LIETUVOS RESPUBLIKOS

POLITINIŲ PARTIJŲ IR POLITINIŲ ORGANIZACIJŲ FINANSAVIMO

Į S T A T Y M A S

 

1999 m. sausio 12 d. Nr. VIII-1020

Vilnius

 

PIRMASIS SKIRSNIS

BENDROSIOS NUOSTATOS

 

1 straipsnis. Įstatymo paskirtis

1. Šis įstatymas reglamentuoja politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimo tvarką. Juo siekiama išvengti politinės korupcijos bei užtikrinti politinių partijų ir politinių organizacijų lėšų kaupimo, naudojimo teisėtumą bei viešumą.

2. Šis įstatymas nereglamentuoja politinių partijų ir politinių organizacijų politinių kampanijų finansavimo.

 

ANTRASIS SKIRSNIS

NUOSAVOS LĖŠOS IR FINANSAVIMO ŠALTINIAI

 

2 straipsnis. Nuosavos lėšos

Politinių partijų ir politinių organizacijų nuosavas lėšas sudaro:

1) nario mokesčio lėšos;

2) kitos savanoriškos narių įmokos;

3) palūkanos iš bankuose laikomų indėlių;

4) iš leidybos gautos lėšos;

5) kitos teisėtai gautos lėšos.

 

3 straipsnis. Nario mokesčio lėšos ir kitos savanoriškos narių įmokos

1. Politinių partijų ir politinių organizacijų nariai moka nario mokesčius, kurių dydis ir mokėjimo tvarka nustatomi politinių partijų ir politinių organizacijų įstatuose.

2. Politinių partijų ir politinių organizacijų nariai gali savanoriškai įmokėti lėšas politinės partijos ir politinės organizacijos įstatuose nustatyta tvarka.

 

4 straipsnis. Palūkanos iš bankuose laikomų indėlių

Politinių partijų ir politinių organizacijų lėšos gali būti laikomos tik Lietuvoje įregistruotuose bankuose. Už bankuose laikomas lėšas gaunamos palūkanos naudojamos politinių partijų ir politinių organizacijų veiklai finansuoti.

 

5 straipsnis. Lėšos iš leidybos ir kitos teisėtai gautos lėšos

1. Politinės partijos ir politinės organizacijos gali gauti lėšų iš leidybos, spaudos ir atributikos platinimo, parduoto turto, politinių bei kultūrinių renginių (paskaitų, parodų ir kt.) organizavimo ir kitos pelno nesiekiančios veiklos.

2. Politinės partijos ir politinės organizacijos gali išnuomoti joms nuosavybės teise priklausantį turtą įstatymo nustatyta tvarka ir pagal nuomos sandorį gautas lėšas naudoti savo veiklai finansuoti.

 

6 straipsnis. Lėšų ir turto naudojimas

1. Lėšos ir turtas, gauti iš šiame įstatyme numatytų finansavimo šaltinių, gali būti naudojami tik Politinių partijų ir politinių organizacijų įstatyme numatytai veiklai finansuoti.

2. Politinės partijos ir politinės organizacijos lėšas ir turtą gali investuoti politinių partijų ir politinių organizacijų įstatuose nustatyta tvarka.

 

7 straipsnis. Grąžintinos ir anoniminės lėšos

1. Lėšos ir dovanos, gautos iš draudžiamų finansavimo šaltinių, turi būti grąžintos dovanotojams arba perduotos valstybės nuosavybėn per 10 dienų nuo to momento, kai ši aplinkybė paaiškėjo.

2. Aukos (dovanos) laikomos anoniminėmis, jeigu politinės partijos ir politinės organizacijos savo apskaitos dokumentuose nenurodo duomenų apie finansavimo šaltinį dėl to, kad jis nežinomas arba jei aukotojas nesutinka, kad jo pavardė bei paaukota suma būtų nurodyta apskaitos dokumentuose.

3. Gavusi anoniminių aukų (dovanų), politinė partija ar politinė organizacija privalo per 10 dienų perduoti jas į valstybės biudžetą.

 

8 straipsnis. Finansinės paramos ribojimas

Politinės partijos ir politinės organizacijos iš vieno fizinio ar juridinio asmens per metus gautų lėšų ir dovanų vertė negali būti didesnė kaip 500 MGL.

 

9 straipsnis. Finansavimo šaltiniai

Politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimo šaltiniai:

1) nario mokesčiai;

2) valstybės biudžeto dotacijos;

3) kiti finansavimo šaltiniai.

 

10 straipsnis. Nario mokesčiai

Nario mokesčiais gali būti:

1) stojamasis mokestis;

2) nario mokesčiai.

 

11 straipsnis. Valstybės biudžeto dotacijos

Valstybės biudžeto dotacijos - politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms skirta bendra lėšų suma, nustatoma atitinkamų metų valstybės biudžeto savivaldybių biudžetų finansinių rodiklių patvirtinimo įstatyme.

 

12 straipsnis. Kiti finansavimo šaltiniai

Politines partijas ir politines organizacijas gali finansuoti:

1) Lietuvos Respublikos juridiniai asmenys, kurių kapitalo sudėtyje valstybės ar savivaldybės kapitalo nėra arba jo dalis sudaro mažiau kaip 50 procentų;

2) Lietuvos Respublikos įmonės, neturinčios juridinio asmens statuso;

3) fiziniai asmenys - nuolatiniai Lietuvos Respublikos gyventojai;

4) užsienyje gyvenantys Lietuvos Respublikos piliečiai ir Lietuvos Respublikos politinių partijų ir politinių organizacijų skyriai, įkurti lietuvių gyvenamosiose vietovėse (bendruomenėse).

 

TREČIASIS SKIRSNIS

VALSTYBĖS BIUDŽETO DOTACIJOS SKYRIMAS

 

13 straipsnis. Valstybės biudžeto dotacijos dydžio apskaičiavimo ir paskirstymo tvarka

1. Politinei partijai ir politinei organizacijai skiriamos biudžeto dotacijos dydis nustatomas šia tvarka:

1) sumuojant tik tuos rinkėjų balsus, kurie buvo paduoti už tas politines partijas ir politines organizacijas, kurioms pagal šio straipsnio 2 dalį gali būti skiriama valstybės biudžeto dotacija, nustatomas visų balsų skaičius;

2) vieno rinkėjo balso finansinis koeficientas nustatomas pusę valstybės biudžeto dotacijos dalijant iš visų balsų skaičiaus;

3) politinei partijai ir politinei organizacijai skiriama valstybės biudžeto pusmetinė dotacija nustatoma vieno rinkėjo finansinį koeficientą padauginus iš rinkėjų, padavusių savo balsus už šios politinės partijos ir (ar) politinės organizacijos kandidatus, balsų skaičiaus.

2. Valstybės biudžeto dotacija paskirstoma toms politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms, kurios yra gavusios ne mažiau kaip 3 procentus visų rinkėjų balsų, paduotų už politinių partijų ir politinių organizacijų keltus kandidatus ar jų sąrašus tuose Seimo ir savivaldybių tarybų rinkimuose, pagal kurių rezultatus skirstoma valstybės biudžeto dotacija. Dotacija negali viršyti 0,1 procento valstybės biudžeto išlaidų.

3. Valstybės biudžeto dotacija politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms, kurios turi teisę ją gauti, paskirstoma proporcingai jų kandidatų ar kandidatų sąrašų gautų balsų skaičiui tuose Seimo ir savivaldybių tarybų rinkimuose, pagal kurių rezultatus skirstoma valstybės biudžeto dotacija.

4. Valstybės biudžeto dotacija yra skirstoma pagal Seimo ir savivaldybių tarybų rinkimų (pakartotinių, naujų rinkimų ir pakartotinio balsavimo), kuriuose išrinktų kandidatų įgaliojimai nėra nutrūkę arba jiems nutrūkus laisva vieta buvo užimta nerengiant rinkimų, galiojančius rezultatus:

1) paskutiniųjų rinkimų į Seimą ir savivaldybių tarybas daugiamandatėse rinkimų apygardose. Tuo atveju, kai politinių partijų ir (ar) politinių organizacijų keltų kandidatų sąrašas yra koalicinis, gautų balsų skaičius paskirstomas proporcingai koalicijos sąraše esančių kandidatų skaičiui;

2) paskutiniųjų rinkimų, paskutiniųjų pakartotinių rinkimų, paskutiniųjų naujų rinkimų Seimo vienmandatėse rinkimų apygardose. Jeigu kandidatą iškėlė kelios politinės partijos ir (ar) politinės organizacijos, tai kandidato gauti balsai paskirstomi politinėms partijoms ir (ar) politinėms organizacijoms pagal paties kandidato pateiktą Vyriausiajai rinkimų komisijai balsų paskirstymo procentais pažymą. Tokia pažyma Vyriausiajai rinkimų komisijai turi būti pateikta ne vėliau kaip prieš 7 dienas iki rinkimų dienos. Jeigu kandidatas nepateikia pažymos Vyriausiajai rinkimų komisijai per nustatytą laiką, balsai neskiriami nė vienai politinei partijai ir (ar) politinei organizacijai;

3) paskutiniojo pakartotinio balsavimo Seimo vienmandatėse rinkimų apygardose. Jeigu pakartotinis balsavimas, išrinkus Seimo narį rinkimuose, pakartotiniuose rinkimuose ar naujuose rinkimuose, nebuvo rengiamas, tai vietoj pakartotinio balsavimo rezultatų imami paskutinieji rinkimų, pakartotinių rinkimų ar naujų rinkimų rezultatai šioje vienmandatėje rinkimų apygardoje. Jeigu kandidatą iškėlė kelios politinės partijos ir (ar) politinės organizacijos, tai kandidato gauti balsai paskirstomi politinėms partijoms ir (ar) politinėms organizacijoms pagal paties kandidato pateiktą Vyriausiajai rinkimų komisijai balsų paskirstymo procentais pažymą. Tokia pažyma Vyriausiajai rinkimų komisijai turi būti pateikta ne vėliau kaip prieš 7 dienas iki rinkimų dienos. Jeigu kandidatas nepateikia pažymos Vyriausiajai rinkimų komisijai per nustatytą laiką, balsai neskiriami nė vienai politinei partijai ir (ar) politinei organizacijai;

 

14 straipsnis Valstybės biudžeto dotacijos mokėjimo tvarka

1. Politinės partijos ir politinės organizacijos valstybės biudžeto dotacijos dydį šio įstatymo 13 straipsnyje nustatyta tvarka nustato Vyriausioji rinkimų komisija ir ne vėliau kaip iki kiekvienų metų balandžio 15 d. ir lapkričio 15 d. apie tai pateikia pažymą Finansų ministerijai.

2. Finansų ministerija, vadovaudamasi Vyriausiosios rinkimų komisijos pateikta pažyma, valstybės biudžeto dotacijos dalį, skirtą politinei partijai ir politinei organizacijai, perveda į jos sąskaitą ne vėliau kaip iki gegužės 1 d. ir gruodžio 1 d.

 

KETVIRTASIS SKIRSNIS

FINANSAVIMO DRAUDIMAI

 

15 straipsnis.       Subjektai, kuriems draudžiama finansuoti politines partijas ir politines organizacijas

Politines partijas ir politines organizacijas finansuoti draudžiama:

1) Lietuvos valstybės ir savivaldybių įstaigoms ir organizacijoms;

2) Lietuvos valstybės ir savivaldybių įmonėms;

3) kitoms Lietuvos įmonėms, kurių daugiau kaip 50 procentų akcijų valdo valstybė ar savivaldybės;

4) Lietuvoje įregistruotoms užsienio kapitalo įmonėms;

5) užsienio valstybių valdžios, valdymo ir savivaldybių institucijoms;

6) užsienio valstybių juridiniams ir fiziniams asmenims, išskyrus šio įstatymo 12 straipsnio 4 punkte nurodytus asmenis;

7) Lietuvos labdaros ir paramos fondams, religinėms organizacijoms bei profesinėms sąjungoms.

 

16 straipsnis. Kiti finansavimo draudimai

1. Draudžiama priimti didesnes kaip 100 litų anonimines lėšas ar brangesnes kaip 100 litų anonimines dovanas.

2. Draudžiama kurti specialius fondus politinėms partijoms ir politinėms organizacijoms remti.

3. Draudžiama finansuoti politines partijas ir politines organizacijas per trečiuosius asmenis.

 

PENKTASIS SKIRSNIS

APSKAITA, KONTROLĖ IR ATSAKOMYBĖ

 

17 straipsnis. Gaunamų lėšų ir dovanų apskaita

1. Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo finansinės apskaitos tvarka registruoti visas gaunamas lėšas ir dovanas, nurodyti jų sumas, aukotojų, kurie paaukojo daugiau kaip 100 litų, pavardes ir adresus arba pavadinimą, būstinės adresą ir registracijos kodą, kai aukotojas yra juridinis asmuo ar įmonė, neturinti juridinio asmens teisių.

2. Didesnes kaip 3000 litų aukas draudžiama kaupti ir laikyti grynaisiais pinigais.

3. Aukotojas privalo dovanotąją didesnę kaip 1000 litų sumą pervesti į politinės partijos ar politinės organizacijos sąskaitą banke.

 

18 straipsnis. Kontrolė ir atskaitomybė

1. Politinių partijų ir politinių organizacijų finansavimą kontroliuoja Finansų ministerija ir Vyriausioji rinkimų komisija.

2. Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo kasmet, ne vėliau kaip iki ateinančių metų kovo 1 dienos, Vyriausiajai rinkimų komisijai pateikti finansinės veiklos deklaraciją, Finansų ministerijai - biudžeto išlaidų sąmatos vykdymo apyskaitą.

3. Finansinės veiklos deklaracija turi būti pasirašyta politinės partijos ir politinės organizacijos vadovo ir patvirtinta politinės partijos ar politinės organizacijos valdymo institucijos.

4. Finansinės veiklos deklaracijos formą nustato Vyriausioji rinkimų komisija.

5. Politinės partijos ir politinės organizacijos valstybės biudžeto lėšų naudojimą kontroliuoja Valstybės kontrolė.

 

19 straipsnis. Finansavimo viešumas

Politinės partijos ir politinės organizacijos privalo viešai skelbti finansinės veiklos deklaracijas. Kiekvienas asmuo, kuriam šis įstatymas leidžia finansuoti politines partijas ir politines organizacijas, arba visuomenės informavimo institucijos atstovas, pateikęs tai patvirtinantį dokumentą, turi teisę Vyriausiojoje rinkimų komisijoje susipažinti su bet kurios politinės partijos ir politinės organizacijos finansinės veiklos deklaracija bei skelbti jos duomenis visuomenės informavimo priemonėse.

 

20 straipsnis. Atsakomybė

1. Jei politinė partija ar politinė organizacija laiku nepateikia finansinės veiklos deklaracijos arba nenurodo joje visų reikalaujamų duomenų, Vyriausioji rinkimų komisija per 15 kalendorinių dienų apie tai turi raštu įspėti politinės partijos ar politinės organizacijos vadovą. Jei praėjus 30 kalendorinių dienų nuo įspėjimo dienos politinė partija ar politinė organizacija nepateikia pagal reikalavimus užpildytos finansinės veiklos deklaracijos, Vyriausioji rinkimų komisija per 60 kalendorinių dienų nuo pakartotinio įspėjimo termino pasibaigimo gali siūlyti Finansų ministerijai sustabdyti politinės partijos ar politinės organizacijos finansavimą iš valstybės biudžeto.

2. Finansavimas iš valstybės biudžeto atnaujinamas tik tada, kai politinė partija ir politinė organizacija pašalina visus Vyriausiosios rinkimų komisijos nurodytus pažeidimus.

 

 

Skelbiu šį Lietuvos Respublikos Seimo priimtą įstatymą.

 

RESPUBLIKOS PREZIDENTAS                                                                  VALDAS ADAMKUS

______________