SUSITARIMAS DĖL TARPTAUTINĖS ORGANIZACIJOS – ANTIKORUPCIJOS AKADEMIJOS – ĮSTEIGIMO

 

Šalys,

pripažindamos svarbų Jungtinių Tautų Narkotikų ir nusikalstamumo biuro (UNODC), prižiūrinčio Jungtinių Tautų konvencijos prieš korupciją (UNCAC) įgyvendinimą, indėlį kovoje su korupcija;

atsižvelgdamos į tarptautinio lygmens pasirengimą, visų pirma į dideles Austrijos Respublikos pastangas artimai bendradarbiaujant su UNODC, taip pat į kitų steigiančiųjų Šalių pastangas įsteigti Tarptautinę antikorupcijos akademiją (IACA, toliau – Akademija) ir į jų tvirtą paramą Akademijai;

pažymėdamos ilgalaikes pastangas ir nuolatinę paramą Tarptautinei kriminalinės policijos organizacijai (INTERPOL) rengiant ir plėtojant korupcijos prevencijos ir kovos su ja iniciatyvas visame pasaulyje;

pažymėdamos svarbią Europos kovos su sukčiavimu tarnybos (OLAF) ir kitų šių bendrų tikslų siekiančių institucijų paramą;

pabrėždamos pasaulinio masto ir visa apimantį šios iniciatyvos pobūdį bei geografinės įvairovės siekio svarbą;

pripažindamos, kad būtina bendradarbiauti pasauliniu ir regioniniu lygmeniu drauge siekiant paremti UNCAC ir kitų tarptautinių dokumentų įgyvendinimą;

siekdamos bendrų tikslų teikiant techninę pagalbą ir stiprinant pajėgumus, kaip esmines kovos su korupcija priemones;

pažymėdamos, kad švietimas, profesinis mokymas ir moksliniai tyrimai kovos su korupcija srityje yra svarbūs šios pagalbos ir pajėgumų didinimo elementai;

norėdamos padidinti bendrų tikslų reikšmę įsteigiant Akademiją daugiašaliu susitarimu, prie kurio gali prisijungti Jungtinių Tautų valstybės narės ir tarpvyriausybinės organizacijos (toliau – Tarptautinės organizacijos), ir kviesdamos jas suvienyti pajėgas ir tapti šio Susitarimo Šalimis;

atsiliepdamos į Austrijos Respublikos siūlymą įkurti Akademiją Laksenburgo miestelyje prie Vienos,

susitarė:

 

I straipsnis

Įsteigimas ir statusas

 

1. Šiuo Susitarimu įsteigiama Akademija – tarptautinė organizacija.

2. Akademija turi tarptautinį subjektiškumą.

3. Akademija, inter alia, turi teisnumą:

a) sudaryti sutartis;

b) įsigyti kilnojamojo ir nekilnojamojo turto ir juo disponuoti;

c) kelti bylas ir būti atsakove jose;

d) imtis kitų veiksmų, reikalingų įstaigos paskirčiai ir veiklai įgyvendinti.

4. Akademija veikia vadovaudamasi šiuo Susitarimu.

 

II straipsnis

Paskirtis ir veikla

 

1. Akademijos paskirtis yra skatinti efektyvią ir veiksmingą korupcijos prevenciją ir kovą su korupcija:

a) organizuojant švietimą ir profesinį mokymą kovos su korupcija srityje;

b) atliekant ir remiant mokslinius visų korupcijos aspektų tyrimus;

c) teikiant kitokią reikiamą techninę pagalbą kovoje su korupcija;

d) skatinant tarptautinį bendradarbiavimą ir tinklų kūrimą kovos su korupcija srityje.

2. Akademijos veikloje vadovaujamasi akademinės laisvės principu, aukščiausiais akademiniais ir profesiniais standartais, o korupcijos reiškinys nagrinėjamas visa apimančiu ir tarpdalykiniu metodu, tinkamai atsižvelgiant į kultūrinius skirtumus, lyčių lygybę ir pastarojo meto pokyčius korupcijos srityje ir pasaulio, ir regionų lygmeniu.

 

III straipsnis

Buveinė

 

1. Akademijos buveinė įkuriama Laksenburge (Austrija) Akademijos ir Austrijos Respublikos sutartomis sąlygomis.

2. Akademija kitose vietovėse gali steigti padalinius, reikalingus jos veiklai palaikyti.

 

IV straipsnis

Organai

 

Akademijos organai:

a) Šalių asamblėja (toliau – Asamblėja); Valdytojų taryba (toliau – Taryba);

b) Tarptautinė vyresnioji patariamoji kolegija;

c) Tarptautinė akademinė patariamoji kolegija;

d) Dekanas.

 

V straipsnis

Šalių asamblėja

 

1. Asamblėja yra šio Susitarimo Šalių susibūrimas, siekiant pasikonsultuoti dėl bendros Akademijos politikos ir dėl kitų šiame Susitarime nurodytų aktualių klausimų.

2. Susirinkimą sudaro Šalių atstovai. Kiekviena Šalis paskiria atstovą į Susirinkimą. Kiekvienas Susirinkimo narys turi vieną balsą.

3. Asamblėja visų pirma:

a) tvirtina rekomendacijas dėl Akademijos politikos ir valdymo, kurios pateikiamos Tarybai apsvarstyti;

b) Tarybos teikimu tvirtina Akademijos darbo programą ir biudžetą;

c) užsiima Akademijos finansinių rėmėjų paieška pagal XI straipsnį;

d) taip pat pagal 6 straipsnį renka Tarybos narius;

e) sprendžia dėl Tarybos narių pašalinimo dviejų trečdalių balsų dauguma;

f) apžvelgia Akademijos veiklos pažangą pagal, inter alia, Tarybos ataskaitas;

g) pritaria tarptautiniams susitarimams;

h) pritaria padalinių kitose vietovėse steigimui.

4. Asamblėja šaukiama bent kartą per metus ir priima sprendimus paprasta balsų dauguma, išskyrus atvejus, kai Susitarime nustatyta kitaip. Asamblėja priima savo darbo tvarkos taisykles ir išrenka savo pareigūnus, įskaitant pirmininką ir du pirmininko pavaduotojus. Tarybos nariai ir dekanas gali dalyvauti Susirinkimo posėdžiuose be teisės balsuoti.

 

VI straipsnis

Valdytojų taryba

 

1. Akademiją valdo Taryba, susidedanti iš vienuolikos narių. Devynis narius renka Asamblėja, atsižvelgdama į jų kvalifikaciją bei patirtį, taip pat į tolygaus geografinio pasiskirstymo principą. Be to, po vieną narį turi teisę paskirti UNODC ir Austrijos Respublika. Individuali Tarybos narių kadencija – šešeri metai, ir jie gali būti dar kartą išrinkti (paskirti) ne daugiau kaip vienai papildomai kadencijai. Per pirmuosius rinkimus penki nariai renkami tik trejų metų laikotarpiui.

2. Taryba visų pirma:

a) nustato Akademijos veiklos strategiją, politiką ir gaires;

b) tvirtina taisykles, kuriomis reguliuojama Akademijos veikla, taip pat finansinius reglamentus ir personalo taisykles;

c) ketveriems metams skiria dekaną, kuris gali būti perrenkamas kitai kadencijai, vertina jo veiklą ir, jei reikia, panaikina dekano įgaliojimus;

d) prireikus steigia patariamąsias kolegijas ir renka jų narius;

e) renka Tarptautinės vyresniosios patariamosios kolegijos narius ir Tarptautinės akademinės patariamosios kolegijos narius, atsižvelgdama į jų profesines kvalifikacijas ir patirtį, tolygaus geografinio pasiskirstymo principą ir lyčių lygybę;

f) teikia Susirinkimui tvirtinti Akademijos darbo programą ir biudžetą;

g) skiria nepriklausomą išorės auditorių;

h) tvirtina audituotą metinę Akademijos finansinę ataskaitą;

i) atsiskaito Susirinkimui už Akademijos veiklos pažangą;

j) svarsto Susirinkimo rekomendacijas dėl Akademijos politikos ir valdymo;

k) tvirtina strategijas ir gaires Akademijos finansiniams ištekliams užtikrinti ir talkina dekanui šioje srityje;

l) nustato Akademijos akademinės veiklos dalyvių priėmimo sąlygas;

m) pritaria bendradarbiavimo santykių užmezgimui pagal XIII straipsnį;

n) teikia tarptautinius susitarimus Susirinkimui tvirtinti;

o) remdamasi dekano ataskaitomis, vertina Akademijos veiklą ir teikia rekomendacijas dėl šios veiklos.

3. Taryba renkasi Akademijos buveinėje bent kartą per metus ir priima sprendimus paprasta balsų dauguma, jei šiame Susitarime nenustatyta kitaip. Kiekvienas narys turi vieną balsą. Taryba tvirtina savo darbo tvarkos taisykles, renka savo pareigūnus, įskaitant pirmininką ir pirmininko pavaduotoją, ir gali steigti komitetus, jei to reikia tinkamam Akademijos darbui.

 

VII straipsnis

Tarptautinė vyresnioji patariamoji kolegija

 

1. Tarybai pataria Tarptautinė vyresnioji patariamoji kolegija (TVPK), sudaryta iš ne daugiau kaip 15 narių – įžymių išskirtinės kvalifikacijos asmenų, turinčių labai įvairią Akademijos veiklai svarbią patirtį.

2. Tarptautinės vyresniosios patariamosios kolegijos užduotis – nagrinėti Akademijos veiklą ir pateikti pastabas bei patarimus, kaip reikėtų pasiekti ir išlaikyti aukščiausius standartus įgyvendinant tikslus pagal Akademijos paskirtį.

3. Individuali Tarptautinės vyresniosios patariamosios kolegijos narių kadencija – šešeri metai, ir jie gal būti perrinkti kitai kadencijai. Per pirmuosius rinkimus septyni nariai renkami tik trejų metų kadencijai.

4. Tarptautinė vyresnioji patariamoji kolegija posėdžiauja bent kartą per metus ir sprendimus priima paprasta balsų dauguma. Kiekvienas narys turi vieną balsą. Tarptautinė vyresnioji patariamoji kolegija tvirtina savo darbo tvarkos taisykles ir renka savo pareigūnus, įskaitant pirmininką ir pirmininko pavaduotoją.

5. Tarptautinė vyresnioji patariamoji kolegija gali Tarybai rekomenduoti asmenis, kurie atitinka 1 punkte nurodytus išrinkimo į Tarptautinę vyresniąją patariamąją kolegiją kriterijus.

 


VIII straipsnis

Tarptautinė akademinė patariamoji kolegija

 

1. Klausimais, susijusiais su švietimu, mokymu ir moksliniais tyrimais, Tarybai pataria Tarptautinė akademinė patariamoji kolegija (TAPK), sudaryta iš ne daugiau kaip 15 narių – įžymių akademinės bendruomenės narių arba aukščiausios kvalifikacijos ekspertų, dirbančių praktinės kovos su korupcija, mokymo bei mokslinių tyrimų ir (arba) su kova prieš korupciją susijusio baudžiamojo teisingumo ir teisėsaugos srityse, taip pat kitose Akademijos veiklai svarbiose srityse.

2. Individuali Tarptautinės akademinės patariamosios kolegijos narių kadencija – šešeri metai, ir jie gali būti perrinkti kitai kadencijai. Per pirmuosius rinkimus septyni nariai renkami tik trejų metų kadencijai.

3. Tarptautinė akademinė patariamoji kolegija posėdžiauja bent kartą per metus ir sprendimus priima paprasta balsų dauguma. Kiekvienas narys turi vieną balsą. Akademinė patariamoji kolegija tvirtina savo darbo tvarkos taisykles ir renka savo pareigūnus, įskaitant pirmininką ir pirmininko pavaduotoją.

4. Tarptautinė akademinė patariamoji kolegija gali į Tarybą rekomenduoti asmenis, kurie atitinka 1 punkte nurodytus išrinkimo į Tarptautinę vyresniąją patariamąją kolegiją kriterijus.

 

IX straipsnis

Dekanas

 

1. Dekanas atsako už kasdienį Akademijos valdymą ir jos dalykinę programą. Dekanas teikia ataskaitas ir atsiskaito Tarybai.

2. Dekanas visų pirma:

a) atstovauja Akademijai išorės santykių srityje;

b) užtikrina tinkamą Akademijos administravimą, įskaitant žmogiškuosius išteklius ir finansų valdymą;

c) parengia darbo programą ir Akademijos biudžetą, kuriuos svarsto Taryba, o priima Asamblėja. Darbo programa apima mokslinių tyrimų prioritetus, mokymo veiklą, mokymo planus ir priemonių rengimą;

d) įgyvendina darbo programą ir vykdo biudžetą;

e) Tarybai teikia metines ir specialiąsias Akademijos veiklos ataskaitas, taip pat auditorių patikrintą Akademijos metinę finansinę ataskaitą;

f) siūlo užmegzti bendradarbiavimo ryšius pagal 13 straipsnį, kuriems turi pritarti Taryba;

g) derina Akademijos darbą su šio Susitarimo Šalių ir kitų atitinkamų tarptautinių bei nacionalinių institucijų, įstaigų ir tinklų darbu, atsižvelgdamas į svarbias Susirinkimo ir Tarybos rekomendacijas bei gaires, taip pat Tarptautinės vyresniosios patariamosios kolegijos ir Tarptautinės akademinės patariamosios kolegijos konsultacijas;

h) Akademijos vardu sudaro sutartis bei susitarimus ir derasi dėl tarptautinių sutarčių, kurias turi apsvarstyti Taryba ir patvirtinti Asamblėja;

i) aktyviai ieško Akademijai reikalingo finansavimo ir Akademijos vardu priima savanoriškus įnašus, vadovaudamasis atitinkamomis Tarybos strategijomis ir gairėmis, taip pat finansiniais reglamentais;

j) vykdo kitas užduotis ar veiklą pagal Tarybos nurodymus.

 

X straipsnis

Akademinis ir administracinis personalas

 

1. Akademija siekia pasamdyti ir išsaugoti kuo aukštesnės kvalifikacijos akademinį ir administracinį personalą.

2. Siekdama kuo didesnio veiksmingumo ir rentabilumo, Akademija parengia planą ir sudaro reikiamus susitarimus dėl ne visą darbo dieną dirbančių ar kviestinių akademinių darbuotojų ir skatina Valstybes, Tarptautines organizacijas, universitetus ar kitas svarbias institucijas apsvarstyti galimybę prisidėti prie Akademijos personalo sudarymo, taip pat ir deleguojant darbuotojus.

 

XI straipsnis

Akademijos finansavimas

 

1. Nepaisant ilgalaikio siekio, kad Akademija išsilaikytų pati, Akademijos išteklius sudaro:

a) savanoriški šio Susitarimo Šalių įnašai;

b) savanoriški privataus sektoriaus ir kitų donorų įnašai;

c) mokesčiai už mokslą, mokesčiai už mokomuosius seminarus ir techninę pagalbą, pajamos iš leidybos ir kitų paslaugų;

d) disponuojant minėtais įnašais, mokesčiais ir pajamomis susikaupusios pajamos bei kitos pajamos, taip pat ir gautos iš patikėjimo fondų ir suaukotos.

2. Akademijos finansiniai metai – nuo sausio 1 d. iki gruodžio 31 d.

3. Vadovaujantis Tarybos pagal 6 straipsnio 2 punkto b papunktį patvirtintais finansiniais reglamentais, Akademijos finansinės ataskaitos tikrinamos atliekant metinį nepriklausomą auditą, atitinkantį aukščiausius skaidrumo, atskaitomybės ir teisėtumo standartus.

4. Šio Susitarimo Šalys raginamos ieškoti lėšų Akademijos veiklai finansuoti, taip pat ir organizuojant bendras donorų konferencijas.

 

XII straipsnis

Konsultacijos ir informacijos mainai

 

1. Šio Susitarimo Šalys dalijasi informacija ir konsultuojasi bendrai rūpimais su bendradarbiavimu pagal šį Susitarimą susijusiais klausimais Susirinkimo posėdžiuose arba kitu tinkamu laiku.

2. Konsultacijos ir informacijos bei dokumentų mainai pagal šį straipsnį vykdomi remiantis taikytinomis kiekvienos Šalies taisyklėmis, kuriomis reglamentuojamas informacijos teikimas, ir susitarimais, kuriuos Šalys gali nuspręsti sudaryti, siekdamos užtikrinti informacijos, kuria keičiamasi, slaptumą, ribotą naudojimą ir saugumą. Tokie susitarimai nutraukus šį Susitarimą lieka galioti, o konkrečios Šalies atžvilgiu – tebegalioja ir Šaliai pasitraukus iš šio Susitarimo.

 

XIII straipsnis

Bendradarbiavimo ryšiai

 

Akademija gali užmegzti bendradarbiavimo ryšius su Valstybėmis, kitomis Tarptautinėmis organizacijomis, taip pat viešais ar privačiais subjektais, galinčiais prisidėti prie Akademijos darbo.

 

IV straipsnis

Privilegijos ir neliečiamybė

 

1. Akademija, Susirinkimo nariai, Tarybos nariai, Tarptautinės vyresniosios patariamosios kolegijos nariai ir Tarptautinės akademinės patariamosios kolegijos nariai, dekanas, darbuotojai ir ekspertai turi tokias privilegijas ir neliečiamybę, dėl kokių susitaria Akademija ir Austrijos Respublika.

2. Akademija gali sudaryti susitarimus su kitomis valstybėmis, kad užsitikrintų reikiamas privilegijas ir neliečiamybę.

 

XV straipsnis

Atsakomybė

 

Šio Susitarimo Šalys nei individualiai, nei kartu neatsako už jokias Akademijos skolas, prievoles ar kitus įsipareigojimus; atitinkama nuostata įtraukiama į visus Akademijos pagal 14 straipsnį sudaromus susitarimus.

 

XVI straipsnis

Pakeitimai

 

Šis Susitarimas gali būti pakeistas tik visų šio Susitarimo Šalių sutikimu. Apie tokį sutikimą pranešama raštu depozitarui. Bet koks pakeitimas įsigalioja depozitarui gavus visų šio Susitarimo Šalių pranešimus arba kitą Šalių sutartą dieną.

 

XVII straipsnis

Pereinamojo laikotarpio nuostatos

 

1. Šalys pripažįsta pereinamojo laikotarpio susitarimus dėl Akademijos įsteigimo ir pradinės veiklos, išdėstytus 2010 m. sausio 29 d. Memorandume dėl Tarptautinės kovos su korupcija akademijos įsteigimo Laksemburge (Austrija), ir sutaria jų laikytis tol, kol Akademijos sprendimų priėmimo organai pradės visapusiškai veikti.

2. Bet kokie sprendimai dėl įsipareigojimų, prisiimamų siekiant įsteigti Akademiją ir pradėti jos veiklą arba kuriais sukuriamos prievolės Partneriams (UNODC, „Akademijos draugų“ asociacijai arba Austrijos Respublikai), gali būti priimti tik vienbalsiai Taryboje.

 

XVIII straipsnis

Įsigaliojimas ir depozitaras

 

1. Šį Susitarimą Jungtinių Tautų valstybės narės (toliau – Valstybės) ir tarpvyriausybinės organizacijos (toliau – Tarptautinės organizacijos gali pasirašyti iki 2010 m. gruodžio 31 d. Jis turi būti ratifikuotas, priimtas ar patvirtintas.

2. Šio Susitarimo nepasirašiusios Valstybės ir Tarptautinės organizacijos gali prie jo prisijungti vėliau.

3. Šis Susitarimas įsigalioja po 60 dienų nuo to, kai trys Valstybės ar Tarptautinės organizacijos deponuoja savo ratifikavimo, priėmimo, patvirtinimo ar prisijungimo dokumentus.

4. Kiekvienos Valstybės ar Tarptautinės organizacijos, ratifikavusios, priėmusios, patvirtinusios šį Susitarimą arba prie jo prisijungusios po jo įsigaliojimo dienos, atžvilgiu šis Susitarimas įsigalioja praėjus 60 dienų nuo jo ratifikavimo, priėmimo, patvirtinimo ar prisijungimo dokumento deponavimo dienos.

5. Šio Susitarimo depozitaras yra Austrijos Respublikos federalinis Europos ir tarptautinių reikalų ministras.

 

XIX straipsnis

Ginčų sureguliavimas

 

Bet kokie ginčai, kylantys tarp Akademijos ir bet kurios šio Susitarimo Šalies arba tarp bet kurių šio Susitarimo Šalių dėl šio Susitarimo arba bet kurio papildomo susitarimo aiškinimo ar taikymo arba dėl bet kokio su Akademija ar Šalių santykiais susijusio klausimo, kurių nepavyksta išspręsti derybomis ar kitais sutartais ginčų sureguliavimo būdais, perduodami spręsti trijų arbitrų kolegijai, kuri priima galutinį sprendimą. Po vieną iš arbitrų paskiria kiekviena iš ginčo šalių, o trečiąjį – kolegijos pirmininką parenka pirmieji du arbitrai. Jei bet kuri ginčo šalis nepaskiria savo arbitro per šešis mėnesius nuo to momento, kai kita šalis paskyrė savo arbitrą, arba jei pirmiesiems dviem arbitrams nepavyksta susitarti dėl trečiojo per šešis mėnesius nuo pirmųjų dviejų arbitrų paskyrimo, antrąjį ar trečiąjį arbitrus skiria Tarptautinio Teisingumo Teismo primininkas bet kurios iš ginčo šalių prašymu.

 

XX straipsnis

Pasitraukimas

 

1. Bet kuri Šalis gali pasitraukti iš šio Susitarimo, raštu pranešdama depozitarui apie pasitraukimą. Pasitraukimas įsigalioja praėjus trims mėnesiams nuo to momento, kai depozitaras gauną minėtą pranešimą.

2. Šio Susitarimo Šaliai pasitraukus iš šio Susitarimo, tai neribojama, nesumažina ir kitaip nepaveikia jos galimo įnašo, padaryto iki jos pasitraukimo įsigaliojimo dienos.

 

XXI straipsnis

Nutraukimas

 

1. Šio Susitarimo Šalys gali bet kada vienbalsiai nutraukti šį Susitarimą ir uždaryti Akademiją, pateikdamos rašytinį pranešimą depozitarui. Visas Akademijos turtas, likęs įvykdžius jos teisinius įsipareigojimus, parduodamas vadovaujantis vienbalsiu Susirinkimo sprendimu.

2. Šio Susitarimo nuostatos galioja ir Susitarimą nutraukus tiek, kiek būtina užtikrinti sklandų turto realizavimą ir atsiskaitymą.

 

Priimta 2010 m. rugsėjo 2 d. Vienoje anglų, arabų, ispanų, kinų, prancūzų ir rusų kalbomis. Visi tekstai yra autentiški.

 

_________________