LIETUVOS RESPUBLIKOS STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTERIJA

 

Į S A K Y M A S

DĖL LIETUVOS KOMUNALINIO ŪKIO PLĖTOJIMO KONCEPCIJOS IR JOS ĮGYVENDINIMO 1997-2000 METAIS PAGRINDINIŲ KRYPČIŲ

 

1997 m. rugsėjo 17 d. Nr. 225

Vilnius

 

ĮSAKAU:

1. Patvirtinti Lietuvos komunalinio ūkio plėtojimo koncepciją ir jos įgyvendinimo 1997–2000 metais pagrindines kryptis ir Priemonių Lietuvos komunalinio ūkio plėtojimo koncepcijos 1997–2000 metais pagrindinėms kryptims įgyvendinti perspektyvinį planą (pridedama).

2. Rekomenduoti miestų ir rajonų savivaldybėms vadovautis šio įsakymo 1 punkte nurodytais dokumentais.

3. Įpareigoti Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentą prie Statybos ir urbanistikos ministerijos, esant reikalui, teikti siūlymus dėl Priemonių Lietuvos komunalinio ūkio plėtojimo koncepcijos 1997–2000 metais pagrindinėms kryptims įgyvendinti perspektyvinio plano papildymo ar pakeitimo.

 

 

STATYBOS IR URBANISTIKOS MINISTRAS                                               ALGIS ČAPLIKAS

______________

 


PATVIRTINTA

Statybos ir urbanistikos ministerijos

1997 09 17 įsakymu Nr. 225

 

LIETUVOS KOMUNALINIO ŪKIO PLĖTOJIMO KONCEPCIJA IR JOS ĮGYVENDINIMO 1997-2000 METAIS PAGRINDINĖS KRYPTYS

 

ESAMA PADĖTIS

 

Komunalinis ūkis – miestų, miestelių gyventojams paslaugas teikiančių ir teritorijas prižiūrinčių įmonių ir objektų visuma. Tai:

1) vandens tiekimo ir nuotekų šalinimo bei valymo įmonės;

2) šilumos tiekimo įmonės;

3) bendro naudojimo komunalinio ūkio objektų eksploatavimo ir remonto įmonės:

kelių ir gatvių bei jų statinių eksploatavimo ir remonto įmonės;

miestų išorinio apšvietimo įmonės;

požeminių komunikacijų kolektorių bei techninių koridorių eksploatavimo įmonės;

želdynų priežiūros, remonto bei jų įrengimo įmonės;

specializuoto autotransporto įmonės;

dekoratyvinių augalų auginimo miesto reikmėms įmonės;

kapines prižiūrinčios įmonės;

skęstančiųjų gelbėjimo įmonės;

4) taip pat atskiri bendro naudojimo ir kiti objektai:

vietinės reikšmės keliai ir gatvės su jų tiltais, viadukais, požeminėmis ar antžeminėmis perėjomis, laiptais, atraminėmis sienelėmis, visuomeninio transporto stotelėmis bei paviljonais, eismo reguliavimo techninėmis priemonėmis;

išorinio apšvietimo statiniai;

krantinės ir tėkmės reguliavimo statiniai;

paplūdimiai su jų statiniais;

skęstančiųjų gelbėjimo stotys ir postai su jų įranga;

želdynai ir kapinės su jų statiniais;

dekoratyvinių augalų oranžerijos ir šių augalų medelynai miestų, miestelių bendro naudojimo objektams apželdinti;

paminklai, skulptūros, memorialiniai akmenys, fontanai, mažosios architektūros statiniai;

vandens gavybos bei tiekimo, ūkio ir buities bei paviršinių nuotekų šalinimo ir jų valymo statiniai;

šilumos energijos gamybos ir tiekimo statiniai;

buitinių atliekų surinkimo, rūšiavimo ir jų saugojimo statiniai.

Vadovaujantis Lietuvos Respublikos įstatymais, šiose įmonėse esantis valstybės turtas ir valstybei priklausančios akcijos bei į savivaldybių balansą įeinantys miestų ir kitų gyvenviečių komunalinio ūkio objektai, skirti visuomenės reikmėms tenkinti, yra perduodami savivaldybių nuosavybėn. Perduotas turtas yra įskaičiuojamas į atitinkamos įmonės įstatinį kapitalą arba savivaldos vykdomosios institucijos balansą (bendro naudojimo objektai). Savivaldybės ir įmonės šiuo turtu disponuoja įstatymų nustatyta tvarka.

Komunalinio ūkio įmonės gali būti bet kurios įstatymų nustatytos nuosavybės formos. Savivaldybių, kitų valdymo institucijų ir įmonių santykius bei veiklą reguliuoja Lietuvos Respublikos įstatymai, poįstatyminiai teisės aktai ir tarpvalstybinės sutartys.

Santykiai tarp savivaldybių ir įmonių, vykdančių savivaldybių ir komunalinio ūkio bendro naudojimo objektų priežiūrą ir remontą, bei tarp komunalines paslaugas teikiančių įmonių ir šių paslaugų vartotojų grindžiami sutartimis.

Komunalinio ūkio veiklos reguliavimo ir plėtojimo valstybinę politiką formuoja Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas prie Statybos ir urbanistikos ministerijos (šilumos ūkio veikla ir pagrindinės jos plėtros kryptys – Ūkio ir Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerijų kompetencija). Norminius aktus, reglamentuojančius komunalinio ūkio objektų įrengimo ir eksploatavimo tvarką pagal savo kompetenciją tvirtina minėtos arba kitos Lietuvos valstybės institucijos. Decentralizuotas šio ūkio valdymas riboja galimybes organizuoti įvairių metodikų, rekomendacijų ir kitų panašių dokumentų rengimą pagal įmonių užsakymus, jų lėšomis. Jie ir toliau turėtų būti rengiami vienos institucijos, t. y. centralizuotai.

Komunalinių objektų statybos finansavimu, šios veiklos plėtimu rūpinasi miestų (rajonų) savivaldybės ir atitinkamos įmonės. Statybai finansuoti gali būti naudojamos įmonių, savivaldybių biudžetų, privačių investuotojų, valstybės fondų lėšos, Lietuvos Respublikos ir užsienio finansinių institucijų paskolos, negrąžintina finansinė parama, taip pat valstybės kapitalo investicijoms skirti biudžeto asignavimai, numatyti Valstybės investicijų programoje. Statybos rangovas parenkamas Viešojo pirkimo įstatymo nustatyta tvarka, o rangos sutarties sąlygos nustatomos laikantis Statybos ir urbanistikos ministerijos patvirtintų Statybos rangos sutarties nuostatų.

Savivaldybės įtakos sferai priklausančių įmonių prekių bei paslaugų kainų ir tarifų, taip pat gyventojams teikiamų komunalinių paslaugų bei paslaugų, finansuojamų iš savivaldybės biudžeto, tarifų reguliavimo tvarką nustato atitinkama savivaldybė (jeigu įstatymų nenustatyta kitokia tvarka). Paslaugų tarifai nustatomi įvertinus ekonomiškai pagrįstas paslaugų teikimo sąnaudas ir jų kokybę. Taip siekiama užtikrinti stabilų paslaugas teikiančių įmonių darbą bei plėtrą.

 

PROBLEMOS

 

1. Lietuvos Respublikai atkūrus nepriklausomybę ir reorganizavus ekonomikos valdymą, buvo kuriama nauja įstatymų ir poįstatyminių aktų bazė, reglamentuojanti šalies ūkio, taip pat ir komunalinio ūkio funkcionavimą. Komunalinio ūkio normatyvinių dokumentų sistema neišbaigta. Pasigendama pagrindinių dokumentų: Komunalinio ūkio įstatymo, Statinių naudojimo ir priežiūros įstatymo. Be to, būtina sukurti buitinių atliekų tvarkymą reglamentuojančių normatyvinių aktų bazę, tikslinti kitų komunalinio ūkio veiklos sričių normatyvinius aktus.

2. Savivaldybių nuosavybėn perduotos ne visos komunalinio ūkio įmonės ir objektai, nuosavybės teise priklausantys valstybei. Tai trukdo savivaldybėms efektyviai disponuoti šiuo turtu.

3. Privatizuojant pramonės įmones ir steigiant žemės ūkio bendroves, buvo padaryta nemažai klaidų – kai kurie gyventojams komunalines paslaugas teikiantys objektai (vandens, šilumos tiekimo ir kt.) tapo jų turto dalimi. Įmonės, bendrovės nesuinteresuotos teikti šias paslaugas gyventojams. Kai kurios iš jų bankrutuoja ir nutraukia tokių objektų eksploatavimą.

4. Savivaldybių biudžetai sudaromi neturint pavaldaus ūkio plėtros, taip pat ir komunalinio ūkio plėtros programų. Skiriamos lėšos neužtikrina tinkamos miestų, miestelių, bendro naudojimo objektų būklės. Pavėluotai atsiskaitoma su šių objektų priežiūros ir remonto darbus atliekančiomis įmonėmis.

5. Daugelio komunalinio ūkio įmonių įranga neatitinka šių dienų reikalavimų, yra morališkai ir fiziškai nusidėvėjusi bei ekonomiškai nuostolinga.

 

KOMUNALINIO ŪKIO PLĖTOJIMO KONCEPCIJOS ĮGYVENDINIMO 1997-2000 METAIS PAGRINDINĖS KRYPTYS

 

1. Įstatyminės bei normatyvinės bazės formavimo klausimai:

1.1. rengti naujus įstatymus bei poįstatyminius teisės aktus, kitus normatyvinius dokumentus, papildyti bei pakoreguoti galiojančius normatyvinius dokumentus;

1.2. harmonizuoti galiojančius bei rengiamus normatyvinius dokumentus su Europos Sąjungos valstybių analogiškais dokumentais;

1.3. tobulinti komunalinio ūkio objektų apskaitos ir jų būklės įvertinimo metodiką.

2. Organizaciniai ir gamybiniai komunalinio ūkio plėtros klausimai:

2.1. baigti komunalinio ūkio objektų ir įmonių priskyrimą ir perdavimą savivaldybių nuosavybėn;

2.2. naudojant privatų Lietuvos ir užsienio šalių įmonių ir finansinių institucijų kapitalą, spartinti komunalinio ūkio įmonių turto privatizavimo procesą;

2.3. komunalinio ūkio objektus, esančius privatizuotose įmonėse, žemės ūkio bendrovėse arba priklausančius fiziniams asmenims, jiems pageidaujant, sutartomis sąlygomis, perduoti savivaldybių nuosavybėn arba už perduodamą turtą atsiskaityti atitinkamų įmonių akcijomis;

2.4. sudaryti sąlygas privataus kapitalo įmonių teikiamų komunalinių paslaugų apimtims plėsti (jų veiklai taikant tuos pačius reikalavimus, kaip ir neprivatizuotoms įmonėms);

2.5. tobulinti sutartinių santykių reguliavimą tarp įmonių (Vykdytojo) ir savivaldybių (Užsakovo);

2.6. rengti miestų, rajonų komunalinio ūkio plėtros programas ir jomis vadovautis formuojant ir tvirtinant savivaldybių biudžetus;

2.7. diegti pažangias gatvių priežiūros technologijas;

2.8. ieškoti naujų, pigių ir patvarių medžiagų gatvių pagrindams įrengti;

2.9. diegti efektyvią buitinių atliekų tvarkymo sistemą (plėsti atliekų rūšiavimo, presavimo ir kompostavimo darbus, įrengti atliekų perkrovimo aikšteles, buitinių atliekų sąvartynuose susidarančių biologinių dujų surinkimo sistemas);

2.10. atsižvelgiant į greta esančių miestų ir rajonų reikmes, parinkti aikšteles naujiems buitinių atliekų sąvartynams įrengti;

2.11. taupiai naudojant elektros energiją, gerinti gatvių, krantinių, aikščių apšvietimo sąlygas;

2.12. gerinti apmokamų automobilių stovėjimo miestų aikštėse bei gatvėse tvarką, plėsti mokamos reklamos ir kitas paslaugas, o gautas lėšas skirti miestų tvarkymo darbams;

2.13. tobulinti kainodaros sistemą;

2.14. plėtoti komunalinio ūkio reikmėms skirtų įrengimų, mechanizmų bei darbo įrankių Lietuvoje gamybą;

2.15. analizuoti Lietuvos komunalinio ūkio įmonių bei užsienio valstybių analogiškų įmonių patirtį, rengti išvadas ir rekomendacijas, teikti jas savivaldybėms bei įmonėms.

3. Komunalinio ūkio specialistų rengimo (atsižvelgiant į pačias reikalingiausias specialybes) bei dirbančiųjų specialistų kvalifikacijos kėlimo proceso tobulinimas.

4. Naujų tarptautinio bendradarbiavimo sričių paieška, esamo tarptautinio bendradarbiavimo plėtra.

______________

 


PATVIRTINTA

Statybos ir urbanistikos ministerijos

1997 09 17 įsakymu Nr. 225

 

PRIEMONIŲ LIETUVOS KOMUNALINIO ŪKIO PLĖTOJIMO KONCEPCIJOS 1997–2000 METAIS PAGRINDINĖMS KRYPTIMS ĮGYVENDINTI PERSPEKTYVINIS PLANAS

 

Eil. Nr.

Priemonės pavadinimas

Įvykdymo terminas

Rengia

Tvirtina

1. ĮSTATYMINĖS BEI NORMATYVINĖS BAZĖS FORMAVIMAS  

1.1.

Dalyvauti rengiant Lietuvos Respublikos atliekų tvarkymo įstatymo projektą (kartu su Aplinkos apsaugos ministerija, Ūkio ministerija, Sveikatos apsaugos ministerija)

1997

Statybos ir urbanistikos ministerija (Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas, Teritorijų planavimo departamentas)

Lietuvos Respublikos Seimas

1.2.

Parengti Komunalinio ūkio įstatymo projektą

1998–1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Lietuvos Respublikos Seimas

1.3.

Parengti Lietuvos Respublikos pridėtinės vertės mokesčio įstatymo

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Lietuvos Respublikos Seimas

 

4 str. pataisą (dėl antrinių žaliavų neapmokestinimo)

 

 

 

1.4.

Parengti Komunalinio mokesčio įstatymo projektą

1998-1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Lietuvos Respublikos Seimas

1.5.

Parengti teisės aktų projektus komunalinio ūkio

1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų

Lietuvos Respublikos

 

veiklos prioritetinėms sritims įteisinti

 

departamentas, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija

Seimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė

1.6.

Parengti Buitinių atliekų tvarkymo ir antrinių žaliavų surinkimo programą (kartu su Ūkio ministerija, Aplinkos apsaugos ministerija ir Sveikatos apsaugos ministerija)

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

1.7.

Parengti buitinių ir kitų netoksinių atliekų rinkimo, rūšiavimo, saugojimo, perdirbimo

1998–1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų ministerija

Statybos ir urbanistikos departamentas

 

statinių įrengimo ir naudojimo normatyvinius dokumentus

 

 

 

1.8.

Parengti Kapinių tvarkymo taisykles

1997

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

1.9.

Parengti pasiūlymus dėl šalto vandens tiekimo išlaidų kompensavimo mažas pajamas turinčioms šeimoms

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Lietuvos Respublikos Vyriausybė

1.10.

Analizuoti komunalinio ūkio veiklą reglamentuojančius įstatymus ir normatyvinius dokumentus Esant reikalui – pakoreguoti juos pagal Europos Sąjungos reikalavimus

nuolat

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Lietuvos Respublikos Seimas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė, Statybos ir urbanistikos ministerija

1.11.

Parengti lietaus nuotekų valymo įrenginių

1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

įrengimo bei naudojimo normatyvinius aktus

 

 

 

1.12.

Parengti Miestų ir miestelių teritorijų ir želdynų

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

priežiūros bei tvarkymo taisykles

 

 

 

1.13.

Parengti Gatvių ir jų statinių priežiūros taisykles

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

1.14.

Parengti Gatvių dangų tarpremontinio

1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

eksploatavimo vidutines laiko normas

 

 

 

1.15.

Parengti Tiltų ir viadukų priežiūros bei remonto taisykles

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

1.16.

Parengti Komunalinio ūkio inventorizavimo,

1997

Komunalinio ūkio ir paslaugų

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

įvertinimo ir apskaitos metodiką

 

departamentas, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija

 

1.17.

Parengti Šalto vandens tiekimo paslaugų tarifų

1997

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas, Valdymo reformų

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

sudarymo metodiką

 

ir savivaldybių reikalų ministerija

 

2. Organizaciniai ir gamybiniai komunalinio ūkio plėtros klausimai

2.1.

Parengti Komunalinio ūkio įmonių atestavimo tvarką

1997

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

2.2.

Parengti Pavyzdinę miestų ir miestelių teritorijų

1997

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

priežiūros ir tvarkymo darbų sutartį

 

 

 

2.3.

Išanalizuoti galimybes ir pateikti siūlymus dėl

1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

 

gelžbetonio ir betono gaminių atliekų perdirbimo

 

 

 

 

ir panaudojimo keliams ir gatvėms tiesti

 

 

 

2.4.

Išanalizuoti ir parengti siūlymus dėl krematoriumų statybos Lietuvos miestuose tikslingumo

1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

Statybos ir urbanistikos ministerija

2.5.

Išanalizuoti komunalinio ūkio įmonėms reikalingų priemonių,

1999

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

 

 

įrengimų, mechanizmų gamybos Lietuvoje galimybę ir šiais

 

 

 

 

klausimais parengti pasiūlymus (kartu su Ūkio ministerija)

 

 

 

2.6.

Analizuoti ir kaupti informaciją apie Lietuvos Respublikos komunalinių ūkio įmonių bei analogiškų užsienio įmonių patirtį,

nuolat

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

 

 

jose taikomas naujas technologijas, pažangius darbo metodus,

 

 

 

 

informuoti apie tai savivaldybių tarnybas ir atitinkamų įmonių

 

 

 

 

specialistus, rengti konferencijas, seminarus, parodas ir pan.

 

 

 

Rekomenduoti miestų, rajonų savivaldybėms

2.7.

Baigti komunalinio ūkio objektų ir įmonių

1997

Miestų, rajonų savivaldybės

 

 

perdavimą-priėmimą savivaldybių nuosavybėn

 

 

 

2.8.

Spartinti komunalinio ūkio įmonių turto privatizavimo procesą

1997–1999

Miestų, rajonų savivaldybės

 

 

(pirmiausia privatizuoti akcines bendroves, kai valstybės kapitalas

 

 

 

 

jose sudaro <51%). Specialiosios paskirties bendrovėse

 

 

 

 

privatizuoti iki 30% jų įstatinio kapitalo, o gautas lėšas panaudoti

 

 

 

 

šių bendrovių gamybinėms bazėms atnaujinti bei plėtoti

 

 

 

2.9.

Komunalinio ūkio objektus, priklausančius privatizuotoms įmonėms

1997–1999

Miestų, rajonų savivaldybės

 

 

arba fiziniams asmenims, jiems pageidaujant, sutartomis sąlygomis

 

 

 

 

perimti savivaldybių nuosavybėn arba už perduodamą turtą

 

 

 

 

atsiskaityti įmonių akcijomis

 

 

 

2.10.

Parengti komunalinio ūkio plėtros programą ir ja vadovautis formuojant ir tvirtinant savivaldybės biudžetą

1999

Miestų, rajonų savivaldybės

 

2.11.

Analizuoti Lietuvos Respublikos miestų ir rajonų komunalinių

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės

 

 

įmonių, užsienio valstybių analogiškų įmonių patirtį, taikyti ją miesto (rajono) įmonėse

 

 

 

2.12.

Nenaudoti žiemą chloridų tiltams ir viadukams prižiūrėti

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės įmonės,

 

2.13.

Diegti pažangias technologijas gatvėms žiemą prižiūrėti

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės, įmonės

 

2.14.

Plėsti lieto asfaltbetonio gamybą tiltų, intensyvaus eismo gatvių

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės įmonės,

 

 

sankryžų ir visuomeninio transporto sustojimo vietų

 

 

 

 

dangoms remontuoti

 

 

 

2.15.

Siekiant sunaudoti kuo mažiau elektros energijos, diegti naujas

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės, įmonės

 

 

technologijas išorinio miestų apšvietimo sistemoje

 

 

 

2.16.

Diegti efektyvią buitinių atliekų tvarkymo sistemą (plėsti atliekų

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės, įmonės

 

 

rūšiavimo, presavimo, kompostavimo darbus, įrengti atliekų

 

 

 

 

perkrovimo aikšteles, buitinių atliekų sąvartynuose susidarančių

 

 

 

 

biologinių dujų surinkimo sistemas ir pan.)

 

 

 

2.17.

Atsižvelgiant į greta esančių miestų ir rajonų

nuolat

Miestų, rajonų savivaldybės

 

 

reikmes, parinkti aikšteles naujiems buitinių atliekų sąvartynams įrengti

 

kartu su apskrities viršininko administracija

 

3. Komunalinio ūkio specialistų rengimas  

3.1.

Išanalizuoti komunalinio ūkio specialistų poreikio bei jų mokymo,

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

 

 

kvalifikacijos kėlimo būklę ir parengti pasiūlymus jai gerinti

 

 

 

4. Tarptautinis bendradarbiavimas

4.1.

Išanalizuoti komunalinio ūkio būklę Latvijos ir Estijos Respublikose ir su jų sukaupta patirtimi supažindinti Lietuvos Respublikos savivaldybių bei komunalines paslaugas teikiančių įmonių specialistus

1998

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas, Valdymo reformų ir savivaldybių reikalų ministerija

 

4.2.

Komunalinio ūkio specialistams padėti organizuoti keliones į

nuolat

Komunalinio ūkio ir paslaugų departamentas

 

 

užsienio valstybes komunalinio ūkio veiklos klausimais

 

 

 

 

 

KOMUNALINIO ŪKIO IR PASLAUGŲ

DEPARTAMENTO DIREKTORIUS                                                                           A. DEVEIKIS

______________