LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL VALSTYBĖS INVESTICIJŲ 1995–1997 METŲ PROGRAMOS

 

1994 m. vasario 4 d. Nr. 79

Vilnius

 

Siekdama, kad sparčiau būtų pertvarkoma Lietuvos ūkio struktūra ir efektyviau, atsižvelgiant į nacionalinius prioritetus, naudojamos investicijoms skirtos Lietuvos valstybės biudžeto lėšos bei valstybės vardu gaunamos paskolos, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

1. Pavesti Ekonomikos ministerijai iki 1994 m. rugsėjo 1 d. pateikti Lietuvos Respublikos Vyriausybei tvirtinti valstybės investicijų 1995–1997 metų programą (toliau vadinama – valstybės investicijų programa), parengtą laikantis valstybės investicijų 1995–1997 metų programos rengimo nuostatų (pagal priedą).

2. Nustatyti, kad:

2.1. nuo 1995 metų investicijoms numatomos Lietuvos valstybės biudžeto lėšos bei valstybės vardu gaunamos paskolos yra skiriamos prioritetiniams investicijų projektams, įtrauktiems į valstybės investicijų programą;

2.2. valstybės investicijų programos rengimo darbai tarp ministerijų, departamentų, kitų valstybinių tarnybų ir savivaldybių paskirstomi taip:

2.2.1. Ekonomikos ministerija koordinuoja šiuos darbus, derina juos su Finansų ministerija, kitomis ministerijomis, Lietuvos banku, departamentais, kitomis valstybinėmis tarnybomis bei savivaldybėmis, darbo tvarka teikia metodines konsultacijas dėl valstybės investicijų projektų rengimo bei informuoja nurodytąsias institucijas apie projektuose teiktinus skaičiavimus bei pagrindimo medžiagą, nustato jų pateikimo formas ir terminus;

2.2.2. Finansų ministerija formuoja valstybės investicijų finansavimo politiką, rengia valstybės investicijų biudžeto prognozes, nustato Lietuvos Respublikos Vyriausybės garantijų ūkio subjektų imamiems kreditams limitus, dalyvauja rengiant makroekonominių rodiklių, susijusių su investicijų procesais, prognozes;

2.2.3. ministerijos, departamentai, kitos valstybinės tarnybos ir savivaldybės formuoja savo reguliavimo sferoje valstybės investicijų politiką ir prioritetus, organizuoja valstybės investicijų projektų rengimą pagal nustatytus reikalavimus; atsižvelgdami į šakų prioritetus, atrenka perspektyviausius projektus ir nustatytu laiku pateikia juos Ekonomikos ministerijai, kad įtrauktų į valstybės investicijų programą;

2.2.4. Užsienio reikalų ministerija koordinuoja techninės paramos teikimą įtrauktiems į valstybės investicijų programą projektams įgyvendinti, vykdo šios paramos paieškas;

2.2.5. ministerijos, departamentai, kitos valstybinės tarnybos ir savivaldybės teikia (pagal savo veiklos specifiką) Ekonomikos ministerijai susiklosčiusios būklės valstybės investicijų srityje apžvalgą, taip pat informuoja apie tai, kaip įgyvendinami projektai, finansuojami iš Lietuvos valstybės biudžeto lėšų bei valstybės paimtų arba Lietuvos Respublikos Vyriausybės garantuotų užsienio paskolų, kaip laikomasi kreditų grąžinimo terminų.

3. Pasiūlyti Lietuvos bankui dalyvauti rengiant makroekonominių rodiklių, susijusių su investicijomis, prognozes; parinkti komercinius bankus, per kuriuos ūkio subjektams būtų paskirstomos valstybės investicijų lėšos, kontroliuoti, kaip šie bankai vykdo sutartyse numatytus reikalavimus, ir informuoti Ekonomikos ministeriją apie būklę, susidarančią skirstant valstybės investicijų lėšas per komercinius bankus.

4. Įpareigoti ministerijas, departamentus, kitas valstybines tarnybas ir savivaldybes, įgyvendinančius arba numatančius įgyvendinti valstybės investicijų projektus, paskirti valstybės investicijų programos koordinatorius, kurie organizuotų investicijų projektų rengimo darbus bei derintų juos su Ekonomikos ministerija, ir iki 1994 m. vasario 15 d. pranešti Ekonomikos ministerijai apie paskirtus darbuotojus.

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ADOLFAS ŠLEŽEVIČIUS

 

EKONOMIKOS MINISTRAS                                                                             JULIUS VESELKA

______________

 


Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1994 m. vasario 4 d. nutarimo Nr. 79

priedas

 

VALSTYBĖS INVESTICIJŲ 1995–1997 METŲ

PROGRAMOS RENGIMO NUOSTATOS

 

PROGRAMOS RENGIMO TERMINAI

 

1. Finansų ministerija kartu su Ekonomikos ministerija pateikia Pramonės ir prekybos ministerijai, Statybos ir urbanistikos ministerijai bei Žemės ūkio ministerijai valstybės lėšų, skiriamų 1995–1997 metais investuoti į šių ministerijų reguliavimo sferose esančias įmones, kontrolinę apimtį – iki 1994 m. balandžio 1 dienos.

2. Ministerijos, departamentai, kitos valstybinės tarnybos ir savivaldybės, vadovaudamiesi programos rengimo nuostatomis, organizuoja valstybės investicijų projektų (įskaitant ir anksčiau pradėtus, tačiau nebaigtus įgyvendinti) rengimą ir pateikia juos Ekonomikos ministerijai, kad įtrauktų į programą, – iki 1994 m. gegužės 1 dienos.

Jeigu atitinkantys nuostatų reikalavimus projektai, siekiant gauti finansavimą 1994 metais, buvo pateikti Ekonomikos ministerijai anksčiau, pakartotinai jie nebeteikiami.

3. Finansų ministerija kartu su Ekonomikos ministerija parengia valstybės investicijų biudžeto prognozes 1995–1997 metų laikotarpiui (taip pat prognozuoja Lietuvos Respublikos Vyriausybės užsienio paskolų apimtį) – iki 1994 m. birželio 1 dienos.

4. Ministerijos, departamentai, kitos valstybinės tarnybos ir savivaldybės pateikia Ekonomikos ministerijai jų reguliavimo sferoje esančių biudžetinių organizacijų paraiškas investicijoms 1995 metais – iki 1994 m. birželio 1 dienos.

 

PROGRAMOS STRUKTŪRA

 

5. Susiklosčiusios būklės valstybės investicijų srityje įvertinimas; projektų, 1994 metais finansuojamų iš Lietuvos valstybės biudžeto lėšų bei valstybės vardu gautų užsienio paskolų, įgyvendinimo apžvalga; projektų, kuriems paimti kreditai buvo garantuoti Lietuvos Respublikos Vyriausybės, apžvalga ir įgyvendinimo būklė.

6. Valstybės investicijų politika ir nacionaliniai prioritetai, sektorių (šakų) prioritetai ir jų derinimas su nacionaline investicijų politika.

7. Makroekonominių rodiklių, susijusių su investiciniu procesu, bei valstybės investicijų biudžeto prognozė 1995–1997 metais, nurodant, kiek investicijoms numatoma Lietuvos valstybės biudžeto lėšų, kiek tikimasi užsienio paskolų bei privataus kapitalo.

8. Projektų, numatomų finansuoti 1995–1997 metais, sąrašai, santraukos ir pagrindimo medžiaga (rodikliai, lentelės ir kt.). 1995 metais numatytų finansuoti projektų detalizavimas ir investicijų atsipirkimo įvertinimas.

9. Techninė parama valstybės investicijų projektams, numatytiems įgyvendinti 1995 metais.

10. Investicijos biudžetinėms organizacijoms.

11. Valstybės finansinė parama ir priemonės įmonių investicijoms skatinti (Lietuvos Respublikos Vyriausybės garantijų įmonių imamiems kreditams limitai, valstybės investicijų biudžeto lėšų, skiriamų įmonėms per komercinius bankus, sumos, kitų formų rėmimas).

12. Priedai – ministerijų, departamentų, kitų valstybinių tarnybų ir savivaldybių parengti bei Ekonomikos ministerijai pateikti projektai, kurie įtraukti į programą.

 

PROJEKTŲ RENGIMO REIKALAVIMAI

 

13. Į programą gali būti siūloma įtraukti jau pradėtus įgyvendinti arba naujus projektus. Siūlomi finansuoti 1995 metais projektai turi būti parengti taip, kad atitiktų ekonominio-finansinio pagrindimo arba finansavimo projekto stadijas ir 19.2 punkte nustatytus reikalavimus. Projektai, siūlomi pradėti vėlesniais metais, gali atitikti investicijos identifikavimo stadiją.

14. Kartu su numatomomis tiesioginėmis lėšų įplaukomis iš projektų realizavimo, turi būti įvertinti svarbiausieji kokybiniai ar netiesioginių pajamų duodantys efektai: naujų darbo vietų kūrimas, žmonių sveikatos stiprinimas, kvalifikacijos kėlimas, aplinkos apsauga, eksporto plėtojimas, įsitvirtinimas užsienio rinkoje, ūkio subjektams ir verslui palankios ekonominės aplinkos formavimas, valdymo efektyvumo didinimas, socialinės aplinkos gerinimas ir kita.

15. Į programą gali būti siūloma įtraukti tik tuos projektus, kuriems įgyvendinti reikia per 2 mln. litų ir išimtiniais atvejais – mažesnės vertės projektus, jeigu jie itin reikšmingi socialiniu požiūriu arba numatoma diegti naują, tobulesnę technologiją.

16. Investicijos biudžetinėse organizacijose gali būti siūlomos tik 1995 metams, pateikiant paraiškas investicijoms, parengtas pagal 19.4 punkte nustatytus reikalavimus. Šioms investicijoms negalioja 15 punkte nustatytas apribojimas.

Paraiška investicijai gali būti pateikiama tik turint tokį projektą, kurio įgyvendinimas tiesiogiai nepadidina piniginių įplaukų, o visi efektai yra netiesioginiai ir jų įvertinti pinigais neįmanoma. Kai kuriais atvejais, kai galimas piniginis vertinimas, Ekonomikos ministerija turi teisę papildomai reikalauti pateikti projektą, kurio parengimas atitiktų ekonominio-finansinio pagrindimo stadiją.

17. Pasibaigus įtraukto į programą projekto įgyvendinimo laikotarpiui, atitinkama ministerija, departamentas, kita valstybinė tarnyba ar savivaldybė ne vėliau kaip per 15 mėnesių turi pateikti Ekonomikos ministerijai pranešimą apie investicijos rezultatus.

 

VARTOJAMŲ SĄVOKŲ PAAIŠKINIMAI

 

18. Valstybės investicija – investicija, kuriai finansuoti naudojamos lėšos (kapitalas) ar jų dalis nuosavybės teise priklauso Lietuvos valstybei arba yra susietos su valstybės įsipareigojimais (laidavimu, garantijomis).

Iš savivaldybių lėšų (kapitalo) finansuojamos investicijos nelaikomos valstybės investicijomis, išskyrus atvejus, kada jos numatomos tvirtinant atskaitymus į savivaldybių biudžetus arba valstybės lėšos yra perduodamos savivaldybėms investuoti pagal paskirtį.

19. Investicijos stadijos:

19.1. investicijos identifikavimas – projekto sudedamosios dalys:

pagrindinė idėja ir reziumė;

projekto atitikimas sektoriaus (šakos) strategiją ir prioritetus;

rinka ir aprūpinimas ištekliais;

nauda (kokie tikslai bus pasiekti įgyvendinus projektą);

sąnaudų kiekybinis įvertinimas ir išdėstymas pagal laiką;

esama finansinė įmonės, organizacijos, kurioje bus įgyvendinamas projektas, būklė;

rizikos veiksniai bei galimi šalutiniai efektai (poveikis aplinkai ir kt.);

galimos tų pačių tikslų siekimo alternatyvos;

19.2. investicijos ekonominis-finansinis pagrindimas – projekto sudedamosios dalys:

reziumė;

projekto atitikimas sektoriaus (šakos) strategiją ir prioritetus;

rinkos analizė;

aprūpinimo ištekliais analizė;

laukiamos naudos ir sąnaudų kiekybinis įvertinimas ir išdėstymas pagal laiką (jeigu kai kurių projekte siekiamų tikslų įvertinti kiekybiškai neįmanoma, – detalus kokybinis laukiamos naudos aprašymas);

finansinė analizė; paklaidų įtakos įvertinimas;

socialiniai padariniai ir poveikis aplinkai;

ekonominė kaštų naudingumo analizė;

esama finansinė įmonės, organizacijos, kurioje bus įgyvendinamas projektas, būklė; siūlomos ar numatomos garantijos;

rizikos veiksniai ir galimos tų pačių tikslų siekimo alternatyvos;

siūlomi finansavimo šaltiniai;

esamos įgyvendinimo būklės analizė, palyginimas su projektais (kai jie jau pradėti įgyvendinti);

įgyvendinimo organizavimas ir grafikas;

parengtos projektinės-techninės dokumentacijos sąrašas;

19.3. investicijos finansavimo projektas – finansuojanti organizacija pagal savo reikalavimus nustato reikalingas sudedamąsias projekto dalis. Iš Lietuvos valstybės biudžeto finansuojami projektai, kurių visi tikslai arba jų dalis įvertinami pinigine išraiška, turi atitikti ekonominio- finansinio pagrindimo stadiją – 19.2 punkte nustatytus reikalavimus;

19.4. paraiška investicijai – ją teikia biudžetinės organizacijos, siūlydamos investuoti į jas valstybės lėšas. Paraiškos sudedamosios dalys yra šios:

investicijos tikslas;

reikalingumo pagrindimas;

reikalingos 1995 metais lėšos (pagal Ekonomikos ministerijos nustatytą formą);

19.5. investicijos rezultatai – ataskaitos sudedamosios dalys:

reziumė ir išvados;

pasiekti tikslai, padaryta išlaidų – palyginimas su projektu;

kreditų grąžinimo būklė, visiško jų grąžinimo perspektyvų įvertinimas ir pagrindimas;

faktiniai socialiniai padariniai ir poveikis aplinkai.

20. Valstybės investicijų biudžetas – valstybės lėšos, susidarančios iš investicijoms skirtų:

Lietuvos valstybės biudžeto lėšų;

valstybės vardu paimtų užsienio paskolų;

įvairių fondų, suformuotų iš valstybės išteklių, lėšų;

Lietuvos Respublikos Vyriausybės garantijų, suteiktų ūkio subjektų imamiems kreditams.

21. Techninė parama – užsienio valstybių finansuojamas Lietuvos Respublikos piliečių mokymas bei tobulinimasis, užsienio ekspertų konsultacijos, taip pat sektorių (šakų) analizė bei ikiprojektiniai tyrimai.

______________