LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, KALBOS ĮSKAITOS, DALYKO BRANDOS EGZAMINO UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ (VERTINIMO) PRITAIKYMO SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS TVARKOS APRAŠO PATVIRTINIMO
2007 m. vasario 7 d. Nr. ISAK-184
Vilnius
Vadovaudamasi Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437), 2 punktu, Kalbų įskaitų nuostatų, patvirtintų Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437), 3 punktu ir Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, patvirtinto Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakymu Nr. ISAK-2391 (Žin., 2006, Nr. 141-5437), 42 punktu:
1. Tvirtinu Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbos įskaitos, dalyko brandos egzamino užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų (vertinimo) pritaikymo specialiųjų poreikių mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams tvarkos aprašą (pridedama).
2. Pripažįstu netekusiu galios Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2005 m. kovo 14 d. įsakymą Nr. ISAK-440 „Dėl Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo tvarkos ir Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos pritaikymo specialiųjų poreikių mokiniams“ (Žin., 2005, Nr. 36-1195).
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
2007 m. vasario 7 d. įsakymu Nr. ISAK-184
PAGRINDINIO UGDYMO PASIEKIMŲ PATIKRINIMO, KALBOS ĮSKAITOS, DALYKO BRANDOS EGZAMINO UŽDUOTIES FORMOS, VYKDYMO IR VERTINIMO INSTRUKCIJŲ (VERTINIMO) PRITAIKYMO SPECIALIŲJŲ POREIKIŲ MOKINIAMS, BUVUSIEMS MOKINIAMS IR EKSTERNAMS TVARKOS APRAŠAS
I. BENDROSIOS NUOSTATOS
1. Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, kalbos įskaitos, dalyko brandos egzamino užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų (vertinimo) pritaikymo specialiųjų poreikių mokiniams, buvusiems mokiniams ir eksternams tvarkos aprašas (toliau vadinama – Aprašas) reglamentuoja specialiųjų poreikių mokinių, dalyvaujančių pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime, specialiųjų poreikių mokinių ir buvusių mokinių, pasirinkusių kalbų brandos egzaminus, ir specialiųjų poreikių mokinių, buvusių mokinių ir eksternų, kuriems leidžiama laikyti brandos egzaminus, užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų (vertinimo) pritaikymą atsižvelgus į jų sveikatos sutrikimus ir galimybes.
2. Šiame Apraše vartojamos sąvokos atitinka Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministro 2006 m. gruodžio 18 d. įsakyme Nr. ISAK-2391 „Dėl Brandos egzaminų organizavimo ir vykdymo tvarkos aprašo, Kalbos įskaitų nuostatų, Pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo nuostatų ir Mokinių kompiuterinio raštingumo įskaitos nuostatų patvirtinimo“ (Žin., 2006, Nr. 141-5437) vartojamas sąvokas.
II. PRAŠYMŲ PATEIKIMAS
3. Prašymus dėl brandos egzamino užduoties formos, vykdymo ir vertinimo instrukcijų pritaikymo pateikia:
3.2. buvęs specialiųjų poreikių mokinys – mokyklos, išdavusios mokymosi pasiekimų pažymėjimą, direktoriui. Reorganizuotos ar likviduotos mokyklos buvęs specialiųjų poreikių mokinys – mokyklos, turinčios teisę jam išduoti brandos atestatą, direktoriui;
4. Specialiųjų poreikių mokiniai ir buvusieji mokiniai prašymus dėl:
5. Specialiųjų poreikių eksternas, pasirinkęs dalyko brandos egzaminą laikyti pagrindinės sesijos metu, prašymą dėl dalyko brandos egzamino pritaikymo pateikia iki kovo 1 d., pasirinkęs brandos egzaminą laikyti pakartotinės sesijos metu – nuo kovo 2 d. iki gegužės 15 d. įskaitytinai.
6. Kartu su prašymu:
6.1. specialiųjų poreikių mokinys, buvęs mokinys ir eksternas, kuriam pedagoginės psichologinės tarnybos (mokyklos specialiojo ugdymo komisijos) yra nustatytas girdimojo suvokimo ir lingvistinių procesų sutrikimas (akustinė disgrafija), regimojo suvokimo ir akių judesių sutrikimas (optinė disgrafija), pateikia pedagoginės psichologinės tarnybos (mokyklos specialiojo ugdymo komisijos) pažymą apie konkrečių raidžių porų painiojimą;
6.2. specialiųjų poreikių mokinys pateikia mokyklos specialiojo ugdymo komisijos skaitymo sutrikimą (disleksiją) patvirtinančią pažymą, suderintą su mokyklą aptarnaujančia pedagogine psichologine tarnyba;
6.3. kurčias, neprigirdintis mokinys, buvęs mokinys ir eksternas pateikia pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo otorinolaringologo pažymą apie klausos sutrikimą ir jo laipsnį bei klausos toninę audiogramą;
6.4. aklas ar silpnaregis mokinys, buvęs mokinys ir eksternas pateikia pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo oftalmologo pažymą apie regėjimo sutrikimą ir jo laipsnį;
6.5. specialiųjų poreikių mokinys, buvęs mokinys ir eksternas, turintis judesių koordinacijos ar kitų judesio ir padėties sutrikimų, pateikia pirminės sveikatos priežiūros įstaigos gydytojo ortopedo arba neurologo pažymą apie judesių koordinacijos ar kitą judesio ir padėties sutrikimą ir jo laipsnį;
III. UŽDUOTIES FORMOS PRITAIKYMAS
7. Aklam ar silpnaregiam mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, rašančiam Brailio raštu, užduotys pateikiamos Brailio raštu, o silpnaregiam – padidintu šriftu.
8. Aklam ar silpnaregiam mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, rašančiam Brailio raštu, piešiniai ar brėžiniai, kurių neįmanoma atlikti Brailio rašto technika arba kurių mokinys negali tikslingai panaudoti atlikdamas užduotį, pateikiami maketai arba piešinių, brėžinių žodiniai apibūdinimai.
9. Aklas ir silpnaregis mokinys pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo metu rašinį rašo pagal pateiktas temas arba temas su įvestimis.
IV. VYKDYMO INSTRUKCIJOS PRITAIKYMAS
11. Kurčiam, neprigirdinčiam, išskyrus turintį nežymų neprigirdėjimo laipsnį, aklam ir silpnaregiam, turinčiam judesių koordinacijos, kitų judesio ir padėties sutrikimų, mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui užduočių atlikimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko, laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios, o išimties atvejais (turinčiam kompleksinį sutrikimą arba labai žymų sutrikimo laipsnį) – iki 50 procentų nustatyto laiko. Specialiųjų poreikių mokiniui, kuriam nustatytas skaitymo sutrikimas (disleksija), kalbų pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo laikas pratęsiamas 25 procentais nustatyto laiko, laiką skaičiuojant nuo užduoties atlikimo pradžios.
12. Leidžiama pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinime ir dalyko mokykliniame brandos egzamine dalyvauti neegzaminuojamo dalyko mokytojui specialistui ir gestų kalba supažindinti kurčią, neprigirdintį mokinį, buvusį mokinį ar eksterną su vykdymo instrukcija ir užduotimi.
13. Specialiųjų poreikių mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam judesių koordinacijos sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir dalyko brandos egzamino metu leidžiama naudotis kompiuteriu, o laikant užsienio kalbos, lietuvių kalbos, lenkų kalbos, rusų kalbos, baltarusių ar vokiečių kalbos brandos egzaminą – naudotis kompiuteriu, kuriame neįdiegta teksto rašybos ir gramatikos tikrinimo programa.
14. Specialiųjų poreikių mokiniui, buvusiam mokiniui ir eksternui, turinčiam labai žymių judesio ir padėties sutrikimų, pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir brandos egzaminų metu leidžiama atsistoti, pasimankštinti.
V. VERTINIMO INSTRUKCIJOS (VERTINIMO) PRITAIKYMAS
16. Vertinant specialiųjų poreikių mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, kuriam nustatyta akustinė disgrafija:
16.1. lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, valstybinio ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių raidžių porų iš šių porų (p-b, t-d, k-g, s-z, š-ž, c-č, e-ė, i-y, u-ū, u- uo, ė-ie) ir kitų fonemų, turinčių bendrų akustinių požymių, nurodytų jam išduotoje pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas;
16.2. lenkų kalbos (gimtosios) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių raidžių porų, žyminčių fonemas iš šių porų (p-b, f-w, t-d, k-g, s-z, c-dz, ś-ź, ć-dź, sz-ż (rz), cz-dż, ch-h, i-j, o-ą, e- ę), ir kitų fonemų, turinčių bendrų akustinių požymių (kur negalima pritaikyti rašybos taisyklės), konkrečių raidžių porų, žyminčių fonemas iš šių raidžių kombinacijų (s-sz-ś, z-ż (rz)-ź, c-cz-ć, s-c, t-c, z-dz, ż (rz)-dż (drz), r-l), ir kitų fonemų, turinčių bendrų artikuliacinių akustinių požymių (kur negalima pritaikyti rašybos taisyklės), nurodytajam išduotoje pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas;
16.3. rusų kalbos (gimtosios) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių raidžių porų iš šių porų (б-п; в-ф; г-к; д-т; ж-ш; з-с; ч-ть; ч-щ; ц-т; ц-с; ц-ч; ё-ю; и-е; о-у) ir kitų fonemų, turinčių bendrų akustinių požymių, nurodytų jam išduotoje pedagoginės psichologinės tarnybos pažymoje, painiojimas.
17. Vertinant specialiųjų poreikių mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, kuriam nustatyta optinė disgrafija:
17.1. lietuvių kalbos (gimtosios), lietuvių kalbos (valstybinės) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo, valstybinio ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių grafiškai panašių raidžių porų iš šių porų (p-d, b-l, g-d, n-u, n-r, p- g, p-b, m-n, c-e, o-c, y-g-j, b-g, d-b, v-r bei dvibalsių ei-ie, uo-ou), nurodytų jam pedagoginės psichologinės tarnybos išduotoje pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas;
17.2. lenkų kalbos (gimtosios) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių grafiškai panašių raidžių porų iš šių raidžių kombinacijų (p-b-d-g; n-m-u-w; l-t-ł; h-k; ch-c; a-ą; e-ę; e-l; i-l; bei dviraidės (dwuznaki): dz-dż-drz-dź) ir kitų raidžių, nurodytų jam pedagoginės psichologinės tarnybos išduotoje pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas;
17.3. rusų kalbos (gimtosios) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių grafiškai panašių raidžių porų iš šių porų (c-e; o-c; у-д-з; л-и; м-ш; п-н; п-и; и-ш; ш-щ; 3-Э; Е-Э), nurodytų jam pedagoginės psichologinės tarnybos išduotoje pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas.
18. Vertinant specialiųjų poreikių mokinio, buvusio mokinio ir eksterno, kuriam nustatyta akustinė ar optinė disgrafija, baltarusių kalbos (gimtosios) ir vokiečių kalbos (gimtosios) pagrindinio ugdymo pasiekimų patikrinimo ir mokyklinio brandos egzamino darbą klaidomis nelaikomas konkrečių grafiškai panašių raidžių porų, fonemų, turinčių bendrų akustinių požymių, nurodytų jam išduotoje mokyklos specialiojo ugdymo komisijos pažymoje, painiojimas, veidrodinis raidžių rašymas.
19. Vertinant kurčiojo, neprigirdinčiojo, išskyrus turintį nežymų neprigirdėjimo laipsnį, mokinio, buvusio mokinio:
19.1. atleisto nuo užsienio kalbos brandos egzamino klausymo dalies, užsienio kalbos brandos egzamino darbą, neįskaitomi taškai, skirti kalbos supratimui iš klausos įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento;
19.2. užsienio kalbos įskaitos užduotį, neįskaitomi taškai, skirti garsų tarimui ir intonavimui bei pokalbio/dialogo įgūdžiams įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento;
19.3. lietuvių valstybinės kalbos įskaitos užduotį, neįskaitomi taškai, skirti garsų ir žodžių tarimui, intonacijai ir kirčiavimui įvertinti, o surinktų taškų suma dauginama iš Nacionalinio egzaminų centro direktoriaus patvirtinto koeficiento;
20. Brailio rašto techninės klaidos, silpnaregio ir turinčio judesių koordinacijos sutrikimų specialiųjų poreikių mokinio, buvusio mokinio ir eksterno raidžių rašysenos netikslumai nelaikomi klaidomis.