LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ
N U T A R I M A S
DĖL LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO 2006–2010 METŲ POLITIKOS NUOSTATŲ PATVIRTINIMO
2006 m. birželio 8 d. Nr. 561
Vilnius
Vadovaudamasi Valstybės ilgalaikės raidos strategija, patvirtinta Lietuvos Respublikos Seimo 2002 m. lapkričio 12 d. nutarimu Nr. IX-1187 (Žin., 2002, Nr. 113-5029), Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2004–2008 metų programos įgyvendinimo priemonių, patvirtintų Lietuvos Respublikos Vyriausybės 2005 m. kovo 24 d. nutarimu Nr. 315 (Žin., 2005, Nr. 40-1290), 926 punktu ir atsižvelgdama į Lietuvos politinių partijų 2004 m. spalio 5 d. susitarimą dėl pagrindinių valstybės užsienio politikos tikslų ir uždavinių 2004–2008 metais, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:
1. Patvirtinti Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo 2006–2010 metų politikos nuostatas (pridedama).
2. Pavesti Užsienio reikalų ministerijai parengti ir iki 2007 m. sausio 1 d. Lietuvos Respublikos Vyriausybei pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimo dėl humanitarinės pagalbos teikimo projektą.
Patvirtinta
Lietuvos Respublikos Vyriausybės
2006 m. birželio 8 d. nutarimu Nr. 561
Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo
2006–2010 metų politikos nuostatos
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Vystomojo bendradarbiavimo politika – neatsiejama išsivysčiusių valstybių užsienio politikos dalis. Jos tikslai – įgyvendinti Jungtinių Tautų patvirtintus Tūkstantmečio vystymosi tikslus, užtikrinti taiką, ekonominį augimą ir socialinį stabilumą pasaulyje, mažinti skirtumus tarp išsivysčiusių ir besivystančių valstybių, integruoti besivystančias valstybes į pasaulio ekonomiką.
2. Vystomojo bendradarbiavimo politika – sudėtinė Lietuvos užsienio politikos dalis. Jos tikslas – paremti darnų, nešališką ir visuotinį žmogiškąjį ir socialinį valstybių partnerių vystymąsi. Žmogaus teisių, demokratijos, įstatymų viršenybės, lyčių lygybės ir gero valdymo skatinimas – neatsiejama šios politikos dalis.
3. Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politika derinama su Europos Sąjungos vystomojo bendradarbiavimo politikos principais ir tikslais.
4. Šiame teisės akte vartojamos sąvokos:
Biudžeto parama – finansinė parama, pervedama į valstybės partnerės, vykdančios skurdo mažinimo programas ir institucines reformas, biudžetą. Gautą finansinę paramą administruoja valstybės partnerės vyriausybė pagal jos nustatytas finansinio valdymo ir atskaitomybės sistemas.
Darnus vystymasis – aplinkosaugos, ekonominių ir socialinių visuomenės tikslų derinimas, sudarantis galimybes pasiekti visuotinę gerovę neperžengiant leistinų poveikio aplinkai ribų.
Daugiašalė parama vystymuisi – Lietuvos privalomieji ir savanoriški įnašai ar dalyvavimas įgyvendinant projektus ir programas, koordinuojamus ir vykdomus tarptautinių institucijų ir organizacijų.
Dvišalė parama vystymuisi – iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansuojama parama valstybės partnerės vyriausybei, atsižvelgiant į jos prašymą suteikti ekonominę ar socialinę paramą vystymuisi.
Europos vystymo fondas – pagrindinis Europos Sąjungos paramos teikimo Afrikos, Karibų ir Ramiojo vandenyno (toliau vadinama – AKR) valstybėms, pasirašiusioms 2000 m. Europos Sąjungos ir AKR valstybių bendradarbiavimo susitarimą (Kotonu sutartį), instrumentas.
Oficiali parama vystymuisi – iš Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto ir savivaldybių biudžetų finansuojama parama valstybėms, įtrauktoms į Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos Paramos vystymuisi komiteto sudaromą paramos gavėjų sąrašą.
Valstybė donorė – valstybė, teikianti paramą besivystančioms valstybėms.
Valstybė partnerė – paramą gaunanti besivystanti valstybė.
Techninė parama – negrąžintina parama, kurią Lietuva teikia finansuodama mokymo, gerosios patirties perdavimo, gyvenimo ir verslo sąlygų gerinimo, infrastruktūros ir kitus projektus ir programas, kurių tikslas – skatinti valstybės partnerės ekonominį ir socialinį vystymąsi.
Trišalė parama vystymuisi – besivystančiose valstybėse įgyvendinami paramos projektai, kuriuos finansuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybė kartu su kitomis valstybėmis donorėmis arba kuriems Lietuvos Respublikos Vyriausybė teikia bendrąjį finansavimą.
II. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS SANTYKIS SU EUROPOS SĄJUNGOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKA
5. Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politika grindžiama vertybėmis, principais ir nuostatomis, išdėstytais bendrame Europos Sąjungos Tarybos, Europos Parlamento ir Europos Komisijos pareiškime dėl Europos Sąjungos vystomojo bendradarbiavimo politikos „Europos konsensusas“, kurį Europos Sąjungos Bendrųjų reikalų ir išorinių santykių taryba patvirtino 2005 m. lapkričio 21–22 dienomis.
6. Europos Sąjungos tarptautinius įsipareigojimus, paskelbtus Jungtinių Tautų 2000 metų Tūkstantmečio deklaracijoje, 2002 metų Monterėjaus aukščiausiojo lygio susitikime, 2002 metų Johanesburgo darnaus vystymosi plane ir 2005 metų Tūkstantmečio vystymosi tikslų peržiūros aukščiausiojo lygio susitikime, Lietuva laiko ir savo įsipareigojimais.
III. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS MISIJA
7. Lietuva yra sukaupusi vertingą teisinės valstybės kūrimo, demokratijos stiprinimo, žmogaus teisių apsaugos, perėjimo prie rinkos ekonomikos ir euroatlantinės integracijos patirtį.
8. Siekdama būti aktyvi regiono valstybė, Lietuva, vykdydama vystomojo bendradarbiavimo politiką, perduoda sukauptą patirtį ją perimti pageidaujančioms reformas vykdančioms valstybėms.
9. Aktyvi vystomojo bendradarbiavimo politika stiprina Lietuvos vaidmenį Jungtinėse Tautose ir specializuotosiose jų agentūrose, Europos Taryboje, Europos saugumo ir bendradarbiavimo organizacijoje, kitose tarptautinėse institucijose ir organizacijose.
10. Vykdydama vystomojo bendradarbiavimo politiką, Lietuva aktyvina regioninį ir tarpregioninį bendradarbiavimą, plėtoja dvišalius ir daugiašalius santykius, stiprina politinius, ekonominius ir kultūrinius ryšius su įvairiomis valstybėmis, gerina savo įvaizdį pasaulyje.
11. Vystomojo bendradarbiavimo politikos įgyvendinimas atveria naujas galimybes Lietuvos ūkio subjektams ir sukuria palankią Lietuvos įmonių veiklos aplinką valstybėse partnerėse.
IV. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS INTERESAI
13. Lietuvos dalyvavimas įgyvendinant tarptautinę vystomojo bendradarbiavimo politiką grindžiamas šiais interesais:
13.1. globaliais: prisidėti prie tarptautinio saugumo didinimo, kovos su terorizmu ir tarptautiniu organizuotu nusikalstamumu; skatinti darnų valstybių partnerių ekonominį ir aplinkos vystymąsi; stiprinti sveikatos ir socialinę apsaugą pasaulyje;
13.2. regioniniais: prisidėti prie valstybių partnerių vidaus politikos reformų vykdymo – perduoti joms demokratijos stiprinimo, teisinės valstybės kūrimo ir žmogaus teisių apsaugos patirtį;
V. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS TIKSLAI
14. Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos tikslai yra:
14.1. dalyvauti įgyvendinant Tūkstantmečio vystymosi tikslus, patvirtintus 2000 metų rugsėjo mėnesį vykusiame Jungtinių Tautų tūkstantmečio viršūnių susitikime:
VI. LIETUVOS RESPUBLIKOS VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS PRINCIPAI
15. Vystomojo bendradarbiavimo politikos įgyvendinimas Lietuvoje grindžiamas Lietuvos vidaus ir užsienio politikos prioritetais, Europos Sąjungos išorinės politikos gairėmis, Jungtinių Tautų Tūkstantmečio vystymosi tikslais ir šiais principais:
15.1. partnerystės su valstybe partnere, tarptautine valstybių donorių bendruomene, taip pat nevyriausybinėmis organizacijomis Lietuvoje ir užsienyje;
15.2. valstybės partnerės atsakomybės – pagrindinio vaidmens valstybei partnerei skyrimo paramos planavimo, įgyvendinimo ir vertinimo procese, atsižvelgiant į jos prioritetus ir perduodant jai atsakomybę už paramos veiksmingumą ir naudą;
15.3. solidarumo – pasaulio bendruomenės pastangų įgyvendinti Tūkstantmečio vystymosi tikslus palaikymo;
15.5. koordinavimo ir papildomumo – valstybių donorių bendradarbiavimo įgyvendinant bendras daugiametes programas, paramos teikimo papildant ir derinant pavienių valstybių donorių veiklą ir taip užtikrinant optimalų žmogiškųjų bei finansinių išteklių naudojimą;
VII. Lietuvos RESPUBLIKOS Paramos TEIKIMO GEOGRAFINĖ APRĖPTIS
16. Atsižvelgdama į Lietuvos Respublikos užsienio politikos prioritetus ir santykių su Rytų kaimynais patirtį, Lietuva vystomojo bendradarbiavimo politikos klausimais pirmiausiai bendradarbiauja su šiais regionais:
17. Lietuva taip pat teikia paramą valstybėms, atsigaunančioms po konfliktų, – Afganistano Islamo Respublikai ir Irako Respublikai.
18. Atsižvelgiant į Europos Sąjungos prioritetus, dvišalė ir trišalė parama pagal galimybes teikiama ir kitų regionų valstybėms, ypač skurdžiausioms Afrikos valstybėms.
19. Per narystės įmokas į bendrąjį Europos Bendrijos biudžetą ir Europos vystymo fondą Lietuva teikia paramą ir visoms Europos Bendrijos paramą gaunančioms valstybėms.
VIII. LIETUVOS RESPUBLIKOS Paramos TEIKIMO SEKTORIAI IR PRIEMONĖS
21. Vadovaudamasi patirtimi, kurią įgijo pereidama prie demokratinio valdymo, rinkos ekonomikos ir integruodamasi į tarptautines organizacijas, Lietuva teikia šių prioritetinių sričių paramą:
22. Atsižvelgdama į valstybių partnerių poreikius ir savo galimybes, Lietuva gali teikti ir kitokią paramą.
23. Vykdydama vystomojo bendradarbiavimo politiką, Lietuva naudoja šias paramos teikimo priemones:
23.4. humanitarinę pagalbą – savanorišką paramą valstybėms, nukentėjusioms nuo stichinių nelaimių ar neigiamos žmogaus veiklos;
IX. Lietuvos Respublikos VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS KOORDINAVIMAS
24. Užsienio reikalų ministerija atsakinga už Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos inicijavimą, įgyvendinimą ir koordinavimą, taip pat šio teisės akto XI skyriuje nurodytų priemonių įgyvendinimą.
25. Už Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos koordinavimą su tarptautinėmis finansų organizacijomis ir lėšų narystės tarptautinėse finansų organizacijose įnašams sumokėti numatymą Lietuvos Respublikos valstybės biudžete atsakinga Finansų ministerija. Savo veiksmus Finansų ministerija derina su Užsienio reikalų ministerija.
26. Kitos Lietuvos Respublikos valstybės institucijos pagal kompetenciją dalyvauja įgyvendinant vystomojo bendradarbiavimo politiką ir derina savo veiksmus su Užsienio reikalų ministerija.
27. Svarbus vaidmuo vykdant Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politiką tenka Respublikos Prezidento, Lietuvos Respublikos Seimo ir Lietuvos Respublikos Vyriausybės bendradarbiavimui, šių institucijų veiksmų koordinavimui ir visuomenės informavimui apie vystomojo bendradarbiavimo politikos įgyvendinimą.
X. LIETUVOS Respublikos VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS ĮGYVENDINIMO FINANSAVIMAS
28. Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos įgyvendinimas finansuojamas iš Užsienio reikalų ministerijai patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų. Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos įgyvendinimas taip pat gali būti finansuojamas iš kitoms valstybės institucijoms patvirtintų Lietuvos Respublikos valstybės biudžeto asignavimų, savivaldybių biudžetų lėšų.
29. Lietuva, įgyvendindama 2005 m. birželio 16–17 d. Europos Sąjungos Vadovų Tarybos sprendimus dėl oficialios paramos vystymuisi didinimo ir atsižvelgdama į atitinkamą savo biudžeto paskirstymo procesą, sieks oficialią paramą vystymuisi iki 2010 metų padidinti iki 0,17 procento bendrųjų nacionalinių pajamų.
XI. LIETUVOS respublikos VYSTOMOJO BENDRADARBIAVIMO POLITIKOS veiksmingumo UŽTIKRINIMO PRIEMONĖS
30. Siekiant užtikrinti Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politikos veiksmingumą, būtina:
30.1. dalyvauti įgyvendinant Europos Sąjungos vystomojo bendradarbiavimo politiką; perimti geriausią Europos Sąjungos valstybių narių šios srities patirtį;
30.2. vadovautis Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacijos Paramos vystymuisi komiteto principais ir metodologija;
30.3. sekti pasaulinės vystomojo bendradarbiavimo politikos permainas ir tendencijas, derinti su jomis Lietuvos Respublikos vystomojo bendradarbiavimo politiką;
30.4. koordinuoti vystomojo bendradarbiavimo politiką su Jungtinių Tautų institucijomis, tarptautinėmis finansinėmis organizacijomis ir Ekonominio bendradarbiavimo ir plėtros organizacija;
30.5. analizuoti valstybių partnerių vystymosi poreikius ir atsižvelgti į jų nacionalines skurdo mažinimo strategijas;
30.6. analizuoti esamus ir naujus vystomojo bendradarbiavimo finansavimo šaltinius ir paramos teikimo formas;
30.10. siekti, kad kuo daugiau suinteresuotų Lietuvos subjektų įsitrauktų į vystomojo bendradarbiavimo projektų įgyvendinimą;
30.11. skatinti Lietuvos nevyriausybinių organizacijų bendradarbiavimą su panašiomis nevyriausybinėmis vystomojo bendradarbiavimo organizacijomis valstybėse donorėse ir partnerėse;