimai
30. Skundai VEI siunčiami paštu, elektroniniu paštu ar pateikiami asmeniškai. Elektroniniu paštu siunčiamas skundas turi būti patvirtintas elektroniniu parašu.
31. Asmenų priėmimo vietos adresas ir telefonų numeriai bei elektroninio pašto adresai skelbiami VEI interneto svetainėje www.vei.lt. Skundai nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis VEI darbo valandomis. VEI taip pat skelbia apie papildomas skundų priėmimo valandas, kai galima kreiptis ne VEI darbo laiku.
32. Skundas laikomas pateiktu jo gavimo VEI dieną. VEI gauti skundai yra registruojami gautų skundų apskaitos dokumentuose ir jam suteikiamas numeris. Asmeniui asmeniškai pateikto skundo priėmimo faktą patvirtinančią pažymą įteikia VEI sekretorius skundo priėmimo metu arba uždedama gavimo VEI žyma. Skundų, pateiktų paštu, priėmimo faktą patvirtinančią pažymą pareiškėjui išsiunčia VEI sekretorius. Kai asmens skundas gautas VEI nagrinėti pavedamas VEI teritoriniam skyriui, jo priėmimo faktą patvirtinančią pažymą asmeniui išsiunčia VEI teritorinio skyriaus sekretorius, pažymoje nurodydamas, kuriam VEI teritoriniam skyriui skundas yra pavestas nagrinėti.
33. VEI pateiktame skunde turi būti nurodyta:
33.2. pareiškėjo vardas, pavardė (pavadinimas), gyvenamoji vieta (buveinė), telefono numeris, taip pat atstovo, jei jis yra, vardas, pavardė, adresas ir telefono numeris;
33.7. informacija, ar tų pačių šalių skundas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra sprendžiamas ar nebuvo išspręstas kitoje skundus nagrinėjančioje institucijoje (įskaitant teismą);
33.8. pareiškėjo informacija apie tai, ar teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo;
33.9. informacija apie tai, ar vartotojas prieš pateikdamas skundą VEI kreipėsi į paslaugos teikėją (skundžiamą įmonę);
34. Skundą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo paduodamo skundo turi būti pridedamas teisės aktų nustatyta tvarka įformintas įgaliojimas ar kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus. Pareiškėjas, kuris kreipiasi į VEI su skundu arba prašymu išspręsti ginčą, turi pateikti VEI buto ar kitų patalpų nuosavybės arba kitą valdymo teisę patvirtinančio dokumento kopiją, kai pareiškėjo keliami reikalavimai susiję su jam nuosavybės teise priklausančių patalpų valdymu ar naudojimusi jomis.
35. Skundas turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su skundu pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.
36. Jeigu pateiktas skundas neatitinka Aprašo 33 punkto reikalavimų arba nepateikti Aprašo 34 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantys dokumentai, arba VEI mano, jog būtina patikslinti skundo esmę, pateikti papildomus dokumentus ar duomenis, VEI raštu informuoja pareiškėją apie šalintinus skundo trūkumus ir nustato ne trumpesnį nei 5 darbo dienų terminą jiems pašalinti. Jeigu pareiškėjas per VEI nustatytą terminą įvykdo VEI nurodymus, skundas laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos ir nuo tos dienos pradedamas skaičiuoti skundo nagrinėjimo terminas. Pareiškėjui per nustatytą terminą neįvykdžius nurodymų, VEI palieka skundą nenagrinėtą.
Skundo priėmimas ir perdavimas nagrinėti
38. Skundai priimami ir registruojami VEI: ant priimto skundo pirmojo lapo dedamas registracijos spaudas, jame įrašoma skundo gavimo data ir registracijos numeris. Skundo priėmimo faktas pareiškėjui gali būti patvirtinamas raštu, nurodant skundo įregistravimo datą, numerį antrajame skundo egzemplioriuje (kopijoje), kurį, pateikiant skundą VEI asmeniškai, turi su savimi pareiškėjas. VEI viršininkas ar jo įgaliotas asmuo ne vėliau kaip per 3 darbo dienas priima sprendimą dėl skundo priėmimo ir nagrinėjimo.
39. Atsakymai į skundus, pateiktus elektroniniu paštu ir pasirašytus elektroniniu parašu, pateikiami pareiškėjo elektroniniu paštu, o pareiškėjo pageidavimu – siunčiami paštu skunde nurodytu adresu arba įteikiami asmeniškai. Atsakymas, siunčiamas elektroniniu paštu, turi būti pasirašytas VEI viršininko arba jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, elektroniniu parašu.
40. Skundai, kuriuose nenurodytas asmens vardas, pavardė ar pavadinimas, adresas arba asmens nepasirašyti, VEI viršininko arba jo įgalioto pareigūno ar valstybės tarnautojo sprendimu gali būti nenagrinėjami. Apie sprendimą nenagrinėti skundo pranešama asmeniui ne vėliau kaip per 5 darbo dienas nuo skundo gavimo dienos, išskyrus atvejus, kai skunde nenurodyta jokių asmens kontaktinių duomenų.
Skundo nagrinėjimas
42. Užregistruotas skundas perduodamas nagrinėti VEI teritoriniams skyriams ar skyriams (skyrių vedėjams), valstybės tarnautojams ar darbuotojams pagal kompetenciją. Nagrinėti skundą neturi teisės valstybės pareigūnas, valstybės tarnautojas ar darbuotojas, jeigu yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodyti nusišalinimo pagrindai. Asmeniui, kuris VEI asmeniškai pateikė skundą ar prašymą dėl ginčo sprendimo, priėmimo faktą patvirtinanti pažyma pateikiama pagal šio Aprašo 32 punktą.
43. Asmuo, manantis, kad skundžiama įmonė pažeidė jo teises ar teisėtus interesus, ir ketinantis dėl to kreiptis į VEI, prieš kreipdamasis į VEI privalo raštu kreiptis į skundžiamą įmonę, nurodydamas ginčo aplinkybes ir savo reikalavimą. Tuo atveju, jeigu pareiškėjas (vartotojas) kreipiasi į VEI prieš tai nesikreipęs į paslaugos teikėją (skundžiamą įmonę) arba jeigu dėl to kreipėsi, bet per teisės aktuose numatytą terminą negavo jokio atsakymo, VEI turi pareiškėjo (vartotojo) skundą išsiųsti energetikos įmonei (skundžiamai įmonei) ir pasiūlyti per VEI nustatytą terminą ginčą išspręsti taikiai. Persiunčiant pareiškėjo (vartotojo) skundą skundžiamai įmonei, VEI apie tai informuoja ir pareiškėją (vartotoją). Pareiškėjui (vartotojui) taip pat nurodomas terminas, per kurį jis turi teisę pranešti VEI, kad nesutinka su skundžiamos įmonės priimtu arba siūlomu sprendimu.
44. Skundas išnagrinėjamas ne vėliau kaip per 30 dienų nuo jo priėmimo VEI datos, išskyrus tuos atvejus, kai dėl išimtinių aplinkybių (pavyzdžiui, daug įrodymų, sudėtingos skundo aplinkybės) skundui nagrinėti reikia ilgesnio laiko. Šį terminą pratęsti turi teisę VEI viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, motyvuotu procedūriniu sprendimu, tais atvejais, kai dėl išimtinių aplinkybių (pavyzdžiui, daug įrodymų, sudėtingos skundo aplinkybės) skundui išnagrinėti reikia ilgesnio laiko.
45. Valstybės tarnautojas ar darbuotojas išnagrinėja pareiškėjo skundą, įvertina pareiškėjo skunde nurodytas aplinkybes, pateiktus įrodymus bei pareiškėjo reikalavimo pagrįstumą ir surašo išsamų skundo nagrinėjimo iš esmės sprendimo projektą, kuris teikiamas derinti tiesioginiam vadovui ir kitiems VEI skyriams pagal kompetenciją.
46. Skundo sprendimo projekte turi būti nurodytos faktinės aplinkybės, nustatytos skundo nagrinėjimo metu, teisės aktai, kuriais vadovaujantis parengtas sprendimo projektas dėl pareiškėjo skunde nurodytų reikalavimų.
47. Suderintas skundo nagrinėjimo išvados projektas perduodamas VEI viršininkui ar jo įgaliotam asmeniui, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo.
Sprendimo dėl skundo priėmimas
49. Atsižvelgiant į turimus įrodymus, skundas privalo būti išnagrinėtas ir sprendimas priimtas Aprašo 44 punkte nurodytais terminais.
50. Sprendimas pasirašomas VEI viršininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, ir patvirtinamas antspaudu.
51. Sprendime dėl skundo nagrinėjimo privalo būti nurodyta:
51.5. skundo šalių, jų atstovų ir kitų suinteresuotų asmenų paaiškinimai tais atvejais, kai skundas nagrinėtas žodinio proceso tvarka arba šalių paaiškinimai ir pateikti rašytiniai argumentai;
51.6. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant sprendimą, kiti teisiniai argumentai;
52. VEI viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, išnagrinėjęs pareiškėjo skundą, priima vieną iš šių sprendimų:
52.2. pripažinti pareiškėjo skundo reikalavimus pagrįstais iš dalies ir patenkinti pareiškėjo skundą iš dalies;
53. VEI viršininkas ar jo įgaliotas asmuo, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, sprendimą priima atsižvelgdamas į skundo nagrinėjimo metu įvertintas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.
54. VEI viršininko ar jo įgalioto asmens, kuriam yra pavesta priimti sprendimą dėl skundo nagrinėjimo, pasirašytas sprendimas per 2 darbo dienas nuo sprendimo pasirašymo išsiunčiamas pareiškėjui ir skundžiamai įmonei. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų veikla, apie sprendimą informuojama ir suinteresuota valstybės ar savivaldybės institucija, pateikiant sprendimo kopiją.
VII. GINČO SPRENDIMAS VEI
Prašymo spręsti ginčą pateikimas VEI
55. Pagal šiame Aprašo skyriuje numatytas taisykles yra nagrinėjami pareiškėjų prašymai išspręsti ginčą tarp vartotojo ir energetikos įmonės, kai šalims nepavyko ginčo išspręsti taikiai, jeigu pareiškėjas, kuris kreipėsi į energetikos įmonę, nesutinka su skundžiamos energetikos įmonės siūlomu ginčo sprendimo būdu, taip pat tais atvejais, kai pagal VEI gautą prašymą išspręsti ginčą galima nustatyti, kad pareiškėjo ir skundžiamos įmonės pozicija dėl situacijos vertinimo yra skirtinga.
56. Asmuo, gavęs neigiamą ar kitokį jo netenkinantį skundžiamos įmonės sprendimą, per 6 mėnesius nuo šio sprendimo gavimo dienos turi teisę kreiptis į VEI, pateikdamas prašymą išspręsti ginčą. Asmuo, pasibaigus 6 mėnesių terminui, per kurį asmuo, gavęs neigiamą ar kitokį jo netenkinantį skundžiamos įmonės sprendimą, turėjo teisę kreiptis į VEI, pateikdamas prašymą išspręsti ginčą, prieš kreipdamasis į VEI privalo raštu pakartotinai kreiptis į skundžiamą įmonę, nurodydamas ginčo aplinkybes ir savo reikalavimą.
Prašymo išspręsti ginčą pateikimas, prašymo išspręsti ginčą turinio ir formos reikalavimai
58. Prašymai išspręsti ginčą VEI siunčiami paštu, elektroniniu paštu ar įteikiami asmeniškai. Elektroniniu paštu siunčiamas prašymas išspręsti ginčą turi būti patvirtintas elektroniniu parašu.
59. Asmenų priėmimo vietos adresas ir telefonų numeriai bei elektroninio pašto adresai skelbiami VEI interneto svetainėje www.vei.lt. Prašymai išspręsti ginčą nurodytojoje vietoje priimami darbo dienomis VEI darbo valandomis. VEI taip pat skelbia papildomas prašymų išspręsti ginčą priėmimo valandas, kai galima kreiptis ne VEI darbo laiku.
60. Prašymai išspręsti ginčą priimami ir registruojami VEI nustatyta tvarka. Prašymo išspręsti ginčą priėmimo faktas pareiškėjui gali būti patvirtinamas raštu, nurodant prašymo išspręsti ginčą įregistravimo datą, numerį antrajame prašymo išspręsti ginčą egzemplioriuje (kopijoje), kurį, pateikdamas prašymą VEI, su savimi turi pareiškėjas.
62. VEI pateiktame prašyme išspręsti ginčą turi būti nurodyta:
62.2. pareiškėjo vardas, pavardė (pavadinimas), gyvenamoji vieta (buveinė), telefono numeris, taip pat atstovo, jei jis yra, vardas, pavardė, adresas ir telefono numeris;
62.7. informacija, ar tų pačių šalių ginčas dėl to paties dalyko ir tuo pačiu pagrindu nėra ar nebuvo sprendžiamas ar nebuvo išspręstas kitoje ginčus nagrinėjančioje institucijoje, įskaitant teismą;
62.8. pareiškėjo informacija apie tai, ar teismas nėra priėmęs sprendimo dėl skundžiamo veiksmo ar neveikimo;
62.9. pridedamų dokumentų sąrašas. Turi būti pateikti visi pareiškėjo turimi su prašymo išspręsti ginčą dalyku susiję dokumentai, įskaitant pareiškėjo rašytinio kreipimosi į skundžiamą įmonę ir jo prašymo išspręsti ginčą priedų kopijas bei iš skundžiamos įmonės gauto atsakymo ir šio atsakymo priedų kopijas;
63. Prašymą išspręsti ginčą pasirašo pareiškėjas ar jo atstovas. Prie atstovo paduodamo prašymo turi būti pridedamas teisės aktų nustatyta tvarka įformintas įgaliojimas ar kitas dokumentas, patvirtinantis atstovo įgaliojimus.
64. Prašymas išspręsti ginčą turi būti surašytas valstybine kalba. Kartu su prašymu išspręsti ginčą pateikiami dokumentai užsienio kalba turi būti išversti į lietuvių kalbą ir patvirtinti teisės aktų nustatyta tvarka. Ne valstybine kalba pateikti dokumentai nevertinami.
65. Jeigu pateiktas prašymas išspręsti ginčą neatitinka Aprašo 62 punkto reikalavimų arba nepateikti Aprašo 63 punkte nustatytus reikalavimus atitinkantys dokumentai, arba VEI mano, jog būtina patikslinti prašymo išspręsti ginčą esmę, pateikti papildomus dokumentus ar duomenis, VEI raštu informuoja pareiškėją apie šalintinus prašymo išspręsti ginčą trūkumus ir nustato ne trumpesnį nei 5 darbo dienų terminą jiems pašalinti. Jeigu pareiškėjas per VEI nustatytą terminą įvykdo VEI nurodymus, prašymas išspręsti ginčą laikomas paduotu nuo trūkumų pašalinimo dienos ir nuo tos dienos pradedamas skaičiuoti prašymo išspręsti ginčą nagrinėjimo terminas. Pareiškėjui per nustatytą terminą neįvykdžius nurodymų, VEI atsisako priimti prašymą išspręsti ginčą ir apie tai informuoja pareiškėją raštu.
Pasiruošimas ginčo sprendimui VEI
67. VEI, priėmusi Aprašo 62 ir 63 punktų reikalavimus atitinkantį prašymą išspręsti ginčą, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas praneša skundžiamai įmonei apie VEI gautą pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą ir pradeda ginčą spręsti iš esmės.
68. Skundžiama įmonė, Aprašo 67 punkte nustatyta tvarka, gavusi VEI persiųstą pranešimą apie pateiktą pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą, per 15 kalendorinių dienų nuo pareiškėjo prašymo išspręsti ginčą gavimo dienos privalo raštu pateikti VEI motyvuotus paaiškinimus dėl prašymo išspręsti ginčą ir juos pagrindžiančius įrodymus arba informuoti pareiškėją ir VEI apie tai, kad sutinka spręsti iškilusį ginčą taikiai.
69. Prieš pradėdama ginčo sprendimą iš esmės, VEI:
69.1. nurodo ginčo šalims pateikti reikalingus įrodymus, papildomus paaiškinimus, nustato šių nurodymų įvykdymo terminą bei nurodo jų neįvykdymo nustatytu laiku padarinius;
69.2. sprendžia dėl kreipimosi į ginčo šalis, suinteresuotus asmenis, dalyvaujančius ginčo sprendime, kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, įstaigas ar įmones dėl papildomos informacijos ar dokumentų (jeigu minėti subjektai jais disponuoja), reikalingų ginčo sprendimo procedūrai, pateikimo bei ginčo šalių ar suinteresuotų asmenų nustatytu laiku atvykimo į VEI pateikti paaiškinimų;
69.3. sprendžia dėl kreipimosi į kitas valstybės ir savivaldybės institucijas, įstaigas ar įmones, ekspertus dėl išvados dėl pareiškėjo prašyme išspręsti ginčą nurodytų reikalavimų, skundžiamos įmonės pateiktų paaiškinimų pateikimo ar kitokios būtinos pagalbos suteikimo. Šiuo atveju ginčo nagrinėjimo terminas pratęsiamas tiek dienų, kiek laukiama kompetentingo subjekto atsakymo;
69.4. atlieka faktinių aplinkybių patikrinimą vietoje, jeigu toks patikrinimas yra reikalingas ir tikslingas;
70. Spręsti ginčą neturi teisės valstybės pareigūnas, valstybės tarnautojas ar darbuotojas, jeigu yra Lietuvos Respublikos viešojo administravimo įstatymo 25 straipsnyje nurodyti nusišalinimo pagrindai.
71. Ginčo sprendimo procedūra atliekama rašytinio proceso tvarka, išskyrus atvejus, kai bet kurios iš ginčo šalių ar kitų suinteresuotų asmenų prašymu VEI nusprendžia, kad ginčas gali būti geriau išspręstas posėdyje žodinio proceso tvarka. Apie ginčo sprendimą žodinio proceso tvarka informuojamos ginčo šalys.
Ginčo sprendimas rašytinio proceso tvarka
72. Sprendžiant ginčą rašytinės procedūros tvarka, ginčo šalys ir suinteresuotieji asmenys nagrinėjime nedalyvauja. Ginčas sprendžiamas pagal VEI pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus, faktinių aplinkybių patikrinimo metu nustatytas aplinkybes bei ginčo šalių motyvuotus rašytinius paaiškinimus.
73. Jeigu VEI mano, kad ginčas gali būti geriau išspręstas žodinio ginčo sprendimo posėdžio metu, VEI gali nuspręsti ginčą nagrinėti žodiniame ginčo sprendimo posėdyje. Ginčo šalių prašymai dėl ginčo sprendimo žodinio proceso tvarka pateikiami kartu su prašymu išspręsti ginčą arba ne vėliau kaip per 10 kalendorinių dienų nuo prašymo išspręsti ginčą VEI priėmimo.
Ginčų sprendimas žodinio proceso tvarka
75. VEI, pasirengusi spręsti ginčą, jį nagrinėja žodinio ginčo sprendimo posėdyje pagal jai pateiktus rašytinius ir (ar) daiktinius įrodymus, įvertindama pranešėjo pateiktą medžiagą bei ginčo šalių paaiškinimus. Apie posėdžio datą, laiką ir vietą ginčo šalims arba jų atstovams ir kitiems asmenims, kviečiamiems dalyvauti nagrinėjant ginčą, VEI praneša ne vėliau kaip prieš 5 darbo dienas iki planuojamo posėdžio dienos.
76. Posėdyje ginčai tarp šalių sprendžiami viešai. VEI iniciatyva ar ginčo šalių prašymu VEI procedūriniu sprendimu gali paskelbti žodinį ginčo sprendimo posėdį uždaru, kai VEI siekia apsaugoti valstybės, tarnybos ar komercines paslaptis arba užtikrinti asmens teisę į privataus gyvenimo neliečiamumą. Uždarame VEI posėdyje dalyvaujantys asmenys privalo neatskleisti posėdžio metu sužinotos valstybės, tarnybos ar komercinės paslapties arba informacijos apie asmens privatų gyvenimą.
78. Ginčas sprendžiamas laikantis rungimosi ir ginčo nagrinėjimo operatyvumo bei skaidrumo principų.
79. Žodinio ginčo sprendimo posėdžio metu posėdyje dalyvaujantys asmenys laikosi posėdžio pirmininko nustatytos posėdžio tvarkos.
80. Sprendžiant ginčą dalyvaujantys asmenys privalo savo teisėmis naudotis sąžiningai, nepiktnaudžiauti jomis ir nevilkinti ginčo sprendimo.
81. Posėdžiui pirmininkauja VEI viršininkas arba jo įgaliotas asmuo, kuriam suteikta teisė priimti sprendimus išsprendus ginčą iš esmės.
82. Posėdžio pirmininkas pradeda posėdį paskelbdamas, koks ginčas sprendžiamas, kas atvyko į posėdį. Posėdžio pirmininkas nustato atvykusiųjų tapatybę, patikrina atstovų įgaliojimus, kai šalis atstovauja įgalioti asmenys.
83. Jei pareiškėjas (jo atstovas), kuriam buvo tinkamai pranešta apie posėdžio vietą ir laiką, neatvyksta į žodinio ginčo sprendimo posėdį be pateisinamos priežasties arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, ir VEI nusprendus, kad ginčo nagrinėjimas pareiškėjui nedalyvaujant ar jam nepateikus paaiškinimų ar įrodymų nėra galimas, ginčo nagrinėjimas nutraukiamas. Jeigu skundžiama įmonė (jos atstovas), kuriai buvo tinkamai pranešta apie posėdžio laiką ir vietą, neatvyksta į žodinio ginčo sprendimo posėdį arba nepateikia paaiškinimų ir kitų įrodymų, VEI turi teisę priimti sprendimą, atsižvelgdama į turimus įrodymus.
84. Posėdžio pirmininkas paskelbia VEI valstybės tarnautojų ar darbuotojų, dalyvaujančių nagrinėjant ginčą iš esmės, pavardes, praneša, kas yra posėdžio sekretorius, pranešėjas, specialistas, ekspertas ir vertėjas.
85. Posėdžio pirmininkas išaiškina posėdyje dalyvaujantiems asmenims jų teises ir pareigas, pasiteirauja, ar jie turi prašymų, susijusių su nagrinėjamu ginču, ir ar nenori pareikšti nušalinimų ginčą nagrinėjančių VEI valstybės tarnautojams ar darbuotojams.
86. Ginčo sprendimas posėdyje pradedamas pranešėjo pranešimu apie ginčą. Po to posėdžio pirmininkas paklausia, ar pareiškėjas palaiko savo reikalavimus, ar skundžiama įmonė pripažįsta pareiškėjo reikalavimus ir ar šalys sutinka baigti ginčą taikiai.
87. Ginčą sprendžiant žodinio proceso tvarka posėdyje išklausoma pareiškėjo, po to skundžiamos įmonės paaiškinimų. Ginčo sprendime dalyvaujantys asmenys turi teisę užduoti vienas kitam klausimus. Ginčo šalims turi būti suteikiama galimybė pareikšti savo nuomonę dėl kiekvieno kitos šalies pareiškimo. Paskutinės replikos teisė visada priklauso skundžiamai įmonei ir jo atstovui.
88. Ištyrus ginčo esmę, posėdžio pirmininkas paskelbia ginčo sprendimo procedūrą baigta ir praneša terminą, per kurį VEI priims sprendimą.
89. Jeigu ginčas sudėtingas ir per vieną posėdį jo išspręsti negalima, posėdžio pirmininkas skelbia kito posėdžio vietą ir laiką.
90. VEI imasi priemonių, kad ginčo šalys nepiktnaudžiautų savo teisėmis ir nevilkintų ginčo sprendimo, ir siekia, kad ginčas per įmanomai trumpiausią laiką būtų tinkamai išspręstas.
91. Posėdžio pirmininkas turi teisę įspėti, o kai nepaisoma įspėjimo, nutraukti asmens, dalyvaujančio sprendžiant ginčą, kalbą, jeigu tai nesusiję su ginčo sprendimu, taip pat pašalinti iš posėdžio salės asmenį, pažeidžiantį posėdžio tvarką.
92. Žodinio ginčo sprendimo posėdžio metu rašomas posėdžio protokolas. Žodinio ginčo sprendimo posėdžio protokole turi būti nurodyti posėdžio pirmininko, VEI darbuotojų ar valstybės tarnautojų, dalyvavusių posėdyje, pranešėjo, kitų posėdyje dalyvaujančių asmenų pareiškimai, paaiškinimai, nuomonės, išvados ir pasiūlymai dėl svarstomų posėdyje klausimų.
93. Ginčo sprendimo žodinio proceso tvarka rengiamo posėdžio metu posėdžio sekretorius rašo posėdžio protokolą. Posėdžio metu taip pat gali būti daromas garso įrašas.
94. Posėdyje dalyvaujančių asmenų reikalavimu į posėdžio protokolą turi būti įrašoma jų pareikalauta informacija.
96. Posėdžio protokolas turi būti surašytas ir pasirašytas ne vėliau nei per 3 darbo dienas nuo žodinio ginčo sprendimo posėdžio dienos.
97. Asmenys dalyvavę posėdyje, turi teisę pareikšti pastabas VEI dėl posėdžio protokolo, bet ne vėliau nei per 3 kalendorines dienas nuo posėdžio protokolo pasirašymo dienos.
Sprendimo priėmimas
100. VEI privalo išspręsti ginčą ir priimti sprendimą ne vėliau kaip per 4 mėnesius nuo prašymo išspręsti ginčą priėmimo dienos. Šį terminą pratęsti turi teisę VEI viršininkas įsakymu tais atvejais, kai dėl išimtinių aplinkybių (pavyzdžiui, daug įrodymų, sudėtingos ginčo aplinkybės) ginčui išspręsti reikia ilgesnio laiko.
101. Jei ginčas sprendžiamas žodinio proceso tvarka, sprendimas priimamas ne vėliau kaip per 10 darbo dienų nuo paskutinio žodinio ginčo sprendimo posėdžio dienos.
102. Sprendimas įforminamas VEI viršininko ar jo įgalioto asmens, kuriam suteikta teisė priimti sprendimą dėl ginčo išnagrinėjimo iš esmės, sprendimu ir patvirtinamas antspaudu.
103. VEI sprendime dėl ginčo sprendimo išankstine privaloma ginčų sprendimo ne teisme tvarka privalo būti nurodyta:
103.7. įstatymai ir kiti teisės aktai, kuriais vadovautasi priimant sprendimą, kiti teisiniai argumentai;
104. VEI, išnagrinėjusi pareiškėjo prašymą išspręsti ginčą ir išsprendusi ginčą, priima vieną iš šių sprendimų:
105. VEI sprendimą priima atsižvelgdama į ginčo sprendimo metu nustatytas aplinkybes ir jas pagrindžiančius įrodymus.
106. VEI sprendimo nuorašai per 2 darbo dienas nuo sprendimo pasirašymo išsiunčiami pareiškėjui ir skundžiamai įmonei. Kai sprendimo įgyvendinimas susijęs su kitų valstybės ar savivaldybių institucijų veikla, apie sprendimą informuojama ir suinteresuota valstybės ar savivaldybės institucija.
107. VEI gali savo iniciatyva ar ginčo šalių prašymu ištaisyti sprendime aptiktas rašymo ar aiškias aritmetines klaidas. Ištaisymų klausimas sprendžiamas nepranešus ginčo šalims VEI sprendimu. VEI sprendimas dėl rašymo ar aiškių aritmetinių klaidų ištaisymo ne vėliau kaip kitą darbo dieną po sprendimo priėmimo dienos siunčiamas visiems asmenims, kurie buvo informuoti apie VEI sprendimą.
VIII. SKUNDŲ IR GINČŲ NAGRINĖJIMO KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖS TAIKYMAS
108. VEI valstybės tarnautojai ar darbuotojai, kuriems yra pavesta nagrinėti skundus arba spręsti ginčus, už šiame Apraše nustatytų pareigų nevykdymą arba netinkamą vykdymą atsako teisės aktų nustatyta tvarka. Šiame Apraše nurodytų pareigų vykdymo kontrolė ir jos vykdymas nustatomas atskiru VEI viršininko įsakymu.
IX. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS
109. Kreipimasis į teismą po VEI sprendimo dėl ginčo priėmimo nelaikomas šios institucijos sprendimo apskundimu. Ginčo šalys per 30 dienų nuo VEI sprendimo, kuriuo ginčas išsprendžiamas iš esmės ar ginčo nagrinėjimas nutraukiamas, priėmimo turi teisę kreiptis į Vilniaus apygardos teismą ir prašyti nagrinėti jų ginčą iš esmės.
110. VEI procedūriniai sprendimai, priimti nagrinėjant skundą ar ginčą, taip pat ir sprendimai atsisakyti priimti prašymą nagrinėti skundą ar ginčą, palikti prašymą nenagrinėtą, nutraukti ar sustabdyti skundo ar ginčo nagrinėjimą, užkertantys kelią tolesniam skundo ar ginčo nagrinėjimui, per 7 dienas nuo sprendimo įteikimo suinteresuotam asmeniui dienos gali būti skundžiami Vilniaus apygardos teismui.