LIETUVOS RESPUBLIKOS KRAŠTO APSAUGOS MINISTRO
Į S A K Y M A S
DĖL KARINIŲ ORLAIVIŲ AVARIJŲ IR INCIDENTŲ TYRIMO TVARKOS APRAŠO TVIRTINIMO
2006 m. rugsėjo 15 d. Nr. V-910
Vilnius
Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos krašto apsaugos sistemos organizavimo ir karo tarnybos įstatymo (Žin., 1998, Nr. 49-1325; 2006, Nr. 72-2679) 9 straipsnio 3 dalies 2 punktu ir 10 straipsnio 3 ir 4 dalimis, Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918; 2005, Nr. 142-5103) 5 straipsniu ir 12 straipsnio 3 dalimi:
2. Suteikiu krašto apsaugos generaliniam inspektoriui teisę pasitelkti į komisiją karinių orlaivių avarijoms ir incidentams tirti reikalingus krašto apsaugos sistemos institucijų ir jų padalinių specialistus.
3. Įsakau krašto apsaugos sistemos institucijų ir jų padalinių vadams (vadovams) užtikrinti jiems pavaldžių specialistų, pasitelkiamų į komisiją karinių orlaivių avarijoms ir incidentams tirti, dalyvavimą komisijos darbe.
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos krašto apsaugos ministro
2006 m. rugsėjo 15 d. įsakymu Nr. V-910
KARINIŲ ORLAIVIŲ AVARIJŲ IR INCIDENTŲ TYRIMO TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo tvarkos aprašas nustato karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimų procedūras ir jų eigą.
2. Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo tikslas – nustatyti karinių orlaivių avarijų ir incidentų priežastis ir pateikti rekomendacijas, kaip užtikrinti skrydžių saugą. Tyrimu nesiekiama nustatyti kieno nors kaltę ar atsakomybę.
3. Šis aprašas parengtas mutatis mutandis taikant 1944 metų Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos (Čikagos konvencijos) 13 priedo ir Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2002 m. sausio 15 d. įsakymo Nr. 3-25 „Dėl Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų klasifikavimo, tyrimo ir pranešimų nuostatų“ (Žin., 2002, Nr. 16-635; 2003, Nr. 20-872) nuostatas. Civilinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimą reglamentuojančios tarptautinės ir Lietuvos Respublikos teisės nuostatos mutatis mutandis toliau taikomos karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimui tiek, kiek tokio tyrimo nereglamentuoja šis aprašas.
II. PAGRINDINĖS SĄVOKOS
4. Šiame tvarkos apraše vartojamos sąvokos:
4.1. avarija – įvykis, susijęs su orlaivio naudojimu ir įvykęs per laikotarpį nuo ketinančio juo skristi asmens įlipimo į tą orlaivį iki jo išlipimo iš orlaivio, kai:
4.1.1. asmuo mirtinai ar sunkiai sužeidžiamas dėl buvimo orlaivyje, tiesioginio sąlyčio su kuria nors orlaivio dalimi, įskaitant nuo orlaivio atitrūkusias dalis, reaktyvinio variklio išmetamųjų dujų srovės tiesioginio poveikio, išskyrus atvejus, kai asmuo susižeidžia pats, jį sužeidžia kiti asmenys arba kai jis miršta natūralia mirtimi;
4.1.2. orlaivis sulaužomas ar pažeidžiama jo konstrukcija ir dėl to susilpnėja konstrukcijos tvirtumas, pablogėja jo techninės ar skrydžio charakteristikos ir paprastai reikalingas didelis remontas arba reikia pakeisti pažeistą elementą, išskyrus variklio gedimus, kai sugadintas jis pats, jo dangčiai ar agregatai arba kai sugadinti tik oro sraigtai, sparno galai, antenos, ratų pneumatika, stabdymo įtaisai, gaubtai, arba nežymiai įlenkiama ar praduriama orlaivio danga;
4.2. incidentas – su orlaivio naudojimu susijęs įvykis, išskyrus avariją, kurios metu iškyla arba galėjo iškilti pavojus skrydžių saugai. Tirtinų incidentų sąrašas pateiktas 17 priede;
4.3. pavojingas incidentas – įvykis, kurio aplinkybės rodo, kad vos buvo išvengta avarijos. Pavojingų incidentų tipiškų pavyzdžių sąrašas pateiktas 18 priede;
4.6. mirtinas sužeidimas – sužeidimas, kurį aviacijos įvykio metu patiria asmuo ir dėl kurio jis miršta per 30 dienų nuo įvykio dienos;
4.7. naudotojo valstybė – valstybė, kurioje yra pagrindinė orlaivio naudotojo veiklos vieta arba, jeigu jis neturi tokios vietos, nuolatinė orlaivio naudotojo buvimo vieta;
4.8. orlaivis – kiekvienas skraidymo aparatas, kuris laikosi atmosferoje dėl jo sąveikos su oru, išskyrus sąveiką su oru, atspindėtu nuo žemės paviršiaus;
4.9. priežastys – veiksmai, neatlikti veiksmai, įvykiai ar sąlygos ar jų derinys, dėl kurio įvyko avarija ar incidentas;
4.11. skrydžio savirašis – orlaivyje įrengtas bet kokio tipo skrydžio parametrų ir orlaivio sistemų bei agregatų darbo duomenų įrašymo prietaisas, skirtas avarijos ar incidento tyrimui palengvinti;
4.12. skrydžių saugos rekomendacija – tyrimą vykdančios institucijos pasiūlymas, pateiktas remiantis tyrimo metu gauta informacija ir skirtas keliui avarijoms ir incidentams užkirsti;
4.13. sunkus sužeidimas – sužeidimas, kurį asmuo patiria aviacinio įvykio metu ir dėl kurio asmenį reikia hospitalizuoti daugiau nei 48 valandoms per septynias dienas nuo sužeidimo dienos, ar asmens patiriamas kaulo lūžis (išskyrus nesudėtingus rankų ir kojų pirštų ar nosies lūžius), ar asmeniui padaryta plėštinė žaizda, kuri sukelia kraujavimą ir pažeidžia nervus, raumenis ar sausgysles, ar vidaus organo pažeidimas, ar patirtas antro ar trečio laipsnio nudegimas, ar daugiau kaip 5 proc. kūno paviršiaus nudegimas, ar neabejotinai patirtas infekcinių medžiagų ar žalingos radiacijos tiesioginis poveikis;
4.14. tyrimas – avarijų ar incidentų nagrinėjimo prevencijos tikslu procesas, kurio metu renkama ir analizuojama informacija bei daromos išvados, įskaitant priežasčių nustatymą ir, jei reikia, skrydžių saugos rekomendacijų rengimą;
4.15. tyrimo komisijos pirmininkas – atitinkamą kvalifikaciją turintis generalinio inspektoriaus paskirtas asmuo, atsakingas už tyrimo organizavimą, atlikimą ir kontrolę;
4.16. valstybė gamintoja – valstybė, kurios jurisdikcijai priklauso organizacija, atsakinga už galutinį orlaivio surinkimą;
III. AVARIJOS TYRIMO ORGANIZAVIMAS
6. Karinio orlaivio, patyrusio avariją, įgulos nariai arba kiekvienas aviacijos pareigūnas ar specialistas, turintis informacijos apie avariją, skubiausiu ir tinkamiausiu būdu nedelsdamas privalo informuoti KOP operatyvinį budėtoją.
7. KOP operatyvinis budėtojas apie karinio orlaivio avariją nedelsdamas praneša šia tvarka:
8. KOP operatyvinio budėtojo pranešime nurodoma:
11. Pranešimas apie avariją teikiamas nedelsiant, net jei nėra gauta visa 8 p. išvardyta informacija.
12. KAM generalinis inspektorius, gavęs pranešimą apie avariją, sudaro komisiją tyrimui atlikti ir paskiria tyrimo komisijos pirmininką.
14. Į komisiją, tiriančią avariją, įvykusią dėl technikos gedimų, trūkumų arba defektų, stebėtojo teisėmis gali būti pakviesti gamyklos gamintojos arba remonto įmonės, kurioje paskutinį kartą remontuotas orlaivis ar jo varikliai, atstovai.
15. Į komisiją įtraukiami tik reikiamą išsilavinimą, kvalifikaciją ir darbo patirtį turintys specialistai.
16. Tyrimo komisijoje negali dalyvauti tiesiogiai susiję su avarija asmenys, suinteresuoti asmenys ir asmenys, turintys giminystės ir tarnybinio pavaldumo ryšių su avarijos dalyviais ir nukentėjusiaisiais, ir, jei yra aplinkybių, dėl kurių komisijos narys gali būti neobjektyvus.
17. Dalinių vadai, kuriems priklauso orlaivis (orlaivių savininkai), kitos KAS institucijos, tyrimo komisijos pirmininkui pareikalavus, privalo sudaryti reikiamas sąlygas ir teikti visokeriopą ir neatidėliotiną pagalbą avarijos tyrimo komisijai.
18. Komisijos pirmininkas yra aprūpinamas visomis techninėmis priemonėmis, reikalingomis avarijai tirti. Avarijos tyrimo įrangos komplekto sudėtis nurodyta šio tvarkos aprašo 19 priede.
19. Visas išlaidas, susijusias su avarijos tyrimu ir techniniu aprūpinimu, padengia Krašto apsaugos ministerija.
20. Atsižvelgus į tiriamos avarijos sudėtingumą, tyrimo komisijos pirmininko sprendimu gali būti sudaromos Skrydžių, Techninė-inžinerinė, Administracinė ir kitos pakomisės bei Avarijos vietos schemos sudarymo, Liudininkų parodymų, Paieškos ir gelbėjimo ir Apskaičiavimų ir analizės darbo grupės. Pakomisių pirmininkai ir darbo grupių vadovai turi būti avarijos tyrimo komisijos nariai. Pakomisių pirmininkai, suderinę su komisijos pirmininku, gali sudaryti pakomisių darbo grupes.
21. Tyrimo komisijos pirmininkas, suderinęs su tyrimą skyrusia institucija, turi teisę konkretiems uždaviniams, reikalaujantiems specialiųjų tam tikrų mokslo ar technikos šakų žinių, kviesti atitinkamus specialistus ar ekspertus. Jų darbo rezultatai įforminami kaip specialisto ar eksperto išvada, kuri apsvarstoma tyrimo komisijos (pakomisės) posėdyje. Svarstymo metu gali kilti papildomų klausimų, kurie įforminami kaip specialisto ar eksperto išvados papildymai. Jie įtraukiami į tyrimo medžiagą ir naudojami tolesniame tyrimo komisijos darbe.
22. Pagrindinius metodinius, organizacinius ir kitus klausimus, susijusius su tyrimu, sprendžia komisija. Esant nesutarimams, komisijos pirmininkas turi sprendžiamojo balso teisę.
23. Pakomisių posėdžiuose dalyvauja jų nariai ir, jei būtina, darbo grupių specialistai bei ekspertai. Atitinkamos pakomisės ar darbo grupės posėdžiuose gali dalyvauti kitų pakomisių ar darbo grupių atstovai.
24. Prireikus komisijos ir pakomisių posėdžiai protokoluojami. Juose užfiksuojami apsvarstyti klausimai, priimti sprendimai, pirmininko nurodymai. Jei svarstomuoju klausimu pareiškiamos skirtingos nuomonės, jas būtina užfiksuoti. Protokole pasirašo visi komisijos (pakomisės) nariai, o jį tvirtina komisijos (pakomisės) pirmininkas.
25. Jei būtina, atliekami komisijos posėdžių garso ir/ar vaizdo įrašai ir apie tai pažymima protokole.
26. Prireikus komisija turi teisę patikrinti, kaip buvo laikomasi skrydžių vykdymo ir aprūpinimo, personalo rengimo, aviacinės technikos eksploatavimo, priežiūros ir remonto atitinkamose įmonėse bei organizacijose taisyklių.
27. Orlaivio savirašiai ir kitos objektyvios kontrolės priemonės, orlaivio nuolaužos, taip pat visa dokumentacija, susijusi su skrydžių vykdymu ir priežiūra, saugoma komisijos pirmininko nurodytoje vietoje.
29. Jei orlaivis arba sugedę agregatai pagaminti kitoje valstybėje ir gedimų priežastims nustatyti būtini šios valstybės organizacijų tyrimai, sprendimą dėl to priima tyrimo komisija.
30. Bandymuose ir tyrimuose gali dalyvauti orlaivio gamintojo, remonto gamyklos bei aviacijos dalinio atstovai.
31. Pagal atliktų tyrimų ir bandymų rezultatus surašomas aktas. Pateiktus bandymų ir tyrimų medžiagos dokumentus pasirašo visi bandymuose ir tyrimuose dalyvavusieji specialistai, o juos tvirtina ir išsiunčia tyrimo komisijai juos atlikusios organizacijos ar įmonės vadovas.
32. Jei komisija nustato, kad avarijos priežastims nustatyti reikia specialių skrydžių, jie atliekami komisijos pirmininko sprendimu.
33. Tiriantys avariją asmenys atsako už jiems šiame tvarkos apraše nustatytų pareigų vykdymą, darbų kokybę, išvadų objektyvumą ir pagrįstumą įstatymų nustatyta tvarka.
34. Pakomisių ir darbo grupių medžiaga rengiama pagal šio tvarkos aprašo prieduose Nr. 1-5, 7-14 nurodytus reikalavimus.
IV. AVARIJOS TYRIMO DALYVIŲ TEISĖS IR PAREIGOS
36. Avarijos tyrimo komisijos pirmininkas (turintis atitinkamą pasirengimą) yra vyriausiasis pareigūnas, kurio teisėtus nurodymus ir prašymus privalo vykdyti visi su tyrimu susiję KAS kariai, valstybės tarnautojai ir darbuotojai bei asmenys, pasitelkti tyrimui atlikti, taip pat kitų valstybės institucijų valstybės tarnautojai ir darbuotojai, į kuriuos kreipiamasi pagalbos, reikalingos tyrimui atlikti.
37. Avarijos tyrimo komisijos pirmininkas savo veikloje yra savarankiškas ir nepriklausomas. Vykstant tyrimui pirmininkas gali pateikti skrydžių saugos rekomendacijas ar tyrimo metu gautą informaciją KAS pareigūnams, siekdamas avarijų ar pavojingų incidentų prevencijos tikslų.
38. Komisijos pirmininkas privalo:
38.1. sušaukti organizacinį komisijos posėdį, supažindinti komisijos narius su turima informacija apie avariją, jei būtina, sudaryti pakomises, darbo grupes ir paskirti jų pirmininkus, nustatyti artimiausių parų darbo tvarką ir pagrindines užduotis;
38.2. apžiūrėti avarijos vietą ir, jei būtina, nedelsdamas imtis papildomų priemonių daiktiniams įrodymams išsaugoti ir aviacijos įvykio vietai apsaugoti;
38.3. organizuoti orlaivio objektyvios kontrolės savirašių, fotoregistratorių, antžeminių magnetofonų, skrydžio, techninės ir meteorologinės informacijos, susietos su šiuo skrydžiu, paėmimą ir perdavimą saugoti;
38.9. organizuoti operatyvų aviacinės technikos objektų, kitos medžiagos išsiuntimą atitinkamoms institucijoms tyrimams atlikti;
39. Komisijos pirmininkas turi teisę:
39.1. laisvai patekti į avarijos ar incidento vietą, taip pat į orlaivį ir susipažinti su jo vidumi ar liekanomis;
39.3. susipažinti su aukų kūnų apžiūros ar iš aukų kūnų ar asmenų, susijusių su orlaivio naudojimu, paimtų mėginių tyrimų ir patikros rezultatais;
39.5. išsireikalauti ir susipažinti su reikiama informacija, turima orlaivio savininko, valdytojo, naudotojo ar gamintojo bei skrydžių valdymo tarnybos ar oro uosto administracijos;
39.6. duoti nurodymus dėl tyrimo organizavimo ir vykdymo visiems komisijos nariams ir pakviestiems specialistams;
39.7. rekomenduoti imtis skubių veiksmų skrydžių saugai užtikrinti, kurių būtinumą atskleidė tyrimas;
39.8. siųsti laboratoriniams tyrimams ir bandymams tyrimo medžiagą, atskiras detales, agregatus ir orlaivio konstrukcijos elementus, taip pat jų dokumentaciją;
39.9. uždrausti dalyvauti tyrime asmenims, kaltiems dėl daiktinių įrodymų netekimo, sąmoningai suklastojusiems dokumentaciją arba nuolat nevykdžiusiems komisijos pirmininko nurodymų, apie tai neatidėliotinai pranešti Krašto apsaugos ministerijos generaliniam inspektoriui, kariuomenės vadui, KOP vadui, dalinių, kuriems priklauso orlaivis, vadams ir atitinkamų institucijų, kurių atstovai dalyvauja tyrime, vadovams;
40. Komisijos pirmininkas atsako už:
41. Komisijos pirmininkas iš komisijos narių gali paskirti pirmininko pavaduotoją ir komisijos reikalų tvarkytoją.
42. Komisijos pirmininko pavaduotojas organizuoja darbų, kuriuos jam pavedė komisijos pirmininkas, atlikimą. Jei nėra komisijos pirmininko, jo pavaduotojas atlieka funkcijas, išdėstytas šio tvarkos aprašo 38.1–38.10 papunkčiuose, ir atsako už jų atlikimą kaip ir pirmininkas.
43. Pakomisės pirmininkas privalo:
43.2. parengti ir pateikti siūlymus dėl pakomisės darbo grupių sudėties, sudaryti ir svarstyti pakomisės posėdžiuose darbo planus;
43.4. šaukti pakomisės posėdžius atliekamiems darbams ir jų rezultatams, operatyviems veiksmų planams, taip pat kitiems darbo metu iškilusiems klausimams svarstyti;
44. Pakomisės pirmininkas turi teisę:
45. Komisijos nariai privalo:
46. Komisijos nariai turi teisę:
46.2. teikti siūlymus dėl specialistų ir ekspertų dalyvavimo tyrime, orlaivio agregatų ir detalių siuntimo tirti nurodant tyrimų tikslą taip pat kitais su tyrimu susijusiais klausimais;
47. Ekspertas privalo:
48. Ekspertas turi teisę:
V. ĮGALIOTŲJŲ ATSTOVŲ IR PATARĖJŲ DALYVAVIMAS AVARIJOS TYRIME
50. Orlaivio registravimo ir naudotojo valstybė, taip pat valstybė gamintoja ir valstybė projektuotoja gali paskirti įgaliotuosius atstovus ir jų patarėjus dalyvauti tyrime.
51. Įgaliotieji atstovai ir jų patarėjai turi teisę dalyvauti tyrime ir, suderinę su komisijos pirmininku:
VI. NEATIDĖLIOTINI VEIKSMAI AVARIJOS VIETOJE
52. Tyrimo komisijos nariai, pirmieji atvykę į avarijos vietą, nedelsdami privalo:
52.1. organizuoti avarijos vietos apsaugą nuo pašalinių asmenų, kad būtų išsaugotos nepaliestos orlaivio dalys arba nuolaužos (išskyrus atvejus, kai reikia išlaisvinti nukentėjusiuosius arba gesinti gaisrą);
52.2. įsitikinti, kad avarijos vietoje nėra likusių pavojingų žmonėms ginkluotės komponentų (nesprogusių šaudmenų, aviacinių raketų ir t. t.);
52.4. pagal galimybę sudaryti visų avarijos liudininkų ir asmenų, atlikusių gelbėjimo darbus aviacinio įvykio vietoje, sąrašą;
52.5. organizuoti likusių gyvų orlaivio įgulos narių ir skrydžių vadovų (jei avarija susijusi su skrydžių valdymu) specialųjį medicinos patikrinimą pagal nustatytus reikalavimus;
52.6. pasirūpinti avarijos vietoje rastų dokumentų ir kitos objektyvios informacijos išsaugojimu ir, jei būtina, organizuoti orlaivio nuolaužų paiešką (užfiksuoti, sunumeruoti, paimti, saugoti ir įrašyti į apskaitą);
52.7. jei orlaivio savirašis ar kitos objektyvios informacijos laikmenos patenka į stiprius (nuodingus) tirpalus, skysčius ar ugnį, būtina juos skubiai ištraukti;
52.8. perkelti orlaivį ar jo liekanas, jei orlaivis nukrito ant geležinkelio, automobilių ar vandens kelių arba aerodrome ir trukdo transporto eismui. Perkeliant orlaivį arba jo nuolaužas, išsaugoti tą padėtį, kokia buvo avarijos vietoje. Prieš perkeliant orlaivį, nufotografuoti įgulos kabinos prietaisų rodmenis, jungiklių ir valdymo svertų padėtį, orlaivio vaizdą bendrąja ir detaliąja kompozicijomis iš įvairių pusių, jei būtina, ir iš oro, surašyti avarijos vietos apžiūros protokolą, kuriame būtina nurodyti orlaivio ir jo dalių (nuolaužų) padėtį bei būklę;
VII. AVARIJOS TYRIMO KOMISIJOS PAKOMISIŲ IR DARBO GRUPIŲ VEIKLA
54. Skrydžių pakomisės uždaviniai yra įgulos profesinio pasiruošimo, skrydžio organizavimo, aprūpinimo ir valdymo lygio nustatymas, įgulos ir kitų pareigūnų veiksmų, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, įvertinimas. Skrydžių pakomisę gali sudaryti skrydžių, skrydžių valdymo, radiotechninio, meteorologinio ir aerodrominio aprūpinimo, aviacinės medicinos darbo grupės. Pakomisėje gali būti sukurtos ir kitos darbo grupės.
54.1. Skrydžių darbo grupė tiria, analizuoja ir vertina:
54.2. Skrydžių darbo grupė atlikto darbo rezultatų pagrindu rengia ataskaitą. Prie skrydžių darbo grupės ataskaitos pridedami šie dokumentai:
54.2.2. įgulos narių charakteristikos. Apie kiekvieną įgulos narį pateikiami šie duomenys:
54.2.2.1. pareigos, vardas, pavardė, amžius, pilietybė, turimos licencijos rūšis, jos galiojimo laikas, kvalifikacija;
54.2.2.4. ankstesni aviaciniai įvykiai (orlaivio tipas, priežastis, kada ir už ką buvo uždrausta skraidyti);
54.2.2.5. paskutinio pilotavimo įgūdžių patikrinimo data, kas tikrino, pastabos (jei buvo), bendras įvertinimas;
54.3. Skrydžių valdymo, radiotechninio, meteorologinio ir aerodrominio aprūpinimo darbo grupė tiria, analizuoja ir vertina:
54.3.2. faktinę skrydžių valdymo organizavimo būklę, organizavimo ir nustatytų reikalavimų atitikimą;
54.3.3. ar pakankamas radiotechninės įrangos ir ryšio priemonių kiekis, jų būklė, ar teisingai jomis naudojamasi atliekant skrydžių valdymą;
54.3.4. kilimo-tūpimo takų, riedėjimo takelių, stovėjimo aikštelių, tūpimo aikštelių būklę, ar aprūpintos aerodromo tarnybos reikiama technine įranga;
54.3.5. ar pakankamai aprūpinti skrydžiai antžemine šviesos ir radiotechnine įranga, kaip ja naudojosi įgula skrydžio metu;
54.3.6. ar yra visi duomenys apie šviesos ir radiotechninės įrangos darbą skrydžių vadovų darbo vietose (kada įjungiami avariniai maitinimo šaltiniai, radiotechninės ir ryšio įrangos veikimo nuotolių grafikai ir pan.);
54.3.9. kokios buvo meteorologinės sąlygos skrydžio maršrute, pagrindiniame ir atsarginiuose aerodromuose;
54.3.10. faktines meteorologines sąlygas avarijos rajone (jei būtina, pagrindiniuose ir atsarginiuose aerodromuose);
54.3.11. ar įgula ir skrydžių vadovai turėjo reikiamą meteorologinę informaciją ir ar ji buvo patikima;
54.4. Gautų rezultatų pagrindu darbo grupė parengia ataskaitą. Prie darbo grupės ataskaitos pridedama:
54.4.1. duomenys apie skrydžių vadovus (tais atvejais, kai skrydžių valdymo tarnybos specialistų veiksmai turėjo poveikį skrydžio baigčiai);
54.4.2. išrašai iš aerodromo būklės žurnalo (tais atvejais, kai avarija susijusi su orlaivio išriedėjimu iš kilimo-tūpimo tako ar yra prielaida, kad aerodromo būklė galėjo turėti įtakos aviaciniam įvykiui);
54.4.3. įrangos kontrolinio sukibimo koeficientui matuoti būklės aprašas ir jos techninė dokumentacija (tais atvejais, kai avarija susijusi su orlaivio išriedėjimu iš kilimo-tūpimo tako ar yra prielaida, kad aerodromo būklė galėjo turėti įtakos aviaciniam įvykiui);
54.4.4. aktas apie papildomus meteorologinius stebėjimus po avarijos (arba apie kontrolinius matavimus);
54.5. Aviacinės medicinos darbo grupė įvertina įgulos narių, o jei reikia, ir skrydžių valdymo tarnybos specialistų psichologinę būklę, darbingumą, jų veiksmų, atsiradus ir plečiantis avarinei situacijai, pobūdį pagal:
54.5.1. įgulos narių individualias psichologines savybes, bendrą fizinį išsivystymą, moralinę-psichologinę būklę paskutinio mėnesio laikotarpiu (šeimyniniai ir tarnybiniai konfliktai, piktnaudžiavimas alkoholiu, vaistais ir t. t.);
54.5.2. įgulos narių sveikatos būklę (psichinę ir fizinę) avarijos išvakarėse ir skrydžio dieną, panaudojant atliktos periodinės gydytojų komisijos apžiūros, taip pat ligų istorijų kitose medicinos įstaigose per paskutinius tris mėnesius, duomenis;
54.5.4. atostogų, poilsio dienų panaudojimą, skrydžių krūvį avarijos išvakarėse ir tą dieną, taip pat per paskutinį mėnesį pagal nustatytas normas;
54.5.5. toksikologinio tyrimo, ieškant karbosigemoglobino (karboksimioglobino) ir, jei būtina, toksinių medžiagų ir vaistinių preparatų rezultatus;
54.5.6. įgulos narių emocinę būklę avarinio skrydžio metu pagal radijo ryšio ir biologinės medžiagos specialiųjų tyrinėjimų (biocheminių ir kt.) duomenis; ar nebūta streso ir kaip jis veikė įgulos narių veiksmų teisingumą ir laiko pojūtį;
54.5.7. medicininių trasologinių tyrimų duomenis (kūno traumų lokalizaciją ir pobūdį, pozos ir darbo veiksmų požymius, aprangos ir avalynės pažeidimų ypatybes ir pan.);
54.6. Aviacinės medicinos darbo grupė parengia ataskaitą, kurioje nurodo kiekvieno įgulos nario (skrydžių aprūpinimo tarnybos specialisto):
54.6.1. medicinos apžiūrų rezultatus per paskutinius dvejus metus (rasti nukrypimai, apribojimai, ar įgulos nariai kreipėsi į kitas gydymo įstaigas ir pan.);
54.6.2. individualias fizines ir psichologines savybes, taip pat piktnaudžiavimą alkoholiu, vaistais;
54.6.6. atostogų ir poilsio dienų pobūdį, miego, poilsio ir maitinimosi visavertiškumą per paskutines tris paras;
54.6.7. patologoanatominių, toksikologinių, biocheminių, morfologinių, medicininių trasologinių ir kt. specialiųjų tyrimų rezultatus;
54.6.9. sveikatos psichofiziologinės būklės ir individualių savybių poveikio atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, darbingumui bei veiksmų pobūdžiui įvertinimą;
54.6.10. aviacinės medicinos darbo grupės ataskaitoje taip pat nurodoma:
54.6.11. prie ataskaitos pridedama:
54.6.11.5. duomenys apie skraidytų valandų skaičių per mėnesį (paskutinių 3 mėnesių laikotarpiu), duomenys apie poilsio dienas (pridedami, kai avarija susijusi su įgulos narių darbingumo praradimu skrydžio metu);
55. Skrydžių pakomisė, apibendrinusi ir išanalizavusi darbo grupių medžiagą, rengia ataskaitą (skrydžių pakomisės ataskaitos titulinio lapo pavyzdys pateikiamas 1 priede), kurioje pateikiama ši informacija:
55.1. pagrindiniai pakomisės darbai: pateikiamas visas pakomisės atliktų pagrindinių darbų sąrašas, pridedami pagrindiniai ataskaitiniai dokumentai, pvz., skrydžių darbo grupės parengta apie įgulos pasiruošimo šiam skrydžiui ir skrydžių darbo organizavimo lygio orlaivio naudotojo padaliniuose ataskaita, iššifruotas orlaivio savirašis (pridedamas iššifravimo grafikas) ir pan.;
55.2. analizė – pagrindinė pakomisės ataskaitos dalis. Joje pagrindžiamos išvados apie įgulos, skrydžių aprūpinimo tarnybų specialistų veiksmų teisingumą, rastų nukrypimų ir pažeidimų priežastis, apibūdinami pakomisės darbo grupių gauti rezultatai, panaudojami, jei būtina, kitų pakomisių duomenys. Analizėje, pateikiamoje aprašymo forma, išdėstoma ši informacija:
55.2.2. trumpa įgulos narių profesinio pasiruošimo charakteristika, ar ji atitinka nustatytus reikalavimus, nurodomi visi nukrypimai ir pažeidimai, kurie turėjo įtakos įgulos narių veiksmams skrydyje, ar suteiktas leidimas atlikti šios rūšies darbus ir jų pagrįstumas;
55.2.3. pasiruošimo skrydžiui eigos aprašymas, kuriame nurodomi visi nukrypimai ir pažeidimai, kuriuos padarė įgula, skrydžio aprūpinimo tarnybų personalas ir pareigūnai, kurie turėjo poveikį tolesniems įvykiams;
55.2.5. trumpas skrydžio aprašymas ir momentas, kai prasidėjo ypatinga situacija, nurodant skrydžio ypatybes, nukrypimus ir pažeidimus;
55.2.6. nuodugnus chronologinis ypatingos situacijos atsiradimo ir plėtimosi proceso aprašymas, įvertinant įgulos, aptarnavimo tarnybų personalo veiksmų teisingumą ir nurodant visus nukrypimus ir pažeidimus, turėjusius įtakos skrydžio baigčiai;
55.3. išvados, jose trumpai pateikiami šie duomenys:
55.3.1. įgulos narių profesinio pasiruošimo lygis, kvalifikacijos atitikimas atlikti vykdomą užduotį: nurodomi visi trūkumai, buvę ruošiant įgulą, suteikiant leidimus skrydžiams;
55.3.2. skrydžių valdymo ir aprūpinimo tarnybų personalo pasiruošimo lygis, jo atitikimas nustatytus reikalavimus: nurodomi visi trūkumai, buvę ruošiant personalą;
55.3.3. įgulos veiksmai įprastinio skrydžio metu bei atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai: nurodomi visi nukrypimai ir pažeidimai, turėjusieji poveikį skrydžio baigčiai;
55.3.5. skrydžių valdymo ir aptarnavimo tarnybų personalo veiksmai: nurodomi visi nukrypimai ir pažeidimai, turėjusieji poveikį skrydžio baigčiai;
56. Skrydžių pakomisės ataskaitą pasirašo skrydžių pakomisės pirmininkas ir jos nariai. Prie skrydžių pakomisės ataskaitos pridedamos darbo grupių, dirbusių skrydžių pakomisėje, ataskaitos su priedais.
57. Inžinerinės-techninės pakomisės uždaviniai yra orlaivio, orlaivio ginkluotės techninės būklės iki avarijos ir po nustatymas, orlaivio bei jo ginkluotės eksploatacijos, aptarnavimo ir remonto kokybės tyrimas, galimų konstrukcijos ir gamybos technologijos trūkumų išaiškinimas, gedimų radimas ir jų priežasčių nustatymas, specialiųjų tyrimų ir bandymų atlikimas. Inžinerinė-techninė pakomisė gali būti sudaryta iš aviacinės technikos eksploatacijos, techninio aptarnavimo ir remonto kokybės, orlaivio konstrukcijos ir sistemų, variklių, aviacinės ir radioelektroninės aparatūros, ginkluotės specialistų darbo grupių. Pakomisėje, jei būtina, gali būti kuriamos ir kitos darbo grupės.
57.1. Aviacinės technikos eksploatacijos, techninio aptarnavimo ir remonto kokybės darbo grupė tiria, analizuoja ir vertina:
57.1.1. ar laiku ir gerai atlikti techninio aptarnavimo darbai, pakeisti agregatai, pašalinti įgulos nurodyti trūkumai;
57.1.2. paskutinio techninio aptarnavimo, periodinių ir operatyvinių formų reglamentų kokybę, defektų pašalinimo metodus ir efektyvumą, pasikartojančių defektų priežastis;
57.1.4. aptarnaujančio aviacinę techniką inžinerinio-techninio personalo profesinio pasiruošimo lygį;
57.1.5. ar gerai vadovaujantis inžinerinis-techninis personalas kontroliuoja, kaip aptarnaujama aviacinė technika;
57.1.7. ar pakanka instrumentų ir techninės įrangos aviacinei technikai aptarnauti ir kokia jų būklė;
57.1.8. aviacinės technikos techninės dokumentacijos tvarkymo kokybę, ar yra reikiama techninė dokumentacija;
57.1.11. orlaivio variklių ir agregatų formuliarus, techninio aptarnavimo ir remonto dokumentaciją ir jo papildomus patobulinimus pagal pramonės biuletenius;
57.2. Atlikto darbo rezultatų pagrindu grupė rengia ataskaitą. Ataskaitoje privaloma nurodyti šiuos duomenis:
57.2.1. apie orlaivį:
57.2.1.5. paskutinio remonto data ir vieta, išdirbis po paskutinio remonto (val., min., tūpimų skaičius);
57.2.2. apie variklius:
57.2.4. apie techninę eksploataciją:
57.3. Orlaivio konstrukcijos ir jo sistemų, variklių, aviacinės ir radioelektroninės įrangos darbo grupės tiria orlaivio, jo dalių ir agregatų būklę, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai ir po avarijos, ieškodamos galimų gedimų ir jų priežasčių arba patvirtina, kad, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, aviacinė technika funkcionavo normaliai. Gautų rezultatų pagrindu grupės pateikia ataskaitas, kuriose nurodoma:
57.3.1. nuodugnus orlaivio konstrukcijos elementų, sistemų ir agregatų būklės aprašymas, nurodant jų gedimo arba darbingumo požymius;
57.3.3. atliktų eksperimentų ir tyrimų, skirtų išaiškinti gedimo priežastims arba įrodyti, kad aviacinė technika funkcionavo normaliai, rezultatai;
57.3.6. gautų rezultatų apie aviacinės technikos gedimus arba darbingumą analizė. Nurodomas variklių, svarbiausių sistemų ir agregatų darbo režimas, valdymo svertų, sparno mechanizacijos ir važiuoklės padėtis avarijos momentu. Jei rasta gedimų, nurodomas jų pobūdis ir atsiradimo laikas (jei įmanoma), gedimų sąveikavimas ir pasireiškimo tvarka, taip pat jų priežastys;
57.3.7. prie ataskaitos pridedama:
57.3.7.2. aviacinės technikos apžiūros, patikrinimo, išardymo, tyrinėjimų ir pan. rezultatų aktai, protokolai;
57.4. Ginkluotės sistemų darbo grupė tiria orlaivio ginkluotės, jos dalių, sistemų ir kitų jos sudedamųjų dalių būklę, atsiradus ir plečiantis situacijai ir po avarijos, ieško galimų gedimų ir jų priežasčių arba patvirtina, kad, atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, orlaivio ginkluotė funkcionavo normaliai, neturėjo įtakos ir nebuvo avarijos priežastis. Gautų rezultatų pagrindu grupė pateikia ataskaitą, kurioje nurodoma:
57.4.3. nuodugnus orlaivio ginkluotės ir jos sistemų būklės aprašymas nurodant gedimo arba darbingumo požymius;
57.4.5. atliktų eksperimentų ir tyrimų, skirtų išaiškinti gedimo priežastims arba įrodyti, kad ginkluotė ir jos sistemos funkcionavo normaliai, rezultatai;
57.4.6. gautų rezultatų apie ginkluotės sistemų gedimus arba darbingumą analizė. Jei rasta gedimų, nurodomas jų pobūdis ir laikas (jei įmanoma), gedimų sąveika ir pasireiškimo tvarka, taip pat jų priežastys;
57.4.7. prie ataskaitos pridedama:
57.4.7.2. ginkluotės sistemų apžiūros, patikrinimo, išardymo, tyrinėjimų ir pan. rezultatų aktai, protokolai;
58. Inžinerinė-techninė pakomisė, apibendrinusi ir išanalizavusi darbo grupių medžiagą, rengia ataskaitą (ataskaitos titulinio lapo pavyzdys pateikiamas 4 priede), kurioje pateikia išvadą apie aviacinės technikos darbingumą arba, jei būta, gedimus ir jų priežastis, taip pat įvertina aviacinės technikos techninės priežiūros ir remonto organizavimą ir kokybę. Inžinerinės-techninės pakomisės ataskaitoje nurodoma ši informacija:
58.1. pagrindiniai pakomisės darbai: sudaromas visų pakomisės atliktų darbų sąrašas, pridedami pagrindiniai ataskaitiniai dokumentai;
58.3. avarijos vietos aprašymas: nurodoma (kurios nors vietovės atžvilgiu) pirmoji orlaivio lietimosi su žeme vieta arba vieta, kurioje orlaivis kliudė kliūtis, nuolaužų išsimėtymo zonos matmenys ir kryptis, gaisras (jei buvo) ir jo zonos. Pateikiamas trumpas pagrindinių konstrukcijos elementų išsidėstymo aprašymas;
Nurodomas orlaivio susidūrimo su žeme ir aplinkiniais daiktais pobūdis, bendra konstrukcijos sugriuvimo charakteristika. Analizuojant šiuos duomenis bei orlaivio savirašio informaciją, nustatoma orlaivio erdvinė padėtis susidūrimo su žeme momentu. Nurodoma orlaivio konfigūracija susidūrimo momentu (įvykio momentu);
58.4. analizė – pagrindinė pakomisės ataskaitos dalis. Joje pagrindžiamos išvados apie technikos darbingumą arba gedimus ir jų priežastis, orlaivio techninės eksploatacijos kokybę, apibendrinami gauti pakomisės darbo grupių darbų rezultatai, panaudojant, jei būtina, kitų pakomisių duomenis. Analizėje, pateikiamoje aprašymo forma, išdėstoma ši informacija:
58.4.1. trumpas orlaivio ruošimo skrydžiams aprašymas (įskaitant ir paskutinę periodinę ir operatyvinę techninę apžiūrą), nurodomi visi atskleisti nukrypimai ir pažeidimai, kurie turėjo įtakos aviacinės technikos darbingumui;
58.4.2. trumpas skrydžio aprašymas iki ypatingos situacijos atsiradimo, nurodomos jo ypatybės ir nukrypimai (pagal aviacinės technikos funkcionavimo reikalavimus);
58.4.3. nuodugnus aviacinės technikos darbo aprašymas atsiradus ir plečiantis ypatingai situacijai, nurodomas gedimų eiliškumas ir tarpusavio sąveika (jei buvo gedimų);
58.4.4. nuodugni aviacinės technikos pagrindinių sistemų darbingumo analizė:
58.4.4.9. ginkluotės sistemų (jei grupė priklauso pakomisei).
Jei gedimų nebuvo, pateikiami įrodymai, kad sistemos dirbo normaliai. Jei atrandamas gedimas, pateikiama nuodugni jo priežasčių analizė.
Tuo atveju, jei avarija susijusi su gaisru, pateikiama jo priežasčių ir atsiradimo vietos analizė, aprašomi rasti būdingi požymiai.
Analizėje pateikiama visa faktinė informacija, taip pat jų ir specialiųjų tyrimų rezultatai. Informacija disponuoja pakomisė, ji reikalinga analizei suprasti ir pagristi. Jei pakomisė darbo metu nustato, kad aviacinės technikos gedimų priežastis – aviacinės technikos techninės priežiūros ir remonto trūkumai, pateikiami šie trūkumai, o prireikus ir duomenys apie specialistus, remontavusius, aptarnavusius ir ruošusius skrydžiams aviacinę techniką.
58.5. Išvados: pateikiamas trumpas aviacinės technikos darbingumo įvertinimas paskutinio skrydžio metu. Jei atskleisti gedimai, nurodomos jų priežastys ir eiliškumas.
59. Inžinerinės-techninės pakomisės ataskaitą pasirašo inžinerinės-techninės pakomisės pirmininkas ir jos nariai. Prie inžinerinės-techninės pakomisės ataskaitos pridedamos darbo grupių ataskaitos su priedais.
60. Administracinės pakomisės uždaviniai yra nustatyti karių (keleivių), buvusių orlaivyje, žuvimo, traumų ir kitų sveikatos sutrikimų priežastis, orlaivio krovinių kiekį ir pobūdį, ar teisingai krovinys buvo išdėstytas ir pritvirtintas, ar buvo atlikta asmeninių ginklų, ekipuotės, rankinio bagažo, bagažo ir pačių keleivių patikra, žuvusių avarijos metu keleivių asmenybes, avarijos pasekmes ir žalą, taip pat organizuoti avarijos pasekmių likvidavimą. Administracinė pakomisė gali būti sudaryta iš LK judėjimo kontrolės centro, Karo policijos, Karo medicinos ir kitų KAS specialistų. Pakomisėje, jei būtina, gali būti kuriamos ir kitos darbo grupės:
60.1. Judėjimo kontrolės centro ir Karo policijos darbo grupė:
60.1.1. nustato, kiek faktiškai orlaivyje buvo keleivių ir ar šis kiekis atitinka nurodytą pervežimo dokumentacijoje, kelionės arba koviniame įsakymuose;
60.1.3. dalyvauja nustatant žuvusių ir patyrusių kūno sužalojimus keleivių, taip pat kitų žmonių asmenybes;
60.1.6. nustato, ar nebuvo krovinio išdėstymo vietose pavojingų ir uždraustų vežti medžiagų ir daiktų;
60.1.7. surenka išsibarsčiusius avarijos vietoje krovinius, keleivių asmeninius daiktus, vertybes ir dokumentus. Organizuoja jų apžiūrą ir saugojimą;
60.2. Gautų rezultatų pagrindu darbo grupė parašo ataskaitą. Prie ataskaitos pridedami šie dokumentai:
60.2.2. žuvusių ir patyrusių kūno sužalojimus avarijos metu keleivių ir kitų asmenų sąrašas (7 ir 8 priedai);
60.2.6. orlaivio krovinio būklės ir masės (12 priedas), pažeisto krovinio, rankinio bagažo atidarymo ir patikrinimo (13 priedas) aktai;
60.3. Medicinos darbo grupė:
60.3.2. organizuoja žuvusių keleivių palaikų teismo medicinos ir kitus specialius tyrimus mirties priežastims bei kūno sužalojimų ir kitų sveikatos sutrikimų pobūdžiui ir priežastims nustatyti;
60.3.4. nustato patirtų traumų pobūdį ir, esant galimybei, orlaivio konstrukcijos, skrydžio sąlygų, gelbėjimosi priemonių ir įrangos įtaką keleivių gyvybėms;
60.3.5. organizuoja visuomenės sveikatos priemonių panaudojimą ir taikymą avarijos vietoje ir sanitarinį įvykio vietos apdorojimą;
61. Administracinė pakomisė, apibendrinusi ir išanalizavusi darbo grupių medžiagą, rengia ataskaitą (ataskaitos titulinio lapo pavyzdys pateikiamas 5 priede), kurioje pateikia šią informaciją:
61.1. pagrindiniai pakomisės darbai: sudaromas visų pakomisės atliktų darbų sąrašas ir surašomi pagrindiniai ataskaitos dokumentai;
61.2. analizė – pagrindinė pakomisės ataskaitos dalis. Joje išsamiai pagrindžiamos išvados apie pervežimo bei paieškos ir gelbėjimo darbų tarnybų personalo veiksmų teisingumą, taip pat apie buvusių orlaivyje keleivių žuvimą. Analizėje, pateikiamoje aprašymo forma, išdėstoma ši informacija:
61.2.2. žuvusių ir patyrusių kūno sužalojimus keleivių skaičius, mirties priežastys ir patirtų traumų pobūdis;
61.2.7. orlaivio konstrukcijos ypatybių, skrydžio sąlygų, gelbėjimosi priemonių ir įrangos, turėjusios neigiamą poveikį keleivių gyvybei arba tapusios patirtų traumų priežastimi, aprašymas.
Jei į administracinės pakomisės sudėtį įeina paieškos ir gelbėjimo darbų grupė, analizėje papildomai pateikiamas nuodugnus paieškos ir gelbėjimo tarnybų veiksmų aprašymas, įvertinant jų teisingumą ir darbų efektyvumą.
Analizėje pateikiama visa faktinė informacija, reikalinga jai suprasti ir pagrįsti:
61.3. išvados, kuriose trumpai įvertinama:
61.3.1. asmenų, atsakingų už pakrovimo ir centruotės, krovinių, keleivių bagažo įforminimo normų išlaikymą, veiksmų teisingumas. Nurodomi visi atskleisti trūkumai, turėję įtakos skrydžio baigčiai;
61.3.2. buvusių orlaivyje keleivių žūties priežastys, orlaivio konstrukcijos ypatybių, skrydžio sąlygų, gelbėjimosi įrangos ir metodų poveikis keleivių gyvybėms;
62. Administracinės pakomisės ataskaitą pasirašo administracinės pakomisės pirmininkas ir jos nariai. Prie administracinės pakomisės ataskaitos pridedamos darbo grupių, priklausančių pakomisei, ataskaitos su priedais bei apie dokumentų, vertybių ir pinigų, rastų avarijos vietoje, aktas (10 priedas).
63. Avarijos vietos schemų sudarymo darbo grupė atlieka šias funkcijas:
63.1. nustato avarijos vietos koordinates, jos padėtį artimiausių geografinių punktų atžvilgiu, aukštį virš jūros lygio;
63.2 nustato pradinio orlaivio lietimosi su žeme ir kliūtimis vietą, konstrukcijos elementų išsimėtymo zoną;.
64. Grupės darbo rezultatų pagrindu sudaroma schema, kurioje nurodomi šie duomenys:
64.1. avarijos vietos koordinatės, jos padėtis artimiausių geografinių punktų atžvilgiu, aukštis virš jūros lygio;
64.3. orlaivio nuolaužų išsidėstymas vietovėje, jų sąrašas, nurodomos koordinatės pagal pasirinktą atskaitos sistemą;
64.5. parametrai, nurodantys orlaivio padėtį erdvėje ir jo judėjimo kryptį susidūrimo su žeme (kliūtimis) momentu;
64.7. aerodromo (kilimo-tūpimo takų, riedėjimo takelių ir pan.) įranga, jei avarija įvyko aerodrome;
64.9. kiti būdingi požymiai, liudijantys orlaivio susidūrimo su žeme (kliūtimis) ir jo sulaužymo pobūdį priklausomai nuo konkrečių avarijos sąlygų;
65. Liudininkų parodymų darbo grupė atlieka šias funkcijas:
65.1. apklausia avarijos liudininkus, renka jų parodymus, jei būtina, atlieka garso ar/ir vaizdo įrašus;
66. Grupė rengia ataskaitą, kurioje nurodoma:
67. Paieškos ir gelbėjimo darbo grupė įvertina, kaip buvo atlikti paieškos ir gelbėjimo darbai, gesinamas gaisras bei keleivių evakuacija, kaip veikė ir kaip buvo naudojama atitinkama įranga ir pateikia ataskaitą, kurioje nurodo:
67.3. paieškos pradžios, avarijos vietos atradimo, gelbėjimo darbų komandų atvykimo į avarijos vietą, gelbėjimo darbų pradžios ir pabaigos laiką;
68. Apskaičiavimų ir analizės darbo grupė atlieka šias funkcijas:
68.3. apskaičiuoja orlaivio masę ir centruotę įvykio momentu ir įvertina orlaivio krovinio paskirstymo teisingumą;
68.5. nustato visus nukrypimus nuo orlaivio pilotavimo, jo sistemų ir įrangos darbo normų, kuriuos galima atskleisti iššifruojant orlaivio skrydžio savirašių įrašus. Nuolat analizuoja ir apibendrina gautą pakomisių darbo grupių informaciją;
68.6. paruošia (jei būtina) ekspertams bandomųjų skrydžių atlikimo programas (pasitelkdama darbo grupių ir pakomisių specialistus);
69. Gautų rezultatų pagrindu grupė parengia ataskaitą, prie kurios pridedama:
69.2. orlaivio savirašių įrašų iššifravimo medžiaga, nurodant joje vietas, kuriose įgula palaikė radijo ryšį;
VIII. AVARIJOS TYRIMO AKTAS
70. Avarijos tyrimo akto tituliniame lape (avarijos tyrimo akto titulinio lapo pavyzdys pateikiamas 6 priede) nurodoma ši informacija:
71. Tyrimo akte turi būti pateikiama ši informacija:
71.1. skrydžio eiga – trumpai išdėstytos avarijos aplinkybės, taip pat:
71.1.1. avarijos data, kam priklauso orlaivis ir įgula, atliekamos užduoties turinys, reiso numeris, skrydžio maršrutas, žmonių skaičius orlaivyje;
71.1.3. skrydžio etapas, kuriame įvyko įvykis, laikas (dienos, nakties metas), meteorologinės sąlygos (paprastos, sudėtingos);
71.1.4. įvykio vieta, nustatyta kokio nors lengvai atskiriamo geografinio punkto atžvilgiu, jos aukštis virš jūros lygio, glausta vietovės charakteristika;
71.1.5. chronologiškas įvykių, formuojantis ir plėtojantis ypatingai situacijai, aprašymas, atskleidžiant jų tarpusavio priežasčių ir pasekmių ryšį;
71.1.6. avarijos pasekmės žmonėms: nurodomi gauti lengvi, sunkūs ir mirtini įgulos narių, keleivių ir trečiųjų asmenų sužeidimai;
71.1.7. avarijos pasekmės orlaiviui (sulaužytas, stipriai apgadintas, lengvai apgadintas, nepažeistas);
71.1.10. pareigos, vardas, pavardė, amžius, pilietybė, licencijos rūšis, jos galiojimo terminas, kvalifikacija;
71.2. duomenys apie orlaivį:
71.2.1. tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas, gamyklinis numeris, kokioje gamykloje pagamintas, pagaminimo metai;
71.2.3. remontų skaičius, remonto gamykla ir paskutinio remonto data, skraidytų valandų ir tūpimų skaičius po paskutinio remonto;
71.3. jei avarija susijusi su variklių gedimais, nurodoma šių variklių:
71.4. meteorologinė informacija: nurodomas prognozuotas ir faktinis oras avarijos vietoje, meteorologinės informacijos perdavimas orlaiviui; jei reikia, nurodomos faktinės ir prognozuotos meteorologinės sąlygos pagrindiniame ir atsarginiame oro uostuose, skridimo maršrute; pateikiamas trumpas skrydžio meteorologinio aprūpinimo įvertinimas;
71.5. duomenys apie ryšio, navigacijos, tūpimo ir skrydžių valdymo įrangą, jos tvarkingumą bei panaudojimą, pažymimi jos gedimo ir neteisingo naudojimo atvejai;
71.6. duomenys apie aerodromą (jei avarija įvyko aerodrome): nurodoma kilimo-tūpimo tako būklė, dangos rūšis, nuolydžiai, ilgis ir plotis (jei įvykis susijęs su išriedėjimu už jo ribų ar yra prielaida, kad aerodromo būklė galėjo turėti įtakos aviaciniam įvykiui), kliūčių, šviesos ir signalinės įrangos išdėstymas aerodromo rajone (jei įvykis susijęs su priešlaikiniu žemėjimu arba susidūrimu su kliūtimi aerodromo rajone);
71.7. duomenys apie orlaivio savirašius: nurodoma jų vieta orlaivyje, būklė, iššifruota informacija;
71.8. duomenys apie nuolaužas ir smūgį: nurodomi bendri duomenys apie avarijos vietą, nuolaužų išsidėstymą, nustatytus orlaivio ar atskirų jo agregatų gedimus;
71.9. medicinos ir patalogoanatomijos duomenys, pateikiamas trumpas atliktų tyrimų rezultatų aprašymas;
71.10. duomenys apie gaisrą (jei toks buvo): nurodomos jo atsiradimo priežastys ir pobūdis, gaisro gesinimo įrangos panaudojimo efektyvumas ir gaisro likvidavimo laikas;
71.11. saugos veiksniai: pateikiamas trumpas paieškos, gelbėjimo ir evakuacijos aprašymas, pagal gautų traumų pobūdį nustatyta įgulos narių ir keleivių buvimo orlaivyje vieta; orlaivio krėslų, jų tvirtinimo mazgų ir saugos diržų pažeidimai;
71.12. duomenys apie atliktus bandymus ir tyrimus: trumpai pateikiami atliktų bandymų ir tyrimų rezultatai;
71.13. informacija apie subjektus ir administracinę veiklą: pateikiama informacija apie susietus su orlaivio naudojimu subjektus (pvz., Judėjimo kontrolės centras, Skrydžių valdymo tarnyba, Meteorologijos tarnyba, Aerodromo tarnyba);
71.14. papildoma informacija: pateikiama visa ankstesniuose punktuose nepaminėta faktinė informacija, kurios reikia išvadai apie avarijos priežastis pagrįsti;
71.15. analizė: pateikiama chronologiška įvykių sekos analizė, analizuojami (jei būtina) tik tie pateikti duomenys, kurių reikia išvadoms padaryti ir avarijos priežastims nustatyti;
IX. PREVENCINIŲ PRIEMONIŲ RENGIMAS
73. Prevencinės priemonės rengiamos avarijos tyrimo rezultatų pagrindu. Numatomos pagrįstos rekomendacijos, kaip užtikrinti skrydžių saugą ir veiksmai joms įgyvendinti.
74. Prevencinės priemonės įforminamos kaip veiksmų planas arba kaip vienkartiniai veiksmai, kuriuos privalės įgyvendinti atitinkami Lietuvos kariuomenės padaliniai.
75. Avarijos tyrimo komisija tyrimo metu surinktos informacijos ir jos analizės pagrindu parengia skrydžių saugos rekomendacijas, kuriose atsižvelgiama į visus tyrimo metu atskleistus aviacijos sistemos nukrypimus ir įvykius, neturėjusius tiesioginės įtakos konkrečiai situacijai atsirasti ir plėstis, tačiau keliančius grėsmę skrydžių saugai.
76. Tyrimo komisijos rekomendacijose numatoma:
77. Komisijos rekomendacijos pagrindžiamos tyrimo medžiaga. Už komisijos rekomendacijų pagrįstumą asmeniškai atsako komisijos pirmininkas.
X. INCIDENTŲ TYRIMAS
79. Įvykus incidentui, KOP ar KASP pareigūnai nedelsdami privalo informuoti savo aviacijos dalinio vadą. Vadas privalo nedelsdamas, skubiausiu ir tinkamiausiu būdu, pranešti apie tirtiną incidentą LK SSD, kuris apie įvykį informuoja KAM generalinį inspektorių raštu.
81. Pirminiame pranešime pateikiama ši informacija:
82. KAM generalinis inspektorius, gavęs pranešimą apie incidentą, sudaro komisiją tyrimui atlikti ir paskiria tyrimo komisijos pirmininką. Paprastesniems incidentams tirti gali būti skirtas vienas inspektorius (tyrėjas).
83. Incidento tyrimas negali trukti ilgiau kaip 30 parų. Jei incidento priežastims nustatyti reikia specialaus tyrimo, kurio neįmanoma atlikti laiku, KAM generalinis inspektorius gali pratęsti tyrimo komisijos darbą.
84. Organizacinius, metodinius ir praktinius tyrimo klausimus sprendžia incidento tyrimo komisijos pirmininkas (tyrėjas).
85. Įvykus incidentui dėl aviacijos technikos gedimų, trūkumų arba defektų, dalyvauti tyrimo komisijos darbe gali būti kviečiami gamyklos gamintojos arba remonto įmonės, kurioje paskutinį kartą remontuotas orlaivis ar jo varikliai, atstovai.
86. Incidento tyrimo komisijos pirmininkas (tyrėjas) gali leisti pakeisti sugedusį variklį, agregatą ar įrangos dalį ir leisti orlaiviui skraidyti nelaukdamas, kol atvyks šio tvarkos aprašo 134 punkte nurodyti atstovai, jei tyrimo metu neginčijamai nustatyta,
kad incidento priežastis – aviacijos technikos gedimas, kurį galima pašalinti, pakeičiant sugedusį variklį, agregatą ar įrangos dalį. Komisijos pirmininko sprendimas įforminamas protokolu.
87. Orlaivį toliau eksploatuoti paruošia orlaivio savininko inžinerinė-techninė tarnyba pagal orlaivio aptarnavimo reglamentus.
88. Pabaigus incidentą tirti, sudaromas aktas, prie kurio pridedama:
89. Incidento tyrimo aktą pasirašo tyrimo komisijos pirmininkas ir visi komisijos nariai (arba tyrėjas). Komisijos narys, nesutinkąs su akto išvadomis, privalo pasirašyti aktą su pastaba.
XI. INCIDENTO TYRIMO AKTAS
93. Incidento tyrimo akto tituliniame lape (titulinio lapo pavyzdys pateikiamas 16 priede) pateikiami šie duomenys:
94. Incidento tyrimo akte pateikiama ši informacija:
94.7. duomenys apie įgulą:
94.7.1. pareigos, vardas, pavardė, amžius, pilietybė, turimos licencijos rūšis, jos galiojimo terminas, kvalifikacija;
94.8. duomenys apie antžeminių tarnybų personalą: pateikiami tik tais atvejais, kai incidentas susijęs su neteisingais šių tarnybų veiksmais. Nurodomi pažeidimai ir klaidos;
94.9. duomenys apie orlaivį: nurodomas tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas, savininkas (naudotojas), skraidytų valandų (tūpimų) skaičius nuo eksploatacijos pradžios, po paskutinio remonto ir remontų skaičius. Jei incidentas susijęs su aviacijos technikos gedimais, aprašomas gedimų pobūdis ir papildomai (jei būtina) analizuojami ir pateikiami visi kiti reikalingi duomenys;
94.10. meteorologinė informacija: pateikiamos faktinės meteorologinės sąlygos incidento metu. Kita papildoma meteorologinė informacija pateikiama tik tais atvejais, kai incidento priežastys yra meteorologinės sąlygos arba netinkamas skrydžių meteorologinis aptarnavimas;
94.11. duomenys apie aerodromą pateikiami, jei incidentas įvyko aerodrome. Nurodoma kilimo-tūpimo tako būklė, dangos rūšis, nuolydžiai, ilgis ir plotis (jei incidentas susijęs su išriedėjimu už jo ribų ar yra prielaida, kad aerodromo būklė galėjo turėti įtakos aviaciniam įvykiui), kliūčių, šviesos ir signalinės įrangos ir kt. išdėstymas aerodromo rajone (jei incidentas susijęs su priešlaikiniu žemėjimu ir susidūrimu su kliūtimi arba tokio susidūrimo galimybe);
94.13. analizė: pateikiama chronologiška įvykių sekos analizė ir tyrimo akte pateiktų duomenų, kurie reikalingi išvadoms padaryti ir incidento priežastims nustatyti, analizė;
XII. INCIDENTŲ ANALIZĖ, PREVENCINĖS PRIEMONĖS IR APSKAITA
97. Informacija apie incidentus, įskaitant ir tyrimo komisijų rekomendacijas ir prevencines priemones, registruojama LK SSD.
99. Siekiant pagerinti priemonių, skirtų incidentų tikimybei sumažinti, efektyvumą, aviacijos daliniai (padaliniai) atlieka incidentų analizę, kurios metu:
99.1. apsvarsto incidentų tyrimų komisijų rekomendacijas, įvertina anksčiau paruoštų priemonių efektyvumą ir jų pagrindu parengia siūlymus dėl profilaktinių darbų krypčių;
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
1 priedas
SKRYDŽIŲ PAKOMISĖS ATASKAITA
rezultatai, gauti tiriant
orlaivio ____________________________________________________________________
/tipas /
__________________________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
Priklausančio_______________________________________________________________ ,
/savininkas, valdytojas/
avariją, įvykusią._____________________________________________________________
/avarijos data ir vieta/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
2 priedas
PAGRINDINIAI DUOMENYS APIE ORLAIVĮ
Orlaivis___________________________________________________________________ ,
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
serijos numeris___________________________________________________ , priklausantis
__________________________________________________________________________
/savininkas/
Pagamintas__________________________________________________________ , skraidė
/valstybė gamintoja, data/
nuo eksploatacijos pradžios ____ val. ____ min., atliko___________________ tūpimų.
Paskutinį remontą atliko_______________________________________________________
/pavadinimas/
Įmonė______________________
/data/
Orlaivio periodinė techninė apžiūra atlikta_________________________________________
/data/
__________________________________________________________________________
/aviacijos bazės pavadinimas/
pagal______________________________________________________________________
/paskutinės periodinės apžiūros pavadinimas/
__________________________________________________________________________
formą, po apžiūros orlaivis skraidė ____ val. ____ min. ir atliko____________ tūpimų.
Prieš paskutinį išskridimą ___________ orlaivis apžiūrėtas____________________________
/data/ /aviacijos bazės pavadinimas/
pagal______________________________________________________________________
/paskutinės operatyvinės apžiūros/
_____________________________________________________________________ formą.
/pavadinimas/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
3 priedas
SAVIRAŠIO RADIMO IR PAĖMIMO
AKTAS
Komisija, kurioje dirbo
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
tirdama orlaivio_____________________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avariją, aptiko avarijos vietoje savirašio (magnetofono) konteinerį (konstrukcijos elementus).
Eil. Nr. |
Savirašio (magnetofono) tipas, serijos numeris |
Būklė (nurodyti plombų numerius ir pažeidimus, jei būta) |
1 |
2 |
3 |
|
|
|
|
|
|
Savirašio (magnetofono) konteinerį komisija paėmė, užplombavo komisijos antspaudu______
__________________________________________________________________________
/kokiu/
ir perdavė__________________________________________________________________ .
/kam/
Savirašio Savirašio
konteinerį atidavė: konteinerį priėmė:
___________________________ ___________________________
/parašai, vardai, pavardės, data / /parašai, vardai, pavardės, data /
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
4 priedas
INŽINERINĖS-TECHNINĖS PAKOMISĖS
ATASKAITA
Rezultatai, gauti tiriant orlaivio_________________________________________________ ,
/tipas/
__________________________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
priklausančio_______________________________________________________________ ,
/savininkas/
avariją, įvykusią_____________________________________________________________ .
/avarijos data ir vieta/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
5 priedas
ADMINISTRACINĖS PAKOMISĖS
ATASKAITA
Rezultatai, gauti tiriant orlaivio_________________________________________________ ,
/tipas/
__________________________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
priklausančio_______________________________________________________________ ,
/savininkas/
__________________________________________________________________________
avariją, įvykusią_____________________________________________________________ .
/avarijos data ir vieta/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
6 priedas
AVARIJOS TYRIMO AKTAS
____________________________________________________________
/orlaivio tipas/
____________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
_____________________________________________________________
/savininkas/
_____________________ _____________________
/vieta/ /data/
Tyrė komisija, paskirta________________________________________________________
/asmens, paskyrusio komisiją, pareigos/
Komisijos sudėtis:
Pirmininkas_________________________________________________________________
/vardas, pavardė, pareigos/
Pirmininko pavaduotojas______________________________________________________
/vardas, pavardė, pareigos/
Komisijos nariai_____________________________________________________________
/vardas, pavardė, pareigos/
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
Tyrimo atlikimo terminai:
pradžia_____________________________________
/pirminio pranešimo data/
pabaiga_____________________________________
/akto pasirašymo data/
Tyrime dalyvavo:____________________________________________________________
/išvardyti dalyvavusių organizacijų atstovus/
__________________________________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
7 priedas
Keleivių ir kitų asmenų, žuvusių orlaivio__________________________________________
/tipas/
__________________________________________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
avarijos metu___________________________________________________________ rajone
/avarijos vieta/
20____ m. _________________ d.,
SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Vardas, pavardė |
Gimimo metai |
Pilietybė |
Pažymėjimo numeris |
Adresas |
Mirties priežastis pagal teisminės medicinos ekspertizės aktą |
1. |
|
|
|
|
|
|
2. |
|
|
|
|
|
|
Administracinės pakomisės pirmininkas___________________________________________
/parašas, vardas, pavardė, data/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
8 priedas
Keleivių ir kitų asmenų, patyrusių kūno sužeidimus
orlaivio____________________________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avarijos metu___________________________________________________________ rajone
/avarijos vieta/
20____ m. ____________________ d.,
SĄRAŠAS
Eil. Nr. |
Vardas, pavardė |
Gimimo metai |
Pilietybė |
Pažymėjimo numeris |
Iš kur ir kur vyko |
Adresas |
Diagnozė. Kūno sužeidimo sunkumas (sunkus, apysunkis) |
Kūno traumos priežastis (šaltinis) |
Kokia medicinos pagalba suteikta (išsiųstas į ligoninę, namo ir t. t.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
Administracinės pakomisės pirmininkas___________________________________________
/parašas, vardas, pavardė, data/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
9 priedas
KELEIVIŲ IŠSIDĖSTYMO ORLAIVYJE SCHEMA
Pateikiama orlaivio komponuotės schema, nurodoma, kokią vietą užėmė kiekvienas keleivis, pažymint ją numeriu pagal keleivių sąrašus. Nurodomi padariniai kiekvienam keleiviui pagal šiuos sutartinius ženklus:
|
N |
– nenukentėjo |
|
|
|
|
♦ A |
– traumuotas avarijos metu |
|
|
|
|
♦ E |
– traumuotas evakuacijos metu |
|
|
|
|
♣ A |
– žuvo avarijos metu arba mirė nuo gautų traumų |
|
|
|
|
♣ E |
– žuvo evakuacijos metu arba mirė nuo gautų traumų |
Pavyzdys:
numeriai pagal
keleiviu sąrašus laisvos vietos
5♣ A |
6♣ A |
7♦ A |
8♦ E |
|
|
10 N |
|
|
|
|
|
|
|
||||||||||||
3♣ A |
9♣ E |
2♦ E |
|
|
|
11 N |
|
|
|
|
|
|
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
10 priedas
DOKUMENTŲ, VERTYBIŲ IR PINIGŲ RADIMO ORLAIVIO AVARIJOS VIETOJE AKTAS
/avarijos vieta/
/data/
Komisija:
__________________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
surašė vertybių ir pinigų radimo orlaivio
__________________________________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
____________________________________________________ avarijos vietoje aktą.
/data ir avarijos vieta/
Eil. Nr. |
Bendra įpakavimo būklė |
Kam priklauso (vardas, pavardė) |
Pavadinimas ir būklė (sudaužyti, apdegę ir pan.) |
||
Dokumentai (serija, numeris) |
Vertybės (vienetai) |
Pinigai (kupiūra, nominalas) |
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
Parašai, vardai, pavardės______________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
11 priedas
GINKLŲ, ŠAUDMENŲ, GINKLUOTĖS KOMPONENTŲ RADIMO ORLAIVIO AVARIJOS VIETOJE AKTAS
_________________________
/avarijos vieta/
_________________________
/data/
Komisija:__________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
surašė ginklų, šaudmenų, ginkluotės komponentų radimo orlaivio______________________
__________________________________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avarijos__________________________________________________________ vietoje aktą.
/data ir avarijos vieta/
Eil. Nr. |
Ginklo, ginkluotės komponento pavadinimas |
Kam priklauso (vardas, pavardė) |
Pavadinimas ir būklė (sudaužyti, apdegę ir pan.) |
||
Ginklo (serija, numeris) |
Bendra būklė |
|
|||
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
|
|
|
|
|
|
Parašai, vardai, pavardės ______________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
12 priedas
ORLAIVIO KROVINIO BŪKLĖS IR MASĖS NUSTATYMO AKTAS
____________________________________________
/vieta/
______________________________________________
/data/
Komisija:__________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
__________________________________________________________________________
patikrino orlaivio____________________________________________________________ ,
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
patyrusio___________________________________________________________________
/avarijos vieta ir data/
________________________________________________ avariją, krovinio būklę ir nustatė:
1. Bendra krovinio būklė
__________________________________________________________________________
/krovinio, bagažo, ekipuotės vienetų skaičius ir masė/
__________________________________________________________________________
2. Atskirų asmeninių keleivių daiktų, rastų avarijos vietoje, aprašymas
Eil. Nr. |
Daikto pavadinimas (nurodyti spalvą, medžiagą, formą, matmenis ir kitus požymius) |
Kiekis |
Masė |
Būklė (nenukentėjęs, mažai pažeistas, visiškai sudaužytas, apdegęs ir pan.) |
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
3. KROVINYS
Eil. Nr. |
Dokumentuose nurodyta |
Faktiškai buvo |
||||||||
Krovinio pavadinimas |
Krovinio važtaraštis |
Vienetų kiekis |
Pakuotės pavadinimas |
Masė, kg |
Įvertinimo suma |
Vienetų kiekis |
Masė, kg |
Kiekvieno vieneto pakuotės būklė atskirai kiekvienai siuntai: sveika, pažeista (mažai, visiškai), |
Vieta orlaivyje |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
4. GINKLUOTĖ
Eil. Nr. |
Orlaivio dokumentuose nurodyta |
Faktiškai buvo |
||||
Ginkluotės pav. |
Serija, numeris |
Kiekis |
Vieta |
Būklė |
Kiekis |
|
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Parašai, vardai, pavardės ______________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
13 priedas
PAŽEISTO BAGAŽO IR KROVINIO ATIDARYMO IR PATIKRINIMO AKTAS
_________________________________
/vieta/
_________________________________
/data/
Mes, žemiau pasirašiusieji_____________________________________________________ ,
/pareigos, vardai, pavardės/
atidarėme ir patikrinome orlaivio________________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
______________________ , kuris_______________________________________________
________________________________________________________ patyrė avariją, krovinį.
/data, avarijos vieta/
BAGAŽAS
Bagažo kvito numeris |
Bagažo savininkas |
Pakuotės rūšis |
Daiktų, rastų atidarius pakuotę, pavadinimas |
Daiktų, rastų atidarius pakuotę, būklė (sveiki, pažeisti, visiškai sugadinti) |
KROVINYS
Eil. Nr. |
Krovinio važtaraščio numeris, žymėjimas |
Krovinio savininkas |
Išsiuntimo punktas |
Paskirties punktas |
Pakuotės rūšis |
Daiktų, rastų atidarius pakuotę, pavadinimas |
Daiktų, rastų atidarius pakuotę, būklė (sveiki, pažeisti visiškai sugadinti) |
Parašai, vardai, pavardės______________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų
Tyrimo tvarkos aprašo
14 priedas
KROVINIO LIEKANŲ SUNAIKINIMO
AKTAS
__________________________________
/vieta/
___________________________________
/data/
Komisija:__________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
__________________________________________________________________________
sudarė šį orlaivio____________________________________________________________ ,
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
patyrusio_________________________________ avariją, krovinio liekanų sunaikinimo aktą.
/data ir vieta/
Orlaivyje rastas______________________________________________________________
/bagažas, krovinys ir
__________________________________________________________________________
rankinis bagažas, vienetai, masė/
buvo______________________________________________________________________
/sudaužytas, apdegęs, suteptas purvu ir degiomis tepiomis medžiagomis/
ir pasidarė netinkamas toliau naudoti, todėl buvo sunaikintas sudeginant.
Parašai, vardai, pavardės______________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
15 priedas
DARBŲ NUTRAUKIMO AVARIJOS VIETOJE
AKTAS
_____________________________________
/vieta/
_______________________________________
/data/
Remdamiesi komisijos, tyrusios orlaivio__________________________________________
/tipas, nacionalinis ir registracijos ženklas/
avariją, nutarimu nutraukti darbus avarijos vietoje, pakomisės nariai____________________
__________________________________________________________________________
__________________________________________________________________________
/pareigos, vardai, pavardės/
apžiūrėjo avarijos vietą ir nustatė, kad orlaivio nuolaužos surinktos.
Parašai, vardai, pavardės______________________________________________________
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
16 priedas
INCIDENTO TYRIMO AKTAS
____________________________________________
/orlaivio tipas/
_____________________________________________
/nacionalinis ir registracijos ženklas/
_____________________________________________
/savininkas/
/vieta/ /data/
Komisija, paskirta____________________________________________________________
/asmens, paskyrusio komisiją, pareigos/
Pirmininkas_________________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
Komisijos nariai:_____________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė
__________________________________________________________________________
/pareigos, vardas, pavardė/
Tyrimo atlikimo terminai:
pradžia________________________________________
/pirminio pranešimo data/
pabaiga_______________________________________
/data/
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
17 priedas
TIRTINŲ INCIDENTŲ SĄRAŠAS
1. Kurios nors orlaivio sistemos normalaus darbo sutrikimas, reikalaujantis skubių avarinių veiksmų ar keliantis grėsmę orlaiviui.
2. Variklio išjungimas (išsijungimas) skrydžio metu. Variklio režimo įstrigimas.
3. Gaisras orlaivyje. Klaidingai pradėjo veikti gaisro gesinimo arba signalizacija apie gaisrą, dūmus ar pakilusią temperatūrą sistemos.
4. Dūmų, degėsių, skysčių garų, aitrių medžiagų kvapų atsiradimas orlaivyje.
5. Orlaivio konstrukcijų ne jėgos elementų suirimas arba pažeidimas. Sklandmens vibracija.
6. Aerodinaminio valdymo paviršių, pilonų, variklių pakabinimo mazgų suirimas arba atitrūkimas.
7. Neleistinų įtrūkimų orlaivio jėgos elementuose bei stikluose atsiradimas.
8. Durų, liukų, uždarančių hermetišką skyrių, gaubtų arba aptakių orlaivio elementų nuplėšimas arba atsidarymas skrendant. Salono išsihermetinimas.
9. Atgalinės traukos neišsijungimas, neįsijungimas, savaiminis įsijungimas, klaidingas įjungimas arba išjungimas.
10. Orlaivio valdymo plokštumų gedimai ir pažeidimai.
11. Susidūrimas su paukščiais ar kitais objektais ore, dėl ko buvo pažeisti konstrukcijos elementai, variklis arba sutriko variklio darbas.
12. Sparno mechanizacijos (priešsparnių, užsparnių, spoilerių, interceptorių, skydelių) neišsileidimas, neįsitraukimas, savaiminis arba klaidingas išleidimas arba įtraukimas, neleistinas jų padėties išsiderinimas.
13. Savaiminis ar klaidingas stabilizatoriaus atsilenkimas arba negalimas jo atlenkimas.
14. Stabilizatoriaus arba sparno mechanizacijos padėties indikacijos ir (arba) signalizacijos neveikimas arba klaidingas pradėjimas veikti.
15. Autopiloto darbo sutrikimas, dėl kurio orlaivis patenka į nesaugią padėtį.
16. Neįmanoma nustatyti skrydžio aukščio, instrumentinio arba tikrojo greičio pagal vieną arba daugiau prietaisų. Greičio apribojimo viršijimas. Sparno mechanizacijos, važiuoklės išleidimo greičio viršijimas.
17. Vienos arba daugiau navigacinių sistemų gedimas arba neįsijungimas.
18. Orlaivis, kuriame yra vienas arba du aviahorizontai, vieno aviahorizonto gedimas; dviejų arba daugiau aviahorizontų gedimas orlaivyje, kuriame įrengti trys ir daugiau aviahorizontų; vieno aviahorizonto kartu su kontrolės sistema gedimas; bet kokio aviahorizontų kiekio gedimas, kai neįsijungia įspėjamoji signalizacija (arba jei signalizacija nenumatyta); aviahorizontų kontrolės sistemos gedimas ir neteisingos signalizacijos įsijungimas.
19. Radijo ryšio praradimas skrydžio metu.
20. Erdvinis arba navigacinis orientacijos praradimas.
21. Orlaivio išskridimas, kai yra gedimų, neįtrauktų į leidžiamų gedimų sąrašą.
22. Orlaivio išskridimas nepabaigus techninio aptarnavimo.
23. Orlaivio pripildymas nekondicinių degalų ir tepalų.
24. Pusės ir daugiau padangų ant vienos važiuoklės atramos suplyšimas. Padangos suplyšimas, dėl kurio buvo pažeista orlaivio konstrukcija arba variklis. Sprogusi arba nuleista padanga.
25. Orlaivio centruotės ir pakrovimo normų, nurodytų orlaivio skrydžio operacijų vadove, pažeidimas.
26. Krovinio pasislinkimas skrydžio metu.
27. Nustatytų pakilimo, išskridimo iš aerodromo, artėjimo ir tūpimo schemų bei taisyklių pažeidimas.
28. Nustatyto skrydžio aukščio pakeitimas nesuderinus su skrydžių vadovu.
29. Saugaus skrydžio aukščio, nustatytų vertikalių ir horizontalių intervalų išlaikymo tarp orlaivių taisyklių pažeidimas.
30. Kilimo, tūpimo meteorologinio minimumo pažeidimas.
31. Orlaivio pakilimas, skridimas ir tupimas, kai konfigūracija neatitinka orlaivio skrydžio operacijų vadovo reikalavimų. Grubus tūpimas.
32. Įskridimas į pavojingų meteorologinių reiškinių zoną.
33. Radijo lokatorių gedimas skrendant galimų audrų zonoje.
34. Orlaivio konstrukcijos elementų, variklių arba vienos iš sistemų pažeidimas skrydžio metu žaibo išlydžiu.
35. Orlaivio pavojingo priartėjimo prie žemės sistemos neveikimas.
36. Pavojingas orlaivių suartėjimas ore, pradėjimas veikti vengimo susidurti ore sistemos sprendžiamojo režimo.
37. Susidūrimas arba pavojaus susidurti su objektais ant žemės (žmonėmis, gyvūnais arba transporto priemonėmis) ant kilimo-tūpimo tako (toliau – KTT), riedėjimo takelių, peronų, taip pat su antžeminėmis kliūtimis atsiradimas.
38. Antžeminių kliūčių (stiebų, kaminų, antenų, elektros perdavimo linijų, medžių, vietinių reljefo aukštumų ir t. t.) kliudymas kuriuo nors orlaivio konstrukcijos elementu.
39. Žemės lietimas sparnu, sraigto mente, liemens užpakaline dalimi arba kuriuo nors kitu orlaivio konstrukcijos elementu kylant ir tupiant.
40. Tūpimas su mažesniu kuro kiekiu nei jo reikia pakartotinam tūpimui atlikti.
41. Tūpimas aikštelėse, pasirinktose iš oro, kurios neatitinka nustatytų reikalavimų.
42. Visi nenumatyti užduotyje tūpimai saugumo sumetimais, išskyrus tūpimus dėl oro sąlygų, komerciniais tikslais ar orlaivio techninei priežiūrai palengvinti.
43. Tūpimas už KTT (tūpimo aikštelės) ribų; išriedėjimas už KTT ribų. Avarinis stabdymas.
44. Maksimalios orlaivio kilimo, tūpimo masės viršijimas.
45. Leidimas orlaiviams tūpti (kilti) ant (nuo) netinkamo naudoti KTT.
46. Išskridimas pažeidžiant privalomo poilsio arba darbo laiko normatyvus.
47. Savaiminis krovinio nukritimas; išorinės pakabos nutrūkimas. Įvykiai su pavojingais kroviniais.
48. Radijo ir šviesos signalinės įrangos, skirtos orlaivių skrydžiams aprūpinti, gedimas.
49. Šiurkščios klaidos teikiant oro eismo paslaugas ar skrydžio vadovo nurodymų nevykdymas.
50. Aptarnaujančio transporto priemonių ar įrangos padaryti pažeidimai orlaivio konstrukcijai.
51. Nutrauktas kilimas didesniu kaip 80 mazgų (150 km/h) greičiu.
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
18 priedas
PAVOJINGŲ INCIDENTŲ PAVYZDŽIŲ SĄRAŠAS
Išvardytų incidentų, laikytinų pavojingais, pavyzdžių sąrašas nėra galutinis, jo tikslas – pailiustruoti „pavojingo incidento“ apibrėžimą.
1. Variklio išjungimas (išsijungimas) skrydžio metu.
2. Pavojingi suartėjimai, kai yra būtina ar tikslinga atlikti manevrą susidūrimui arba pavojingai situacijai išvengti.
3. Situacija, kurios metu vos pavyko išvengti techniškai tvarkingo orlaivio susidūrimo su žeme.
4. Nutrauktas kilimas nuo uždaryto arba užimto kilimo-tūpimo tako (toliau – KTT).
5. Kilimas nuo uždaryto arba užimto KTT, esant minimaliam nuotoliui nuo kliūčių.
6. Tūpimas ar bandymas tūpti ant uždaryto arba užimto KTT;
7. Atvejis, kai nesugebama pasiekti nustatytų parametrų įsibėgėjimo, pakilimo ir pradinio aukštėjimo metu.
8. Gaisrai ir dūmai keleivių salone, bagažinėse arba variklio gaisrai, net jei jie buvo užgesinti gesinimo priemonėmis.
9. Situacijos, kurių metu orlaivio įgulos nariai buvo priversti skubiai naudotis deguonimi.
10. Orlaivio konstrukcijos arba variklio suirimo atvejai, ne klasifikuojami kaip avarijos.
11. Vienos ar kelių orlaivio sistemų pakartotiniai gedimai, pavojingi saugiai orlaivio eksploatacijai.
12. Atvejai, kai įgulos nariai praranda darbingumą skrydžio metu.
13. Kuro kiekis, kuriam esant skelbiama avarinė padėtis.
14. Kilimo ar tupimo metu įvykę incidentai, tokie kaip tupimas iki ženklo, išriedėjimas arba šoninis išriedėjimas už KTT.
15. Orlaivio sistemų gedimai, atsidūrimas pavojingų meteorologinių reiškinių zonoje, ribinių skrydžio parametrų pažeidimai ir kiti įvykiai, galintys sukelti orlaivio valdymo sunkumus.
16. Daugiau kaip vienos rezervinės sistemos, būtinos skrydžių valdymui ir navigacijai, gedimas.
______________
Karinių orlaivių avarijų ir incidentų tyrimo
tvarkos aprašo
19 priedas
AVARIJOS TYRIMO ĮRANGOS KOMPLEKTAS
1. Skaitmeninis fotoaparatas su filmavimo galimybe ir ne mažesne kaip 1 Gb
talpos atminties kortele |
1 vnt. |
2. Vaizdo kamera |
1 vnt. |
3. Nešiojamasis kompiuteris |
1 vnt. |
4. Diktofonas |
2 vnt. |
5. Skaičiavimo mašinėlė |
2 vnt. |
6. Matavimo ruletė (25 m) |
1 vnt. |
7. Matavimo įrankių rinkinys (slankmatis, mikrometras, įvairių ilgių liniuotės, matlankis ir t. t.) |
1 kompl. |
8. Įrankių rinkinys (raktai, replės, atsuktuvai, pincetai, peilis, žirklės) |
1 kompl. |
9. Žymeklių rinkinys (pažymėti daiktiniams įrodymams) |
1 kompl. |
10. Nešiojamasis GPS |
1 vnt. |
11. Lupų rinkinys (didinimas – 1x4, 1x8, 1x10) |
1 kompl. |
12. Žibintuvėlis |
3 vnt. |
13. Sandarių maišelių rinkinys |
3 kompl. |
14. Įrangos krepšys |
1 vnt. |
15. Žiūronai (1x10) |
1 vnt. |
16. Dokumentų krepšys (kartu ir nešiojamajam kompiuteriui) |
1 vnt. |
17. Raštinės reikmenys (rašymo priemonės, bloknotai, popierius, segtuvai, įmautės, įvairūs vokai, kreida, lipni juosta, špagatas, pririšamosios etiketės) |
1 kompl. |
18. Kompasas |
1 vnt. |
19. Apžiūros veidrodėlis |
1 vnt. |
20. Magnetas |
1 vnt. |
21. Aptvėrimo juosta |
200 m. |
22. Apsauginės priemonės (guminės ir darbinės pirštinės, veido kaukės,respiratoriai, apsauginiai akiniai) |
2 kompl. |
23. Pirmosios pagalbos vaistinėlė |
1 vnt. |
24. Įsmeigiamos 50 cm aukščio raudonos vėliavėlės smulkiems daiktams pažymėti |
50 vnt. |
______________