LIETUVOS RESPUBLIKOS SEIMO

R E Z O L I U C I J A

 

DĖL LIETUVOJE IR JOS KAIMYNYSTĖJE PLANUOJAMŲ STATYTI ATOMINIŲ ELEKTRINIŲ SAUGOS

 

2011 m. kovo 17 d.

Vilnius

 

Lietuvos Respublikos Seimas,

pripažindamas, kad šiuo metu daugelyje pasaulio valstybių branduolinė energetika vaidina svarbų vaidmenį užtikrinant nepertraukiamą elektros energijos generavimą ir tiekimą vartotojams;

pažymėdamas, kad pastarųjų dienų tragiški įvykiai Japonijoje ir po jų sekusios avarijos šalies atominėse elektrinėse dar kartą patvirtina būtinybę nuosekliai ir besąlygiškai laikytis tarptautiniuose dokumentuose įtvirtintų saugumo reikalavimų projektuojant, statant ir eksploatuojant branduolinės energetikos objektus, prieš tai atlikus išsamų poveikio aplinkai vertinimą;

pabrėždamas, kad Lietuvos Respublika, plėtodama naujos atominės elektrinės statybos Visagine projektą, nuosekliai laikosi Jungtinių Tautų 1991 m. Konvencijos dėl poveikio aplinkai vertinimo tarpvalstybiniame kontekste (toliau – Espoo konvencija) ir kitų tarptautinių konvencijų bei teisės aktų reikalavimų, teikia ir yra pasirengusi toliau teikti savo ir kaimyninių valstybių visuomenėms reikiamą informaciją apie įgyvendinamą projektą;

laikydamasis nuostatos, kad įgyvendinamas naujos atominės elektrinės Visagine projektas turi remtis visuotinai pripažintus branduolinės saugos standartus atitinkančiomis technologijomis, leidžiančiomis užtikrinti saugų eksploatavimą;

primindamas 2010 m. kovo 24–25 d. Lietuvos Respublikos Seimo Europos reikalų, Užsienio reikalų, Aplinkos apsaugos komitetų ir Atominės energetikos komisijos bendrąją nuomonę „Dėl arti Lietuvos miestų ir tankiai apgyvendintų vietovių planuojamų statyti kaimyninių valstybių atominių elektrinių poveikio aplinkai vertinimo“, kurioje reiškiami pagrįsti nuogąstavimai dėl Lietuvos kaimynystėje plėtojamų branduolinės energetikos projektų skaidrumo ir saugumo;

pažymi, kad Baltarusijos Respublika ir Rusijos Federacija nėra atlikusios savo šalyse planuojamų statyti atominių elektrinių poveikio aplinkai vertinimo pagal visuotinai priimtas tarptautinės teisės normas, nėra organizavusios šio projekto viešų svarstymų Lietuvoje ir dvišalių konsultacijų su Lietuvos Respublika, kaip to reikalauja Espoo konvencija, kurią yra pasirašiusios Lietuvos Respublika ir visos kaimyninės valstybės, taip pat Konvencija dėl teisės gauti informaciją, visuomenės dalyvavimo priimant sprendimus ir teisės kreiptis į teismus aplinkosaugos klausimais (Orhuso konvencija) ir Tarptautinės atominės energetikos agentūros Branduolinės saugos konvencija;

atkreipia Baltarusijos Respublikos ir Rusijos Federacijos valdžios institucijų dėmesį į tai, kad pagal Espoo konvenciją galutiniai sprendimai dėl planuojamų statyti atominių elektrinių turi būti priimti ir realūs darbai pradėti tik įvertinus poveikio aplinkai vertinimo rezultatus, įskaitant procese dalyvaujančių šalių komentarus ir konsultacijų su šiomis šalimis išvadas;

reiškia didelį susirūpinimą, kad kaimyninių valstybių – Baltarusijos Respublikos ir Rusijos Federacijos – planuojamų statyti atominių elektrinių radiacijos poveikio zonos gali išplisti į Lietuvos Respublikos teritoriją, pasiekti sostinę Vilnių ir kitus miestus bei gyvenamąsias vietoves, paveikti Neries vandens baseiną;

reikalauja, kad Baltarusijos Respublika ir Rusijos Federacija laikytųsi visų Espoo konvencijos, Tarptautinės atominės energetikos agentūros Branduolinės saugos konvencijos ir kitų tarptautinės teisės aktų nuostatų, iš esmės atsakytų į visus Lietuvos Respublikos keliamus klausimus dėl atominių elektrinių projektų, inicijuotų viešus svarstymus Lietuvoje ir dvišales konsultacijas;

primena, kad politinė atsakomybė už branduolinės energetikos objektų saugumą tenka ne tik projektus plėtojančioms valstybėms, bet ir juose dalyvaujančioms trečiosioms šalims;

skatina ir remia visokeriopas pastangas tarptautiniu mastu nustatyti ir įtvirtinti naujos kartos branduolinės saugos standartus.

 

 

Seimo Pirmininkė                                                                            Irena Degutienė

 

_________________