LIETUVOS RESPUBLIKOS SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTRO

ĮSAKYMAS

 

DĖL DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO

 

2009 m. rugpjūčio 4 d. Nr. A1-476

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2009 m. liepos 22 d. nutarimu Nr. 797 „Dėl Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2006 m. liepos 24 d. nutarimo Nr. 744 „Dėl įgaliojimų suteikimo įgyvendinant Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatymą“ pakeitimo“ (Žin., 2009, Nr. 90-3867) 1.2 punktą:

1. Tvirtinu Darbo rinkos paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašą (pridedama).

2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2006 m. rugpjūčio 3 d. įsakymą Nr. A1-227 „Dėl Užimtumo rėmimo bendrųjų paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašo patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 88-3476).

3. Šio įsakymo vykdymo kontrolę pavedu viceministrei Audrai Mikalauskaitei.

 

 

 

Socialinės apsaugos ir darbo ministras             Donatas Jankauskas


PATVIRTINTA

Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir

darbo ministro 2009 m. rugpjūčio 4 d. įsakymu

Nr. A1-476

 

DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO SĄLYGŲ IR TVARKOS APRAŠAS

 

I. BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1. Darbo rinkos paslaugų teikimo sąlygų ir tvarkos aprašas (toliau vadinama – šis Aprašas) nustato darbo rinkos paslaugų teikimo principus, teikimo sąlygas bei tvarką.

2. Darbo rinkos paslaugų teikimo tikslas – padėti darbo ieškantiems asmenims planuoti profesinę karjerą, susirasti tinkamą darbą ir įsidarbinti, o darbdaviams – apsirūpinti tinkamais darbuotojais.

3. Darbo rinkos paslaugas sudaro:

3.1. informavimo paslaugos, kurių tikslas – padėti darbo ieškantiems asmenims susirasti darbą ar įgyti paklausią darbo rinkoje kvalifikaciją ar kompetenciją reikalingą įsidarbinti, o darbdaviams – susirasti tinkamų darbuotojų;

3.2. konsultavimo paslaugos, kurių tikslas – padidinti darbo ieškančių asmenų motyvaciją įsidarbinti ar mokytis, patarti dėl darbo pakeitimo, padėti jiems pasirinkti profesiją ar planuoti karjerą, atsižvelgiant į asmenines savybes ir darbo rinkos poreikius;

3.3. tarpininkavimo įdarbinant paslaugos, kurių tikslas – padėti darbo ieškantiems asmenims susirasti tinkamą darbą, o darbdaviams – tinkamų darbuotojų;

3.4. individualios užimtumo veiklos planavimas, kurios tikslas – padėti bedarbiui kryptingai planuoti užimtumo veiklą ir priemones, sudarant individualų užimtumo veiklos planą dėl aktyvios darbo rinkos politikos priemonių ir darbo rinkos paslaugų bedarbiui taikymo, siekiant greitesnės integracijos į darbo rinką.

4. Darbo rinkos paslaugos, išskyrus šio Aprašo 3.4 punktą, teikiamos nustatyta tvarka teritorinėje darbo biržoje darbo ieškantiems asmenims: bedarbiams, įspėtiems apie atleidimą iš darbo darbuotojams, bei kitiems asmenims, siekiantiems užimtumo. Šio Aprašo 3.4 punkte nustatyta darbo rinkos paslauga teikiama tik bedarbiams.

5. Šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos užimtumo rėmimo įstatyme (Žin., 2006, Nr. 73-2762; 2009, Nr. 86-3638) vartojamas sąvokas.

 

II. DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMO PRINCIPAI

 

6. Darbo rinkos paslaugų teikimo principai yra šie:

6.1. bendradarbiavimas – darbo rinkos pasiūlos ir paklausos derinimas, siekiant išlaikyti darbo rinkos pusiausvyrą, bendradarbiaujant teritorinėms darbo biržoms, teritorinėms darbo rinkos mokymo ir konsultavimo tarnyboms, ieškantiems darbo asmenims ir darbdaviams;

6.2. kompleksiškumas – užimtumo klausimai sprendžiami atsižvelgiant į ieškančių darbo asmenų socialines problemas ir taikant jų užimtumo galimybėms padidinti būtinas priemones;

6.3. savarankiškumo skatinimas – padeda darbo ieškantiems asmenims savarankiškai priimti sprendimus, siekiant užimtumo, stiprina jų motyvaciją aktyviai ieškoti darbo ar mokytis, lavina įgūdžius, padedančius įveikti sunkumus įsidarbinti, pasirinkti veiksmingas priemones, vykdyti darbo paiešką naudojantis naujausiomis technologijomis;

6.4. racionalumas – darbo rinkos paslaugos teikiamos atsižvelgiant į individualius darbo ieškančių asmenų gebėjimus, turimą patirtį ir padėtį darbo rinkoje, siekiant padėti greičiau susirasti tinkamą darbą;

6.5. lygios galimybės ir nediskriminavimas – visiems asmenims, siekiantiems užimtumo, sudaromos vienodos sąlygos pasinaudoti darbo rinkos paslaugomis.

 

III. DARBO RINKOS PASLAUGŲ TEIKIMAS

 

7. Informavimo paslaugas sudaro:

7.1. informavimas apie užimtumo rėmimo priemones ir darbo rinkos paslaugas:

7.1.1. darbo ieškantiems asmenims – informacijos teikimas apie užimtumo rėmimo priemones ir dalyvavimo jose sąlygas bei darbo rinkos paslaugas ir jų teikimo tvarką;

7.1.2. darbdaviams – apie užimtumo rėmimo priemones bei jų įgyvendinimo sąlygas ir tvarką, teritorinėse darbo biržose registruotų asmenų kvalifikaciją ir kompetencijas, sąlygas, kuriomis bedarbiai gali įgyti darbdaviams reikiamas kvalifikaciją ir kompetencijas, taip pat darbo rinkoje papildomai remiamų asmenų rėmimą įdarbinant ar kuriant jiems darbo vietas;

7.2. profesinis informavimas – informacijos apie laisvas darbo vietas, darbo paiešką, profesinį mokymą, studijas, kvalifikacijų paklausą ir jų poreikių prognozes, profesijos pasirinkimą, joms keliamus reikalavimus teikimas.

8. Informavimą apie užimtumo rėmimo priemones ir darbo rinkos paslaugas vykdo teritorinės darbo biržos Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Lietuvos darbo birža) direktoriaus nustatyta tvarka.

9. Profesinį informavimą vykdo teritorinės darbo biržos ir teritorinės darbo rinkos mokymo ir konsultavimo tarnybos (toliau – teritorinės tarnybos) Lietuvos darbo biržos direktoriaus ir Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos (toliau vadinama – Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnyba) direktoriaus nustatyta tvarka.

10. Konsultavimo paslaugas sudaro:

10.1. bendrasis konsultavimas – pagalba darbo ieškantiems asmenims nusistatyti savo individualius poreikius ir profesines galimybes darbo rinkoje, pasirinkti aktyvios darbo rinkos politikos priemones ir darbo rinkos paslaugas;

10.2. profesinis konsultavimas – pagalba darbo ieškantiems asmenims įvertinti savo gebėjimus ir asmenines savybes, motyvavimas mokytis, dirbti ar dalyvauti socialinės ir profesinės reabilitacijos priemonėse, pasirenkant tam tikrą profesiją ar persikvalifikuojant;

10.3. psichologinis konsultavimas – psichologo pagalba darbo ieškantiems ir kitiems asmenims spręsti emocines, asmenybės ir bendravimo problemas, sudarančias kliūtis jų užimtumui.

11. Bendrąjį konsultavimą vykdo teritorinės darbo biržos Lietuvos darbo biržos direktoriaus nustatyta tvarka.

12. Profesinį konsultavimą ir psichologinį konsultavimą vykdo teritorinės tarnybos Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

13. Profesinio konsultavimo ir psichologinio konsultavimo paslaugų teikimo temas, dalyvių skaičių, datas bei trukmę teritorinės darbo biržos su teritorinėmis tarnybomis suderina ne vėliau kaip prieš 1 mėnesį. Skubiam psichologinio konsultavimo paslaugų poreikiui, 1 mėnesio suderinimo terminas netaikomas.

14. Profesinio konsultavimo ir psichologinio konsultavimo paslaugų teikimas ir apskaita vykdomi Lietuvos darbo biržos direktoriaus ir Lietuvos darbo rinkos mokymo tarnybos direktoriaus nustatyta tvarka.

15. Tarpininkavimo įdarbinant paslaugos teikiamos siekiant padėti darbo ieškantiems asmenims susirasti tinkamą darbą, o darbdaviams – apsirūpinti tinkamais darbuotojais, vykdant reikalingų darbuotojų atranką ir siuntimą į įregistruotas laisvas darbo vietas.

16. Tarpininkavimo įdarbinant paslaugas teritorinės darbo biržos teikia Lietuvos darbo biržos direktoriaus nustatyta tvarka.

17. Teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis tarpininkavimo įdarbinant paslaugas:

17.1. teikia informaciją apie įregistruotas laisvas darbo vietas;

17.2. siūlo darbo ieškantiems asmenims darbą, atitinkantį jų profesinį pasirengimą, turimą darbo patirtį ar gebėjimus atlikti siūlomą darbą ir sveikatos būklę bei šeimines aplinkybes, taip pat, jei nuvykimo į darbovietę ir grįžimo iš jos bendra trukmė neviršija 3 valandų, o neįgaliesiems ir turintiems įsipareigojimų šeimai asmenims (vaikų iki 3 metų, sergančių ar neįgalių šeimos narių, kuriems Neįgalumo ir darbingumo nustatymo tarnybos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos sprendimu nustatyta nuolatinė slauga ar priežiūra) – 2 valandų arba pagal teritorinės darbo biržos patikslintos nuvykimo į darbovietę ir grįžimo iš jos trukmės reikalavimus (atsižvelgiant į konkrečias aplinkybes ir motyvuotą bedarbio pageidavimą);

17.3. vykdo darbdaviams reikalingų darbuotojų atranką ir siunčia jiems tinkamus darbuotojus;

17.4. informuoja (nesant laisvų darbo vietų pagal darbo ieškančio asmens profesinį pasirengimą ar darbo patirtį) apie galimybes dirbti žemesnės kvalifikacijos ar nekvalifikuotą darbą;

17.5. padeda parengti darbo ieškančiam asmeniui gyvenimo aprašymą (CV), motyvacinį laišką.

18. Informavimo, konsultavimo ir tarpininkavimo įdarbinant paslaugos gali būti teikiamos individualiai ar grupėms, tiesiogiai ar nuotoliniu būdu (telefonu, el. paštu, internetu ir kt.).

19. Informavimo, konsultavimo, tarpininkavimo įdarbinant paslaugos bedarbiui teikiamos nuo teritorinėje darbo biržoje registravimo dienos.

20. Individualios užimtumo veiklos planavimas – sudarymas individualaus užimtumo veiklos plano, kuriame nurodomi bedarbio ir teritorinės darbo biržos įsipareigojimai dėl aktyvios darbo rinkos politikos priemonių ir darbo rinkos paslaugų bedarbiui taikymo, siekiant užimtumo. Individualios užimtumo veiklos planavimą vykdo teritorinės darbo biržos Lietuvos darbo biržos direktoriaus nustatyta tvarka.

21. Individualų užimtumo veiklos planą kartu su bedarbiu sudaro teritorinės darbo biržos specialistas, teikiantis bendrojo konsultavimo ar tarpininkavimo įdarbinant paslaugas.

22. Individualus užimtumo veiklos planas turi būti sudarytas:

22.1. per tris mėnesius nuo teritorinėje darbo biržoje įregistravimo dienos – bedarbiui, neturinčiam 25 metų;

22.2. per šešis mėnesius nuo teritorinėje darbo biržoje įregistravimo dienos – bedarbiui, vyresniam kaip 25 metų.

23. Bedarbiui, tapusiam laikinai nedarbingu dėl ligos arba traumos ilgiau nei vieną mėnesį, individualaus užimtumo veiklos plano sudarymo terminas pratęsiamas tiek kalendorinių dienų, kiek asmuo sirgo.

24. Individualus užimtumo veiklos planas sudaromas ne ilgesniam kaip vienerių metų laikotarpiui.

25. Individualus užimtumo veiklos planas sudaromas išanalizavus bedarbio motyvacijos įsidarbinti ir (ar) mokytis stokos priežastis ir kitas kliūtis užimtumui (įsidarbinimą varžančias šeimines aplinkybes, sveikatos būklę, kelionės į darbą ir iš jo trukmę ir kt.) ir įvertinus:

25.1. turimų profesinių žinių, darbinės veiklos patirties paklausą darbo rinkoje;

25.2. poreikius, gebėjimus kitose srityse, kurie gali būti panaudoti kai norima dirbti pagal naują profesiją;

26. Individualiame užimtumo veiklos plane turi būti numatyta:

26.1. bedarbio užimtumo tikslai;

26.2. bedarbio įsipareigojimai naudotis darbo rinkos paslaugomis ir (ar) dalyvauti aktyvios darbo rinkos politikos priemonėse plane nustatytiems užimtumo tikslams pasiekti;

26.3. teritorinės darbo biržos įsipareigojimai suteikti bedarbiui darbo rinkos paslaugas ir (ar) nusiųsti į aktyvios darbo rinkos politikos priemones, padedant siekti jo užimtumo tikslų;

26.4. plano įgyvendinimo pažangos vertinimas, kiekvieno planuojamo apsilankymo teritorinėje darbo biržoje tikslas.

27. Individualaus užimtumo veiklos plano priemonės parenkamos, atsižvelgiant į bedarbio galimybę konkuruoti darbo rinkoje bei darbo rinkos poreikius.

28. Asmenys, nurodyti Užimtumo rėmimo įstatymo 4 straipsnio 2 dalyje, įvertinus darbo paklausos ir jų profesinio pasirengimo, turimos darbo patirties ar agebėjimų atlikti siūlomą darbą suderinamumą (atitikimą), kai darbo birža negali pasiūlyti jiems tinkamo darbo šio Aprašo 17.2 punkte nurodytomis sąlygomis, laikomi darbo rinkoje papildomai remiamais:

28.1. nuo registracijos darbo biržoje dienos, jei per paskutinį ketvirtį darbo biržoje nebuvo ir nenumatoma registruoti laisvų tinkamo darbo vietų;

28.2 po vieno mėnesio nuo įsiregistravimo, jei per paskutinį ketvirtį darbo biržoje buvo registruotos laisvos tinkamo darbo vietos.

29. Individualus užimtumo veiklos planas gali būti keičiamas, tikslinamas arba parengiamas naujas:

29.1. įvertinus pasiektą pažangą arba nevykdymo priežastis;

29.2. pasikeitus aplinkybėms darbo rinkoje ar bedarbio įsidarbinimo motyvams;

29.3. atstačius bedarbio statusą, kaip nustatyta Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos apraše, tvirtinamame socialinės apsaugos ir darbo ministro.

30. Bedarbio atsakomybė už individualiame užimtumo veiklos plane nurodytų įsipareigojimų nesilaikymą numatyta Užimtumo rėmimo įstatyme, Lietuvos Respublikos nedarbo socialinio draudimo įstatyme (Žin., 2004, Nr. 4-26; 2009, Nr. 77-3170), Darbo rinkos stebėsenos sąlygų ir tvarkos apraše. Apie tai teritorinė darbo birža informuoja bedarbį.

 

IV. BAIGIAMOSIOS NUOSTATOS

 

31. Ginčai dėl šio Aprašo taikymo nagrinėjami Lietuvos Respublikos įstatymų nustatyta tvarka.

 

_________________