LIETUVOS DARBO BIRŽOS PRIE SOCIALINĖS APSAUGOS IR DARBO MINISTERIJOS DIREKTORIUS
Į S A K Y M A S
DĖL VALSTYBĖS BIUDŽETO IR UŽIMTUMO FONDO LĖŠŲ PARAMOS GAVĖJAMS, NESANTIEMS PERKANČIĄJA ORGANIZACIJA PAGAL LIETUVOS RESPUBLIKOS VIEŠŲJŲ PIRKIMŲ ĮSTATYMĄ, PREKIŲ, PASLAUGŲ AR DARBŲ PIRKIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO
2005 m. balandžio 20 d. Nr. V-133
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos socialinės apsaugos ir darbo ministro 2005 m. sausio 28 d. įsakymo Nr. A1-21 „Dėl vietinių užimtumo iniciatyvų projektų rengimo, atrankos, įgyvendinimo finansavimo ir kontrolės tvarkos aprašo patvirtinimo“ 72 punktu,
1. Tvirtinu valstybės biudžeto ir užimtumo fondo lėšų paramos gavėjams, nesantiems perkančiąja organizacija pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą, prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisykles (toliau – Taisykles) (pridedama).
2. Įpareigoju:
2.1. Mažeikių, Panevėžio, Tauragės, Alytaus, Akmenės, Pasvalio, Šiaulių, Druskininkų, Švenčionių, Šalčininkų, Vilniaus, Jurbarko, Šakių, Jonavos, Rokiškio, Skuodo, Vilkaviškio, Marijampolės teritorinių darbo biržų direktorius:
2.1.1. supažindinti paramos gavėjus, įgyvendinančius vietinių užimtumo iniciatyvų projektus, su patvirtintomis Taisyklėmis;
2.1.2. kontroliuoti, kad paramos gavėjai, įgyvendinantys vietinių užimtumo iniciatyvų projektus, pirkimus atliktų vadovaujantis patvirtintų Taisyklių nuostatomis ir būtų užtikrintas valstybės biudžeto ir Užimtumo fondo lėšų panaudojimas pagal paskirtį;
PATVIRTINTA
Lietuvos darbo biržos direktoriaus
2005 m. balandžio 20 d. įsakymu Nr. V-133
valstybės biudžeto ir užimtumo fondo lėšų paramos gavėjams, nesantiems perkančiąja organizacija pagal lietuvos respublikos viešųjų pirkimų įstatymą,prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklĖS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Lietuvos darbo biržos prie Socialinės apsaugos ir darbo ministerijos, valstybės biudžeto ir Užimtumo fondo lėšų paramos gavėjams, nesantiems perkančiąja organizacija pagal Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymą (Žin., 1996, Nr. 84-2000; 2002, Nr. 118-5296), prekių, paslaugų ar darbų pirkimo taisyklės (toliau – Taisyklės).
2. Paramos gavėjas (toliau – Perkančioji organizacija) vykdo pirkimą remiantis sudaryta vietinių užimtumo iniciatyvų projekto įgyvendinimo sutartimi su kontroliuojančia teritorine darbo birža dėl suteiktos paramos iš valstybės biudžeto ir Užimtumo fondo lėšų panaudojimo pagal paskirtį siekiant užtikrinti sėkmingą projekto įgyvendinimą.
3. Už prekių, paslaugų ar darbų atlikimo pirkimų tinkamą vykdymą yra atsakinga perkančioji organizacija.
4. Pirkimų vykdytojai turi skatinti tiekėjų konkurenciją siekdami kuo naudingesnių perkančiajai organizacijai tiekėjų siūlymų.
5. Šiose Taisyklėse vartojamos pagrindinės sąvokos:
5.1. Atviras konkursas (supaprastintas atviras konkursas) – pirkimo būdas, kai bet kuris suinteresuotas tiekėjas gali pateikti pasiūlymą.
5.3. Elektroninės priemonės – telegrafinio, faksimilinio ryšio ar kiti telekomunikacijų galiniai įrenginiai, skirti duomenims perduoti.
5.4. Įprasta komercinė praktika – praktika, kai perkančioji organizacija, vadovaujasi savo nustatytomis taisyklėmis.
5.5. Konfidencialumo pasižadėjimas – Viešojo pirkimo komisijos nario, eksperto ar kito asmens rašytinis pasižadėjimas, kad jis neteiks tretiesiems asmenims informacijos, kurios atskleidimas prieštarautų visuomenės interesams ar pažeistų teisėtus pirkimuose dalyvaujančių tiekėjų ir perkančiosios organizacijos interesus.
Kvalifikacinė atranka – pirkimo procedūra, kurios metu projekto vykdytojas (ar partneris) pagal pirkimo dokumentuose nustatytus kvalifikacinius kriterijus atrenka kandidatus, kviestinus pateikti pasiūlymus.
Nepriekaištinga reputacija. Nepriekaištingos reputacijos asmenimis nelaikomi:
1) asmenys, teisti už sunkų nusikaltimą ar nusikaltimą valstybės tarnybai, ūkininkavimo tvarkai arba finansams, – neatsižvelgiant į tai, ar teistumas yra išnykęs;
3) asmenys, pažeidę Lietuvos Respublikos viešųjų ir privačių interesų derinimo valstybinėje tarnyboje įstatymo (Žin., 1997, Nr. 67-1659; 2000, Nr. 18-431) reikalavimus;
4) asmenys, piktnaudžiaujantys alkoholiu, narkotinėmis, toksinėmis arba psichotropinėmis medžiagomis;
5.6. Neskelbiamos derybos (supaprastintos neskelbiamos derybos) – pirkimo būdas, kai perkančioji organizacija su vienu ar keliais pakviestais tiekėjais derasi dėl pirkimo sąlygų.
5.7. Nešališkumo deklaracija – Viešųjų pirkimų komisijos nario eksperto pareiškimas raštu, kad jis nešališkas tiekėjams.
5.9. Pasiūlymas – tiekėjo raštu pateiktas dokumentas, kuriuo siūloma tiekti prekes, teikti paslaugas ar atlikti darbus pagal perkančiosios organizacijos nustatytas sąlygas.
5.10. Pasiūlymo galiojimo užtikrinimas ir viešojo pirkimo sutarties įvykdymo užtikrinimas – Lietuvos Respublikos civiliniame kodekse nustatytas prievolės įvykdymo užtikrinimo būdas.
5.11. Pirkimo dokumentai – perkančiosios organizacijos skelbimai ar pateikiami tiekėjams dokumentai, apibūdinantys perkamą objektą ir pirkimo sąlygas: skelbimas, kvietimas, techninė specifikacija, pirkimo sutarties projektas, kiti dokumentai bei dokumentų paaiškinimai (patikslinimai).
5.12. Pirkimų organizatorius – asmuo, paskirtas organizuoti pirkimo procedūras ir atlikti pirkimus taikant įprastą komercinę praktiką.
5.13. Pirkimų vykdytojas – paskirtas pirkimų organizatorius arba sudaryta komisija, vykdantys pirkimo procedūras.
5.14. Raštu – reiškia rašytinę formą. Šis terminas apima ir informaciją, kuri yra perduodama naudojant elektronines priemones, jeigu yra užtikrinta teksto apsauga ir galima nustatyti parašo tapatumą.
5.15. Ribotas konkursas (supaprastintas ribotas konkursas) – pirkimo būdas, kai pasiūlymus konkursui gali pateikti tik perkančiosios organizacijos pakviesti tiekėjai.
5.16. Skelbiamos derybos (supaprastintos skelbiamos derybos) – pirkimo būdas, kai paraiškas dalyvauti derybose gali pateikti visi tiekėjai, o perkančioji organizacijas su visais ar atrinktais tiekėjais derasi dėl pirkimo sąlygų.
5.17. Techninė specifikacija – techniniai reikalavimai, kuriuos turi atitikti perkamos prekės, paslaugos ar darbai.
5.18. Tiekėjas (prekių tiekėjas, paslaugų teikėjas, rangovas) – bet kuris ūkio subjektas – fizinis asmuo, privatus juridinis asmuo, viešasis juridinis asmuo ar tokių asmenų grupė – galintys pasiūlyti ar siūlantys prekes, paslaugas ar darbus.
5.19. Viešasis darbų pirkimas – viešasis pirkimas, kurio dalykas yra atlikti arba kartu atlikti ir suprojektuoti darbus, susijusius su vienu iš Viešųjų pirkimų įstatymo 1 priedėlyje nurodytų darbų, arba bet kokiomis priemonėmis atlikti darbus, atitinkančius perkančiosios organizacijos nustatytus reikalavimus. Darbas yra tam tikrų statybos darbų kaip visumos rezultatas, kuris gali savarankiškai atlikti ekonominę ar techninę funkciją. Pirkimo tikslas – sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
5.20. Viešasis paslaugų pirkimas – viešasis pirkimas, kurio dalykas yra Viešųjų pirkimų įstatymo 2 priedėlio A paslaugų sąraše ir B paslaugų sąraše išvardytos paslaugos, taip pat pirkimas, kurio dalykas yra prekės ir Viešųjų pirkimų įstatymo 2 priedėlyje išvardytos paslaugos, jeigu paslaugų kaina viršija prekių kainą, ar pirkimas, kurio dalykas yra Viešųjų pirkimų įstatymo 2 priedėlyje išvardytos paslaugos ir 1 priedėlyje išvardyti darbai, jeigu šie darbai tik papildo perkamas paslaugas. Pirkimo tikslas – sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
5.21. Viešasis pirkimas (toliau – pirkimas) – perkančiosios organizacijos atliekamas ir Viešųjų pirkimų įstatymu reglamentuojamas prekių, paslaugų ar darbų pirkimas, kurio tikslas – sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
5.22. Viešasis prekių pirkimas – viešasis pirkimas, kurio dalykas yra prekių (žaliavų, gaminių, įrenginių, statinių ir kitų visokio pavidalo daiktų) pirkimas, nuoma, lizingas (finansinė nuoma), pirkimas išsimokėtinai, numatant jas įsigyti ar to nenumatant, taip pat perkamų prekių montavimo, diegimo ir kitos jų parengimo naudoti paslaugos. Pirkimo tikslas – sudaryti viešojo pirkimo-pardavimo sutartį.
II. PIRKIMŲ PRINCIPAI
6. Perkančioji organizacija turi užtikrinti, kad atliekant pirkimo procedūras ir nustatant laimėtoją būtų laikomasi lygiateisiškumo, nediskriminavimo, skaidrumo principų.
7. Pirkimų tikslas – vadovaujantis Taisyklių 6 punkte nustatytais pirkimų principais sudaryti pirkimo sutartį, leidžiančią skaidriai ir pagal paskirtį naudojant projektui įgyvendinti skirtas valstybės biudžeto, Užimtumo fondo, projekto vykdytojo ar rėmėjų lėšas, įsigyti Perkančiajai organizacijai reikalingų prekių, paslaugų ar darbų.
III. PIRKIMO PRADŽIA IR PABAIGA
9. Pirkimas prasideda Perkančiajai organizacijai paskelbus apie pirkimą spaudoje; kai pirkimas atliekamas supaprastinto atvirojo konkurso būdu. Perkant laikantis įprastos komercinės praktikos – kai Perkančioji organizacija kreipiasi į tiekėją (tiekėjus), prašydamas pateikti perkamų prekių, paslaugų ar darbų kainas ir sąlygas.
10. Pirkimas pasibaigia, kai:
10.5. pasibaigia pasiūlymų galiojimo laikas ir nesudaroma pirkimo sutartis dėl priežasčių, kurios nepriklauso nuo Perkančiosios organizacijos.
10.6. Perkančioji organizacija, gavusi vietinių užimtumo iniciatyvų projektą kontroliuojančios darbo biržos sutikimą, bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties sudarymo, turi teisę nutraukti pirkimo procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti (perkamos prekės ar paslaugos tapo nereikalingi, nėra lėšų jiems apmokėti).
IV. PIRKIMO BŪDO PASIRINKIMAS IR PIRKIMO VERTĖS NUSTATYMAS
11. Vietinių užimtumo iniciatyvų projektų įgyvendinimui skirti prekių, paslaugų ar darbų atlikimo pirkimai yra vykdomi pagal Perkančiosios organizacijos parengtą ir patvirtintą sąmatą.
12. Pirkimo būdas pasirenkamas, atsižvelgiant į pirkimo vertę. Perkančioji organizacija pirkimus gali vykdyti:
12.1. taikant įprastą komercinę praktiką Lietuvos Respublikos viešųjų pirkimų įstatymo (Žin., 2002, Nr. 118-5296) 65 straipsnio 11 dalyje nustatytais atvejais (kai prekių ar paslaugų vertė mažesnė kaip 75 tūkst. Lt, o darbų – 300 tūkst. Lt be pridėtinės vertės mokesčio, arba kai dėl susidariusių ypatingų aplinkybių (avarija, stichinė nelaimė, epidemija ar kitoks nenugalimos jėgos poveikis) pirkimo neįmanoma įvykdyti kitais Viešųjų pirkimų įstatyme nustatytais supaprastinto pirkimo būdais, nepažeidžiant nustatytų procedūrų atlikimo tvarkos;
12.2. supaprastinto atviro konkurso būdu (kai perkamų prekių ar paslaugų vertė mažesnė kaip 448 864 Lt (130 000 EUR), o darbų – 17 264 000 Lt (5 000 000 EUR);
V. PIRKIMŲ VYKDYTOJAI
13. Perkančioji organizacija pirkimui (pirkimams) organizuoti ir vykdyti skiria pirkimų organizatorius, sudaro Viešojo pirkimo komisiją (toliau – Komisija).
14. Pirkimų organizatorius skiriamas, Komisija sudaroma, Komisijos pirmininkas skiriamas Perkančiosios organizacijos vadovo įsakymu. Komisija dirba pagal ją sudariusios Perkančiosios organizacijos vadovo patvirtintą darbo reglamentą, yra jai atskaitinga ir vykdo tik raštiškas jos užduotis bei įpareigojimus. Už Komisijos veiksmus atsako ją sudariusi organizacija.
15. Perkančiosios organizacijos vadovas turi teisę priimti sprendimą pavesti pirkimą atlikti pirkimų organizatoriui arba Komisijai.
16. Pirkimų organizatorius, komisijos nariai, ekspertai prieš pradėdami pirkimus turi pasirašyti nešališkumo deklaraciją (1 priedas) ir konfidencialumo pasižadėjimą (2 priedas).
17. Komisija sudaroma ne mažiau kaip iš 3 asmenų. Komisijos nariai, išskyrus pirmininką, gali būti samdomi. Komisija veikia ją sudariusios perkančiosios organizacijos vardu pagal jai suteiktus įgaliojimus. Komisija veikia nuo sprendimo priėmimo, kol įvykdys visas raštiškas ją sudariusios organizacijos nustatytas užduotis arba kol bus priimtas sprendimas nutraukti pirkimą. Komisija priima sprendimus posėdyje paprasta balsų dauguma atviru vardiniu balsavimu. Jeigu balsai pasiskirsto po lygiai, lemia Komisijos pirmininko balsas. Komisijos pirmininkas kiekvienam posėdžiui skiria sekretorių. Komisijos sprendimai įforminami protokolu, kurį pasirašo visi posėdyje dalyvavę nariai.
18. Apie Komisijos posėdžius kontroliuojančios teritorinės darbo biržos informuojamos raštu ne vėliau nei prieš 3 darbo dienas iki Komisijos posėdžio.
19. Perkančiosios organizacijos Komisijos posėdžiuose stebėtojais gali dalyvauti vietinių užimtumo iniciatyvų projektus kontroliuojančios teritorinės darbo biržos atstovai, kurie nėra Komisijos nariai ir neturi balsavimo teisės.
20. Komisijos pirmininku ir nariais skiriami nepriekaištingos reputacijos asmenys, atsižvelgiant į jų ekonomines, technines, teisines žinias, viešųjų pirkimų įstatymo ir kitų pirkimus reglamentuojančių teisės aktų išmanymą.
VI. BENDRAVIMAS IR KEITIMASIS INFORMACIJA
23. Perkančioji organizacija ir tiekėjai gali bendrauti tarpusavyje bei keistis informacija raštu pagal Taisyklių 24 punkto nuostatas.
24. Bendraujant tarpusavyje ir keičiantis informacija, duomenys perduodami taip, kad būtų užtikrinamas vientisumas, išsaugomas pasiūlymų bei visos ūkio subjektų pateiktos informacijos konfidencialumas. Taip pat būtina užtikrinti, kad Perkančioji organizacija su pasiūlymų turiniu galėtų susipažinti tik pasibaigus nustatytam pasiūlymų pateikimo terminui.
25. Bendravimo būdai turi būti visuotinai prieinami (visi tiekėjai gali jais pasinaudoti) ir netrukdyti tiekėjams dalyvauti pirkimo procedūrose.
VII. PIRKIMŲ VYKDYMAS
27. Pirkimas vykdomas šiais etapais:
27.1. pirkimų organizatorius ar komisija išsiaiškina reikalingas pirkti prekes, paslaugas ar darbus, jų technines, eksploatacines ir kitas savybes;
27.2. pirkimų organizatorius ar komisija suformuluoja pirkimo sąlygas ir suderina su Perkančiosios organizacijos vadovu;
27.3. priklausomai nuo pasirinkto pirkimo būdo pirkimų organizatorius ar komisija atlieka tiekėjų apklausą, skelbia supaprastintąjį atvirąjį konkursą ar vykdo kitus Viešųjų pirkimų įstatymo 65 straipsnyje numatytus pirkimo būdus;
27.4. pirkimų organizatorius ar komisija išrenka geriausią siūlymą pateikusį tiekėją, su kuriuo bus sudaroma sutartis;
27.5. Perkančiosios organizacijos vadovas ar jo įgaliotas asmuo patvirtina (įsakymu, rezoliucija) pirkimų organizatoriaus ar komisijos sprendimą;
VIII. PIRKIMO SUTARTIS
28. Perkančioji organizacija siūlo sudaryti pirkimo sutartį tam dalyviui, kurio pasiūlymas pripažintas laimėjusiu, o tuo atveju, kai dalyvauti derybose buvo pakviestas tik vienas tiekėjas – šiam tiekėjui, jeigu jis atitinka perkančiosios organizacijos keliamus kvalifikacijos reikalavimus. Tiekėjas sudaryti sutartį kviečiamas raštu ar kitomis informavimo priemonėmis pranešant, kad jo pasiūlymas pripažintas laimėjusiu, ir nurodomas laikas, iki kada reikia atvykti sudaryti pirkimo sutartį.
29. Jeigu tiekėjas, kuriam buvo pasiūlyta sudaryti pirkimo sutartį, raštu atsisako ją sudaryti arba iki Perkančiosios organizacijos nurodyto laiko neatvyksta sudaryti pirkimo sutarties, tuo atveju perkančioji organizacija siūlo sudaryti pirkimo sutartį tiekėjui, kurio pasiūlymas pagal patvirtintą pasiūlymų eilę yra pirmas po tiekėjo, atsisakiusio sudaryti pirkimo sutartį.
30. Sudarant pirkimo sutartį negali būti keičiama laimėjusio tiekėjo pasiūlymo kaina ir kvietime pirkimo dokumentuose bei pasiūlyme nustatytos pirkimo sąlygos.
31. Pirkimas iki 10 000 litų įforminamas sąskaita-faktūra, taikant išankstinį apmokėjimą visais atvejais sudaroma pirkimo sutartis.
IX. DOKUMENTŲ SAUGOJIMAS
X. PIRKIMŲ SKELBIMAI
34. Perkančioji organizacija privalo atskirai paskelbti apie kiekvieną pirkimą, išskyrus pirkimą taikant įprastą komercinę praktiką. Skelbime nurodoma:
34.1. Perkančiosios organizacijos pavadinimas, adresas, telefono ir fakso numeriai, elektroninio pašto adresas, kuriuo galima gauti techninę specifikaciją ir kitus pirkimo dokumentus, taip pat adresas, kuriuo galima gauti techninę specifikaciją ir kitus pirkimo dokumentus, jeigu šis adresas skiriasi nuo Perkančiosios organizacijos adreso;
34.5. paraiškų ar pasiūlymų pateikimo terminas, pateikimo adresas, paraiškų ar pasiūlymų kalba ar kalbos, vokų su paraiškomis ar pasiūlymais atplėšimo data, vieta ir laikas;
34.6. kita, perkančiosios organizacijos nuožiūra, reikalinga informacija (pavyzdžiui, mokesčio už pirkimo dokumentus dydis, jeigu toks bus imamas);
34.7. mokesčio už pirkimo dokumentus mokėjimo tvarka; informacija, kad nebus priimami alternatyvūs pasiūlymai; dokumentų, kuriuos reikia pateikti su pasiūlymu, sąrašas, tarp jų ir skirtų patvirtinti, kad tiekėjo kvalifikacija atitinka kvalifikacijos reikalavimus; šių Taisyklių nustatytais atvejais – kvalifikacinės atrankos kriterijai ir mažiausias bei didžiausias atrenkamų kandidatų skaičius; informacija apie Perkančiosios organizacijos sprendimų apskundimo tvarką ar pan).
35. Perkančioji organizacija apie kiekvieną vykdomą pirkimą, atliekamą supaprastinto atviro konkurso būdu, skelbia bent viename vietiniu ar regioniniu mastu populiariame leidinyje arba respublikiniu mastu populiariame leidinyje (pvz.: „Lietuvos rytas“, „Respublika“ ir pan.).
XI. PIRKIMO DOKUMENTAI
38. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose pateikia informaciją apie pirkimo sąlygas ir procedūras.
39. Vykdant pirkimą supaprastinto atvirojo konkurso būdu rengiant pirkimo dokumentus rekomenduojama vadovautis Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2003 m. gruodžio 31 d. įsakymu Nr. 1S-121 „Dėl standartinių pirkimo dokumentų patvirtinimo“ ir Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2004 m. balandžio 27 d. įsakymu Nr. 1S-25 „Dėl Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2003 m. spalio 20 d. įsakymo Nr. 1S-100 „Dėl tiekėjų kvalifikacijos vertinimo metodinių rekomendacijų patvirtinimo“ pakeitimo“ nuostatomis.
40. Perkančioji organizacija turi pasitvirtinti pirkimų, taikant įprastą komercinę praktiką, taisykles. Rengiant šias taisykles rekomenduojama atsižvelgti į Viešųjų pirkimų tarnybos prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės direktoriaus 2003 m. gegužės 22 d. įsakymo Nr. 1S-60 „Dėl Prekių, paslaugų ir darbų viešųjų pirkimų taikant įprastą komercinę praktiką taisyklių rengimo metodinių rekomendacijų patvirtinimo“ nuostatas.
Atliekant pirkimą taikant įprastą komercinę praktiką Tiekėjus apklausia pirkimų organizatorius arba komisija.
41. Siekiant nustatyti tiekėją, su kuriuo bus sudaroma pirkimo sutartis, apklausiami potencialūs tiekėjai.
43. Apklausiant raštu paklausimai tiekėjams pateikiami paštu, faksu, elektroniniu paštu arba asmeniškai.
44. Apklausos metu tiekėjams turi būti pateikiama ši informacija:
44.3. kokius dalykus turi nurodyti siūlantis savo prekes, paslaugas ar darbus tiekėjas, kokia forma (rašytine ar žodine) ir iki kada jis tai turi padaryti;
45. Perkančioji organizacija turi įsitikinti, kad siūlymą pateikęs tiekėjas yra pajėgus įvykdyti pirkimo sutartį. Tam Pirkimų organizatorius arba komisija gali kelti reikalavimus tiekėjų kvalifikacijai ir prašyti informacijos apie kvalifikaciją:
46. Tame pačiame pirkime visiems tiekėjams turi būti keliami vienodi reikalavimai ir prašoma pateikti to paties pobūdžio informaciją. Nei keliami reikalavimai, nei prašoma informacija negali dirbtinai diskriminuoti tiekėjų.
47. Apklausiant tiekėjus, jeigu tai nesukelia pernelyg didelių organizacinių sunkumų, reikia derėtis dėl palankesnių tiekėjo siūlomų sąlygų.
48. Jeigu apklausiant tiekėjus paaiškėja, kad reikia pakeisti Perkančiosios organizacijos pageidaujamas pirkimo objekto savybes arba kitas pirkimo sąlygas, pirkimų organizatorius arba komisija turi tai padaryti iš naujo apklausiant jau anksčiau apklaustus tiekėjus.
49. Apklausti reikia tokį tiekėjų skaičių, kad būtų galima palyginti ir įvertinti bent 3 tiekėjų siūlymus. Mažiau tiekėjų gali būti apklausiama šiais atvejais:
49.1. pirkimų organizatorius arba komisija normaliomis priemonėmis sužino, kad yra mažiau tiekėjų, kurie gali patiekti reikalingas prekes, atlikti paslaugas ar darbus;
49.2. didesnio tiekėjų skaičiaus apklausa reikalautų neproporcingai didelių pirkimų organizatoriaus arba komisijos pastangų, laiko ir/ar lėšų sąnaudų;
XII. TECHNINĖ SPECIFIKACIJA
51. Perkamų prekių, paslaugų ar darbų savybės apibūdinamos pirkimo dokumentuose pateikiamoje techninėje specifikacijoje.
52. Techninė specifikacija turi užtikrinti konkurenciją ir nediskriminuoti tiekėjų, jeigu įmanoma, skatinti pateikti alternatyvius techninius sprendimus.
53. Techninė specifikacija turi būti nustatoma šiais būdais arba šių būdų deriniu:
54. Perkančioji organizacija privalo atmesti pasiūlymus, kuriuose siūlomos prekės, paslaugos ar darbai neatitinka techninės specifikacijos.
55. Techninėje specifikacijoje turi būti nurodomas arba Europos standartą perimantis Lietuvos standartas, arba Europos standartas, o jeigu nėra šių standartų – tarptautinis standartas ar kitas Nacionalinės standartizacijos institucijos patvirtintas normatyvinis dokumentas, kartu nurodant, kad tiekėjai gali remtis nurodytiems standartams lygiaverčiais kitais Europos Sąjungos valstybių narių nacionalinių standartizacijos institucijų patvirtintais normatyviniais dokumentais. Perkančioji organizacija neturi teisės atmesti pasiūlymo dėl to, kad siūlomos prekės, paslaugos ar darbai neatitinka techninėje specifikacijoje nurodyto standarto, techninio reglamento ar normatyvo, jeigu dalyvis savo pasiūlyme perkančiajai organizacijai tinkamomis priemonėmis įrodo, kad jo pasiūlyti sprendimai yra lygiaverčiai ir atitinka techninėje specifikacijoje keliamus reikalavimus.
56. Kai techninėje specifikacijoje yra nurodytos objekto funkcinės savybės ar norimo rezultato apibūdinimo reikalavimai, perkančioji organizacija neturi teisės atmesti pasiūlymo dėl to, kad siūlomos prekės, paslaugos ar darbai neatitinka Europos standartus perimančių Lietuvos standartų, Europos techninių reglamentų, Europos standartizacijos institucijų patvirtintų normatyvų, tarptautinių standartų, nacionalinių standartų, techninių reglamentų ar kitokių normatyvinių dokumentų, jeigu dalyvis savo pasiūlyme bet kokiomis perkančiajai organizacijai tinkamomis priemonėmis įrodo, kad jo pasiūlyti sprendimai yra lygiaverčiai ir atitinka techninėje specifikacijoje keliamus reikalavimus funkcinėms savybėms ar norimam rezultatui apibūdinti.
57. Apibūdinant pirkimo objektą, techninėje specifikacijoje negali būti nurodyta konkreti prekė, gamintojas ar tiekimo šaltinis, gamybos procesas, prekės ženklas, patentas, kilmės šalis, išskyrus atvejus, kai neįmanoma tiksliai ir suprantamai apibūdinti pirkimo objekto arba reikalingą pirkimo objektą gali pasiūlyti tik vienintelis tiekėjas. Šiuo atveju perkančioji organizacija privalo nurodyti, kad savo savybėmis lygiaverčiai objektai yra priimtini, įrašydama žodžius „arba lygiavertis“.
58. Šių taisyklių 55 ir 56 dalyse nurodytos tinkamos priemonės yra gamintojo parengtas techninis aprašas arba autoritetingos trečiosios šalies atlikto bandymo ataskaita. Autoritetinga trečiąja šalimi laikoma Europos standartus atitinkanti testavimo ir kalibravimo laboratorija, sertifikavimo ar inspektavimo institucija. Perkančioji organizacija turi priimti visus Europos Sąjungos šalyse pripažįstamus atitikties sertifikatus.
XIII. PIRKIMO DOKUMENTŲ TEIKIMAS
59. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus tiekėjui gali pateikti:
60. Perkančioji organizacija privalo pirkimo dokumentus pateikti per 6 dienas nuo tiekėjų prašymo pateikti pirkimo dokumentus gavimo dienos. Tiekėjai dėl pirkimo dokumentų privalo kreiptis ne vėliau kaip prieš 6 dienas iki paraiškų ar pasiūlymų pateikimo termino pabaigos.
61. Pirkimo dokumentų pateikimo terminai netaikomi, kai Perkančioji organizacija pirkimo dokumentus tiekėjams teikia nemokamai, tuojau pat po skelbimo ar kvietimo išsiuntimo dienos.
62. Perkančioji organizacija neturi teisės pirkimo dokumentų pateikti anksčiau, negu paskelbiama apie pirkimą. Pateikdama pirkimo dokumentus Perkančioji organizacija vadovaujasi tiekėjų lygiateisiškumo ir nediskriminavimo principais.
63. Už pirkimo dokumentus Perkančioji organizacija iš visų tiekėjų gali imti vienodo dydžio užmokestį. Jį sudaro dokumentų kopijavimo ir pateikimo tiekėjams faktinės išlaidos.
XIV. PARAIŠKŲ IR PASIŪLYMŲ PATEIKIMAS
65. Perkančioji organizacija privalo pirkimo dokumentuose nustatyti paraiškų ir pasiūlymų pateikimo terminus, nurodydama datą ir valandą, teikiamų pasiūlymų originalų ir kopijų skaičių.
66. Paraiškų ir pasiūlymų pateikimo terminai skaičiuojami nuo paskelbimo apie pirkimą spaudoje ar nuo kvietimo pateikti pasiūlymus išsiuntimo kandidatams dienos.
67. Perkančioji organizacija privalo nustatyti pakankamai ilgą paraiškų ir pasiūlymų pateikimo terminą, kad tiekėjai spėtų parengti ir pateikti paraiškas bei pasiūlymus. Nustatydama šį terminą Perkančioji organizacija privalo atsižvelgti į pirkimo sudėtingumą ir laiką, reikalingą paraiškoms bei pasiūlymams parengti.
68. Jeigu dėl kokių nors priežasčių pirkimo dokumentai ar jų dalis buvo pareikalauti laiku, tačiau nepateikti nustatytais terminais arba pateikus pirkimo dokumentus paaiškėja, kad pasiūlymus galima parengti tik apsilankius darbų atlikimo vietoje ir ten susipažinus su pirkimo dokumentuose nustatytais dalykais, perkančioji organizacija pasiūlymų pateikimo terminus privalo pratęsti tiek, kad visi suinteresuoti tiekėjai turėtų galimybę susipažinti su visa pasiūlymui parengti reikalinga informacija.
69. Paraišką ar pasiūlymą gali pateikti jungtinės veiklos sutarties pagrindu ūkio subjektų grupė. Paraiškai ar pasiūlymui pateikti ūkio subjektų grupė neprivalo įsteigti juridinio asmens.
70. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose privalo nurodyti, kad paraiška ir pasiūlymas turi būti pateikiami raštu ir pasirašyti tiekėjo ar jo įgalioto asmens. Pasiūlymas taip pat turi būti pateikiamas užklijuotame ir antspauduotame voke. Pasiūlymo (su priedais) lapai turi būti sunumeruoti, susiūti ir paskutinio lapo antroje pusėje patvirtinti tiekėjo parašu bei antspaudu. Neįsiuvamas ir nenumeruojamas tik pasiūlymo galiojimo užtikrinimą patvirtinantis dokumentas (jeigu jo reikalauja Perkančioji organizacija). Reikalavimas pasiūlymą ar jo dalis pateikti vokuose bei pasiūlymą susiūti netaikomas, jeigu perkančioji organizacija priima elektroninėmis priemonėmis pateiktus pasiūlymus.
XV. PASIŪLYMŲ GALIOJIMO TERMINAI, JŲ KEITIMAS IR ATŠAUKIMAS
72. Perkančioji organizacija gali pareikalauti, kad pasiūlymų galiojimas būtų užtikrinamas, ir privalo pareikalauti, kad pirkimo sutarties įvykdymas būtų užtikrinamas Lietuvos Respublikos civilinio kodekso nustatytais prievolių įvykdymo užtikrinimo būdais.
73. Prieš pateikdamas pirkimo pasiūlymą tiekėjas gali prašyti perkančiosios organizacijos patvirtinti, kad ji sutinka priimti jo siūlomą pasiūlymo galiojimo užtikrinimą. Tokiu atveju perkančioji organizacija privalo duoti tiekėjui atsakymą ne vėliau kaip per 3 darbo dienas nuo prašymo gavimo dienos. Šis patvirtinimas neatima teisės iš perkančiosios organizacijos atmesti pasiūlymo galiojimo užtikrinimą, gavus informaciją, kad pasiūlymą užtikrinantis ūkio subjektas tapo nemokus ar neįvykdė įsipareigojimų perkančiajai organizacijai arba kitiems ūkio subjektams, ar netinkamai juos vykdė.
XVI. VOKŲ SU PASIŪLYMAIS ATPLĖŠIMAS
74. Vokai su pasiūlymais atplėšiami Komisijos posėdyje. Posėdis vyksta pirkimo dokumentuose nurodytoje vietoje, prasideda nurodytą dieną, valandą ir minutę. Nustatytu laiku turi būti atplėšti visi vokai su pasiūlymais, gauti nepasibaigus jų pateikimo terminui. Vokų atplėšimo procedūroje, išskyrus atvejus, kai pirkimas atliekamas skelbiamų ar neskelbiamų derybų būdu, turi teisę dalyvauti visi pasiūlymus pateikę tiekėjai arba jų atstovai. Vokai su pasiūlymais, gauti po galutinio pasiūlymų pateikimo termino, neatplėšiami ir grąžinami pasiūlymą pateikusiam tiekėjui.
75. Vokus atplėšia vienas iš Komisijos narių, pasiūlymus pateikusių ir dalyvaujančių Komisijos posėdyje tiekėjų ar jų atstovų akivaizdoje. Vokai atplėšiami ir tuo atveju, jei į šį posėdį tiekėjas ar jo atstovas neatvyksta.
76. Atplėšus voką, pasiūlymo paskutinio lapo antroje pusėje pasirašo posėdyje dalyvaujantys Komisijos nariai.
77. Komisija vokų atplėšimo procedūros rezultatus įformina protokolu. Jo privalomuosius rekvizitus nustato Viešųjų pirkimų tarnyba.
78. Vokų su pasiūlymais, kuriuose nurodytos kainos, atplėšimo procedūroje dalyvaujantiems tiekėjams arba jų atstovams skelbiamas pasiūlymą pateikusio tiekėjo pavadinimas ir pasiūlyme nurodyta kaina.
79. Apie vokų su pasiūlymais atplėšimo procedūrų metu paskelbtą informaciją raštu pranešama ir vokų atplėšimo procedūroje nedalyvaujantiems pasiūlymus pateikusiems tiekėjams, jeigu jie to pageidauja. Kiekvienas vokų atplėšimo procedūroje dalyvaujantis tiekėjas ar jo atstovas turi teisę asmeniškai susipažinti su viešai perskaityta informacija, tačiau supažindindama su šia informacija perkančioji organizacija negali atskleisti tiekėjo pasiūlyme esančios konfidencialios informacijos.
80. Pateiktų pasiūlymų tolesnes nagrinėjimo, vertinimo ir palyginimo procedūras Komisija atlieka pasiūlymus pateikusiems tiekėjams nedalyvaujant.
XVII. SĄLYGOS, RIBOJANČIOS TIEKĖJŲ DALYVAVIMĄ PIRKIME
82. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose gali nustatyti, kad paraiška ar pasiūlymas atmetamas, jeigu kandidatas ar dalyvis:
82.1. yra bankrutavęs, likviduojamas, su kreditoriais yra sudaręs taikos sutartį, sustabdęs ar apribojęs savo veiklą, arba jo padėtis pagal šalies, kurioje jis registruotas, įstatymus yra tokia pati;
82.2. jam iškelta bankroto byla arba bankroto procesas vykdomas ne teismo tvarka, siekiama priverstinio likvidavimo procedūros ar susitarimo su kreditoriais arba jam vykdomos analogiškos procedūros pagal šalies, kurioje jis registruotas, įstatymus;
82.4. yra padaręs profesinį pažeidimą, įrodomą priemonėmis, kurias perkančioji organizacija gali pagrįsti;
82.5. nėra įvykdęs įsipareigojimų, susijusių su socialinio draudimo įmokų mokėjimu pagal šalies, kurioje jis registruotas, ar šalies, kurioje yra perkančioji organizacija, reikalavimus;
82.6. nėra įvykdęs įsipareigojimų, susijusių su mokesčių mokėjimu pagal šalies, kurioje jis registruotas, ar šalies, kurioje yra perkančioji organizacija, įstatymus;
XVIII. KANDIDATŲ IR DALYVIŲ TEISĖ VERSTIS ŪKINE VEIKLA
83. Perkančioji organizacija turi teisę pirkimo dokumentuose pareikalauti, kad kandidatas ar dalyvis turėtų teisę verstis ta ūkine veikla, kuri reikalinga pirkimo sutarčiai įvykdyti. Teisę verstis tokia veikla kandidatas ar dalyvis gali įrodyti pateikdamas profesinių ar veiklos registrų tvarkytojų pažymas ar priesaikos pažymą, liudijančią kandidato ar dalyvio teisę verstis atitinkama ūkine veikla.
XIX. KANDIDATŲ IR DALYVIŲ EKONOMINĖ BEI FINANSINĖ BŪKLĖ
84. Perkančioji organizacija turi teisę pirkimo dokumentuose nustatyti kandidatų ir dalyvių ekonominės bei finansinės būklės reikalavimus ir reikalauti pateikti šiuos (vieną ar kelis) ekonominę bei finansinę kandidato ar dalyvio būklę apibūdinančius dokumentus:
84.1. banko pažymą apie kandidato ar dalyvio ekonominę ar finansinę būklę arba pažymą, kad yra apsidraudęs nuo profesinės rizikos;
84.2. įmonės balansą ar jo išrašą, jei šalyje, kurioje registruotas ūkio subjektas, yra privaloma balansą paskelbti;
84.3. pastarųjų 3 finansinių metų, o jeigu įmonė įregistruota ar veiklą atitinkamoje srityje pradėjo vėliau – nuo įmonės įregistravimo ar veiklos su pirkimu susijusioje srityje pradžios, kandidato ar dalyvio įmonės bendros apyvartos ar apyvartos tos veiklos, su kuria susijęs atliekamas pirkimas, ataskaitą.
85. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose nurodo, kokius dokumentus turi pateikti kandidatai ar dalyviai, kad įrodytų, jog jų ekonominė ir finansinė būklė atitinka perkančiosios organizacijos keliamus reikalavimus.
86. Jeigu kandidatas ar dalyvis dėl pateisinamų priežasčių negali pateikti perkančiosios organizacijos pirkimo dokumentuose nurodytų šio straipsnio 1 dalyje nustatytų dokumentų, jis turi teisę pateikti kitokius perkančiajai organizacijai priimtinus dokumentus, kurie patvirtintų, kad jo ekonominė ar finansinė būklė atitinka keliamus reikalavimus.
XX. KANDIDATŲ IR DALYVIŲ TECHNINIS PAJĖGUMAS
87. Perkančioji organizacija turi teisę pirkimo dokumentuose nustatyti kandidatų ir dalyvių techninio pajėgumo reikalavimus ir pareikalauti pateikti vieną ar kelis iš šių išvardytų dokumentų.
87.1. pagrindinių per pastaruosius 3 metus prekių tiekimų sąrašą, nurodant bendras vertes, įvykdymo datas ir prekių gavėjus, pridedant prekių gavėjų pateiktas pažymas apie prekių pristatymą, o jeigu tokių pažymų ne dėl kandidato ar dalyvio kaltės gauti neįmanoma, šio kandidato ar dalyvio deklaraciją, kurioje pateikiama minėta informacija;
87.3. su reikalinga produkcija susijusių techninių specialistų ir organizacijų, nepaisant jų pavaldumo kandidatui ar dalyviui, apibūdinimą;
87.4. siūlomų prekių pavyzdžius, aprašymus, nuotraukas, kurių autentiškumą perkančiosios organizacijos reikalavimu kandidatas ar dalyvis turi patvirtinti;
88. Paslaugų pirkimo atveju įrodymui, ar kandidato ar dalyvio techninis pajėgumas, įgūdžiai, veiklos efektyvumas, patirtis ir patikimumas atitinka keliamus reikalavimus, perkančioji organizacija gali reikalauti, kad kandidatai ir dalyviai atliktų arba pateiktų vieną (ar kelis):
88.1. vadovaujančiųjų ir paslaugas teiksiančių darbuotojų išsilavinimo bei profesinės kvalifikacijos apibūdinimą;
88.2. paslaugas teikiančių, tačiau su kandidatu ar dalyviu organizaciniais ryšiais nesusijusių techninių specialistų ir organizacijų apibūdinimą;
88.3. pagrindinių per pastaruosius 3 metus suteiktų paslaugų sąrašą, nurodant bendras vertes, suteikimo datas ir gavėjus, pateikiant paslaugų suteikimą patvirtinančius dokumentus, tai yra paslaugų gavėjų pateiktas pažymas, o jeigu tokių pažymų ne dėl kandidato ar dalyvio kaltės gauti neįmanoma, šio kandidato ar dalyvio deklaraciją;
88.4. pažymą apie kandidato ar dalyvio įmonės darbuotojų vidutinį metinį skaičių ir vadovaujančiųjų darbuotojų skaičių per paskutinius 3 metus;
88.5. pažymą apie paslaugai teikti reikalingą techninę įrangą, kurią valdo, naudoja ar kuria disponuoja kandidatas ar dalyvis;
89. Perkančioji organizacija gali pirkimo dokumentuose reikalauti, kad kandidatas ar dalyvis pateiktų kompetentingų institucijų išduotus dokumentus, patvirtinančius, jog jo kokybės vadybos sistema atitinka pripažintus kokybės vadybos tarptautinius ar Europos standartus. Perkančioji organizacija turi priimti Europos Sąjungos šalyse išduotas pažymas. Be to, iš kandidato ar dalyvio perkančioji organizacija turi priimti ir kitus lygiaverčius kokybės užtikrinimo priemonių įrodymus, jeigu jis dėl pagrįstų priežasčių neturi galimybės gauti tokių sertifikatų ar gauti juos per atitinkamą laikotarpį.
XXI. PASIŪLYMŲ VERTINIMAS IR PALYGINIMAS
90. Perkančioji organizacija gali prašyti, kad dalyviai paaiškintų savo pasiūlymus. Tačiau jis negali prašyti, siūlyti arba leisti pakeisti pasiūlymo, pateikto supaprastinto atviro konkurso metu, esmę – pakeisti kainą arba padaryti kitų pakeitimų, dėl kurių pirkimo dokumentų reikalavimų neatitinkantis pasiūlymas taptų atitinkančiu pirkimo dokumentų reikalavimus. Ši nuostata netaikoma tikrinant kandidatų ar dalyvių kvalifikaciją.
91. Perkančioji organizacija pasiūlymą turi atmesti, jeigu:
91.1. pasiūlymą pateikęs dalyvis neatitinka pirkimo dokumentuose nustatytų minimalių kvalifikacijos reikalavimų;
92. Perkančioji organizacija pasiūlymus vertina remdamasis šiais kriterijais:
92.1. ekonomiškai naudingiausio pasiūlymo, kai pirkimo sutartį sudaro su dalyviu, pateikusiu perkančiajai organizacijai naudingiausią pasiūlymą, išrinktą pagal kriterijus, susijusius su pirkimo objektu (kokybė, kaina, techniniai privalumai, estetinės ir funkcinės charakteristikos, aplinkosaugos charakteristikos, eksploatavimo išlaidos, efektyvumas, garantinis aptarnavimas ir techninė pagalba, pristatymo data, pristatymo laikas arba užbaigimo laikas), arba
93. Perkančioji organizacija, norėdama priimti sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo, turi:
93.1. pagal pirkimo dokumentuose nustatytus vertinimo kriterijus ir taisykles turi įvertinti pateiktus dalyvių pasiūlymus ir nustatyti preliminarią pasiūlymų eilę. Preliminari pasiūlymų eilė nustatoma ekonominio naudingumo mažėjimo arba kainų didėjimo tvarka. Tais atvejais, kai pasiūlymų vertinimo kriterijus yra pasiūlyta mažiausia kaina ir keli pasiūlymai pateikiami vienodomis kainomis, sudarant preliminarią pasiūlymų eilę pirmesniu į šią eilę įrašomas tiekėjas, anksčiausiai įregistravęs voką su pasiūlymais;
93.2. nedelsdamas, ne vėliau kaip per 3 dienas, pranešti pasiūlymus pateikusiems dalyviams apie preliminarią pasiūlymų eilę, o dalyviams, kurių pasiūlymai atmesti – jų pasiūlymų atmetimo priežastis;
93.3. patvirtinti pasiūlymų eilę ir priimti sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo tik tada, kai bus Taisyklių nustatyta tvarka išnagrinėtos pasiūlymus pateikusių dalyvių pretenzijos ir skundai (jeigu tokių buvo gauta), bet ne anksčiau kaip po10 dienų nuo pranešimo apie preliminarią pasiūlymų eilę išsiuntimo dalyviams dienos.
Ši nuostata netaikoma, kai pasiūlymą pateikia tik vienas tiekėjas ir kai pirkimas atliekamas taikant įprastą komercinę praktiką.
XXII. PIRKIMO PROCEDŪRŲ NUTRAUKIMAS
94. Perkančioji organizacija, gavusi kontroliuojančios teritorinės darbo biržos sutikimą, bet kuriuo metu iki pirkimo sutarties sudarymo turi teisę nutraukti pirkimo procedūras, jeigu atsirado aplinkybių, kurių nebuvo galima numatyti (perkamos prekės ar paslaugos tapo nereikalingi, nėra lėšų jiems apmokėti, yra kitų priežasčių).
XXIII. INFORMACIJA KANDIDATAMS IR DALYVIAMS APIE PIRKIMO PROCEDŪROS REZULTATUS
95. Perkančioji organizacija, priėmusi sprendimą dėl laimėjusio pasiūlymo arba priėmusi sprendimą nutraukti pirkimą, nedelsdama, ne vėliau kaip per 5 darbo dienas po sprendimo priėmimo, praneša kandidatams ir dalyviams apie šiuos sprendimus.
96. Perkančioji organizacija gavusi kandidato ar dalyvio raštu pateiktą prašymą, turi nedelsdamas, ne vėliau kaip per 15 dienų nuo prašymo gavimo dienos, pateikti paraiškos ar pasiūlymo atmetimo priežastis, jeigu to kandidato ar dalyvio paraiška ar pasiūlymas atmestas, o gavusi dalyvio, kurio pasiūlymas neatmestas, raštu pateiktą prašymą, nurodyti laimėjusio pasiūlymo pasirinkimo priežastis – per tą patį terminą pateikti laimėjusio pasiūlymo charakteristikas, dėl kurių šis pasiūlymas buvo pripažintas geriausiu.
97. Perkančioji organizacija Taisyklių 96 punkte nurodytais atvejais negali teikti informacijos, jei jos atskleidimas prieštarauja teisės aktams, kenkia visuomenės interesams, teisėtiems tiekėjų komerciniams interesams arba trukdo užtikrinti sąžiningą konkurenciją.
98. Perkančioji organizacija pirkimo dokumentuose prašo pateikti ir prekių pavyzdžius, tokiu atveju, įvertinusi pasiūlymus ir sudariusi preliminarią eilę, turi leisti visiems dalyviams susipažinti su pateiktais pavyzdžiais.
99. Susipažinti su informacija, susijusia su konkurso pasiūlymų nagrinėjimu, aiškinimu, vertinimu ir palyginimu, gali tiktai Komisijos nariai bei jos pakviesti ekspertai ir kontroliuojančios teritorinės darbo biržos vadovas ar atsakingas specialistas, kiti asmenys ir institucijos, pagal Lietuvos Respublikos įstatymus turintys teisę susipažinti su šia informacija.
XXIV. PRETENZIJŲ PATEIKIMAS, NAGRINĖJIMO TVARKA IR TERMINAI
100. Kiekvienas pirkimu suinteresuotas tiekėjas, kuris mano, kad Perkančioji organizacija nesilaikė šių Taisyklių reikalavimų ir tuo pažeidė ar pažeis jo teisėtus interesus, turi teisę iki pirkimo sutarties sudarymo pareikšti pretenziją Perkančiajai organizacijai.
101. Pretenzijos pateikiamos Perkančiajai organizacijai raštu per 5 dienas nuo dienos, kurią tiekėjas sužinojo arba turėjo sužinoti apie tariamą savo teisėtų interesų pažeidimą. Apie tariamą pažeidimą Perkančioji organizacija privalo informuoti vietinių užimtumo iniciatyvų projektų vykdymą kontroliuojančią teritorinę darbo biržą nedelsdama po pretenzijos gavimo, pateikiant jai perkančiosios organizacijos patvirtintą pretenzijos kopiją.
102. Perkančioji organizacija nagrinėja tik tas tiekėjų pretenzijas, kurios gautos iki pirkimo sutarties sudarymo.
103. Perkančioji organizacija privalo išnagrinėti pretenzijas ir priimti motyvuotą sprendimą ne vėliau kaip per 5 dienas nuo pretenzijos gavimo dienos, o apie priimtą sprendimą – ne vėliau kaip kitą darbo dieną pranešti pretenziją pateikusiam tiekėjui ir apie tai informuoti vietinių užimtumo iniciatyvų projektų vykdymą kontroliuojančią teritorinę darbo biržą, pateikiant jai išsiųstą atsakymo į pretenziją kopiją.
104. Perkančioji organizacija, gavusi tiekėjo rašytinę pretenziją dėl preliminarios pasiūlymų eilės sudarymo, sustabdo pirkimo sutarties pasirašymo procedūrą, kol pretenzijos bus išnagrinėtos ir priimtas sprendimas. Pirkimo procedūros, gavus vietinių užimtumo iniciatyvų projektų vykdymą kontroliuojančios teritorinės darbo biržos sutikimą, nestabdomos, jeigu jas sustabdžius Perkančioji organizacija ar tiekėjas patirtų daug didesnių nuostolių už tuos, kuriuos galėtų patirti pretenziją pateikęs tiekėjas. Dėl neišnagrinėtos ar netinkamai išnagrinėtos pretenzijos tiekėjas turi teisę Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka kreiptis į teismą.
XXV. ATSAKOMYBĖ UŽ TAISYKLIŲ NESILAIKYMĄ
105. Lėšas, kurias Perkančioji organizacija panaudojo, pažeisdama šių Taisyklių reikalavimus, vietinių užimtumo iniciatyvų projektų vykdymą kontroliuojanti teritorinė darbo birža gali pripažinti netinkamomis išlaidomis projektui ir jų neužskaityti arba turi teisę įpareigoti Perkančiąją organizaciją grąžinti jas ar išieškoti Lietuvos Respublikos teisės aktų nustatyta tvarka.