LIETUVOS RESPUBLIKOS ŠVIETIMO IR MOKSLO MINISTRAS
Į S A K Y M A S
DĖL PEDAGOGŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO SISTEMOS KAITOS
1998 m. gruodžio 16 d. Nr. 1555
Vilnius
Tvirtinu ministerijos kolegijos 1998 m. lapkričio 26 d. nutarimą Nr. 39 „Dėl pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos kaitos“.
Lietuvos Respublikos
Švietimo ir mokslo ministerijOS KOLEGIJOS
NUTARIMAS
Dėl pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos kaitos
1998 m. lapkričio 26 d. Nr. 39
Siekdama sudaryti palankesnes sąlygas švietimo sistemos pedagoginiams darbuotojams įgyti jų profesinei veiklai reikalingų teorinių žinių ir praktinių gebėjimų, padėti tenkinti savišvietos poreikius ir plėtoti kultūrinius interesus, racionaliau panaudoti kvalifikacijos tobulinimui skirtas lėšas,
Kolegija nutaria:
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
1998 m. gruodžio 16 d.
įsakymu Nr. 1555
PEDAGOGŲ KVALIFIKACIJOS TOBULINIMO SISTEMOS KAITOS NUOSTATOS
I. Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos kaitos būtinumas
Vykdant švietimo reformą, kinta ir pedagogų kvalifikacijos tobulinimo forma, ir turinys. Greta nuo seno nusistovėjusių unifikuotų kvalifikacijos tobulinimo kursų ir seminarų vis daugiau praktikuojami tęstiniai seminarai su savarankiško darbo užduotimis, vykdomi projektai, kuriuose dalyvaujančios mokyklų komandos susipažįsta su šiuolaikinėmis ugdymo filosofijomis, užsienio šalių švietimo įstaigose taikomomis mokymo technologijomis, švietimo vadybos teorijomis, keičiasi savo darbo patirtimi ir kuria Lietuvos mokyklai tinkamus ugdymo organizavimo modelius. Savo patirtimi dalijasi mokytojai ekspertai, metodininkai, antrąją ir trečiąją vadybos kvalifikacinę kategoriją turintys švietimo įstaigų vadovai, pristatomi strateginiai ugdymo turinio ir švietimo organizavimo kaitos projektai. Laipsniškai įveikiamas kvalifikacijos tobulinimo monopolis. Didėjant kvalifikacijos tobulinimo poreikiui, savivaldybėse ir apskrityse įsikūrė 35 įvairių tipų pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucijos.
Eil. Nr. |
Institucijų, tiesiogiai atliekančių pedagogų ir švietimo įstaigų vadovų kvalifikacijos tobulinimą, tipai |
Skaičius |
|
|
|
1. |
Metodiniai centrai prie mokyklų |
3 |
|
|
|
2. |
Savivaldybių mokytojų (pedagogų) švietimo centrai |
18 |
|
|
|
3. |
Apskričių švietimo centrai su regioniniais kompiuterių mokymo centrais |
1 |
|
|
|
4. |
Regioniniai kompiuterių mokymo centrai |
6 |
|
|
|
5. |
Kvalifikacijos tobulinimo institucijos prie aukštųjų mokyklų su regioniniais |
2 |
|
kompiuterių mokymo centrais |
|
|
|
|
6. |
Kvalifikacijos tobulinimo institucijos prie aukštųjų mokyklų |
3 |
|
|
|
7. |
Respublikinė kvalifikacijos tobulinimo institucija |
1 |
|
|
|
8. |
Respublikinė kvalifikacijos tobulinimo institucija su regioniniu kompiuterių |
1 |
|
mokymo centru |
|
Gausėja iniciatyvų, naujovės bandomos praktiškai, iškyla darbo organizavimo ir kvalifikacijos tobulinimo programų kokybės problemų, kurių neišsprendus būtų sudėtinga tolesnė kvalifikacijos tobulinimo sistemos kaita:
– organizacine ir finansine prasme kvalifikacijos tobulinimo institucijose dirbantiems vadovams trūksta patirties ir kvalifikacijos;
– silpni pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucijų tarpusavio ryšiai, stinga jų veiklos koordinacijos;
– menkai tyrinėjami pedagogų ir švietimo įstaigų vadovų kvalifikacijos tobulinimo poreikiai;
– pedagogų nepasiekia visa informacija apie kvalifikacijos tobulinimo programų rinką, todėl varžomos jų galimybės pasirinkti pageidaujamas programas, laiką ir kvalifikacijos tobulinimo institucijas, nukenčia programų kokybė;
– ypač trūksta šiuolaikiškai dirbančių lektorių, mokytojų konsultantų, visiškai nepakanka šiuolaikinę švietimo vadybą išmanančių specialistų;
– vangiai kinta pedagogų kvalifikacijos tobulinimo formos pačiose švietimo įstaigose, mokytojų metodinėje veikloje dar vyrauja dalykinės kvalifikacijos kėlimas, per mažai taikomi komandinio darbo metodai integruojant ir individualizuojant mokyklos ugdymo turinį.
Kuriama kvalifikacijos tobulinimo sistema dar negeba tenkinti išaugusių pedagogų profesinio tobulėjimo poreikių ir dėl finansinių problemų:
– Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimas, reglamentuojantis lektorių valandininkų darbo apmokėjimą, šiuo metu neatitinka realių lektorių darbo sąnaudų – įkainius būtina didinti;
– miestų ir rajonų savivaldybės, planuodamos metinį biudžetą, pedagogų kvalifikacijai tobulinti skiria nepakankamai lėšų. Neretai – atliekamuoju principu;
– toliau nuo Vilniaus esančios savivaldybės didžiąją dalį kvalifikacijai tobulinti skiriamų lėšų panaudoja pedagogų komandiruotėms į respublikines kvalifikacijos tobulinimo institucijas apmokėti;
– Švietimo ir mokslo ministerija centralizuotas lėšas pedagogų kvalifikacijai tobulinti skiria Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutui, Muzikos švietimo centrui, aukštųjų mokyklų pedagogų kvalifikacijos tobulinimo institucijoms. Kitos kvalifikacijos tobulinimo institucijos, kaip antai savivaldybių ir apskričių mokytojų švietimo centrai, finansinės paramos praktiškai negauna. Lietuvos mokytojų švietimo centrų darbuotojų asociacija pateikė duomenis apie 17 -os kvalifikacijos tobulinimo institucijų (Tauragės apskrities kompiuterių mokymo, Marijampolės apskrities, Kauno miesto, Akmenės, Kauno, Kelmės, Kėdainių, Mažeikių, Molėtų, Pakruojo, Panevėžio, Telšių, Ukmergės rajonų, Švenčionių Pietryčių Lietuvos mokytojų švietimo centro, Klaipėdos universiteto, Šiaulių universiteto kvalifikacijos institutų, Anykščių Antano Vienuolio gimnazijos metodinio centro) finansavimą 1997 metais:
Etatų skaičius |
Organizuotų kvalifikacijos tobulinimo renginių skaičius |
Dalyvių skaičius |
Finansavimas |
Išlaidos, kurios būtų buvusios |
|
Steigėjų biudžetinės lėšos, fondų parama, dalyvių įnašai |
ŠMM lėšos |
reikalingos 35984 pedagogams |
|||
kvalifikacijai tobulinti Vilniuje |
|||||
|
|
|
521 789 Lt |
14 100 Lt |
|
81 |
5 644 |
35 984 |
Iš viso: 535 889 Lt |
|
2 997 725 Lt |
Pateikti duomenys akivaizdžiai parodo, kad kvalifikacijos tobulinimo arčiau pedagogų gyvenamosios vietos sąnaudos buvo 5,6 karto mažesnės, nei jos būtų buvusios važiuojant kvalifikacijos tobulinti į Vilnių.
II. Pedagogų kvalifikacijos tobulinimo sistemos tolesnės kaitos tikslai ir uždaviniai
1. Sudaryti palankias sąlygas pedagogams pasiekti tokią profesinę kompetenciją, kuri atlieptų švietimo reformos keliamiems reikalavimams.
2. Tęsti kvalifikacijos tobulinimo sistemos decentralizavimą, skatinant kvalifikacijos tobulinimo formų ir metodų kaitą pačiose švietimo įstaigose, toliau plečiant įvairių tipų kvalifikacijos tobulinimo institucijų tinklą.
III. Kvalifikacijos tobulinimo sistemos tolesnės kaitos nuostatos
• Organizuoti pedagogų kvalifikacijos tobulinimo poreikių tyrimą, kvalifikacijos tobulinimo programų ir projektų konkursus kvalifikacijos tobulinimo institucijų veiklai paremti. Pusė iš valstybės biudžeto švietimo sistemos darbuotojų kvalifikacijai tobulinti skirtų lėšų naudojamos Švietimo ir mokslo ministerijos inicijuojamoms konkursinėms programoms, kita pusė – švietimo įstaigų pedagogams pagal patvirtintus limitus. Švietimo įstaigų pedagogai ir vadovai pagal turimus limitus renkasi programą ir instituciją. Miestų ir rajonų savivaldybės, apskričių viršininkų administracijos taip pat skiria lėšų kvalifikacijos tobulinimo programoms finansuoti.
• Toliau inicijuoti įvairių tipų mokytojų švietimo centrų kūrimąsi apskrityse, savivaldybėse ir švietimo įstaigose.
• Reorganizuoti Lietuvos pedagogų kvalifikacijos institutą į pedagogų kvalifikacijos tobulinimo organizavimo instituciją.
• Įkurti pedagogų profesinės raidos kokybės vertinimo instituciją.
• Parengti kvalifikacijos tobulinimo sistemą reglamentuojančią norminę bazę.
Inicijuoti kvalifikacijos tobulinimo turinio kaitą:
– skatinti kvalifikacijos tobulinimo institucijas programas ir projektus kurti kartu su švietimo įstaigų pedagogų komandomis;
– siekti programų tęstinumo;
– teikti vadybinę paramą švietimo įstaigų pedagogų bendruomenėms, pertvarkant metodinę veiklą;
– sudaryti sąlygas tobulintis toms švietimo darbuotojų grupėms, kurios iki šiol nebuvo arba per menkai buvo įtrauktos į kvalifikacijos tobulinimo sistemą (pedagogus rengiančių institucijų dėstytojus, švietimo skyrių darbuotojus, švietimo vadybininkus ir kt.);
– diegti naujas kvalifikacijos tobulinimo formas (distancinis mokymas, projektinis darbas ir pan.).
IV. Kvalifikacijos tobulinimo kaitos tikėtini rezultatai
Pažymėtini šie teigiami projekto aspektai:
– kvalifikacijos tobulinimo institucijos bus skatinamos kurtis visuose regionuose;
– padidės švietimo įstaigų vadovų atsakomybė už pedagogų kvalifikacijos tobulinimą;
– padidėjus kvalifikacijos institucijų konkurencijai, gerės jų veiklos kokybė;
– bus sudaromos sąlygos kvalifikacijos tobulinimo sistemai koordinuoti;
– akreditavimo sistema toliau didins kvalifikacijos institucijų atsakomybę už renginių kokybę;
– pedagogai turės galimybių pasirinkti reikiamus renginius įvairiose institucijose;
– į kvalifikacijos tobulinimo renginių bei programų rengimą įsitrauks daugiau autorių;
– švietimo vadybininkų bei pagalbininkų – lektorių konsultantų rengimas taps tikslingesnis. Bus sudarytos sąlygos geresniam pedagogų komandų bei konsultantų darbui.
______________
PATVIRTINTA
Lietuvos Respublikos
švietimo ir mokslo ministro
1998 m. gruodžio 16 d.
įsakymu Nr. 1555
Švietimo darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo institucijų bendrieji nuostatai
I. Bendrosios nuostatos
1. Kvalifikacijos tobulinimo institucijos (toliau – Institucija) nuostatuose turi būti nurodyta:
1.7. Institucijos priklausomybės tipas – valstybinė (apskrities, savivaldybės ir kt.), nevalstybinė (bendruomeninė, privati ir kt.).
1.10. Institucijos steigėju(-ais) gali būti Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija, aukštosios mokyklos, Apskrities viršininko administracija, rajono, miesto savivaldybės taryba ir kt. (pavadinimas, identifikacijos kodas, adresas), fiziniai asmenys (nurodyti steigėjo vardą, pavardę, asmens kodą ir jo adresą).
2. Pedagogų, švietimo įstaigų vadovų, apskričių ir savivaldybių švietimo padalinių specialistų, aukštųjų, aukštesniųjų ir profesinių mokyklų mokytojų bei dėstytojų, kvalifikacijos tobulinimo institucijų darbuotojų (toliau – švietimo darbuotojų) kvalifikacijos tobulinimas yra neformaliojo suaugusiųjų švietimo sistemos dalis.
Neformalusis suaugusiųjų švietimas, vykdomas vadovaujantis Neformaliojo suaugusiųjų švietimo įstatymu ir yra asmens ir visuomenės interesus atitinkantis mokymasis, lavinimasis ar studijos, kurias baigusiajam neišduodamas valstybės pripažįstamas dokumentas, patvirtinantis išsilavinimo, tam tikros jo pakopos ar atskiro reglamentuoto modulio baigimą ar kvalifikacijos įgijimą.
3. Neformalusis suaugusiųjų švietimas vykdomas šiomis formomis:
4. Institucijos kvalifikacijos tobulinimo darbą koordinuoja Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija (kodas 8860309) bei steigėjas.
5. Institucija savo veiklą grindžia Lietuvos Respublikos Konstitucija, Lietuvos Respublikos įstatymais, Lietuvos Respublikos Vyriausybės nutarimais, Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerijos, apskrities viršininko įsakymais, kitais norminiais aktais, šiais Nuostatais ir jais remiantis parengtais Institucijos nuostatais.
6. Institucija yra juridinis asmuo, turintis antspaudą su savo pavadinimu, atributiką, atsiskaitomąją ir kitas sąskaitas Lietuvos Respublikos įregistruotuose bankuose.
7. Institucijos veiklos priežiūrą vykdo Lietuvos Respublikos švietimo ir mokslo ministerija arba jos įgaliota institucija.
8. Institucija už savo veiklą atsiskaito steigėjui (steigėjams), o už programų vykdymą – programų užsakovams.
9. Institucija asmenims, išklausiusiems tam tikrą paskaitų kursą, dalyvavusiems seminaruose bei įvykdžiusiems kursų (seminarų) programos reikalavimus, išduoda kvalifikacijos tobulinimo kursų (seminarų ir pan.) baigimo pažymėjimą.
II. Tikslai ir uždaviniai
11. Organizuoti švietimo darbuotojų kvalifikacijos tobulinimo darbą, inicijuoti aktyvų švietimo darbuotojų dalyvavimą švietimo pertvarkoje ir kaitoje.
15. Skatinti ir diegti pažangias iniciatyvas, padedančias švietimo darbuotojams tobulinti profesinį meistriškumą, aktyvinti ugdymo procesą.
III. Funkcijos
18. Rengia arba siūlo kitų parengtas programas, aprobuotas Švietimo ir mokslo ministerijos, rengia ir dalyvauja projektuose, organizuoja dalykinį švietimo darbuotojų tobulinimąsi, stažuotes bei kultūrinį švietimą.
19. Teikia galimybių švietimo darbuotojams kaupti ir skleisti pedagoginę patirtį kvalifikacijos tobulinimo institucijose.
21. Teikia informaciją apie mokomąją medžiagą bei naudojimąsi ja, siūlo konsultacinę paramą švietimo darbuotojams.
22. Kaupia ir teikia metodinę ir techninę konsultacinę paramą dėl naujų technologijų panaudojimo ugdymo procese.
23. Teikia pagalbą švietimo darbuotojams, norintiems parengti ir platinti mokomąją ir metodinę medžiagą.
24. Užmezga bei palaiko ryšius su mūsų šalies ir užsienio šalių kvalifikacijos tobulinimo institucijomis, dalyvauja tarptautinių kvalifikacijos tobulinimo institucijų veikloje.
IV. Valdymas ir savivalda
26. Institucijai vadovauja direktorius (vadovas), turintis aukštąjį (pageidautina pedagoginį) išsilavinimą, vadybinio bei pedagoginio darbo praktiką. Direktorių (vadovą) darbo įstatymų nustatyta tvarka skiria ir atleidžia steigėjas, suderinęs su Švietimo ir mokslo ministerija.
27. Direktorius (vadovas):
1) Vykdo steigėjo(-ų) aprobuotą veiklos programą ir atsiskaito už jos vykdymą, planuoja strategines institucijos veiklos kryptis.
2) Telkia specialistus institucijos funkcijoms, uždaviniams ir numatytoms programoms vykdyti, puoselėja demokratinius švietimo institucijos bendruomenės santykius.
3) Naudoja biudžeto lėšas vadovaujamai institucijai išlaikyti ir sąmatose numatytoms priemonėms finansuoti.
6) Tvirtina Institucijos darbuotojų pareigines instrukcijas, įstatymų numatyta tvarka priima ir atleidžia Institucijos darbuotojus, skatina ir skiria drausmines nuobaudas.
8) Rengia Institucijos vidaus darbo tvarkos taisykles, rūpinasi intelektualiniais bei finansiniais ištekliais, žmonių sauga darbe.
V. Darbuotojų priėmimo į darbą ir darbo apmokėjimo tvarka
30. Institucijos darbuotojus priima ir atleidžia direktorius (vadovas) Lietuvos Respublikos darbo sutarties įstatymo nustatyta tvarka.
31. Direktoriaus (vadovo) darbo užmokestį nustato steigėjas, darbuotojų etatų sąrašą tvirtina direktorius (vadovas).
VI. Finansavimas, materialinė bazė ir kontrolė
33. Institucijos finansavimo šaltiniai gali būti:
35. Institucijos materialinė bazė:
36. Institucijos finansinė veikla ir buhalterinė apskaita organizuojama pagal Finansų ministerijos nustatytą tvarką. Šią veiklą kontroliuoja steigėjas ar programos užsakovas ir kitos įgaliotos valstybės kontrolės institucijos.
VII. Kvalifikacijos tobulinimo institucijos reorganizavimas ir likvidavimas