CIVILINĖS AVIACIJOS ADMINISTRACIJOS DIREKTORIUS

 

Į S A K Y M A S

DĖL CIVILINIŲ ORLAIVIŲ SPECIALIŲJŲ TINKAMUMO SKRAIDYTI PAŽYMĖJIMŲ IŠDAVIMO TAISYKLIŲ PATVIRTINIMO

 

2003 m. vasario 11 d. Nr. 4R-13

Vilnius

 

 

Vadovaudamasis Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymo (Žin., 2000, Nr. 94-2918) 30 straipsnio 5 dalimi, tvirtinu Civilinių orlaivių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo taisykles (pridedama).

 

 

 

DIREKTORIUS                                                                                                KĘSTUTIS AURYLA


 

PATVIRTINTA

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus

2003 m. vasario 11 d. įsakymu Nr. 4R-13

 

CIVILINIŲ ORLAIVIŲ SPECIALIŲJŲ TINKAMUMO SKRAIDYTI PAŽYMĖJIMŲ IŠDAVIMO TAISYKLĖS

 

I. Taikymo sritis

 

1. Civilinių orlaivių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo taisyklės (toliau – taisyklės) nustato civilinių orlaivių specialiųjų tinkamumo skraidyti pažymėjimų (toliau – STSP) išdavimo, galiojimo laiko pratęsimo, sustabdymo ir galiojimo panaikinimo bei dublikatų išdavimo sąlygas ir tvarką.

2. Šios taisyklės taikomos civiliniams orlaiviams, kurie neturi Orlaivio tipo pažymėjimo, išduoto pagal Tarptautinės civilinės aviacijos konvencijos 8 priedo – „Orlaivio tinkamumas skraidyti“ dokumento Doc9760 „Tinkamumo skraidyti vadovas“ standartus bei Jungtinių aviacijos reikalavimų JAR-21 „Orlaivių ir su jais susijusių produktų bei detalių sertifikavimo procedūros“ B poskyrio reikalavimus.

 

II. Nuorodos

 

3. Šios taisyklės parengtos vadovaujantis:

3.1. Lietuvos Respublikos aviacijos įstatymu (Žin., 2000, Nr. 94-2918; 2002, Nr. 112-4979);

3.2. Lietuvos Respublikos susisiekimo ministro 2001 m. gegužės 28 d. įsakymu Nr. 182 patvirtintais Civilinės aviacijos administracijos nuostatais (Žin., 2001, Nr. 47-1636);

3.3. CAA direktoriaus 2001 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. 64 „Dėl civilinių orlaivių kategorijų, orlaivių registravimo liudijimų ir tinkamumo skraidyti pažymėjimų patvirtinimo“ (Žin., 2001, Nr. 79-2779).

 

III. Terminai ir apibrėžimai

 

4. Šiose taisyklėse vartojamos sąvokos:

4.1. civilinis orlaivis – orlaivis, įregistruotas Civilinių orlaivių registre;

4.2. modifikacija – orlaivio tipo projekto pakeitimas;

4.3. orlaivio naudotojas – fizinis arba juridinis asmuo, kurie pagal sutartį ar kitu teisėtu pagrindu savo vardu naudoja orlaivį;

4.4. orlaivio savininkas – fizinis arba juridinis asmuo, kuriam priklauso nuosavybės teisė į orlaivį;

4.5. techninė priežiūra – orlaivio ir (arba) jo komponento remontas, kapitalinis remontas, inspektavimas, keitimas, modifikavimas arba gedimo šalinimas;

4.6. specialusis tinkamumo skraidyti pažymėjimas – dokumentas, patvirtinantis orlaivio atitiktį pagal galiojančius tinkamumo skraidyti reikalavimus ir suteikiantis teisę naudoti orlaivį pagal nustatytus apribojimus, kurie turi būti įrašyti orlaivio specialiojo tinkamumo skraidyti pažymėjimo priede;

4.7. valstybė gamintoja – valstybė, kurios jurisdikcijoje yra įmonė, atsakinga už galutinį orlaivio surinkimą.

 

IV. Paraiška gauti orlaivio STSP

 

5. Orlaivio savininkas (naudotojas) turi pateikti Civilinės aviacijos administracijai (toliau – CAA) 2001 m. gruodžio 19 d. CAA direktoriaus įsakymu Nr. 105 patvirtintų Civilinių orlaivių tinkamumo skraidyti pažymėjimų išdavimo taisyklių (Žin., 2002, Nr. 9-350) 1 priede nustatytos formos paraišką gauti orlaivio TSP ir valstybės rinkliavos sumokėjimo kvitą arba mokamąjį pavedimą su banko žyma.

6. Kartu su paraiška turi būti pateikiami:

6.1. naujo orlaivio:

6.1.1. CAA patvirtintas orlaivio skrydžių vykdymo vadovas (arba jį atitinkantis ir CAA priimtinas dokumentas);

6.1.2. svorio ir centruotės duomenys;

6.1.3. CAA patvirtinta orlaivio techninės priežiūros programa;

6.1.4. techninės priežiūros vadovas (-ai);

6.1.5. iliustruoti dalių katalogai;

6.1.6. sklandmens, variklio (-ių), oro sraigto (-ų) formuliarai;

6.1.7. riboto naudojimo laiko komponentų ir naudojimo laiko sąrašai;

6.1.8. įmontuotų komponentų sąrašas;

6.1.9. kiti gamintojų išleisti vadovai;

6.2. orlaivio, kurio tipas Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre dar nebuvo registruotas (nepriklausomai nuo to, ar jis naujas, ar naudotas):

6.2.1. svorio ir centravimo duomenys;

6.2.2. CAA patvirtintas orlaivio skrydžių vykdymo vadovas (arba jį atitinkantis ir CAA priimtinas dokumentas);

6.2.3. CAA patvirtinta orlaivio techninės priežiūros programa;

6.2.4. gamintojo privalomų įvykdyti biuletenių ar juos atitinkančių dokumentų sąrašas;

6.2.5. įvykdytų modifikacijų sąrašas;

6.2.6. sklandmens, variklio (-ių), oro sraigto (-ų) formuliarai;

6.2.7. riboto naudojimo laiko komponentų ir naudojimo laiko sąrašai;

6.2.8. įmontuotų komponentų sąrašas;

6.2.9. kiti gamintojų išleisti vadovai;

6.3. naudoto orlaivio:

6.3.1. STSP (originalas, jei orlaivis yra Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre);

6.3.2. registravimo liudijimas (originalas, jei orlaivis yra Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre);

6.3.3. svorio ir centruotės duomenys;

6.3.4. CAA patvirtintas orlaivio skrydžių vykdymo vadovas;

6.3.5. CAA pavirtinta orlaivio techninės priežiūros programa;

6.3.6. orlaivio žurnalas;

6.3.7. gamintojo privalomų įvykdyti biuletenių ar juos atitinkančių dokumentų sąrašas;

6.3.8. kiti gamintojų išleisti vadovai.

7. Kartu su paraiška pateikti dokumentai, išdavus STSP, grąžinami pareiškėjui, išskyrus šiuos dokumentus, kurie paliekami saugoti CAA:

7.1. CAA patvirtintas orlaivio skrydžio vykdymo vadovas (arba jį atitinkantis ir CAA priimtinas dokumentas);

7.2. iliustruoti dalių katalogai;

7.3. visas gamintojo išleistų techninės priežiūros biuletenių arba juos atitinkančių dokumentų sąrašas;

7.4. orlaivio techninės priežiūros vadovas (-ai);

7.5. svorio ir centruotės duomenys;

7.6. CAA savo nuožiūra gali pareikalauti papildomų dokumentų, įrodančių orlaivių tinkamumą skraidyti.

8. Paraiška nepriimama ir STSP neišduodamas, jeigu nepateikti visi šių taisyklių 6 punkte nurodyti dokumentai bei informacija.

 

V. Orlaivio identifikavimas

 

9. STSP gali būti išduotas tik orlaiviui, kuris turi identifikavimo plokštelę.

10. Identifikavimo plokštelė privalo būti:

10.1. pagaminta iš ugniai atsparios medžiagos;

10.2. tvirtai pritvirtinta prie orlaivio tokiu būdu, kad ji nebūtų sugadinta arba pašalinta techninės priežiūros metu, ar sunaikinta avarijos metu;

10.3. informatyvi ir joje turi būti padaryti įrašai ėsdinimo, spaudimo, graviravimo arba kitu ugniai atspariu įrašymo būdu.

11. Karšto oro ir dujiniuose laisvuosiuose aerostatuose identifikavimo plokštelė turi būti tvirtinama ant kupolo (jei tai praktiškai įmanoma) arba prie aerostato krepšio.

12. Nepilotuojamuose nevaldomuose aerostatuose identifikavimo plokštelė tvirtinama prie aerostato naudingojo krovinio paviršiaus, gerai matomoje vietoje.

13. Identifikavimo plokštelėje privalo būti ši informacija:

13.1. gamintojo pavadinimas;

13.2. modelio pavadinimas;

13.3. gamintojo suteiktas serijos numeris.

14. CAA gali pareikalauti, kad identifikavimo plokštelėje būtų įrašyta papildoma informacija.

15. Niekas neturi teisės pritvirtinti prie orlaivio ar jo komponento kitos identifikavimo plokštelės ar nuimti ją (išskyrus kai tai yra būtina techninės priežiūros metu), pakeisti bei papildyti joje nurodytą informaciją be išankstinio CAA leidimo.

16. Karšto oro ir dujinio aerostato krepšys ir visi degikliai privalo turėti nuolatinius bei įskaitomus užrašus su techninėmis charakteristikomis ir:

16.1. orlaivio nacionaliniu ir registracijos ženklais;

16.2. gamintojo pavadinimu;

16.3. dalies numeriu;

16.4. serijos numeriu.

 

VI. Orlaivio tinkamumo skraidyti nustatymas ir STSP išdavimas (galiojimo laiko pratęsimas)

 

17. CAA gali pripažinti orlaivį tinkamu skraidyti, jei įsitikina, kad juo yra saugu skraidyti ir orlaivis:

17.1. atitinka orlaivio tipo projektą;

17.2. atitinka esamus papildomus orlaivio tipo projektus;

17.3. atlikti visi jo privalomieji techninės priežiūros darbai;

17.4. patikrintas ir nustatytas tinkamumas naudoti; tai atliko patvirtinta techninės priežiūros organizacija (toliau – PTPO), orlaivio gamintojas (tik nauji orlaiviai) arba licencijuotas specialistas (-ai), turintis (-ys) teisę nustatyti orlaivio tinkamumą naudoti.

18. Išduoti STSP, pratęsti ir sustabdyti jo galiojimą turi teisę tam įgalioti CAA pareigūnai.

19. Nustatant orlaivio kategoriją turi būti vadovaujamasi CAA direktoriaus 2001 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. 64 (Žin., 2001, Nr. 79-2779). Pasikeitus orlaivio kategorijai, jam išduotas STSP netenka galios.

20. Orlaivio savininkas (naudotojas) privalo sudaryti įgaliotiesiems CAA pareigūnams būtinas sąlygas inspektuoti orlaivį.

21. Prieš išduodamas naudoto orlaivio STSP (pratęsdamas naudoto orlaivio STSP galiojimo laiką), įgaliotasis CAA pareigūnas privalo susipažinti su visais dokumentais, pateiktais kartu su paraiška, savo nuožiūra gali asmeniškai apžiūrėti orlaivį, o prireikus pareikalauti, kad būtų atlikti bandomieji skrydžiai.

22. Įgaliotajam CAA pareigūnui apžiūrint orlaivį, turi dalyvauti licencijuotas aviacijos specialistas (-ai), kuris (kurie) turi teisę nustatyti jo tinkamumą naudoti.

23. Įgaliotasis CAA pareigūnas, įsitikinęs, kad orlaivis yra tinkamas skraidyti ir atitinka šių taisyklių 18 punkto reikalavimus, išduoda jam CAA direktoriaus 2001 m. rugsėjo 11 d. įsakymu Nr. 64 (Žin., 2001, Nr. 79-2779) patvirtintos formos STSP. Sprendimas dėl STSP išdavimo arba atsisakymo jį išduoti turi būti priimtas ne vėliau kaip per 21 dieną nuo paraiškos ir visų 6 punkte numatytų dokumentų pateikimo.

24. Praradęs (sugadinęs) STSP, orlaivio savininkas (naudotojas) apie tai nedelsdamas turi pranešti CAA. Orlaivį naudoti draudžiama, kol nebus išduotas STSP dublikatas. STSP dublikato galiojimas negali būti ilgesnis negu originalo.

25. Orlaivio savininkas (naudotojas), norintis gauti STSP dublikatą, CAA turi pateikti:

25.1. prašymą;

25.2. raštišką paaiškinimą apie STSP praradimo (sugadinimo) aplinkybes.

 

VII. STSP galiojimas

 

26. STSP gali būti išduotas (pratęstas) ne ilgesniam kaip vienerių metų laikotarpiui.

27. STSP galiojimo laiko paskutinė para įrašoma skiltyje „Galioja iki“, pvz., jei šioje skiltyje įrašyta data yra 2001-10-01, tai reiškia, kad TSP dar galioja 2001 m. spalio 1 d. iki 24 val. 00 min.

28. CAA savo nuožiūra gali patikrinti orlaivio tinkamumą skraidyti viso orlaivio tinkamumo STSP galiojimo metu arba patikrinti orlaivį jo savininko (naudotojo) prašymu.

29. Jei CAA nustato, kad Lietuvos Respublikoje registruotas orlaivis yra netinkamas skraidyti, ji turi sustabdyti STSP galiojimą. STSP, kurio galiojimas buvo sustabdytas, turi būti grąžintas CAA.

30. Sustabdžiusi STSP galiojimą pagal šių taisyklių 29 punktą, CAA privalo apie tai pranešti orlaivio savininkui (naudotojui) ir nurodyti terminą, per kurį jis privalo ištaisyti nustatytus trūkumus.

31. STSP gali būti panaikintas, jeigu:

31.1. pasibaigia jo galiojimo laikas;

31.2. STSP galiojimas buvo sustabdytas, o orlaivio savininkas (naudotojas) nustatytu laiku neištaisė trūkumų;

31.3. orlaivis tampa netinkamu skraidyti.

32. Apie STSP panaikinimą ir jo priežastis turi būti pranešta jo savininkui. STSP savininkas, gavęs tokį pranešimą, per 5 dienas privalo STSP grąžinti jį išdavusiai institucijai.

 

______________


 

PATVIRTINTA

Civilinės aviacijos administracijos direktoriaus

2003 m. vasario 11 d. įsakymu Nr. 4R-13

 

PARAIŠKA IŠDUOTI/PRATĘSTI ORLAIVIO TINKAMUMO SKRAIDYTI PAŽYMĖJIMĄ

APPLICATION FOR ISSUE/RENEWAL OF A CERTIFICATE OF AIRWORTHINESS

 

Nurodymas: rašyti arba spausdinti didžiosiomis spausdintomis raidėmis be taisymų, patamsintų vietų nepildyti.

Instructions: print or type without corrections, do not write in shaded areas.

 

Registracijos Nr.

Registration No.

I. Orlaivio duomenys

Aircraft description

1. Registracijos ženklas

Registration mark

LY-

2. Orlaivio gamintojo pavadinimas

Aircraft builder name

 

3. Gamintojo suteiktas orlaivio ženklas

Aircraft model designation

4. Pagaminimo metai

Year of manufacturer

 

 

5. Orlaivio serijos Nr.

Aircraft serial no.

6. Orlaivio kategorija

Aircraft category

7. Orlaivis*: naujas □ naudotas □ importuojamas □

Aircraft is*: new           used                  import

 

8. Maksimali pakilimo masė                                    kg

MTOW                                kg

9. Variklių skaičius

Number of engines

10. Nustatytas tarpremontinis resursas

TBO

11. Bendras resursas

Life in service

 

12. Kalendorinis resursas

Life limit time

 

13. Bendra orlaivio skrida       val.               min.

Total time                                        hrs                min.

 

14. Remontų skaičius

Number of overhauls

15. Bendras tūpimų skaičius

Total number of landings

 

16. Gamintojo techninės priežiūros programa, rev. Nr.

Manufacturer maintenance program, rev. no.

 

 

17. Orlaivio tipo pažymėjimo duomenų lapo Nr.

Aircraft Type sertficate data sheet no.

18. Papildomo tipo pažymėjimo Nr.

Supplemental type certficate no.

 

19. Techninės priežiūros vadovas, rev. Nr.

Maintenance manual, rev. no.

 

20. Pagrindinio minimalios įrangos sąrašo rev. Nr.

MMEL/MEL rev. no.

 

21. Tinkamumo skraidyti direktyvos

Airworthiness directives

 

22. Modifikacijos ir remontai

Modifications and repairs

 

Variklių duomenys

Engines data

 

23. Gamintojo pavadinimas

Builder name

24. Tipas

Model designation

25. Tipo pažymėjimo Nr.

Type certificate no.

26. Nustatytas tarpremontinis laikas

TBO

 

 

 

27. Serijos Nr.

Serial no. 1.; 2.; 3.; 4..

 

 

28. Bendras darbo laikas                 val.           min.            val.                 min                 val.                    min.                val.

min.

TTSN              1. _____________  hrs. ____  min.; 2. ___  hrs. _____  min; 3. _____  hrs. ______  min.; 4. _____  hrs. _______ min.

 

 

29. Remontų skaičius

Number of overhauls 1.; 2.; 3.; 4. ______

 

 

30. Kalendorinis resursas

Time limit life 1.; 2.; 3.; 4. ____________

 

Oro sraigto duomenys

Propellers data

 

31. Gamintojo pavadinimas

Builder name

32. Tipas

Model designator

 

33. Tipo pažymėjimo Nr.

Type sertificate no.

34. Nustatytas tarpremontinis laikas

TBO

 

 

 

35. Serijos Nr.

Serial no. 1.; 2.; 3.; 4..

 

 

36. Bendras darbo laikas                 val.           min.            val.                 min                 val.                    min.                val.

min.

TTSN              1. _____________  hrs. ____  min.; 2. ___  hrs. _____  min; 3. _____  hrs. ______  min.; 4. _____  hrs. _______ min.

 

 

37. Remontų skaičius

Number of overhauls 1.; 2.; 3.; 4. ______

 

 

38. Kalendorinis resursas

Time limit life 1.; 2.; 3.; 4. ____________

 

 

Pagalbinės jėgainės duomenys

APU's data

39. Pagalbinė jėgainė

APU

 

40. Tipas

Type

41. Serijos Nr.

Serial no.

42. Bendras darbo laikas

TTSN

Avarinės ir gelbėjimosi įrangos duomenys

Emergency equipment data

43. Gelbėjimosi plaustų galiojimo laikas

Life raft expiration date

44. Nešiojamų deguonies balionų kiekis/galiojimo laikas

Portable OXY CYL No./expiration date

 

45. Ugnies gesintuvų kiekis/galiojimo laikas

Fire extinguisher No./expiration date

46. Vaistinėlių kiekis:

First aid kit No.

 

47. Gelbėjimosi liemenių kiekis/galiojimo laikas

Life jacket No./expiration date

48. Gelbėjimosi slydžių kiekis/galiojimo laikas

Escape slide No./expiration date

49. Orlaivio paskutinio svėrimo data

Aircraft last weight date

50. Važiuoklės avarinio išleidimo bandymo data

Emergency gear extention date

II. Orlaivio naudotojo/savininko pareiškimas

Operator’s/owner's certification

51. Orlaivio naudotojas/savininkas

Aircraft operator/owner

52. Orlaivio naudotojo/savininko adresas

Aircraft operator’s/owner’s address

53. Aš pareiškiu, kad esu šio orlaivio, įregistruoto Lietuvos Respublikos civilinių orlaivių registre pagal Civilinių orlaivių registravimo ir ženklinimo taisykles, naudotojas/savininkas (įgaliotas atstovas) ir šis orlaivis yra patikrintas, tinkamas skraidyti ir atitinka tinkamumo skraidyti pažymėjimo išdavimo/pratęsimo reikalavimus.

I hereby certify that I am the operator/owner (or this agent) to the aircraft described above; that the aircraft is registered in the Republic of Lithuania in accordance with applicable Civil Air Regulations and that the aircraft has been inspected and is airworthy and eligible for the airworthiness certificate requested.

54. Data

Date

 

55. Vardas, pavardė

Name, surname

 

56. Parašas

Signature

 

III. Orlaivio patikrinimas

Inspection agency verification

57. Šis orlaivis patikrintas ir nustatyta, kad tinka naudoti*:

The aircraft described above has been inspected and found airworthy, by*:

□ PTPO

AMO

 

………………………………

Pavadinimas, pažymėjimo nuorodos Nr.

Name, certificate reference No.

□ Licencijuoto specialisto

Certificated mechanic

 

…………………………….

Licencijos Nr.

Licence No.

Orlaivio gamintojo

Aircraft manufacturer

 

………………………….

Pavadinimas, pažymėjimo Nr.

Name, certificate reference No.

58. Data

Date

59. Vardas, pavardė

Name, surname

 

60. Parašas

Signature

 

IV. Orlaivių tinkamumo skraidyti inspektoriaus išvados

Airworthiness inspector certification

□ Išduoti/pratęsti TSP

Issue/renewal C of A

 

61. Orlaivis, kurio duomenys aprašyti I dalyje, atitinka tinkamumo skraidyti reikalavimus.

I find that the aircraft described Section I meets the requirements for the certification requested.

□ Neišduoti/nepratęsti TSP

Non-issue/non-renewal C of A

 

62. Orlaivis, kurio duomenys aprašyti I dalyje, neatitinka tinkamumo skraidyti reikalavimų.

I find that the aircraft described Section I does not meet the requirements for the certification requested.

63. Data

Date

64. Vardas, pavardė

Name, surname

65. Parašas

Signature

 

 

* Pažymėti atitinkamą langelį

Tick appropriate box

______________