LIETUVOS RESPUBLIKOS VYRIAUSYBĖ

 

N U T A R I M A S

DĖL LIETUVOS VALSTYBĖS IR SAVIVALDYBIŲ TURTO ANTROJO PRIVATIZAVIMO ETAPO POLITIKOS

 

1996 m. sausio 18 d. Nr. 110

Vilnius

 

Siekdama nuosekliai vykdyti šalies ekonomikos reformą, Lietuvos Respublikos Vyriausybė nutaria:

Pritarti Lietuvos valstybės ir savivaldybių turto antrojo privatizavimo etapo politikai (pridedama).

 

 

MINISTRAS PIRMININKAS                                                                ADOLFAS ŠLEŽEVIČIUS

 

EKONOMIKOS MINISTRAS                                                                          VYTAS NAVICKAS

______________

 


PRITARTA

Lietuvos Respublikos Vyriausybės

1996 m. sausio 18 d. nutarimu Nr. 110

 

Lietuvos valstybės ir savivaldybių turto

antrojo privatizavimo etapo politika

 

1. Remdamasi Lietuvos Respublikos Konstitucijos nuostata, kad Lietuvos ūkis grindžiamas privačios nuosavybės teise, asmens ūkinės veiklos laisve ir iniciatyva, toliau vykdydama reformas, orientuotas didinti ekonomikos efektyvumą, siekdama formuoti konkurencingą rinkos subjektų sistemą ir įgyvendindama Lietuvos Respublikos valstybės ir savivaldybių turto privatizavimo įstatymą, kaip kokybiškai naują privatizavimo etapą, kai viešosios nuosavybės teise valstybei (savivaldybei) priklausantis turtas fiziniams ar juridiniams asmenims perleidžiamas tik už pinigus rinkos kainomis, Lietuvos Respublikos Vyriausybė sieks šių tikslų:

1.1. toliau didinti privatinės nuosavybės objektų dalį Lietuvos ūkyje;

1.2. pritraukti užsienio ir Lietuvos investitorius, vykdyti aktyvią investitorių paiešką;

1.3. sukurti naujas darbo vietas ir gerinti darbo jėgos panaudojimą;

1.4. tobulinti gamybos struktūrą;

1.5. maksimaliai didinti pinigines pajamas už privatizuotą turtą.

2. Siekdama šių tikslų, Lietuvos Respublikos Vyriausybė valstybės ir savivaldybių turto antrajame privatizavimo etape vykdys šią politiką:

2.1. užbaigs vykdyti tas privatizavimo programas, į kurias įtraukti objektai pagal Lietuvos Respublikos valstybinio turto pirminio privatizavimo įstatymą;

2.2. atsisakys privatizavimo kaip centralizuoto, savitikslio ir laiko atžvilgiu labai reglamentuoto proceso. Sprendimų dėl privatizavimo tikslingumo kriterijumi turi tapti privatizavimo duodamas ekonominis ir socialinis efektas;

2.3. nustatys ekonominiu ir socialiniu požiūriu racionalias privatizavimo ribas, konkrečias sąlygas atitinkantį santykį tarp privataus ir valstybinio ekonomikos sektorių;

2.4. sudarys vienodas privatizavimo sąlygas Lietuvos Respublikos ir užsienio fiziniams ir juridiniams asmenims;

2.5. sieks, kad būtų priimtas Lietuvos Respublikos įstatymas dėl ne žemės ūkio paskirties žemės privatizavimo;

2.6. neprivatizuos objektų, kurie nurodyti Lietuvos Respublikos įstatyme „Dėl valstybinių įmonių, kurių iki 2000 metų nenumatoma nei akcionuoti, nei privatizuoti“;

2.7. neprivatizuos tų objektų, į kuriuos Lietuvos Respublikos įstatymų numatyta tvarka pretenduoja atstatyti nuosavybės teisę Lietuvos piliečiai ir religinės bendruomenės.

3. Lietuvos Respublikos Vyriausybė vykdys nuoseklią privatizavimo politiką gamybinės infrastruktūros šakose, ypač daug dėmesio skirdama energetikos ir transporto sritims, konkrečiai:

3.1. stiprinant energetikos sistemą:

3.1.1. elektros ir šiluminės energijos gamybos ir tiekimo, naftos žvalgybos ir telkinių eksploatavimo, naftos transportavimo srityse bus vykdomas įmonių valdymo tobulinimas, restruktūrizavimas ir dalinis privatizavimas, išlaikant valstybės kontrolę strateginiuose šios sferos objektuose;

3.1.2. naftos perdirbimo, naftos ir naftos produktų eksporto ir importo, naftos produktų distribucijos, gamtinių dujų tiekimo srityse bus parengta ir pateikta Lietuvos Respublikos Vyriausybei šios sferos perspektyvinė privatizavimo politika, numatanti valstybės kontrolę strateginiuose objektuose. Be restruktūrizavimo ir dalinio privatizavimo, atitinkamuose šios sferos objektuose bus didinamas privatus kapitalas, pritraukiant kitų Lietuvos ir užsienio subjektų kapitalą;

3.2. transporto srityje:

3.2.1. geležinkelių transportas bus restruktūrizuojamas – keleivių ir krovinių vežimas bus atskirtas nuo infrastruktūros, o keleivių ir krovinių vežėjų kompanijos, vagonų bei lokomotyvų remonto bazės, tiekimo bei kitos aptarnaujančios organizacijos – atskiriamos nuo jos ir privatizuojamos;

3.2.2. akcinė bendrovė aviakompanija „Lietuvos avialinijos“ ir akcinė bendrovė „Lietuva“ bus restruktūrizuojamos, pavienės jų dalys privatizuojamos;

3.2.3. Klaipėdos jūrų uosto teritorijoje esančių bendrovių valstybės turtas (išskyrus infrastruktūrą) bus palaipsniui privatizuojamas.

4. Socialinės infrastruktūros (švietimas, kultūra, sveikatos apsauga ir pan.) srityje bus išnagrinėtos galimybės ir tikslingumas privatizuoti kai kurias jos šakas ar dalis.

5. Įgyvendindama valstybės ir savivaldybių turto antrojo privatizavimo etapo politiką, Lietuvos Respublikos Vyriausybė užtikrins, kad būtų:

5.1. diferencijuotai privatizuojama likusi privatizuotose įmonėse pagal Lietuvos Respublikos valstybinio turto pirminio privatizavimo įstatymą valstybinio kapitalo dalis, kurios akcijų turėtojai yra ministerijos ir savivaldybės.

Įmonėse, kuriose Lietuvos Respublikos Seimo, Lietuvos Respublikos Vyriausybės ar Centrinės privatizavimo komisijos sprendimais buvo apribotas privatizavimo laipsnis, turi būti atskirai išnagrinėta, ar tikslinga didinti privatizavimo laipsnį;

5.2. reikalaujama deklaruoti pajamas nustatytąja tvarka, kai įsigyjamas (privatizuojamas) turtas už sumą, viršijančią brangaus turto deklaruojamos vertės dydį;

5.3. į privatizavimo būdus įjungiami tokie būdai, kaip turto pardavimas tiesioginėse derybose ir nuoma su išsipirkimu.

Šie būdai bus panaudojami atsižvelgiant į konkrečias sąlygas ir galimybes gauti didžiausią socialinį ir ekonominį efektą. Turto privatizavimas taikant nuomą su išsipirkimu sudarys palankesnes sąlygas plėtoti smulkų ir vidutinį verslą;

5.4. iš esmės paspartinta prekyba akcijomis akcijų biržoje.

Pirmiausia bus baigiama privatizuoti tas įmones, kurių valstybei priklausančios akcijos yra Valstybiniame vertybinių popierių fonde;

5.5. rengiant objektus privatizavimui, taikomas įmonių restruktūrizavimas ir sanavimas;

5.6. parduodamo su skolomis objekto kaina nustatoma atsižvelgiant į investitoriaus įsipareigojimus išlaikyti darbo vietas, ankstesnę gamybos apimtį bei veiklos pobūdį ir sritį;

5.7. privatizuojami objektai įvertinami pasitelkus kvalifikuotus turto vertintojus, turinčius atitinkamas licencijas;

5.8. rengiant privatizavimo programas ir nustatant sandorių sutartyse specifinius reikalavimus, atsižvelgiama į praeityje padarytą žalą aplinkai;

5.9. privatizuojant objektus, netaikomos privilegijos kurioms nors gyventojų grupėms ir privatizuojamų objektų darbuotojams;

5.10. kasmet tvirtinami Privatizavimo agentūros parengti metiniai privatizuojamų objektų sąrašai;

5.11. nustatytos tokios išliekamąją vertę turinčių objektų privatizavimo ir naudojimo sąlygos, kad šie objektai būtų išsaugoti.

6. Įgyvendindama šias nuostatas, Lietuvos Respublikos Vyriausybė teiks Lietuvos Respublikos Seimui pasiūlymus dėl atsakomybės bei sankcijų sugriežtinimo už privatizavimo procesą reglamentuojančių teisės aktų pažeidimus.

7. Šių nuostatų įgyvendinimas bus sukonkretintas Privatizavimo agentūros ir kitų institucijų veikloje, rengiant ir įgyvendinant konkrečias metines privatizavimo programas.

______________