LIETUVOS VYRIAUSIOJO ADMINISTRACINIO TEISMO 2004 M. SPALIO 11 D.
SPRENDIMAS ADMINISTRACINĖJE BYLOJE Nr. I(8)-9/04
(BYLŲ KATEGORIJA 20.1)
Lietuvos vyriausiojo administracinio teismo teisėjų kolegija, susidedanti iš teisėjų Artūro Drigoto (kolegijos pirmininkas), Stasio Gudyno ir Romano Klišausko (pranešėjas),
sekretoriaujant Alinai Dokutovičienei,
dalyvaujant pareiškėjui Algirdui Sysui,
pareiškėjo atstovui Nerijui Vasiliauskui,
atsakovo atstovui Romualdui Gyliui,
viešame teismo posėdyje išnagrinėjo administracinę bylą pagal pareiškėjo Lietuvos Respublikos Seimo nario Algirdo Syso prašymą ištirti Lietuvos policijos generalinio komisaro 2003 m. liepos 25 d. įsakymo Nr. V-431 „Dėl Priemokų mokėjimo statutiniams valstybės tarnautojams policijos įstaigose taisyklių patvirtinimo“ teisėtumą.
Teisėjų kolegija
nustatė:
Lietuvos Respublikos Seimo narys Algirdas Sysas kreipėsi į Vyriausiąjį administracinį teismą, prašydamas pripažinti neteisėtu ir panaikinti generalinio komisaro 2003 m. liepos 25 d. įsakymą Nr. V-431.
Pareiškėjas skunde nurodė, kad generalinis komisaras 2003 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. V-431 patvirtino Priemokų mokėjimo statutiniams valstybės tarnautojams policijos įstaigose taisykles (toliau – Taisyklės), kuriose numatyta, kad priemokos už darbą nakties metu, jei naktį dirbama trumpiau nei tris valandas, nemokamos. 2003 m. rugsėjo 15 d. Lietuvos vidaus reikalų sistemos darbuotojų profesinė sąjunga, remdamasi Profesinių sąjungų įstatymo 18 straipsniu, kreipėsi į generalinį komisarą dėl šių Taisyklių, kaip neteisėtų, panaikinimo. 2003 m. rugsėjo 26 d. generalinis komisaras rašte Nr. S 5-V5-4935 atsisakė patenkinti profesinės sąjungos reikalavimus motyvuodamas, kad Taisyklės yra teisėtos.
A. Syso nuomone, šios Taisyklės yra neteisėtos, nes jų 2.2 punkte nustatyta, kad pareigūnams mokamos priemokos už darbą nakties metu (nuo 22 valandos iki 6 valandos, naktiniu laikomas darbas, jei tris darbo valandas tenka dirbti naktį). Pagal tokią formuluotę pareigūnas, dirbęs dvi valandas naktį, neturės teisės gauti apmokėjimo už dvi darbo valandas nakties metu. Darbo kodekso 154 straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad naktiniu darbu laikomas darbas, jei trys darbo valandos tenka nakčiai. Naktinis darbo laikas sutrumpinamas viena valanda. Taigi Darbo kodekse 3 darbo valandos yra siejamos ne su apmokėjimu už naktinį darbą, o su naktinio darbo sutrumpinimu viena valanda. 2003 m. rugsėjo 22 d. Socialinės apsaugos ir darbo ministerija atsiuntė Lietuvos vidaus reikalų sistemos darbuotojų profesinei sąjungai atsakymą dėl užklausimo apie darbo apmokėjimą nakties metu. Šiame atsakyme taip pat nurodoma, kad turi būti mokama už faktiškai naktį dirbtą laiką.
Pareiškėjas taip pat nurodo, kad Taisyklių 6.3 punkte nustatyta, jog, pasikeitus pareigūno darbo sąlygoms, priemokos skyrimo pagrindui arba policijos įstaigos finansinei padėčiai, policijos vadovo įsakymu priemokos dydis ir mokėjimo terminas gali būti pakeisti. Valstybės tarnybos įstatymo 26 straipsnio l dalyje nustatyta, kad valstybės tarnautojams mokamos šios priemokos: už darbą poilsio ir švenčių dienomis ir nakties metu; už darbą kenksmingomis, labai kenksmingomis ir pavojingomis darbo sąlygomis; už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą ar papildomų užduočių, atliekamų viršijant nustatytą darbo trukmę, atlikimą. Papildomos užduotys valstybės tarnautojui turi būti suformuluotos raštu. Šio straipsnio 3 dalyje nustatyta, jog pirmiau nurodytos priemokos negali viršyti 60 proc. pareiginės algos. Priedų ir priemokų suma negali viršyti 70 proc. pareiginės algos. Konkrečių priemokų dydžių Valstybės tarnybos įstatyme nenustatyta. Valstybės tarnybos įstatymo 5 straipsnyje nustatyta, kad darbo santykius ir socialines garantijas reglamentuojantys įstatymai bei kiti teisės aktai valstybės tarnautojams taikomi tiek, kiek jų statuso ir socialinių garantijų nereglamentuoja šis Įstatymas. Pareiškėjas mano, kad šiuo atveju turi būti taikomi darbo santykius reglamentuojantys įstatymai. Darbo kodekso 193 straipsnyje nustatyta, jog už viršvalandinį darbą ir darbą naktį mokama ne mažiau kaip pusantro darbuotojui nustatyto valandinio atlygio (mėnesinės algos). A. Sysas nurodo, kad tai patvirtino ir Vyriausiasis administracinis teismas.
Atsiliepime į skundą Policijos departamentas prie Vidaus reikalų ministerijos prašo teismo pripažinti, kad generalinio komisaro 2003 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. V-431 patvirtintos Priemokų mokėjimo statutiniams valstybės tarnautojams policijos įstaigose taisyklės yra teisėtos, ir atmesti pareiškėjo skundą kaip nepagrįstą.
Policijos departamentas mano, kad teismas turėtų svarstyti klausimą dėl dviejų, t. y. 2.2 ir 6.3, punktų panaikinimo, o ne dėl visų Taisyklių. Be to, Policijos departamento nuomone, šie punktai yra teisėti.
Atsakovas nurodo, kad Taisyklių 2.2 punkte nustatyta, jog pareigūnams mokama priemoka už darbą nakties metu (nuo 22 valandos iki 6 valandos, naktiniu laikomas darbas, jeigu tris darbo valandas tenka dirbti naktį). Nuostata, kad naktiniu darbu laikomas darbas, jei tris darbo valandas tenka dirbti naktį, atitinka Darbo kodekso 154 straipsnio 2 dalies nuostatą – naktiniu laikomas darbas, jeigu trys darbo valandos tenka nakčiai. Šis Darbo kodekso straipsnis apibrėžia, kas yra naktinis darbas, todėl negalima jo interpretuoti kitaip. Vadinasi, mokant priemokas už naktinį darbą turi būti vadovaujamasi minėtame straipsnyje pateikta naktinio darbo sąvoka. Darbo kodekso 154 straipsnio 2 dalies nuostata, kad naktinis darbo laikas sutrumpinamas 1 valanda, neturi jokio priežastinio ryšio su tuo, kas yra laikoma naktiniu darbu.
Taisyklių 6.3 punkte nustatyta, kad, pasikeitus pareigūno darbo sąlygoms, priemokos skyrimo pagrindui arba policijos įstaigos finansinei padėčiai, policijos įstaigos vadovo įsakymu priemokos dydis ir mokėjimo terminas gali būti pakeisti. Šis punktas yra taikomas tik mokant priemoką už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą (tai nustatyta Taisyklių 2.5, 6 ir 9.7 punktuose), o ne kitas priemokas. Atsakovo nuomone, pareiškėjas klaidingai suprato Taisyklių 6.3 punkto taikymo sritį, nes šio punkto nuostatos negali būti taikomos mokant kitas priemokas. Vadinasi, jis neprieštarauja nei Valstybės tarnybos įstatymo 26 straipsniui, nei Darbo kodekso 193 straipsniui. Policijos departamentas pažymi, kad šiuo atveju priemokos nustatytos ir mokamos vadovaujantis ne Valstybės tarnybos įstatymu, o Vidaus tarnybos statuto 38 straipsnio l dalies 3 punktu bei Darbo kodeksu, kurie nenustato priemokos už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą dydžio, taip pat kad Taisyklių 6.3 punkte numatytas priemokos sumažinimas nėra indeksavimo taikymas, o tik procedūra, kokia tvarka galima sumažinti paskirtą priemoką už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą.
Be to, atsakovas pažymi, kad pagal Taisyklių 9.2, 9.6, 10 punktus policijos pareigūnams nustatytų priedų ir priemokų suma neviršija 70 proc. pareiginės algos, o už viršvalandinį darbą ir darbą naktį mokama ne mažiau kaip pusantros pareigūnui nustatytos pareiginės algos (darbo dienos arba valandos atlygio).
Teisėjų kolegija
konstatuoja:
Prašymas pripažinti neteisėtu generalinio komisaro 2003 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. V-431 patvirtintas Taisykles tenkintinas iš dalies.
Iš prašyme nurodytų aplinkybių, kuriomis yra grindžiamas pareiškėjo reikalavimas – pripažinti neteisėtomis Taisykles, matyti, kad prašymo pagrindas yra šios aplinkybės:
2. Taisyklių 6.3 punktas prieštarauja Lietuvos Respublikos darbo kodekso 193 straipsniui.
Pagal Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 22 straipsnio 1 dalį, 23 straipsnio 2 dalies 7 punktą, 110 straipsnį teisė pasirinkti prašymo (skundo) pagrindą, prašyme nurodant konkretų įstatymą ar Vyriausybės norminį aktą, kuriam prieštarauja ginčijamas norminis aktas, priklauso pareiškėjui.
Taigi teisėjų kolegija, neišeidama už pareiškėjo prašyme suformuluoto pagrindo ribų, tirs ginčijamo Taisyklių 2.2 ir 6.3 punktų atitiktį Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 2 daliai ir 193 straipsniui.
Dėl Taisyklių 2.2 punkto atitikties Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 2 daliai
Taisyklių 2 punkte yra išvardytos šešios darbų rūšys bei jų sąlygos, kuriomis Policijos departamento prie Vidaus reikalų ministerijos bei jam pavaldžių policijos įstaigų statutiniai valstybės tarnautojai (toliau – pareigūnai) įgyja teisę į priemoką.
Taisyklių 2.2 punkte nustatyta priemoka pareigūnui „už darbą nakties metu (nuo 22 valandos iki 6 valandos, naktiniu laikomas darbas, jeigu tris darbo valandas tenka dirbti naktį)“.
Iš ginčijamų Taisyklių 1 punkto matyti, kad Taisyklės priimtos įgyvendinant Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 38 straipsnį, kurio 1 dalies 1 punkte nustatyta: pareigūnams mokamos priemokos „už darbą poilsio bei švenčių dienomis ir nakties metu“.
Byloje nagrinėjamu atveju aktuali yra priemoka už darbą nakties metu.
Analizuojant minėtas dvi teisės normas matyti, kad Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 38 straipsnio 1 dalies 1 punkte nenustatyta, kokiu laikotarpiu ir kokios trukmės darbas yra laikomas darbu nakties metu, kai tuo tarpu Taisyklių 2.2 punkto skliausteliuose yra nustatyta, kad darbas nakties metu yra nuo 22 valandos iki 6 valandos, naktiniu laikant darbą, jeigu tris darbo valandas tenka dirbti naktį.
Iš to, kas pasakyta, matyti, kad Taisyklių 2.2 punkte yra nustatytos dvi sąlygos, kurias turi atitikti darbas nakties metu, jog pareigūnas įgytų teisę į priemoką: turi būti dirbama nuo 22 valandos iki 6 valandos; darbas turi trukti ne mažiau kaip 3 valandas, jas skaičiuojant nuo 22 valandos iki 6 valandos.
Iš Taisyklių 2.2 punkto taip pat matyti, kad antroji sąlyga atsirasti teisei į priemoką už darbą nakties metu nustatyta, vartojant sąvoką naktinis darbas.
Kaip minėta, Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statutas sąvokos darbas nakties metu išaiškinimo nepateikia. Jame taip pat nėra išaiškinta ir sąvoka naktinis darbas.
Šių sąvokų išaiškinimo nėra ir Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatyme.
Todėl, remiantis Lietuvos Respublikos valstybės tarnybos įstatymo 4 straipsnio 2 dalies ir 5 straipsnio nuostatomis, kad darbo santykius ir socialines garantijas reglamentuojantys įstatymai valstybės tarnautojams, tarp jų ir statutiniams, taikomi tiek, kiek jų statuso ir socialinių garantijų nereglamentuoja Valstybės tarnybos įstatymas, sąvokos darbas nakties metu ir naktinis darbas aiškintinos vadovaujantis Lietuvos Respublikos darbo kodeksu.
Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 1 dalyje nustatyta, kad „nakties laikas yra kalendorinis laikas nuo dvidešimt antros valandos iki šeštos valandos“.
Šio straipsnio 2 dalyje nustatyta, kad „naktiniu laikomas darbas, jeigu trys valandos tenka nakčiai. Naktinis darbo laikas sutrumpinamas viena valanda“.
Iš šių teisės normų matyti, kad sąvokos darbas nakties metu ir naktinis darbas teisine prasme nėra tapačios, nes Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 1 dalyje apibūdinamas kalendorinis paros laikas, kurio metu dirbamas darbas nepriklausomai nuo jo trukmės bus priskiriamas darbui naktį, t. y. bus laikomas darbu nakties metu.
Tačiau Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 2 dalyje nurodoma socialinė garantija (naktinio darbo laiko sutrumpinimas viena valanda), į kurią teisė atsiranda, jei dirbama ne mažiau kaip tris valandas nakties metu, t. y. teisinės kategorijos – naktinio darbo ir su juo susijusios socialinės garantijos atsiradimas siejamas su faktine aplinkybe – darbu ne mažiau kaip tris valandas nakties metu.
Dėl to Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 38 straipsnio 1 dalies 1 punkte nustatytos teisės į priemoką už darbą nakties metu atsiradimą siejant jį su Taisyklių 2.2 punkte pateiktu naktinio darbo apibrėžimu yra apsunkinama teisės į priemoką už darbą nakties metu atsiradimo galimybė. Taisyklių 2. 2 punkte nustačius papildomą sąlygą – reikalavimą dirbti nakties metu ne mažiau kaip tris darbo valandas, yra nepagrįstai susiaurinama teisė į priemoką už darbą nakties metu.
Remdamasi tuo, kas išdėstyta, kolegija daro išvadą, kad Taisyklių 2.2 punkto skliausteliuose nurodyti žodžiai – „naktiniu laikomas darbas, jeigu tris darbo valandas tenka dirbti naktį“, kurie yra skirti išaiškinti sąvokai darbas nakties metu, prieštarauja Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 2 daliai.
Dėl Taisyklių 6.3 punkto atitikties Lietuvos Respublikos darbo kodekso 193 straipsniui
Taisyklių 6 ir 6.3 punktuose nustatyta, kad „pareigūnams gali būti mokamos 2.5 punkte nurodytos priemokos“, kurių mokėjimas „pasikeitus pareigūno darbo sąlygoms, priemokos skyrimo pagrindui arba policijos įstaigos finansinei padėčiai, policijos įstaigos vadovo įsakymu priemokos dydis ir mokėjimo terminas gali būti pakeisti“.
Iš to, kas pasakyta, matyti, kad Taisyklių 6.3 punktas yra susijęs su Taisyklių 2.5 punktu, kuriame nustatyta priemoka „už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą.“
Lietuvos Respublikos vidaus tarnybos statuto 38 straipsnio 1 dalies 3 punkte yra nustatyta priemoka pareigūnams už skirtingus savo turiniu darbus: už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą; už papildomų užduočių, atliekamų viršijant nustatytą darbo trukmę, atlikimą.
Už tokio pat pobūdžio dirbamus darbus priemokos pareigūnams yra nustatytos ir Taisyklių 2.4 bei 2.5 punktuose.
Be to, Taisyklių 2.4 punkte nurodyta priemoka – „už papildomų užduočių, atliekamų viršijant nustatytą darbo trukmę, atlikimą“ – yra įvardyta kaip viršvalandžiai.
Todėl Taisyklių 2.5 punkte nurodyta priemoka „už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą“ yra netapati priemokai už viršvalandinį darbą.
Kadangi Lietuvos Respublikos darbo kodekso 193 straipsnyje reglamentuojami mokėjimo ypatumai už viršvalandinį ir nakties darbą, todėl šios teisės normos nuostatos negali būti taikomos 2.5 punkto atžvilgiu, nes jame nustatyta priemoka „už įprastą darbo krūvį viršijančią veiklą“ nepatenka į Lietuvos Respublikos darbo kodekso 193 straipsnio taikymo sritį.
Tai lemia, kad Taisyklių 2.5 punktas negali prieštarauti ir Lietuvos Respublikos darbo kodekso 193 straipsniui.
Taigi tenkinti šią pareiškėjo prašymo dalį nėra pagrindo.
Vadovaudamasi Lietuvos Respublikos administracinių bylų teisenos įstatymo 115 straipsnio 1 dalies 2 punktu, teisėjų kolegija
nusprendžia:
Pripažinti Lietuvos policijos generalinio komisaro 2003 m. liepos 25 d. įsakymu Nr. V-431 patvirtintų Priemokų mokėjimo statutiniams valstybės tarnautojams policijos įstaigose taisyklių 2.2 punktą ta apimtimi, kuria nustatyta, kad darbas nakties metu – tai naktinis darbas, jeigu tris darbo valandas tenka dirbti naktį, prieštaraujančiu Lietuvos Respublikos darbo kodekso 154 straipsnio 2 daliai, ir tą jo dalį panaikinti.
Teismo sprendimą paskelbti leidinyje „Valstybės žinios“.
Sprendimas neskundžiamas.
Teisėjai Romanas Klišauskas
Artūras Drigotas
Stasys Gudynas