LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL DARŽELIO-MOKYKLOS BENDRŲJŲ NUOSTATŲ
2000 m. lapkričio 24 d. Nr. 1418
Vilnius
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos švietimo
ir mokslo ministro 2000 11 24
įsakymu Nr. 1418
DARŽELIO-MOKYKLOS BENDRIEJI NUOSTATAI
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Darželio-mokyklos bendrieji nuostatai (toliau – Nuostatai) skirti darželių-mokyklų, neatsižvelgiant į jų pavaldumą, nuosavybės ir veiklos formas, veiklai reglamentuoti.
2. Darželis-mokykla yra edukacines, socialines, kultūrines funkcijas atliekanti švietimo įstaiga, kuri tenkina vaiko, šeimos ir bendruomenės poreikius.
3. Darželyje-mokykloje užtikrinamas vaiko saugumas ir socializacijos tęstinumas tarp trijų svarbiausių ugdymo grandžių – ugdymo šeimoje, ikimokyklinėje įstaigoje, mokykloje.
4. Darželis-mokykla savo veiklą grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos švietimo ir kitais įstatymais, Vaiko teisių konvencija, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, švietimo ir mokslo ministro įsakymais, kitais teisės aktais bei šių Nuostatų pagrindu parengtais darželio-mokyklos nuostatais.
5. Nevalstybiniai darželiai-mokyklos savo veiklą grindžia Viešųjų įstaigų įstatais, parengtais remiantis Lietuvos Respublikos viešųjų įstaigų įstatymu (Žin.,1996, Nr. 68-1633) bei bendraisiais darželių-mokyklų Nuostatais.
6. Darželio-mokyklos nuostatai rengiami vadovaujantis šiais Nuostatais bei išryškinant jos specifiką.
7. Šiuose Nuostatuose turi būti:
7.1. visas darželio-mokyklos pavadinimas lietuvių kalba, sutrumpintas darželio-mokyklos pavadinimas lietuvių kalba, pavadinimas anglų kalba;
7.6. steigėjas (-jai):
7.7. pagrindinė veiklos rūšis ir kodas pagal Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 10 05 įsakymą Nr. 74 (Žin., 1999, Nr. 87-2582) „Dėl Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus“;
7.8. kitos veiklos rūšys ir kodai pagal Statistikos departamento prie Lietuvos Respublikos Vyriausybės 1999 10 05 įsakymą Nr. 74 (Žin., 1999, Nr. 87-2582) „Dėl Ekonominės veiklos rūšių klasifikatoriaus“.
II. KOMPLEKTAVIMAS
8. Darželyje-mokykloje gali būti komplektuojamos:
10. Vaikai į darželį-mokyklą priimami tėvams pateikus vaiko gimimo liudijimą, pažymą apie jo sveikatos būklę bei prašymą raštu.
11. Specialiųjų poreikių vaikai į bendrojo ugdymo ir/ar specialiąsias grupes priimami pateikus pedagoginės-psichologinės tarnybos išvadą apie vaiko raidos (vystymosi) sutrikimus.
III. DARŽELIO-MOKYKLOS TIKSLAI IR UŽDAVINIAI
13. Teikti kokybišką, atitinkantį vaiko poreikius ankstyvąjį, ikimokyklinį ir priešmokyklinį ugdymą, valstybinius standartus atitinkantį pradinį išsilavinimą.
15. Kurti ir įgyvendinti ugdymo modelius, orientuotus į vaiko prigimtinių galių plėtojimą, atsižvelgiant į bendražmogiškųjų ir tautinių vertybių puoselėjimą, natūralią, individualią psichinių ir fizinių procesų raidą.
IV. DARŽELIS-MOKYKLA ĮSIPAREIGOJA
18. UGDYTINIAMS:
18.1. Pripažinti kiekvieno vaiko individualumą, poreikių įvairovę, skirtingus gebėjimus ir potyrius.
18.2. Puoselėti vaiko galias, lemiančias asmenybės vystymosi ir socializacijos sėkmę, tinkamą brandumą mokyklai.
18.3. Pagarbiai vertinti vaikų reiškiamas idėjas ir iniciatyvas, jas naudoti sprendžiant darželio-mokyklos veiklos klausimus.
18.4. Kurti sveikas ir saugias gyvenimo ir ugdymo(-si) sąlygas, leidžiančias patirti vaikystės džiaugsmą, skatinančias pasitikėjimą, atvirumą, savarankiškumą.
19. TĖVAMS:
19.1. Sudaryti sąlygas visų socialinių, etninių ir kultūrinių grupių vaikams ugdytis sveikoje ir saugioje aplinkoje.
19.2. Pradinių klasių moksleiviams teikti kokybišką, valstybinius standartus atitinkantį ugdymą valstybine kalba.
19.3. Sudaryti sąlygas vaikams ugdytis gimtąja kalba vietovėse, kur tradiciškai gyvena tautinė mažuma arba yra daug jos narių, jei yra prašoma ir jeigu toks prašymas atitinka realų poreikį.
19.4. Puoselėti demokratiškus šeimos ir institucijos sąveikos būdus, bendradarbiauti perduodant vaikui dorovines, estetines, kultūrines vertybes.
19.5. Informuoti apie darželio-mokyklos veiklą, veiklos tikslus ir uždavinius, jų įgyvendinimo būdus. Bendradarbiauti sprendžiant įstaigos valdymo klausimus.
19.6. Skatinti tėvus dalyvauti planuojant darželio-mokyklos veiklą, aptariant vaikų ugdymo turinį, veiklos organizavimo būdus, įtraukti tėvus į vaikų ugdymą grupėse/klasėse. Informuoti apie vaiko pasiekimus, išlaikyti informacijos konfidencialumą.
19.8. Sudaryti sąlygas dalyvauti įvertinant specialiuosius vaiko ugdymo(-si) poreikius, gauti informaciją apie įvertinimo rezultatus, dalyvauti specialaus ugdymo procese, teikti siūlymų pedagogams, vadovams.
20. PEDAGOGAMS:
20.2. Atsižvelgti į pedagogų siūlymus ir idėjas formuojant darželio-mokyklos politiką, nustatant veiklos prioritetus, keliant uždavinius ir siekiant jų įgyvendinimo, vertinant vadovų vadybinę, kolegų pedagoginę veiklą.
20.3. Palaikyti ir skatinti pasirinkti pedagogiškai pažangius veiklos organizavimo būdus, formas, metodus.
20.4. Skatinti pedagogų kūrybiškumą, individualumą, bendradarbiavimo ir komandinio darbo dvasią, kūrybinį aktyvumą ir iniciatyvumą ieškant efektyvių veiklos formų.
20.5. Bendradarbiauti sudarant specialiųjų poreikių vaikų individualios korekcinės pagalbos bei ugdymo programas.
20.6. Remti pedagogų visuomeninių, profesinių, savišvietos, metodinių, kultūrinių grupių veiklą ir jų idėjas.
V. DARŽELIUI-MOKYKLAI ĮSIPAREIGOJA
21. UGDYTINIAI:
21.4. Laikytis grupės, klasės, darželio-mokyklos gyvenimo taisyklių, mokytis konstruktyvių problemų sprendimo būdų, ugdytis atsakomybę, pareigą.
22. TĖVAI:
22.1. Užtikrinti reguliarų pradinės mokyklos lankymą. Apie darželio-mokyklos nelankymo priežastis pranešti grupės auklėtojai, klasės mokytojai.
22.2. Bendradarbiauti su darželio-mokyklos pedagogais, vadovais sprendžiant ugdymo bei paramos vaikui klausimus. Priimti sprendimus išklausant ir įvertinant įvairias nuomones, siekiant jas suderinti.
22.3. Puoselėti darželio-mokyklos kultūrines tradicijas, remti pedagogų iniciatyvas, telkti bendruomenę.
22.4. Mokyti vaiką darbštumo, atsakomybės, pasitikėjimo, atvirumo, iniciatyvos, savarankiškumo, susitelkimo ir reiklumo sau.
23. PEDAGOGAI:
23.2. Suteikti vaikams informacijos apie tai, kaip elgtis, kur kreiptis vaiko teisių pažeidimo atvejais.
23.3. Kurti visapusišką asmenybės vystymąsi stimuliuojančią grupės, klasės aplinką, kūrybiškai dalyvauti ugdomajame procese.
23.5. Pritaikyti specialiųjų poreikių vaikams ugdymo turinį, metodus ir ugdymo priemones, bendradarbiauti su tėvais ir darželio-mokyklos specialiojo ugdymo komisija.
23.6. Analizuoti savo pedagoginę veiklą, vertinti ugdymo rezultatus, supažindinti su jais moksleivius, tėvus, kolegas, darželio-mokyklos vadovus, savivaldos institucijas.
23.8. Rengti vaiką sąmoningam gyvenimui laisvoje visuomenėje, pagrįstam supratimo, taikos, pakantumo, vyrų ir moterų lygiateisiškumo, visų tautų, etninių, nacionalinių ir religinių grupių draugystės principais.
23.9. Vaiko šeimos narius, grupėje, klasėje dirbančius pedagogus ir kitus darželio-mokyklos darbuotojus burti grupės, klasės vaikų ugdymui tobulinti.
23.10. Dalyvauti planuojant, kuriant darželio-mokyklos veiklos programą, derinti ją su grupės, klasės veiklos programomis.
23.13. Turtinti dalykines, pedagogines, psichologines žinias, plėsti kūrybinį akiratį, kelti kvalifikaciją, nuolat domėtis valstybine ir regionine švietimo politika.
VI. SAVIVALDA
24. Darželio-mokyklos taryba – aukščiausia darželio-mokyklos savivaldos institucija, telkianti tėvų (ar vaiko globėjų), pedagogų ir kitų bendruomenės narių atstovus, rėmėjus visų institucijos veiklos sričių klausimams aptarti, kolegialiai nagrinėti ir spręsti.
25. Darželis-mokykla savo nuostatuose nustato rinkimų į darželio-mokyklos tarybą procedūrą, remdamasi demokratiniais rinkimų principais: slaptumu, visuotinumu, konkurencija, periodiškumu, aiškiu procedūros apibrėžtumu. Darželio-mokyklos taryboje tėvai ir pedagogai atstovauja lygiomis dalimis.
26. Darželio-mokyklos taryba pagal savo kompetenciją turi teisę gauti iš darželio-mokyklos administracijos informaciją apie institucijos veiklą.
27. Darželio-mokyklos tarybos pirmininką renka tarybos nariai. Darželio-mokyklos direktorius negali būti tarybos pirmininku.
28. Posėdis yra teisėtas, jei jame dalyvauja 2/3 visų darželio-mokyklos tarybos narių. Nutarimai priimami vadovaujantis dalyvaujančiųjų balsų dauguma.
29. Darželio-mokyklos taryba už veiklą atsiskaito ją rinkusiems darželio-mokyklos bendruomenės nariams.
30. Darželio-mokyklos steigėjas, švietimo priežiūrą vykdančios institucijos, nustatę, kad tarybos priimti sprendimai prieštarauja įstatymams ir kitiems darželio-mokyklos veiklą reglamentuojantiems teisės aktams, siūlo darželio-mokyklos tarybai svarstyti juos pakartotinai.
31. Darželio-mokyklos taryba:
31.2. numato darželio-mokyklos veiklos perspektyvas, pagrindines veiklos kryptis, aprobuoja darželio-mokyklos veiklos programą, nuostatus, vidaus darbo tvarkos taisykles, ugdymo planą, nustato ugdymo organizavimo tvarką;
31.3. aptaria siūlymus dėl moksleivių žinių ir gebėjimų vertinimo sistemos parinkimo, papildomojo ugdymo užsiėmimų ir renginių organizavimo, programų, projektų rengimo;
31.5. ieško įvairių būdų bendrauti ir bendradarbiauti su kitomis institucijos savivaldos struktūromis, keistis patirtimi, rengti bendrus renginius, projektus, svarstyti opias darželio-mokyklos problemas;
31.6. svarsto ir aprobuoja darželio-mokyklos pajamų ir išlaidų sąmatą, kontroliuoja ūkinę ir finansinę veiklą;
32. Pedagogų taryba yra darželio-mokyklos savivaldos institucija pagrindinėms pedagogų profesinio darbo problemoms spręsti. Ją sudaro darželio-mokyklos vadovas, visi institucijoje dirbantys pedagogai, psichologai, socialiniai, specialieji pedagogai, bibliotekininkai ir kitas ugdymo procese dalyvaujantis personalas. Į pedagogų tarybos posėdžius gali būti kviečiami ir kitų darželio-mokyklos savivaldos institucijų atstovai.
34. Pedagogų tarybos posėdžiai yra teisėti, jei juose dalyvauja ne mažiau kaip 2/3 tuo metu dirbančių narių. Nutarimai priimami dalyvaujančiųjų balsų dauguma.
37. Atskiriems profesinio ugdymo klausimams spręsti pradinio ir ikimokyklinio ugdymo pedagogai gali steigti atskiras pradinio ir ikimokyklinio ugdymo metodinio darbo grupes.
38. Pedagogų taryba:
38.2. svarsto darželio-mokyklos veiklos programą, analizuoja ikimokyklinio ugdymo programų pasirinkimo ir realizavimo, vaikų brandumo mokyklai, bendrojo ugdymo programų įgyvendinimo, išsilavinimo standartų pasiekimo klausimus;
38.3. ugdymo turinį ir metodus derina prie institucijos keliamų uždavinių ir bendruomenės poreikių, svarsto darželio ir pradinių klasių ugdymo(-si) turinio derinimą tarpusavyje;
38.4. kartu su specialiaisiais pedagogais, psichologais, socialiniais ir kitais ugdyme dalyvaujančiais darbuotojais svarsto vaikų sveikatos, saugios veiklos, ugdymo(-si), korekcijos, popamokinės veiklos, mitybos klausimus;
38.5. svarsto institucijoje realizuojamas pedagogų kvalifikacijos tobulinimo programas (Vaikystės pedagogikos, metodinių centrų ir kt.);
39. Pradinių klasių moksleiviai, padedami pedagogų, gali steigti vaikų savivaldos institucijas (tarybas, klubus, kūrybines grupes ir kt.).
40. Vaikų savivaldos institucijos:
VII. ADMINISTRAVIMAS
41. Darželiui-mokyklai vadovauja direktorius. Valstybinių ir savivaldybių darželių-mokyklų steigėjai juos skiria vadovaudamiesi Valstybės tarnybos įstatymu bei Švietimo ir mokslo ministerijos nustatytais kvalifikaciniais reikalavimais pretendentams.
42. Direktorius:
42.1. informuoja ir supažindina darželio-mokyklos bendruomenę su valstybine ir regionine švietimo politika, inicijuoja jos aptarimus ir įgyvendinimą;
42.3. motyvuoja personalą kūrybinei veiklai, profesiniam tobulėjimui, planuoja efektyvų žmogiškųjų išteklių panaudojimą;
42.6. ugdymo(-si) procesą ir jo priežiūrą organizuoja taip, kad vaikams, turintiems ugdymo(-si) sunkumų, būtų teikiama kokybiška parama ir pagalba;
42.7. kartu su bendruomenės nariais kuria į problemų sprendimą orientuotą aplinką, atsižvelgia į vaikų, kaip socialinės grupės, poreikius bei interesus, lygias galimybes visuomenėje;
42.8. vadybines funkcijas pavaduotojams paskirsto savitarpio susitarimu, sudaro galimybes jiems savarankiškai dirbti, įpareigoja reguliariai atsiskaityti už nuveiktą darbą;
42.10. rengia darželio-mokyklos vidaus darbo tvarkos taisykles ir teikia jas aprobuoti darželio-mokyklos tarybai;
42.11. sudaro Specialiojo ugdymo komisiją, rūpinasi specialiosios pedagoginės ir psichologinės pagalbos teikimu;
42.12. sudaro metinę darželio-mokyklos pajamų ir išlaidų sąmatą, rengia darželio-mokyklos veiklos sąvadą (metinę ataskaitą) ir teikia aprobuoti darželio-mokyklos tarybai;
42.14. organizuoja vidinio audito atlikimą, nustato, ar faktinė ugdymo proceso būklė atitinka planuojamąją (siekiamąją);
43. Direktoriaus pavaduotojas:
43.1. organizuoja ugdymo programų bei išsilavinimo standartų įgyvendinimą, pamokų ir papildomojo ugdymo tvarkaraščių sudarymą;
43.3. analizuoja vaikų ugdymo(-si) pasiekimus, stebi, ar jie atitinka brandos rodiklius bei išsilavinimo standartų reikalavimus;
43.4. teikia profesinę pagalbą pedagogams, prižiūri, kaip vykdomi darželio-mokyklos veiklą reglamentuojantys dokumentai;
43.6. koordinuoja vidinį auditą, sudaro veiklos kokybės vertinimo grupes pagal pasiskirstytas kryptis;
44. Direktoriaus pavaduotojas ūkio reikalams:
44.1. rūpinasi finansinių išteklių paieška įgyvendinant darželio-mokyklos strateginės veiklos programas, projektus;
44.3. derina personalo, atliekančio ūkines ir technines funkcijas, darbą su kokybišku paslaugų teikimu vaikui, šeimai, darželio-mokyklos bendruomenei;
VIII. DARBUOTOJŲ PRIĖMIMAS Į DARBĄ IR DARBO APMOKĖJIMAS
45. Direktoriaus pavaduotoją, pedagoginį ir kitą personalą priima į darbą ir atleidžia iš jo darželio-mokyklos direktorius įstatymų numatyta tvarka. Pedagogai į darbą priimami konkurso tvarka. Konkurso sąlygas tvirtina darželio-mokyklos steigėjas.
IX. VADOVŲ IR PEDAGOGŲ ATESTACIJA
X. ARCHYVAS IR RAŠTVEDYBA
XI. DARŽELIO-MOKYKLOS RYŠIAI
50. Darželis-mokykla bendradarbiauja su jo veiklai įtaką darančiais juridiniais ir fiziniais asmenimis (švietimo, sveikatos priežiūros, mokslo, kultūros, sporto, teisėsaugos, vaiko teisių apsaugos ir kitomis institucijomis).
51. Darželis-mokykla gali bendradarbiauti su analogiškomis užsienio šalių institucijomis, sudaryti sutartis dėl pasikeitimo pedagogais, dėl studentų praktikos, bendrų renginių organizavimo, vadovaudamiesi veikiančiais įstatymais gali jungtis į asociacijas, stoti į tarptautines organizacijas, dalyvauti tarptautinėse programose ir projektuose.
XII. VIDINIS AUDITAS
XIII. IŠORINIS AUDITAS
XIV. TURTAS, LĖŠŲ ŠALTINIAI IR LĖŠŲ NAUDOJIMAS
54. Darželis-mokykla pasitikėjimo teise valdo, naudojasi ir įstatymų numatyta tvarka disponuoja priskirta žeme, valstybės ar savivaldybės pastatais, finansiniais ištekliais, inventoriumi bei ugdymo priemonėmis.
55. Darželis-mokykla yra išlaikoma iš valstybės ar savivaldybės biudžeto pagal asignavimų valdytojo patvirtintą sąmatą.
56. Nevalstybiniai darželiai-mokyklos išlaikomi steigėjų lėšomis. Jiems Lietuvos Respublikos Vyriausybės nustatyta tvarka gali būti teikiama valstybės parama.
57. Darželis-mokykla gali turėti nebiudžetinių lėšų. Jas sudaro: patalpų nuoma, fizinių ir juridinių asmenų parama ir labdara, pajamos, gautos už kursus, renginius ir kt.
58. Nebiudžetinės lėšos naudojamos Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar savivaldybės nustatyta tvarka.
59. Finansines operacijas vykdo darželio-mokyklos savarankiška arba centralizuota buhalterinė tarnyba.
XV. ATSAKOMYBĖ
61. Ugdytiniai, kurie nevykdo savo įsipareigojimų, atsako pagal darželio-mokyklos vidaus darbo tvarkos taisykles.
62. Tėvai (ar vaiko globėjai) ir pedagogai, kurie nevykdo savo įsipareigojimų, fiziškai, psichiškai ar moraliai žaloja vaikus, atsako įstatymų numatyta tvarka.
63. Pedagogai ir kiti darbuotojai atsako už vaikų sveikatą, saugumą ir gyvybę buvimo darželyje-mokykloje, institucijos organizuotų renginių metu.
64. Darželio-mokyklos vadovybė atsako už švietimo ir mokslo ministro įsakymų, kitų norminių dokumentų vykdymą, užtikrina, kad nebūtų atliekami moksliniai bandymai ar kitokie eksperimentai su vaiku, galintys pakenkti jo gyvybei, sveikatai, normaliai asmenybės brandai.
XVI. NUOSTATŲ TVIRTINIMAS, KEITIMAS IR PAPILDYMAS
68. Nevalstybinio darželio-mokyklos nuostatus (įstatus) steigėjas derina su savivaldybės, kurios teritorijoje steigiamas darželis-mokykla, švietimo padalinio vadovu.
XVII. REORGANIZAVIMAS IR LIKVIDAVIMAS
1 priedas
REKOMENDACIJOS SUDARANT DARŽELIO-MOKYKLOS VIDAUS DARBO TVARKOS TAISYKLES
2. Taisyklės turėtų reglamentuoti:
2.1. ugdymo organizavimo tvarką, darbo laiką, atostogų ir nedarbo dienas, budėjimo laiką, pedagogų pavadavimus ir pan.;